Onko täällä lääkäriä?

  • 781 346
  • 2 657

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Kyllähän tuo voi ihan hyvin noista nivelsiteistäkin johtua. Minulla ainakin löysät ja lopulta katkenneet nivelsiteet aiheutti vaikka minkälaista ihmeellistä vaivaa; välillä oli toisen jalan lonkka kipeä ja välillä molemmat akillesjänteet vuorotellen ja lopulta se itse rikkinäinen nilkkakin tulehtui ja kipeytyi koko nilkka ja jalkaterä että oli ihan jatkuva kipu jalassa vaikka makasi vain paikoillaan tekemättä mitään.

Normilääkärit ei tajua noista kuvista näköjään hevonveetäkään, minullekin sanottiin vaan että ei ole mitään vikaa ja paranee itsestään ja ortopedi huomasi samoista kuvista välittömästi että nivelsiteet irtipoikki ja repineet jotain rustoja vielä mukaansa. Hyvä että sait lähetteen ortopedille, eiköhän se vika sieltä löytyne.


Jep ja ortopedillä käyty tänään. Nilkan nivelsiteet erittäin löysät, epäili että voisi joku luu(???) olla haljennut ja kaikenlisäksi tuo nivelsidevamma on tuota niveltä muljauttanut huonoon asentoon. Magneettikuviin pian, varmaan leikkaus edessä siis. Turvotusta oli vieläkin, vaikka jalka ei edes ole ollut kipeä koko viikolla. Taisi jostain jännetupesta puhua, että olisi myös puristuksissa.

Tämä siis röntgenkuvien ja käsikopelon perusteella.. Että näin..
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hyvä homma että vika löytyi. Jos tuon saman operaation tekevät kuin minulle niin en pysty kyllä tosiaan mitenkään pelottelemaan tuolla, sen verran hyvin on kaikki mennyt ja koko ajan jalka menee parempaan suuntaan. Nyt olen jo huomannut että pitkästä pitkästä aikaa pystyn ihan oikeasti nauttimaan liikunnasta kun koko ajan ei koske johonkin.
 

Veijari

Jäsen
Alkaa jo ottamaan pannuun oikean polven kunto. Kesällä 2010 siitä korjattiin kierukkaa, toistamiseen. Keväällä 2011 alkoi taas vaivaamaan ja kuvauksissa todettiin 7mm*13mm kokoinen rustovaurio reisiluun päässä. Rustovauriolle ei lähdetä mitään tekemään jos on oireeton ja toistaiseksi on ollutkin kun vedin pari viikkoa lepoa pahimpiin kipuihin, tulehduskipulääkettä ja polvi punkteerattiin nesteestä tyhjäksi. Sitten taas toimi kuin junan vessa.

Loppukesän ja syksyn olen pystynyt hyvin treenaamaan kun olen jättänyt jalkapallon pelaamisen vähemmälle. Nyt sitten männä viikonloppuna painitreeneissä polvi jotenkin kai vääntyi, tai jotain, en tiedä, sillä en varsinaisesti loukannut sitä sillä vasta treenisalilta pukukoppiin kävellessä huomasin polvessa kipua. Nyt on pari päivää linkutettu ja syöty buranaa.

Kipua syntyy polvilumpion alareunan korkeudelle, polven sisäsivulle kun polven ojentaa täysin suoraksi tai menee kyykkyyn. Polvi on kevyesti turvoksissa eli nestettä on hieman kerääntynyt niveleen. Voisiko tuo pelkkä ylimääräinen neste aiheuttaa polvessa kipua vai olisiko sieltä jotain enemmän paskana, mene ja tiedä?

Ahdistaa niin vitusti kun joutuu taas ainakin pari viikkoa lepuuttamaan polvea ja jos ei levolla mene ohi niin sitten taas ortopedin pakeille sitä imettelemään. Aina mielessä kummittelee ensimmäisenä "onko taas kierukkavamma" tai jotain tuohon rustovaurioon liittyvää. Nivelsiteet on aina olleet kunnossa enkä nytkään epäile niissä mitään vikaa.
 
Viimeksi muokattu:

Ekomies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, FPS, Tampa Bay Lightning
Olkapäässä "jyskyttää" kun on pää alaspäin, esim kengännauhoja sitoessa. Välillä tuntuu muutenkin pientä puristavaa kipua. Onkos tämä nyt jonkin sortin tulehdus vaiko hermojumi? Käden liikkeillä tai asennolla ei ole vaikutusta asiaan.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Kipua syntyy polvilumpion alareunan korkeudelle, polven sisäsivulle kun polven ojentaa täysin suoraksi tai menee kyykkyyn. Polvi on kevyesti turvoksissa eli nestettä on hieman kerääntynyt niveleen. Voisiko tuo pelkkä ylimääräinen neste aiheuttaa polvessa kipua vai olisiko sieltä jotain enemmän paskana, mene ja tiedä?

Tuo kuulostaa vähän turhan tutulta. Minulla ylipaino ja kolmisen tuhatta pelattua ja vihellettyä futis- ja kiekkomatsia saivat polvilta tunnit täyteen. Diagnoosini on ns. hyppääjän polvi, eli povilumpio kalkkeutuu. Kun nivusista nilkkaan polven yli kulkeva jänne ei sen kalkkeuman takia pääse liikkumaan normaalisti, niin se rasituksessa helposti tulehtuu. Kipu juurikin tuossa paikassa ja turvotus tuttuja oireita.

Kalkkeuman pystyy poistamaan leikkauksella, mutta operaatiota ei julkisella puolella juurikaan tehdä, koska ratkaisu on vain tilapäinen. Uutta kalkkeutumista se ei estä, eli leikkaus olisi edessä taas jokusen vuoden päästä. Ja käsittääkseni jotain riskejäkin tuossa operaatiossa on, varsinkin jos se joudutaan toistamaan.

Mulla on ikää nyt 52v, joka tarkoittaa, ettei julkisella puolella tarjota buranaa kummempaa tuohon, kun normaalielämässä pärjään. Jotenkin vaan harmittaa isohkolla V:llä, että mun juoksuaskeleet on jo nyt käytetty loppuun.

t. hanu
 

Veijari

Jäsen
Tuo kuulostaa vähän turhan tutulta. Minulla ylipaino ja kolmisen tuhatta pelattua ja vihellettyä futis- ja kiekkomatsia saivat polvilta tunnit täyteen. Diagnoosini on ns. hyppääjän polvi, eli povilumpio kalkkeutuu. Kun nivusista nilkkaan polven yli kulkeva jänne ei sen kalkkeuman takia pääse liikkumaan normaalisti, niin se rasituksessa helposti tulehtuu. Kipu juurikin tuossa paikassa ja turvotus tuttuja oireita.

Kalkkeuman pystyy poistamaan leikkauksella, mutta operaatiota ei julkisella puolella juurikaan tehdä, koska ratkaisu on vain tilapäinen. Uutta kalkkeutumista se ei estä, eli leikkaus olisi edessä taas jokusen vuoden päästä. Ja käsittääkseni jotain riskejäkin tuossa operaatiossa on, varsinkin jos se joudutaan toistamaan.

Mulla on ikää nyt 52v, joka tarkoittaa, ettei julkisella puolella tarjota buranaa kummempaa tuohon, kun normaalielämässä pärjään. Jotenkin vaan harmittaa isohkolla V:llä, että mun juoksuaskeleet on jo nyt käytetty loppuun.

t. hanu

Lievää ylipainoa myös täällä - eikä ainakaan auta näistä polviongelmista selviämisessä.

Tuskin on tällä kertaa ainakaan kierukkavammasta kyse, koska parin päivän Buranan syöminen lopetti suurimmat kivut. Nyt pystyy jo normaalisti kävelemään. Edelleen kuitenkin vihlaisee aika ikävästi jos polvi saa kiertoliikettä tai kävelyä kummempaa rasitusta. En ole vielä uskaltautunut kävelyä kummempaa tekemäänkään, pari juoksuaskelta sentään otin tasaisella tiellä eilen koiran perään eikä sekään tuntunut pahalta mutta metsässä liukkaiden sammalten ja juurien päällä pomppiminen tuntui olevan myrkkyä polvelle. Josko se tuosta vielä rauhottuisi levolla ja buranalla.

Hassua tässä polvessa on se että kun vaikka aamulla lähden autolla töihin, polvi tuntuu hyvältä kotiovelta autolle marssiessa ja kun työpaikan pihalla nousen autosta ylös ja kävelen toimiston ovelle, voi polvi vihloa jokaisella askeleella ihan pirusti. Taas kun pääsen toimistotuoliin istumaan ja lähden siitä vaikkapa kahvitauolle tunnin istumisen päästä, nuo hetki sitten polvessa olleet kivut loistavat poissaolollaan loppupäivän, jopa useita päiviä. Jotain irtoroskaa siellä polvessa tuntuisi ainakin olevan tuosta päätellen.

Ikää mittarissa "vasta" 36, joten olisihan se erittäin ikävää lopettaa aktiiviliikunta jo "ikämiesjuniorina".
 

Jameson

Jäsen
"Terve",

Mikäköhän mahtaa miestä vaivata, kun on vatsa tuosta maksan kohdalta kosketusherkkä. Olen syönyt muutaman päivän nyt tulehduskipulääkettä (burana 800mg 3x/pv) niskajumeihin. Voiko olla mahdollista, että buranat rasittavat maksaa näin paljon? Seisoessa ei tunnu muuta kuin koskettamalla, mutta makuulla ja istuessa tuntuu ikävältä, kun muut elimet painaa sitä. Myös ruokailun jälkeen se on kipeämpi.

Viinaa en ole yli viikkoon juonut, joten tuskin siitä johtuu.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Voiko olla mahdollista, että buranat rasittavat maksaa näin paljon?

Ibuprofeeni ei rasita maksaa, mutta mahaa kyllä, joten voisiko kipu johtua siitä. Varsinkin jos et Buranaa muuten suuremmin vetele, niin tuollainen annos saa varmaan helpostikin pakin sekaisin tai muuten vaan kipeäksi. Parasetamoli on se, joka rasittaa maksaa.
 

Wilson-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
En jaksaisi näin pienen vaivan takia lääkäriin lähteä joten haetaan apua täältä.

Elikkä ongelma on kutiseva selkä ja käsivarret. Mitään valtavaa kutinaa tai ihottumaa ei "alkutilanteessa" ole, mutta kun erehtyy vähän rapsuttamaan etenkin tuolta yläselästä/hartioista, niin kutina yltyy ja sinne muodostuu ihottumaa niille alueille joita raavin. Erikoisinta on se, että selkään jää selkeät raapimajäljet jotka ovat hieman koholla. Eli kun selkää katsoo niin pystyy hyvin selkeästi näkemään mistä kohtaa kynnet ovat menneet. Tämän lisäksi iho punoittaa ja siinä on samanlaista ihottumaa mitä nokkosenpisto aiheuttaa.

Toivottavasti noinkin sekavasta selityksestä saa edes jonkinnäköisen kuvan vaivastani. Jotain allergiaa olen tässä epäillyt, mutta voiko kyseessä mahdollisesti olla jokin muu vaiva?
 
Viimeksi muokattu:

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
En jaksaisi näin pienen vaivan takia lääkäriin lähteä joten haetaan apua täältä.

Elikkä ongelma on kutiseva selkä ja käsivarret. Mitään valtavaa kutinaa tai ihottumaa ei "alkutilanteessa" ole, mutta kun erehtyy vähän rapsuttamaan etenkin tuolta yläselästä/hartioista, niin kutina yltyy ja sinne muodostuu ihottumaa niille alueille joita raavin. Erikoisinta on se, että selkään jää selkeät raapimajäljet jotka ovat hieman koholla. Eli kun selkää katsoo niin pystyy hyvin selkeästi näkemään mistä kohtaa kynnet ovat menneet. Tämän lisäksi iho punoittaa ja siinä on samanlaista ihottumaa mitä nokkosenpisto aiheuttaa.

Toivottavasti noinkin sekavasta selityksestä saa edes jonkinnäköisen kuvan vaivastani. Jotain allergiaa olen tässä epäillyt, mutta voiko kyseessä mahdollisesti olla jokin muu vaiva?
Nokkosihottuma vaikuttaisi kyllä sopivan kuvaan. Mulla samaa vaivaa toisinaan ja ilmenee esim. hikoillessa. Otat ihan perus allergialääkettä (antihistamiiniä) jota saa apteekista, niin oireet poistuvat.

Itselläni tulee tätä esim treeneissä. Ilmeisesti hikoilu ja paidan hinkkaus ihoa vasten aiheuttaa tätä vaivaa. Mutta kun on ottanut allergialääkkeen ennen treenejä, niin vaivaa ei tule. Vittumainen vaiva, mutta erittäin helposti hoidettavissa.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Kylmä rinki -uusintakierroksella epäily miehen kohdalla. Hockey fights cancer. Pinkkiä vaatetusta teemailloissa jne. Onkohan nää jotain merkkejä vai vain sattumaa?

Sain par kuukautta sitten iskun vasemman rintalihaksen ja solisluun välimaastoon. Oireeton, kunnes par viikkoa sitten pientä painallusarkuutta luustossa. Sittemmin rintalihaksen alue muuttunut araks ja lievästi kosketusherkäksi.

Vissiin suhteellisen liikkuvaista aluetta. Mikäli spekuloisi jollain kudosvaurioilla, toipuminen saattaa ottaa aikaa. Varsinkin kun olen ihan normaalisti harrastanut lihaskuntoharjoitteita käsipainoin, punnerruksin jne.

Ilmeisesti iskut ei varsinaisesti aiheuta syöpää, mutta saattavat aktivoida nukkuvan hirviön, eli elimistössä olevan kasvaimen.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Elikkä ongelma on kutiseva selkä ja käsivarret. Mitään valtavaa kutinaa tai ihottumaa ei "alkutilanteessa" ole, mutta kun erehtyy vähän rapsuttamaan etenkin tuolta yläselästä/hartioista, niin kutina yltyy ja sinne muodostuu ihottumaa niille alueille joita raavin. Erikoisinta on se, että selkään jää selkeät raapimajäljet jotka ovat hieman koholla. Eli kun selkää katsoo niin pystyy hyvin selkeästi näkemään mistä kohtaa kynnet ovat menneet. Tämän lisäksi iho punoittaa ja siinä on samanlaista ihottumaa mitä nokkosenpisto aiheuttaa.

Ei omakohtaista kokemusta, mutta ystäväpiiristä kyllä ja Myyrän tavoin veikkaisin ensimmäisenä nokkosihottumaa.
 

d00b

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ongelmana tässä olisi selkäkivut.

Kuuden päivän ajan joka aamu olen herännyt siihen, että ristiselkään koskee todella kovin. Aivan sama missä asennossa yritän maata niin kipua tuntuu. Nousen sängystä ylös ja alan puuhastelemaan ja kävelemään niin noin puolen tunnin kuluttua selkä tuntuu taas aivan ok:lta. Päiväs aikaan pystyn urheilemaan ja tekemään ihan mitä vaan, mutta tilanne on se että makuu asennossa joku menee pieleen ja pahasti. Sängystä tämä ei tunnu johtuvan, koska sama lopputulos vaikka nukkuisin lattialla. Lääkärilläkin kävin, mutta eipä tuollainen normi terveyskeskuslääkäri osannut sanoa käytännössä mitään.
 

Ferris

Jäsen
Itse varaisin ajan osteopaatilta tai hyvältä manipulatiiviseen fysioterapiaan perehtyneeltä fysioterapeutilta. Itsellä ollut selän kanssa vähän vastaavan kuuloisia ongelmia ja kyseisiltä tahoilta löytyi nopeasti syyt kipuihin ja lääkkeettömät keinot kuinka päästä eroon kivuista.

Itselleni on vahvistunut käsitys siitä, että nämä ammattilaiset löytävät nopeastikin syyn selkäkipuihisi, toisin kuin tk-lekurit jotka määräävät vaan Buranaa ja lihasrelaxanttia.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Itse varaisin ajan osteopaatilta tai hyvältä manipulatiiviseen fysioterapiaan perehtyneeltä fysioterapeutilta. Itsellä ollut selän kanssa vähän vastaavan kuuloisia ongelmia ja kyseisiltä tahoilta löytyi nopeasti syyt kipuihin ja lääkkeettömät keinot kuinka päästä eroon kivuista.

Minäkin kääntyisin d00b:nä fysioterapeutin puoleen, esim. asiansa osaava OTM-fysioterapeutti osaa varmasti sanoa mikä selässäsi on päin honkia.

Kärsin vuosia ja vuosia sitten pahoista selkäkivuista, onneksi työterveyslääkäri teki muutakin kuin määräsi buranaa, röntgenissä selvisi selkärangan asentovirheet - muutama nikama oli mutkalla. Työterveydessä ei sitten enää jääty ihmettelemään vaan kirjoitettiin lähete OTM-fysioterapiaan, jossa nikamat laitettiin ojennukseen ja siihen päälle laadittiin vielä kunto-ohjelma, jonka avulla vahvistin keskikehon lihaksia ja muutenkin koko kroppaa. Liikuntaa olin harrastanut aiemminkin mutta rasittava työ, huonot työasennot ja heikot syvät keskikropan lihakset saivat aikaan sen, että selkärankaan tuli nikamien asentovirheitä. Ongelmat pysyivät poissa niin kauan kun jaksoin pitää paikkani hyvässä kunnossa mutta nyt selkä vihoittelee paikoitellen ja tunne on hyvin paljon sama mitä se oli vuosia ja vuosia sitten. Eli eiköhän selässäni ala olla jotain vialla, jälleen kerran, ja itseänihän siitä saan syyttää.

vlad.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minulla meni nilkkaleikkauksen seurauksena yhdestä varpaasta ja pieneltä alueelta jalkapöytää kokonaan ihosta tunto. Lääkäri sanoi vaan että se tunto joko tulee takaisin tai sitten ei, aika näyttää, mutta en sitten tajunnut kysyä että minkälaisesta ajasta on kysymys? Jos viisi kuukautta leikkauksen jälkeen ei ole tunto palautunut yhtään niin onko enää toiveitakaan siitä että tuo joskus palautuisi? Onko jollakin kokemuksia/tietoa aiheesta? Käsittääkseni kai kuitenkin on aika yleistä että leikkauksen jälkeen tuohon leikkaushaavan lähistölle tulee jotain tuntovajausta?
 

Aatos

Jäsen
Minulla meni nilkkaleikkauksen seurauksena yhdestä varpaasta ja pieneltä alueelta jalkapöytää kokonaan ihosta tunto. Lääkäri sanoi vaan että se tunto joko tulee takaisin tai sitten ei, aika näyttää, mutta en sitten tajunnut kysyä että minkälaisesta ajasta on kysymys? Jos viisi kuukautta leikkauksen jälkeen ei ole tunto palautunut yhtään niin onko enää toiveitakaan siitä että tuo joskus palautuisi? Onko jollakin kokemuksia/tietoa aiheesta? Käsittääkseni kai kuitenkin on aika yleistä että leikkauksen jälkeen tuohon leikkaushaavan lähistölle tulee jotain tuntovajausta?

Nyrkkisääntö on että palautuu 2 mm/ kuussa..
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Oikean jalan kantapää on ollut viimeaikoina todella kipeä aamuisin.Kyseessä lienee plantaarifaskiitti tai jotain sinnepäin. Onko muilla kokemuksia ko. vaivasta ja miten olette hoitaneet sitä? Uusia kenkiä en ole ostanut puoleen vuoteen, joten ei pitäisi olla siitä kiinni.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oikean jalan kantapää on ollut viimeaikoina todella kipeä aamuisin.Kyseessä lienee plantaarifaskiitti tai jotain sinnepäin. Onko muilla kokemuksia ko. vaivasta ja miten olette hoitaneet sitä? Uusia kenkiä en ole ostanut puoleen vuoteen, joten ei pitäisi olla siitä kiinni.

Tästä olisi hyvä kuulla lisää kun minullakin taitaa olla ihan sama vaiva. Vasen jalka leikattiin alkukesästä ja kesä meni toipilaana, ja nyt kun syksyllä olen taas yrittänyt harrastaa liikuntaa enemmän niin oikean jalan kantapää ja tuo sisäsyrjän kaari on alkaneet kipeytymään todella paljon.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oikean jalan kantapää on ollut viimeaikoina todella kipeä aamuisin.Kyseessä lienee plantaarifaskiitti tai jotain sinnepäin. Onko muilla kokemuksia ko. vaivasta ja miten olette hoitaneet sitä? Uusia kenkiä en ole ostanut puoleen vuoteen, joten ei pitäisi olla siitä kiinni.

Tennis- tai golfpallolla rullailua niin, että pallo jalkapohjan alla venyttää ja hieroo sitä jalkapohjan kalvoa. Akillesjänteitä ja pohkeita kannattaa venyttää ja jumpata useampi kerta päivässä esimerkiksi 5-10 cm korokkeen avulla. Yöksi Strassburg-sukka, joka maksaa viitisen kymppiä, löytyypi mm. tästä kataloogista http://www.respecta.fi/uploads/rsqvci7bbort.pdf (linkki vie Respectan apuvälinekuvastoon)
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suosittelen kaikille jalka- ja selkivuista kärsiville perinteistä jäsenkorjausta. Oikeasti, duunipaikan ikuisista kyseisitä kivuista kärsivät ovat saanet tästä pysyvän avun vaivoihinsa. Itsekin olen menossa jäsenkorjaukseen kantapäänmurtumasta tulleista oireista.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ibuprofeeni ei rasita maksaa, mutta mahaa kyllä, joten voisiko kipu johtua siitä. Varsinkin jos et Buranaa muuten suuremmin vetele, niin tuollainen annos saa varmaan helpostikin pakin sekaisin tai muuten vaan kipeäksi. Parasetamoli on se, joka rasittaa maksaa.

Itseltäni parasetamoli kiellettiinkin, maksa-arvo (ALAT) on ollut koko vuoden liian korkea. Viime jouluna/uutenavuotena iski mykoplasma, joka aiheutti ensin kovan keuhkokuumeen ja sen jälkeen kaupantekijäisiksi sydänlihastulehduksen ja sydämen vajaatoiminnan/läppävian. Mustaa Nuolta kiikutettiinkin sitten ensiavun kautta kardiologiselle osastolle TYKSiin, jossa tuli vietettyä vajaat kolme rattoisaa viikkoa mm. usean antibiootin suonensisäisessä tiputuksessa samalla kun sydämestä napsittiin koepaloja hakkaamalla kolo kaulalaskimoon. 3,5kk sairasloma liikunnan totaalikielto sekä usean kuukauden liikarasituskiellot ynnä sairastumisesta asti popsitut betasalpaajat ja verenpainetta alentavat lääkkeet ovatkin sitten tehneet tehtävänsä yleiskunnolle.

Pumppu on onneksi palautunut lähes ennalleen (töissäkin on keikuttu loppukeväästä asti), mutta maksa-arvo on aina vain ylikorkea, ja nyt verikokeissa olivat sekä kolesteroli (6,6) että veren sokeriarvo (8,5) nousseet melkoisesti, erityisesti tuo sokeriarvo. On tässä vuoden aikana painokin sahannut melkoisesti. Ensin keuhkokuume tiputti viitisen kiloa, sen jälkeen on tullut vuoden aikana +10 kg takaisin, mikä näkyy ns. vararenkaana. Liikunta on sattuneesta syystä ollut vähäistä. Nyt sitä saisi jo enemmän rehkiä, mutta pohjakunto ja sen myötä halu lähteä ulkoilemaan on ollut huono. Pingistä olen sentään käynyt välillä vetämässä.

Eipä tuo toisaalta ihme ole, että nuo arvot ovat nousseet, kun olen loppuvuoden lähinnä tullut suoraan töistä kotiin, istunut väsyneenä tietokoneelle ja/tai sohvalle sekä sortunut vielä turhaan naposteluun ja herkkujen syömiseen. Ruokavalio kaipaisi myös entrausta, mutta yksin elävänä sinkkuna ei aina jaksa kokata mitään ihmeellistä varsinkaan arkena.

Sattuuko kenelläkään olemaan mitään kokemusta vastaavantyyppisistä tilanteista ja kenties hyviä neuvoja miten ja millä kotikonstein sekä kolesterolia että eritoten verensokeria saa alas? Mihinkään maratoneille minua ei kannata lähettää - kuten sanottua, pohjakunto ehti romahtamaan sydänlihastulehduksen tiimoilla, ja edelleenkin haluan ottaa rauhallisesti, ettei pumpun täysi palautuminen hidastu. Käytännön vinkkejä ja lisiä ruokavalioon otetaan vastaan, samoin sopivia liikunnallisia metodeja painon alentamiseen ja erityisesti ns. keskivartalon kutistamiseen. Mitään lääkkeitä en halua popsia enempää kuin nyt on ollut pakko popsia.

Huom! Lähtökohtana siis sydänlihastulehduksen ja keuhkokuumeen aiheuttama pohjakunnon totaalinen romahtaminen ja noin puolen vuoden itsestä riippumaton liikuntakielto sekä betasalpaajien aiheuttama sykkeen keinotekoinen aleneminen, joten "oma vikasi jos olet sohvalla löhönnyt, sen kuin lähdet 10 km lenkille maksimirasituksella ja syöt jatkossa vain tomaatteja"-tyyppinen elämänviisaus ei oikein ole avuksi.

Huom.2! Täsmennettäköön, että alkoholin olen tänä vuonna jättänyt lähes minimiin (keskimäärin yksi annos parissa viikossa), joten sen vähentäminen ei valitettavasti ole ratkaisu.
 

Aatos

Jäsen
Sattuuko kenelläkään olemaan mitään kokemusta vastaavantyyppisistä tilanteista ja kenties hyviä neuvoja miten ja millä kotikonstein sekä kolesterolia että eritoten verensokeria saa alas? Mihinkään maratoneille minua ei kannata lähettää - kuten sanottua, pohjakunto ehti romahtamaan sydänlihastulehduksen tiimoilla, ja edelleenkin haluan ottaa rauhallisesti, ettei pumpun täysi palautuminen hidastu. Käytännön vinkkejä ja lisiä ruokavalioon otetaan vastaan, samoin sopivia liikunnallisia metodeja painon alentamiseen ja erityisesti ns. keskivartalon kutistamiseen. Mitään lääkkeitä en halua popsia enempää kuin nyt on ollut pakko popsia.

Huom! Lähtökohtana siis sydänlihastulehduksen ja keuhkokuumeen aiheuttama pohjakunnon totaalinen romahtaminen ja noin puolen vuoden itsestä riippumaton liikuntakielto sekä betasalpaajien aiheuttama sykkeen keinotekoinen aleneminen, joten "oma vikasi jos olet sohvalla löhönnyt, sen kuin lähdet 10 km lenkille maksimirasituksella ja syöt jatkossa vain tomaatteja"-tyyppinen elämänviisaus ei oikein ole avuksi.


Painonlasku vaikuttaa erityisesti keskivartalolle kertyvän rasvan määrään. Liikunta vaikuttaa ylipainoon, keskivartalolihavuuteen ja painonhallintaan sekä insuliiniherkkyyteen.

Nämä suotuisat vaikutukset ovat myös keskeisiä diabeteksen ehkäisyssä. Liikunta vaikuttaa suotuisasti myös lukuisiin metaboliseen oireyhtymään liittyviin tekijöihin, kuten verenpaineeseen, verenkierron säätelyyn ja lipidien aineenvaihduntaan.

Vain osa liikunnan vaikutuksista välittyy painon tai rasvamäärän muutoksilla. Säännöllinen liikunta jopa ehkäisee itse metabolisen oireyhtymän kehittymistä.

Itselläni oli joskus 90-luvun puolivälissä myokardiitti ja samainen puolen vuoden liikuntakielto. Muistan ensimmäisen kävelylelenkin tuon jälkeen - tuskaa.

Maksalla on lukuisia tehtäviä, joista yksi tärkeimmistä on sokerin tuotanto muista aineista sekä sokerin varastointi äkillisten tarpeiden varalle.

Insuliini säätelee sekä sokerin varastointia että tuotantoa.

Aterioiden välissä maksa tuottaa vereen tarvittavan määrän sokeria hajottamalla varastosokeria takaisin sokeriksi tai sokerin uudismuodostuksen avulla.

Insuliinilla on keskeinen tehtävä molempien aineenvaihduntareittien säätelyssä. Aterioiden välillä sekä varsinaisessa paastossa elimistön insuliinipitoisuudet ovat varsin pienet mutta mitattavissa.

En tiedä liittyykö maksa-arvosi sokeriasiaa, mutta se on teoreettisesti mahdollista.

Summa summarum liikunta on tärkeää aloittaa kera kelpo ravinnon. Näiden teho yhdessä on melkoinen.

Mutta ei pelkkää tomaattia..

Lisäksi itse suosin avantouintia - vaikuttaa suotuisasti verenpaineisiin sekä verensokerin säätelyyn.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Mikäköhän meikäläisen ropassa on vikana? On epämääräisen ajan, ehkä hieman reilun kuukauden ollut ajoittaisia rajujakin vatsakipuja, pahoinvointia, ja vatsan löysyyttä aterioinnin jälkeen. En tuota lähtenyt viemään eteenpäin, sillä se oli sen verran epäsäännöllistä, ja lisäksi oli päällä erotilanne tyttöystävästä ja muita stressitekijöitä. Nyt kuitenkaan ei pitäisi ressiä enää juurikaan olla, mutta silti nyt tämä loppuviikko on mennyt ihan vituiksi. Mikään ateria ei pysy 10min kauempaa sisällä. Sitten kun käy vessassa, on hetken vielä paha olo, kunnes palautuu aivan normaaliksi. Eilenkin kykenin käymään puntilla, mutta sen jälkeen kun söi niin oli taas tunnin verran ihan pihalla.

Keliakiaa epäilin itse, mutta tein eilen apteekista haetun pikakeliakiatestin ja sen tulos oli negatiivinen.

Huolestuttaa, kun tilanne on näin pitkä ja nyt pahenemaan päin.
 

-RVL-

Jäsen
Mikäköhän meikäläisen ropassa on vikana?

Onhan näitä mahakatarria ja ärtyneitä suolia, mutta ettei olisi niin yksinkertainen kuin laktoosi-intoleranssi vai löytyykö jo ennestään? Itse kärsin samanlaisista vaivoista ja kävin kaikki googlella läpi ja en olisi koskaan uskonut, että saan vielä aikuisiälllä laktoosi-intoleranssin. Vähälaktoosiset ja hylatuotteetkin laittaa vatsan täysin sekaisin ja tekee olon muutenkin surkeaksi. Vain täysin laktoosittomat kelpaa. Laktoosinpilkkoja-pillereistäkään oikein hyötyä, pitää vain syödä ja juoda sitä mitä pystyy.

Lääkäriähän tähän ei tarvitse vaan testailee itse jättämällä eri tuotteita pois ruokaillessa. Voihan siellä olla tietenkin joku muukin allergia tai sappikivet tms.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös