Onko täällä lääkäriä?

  • 781 847
  • 2 660

Ribals

Jäsen
Onko kenelläkään kokemuksia tennis- ja golfkyynärpäävaivoista? Mulla on oikeassa kädessä tällä hetkellä molemmat vaivat. Tennispuoli on vaivannut jo kaksi kuukautta ja toinen puoli tuli mukaan kuukausi sitten.

Olen kokeillut perus voltarenit, kylmät, hieronnat, levon, venytykset, you name it. Ei tunnu oikein mikään auttavan kuin hetkeksi.

Mitään vinkkejä tai kikkoja?

Melkein kuukauden vanhaan viestiin vastaan.

Itsellä siis oli golfkyynärpää. Urheilulääkärillä kävin näyttämässä ja pari kertaa kortisoonia laitettiin. Se oli siis tuosta kyynärpään sisäreunalta kipeä, en pystynyt heittämään ollenkaan ennen kortisoonipiikkejä. Nyt kipu on hellittänyt golfkyynärpäästä, mutta heittäessä, tai pikemminkin kiskoessa palloa kyynärpäästä sattuu kohtuu keskeltä. Ei siis paljoa satu, mutta sellainen pieni piston tunne. Volttareenia olen siihen laittanut ja joka päivä tuntuu, että parempaa suuntaan käsi menossa. Ja pelaan siis pesäpalloa.
 
Suosikkijoukkue
TPS, Vallin-Kivi
Omalla kohdallani ei ole vaivannut nyt pitkään aikaan, mutta salibandyn pelaaminen onkin ollut säännöllisen epäsäännöllistä joten vaiva ei välttämättä ole senkään takia uusiutunut.

Kuitenkin ihan ehdoton syy minkä takia mun jalat alkoivat särkeä niin helvetisti, oli hieman huonommat/jalkaan sopimattomat sisäpelikengät. Tämän huomasi parhaiten kesällä, kun salibandyvuoron jälkeen jalat kipeytyivät usein, mutta parin viikon tauon jälkeen jalkapallossa nappikset jalassa jalat eivät reistailleet yhtään. Pari kertaa jälleen sisäpelikengillä -> sääret olivat kuin tulessa. Uusien sisäpelikenkien ostaminen ainakin jonkin verran ehkäisi (tosiaan käyntimäärätkään eivät ole töistä johtuen yhtä aktiivisia kuin pahimpaan aikaan) tuota uusiutumista, joten kannattaa tsekkailla tuota kenkätilannetta. Esimerkiksi jalkojen parantuessa ulos lenkille kunnon lenkkikengillä vrt parit vuorot niillä sisäpelikengillä, jolla jalat alunperin kipeytyivät.

E: Ja yksi hyvä vinkki joka ainakin jonkin verran mulla auttoi: venyttele pohkeita. Ei tietenkään niin, että sattuu helvetisti, mutta sellainen tietynlainen "kipu" (että siis tuntuu) päällänsä. Mulla ainakin välillä tuntui kuinka ne "paikat" oikein aukesi siellä jalassa kun tarpeeksi kauan jaksoi venytellä.

Ostin juuri pari viikoa sitten uudet sisäpelitossut, vanhat kun olivat..no aika helvetin vanhat, joten toivotaan että apua sieltä löytyy. Ei kai tuosta venyttelystä ikinä haittaakaan ole, joten pitänee kokeilla.

Kyllä se lopulta lähti eikä ole takaisin tullut. Varmaan ihan sen takia, että nykyään ymmärrän mistä se minulle tulee ja osaan kuunnella kroppaani paremmin. Tärkeimpänä kovalla alustalla sisäpeleissä ne kengät pitää olla kunnossa. Salibandy on sellaista niveltentappoa, että niistäkin kannattaa pitää huolta jos yli kerran viikossa pelaa ja ikää on yli 30. Nilkat, polvet, akillesjänne, you name it, salibandya pelaamalla ne saa kulutettua pois tehokkaasti.

Kiva kuulla ettei enää vaivaa, eli vielä voi elätellä toiveita pelata futsalia tämän talven aikana. Nilkka/nivelsidevammat ovat tulleet jopa liiankin tutuksi viime vuosien aikana, mutta vaikka tiedossa on että sisäpelit (futsal&sähly) ovat oikeaa myrkkyä meikäläisen nilkoille, niin silti sitä vaan tulee harrastettua.

Tuskin kannattaa lekurille mennä. Penikkatauti on rasitusvamma, ja lekuri määräisi sinulle lepoa ja mahdollisesti kylmähoitoa ja buranaa.

Säästä mielummin nämä rahasi, ja mene niiden kanssa urheiluliikkeeseen. Penikkataudin suurin aiheuttaja on jalkapohjan holvikaaren, tai poikittaiskaaren laskeutuminen, tai sitten hyvin korkea holvikaari. Näihin vaivoihin toki auttaa sekä jalkapohjan, että penikoiden hierominen. Jos haluat vaivoista pysyvämmin eroon, hanki kunnolliset kengät ja niihin mielellään jalkasi mukaan muotoillut pohjalliset vaikkapa intersportista. Lisäksi sitten hoidat penikoitasi venyttelemällä, ja lämmittelemällä. Itse kengän puolesta fudis/futsal kengät ovat melko ongelmallisia, koska kenkä vaatisi hyvin vaimennusta, joustavuutta/rullaavuutta ja varpaalle vielä mukavasti tilaa. Futis kenkään soveltuu oikeastaan vain tuo keskimmäinen.

Tuohon venyttelyyn hyvä vinkki on varpaiden kipristely molempiin suuntiin. Vanhakansa neuvoi puristelemaan hesaria varpailla, mutta mielestäni esimerkiksi sohvalla istuessa tehtävä kuivaharjoittelu sopii myös vallan pätevästi.

Tänään tuli jo soitettua arvauskeskukseen ja varattua torstaille lekuriaika, no katotaan mitä siellä keksitään. Täytyypä käydä metsästää sopivat pohjalliset, jos kerran apu on noinkin vaikuttava.

Kiitoksia vielä kaikille neuvoista, täytyy toivoa että kipu hellittäisi pikku levolla, uudet kengät auttavat ja noi pohjalliset täytyy lisätä ostoslistalla. Tuota hierontaa olen jo hieman kokeillut itse, mutta..sattuu aika saatanasti.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Voimia sinne! Kuullostaa kyllä ikävältä tilanteelta kaikkineen, mutta toivottavasti kaikki selviää!...

Kiitosta vaan, kyllähän tilanne ainakin selvisi, eli aivokalvontulehdus. Luojan kiitos ei bakteeriperäinen, jossa kuolleisuuskin on suht korkea, vaan ihan virusperäinen, jonka pitäisi lähteä sairaalahoidossa antibiooteilla jne.

Naiseni on luokanopettaja, niin siellä kaiken näköistä pöpöä ja influenssaa tulee vastaan, nyt sitten siitä sai lähtölaukauksensa tämä tilanne.

Sai kuitenkin oman huoneen Auroorasta jonne pääsee moikkaamaankin säännöllisesti. Näillä mennään nyt ainakin tämä viikko loppuun, oudon hiljaiselta tuntuu himassa.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Ihan tällainen pikakysymys, että eikös aftoihin saa jotain linimenttiä nykyään ilman reseptiä? Taas on se aika vuodesta, kun pysty saatana mitään syömään ilman varovaisuutta. Yksi vielä menee, mutta kun on jo kolme ja huomenaamuksi taitaa vielä neljännen lykätä.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Kiitosta vaan, kyllähän tilanne ainakin selvisi, eli aivokalvontulehdus. Luojan kiitos ei bakteeriperäinen, jossa kuolleisuuskin on suht korkea, vaan ihan virusperäinen, jonka pitäisi lähteä sairaalahoidossa antibiooteilla jne.

Naiseni on luokanopettaja, niin siellä kaiken näköistä pöpöä ja influenssaa tulee vastaan, nyt sitten siitä sai lähtölaukauksensa tämä tilanne.

Sai kuitenkin oman huoneen Auroorasta jonne pääsee moikkaamaankin säännöllisesti. Näillä mennään nyt ainakin tämä viikko loppuun, oudon hiljaiselta tuntuu himassa.
Luin tuolta vitutus-ketjusta aiemman viestisi tilanteesta. Mun vaimolla oli hyvin samantapainen tauti jonkun aikaa sitten. Puhe ei sammaltanut, mutta muuten oireet olivat hyvin samankaltaiset. Diagnoosi oli sitten virusperäinen aivokalvontulehdus, joka onneksi ei todellakaan ole yhtä paha kuin bakteeriperäinen. Vaimoni vietti yhteensä viisi päivää sairaalassa ja siihen päälle vielä pari viikkoa saikkua. Alkoi kuitenkin olemaan melko normaalikunnossa jo muutaman kotipäivän jälkeen, vaikka vielä viikon parinkin päästä oli välillä selkäsärkyjä ja väsyneisyyttä.

Viruksiahan ei hoideta antibiootilla, vaan sitä annetaan ihan vaan siltä varalta, että siellä olisikin myös jotain bakteeriperäistä (mikä on siis tosi vaarallista). Lisäksi virustyypistä riippuen voidaan antaa asykloviriä, joka toimii herpesvirusta vastaan. Tätä ruvetaan antamaan heti ennen virustyypin varmistumista ja lopetetaan, jos kalvoissa jyllääkin joku toinen pöpö. Jos kyseessä on joku muu virus, niin sitten voidaan vain antaa taudin kulkea läpi oireita hoitaen (nesteytys, kipulääkkeet). Onneksi noiden muiden virusten aiheuttamat aivokalvontulehdukset eivät aiheuta vakavia pitempiaikaisia komplikaatioita.

Voimia sinne, eiköhän morsmaikkusi ole pian taas kunnossa!
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Naiset ei taida saada rokotusta aikuisiällä aivokalvontulehdusta vastaan, kuten esim. miehet arneijassa? Erittäin harvoin kuulee ainakin, että miehillä todetaan aivokalvontulehdus. Kuitenkin hyvä, että saatiin nopeasti selville, ja voimia Mk:n vaimolle paranemiseen!
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Naiset ei taida saada rokotusta aikuisiällä aivokalvontulehdusta vastaan, kuten esim. miehet arneijassa? Erittäin harvoin kuulee ainakin, että miehillä todetaan aivokalvontulehdus. Kuitenkin hyvä, että saatiin nopeasti selville, ja voimia Mk:n vaimolle paranemiseen!

Mulle on jäänyt intistä se päähän, että yleensä aivokalvontulehduksessa ilmenee niskan jäykkyyttä, ja mikäli leuka ei taivu rintaan, niin pitää sairaalaan painella välittömästi. Tuleekin sitten aina kuumeessa testailtua vähän väliä. En tiedä kuinka paikkaansa pitävä tuo on, mutta näin meille lämärikurssilla kovasti väitettiin.

Niin ja paranemisia MustanKortin paremmalle puoliskolle! Vakavan kuuloinen tapaus, mutta onneksi meillä on helvetin hyvä hoito näissä tapauksissa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Viruksiahan ei hoideta antibiootilla, vaan sitä annetaan ihan vaan siltä varalta, että siellä olisikin myös jotain bakteeriperäistä (mikä on siis tosi vaarallista)...

Tässä on joku varsin harvinainen tapaus, eli antibiootteja nyt joka tapauksessa annetaan, vaikka onkin varmistunut, ettei ole kyse bakteeriperäisestä... tiedä häntä, olen maallikko. Kova on kuitenkin luotto näiden infektiosairauksien ammattilaisiin.

Ikävää on se, että jää jokavuotinen Thaimaan-reissu tekemättä nyt joulun jälkeen, ihan varotoimenpiteenä, koska Aasia. Eipä silti, matkoja tulee aina uusia, mutta naisiani on vain yksi kappale.

Kiitoksia myös mm. @Mauri-Antero :lle sekä @Knox :ille sympatioista.

edit.

Mulle on jäänyt intistä se päähän, että yleensä aivokalvontulehduksessa ilmenee niskan jäykkyyttä, ja mikäli leuka ei taivu rintaan, niin pitää sairaalaan painella välittömästi..

Jep, tätä tosiaan testailtiin. Oli kuitenkin niin, että morsian sai leukansa ihan rintaan asti, kuitenkin myöhemmin tulehdus todettiin.. eli kovin varma keino ei ole kyseessä. Muuten oli kyllä jonkinasteista niskan jäykkyyttä havaittavissa.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Tässä on joku varsin harvinainen tapaus, eli antibiootteja nyt joka tapauksessa annetaan, vaikka onkin varmistunut, ettei ole kyse bakteeriperäisestä... tiedä häntä, olen maallikko. Kova on kuitenkin luotto näiden infektiosairauksien ammattilaisiin.
Juu, on vissiin aika standardi ajaa antibioottikuuri varmuuden varalta aivokalvontulehdustapauksissa, vaikka virus olisikin varmistunut aiheuttajaksi juurikin siitä syystä, että bakteeriperäinen ak-tulehdus on niin vaarallinen.

Kannattaa luottaa ammattilaisiin. Kovia kavereita ovat :)
 

J.K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Markus Nurmi/HC/FCTPS, katsomokulttuuri
onnistuin eilen tulemaan jäähallin pienet portaat päissäni alas. Nyt mustelma ja turvotus jalassa, kauan näissä yleensä menee et on jalka kondiksessa?
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Asken tassa maatessa alkoi kuulua rinnasta kauhea rummutus. Olin ihan hamillani, etta mika tuo on. Sydanhan siella hakkasi. Hakkasi niin aanekkasti, etta kuului jarkyttava pauke. Sita kesti joku viisi sekunttia. Pulssin tiheys oli normaali. Eihan perhana sydamen pitaisi noin hakata? Tassa yrittanyt katsoa netista tietoa, mutta siella puhutaan vain sivuaanista sun muista. Mulla on ollut pari paivaa kainalosta rinnanpaalle hiukan kipea, olen tehnyt fyysista hommaa ja miettinyt etta kylkiluun lihakset jumissa. Onko kellaan muulla sattunut tallaista?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Asken tassa maatessa alkoi kuulua rinnasta kauhea rummutus. Olin ihan hamillani, etta mika tuo on. Sydanhan siella hakkasi. Hakkasi niin aanekkasti, etta kuului jarkyttava pauke. Sita kesti joku viisi sekunttia. Pulssin tiheys oli normaali. Eihan perhana sydamen pitaisi noin hakata? Tassa yrittanyt katsoa netista tietoa, mutta siella puhutaan vain sivuaanista sun muista. Mulla on ollut pari paivaa kainalosta rinnanpaalle hiukan kipea, olen tehnyt fyysista hommaa ja miettinyt etta kylkiluun lihakset jumissa. Onko kellaan muulla sattunut tallaista?

Ethän ole syönyt kalaöljykapseleita? Ne ovat joillekin aiheuttaneet outoja sydämen "muljahteluja". Meikäläisen avovaimokin sai sellaisia joskus vuosia sitten, ja lopetti noiden syönnin lyhyeen. Sen jälkeen ei ole tuollaista ollut.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Ethän ole syönyt kalaöljykapseleita? Ne ovat joillekin aiheuttaneet outoja sydämen "muljahteluja". Meikäläisen avovaimokin sai sellaisia joskus vuosia sitten, ja lopetti noiden syönnin lyhyeen. Sen jälkeen ei ole tuollaista ollut.

En ole. Tosin hetken aikaa on jo ollut maha hiukan huonona. Jos tulee syotya jotain niin maha huutaa ja pierettaa. Viikonloppuna on tullut nyt syotya ihan liikaa ja ei mitenkaan terveellisesti. Kaippa siella on vain ilmaa pirusti.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Sattuuko kenelläkään olemaan kokemusta tai parempaa tietoa munuais- ja/tai virtsatiekivien poistosta tähystysleikkauksessa?

Sellainen sattuisi olemaan edessä jo tämän viikon loppupuolella, ja kyseessä tosiaan tähystysleikkaus, ei esimerkiksi kehon ulkopuolinen ultraäänimurskaus jota myös tehdään. Operaatio tehdään tietääkseni nukutuksessa ja sairaalassa joutuu olemaan ainakin yhden yön, toivottavasti ei kovin monta ylimääräistä yötä. Jos on jollekulle tämäntapaista tehty, niin mahtaako tuosta tulla pidempää sairauslomaa tähystyksen jälkeen?

Tuskin ainakaan seuraavana maanantaina työkunnossa olen, koska toimenkuvaani kuuluu ns. päätetyön lisäksi myös fyysisempää tavaroiden siirtelyä, lajittelua ja laatikoidenkin nosteluakin aika ajoin.

Tiedä sitten, mistä olen munuaisaltaaseeni kehittänyt yli sentin mittaisen kiven, mutta sellainen siellä saatana vain luuraa, pienempi kivi seuranaan. Kohottanut munuaisarvoja hiljalleen ja aiheuttanut kaikenlaista jännää oiretta, muun muassa viiltävää ajoittaista kipua vasempaan kylkeen/vatsaan. Onneksi sitten tutkivat asian, huomasivat mokomat kivet ja pistivät pikaisesti leikkausjonoon.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Sattuuko kenelläkään olemaan kokemusta tai parempaa tietoa munuais- ja/tai virtsatiekivien poistosta tähystysleikkauksessa?
Ei varsinaisesti poistosta mutta minulle on niiden takia asetettu silikoni stentti munuaisen ja virtsarakon väliin tähystämällä (nukutuksessa) ja otettu pois puudutuksessa tähystämällä (yhtä helvettiä). Olin osastolla 2 päivää ja kotiin. Myös tuo murskaus on tehty ja se oli ehkä se miellyttävin - ei juuri mitään kipuja ja murskatut palaset tulivat suht kivuttomasti ulos. Uskoisin että tuo operaatio nukutusessa on hyvin rutiinia ja melko helppo potilaallekin. Vehje kyllä oli sitten viikon tähystyksen jälkeen vähän turvoksissa... mutta pari päivää saikkua ja homma selvä. Minulla on 2 kertaa tullut kivien kanssa ongelmaa noin 5 vuoden välein ja kun se iso kivi lähtee liikeelle on kipu jotain sanoin kuvaamatonta, joten hienoa että pääset operaatioon ennen kuin alkaa tosissaan.
 

J.K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Markus Nurmi/HC/FCTPS, katsomokulttuuri
onnistuin eilen tulemaan jäähallin pienet portaat päissäni alas. Nyt mustelma ja turvotus jalassa, kauan näissä yleensä menee et on jalka kondiksessa?
Päivitellääs jonkun verran. Enää jalkaa ei särje ja turvotuskin suht hyvin laskenut. Enää jäljellä ihan JÄÄTÄVÄN kokoinen mustelma johonkin perseeseen asti. Kai tää sit tästä pikkuhiljaa kun pystyy jo kävelemäänkin "kunnolla"

Näyttää vaan aika brutaalilta toi mustelma mikä tossa, toivottavasti vain mustelma....
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ei varsinaisesti poistosta mutta minulle on niiden takia asetettu silikoni stentti munuaisen ja virtsarakon väliin tähystämällä (nukutuksessa) ja otettu pois puudutuksessa tähystämällä (yhtä helvettiä). Olin osastolla 2 päivää ja kotiin. Myös tuo murskaus on tehty ja se oli ehkä se miellyttävin - ei juuri mitään kipuja ja murskatut palaset tulivat suht kivuttomasti ulos. Uskoisin että tuo operaatio nukutusessa on hyvin rutiinia ja melko helppo potilaallekin. Vehje kyllä oli sitten viikon tähystyksen jälkeen vähän turvoksissa... mutta pari päivää saikkua ja homma selvä. Minulla on 2 kertaa tullut kivien kanssa ongelmaa noin 5 vuoden välein ja kun se iso kivi lähtee liikeelle on kipu jotain sanoin kuvaamatonta, joten hienoa että pääset operaatioon ennen kuin alkaa tosissaan.

Kiitoksia tiedoista. Mahtaako tuollaisen stentin asennus kuulua ns. pakettiin joka tapauksessa? Kuulostaa kyllä äärimmäisen epämiellyttävältä tuollaisen poisto, miksiköhän sitä ei sitten voi poistaa kunnon narkoosissa tai muuten kivuttomassa tilassa? Ei sitä tietysti munuais/virtsatiekivien aiheuttamaa kipuakaan halua kärsiä, mutta rankalta tuo stenttioperaatio kuulostaa.

Toistaiseksi minulla on ollut (sinänsä kovia) kipuja vain ajoittain, mutta munuainen on laajentunut ja siellä on ylimääräistä nestettä, ns. vesimunuainen, koska kivi (12x6mm) tukkii reittiä. Oli siellä joku kolmemillinenkin kivi, mutta se ei taida niin iso haitta vielä olla.

No, katsotaan kuinka käy. Toivottavasti hyvin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kiitoksia tiedoista. Mahtaako tuollaisen stentin asennus kuulua ns. pakettiin joka tapauksessa? Kuulostaa kyllä äärimmäisen epämiellyttävältä tuollaisen poisto, miksiköhän sitä ei sitten voi poistaa kunnon narkoosissa tai muuten kivuttomassa tilassa? Ei sitä tietysti munuais/virtsatiekivien aiheuttamaa kipuakaan halua kärsiä, mutta rankalta tuo stenttioperaatio kuulostaa.

Toistaiseksi minulla on ollut (sinänsä kovia) kipuja vain ajoittain, mutta munuainen on laajentunut ja siellä on ylimääräistä nestettä, ns. vesimunuainen, koska kivi (12x6mm) tukkii reittiä. Oli siellä joku kolmemillinenkin kivi, mutta se ei taida niin iso haitta vielä olla.

No, katsotaan kuinka käy. Toivottavasti hyvin.
Stentti asennettiin koska aikaa UÄ-murskaukselle ei saanut kuin kk päähän ja oireet olivat jo kovat. Eli stentti esti kiven liikkumisen, mutta oli melko ikävän oloinen koko ajan eli kipuja oli. Stentti poistettiin tähystämällä paikallispuudutuksessa koska piti olla rutiini juttu, mutta joustava stentti oli jostain syystä kovettunut ja ei tunninkaan yrittämisen jälkeen lähtenyt, jolloin ylilääkäri käski nukutukseen ja isommilla vehkeillä pilkkoivat osiin ja ottivat ulos. Voin kertoa tähystämisessä alkoi puudutus loppua, että otti kipeää ja joitain asioita ei saa näkemättömäksi.... mutta muuten kaikki operaatiot ovat olleet varsin kivuttomia eli en usko että sinullakaan mitään isompaa olisi.
Kysele kaikki mitä mieleen tulee urologilta ennen, ainakin minulla vastaili kaikkiin kysymykseen ja oli paljon rauhallisempi olo.
Stenttikivut vs se kun kivi lähtee liikkeelle on kuin jomottova lievä hammassärky vs sisukaluja repivät kuumat pihdit joilla väännetään samaan aikaan kun työnnetään natolankaa vehkeestä ulos kun makaat täristen sikiöasennossa etkä tiedä oksennatko vai pyörrytkö. Eli luottoa lääkäreihin ja operaatioon - aika pienellä pääsee jos saavat kiven poistettua nukutuksessa. Luultavasti saavat tähystyksessä paloiteltua kiven pieniksi, samalla huuhtelevat tähystyslaitteen kanssa munuaisallasta ja virtsarakkoa jolloin näkevät että saavat kaikki palat pois ja sitten muutama toipumispäivä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Stentti asennettiin koska aikaa UÄ-murskaukselle ei saanut kuin kk päähän ja oireet olivat jo kovat. Eli stentti esti kiven liikkumisen, mutta oli melko ikävän oloinen koko ajan eli kipuja oli. Stentti poistettiin tähystämällä paikallispuudutuksessa koska piti olla rutiini juttu, mutta joustava stentti oli jostain syystä kovettunut ja ei tunninkaan yrittämisen jälkeen lähtenyt, jolloin ylilääkäri käski nukutukseen ja isommilla vehkeillä pilkkoivat osiin ja ottivat ulos. Voin kertoa tähystämisessä alkoi puudutus loppua, että otti kipeää ja joitain asioita ei saa näkemättömäksi.... mutta muuten kaikki operaatiot ovat olleet varsin kivuttomia eli en usko että sinullakaan mitään isompaa olisi.
Kysele kaikki mitä mieleen tulee urologilta ennen, ainakin minulla vastaili kaikkiin kysymykseen ja oli paljon rauhallisempi olo.
Stenttikivut vs se kun kivi lähtee liikkeelle on kuin jomottova lievä hammassärky vs sisukaluja repivät kuumat pihdit joilla väännetään samaan aikaan kun työnnetään natolankaa vehkeestä ulos kun makaat täristen sikiöasennossa etkä tiedä oksennatko vai pyörrytkö. Eli luottoa lääkäreihin ja operaatioon - aika pienellä pääsee jos saavat kiven poistettua nukutuksessa. Luultavasti saavat tähystyksessä paloiteltua kiven pieniksi, samalla huuhtelevat tähystyslaitteen kanssa munuaisallasta ja virtsarakkoa jolloin näkevät että saavat kaikki palat pois ja sitten muutama toipumispäivä.

Kiitos edelleen näistä tiedoista. Toivotaan, että homma menee hyvin ja suht kivuttomasti. Minulla ei toistaiseksi ole ollut jatkuvia kipuja, joten ehkä en tarvitse mitään stenttiä. No, perjantaina sen näkee (ja kokee).
 

Kalmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, LäKi, KK-V, PaRa, Suomalaiset NHL:ssä
Kyselläänpä täältäkin. Mulla on nyt 1,5kk ollut sellainen tilanne, että flunssa iskee parin viikon välein. Nyt siis taas sellainen aamuräkäisyys, että aivan varmasti loppuviikosta ollaan taas sairaana. Mistä tämä voisi oikein johtua? Onko niin mona eri flunssapöpöä liikkeellä ja oma vastustuskyky on niin heikko (yleensä olen talvisin sairastellut kerran 1-2 kuukaudessa)? Jokseenkin turhauttavaa alkaa pienen tauon jälkeen sairastamaan heti uudelleen.
Voisiko jotain homeperäistäkin olla syynä? Ei ainakaan aiemmin ole tässä kämpässä ollut siitä pelkoa, mutta voisiko sellaista epäillä olevan mm. sohvassa, tyynyissä?
Flunssaan vielä liittyen, on samaan aikaan silmäluomessa ollut näärännäppy/luomirakkula. Sitäkin käyty kolmelle eri lääkärille näyttämässä, mitkään lääkkeeti ei ainakaan ole sitä tappaneet ja kehotettiin vain odottelemaan. "Kyllä se sieltä itsestään sitten tyhjenee aikanaan".
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voisiko Kalmarin tapauksessa olla kyse mykoplasmasta? Lääkärikaverini joskus kertoili, että meillä ns. taviksilla kyseinen tauti oireilee usein niin, että pieni flunssa iskee useamman kerran 2-3 viikon välein. Ja muuna aikana saattaa olla pientä köhää ja tukkoisuutta. Sen sijaan samanlaista suorituskyvyn laskua, kuin huippu-urheilijoilla esiintyy, me tavikset emme huomaa. Jos tuo mykoplasma on, niin se paranee ajan kuluessa itsestään. Toinen vaihtoehto on, että kärsit vain sään aiheuttamasta tukkoisuudesta. Nenähuuhtelukannu on siinä hyvä apu.
 

Aatos

Jäsen
Mistä tämä voisi oikein johtua? Onko niin mona eri flunssapöpöä liikkeellä ja oma vastustuskyky on niin heikko (yleensä olen talvisin sairastellut kerran 1-2 kuukaudessa)? Jokseenkin turhauttavaa alkaa pienen tauon jälkeen sairastamaan heti uudelleen.

Joku ylläpitää tilaa, tavallinen ylläpitäjä on sinuiitti. Tyypillinen oire on nieluun valuva lima. Toki poskipääkivut yms.
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Kyselläänpä täältäkin. Mulla on nyt 1,5kk ollut sellainen tilanne, että flunssa iskee parin viikon välein. Nyt siis taas sellainen aamuräkäisyys, että aivan varmasti loppuviikosta ollaan taas sairaana. Mistä tämä voisi oikein johtua? Onko niin mona eri flunssapöpöä liikkeellä ja oma vastustuskyky on niin heikko (yleensä olen talvisin sairastellut kerran 1-2 kuukaudessa)? Jokseenkin turhauttavaa alkaa pienen tauon jälkeen sairastamaan heti uudelleen.
Voisiko jotain homeperäistäkin olla syynä? Ei ainakaan aiemmin ole tässä kämpässä ollut siitä pelkoa, mutta voisiko sellaista epäillä olevan mm. sohvassa, tyynyissä?
Flunssaan vielä liittyen, on samaan aikaan silmäluomessa ollut näärännäppy/luomirakkula. Sitäkin käyty kolmelle eri lääkärille näyttämässä, mitkään lääkkeeti ei ainakaan ole sitä tappaneet ja kehotettiin vain odottelemaan. "Kyllä se sieltä itsestään sitten tyhjenee aikanaan".

Asuuko taloudessa muitakin? Nimittäin yleensä jos on homeongelmasta kyse, niin silloin on kaikki flunssassa.
 

Kalmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, LäKi, KK-V, PaRa, Suomalaiset NHL:ssä
Asuuko taloudessa muitakin? Nimittäin yleensä jos on homeongelmasta kyse, niin silloin on kaikki flunssassa.

Ei, ihan yksin asun. Oireet alkoi viikonloppuna ollessani naisystäväni luona. Sitä en tiedä, voiko nämä homeoireet alkaa viiveellä, mutta parisen viikkoa tuossa kuitenkin oltiin terveenä. Hän itse veikkaili D-vitamiinin puutetta ja kävinkin tänään apteekista sellaista hakemassa.

Tänään töissä pohdiskelin tätä tautiani ja muistelin seitsemännellä luokalla (n. 15 vuotta sitten) olleeni myös talvella tavattoman usein kipeänä. Silloin tuli oltua pihalla paljon mm. luistelemassa, jolloin varmaan palelluin turhan usein. Nyt mielestäni siitä ei ole pelkoa ollut. Työpaikalla tosin on jatkuvasti ollut jotain tautia aina jollakin ja ihmisiä töissä koko firmassa useampi sata henkilöä, niin oma epäilys osuisi tähän.
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Tänään töissä pohdiskelin tätä tautiani ja muistelin seitsemännellä luokalla (n. 15 vuotta sitten) olleeni myös talvella tavattoman usein kipeänä. Silloin tuli oltua pihalla paljon mm. luistelemassa, jolloin varmaan palelluin turhan usein. Nyt mielestäni siitä ei ole pelkoa ollut. Työpaikalla tosin on jatkuvasti ollut jotain tautia aina jollakin ja ihmisiä töissä koko firmassa useampi sata henkilöä, niin oma epäilys osuisi tähän.

Sama pätee myös minun työpaikassa, jossa työskentelee n. 500 henkiöä. Marraskuusta lähtien on ollut flunssa- aaltoa ja sairauspoissaolojakin henkilöstöllä tämän johdosta on ollut. Itselläkin on ollut ajoittaisia vaikutteita tästä, mutta ei mitään suurempaa, johtuen hyvästä terveydentilasta. Ei kai tuohon muuta suositusta ole, kuin disperiiniä työpaikan lääkintäkaapista (jos löytyy), ja runsaasti olutta viikonloppuisin ja kuumia juomia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös