Onko täällä lääkäriä?

  • 783 864
  • 2 671

Aatos

Jäsen
Näkeekö kuitenkin silmällä normaalisti? Meinaan vaan, että mulle ms-tauti on muutaman kerran tuonut silmähermon tulehduksen (optikusneuriitti) ja siinä kipu on juurikin silmän takana ja pahimmillaan sattuu niin paljon, että mihinkään ei pysty keskittymään. Mutta joka kerta tosiaan myös näkö on hämärtynyt, ikään kuin katselisi kaikkea sumuverhon läpi. Niin ja värien kirkkaus on hävinnyt täysin, ts. värinäkö on vedellyt ihan omiaan.

Nimenomaan tuo näön hämärtyminen on merkittävä oire 90 prosentilla..

Lisäksi Ms-tautiin liittyy herkästi väsyminen.
 
Viimeksi muokattu:

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nimenomaan tuo näön hämärtyminen on merkittävä oire 90 prosentilla..

Lisäksi Ms-tautiin liittyy herkästi väsyminen.

Kyllä, mutta en nyt meinannut, että nimimerkki tsajarin muijalla olisi ms-tauti, voihan näköhermon tulehdus iskeä muutenkin, esim. jonkin infektion jälkitautina. Oireet vain sopivat, niin ajattelin tuonkin vaihtoehdon tuoda esiin.

Noin muutoin oikeastaan ihan mikä tahansa oire missä tahansa sairaudessa on jotenkin liitettävissä myös ms-taudin oireistoon, tämä paska kun tosiaan aiheuttaa kaikenlaista maan ja taivaan väliltä. Väsymys, huimaus, tasapainovaikeudet ja tuo optikusneuriitti olivat mulla ne oireet, jotka johtivat lopulta diagnoosiin. Tai tietenkin dg tuli vasta lannepiston ja magneettikuvien löydösten jälkeen. Todella toivon, että tässä tapauksessa kyse olisi "vain" migreenistä. Vittumainen sairaus sekin toki, mutta kannattaisi nyt tosiaan käydä lääkärissä ja mahdollisissa jatkotutkimuksissa, jos ei muuten, niin vakavampien sairauksien poissulkemiseksi.
 

rosba70150

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mikähän nyt on kun yhtäkkiä on alkanut naama ja päänahka kuivumaan aivan helvetisti ja koko lärvi on punainen? Myös kropassa meinaa olla ihottumaa. Atopinen ihohan minulla on aina ollut, mutta ei ole vuosiin näin pahana ilmennyt. En ole vaihtanut pyykinpesuainetta tms., mutta tuntuu että yön aikana se on vaan pahentunut. Tyttöystävä ei ole puhunut että olisin yöllä kuitenkin hangannut/raapinut, tosin hän ei ole joka yö mun luona yötä niin ehkä ajotan sen aina vaan siihen kun nukun yksin. Kävin hakemassa apteekista kortisonia ja perusvoidetta. Toivotaan että niillä lähtee tai sitten kai se on marssittava ihotautilääkärille.
 

Pekkis

Jäsen
Mikähän nyt on kun yhtäkkiä on alkanut naama ja päänahka kuivumaan aivan helvetisti ja koko lärvi on punainen? Myös kropassa meinaa olla ihottumaa. Atopinen ihohan minulla on aina ollut, mutta ei ole vuosiin näin pahana ilmennyt. En ole vaihtanut pyykinpesuainetta tms., mutta tuntuu että yön aikana se on vaan pahentunut. Tyttöystävä ei ole puhunut että olisin yöllä kuitenkin hangannut/raapinut, tosin hän ei ole joka yö mun luona yötä niin ehkä ajotan sen aina vaan siihen kun nukun yksin. Kävin hakemassa apteekista kortisonia ja perusvoidetta. Toivotaan että niillä lähtee tai sitten kai se on marssittava ihotautilääkärille.

Kuulostaa niin allekirjoittaneelta reilut 20 vuotta sitten. Koko lapsuus ja nuoruus meni ihon kanssa tapellessa. Ongelma loppui kuin seinään opiskelujen loputtua. Olikohan jotain stressiä lukuhommista tai jotain. Arvosanoja katsellessa ei taatusti voinut olla.

Lukemattomia tuubeja mm. Apolar- ja Abobase- voiteita ihottumaan ja kuivaan ihoon. Ihotautilääkäri sanoi myöhemmin, että niistä saisi takautuvasti korvauksia, mutta ei tullut kuitenkaan haettua. Ylivoimaisesti tehokkain voide löytyi sitten ihan sattumalta kaupan hyllyltä---> ERIOIL käsivoide (hajustamaton). Ensikerrasta tuli heti fiilis, että nyt toimii. Kirveli aluksi ihan sairaasti, mutta imeytyy nopeasti ja todella riittoisa pullo. Ja hinta ihan jotain toista kuin apteekin voiteissa.

Jos menet sinne ihotautilääkärille, niin ne voi tehdä sulle altistustestin tai sitten vain käskee tarkkailla mitä syöt. Minun käynnistä ei ollut aikanaan paskankaan hyötyä.

Nyt en ole tarvinnut minkäänlaisia voiteita edes talvella. Pian 20 vuoteen. En valita.

Ai niin. Mitä tulee tohon päänahkaihottumaan, niin tehokkaampaa lääkettä suurinpiirtein mihinkään vaivaan mitä on tullut podettua, ei löydy kuin juuri päänahkaan. Nestemäinen kortisoni pienessä pullossa. En muista tarvittiinko reseptiä, mutta epäilen ettei.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ai niin. Mitä tulee tohon päänahkaihottumaan, niin tehokkaampaa lääkettä suurinpiirtein mihinkään vaivaan mitä on tullut podettua, ei löydy kuin juuri päänahkaan. Nestemäinen kortisoni pienessä pullossa. En muista tarvittiinko reseptiä, mutta epäilen ettei.

Hydrocortison-liuosta saa ilman reseptiä. Vahvempi Bemetson tarvitsee käsittääkseni reseptin. Meikäläiselläkin on herkkä päänahka. Kuivaa, kutiaa ja hilseilee. Työterveyslääkäri sanoi, että kyseessä on todennäköisesti joko atooppinen iho, taliköhnä eli seborrooinen ekseema tai lievä päänahan psoriasis. Hänen mukaansa näin lievässä tapauksessa ei kannata edes mennä ihotautilääkärille, koska hoito olisi joka tapauksessa samanlainen. Siis rasvaa, kortisonia ja säännöllistä hiusten pesua herkkäihoiselle tarkoitetulla shampoolla.

Itse en tuosta hydrocortisonista ole havainnut suurempia hyötyjä. Jotenkin tuntuu, että kortisoni auttaa, mutta samassa pullossa yhtenä ainesosana oleva alkoholi tms. taas pahentaa vaivaa. Bemetsonia kokeilin kerran lääkärin määräyksestä. Sen suhteen oli sama homma. Parasta lääkettä on itseasiassa ollut vanhan kansan konsti, eli mieto merisuolaliuos. Se hetken aikaa kirveltää päänahassa, mutta menee pian ohi. Ja sen jälkeen kutinaa ei hetkeen esiinnykään. Olkapäille putoileva hilsepölykin on huomattavasti vähäisempää. Keksin sattumalta viime kesällä Välimeressä pulikointini jälkeen, kuinka päänahka tuntui voivan paremmin. Jatkoin kenttäkokeita Suomessa, ja noin siinä näytti käyvän.

Parhaiten meikäläiselle on sopinut joku luontaistuotekaupan ekologinen turve-shampoo. Myös tervashampoo on usein auttanut. Parhaan tuloksen tunnen saavani, kun vaihtelen käytössä olevaa shampoota muutaman päivän välein.
 

rosba70150

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ai niin. Mitä tulee tohon päänahkaihottumaan, niin tehokkaampaa lääkettä suurinpiirtein mihinkään vaivaan mitä on tullut podettua, ei löydy kuin juuri päänahkaan. Nestemäinen kortisoni pienessä pullossa. En muista tarvittiinko reseptiä, mutta epäilen ettei.

Niinpä olikin. Joskus muutama vuosi takaperin tuota ainetta testasin, mutta enpä silti osaa sanoa aineesta juuta tai jaata. Katsotaan nyt, yleensä on mennyt pahin ihottuma viikossa ohi, mutta nyt on jatkunut jo toista viikkoa. Hermo menee
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Päänahkaongelmiin on yksi pomminvarma ja helppo ratkaisu, mutta ymmärrettävästi monet sitä karsastavat. Nimittäin hiukset pois. Itselläni hävisi kaikki ongelmat kertaheitolla. Ennen oli aina kuiva päänahka suihkun jälkeen ja kiristi niin pirusti. Sitten pian nahka olikin rasvainen kuin mikä ja kutisi perkeleesti. Pakko siis mennä suihkuun ja sitten sama kierre uudestaan.

Kyllähän siihenkin auttoi mm. tuo kortisoniliuos, mutta lyhytaikainen ilo se oli ja kauhea vaiva. Nyt kun ei ole hiuksia, niin ei myöskään yhtä ainoaa ongelmaa päänahassa.

Ainakin mulla ongelmat alkavat siinä vaiheessa, kun hiukset kasvavat noin 5 millin mittaiseksi. Välillä 0-5 milliä kaikki on kunnossa. Myös aamutoimet sujuvat nopeammin. Ruma olen muutenkin, joten mitään muutosta ei ulkonäköön tullut.
 

rosba70150

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
No tulipa käytyä lekurissa ja tuli erikseen kortisonia lärviin ja toinen tuubi päänahkaan. 1-3 viikon kuurina. Toivottavasti näillä saisi itsensä taas ihmisen näköiseksi.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Nykylääketiede ja huippukirurgit tekevät aivan käsittämättömiä temppuja mm. seuloiksi ammuttujen tai junan alle jääneiden ihmisten kanssa. On tekosisäelimiä ja vaikka mitä. Maailman tappavimpiin tauteihin keksitään lääkkeitä. Tehdään huikeita sydän- ja aivoleikkauksia.

Solutason tutkimuksiin myönnetään miljardeja euroja.

Mutta kun ihminen neliraajahalvaantuu niin se on sitten siinä. Kerrotaan potilaalle että tästä lähtien vain pääsi liikkuu. Tuntuu vaan niin vitun omituiselta.

Missä mennään lääketieteen kehityksessä tämän suhteen? Onko olemassa edes potentiaalisia tutkimushaaroja?
 

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
Nykylääketiede ja huippukirurgit tekevät aivan käsittämättömiä temppuja mm. seuloiksi ammuttujen tai junan alle jääneiden ihmisten kanssa. On tekosisäelimiä ja vaikka mitä. Maailman tappavimpiin tauteihin keksitään lääkkeitä. Tehdään huikeita sydän- ja aivoleikkauksia.

Solutason tutkimuksiin myönnetään miljardeja euroja.

Mutta kun ihminen neliraajahalvaantuu niin se on sitten siinä. Kerrotaan potilaalle että tästä lähtien vain pääsi liikkuu. Tuntuu vaan niin vitun omituiselta.

Missä mennään lääketieteen kehityksessä tämän suhteen? Onko olemassa edes potentiaalisia tutkimushaaroja?

Mieleen tuli ainakin kaksi syytä:

1. Hermosoluja ei synny enää ihmisen elämän aikana, joten hermovauriot ovat pysyviä.
2. Hermoyhteyksiä ei pysty keinotekoisesti yhdistämään koska ne koostuvat miljoonista(?) pienistä hermosoluista, koitapa niitä sitten saada takaisin kohdilleen.

Potentiaalisena tutkimushaarana tulee mieleen kantasolututkimus, jossa siis sopivissa olosuhteissa kantasoluista kasvatetaan jotain tiettyjä soluja. Tätä tekniikkaa on jo joissain asioissa sovellettu, esimerkiksi jossain oli uutinen että jollekin ihmiselle oli kasvatettu kantasoluista uusi henkitorvi. Laboratorio-olosuhteissa ollaan esimerkiksi pystytty kasvattamaan maksasoluja, ja tällä tekniikalla olisi siis periaatteessa mahdollista kasvattaa siirrännäiselimiä.

Wikipedian artikkeli kantasoluista.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kantasolu
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Päänahkaongelmiin on yksi pomminvarma ja helppo ratkaisu, mutta ymmärrettävästi monet sitä karsastavat. Nimittäin hiukset pois.

Tämä on kyllä taivaan tosi. Mulla oli teini-iästä lähtien päänahassa juuri tuollaista samanlaista kuivumista ja rasvoittumista + päähän ilmestyi punaisia, hilseileviä ja kutisevia läikkiä. 2006 keväällä ajoin hiukset pois ja jo kesän aikana päänahka oli täysin terve ja ongelmaton. Hiuksia ei ole sen jälkeen ollut kuin kokeilumielessä, joskus oli pakko koittaa, että kasvaako hiukset vielä. Ja kyllähän ne kasvoivat.

Mutta sänkipäänä olen ja tulen pysymään. Tämä on helppoa ja halpaa ja lisäksi tämä sopii mulle. Noin kahden viikon välein sutaisen hiustenleikkuukoneella ylimääräiset pois, eikä sen 2006 kesän jälkeen ole tarvinnut lääkeshampoota tai muita myrkkyjä käyttää. Päänahka on täysin terve. Pään sisältö onkin sitten eri asia.
 

rosba70150

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tämä on kyllä taivaan tosi. Mulla oli teini-iästä lähtien päänahassa juuri tuollaista samanlaista kuivumista ja rasvoittumista + päähän ilmestyi punaisia, hilseileviä ja kutisevia läikkiä. 2006 keväällä ajoin hiukset pois ja jo kesän aikana päänahka oli täysin terve ja ongelmaton. Hiuksia ei ole sen jälkeen ollut kuin kokeilumielessä, joskus oli pakko koittaa, että kasvaako hiukset vielä. Ja kyllähän ne kasvoivat.

Mutta sänkipäänä olen ja tulen pysymään. Tämä on helppoa ja halpaa ja lisäksi tämä sopii mulle. Noin kahden viikon välein sutaisen hiustenleikkuukoneella ylimääräiset pois, eikä sen 2006 kesän jälkeen ole tarvinnut lääkeshampoota tai muita myrkkyjä käyttää. Päänahka on täysin terve. Pään sisältö onkin sitten eri asia.

Onneksi mulla ei ole tämä ongelma kuin kerran pari vuodessa niin ei tarttee kuulapäänä heilua kaupungilla. Saattaa joutua vielä tappelemaan.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onneksi mulla ei ole tämä ongelma kuin kerran pari vuodessa niin ei tarttee kuulapäänä heilua kaupungilla. Saattaa joutua vielä tappelemaan.

Ei kuulapäänä, vaan sänkipäänä. Siinä on iso ero. En ikinä höyläisi päästä kaikkea pois. Hiustenleikkuukoneessani on katsos sellainen rajain, joka varmistaa sen, että tukkaa jää vähän päähän. Kuitenkin hiukset ovat riittävän lyhyet, jotta ihottuma pysyy poissa, eikä pää kuivu tai rasvoitu.

Miellyttävää.
 

rosba70150

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ei kuulapäänä, vaan sänkipäänä. Siinä on iso ero. En ikinä höyläisi päästä kaikkea pois. Hiustenleikkuukoneessani on katsos sellainen rajain, joka varmistaa sen, että tukkaa jää vähän päähän. Kuitenkin hiukset ovat riittävän lyhyet, jotta ihottuma pysyy poissa, eikä pää kuivu tai rasvoitu.

Miellyttävää.

ihan miten päin tahansa. Itse pidän pidempää tukkaa.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voi kikke.

Eilen illalla onnistuin vääntämään peukkuni siten, että siitä kuului hirveä rusahdus ja sitten alkoi kuumotus sormen tyvessä. Mitään älytöntä kipua ei kuitenkaan ollut, mutta etusormeen säteili myös kevyttä kipua. Annoin kylmää ja tarkkailin tilannetta lopun iltaa.

Tänään peukalon tyveen on tullut pientä verenpurkaumaa ja sormi on kipeä, mikäli sillä jotain esimerkiksi painaa. Muuten pystyy aika normaalisti toimimaan. Olin näkevinäni pientä turvotusta, mutta en kyllä enää sitä näe. En tiedä murtoiko tuossa sitten jotain peukalon tyvestä, vai hajosiko jotain muuta.

Vittumaisesti muutto tulossa loppuviikosta ja kai tässä pitäisi lääkärilläkin käydä näyttämässä. Alkuun vaan tuntui, että selvisin säikähdyksellä.
 

Nicke50

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voi kikke.

Eilen illalla onnistuin vääntämään peukkuni siten, että siitä kuului hirveä rusahdus ja sitten alkoi kuumotus sormen tyvessä. Mitään älytöntä kipua ei kuitenkaan ollut, mutta etusormeen säteili myös kevyttä kipua. Annoin kylmää ja tarkkailin tilannetta lopun iltaa.

Tänään peukalon tyveen on tullut pientä verenpurkaumaa ja sormi on kipeä, mikäli sillä jotain esimerkiksi painaa. Muuten pystyy aika normaalisti toimimaan. Olin näkevinäni pientä turvotusta, mutta en kyllä enää sitä näe. En tiedä murtoiko tuossa sitten jotain peukalon tyvestä, vai hajosiko jotain muuta.

Vittumaisesti muutto tulossa loppuviikosta ja kai tässä pitäisi lääkärilläkin käydä näyttämässä. Alkuun vaan tuntui, että selvisin säikähdyksellä.

Mene ihmeessä heti lääkäriin. Katso googlesta "hiihtäjän peukalo". Saattaa olla vittumaisia nuo peukkuvammat. Nimim. 8 viikko saikulla samasta vammasta...
 
Mene ihmeessä heti lääkäriin. Katso googlesta "hiihtäjän peukalo". Saattaa olla vittumaisia nuo peukkuvammat. Nimim. 8 viikko saikulla samasta vammasta...

Täällä on ilmeisesti tapana kertoa vain huonoista diagnooseista. Jos sormessa ei ole erityisemmin instabiliteettia, kuten tarinasta voisi päätellä, on tämä google-löytö epätodennäköinen. Peukalo vääntyy herkästi ja usein myös paranee itsestään. Herkkyys uudelleen menemiseen aluksi on kyllä suuri.

Päänahan kuivuudesta kärsiville myös eräs hyväksi todettu keino: pesu ilman shampoota. Päänahan ylenmääräinen rasvoittuminen johtuu shampoosta, joka rasvan poistaessaan aktivoi talirauhaset. Jos ei käytä shampoota, mm. kampaaminen nousee entisaikaiseen arvoon hiusten puhdistamisessa.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Kaaduin eilen nilkkani päälle. Jalkapöydässä on paisunut kohta/patti joka on arka. Jalan päälle pystyy pistämään 50% painoa. Jalka normaalin värinen, paitsi patin kohdalta tummunut. Pitäiskö tässä juhlia elämäni ensimmäistä luun murtumaa ja hakea saikkua?

Onko täällö muuten joku lääkäri ihan oikeasti. Olen hölmö ja uskon, jos joku niin väittää. Hammaslääkäriä ei lasketa.
 

bläkkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Saintly City & Länsirannikko
Nonni, polviongelmia täällä. Pelaan höntsäkiekkoa muutamalla vuorolla maalivahdin tontilla. Homma on mukavaa sillon kun on paikat kunnossa, luonnollisesti.

Nyt on muutamalla viime kerralla jäällä, ja vuoron jälkeen tuntunut "kireyttä" oikean polven sisäpuolella. Varsinkin venytellessä(sisäreidet ja takareidet) tuntuu pahalta. Ikään kuin ei uskaltaisi venyttää "tappiin saakka", kun pelkää, että polvesta paukahtaa joku side poikki. Venyttelenkö mahdollisesti jotenkin väärin? Voiko polvessa olla jokin tulehdus? Olen käyttänyt voltaren fortea tuohon polven sisäpintaan, enkä ole mainittavaa helpotusta saanut. Olen 24-vuotias, eikä polvessa ole ennen ollut mitään ongelmia.

Nyt oli taas jäävuoro eilen(oli kahden viikon tauko), ja polvessa tuntui sama kipu. Kun vuoro eteni, polveen ei enää kiinnittänyt suurta huomiota, koska kipuun jollakin tavalla turtui.

Mahtaako ratkaisu olla niinkin yksinkertainen, että muuttaisi venyttelytapaa, ja kävisi hierojalla?
 

Karpalovodka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinetti KooKoo
Tuli tossa ulkojäillä heitettyä lipat ja jotenkin omituisella tavalla kaatusin kun sormi jäi itseni ja jään väliin, josta seuraksena tommoinen 2cm korkea veripatti sormenpäässä. Uskallanko itse puhkoa nuppineulalla vai päätyä päivystyksen puoleen?
 
Kaaduin eilen nilkkani päälle. Jalkapöydässä on paisunut kohta/patti joka on arka. Jalan päälle pystyy pistämään 50% painoa. Jalka normaalin värinen, paitsi patin kohdalta tummunut. Pitäiskö tässä juhlia elämäni ensimmäistä luun murtumaa ja hakea saikkua?

Itsekkin pyörätin nilkkani tuossa kesällä ja vähän samantapaista vaivaa oli. Olisikohan se patti verenpurkautuma? Toivottavasti olet kylmää ja ideaalisidettä pitänyt siinnä, ettei se veri ole päässyt purkautumaan muualle jalkaan.

Kannattaa käydä suoraan ihan ortopedilla ja käydä kyselemässä mikä mättää. Voi olla, että kyseessä jonkinlainen nivelsidevamma.
 

Taikakaulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Perjantai-iltana käteni rupesivat yhtäkkiä kutiamaan ja vedettyäni hihat ylös huomasin, että kummatkin käsivarret olivat täynnä punaisia, kutiavia näppyjä. Tässä parin päivän aikana ne ovat jo ehtineet kadotakin pari kertaa jonka jälkeen ovat taas palanneet. Tänään herättyäni huomasin, että nyt on oikeastaan koko keho täynnä niitä.. Mikäköhän mahtaa olla kyseessä? Kipeänä olin viikko takaperin, silloin oli oireina yskä, päänsärky sekä kuume, jota oli n. 38 astetta.

Tässä vielä erittäin huonolaatuinen kuva kyseisistä näppylöistä. Ylemmät kuvat otettu käsivarsista ja alempi kyljestä. Kuvissa ei näytä niin pahalta, kuin oikeasti, johtuen kännykkäni kameran huonosta kuvanlaadusta.

Linkki vie Aijaa.comin kuvapalveluun.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Mikäköhän mahtaa olla kyseessä?

Omaan amatöörin silmään näyttäisi allergiselta reaktiolta ja veikkaan, ettei liity sairastamaasi flunssaan mitenkään. Kannattaa miettiä, mitä olet syönyt ja juonut viime aikoina tai oletko esim. vaihtanut pesuainetta, ollut jonkun tietyn eläimen kanssa tekemisissä jne.

Viisaammat neuvokoon lisää.
 

Taikakaulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Omaan amatöörin silmään näyttäisi allergiselta reaktiolta ja veikkaan, ettei liity sairastamaasi flunssaan mitenkään. Kannattaa miettiä, mitä olet syönyt ja juonut viime aikoina tai oletko esim. vaihtanut pesuainetta, ollut jonkun tietyn eläimen kanssa tekemisissä jne.

Viisaammat neuvokoon lisää.

Itsekin olen miettinyt, että jokin allerginen reaktio saattaisi olla kyseessä, mutta kun ei tule mitään asiaa mieleen, mistä se voisi johtua. Pesuainetta ei olla vaihdettu, syönyt en ole mitään uutta jne.. Uusien eläimienkään kanssa en ole ollut tekemisissä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Itsekin olen miettinyt, että jokin allerginen reaktio saattaisi olla kyseessä, mutta kun ei tule mitään asiaa mieleen, mistä se voisi johtua. Pesuainetta ei olla vaihdettu, syönyt en ole mitään uutta jne.. Uusien eläimienkään kanssa en ole ollut tekemisissä.

Entä hajusteet, siivousaineet, paidan materiaali ym.? Joskus kuiva huoneilma ja pakkaset voivat saada ihon reagoimaan sellaisiinkin asioihin, joihin se ei normaalisti reagoisi.

Edelleen amatöörin silmään tuo ei näytä kovin vaaralliselta tai tarttuvalta. Ensihoidoksi suosittelen rasvausta miedolla, hajustamattomalla voiteella, pesua mielellään pelkällä vedellä (suihkusaippua voi ärsyttää ja kuivattaa lisää) ja tilanteen tarkkailua ihan rauhassa. Ammattilainen en ole, joten toteutus omalla vastuulla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös