Onko täällä lääkäriä?

  • 781 088
  • 2 657

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ja nyt puhun siis meningiitin eli aivokalvontulehduksen toteamisesta. Meille tulevat MS-potilaat olevat yleensä aina vain taudin pahenemisvaiheessa eli tauti on jo todettu. Silloin ei Likvoreja enää oteta.

Asia selvä ja nyt kuulostaa jo paljon järkevämmältä. Sekoitin aiemmin ms-taudin ja bakteerit ja ihmettelin, että ei se nyt noin kyllä ollut. Taisivat siitä likvorista katsella imu- ja valkosoluja (?).
 

Giba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kainalniemen Hiki
Asia selvä ja nyt kuulostaa jo paljon järkevämmältä. Sekoitin aiemmin ms-taudin ja bakteerit ja ihmettelin, että ei se nyt noin kyllä ollut. Taisivat siitä likvorista katsella imu- ja valkosoluja (?).

Jos sinulta on Likvor otettu, niin siitä katsellaan kyllä kaikki mahdollinen. Ja jos Likvor valui kirkkaana ja tasaisesti, niin se on hyvä merkki. Meillä lääkäri tai hoitaja kertoo muutamaan otteeseen miten se valuu ja kysellään vointia tasaisin väliajoin. Parhaimpana (tai hankalimmassa) tapauksessa kyykittiin noin puoli tuntia metsästämässä tippoja putkiin.
 

Ramses

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yleensä meillä ensiavussa Likvor otetaan aika herkästi. Erittäin harvoin siinä on bakteerit plussa eli tulos positiivinen. Sinuna en olisi kovin huolissaan...
Mitä neurologisia oireita sinulla on ollut?

Magneettikuvat otettu reilu vuosi sitten kasvohermohalvauksen yhteydessä ja viime viikolla uusiksi, kun oikea puoli suusta turposi äkillisesti ja pientä tunnottomuutta oli pienellä alueella
Päivystyksestä kun lähdin niin todettiin että mitään poikkeavaa ei löytynyt ja arveltiin syyksi allergista reaktiota. Sanottiin että saan puhelinajan viikon-parin päähän.
Vähän puun takaa tuli kun pari päivää tämän jälkeen sain soiton että pääsenkö seuraavana päivänä lannepistoon ja samalla tuli aika neurologille juhannusviikolle.

Nyt kun tämän tähän kirjoittaa niin ei se helvetti kovin lupaavalta kuulosta.
Odottavan aika on aika pitkä.
 
Toivottavasti syy oireisiisi selviää ja toivottavasti se on jokin muu (lievempi sairaus), kuin ms-tauti. Ei ole meinaan mikään maailman kevyin tauti sairastaa, joskin kyllä tämän kanssa elämään pystyy.
Joo huh, tänään ulko-oveni edessä poltteli lääkejointtiaan 40+ v nainen pyörätuolissa, jutteli kaverinsa kanssa, ja sen mitä keskustelusta ja ilmeistä päättelin niin ei todellakaan vaikuttanut kovin tyytyväiseltä elämäänsä.

Taas muistaa olla kiitollinen omasta terveydestään, varsinkin kun suvussa on yllättävän nuorillakin ihmisillä vähän kaikenlaista autoimmuunisairauksista alzheimeriin ja sydänongelmiin. Motivoi kyllä kummasti jatkamaan terveellisiä elintapoja.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos sinulta on Likvor otettu, niin siitä katsellaan kyllä kaikki mahdollinen. Ja jos Likvor valui kirkkaana ja tasaisesti, niin se on hyvä merkki.

Siitä on jo niin monta vuotta, kun ms-diagnoosin sain, että ihan varmaksi en muista muuta kuin sen, että näytettä ottaessa neurologi puheli nesteen olevan "kirkasta ja hyvännäköistä" ja jälkikäteen kehoitti nauttimaan kofeiinipitoista juomaa ilmeisesti sen takia, että päänsärky ei iskisi niin helposti. En tiedä auttoiko, mutta mitään päänsärkyä ei ilmaantunut ja mitä kanssasairastajilta olen kuullut, niin se särky ei todellakaan olisi jäänyt huomaamatta.

Ja juu, onhan se todennäköistä, että ovat tutkineet samalla kaiken tutkittavissa olevan. On vaan jäänyt mieleen, kun hoitaja kertoi, että toimenpide suoritetaan "ms-taudin poissulkemiseksi". Ja ihan samoilla sanoilla mut muuten laitettiin tk:sta neurolle tutkimuksiin. Diagnoosi oli oikeastaan jonkinlainen helpotus, koska olin siinä oireiden perusteella nohevana googlelääkärinä ehtinyt diagnosoida itselleni aikamoisen tukun erilaisia syöpiä ja muita mörköjä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
jälkikäteen kehoitti nauttimaan kofeiinipitoista juomaa ilmeisesti sen takia, että päänsärky ei iskisi niin helposti.

Minun taas piti maata noin puoli tuntia tai neljäkymmentäviisi minuuttia makuullaan. Muistaakseni tarkoitus oli, että selkäydinneste ehtii tasaantua maatessa, jolloin se jumalattoman päänsäryn riski pienenee. Enkä muistaakseni saanutkaan minkäänlaista särkyä. Itse selkäydinnäytteen ottaminen oli yhtä helvettiä, kun kyseessä oli KYS ja erikoistuva neurologi, jolle olin otteiden perusteella ensimmäinen koekaniini. Kipu selkäytimessä oli niin kova, että joka paikkaan koski.

Noh, näyte oli onneksi puhdas ja siitä selvittiin kunnialla, mutta mielellään en uudestaan lähtisi kokeilemaan.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joo huh, tänään ulko-oveni edessä poltteli lääkejointtiaan 40+ v nainen pyörätuolissa, jutteli kaverinsa kanssa, ja sen mitä keskustelusta ja ilmeistä päättelin niin ei todellakaan vaikuttanut kovin tyytyväiseltä elämäänsä.

No ei varmaan. Minähän olen sillä lailla onnekas, että mulla diagnosoitu ms on tyypiltään aaltomainen (relapsoiva-remittoiva). Eli on hyviä ja huonoja aikoja. Sitten on segundaarisesti progressiivinen ms, jollaiseksi tämä meikäläisen mäsä yli 50 prosentin todennäköisyydellä jossain vaiheessa muuttuu ja silloin eivät enää oireet katoa lähellekään samalla lailla kuin nyt. Kolmas (ja paskin) vaihtoehto on primaarisesti progressiivinen ms, jolloin oireet eivät katoa vaan pahenevat pikkuhiljaa.

Toki sitten on vielä hyvälaatuinen (benigni) ms, joka aiheuttaa yhden-kaksi pahenemisvaihetta ja noiden välillä voi olla kymmeniä vuosia.

Aaltomainen ms on selvästi yleisin, n. 80 prosenttia diagnooseista. Primaarisesti etenevä ja hyvälaatuinen ms ovat harvinaisempia, muistaakseni molempia esiintyy n. 10 prosentilla sairastuneista.

*edit*

Minun taas piti maata noin puoli tuntia tai neljäkymmentäviisi minuuttia makuullaan.

Nyt kun mainitsit ja aloin oikein muistelemaan, niin taisi olla mullakin niin, että jonkin tovin siinä huilailin toimenpiteen jälkeen. Näytteenotto ei kyllä TYKSissä sattunut ollenkaan, mitä muistan ihmetelleeni, koska olin aikamoisia kauhutarinoita siitä kuullut.
 
Viimeksi muokattu:

Ramses

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt kun mainitsit ja aloin oikein muistelemaan, niin taisi olla mullakin niin, että jonkin tovin siinä huilailin toimenpiteen jälkeen. Näytteenotto ei kyllä TYKSissä sattunut ollenkaan, mitä muistan ihmetelleeni, koska olin aikamoisia kauhutarinoita siitä kuullut.

Hoitaja kertoi että ennen pidetiin jengiä makailemassa, mutta sittemmin on todettu ettei sillä ole mitään merkitystä mahdollisen päänsäryn tulemiseen.

Itsellä aika paha piikkikammo ja pahimmillaan on taju lähtenyt kun on hemoglobiinia mitattu =)
Nätisti minulle sanottiin aluksi että se on sellanen fiilis että otettaisiin verinäyte, ei ihan ollut näin. Helvetinmoinen hikoilu ja kipu + neljäs pisto niin sitten onnistui.
Itsellä eilen oli toimenpide ja eilen illalla + tänään päivällä ei paljoa ole tarvinnut seisoa. Jos jatkuu lauantaina niin sanoivat että pitää mennä takaisin. Vaihtoehdot ilmeisesti joku kofeiinitippa tms. ja veritulppa. mitä tuosta tulpasta luin niin tarttee mut laittaa aika sekaisin jollain lääkkeellä että annan vielä tuonne selkään neulaa tökätä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nätisti minulle sanottiin aluksi että se on sellanen fiilis että otettaisiin verinäyte, ei ihan ollut näin. Helvetinmoinen hikoilu ja kipu + neljäs pisto niin sitten onnistui...
Vaihtoehdot ilmeisesti joku kofeiinitippa tms. ja veritulppa.

Ai saatana, ei käy kateeksi. Joko minulle sattui erinomaisen hyvä lekuri, tai sitten osui tuurilla heti ekalla yrityksellä kohdalleen. Koko toimenpide oli suhteellisen nopea ja kivuton, ainoastaan pientä epämukavaa fiilistä oli, mikä nyt ei ole ihme, kun on sellainen neula selässä pystyssä. Tuosta epiduraalisesta veripaikasta muistan neuron jutelleen, mutta onneksi päänsärkyä ei ilmaantunut ja näin ollen mitään paikkoja ei tarvittu.
 

Ramses

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ai saatana, ei käy kateeksi. Joko minulle sattui erinomaisen hyvä lekuri, tai sitten osui tuurilla heti ekalla yrityksellä kohdalleen. Koko toimenpide oli suhteellisen nopea ja kivuton, ainoastaan pientä

Niinhän se menee että joskus menee ekalla ja joskus ei =)
Aika monella mitä tässä lueskellut mennyt montakin kertaa. Sen lisäksi että tosiaan toi pisto itsessään sai alaselässä todelle ikävän tunteen niin pisto mikä meni oikeean paikkaan nappasi vähän johnkin hermoon, mikä kuulemma on hyvä että tiedetään että ollaan oikeassa paikassa. Tuntui kuitenkin siltä että salama olisi iskenyt kankun kautta kasseihin.
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Komppaan Aatosta, hiivatulehdus. Joko apteekkiin tai sitten ihan lääkärin vastaanotolle, oma vastaava vaati aikanaan vähän kovemmat tropit kaikotakseen ja niitä ei ilman reseptiä saanut.

Sain hakijan ja naisystäväni, jolle paljastin mahdollisesti kärsiväni hiivasta, sai salakuljetettua minulle pillerin. 3 vrk päästä homma alkoi helpottaan ja hymy nousi korviin. Kunnes kahden vuorokauden jälkeen sama paska alkoi uudestaan.

Siis onko hiiva vaiko eikö?
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Sain hakijan ja naisystäväni, jolle paljastin mahdollisesti kärsiväni hiivasta, sai salakuljetettua minulle pillerin. 3 vrk päästä homma alkoi helpottaan ja hymy nousi korviin. Kunnes kahden vuorokauden jälkeen sama paska alkoi uudestaan.

Siis onko hiiva vaiko eikö?

Tossa tapauksessa kannattaa myös hoitaa se naaras jolta ton sait, muuten ei homma parane.

Itse kävin lekurissa, ihan sukupuolitautien tohtorilla ja sieltä sain sitten reseptin Daktarin 2% voiteelle jota käyttämällä homma alkoi paranemaan.
 

Nick Neim

Jäsen
Eilen tuli kärsittyä aivotärähdyksen oireista kun lauantaina kopsahti pää aika kovaa asfalttiin. Tänään ei olekaan ollut oikein minkäänlaisia oireita, pientä pahoinvointia lukuunottamatta. Lekuriin olisi tarkoitus marssia iltapäivällä.

Sitä tässä vaan ihmettelen ja kummastelen, että voiko aivotärähdys (tässä tapauksessa varmaankin lievä, jos kyseessä on aivotärähdys) mennä päivässä "ohi"? Onko tuo niin yksilöllistä ja/tai tapauskohtaista? Ero olossa eilisen ja tämän aamupäivän aikana on kuin yöllä ja päivällä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Sitä tässä vaan ihmettelen ja kummastelen, että voiko aivotärähdys (tässä tapauksessa varmaankin lievä, jos kyseessä on aivotärähdys) mennä päivässä "ohi"? Onko tuo niin yksilöllistä ja/tai tapauskohtaista? Ero olossa eilisen ja tämän aamupäivän aikana on kuin yöllä ja päivällä.

Lievän aivotärähdyksen oireet nimenomaan kestävät tunneista pariin päivään.
 

Nick Neim

Jäsen
Lievän aivotärähdyksen oireet nimenomaan kestävät tunneista pariin päivään.

Selvä, kiitoksia tästä. Muuten nuo eiliset oireet olisivat voineet mennä krapulankin piikkiin, mutta tasapainon kanssa ilmeni ongelmia. Sillä perustein rupesin aivotärähdystä epäilemään.

Lekurihan tuon sitten kertoo tarkemmin sitten iltapäivällä.

E: Sen verran voinee päivittää, että lieväksi aivotärähdykseksi tuo todettiin. Lepoa siis tiedossa.
 
Viimeksi muokattu:

änähaim

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kärsin propuista, kuten monet muutkin. Olen miettinyt nielurisojen leikkausta, sen verran alkanut ärsyttämään tuo kurkun tonkiminen. Onko jollain tietoa paljonkohan leikkaus maksaisi?
 

John Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kärsin propuista, kuten monet muutkin. Olen miettinyt nielurisojen leikkausta, sen verran alkanut ärsyttämään tuo kurkun tonkiminen. Onko jollain tietoa paljonkohan leikkaus maksaisi?

On muuten kohtuullisen nihkeä tuo vaiva, todella hienoa kun suussa maistuu kissanpaska koko päivän ja hengitys haisee vastaavalle, vaikka kuinka pesisi hampaita.

Itselläni leikkasivat julkisella puolella ihan muistaakseni tk-maksun hinnalla eli käytännössä ilmaiseksi ja juurin proppujen takia. Leikkauksen jälkeinen viikkohan oli aivan täyttä helvettiä ja seuraavakin vaikkakin hiukan lievempänä, mutta silti sanoisin näin jälkikäteen että kyllä kannatti - ilmeisesti aikuisilla risojen poistamisesta seuraava päänsärky on melko lailla tuskaismpi kuin pikkulapsilla (joille näitä leikkauksia kai aika usein tehdään).

Tosin haittapuolena täytyy myöntää että tätä nykyä ruoka menee hiukan herkemmin syödessä "nenään" eli jonnekin sinne suun onteloihin, joiden edessä risat ilmeisesti aiemmin olivat. Joka tapauksessa jos perhe-, työ- ym. tilanne sallii niin suosittelen.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ninnannunnaa, mistä tietää onko peukalosta jänne poikki? Tuli pari viikkoa sitten kohtuullinen vekki peukaloon, nivelen kohdalle ulko/yläsyrjään. Neljällä tikillä oli kiinni ja äsken kävin irroittamassa ne. Hoitajakin vähän ihmetteli kun mainitsin että peukalo ei taipunut, sanoi että jänne kyllä tarkastetaan tuollaisen haavan yhteydessä normaalisti. Mutta mielestäni haava vain puhdistettiin hoitajan toimesta ja lääkäri tuli vain tikkaamaan sen kasaan. Peukalon kärjen liikerata on ehkä n. 10-15 astetta nivelen jälkeen. Eli toimii normaalisti, sen nivelen alapuolelta, sen yläpuolelta saa tosissaan punnertaa että kärki liikkuu ja silti ei juuri liiku. Kipua ei tunnu missään, mutta ei vain taivu vaikka puristaisi hampaat irvessä. Tietysti se oli nyt kaksi viikkoa suorana, joten jänne voi tietysti olla hieman kutistunut.
 

Aatos

Jäsen
Kipua ei tunnu missään, mutta ei vain taivu vaikka puristaisi hampaat irvessä. Tietysti se oli nyt kaksi viikkoa suorana, joten jänne voi tietysti olla hieman kutistunut.

Jänne ei kutistu.

Ja eiköhän tuossa ns. ruptuura ole. Eli siis repeämä.

Korjattavissa oleva asia, mutta vaatinee käsikirirurgin arvion.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Onko täällä kellään kokemusta tällaisesta?

Viime sunnuntaina olin reissussa, minulla oli krapulaa ja lähdin aamupäivällä kävellen matkaamaan parin kilometrin verran eräältä leirintäalueelta bussi-asemalle.

Kun olin päässyt kaupungin keskustaan ja yhteen ravintolaan, niin aloin voimaan pahoin. Minun oli erittäin vaikea niellä ja pelkäsin tukehtuvani. Sitten aloin kyselemään apua ja päädyin lopulta ambulanssiin, jossa minulle tehtiin ilmainen terveystarkastus.

Minulla todettiin olevan nestehukkaa ja nielemisvaikeuteni johtuisivat siitä. Minun käskettiin juomaan paljon vettä ja vichyä. Näin toimin, oloni rupesi helpottumaan ja nielemisvaikeuteni alkoi menemään ohi.

Lopullisesti nielemisvaikeuteni menivät ohi tämän viikon puolivälin jälkeen. Siihen asti oli hankalaa niellä etenkin kahvia ja välillä ruokaakin. Piti paljon juoda. Mutta vaikeudet menivät ohi viikon puolivälissä.

Kunnes nyt sitten eilen. Menin juomaan noin pari desilitraa olutta eräässä pubissa. Ja samat nielemisvaikeudet tulivat heti takaisin. Oluttuoppia en pystynyt täysin tyhjentämään kitusiini, kurkkuni tuli kuivan tuntuiseksi ja oli taas tosiaan vaikeaa niellä.

Lähdin tuolta pubista, jossa olin olutta juomassa kotiini ja aloin juomaan vettä. Mutta se ei aivan helpottanut. Olo pysyi heikkona, oli kova tarve jatkuvasti niellä omaa sylkeään ja kun sitä nieli jatkuvasti, niin sylkeä oli vähän ja nieleminen oli vaikeaa. Toki nieleminen oli muutenkin hankalaa.

Ja tunne oli kamala. Kun nieleminen oli vaikeaa, niin sitä pelkäsi tukehtuvansa. Ja lopulta päädyinkin käymään sairaalan päivystyksessä.

Sieltä minut passitettiin takaisin kotiini. Käskettiin syömään jotain suolaista ja juomaan jonkin verran. Ja samalla epäiltiin, että ei minulla kuitenkaan mitään nestehukkaa olisi.

Mutta mitä kummaa tällainen vaiva voisi olla? Voi olla, että kuvailin epäselvästi vaivan äsken, mutta vaivan pääoireena on tosiaan se, että nieleminen on tosi hankalaa. Ja on kova tarve niellä omaa sylkeään jatkuvalla syötöllä.

Jotain suolistovaivoja vai?
 
Tupakoiville kysymys

Onko ilmestynyt epämääräisiä patteja tuohon heti molempien silmien yläpuolelle? Olen elämäni aikana polttanut tupakkaa yhteensä noin vuoden verran. Joskus yli vuosi sitten lopetin. Näytin lääkärissä ja sanottiin että aivoissa ei ainakaan ole mitään vialla, kun patit on tuossa kohtaa. Oikeassa silmässä surkea näkö ja epäili että silmistä johtuva homma olis. En tiedä. Päätä särkee joka päivä ja uskoisin että se johtuu noista pateista. Alkoholia menee 2-3 kertaa viikossa n. yleensä. Joku selitys noille on mutta mikä? Ne on vaan ilmestynyt tuohon.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mulla on kaksi jonkin kokoista syylää kämmenselässä + yksi tuloillan tuonne peukalon juureen. Kävin sh:lla ja se jäädytti nuo syylät ja antoi ohjeet himaan. Yksi kotikonsti on sellainen kun laittaa jeesusteippiä noihin, mutta yhden vuorokauden kokemuksella ihan paska systeemi. Ei noi teipit vaan pysy tuossa kun käsi "elää" kokoajan. Sitten olisi joitain voiteita, tippa syylän päälle ja laastari siihen perään niin eikös se kaikkein järkevin olisi hommata apteekista suoraan sellaiset laastarit kun niitä jokatapauksessa joutuisi hommaamaan jos voiteilla mennään. Mutta kun ei ole oikein selvillä miten isoja ne syylälaastaripaketit on ja kuinka nopeasti nuo voi parantua tuosta? Aiheesta jos jollain kokemusta niin suosituksia hoitokeinoihin otetaan vastaan oikein mielellään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös