Onko täällä lääkäriä?

  • 781 068
  • 2 657

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Voi paholainen.

Tuossa toissapäivänä kipeytyi uusien hienojen kiiltävien kenkien kanssa kaupungilla sinkoillessa vasemman jalan jalkapöydän ulkosyrjä tuosta keskivaiheilta komeasti.

Havainnollistava kuva kipukohdasta:
ImageShack - Online Photo and Video Hosting

Kipu tuntuu kävellessä / painoa jalalle antaessa vihlovana & pistävänä jne. sen verran lujaa, että esimerkiksi tänään kaupungilla asioilla pyöriessä oli pikku pakko hakeutua pari kertaa istumaan kivun käytyä turhan kovaksi. Kyllä sillä väkisin kävelee tarvittaessa, mutta ei kovin kivalta tunnu. Levossa tuota ei huomaa oikeastaan. Pikkuisen ehkä turvoksissa silmämääräisesti. Kyseiset uudet monot laitoin visusti piiloon ainakin toistaiseksi.

Mikähän kinttuuni on iskenyt? Koskaan ennen en muista moista vaivaa itselläni olleen.
Mulla käy usein noin uusien kenkien kanssa. ja näitä "uusia kenkiä" jotka tuota aiheuttaaa, en ole kitten koskaan voinut uudelleen käyttää. Tästä johtuen mulla on n. kaksi kekämallia, joita käytän aina.

Vääränlaiset kengät voi aiheuttaa mulle sen 1-2vrk järkyttävän jalkakivun aina kävellessä (ilman mitään kenkiäkään), vaikka ulospäin jalassa ei mitään näykään. Laita siis vaan suosiolla kiertoon uudet kengät - en todellakaan suosittele uudelleen niitä käyttämään. Jos kipu siis on samanlaista, mitä mulle huonot kengät aiheuttaa...

Ihan yleisesti tästä ketjusta vielä: Ihmeellisiä asioita ihmiset täällä palstalla kyselee. Kohta varmaan joku pähkäilee, että kandeiskohan sitä mennä lääkäriin, kun on keittiöveitsi kallossa pystyssä muttei satu... Miksi sitä lääkäriin menoa pitää väkisin vältellä?
 

DaHolla

Jäsen
Onko kellään kokemuksia pitkäaikaisesta närästyksestä? Minulla tämä alkoi joskus viime kuun puolivälin jälkeen ja närästyksen voimakkuus on heitellyt aika lailla. Viikko sitten aloitin Somac kuurin lääkärin määräyksestä ja jonkin aikaa olikin normaali olo mutta nyt taas on ollut pari päivää paineen tunnetta rintalastassa. En tiedä pitäisikö lääkityksen aikana vältellä myös täysin kaikkea närästystä aiheuttavaa kuten kahvia, rasvaista ruokaa yms.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Onko kellään kokemuksia pitkäaikaisesta närästyksestä? Minulla tämä alkoi joskus viime kuun puolivälin jälkeen ja närästyksen voimakkuus on heitellyt aika lailla. Viikko sitten aloitin Somac kuurin lääkärin määräyksestä ja jonkin aikaa olikin normaali olo mutta nyt taas on ollut pari päivää paineen tunnetta rintalastassa. En tiedä pitäisikö lääkityksen aikana vältellä myös täysin kaikkea närästystä aiheuttavaa kuten kahvia, rasvaista ruokaa yms.

Paineen tunne rintalastassa ja pallean yläosassa voi myös olla ns mahahaavan oire. Kahvi kannattaa vaihtaa oikein tummaan paahtoon, esim Arvid Nordquistin Reko kahviin. Löytyy isommista marketeista, pirun hyvää ja tummapaahtoinen kahvi on selkeästi parempaa mahalle, myös maito/kerma pois kahvista.
 

RDivis

Jäsen
No kaipa tämä tänne käy:

Ajoittain minulla on kasvojen alueella ihottumaa, se kutiaa aivan tuhottomasti, muttei näytä ns. pahalta. Hieman voi huomata punertavaa, paitsi jos menen ja vaistomaisesti kosken kutiavaa kohtaa. Tällöin punoitus lisääntyy huomattavasti ja hilseilevää ihoa saattaa jäädä käteen. Rauhoittuu, kun pesen vedellä ja laitan Hydrokortisoonia. Minulle on sanottu, että näyttää atooppiselta ihottumalta (ei ammattilaisen mielipide). Isälläni on ollut ja hänen äidillään oli samantyyppistä ongelmaa.

Kysymykseni oikeastaan on; Kannattaako tätä mihinkään lähteä näyttämään ja sitä kautta jotain miljoonarasvoja ostamaan vai jatkanko näin?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Isälläni on ollut ja hänen äidillään oli samantyyppistä ongelmaa.

Et varmaankaan haluaisi tätä kuulla, mutta kyseessä voi olla alkava psoriasis - nimittäin kovin tutulta tuntuvat oireet.

En ole lääkäri ammatiltani, mutta psoriasista sairastan - kuten isänikin aikoinaan.
 

Morgoth

Jäsen
Onko kellään kokemuksia pitkäaikaisesta närästyksestä? Minulla tämä alkoi joskus viime kuun puolivälin jälkeen ja närästyksen voimakkuus on heitellyt aika lailla.

Kyse voi olla myös refluksista. Jossa ruokatorven ja mahalaukun välissä olevan sulkijalihas ei toimi kuten pitäisi ja ruokatorveen pääsee nousemaan mahahappoja, joka aiheuttaa monenlaisia oireita mm. närästystä. Itse kärsin ainakin jonkinasteisesta relfuksista. Välillä oireita ei ole ja välillä enemmän. Esim. kahvi anakin tuntuu pahentavan oireita.
 

RDivis

Jäsen
Et varmaankaan haluaisi tätä kuulla, mutta kyseessä voi olla alkava psoriasis - nimittäin kovin tutulta tuntuvat oireet.
Ööh, tyhmä kysymys, mutta voiko tai onko yleistä, että se alkaa nuorella henkilöllä. Itse olen 22.

Noitahan on kai eri tyyppisiä tai ainakin jostain niveliin vaikuttavasta psoriaksesta? Minulla ei nivelissä ole ollut ongelmaa.
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ööh, tyhmä kysymys, mutta voiko tai onko yleistä, että se alkaa nuorella henkilöllä. Itse olen 22.

Noitahan on kai eri tyyppisiä tai ainakin jostain niveliin vaikuttavasta psoriaksesta? Minulla ei nivelissä ole ollut ongelmaa.

Tai kyseessä voi olla allergia. Itsellä todettiin allergisuutta maidolle ja kananmunanvalkuaiselle vasta 35-vuoden iässä. Ja ainakin itsellä kananmuna saattaa joskus aiheuttaa ihottuman tapaista kasvoihin.

Mitä siinä häviää, jos käy lääkärissä?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Ööh, tyhmä kysymys, mutta voiko tai onko yleistä, että se alkaa nuorella henkilöllä. Itse olen 22.

Noitahan on kai eri tyyppisiä tai ainakin jostain niveliin vaikuttavasta psoriaksesta? Minulla ei nivelissä ole ollut ongelmaa.

No isälläni tauti alkoi sotavuosien jälkeen - hän oli silloin n. 25-vuotias.
Omat oireeni huomasin ekan kerran n. 30-vuotiaana.

Eipä ole minullakaan nivelissä ollut ongelmia - on vain tuo ärsyttävä hilseilevä ihottuma, jonka määrä muuten vaihtelee kovasti vuodenaikojen mukaan. Aurinko selvästi helpottaa tilannetta.
 

RDivis

Jäsen
Tai kyseessä voi olla allergia. Itsellä todettiin allergisuutta maidolle ja kananmunanvalkuaiselle vasta 35-vuoden iässä. Ja ainakin itsellä kananmuna saattaa joskus aiheuttaa ihottuman tapaista kasvoihin.

Mitä siinä häviää, jos käy lääkärissä?

No isälläni tauti alkoi sotavuosien jälkeen - hän oli silloin n. 25-vuotias.
Omat oireeni huomasin ekan kerran n. 30-vuotiaana.

Eipä ole minullakaan nivelissä ollut ongelmia - on vain tuo ärsyttävä hilseilevä ihottuma, jonka määrä muuten vaihtelee kovasti vuodenaikojen mukaan. Aurinko selvästi helpottaa tilannetta.

Kiitokset vastauksista! Kaipa se on lekuriin marssittava tässä lähiaikoina.

e: ai niin Paitselo onko tuo miten helppo/vaikea diagnosoida? Eli saitko itse miten helpolla taudinkuvan tietää. Isälläni tai mummollani sitä ei ole ikinä varsinaisesti todettu.
 

Hepitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No kaipa tämä tänne käy:

Ajoittain minulla on kasvojen alueella ihottumaa, se kutiaa aivan tuhottomasti, muttei näytä ns. pahalta. Hieman voi huomata punertavaa, paitsi jos menen ja vaistomaisesti kosken kutiavaa kohtaa. Tällöin punoitus lisääntyy huomattavasti ja hilseilevää ihoa saattaa jäädä käteen. Rauhoittuu, kun pesen vedellä ja laitan Hydrokortisoonia. Minulle on sanottu, että näyttää atooppiselta ihottumalta (ei ammattilaisen mielipide). Isälläni on ollut ja hänen äidillään oli samantyyppistä ongelmaa.

Kysymykseni oikeastaan on; Kannattaako tätä mihinkään lähteä näyttämään ja sitä kautta jotain miljoonarasvoja ostamaan vai jatkanko näin?

Minulla tuollaiset oireet aiheuttaa seborrooinen ekseema eli taliköhnä. Googlella löytyy tuosta tietoa.

-H-
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - #FreeFASlapsi
Vatsavaivathan ne vieläkin vaivaavat meikäläistä, eikä vieläkään ole tullut selvyyttä siitä, että mikähän sitä oikein vaivaa. Oma diagnoosini alkaa olla jokin suolistossa oleva vika (ärtynyt suoli?), sillä vaivat ovat yleensä juurikin suolenmutkien kohdilla (kummallakin puolella, vaihtelevasti) ja muutenkin tuntuu, että oireet pahenevat esim. erittäin mausteisen ruuan jälkeen. Pitäisi kaiketi taas varata aika arvau... terveyskeskuksen lääkärille ja käydä selittelemässä taas kertaalleen koko viiden kuukauden ajanjakso ja oireet..

Ongelma joka tällä hetkellä kuitenkin... No ei se juuri mieltä paina, mutta jonkin verran on tullut tuohon kiinnitettyä huomiota on, että varsinkin esimerkiksi autokyydissä ollessani (ja tuolloin esimerkiksi pienestä töyssystä) ajaessa tuntuu kuin koko vatsa tärisisi todella ärsyttävästi. Tunnetta on vaikea selittää, mutta joskus se tuntuu aivan helvetin ärsyttävältä. Ihan pienimmissä töyssyissä ei tunnu mitään, mutta sellainen näkyvä kuoppakin aiheuttaa jo tunteen, että "vatsalihakset tärisisivät" ympäri vatsaa. Toisaalta joskus tuntuu kuin koko vatsan sisältö tärisisi samalla kertaa..
Voipi olla, että pitkähkö vatsavaivojen poteaminen on taas laukaissut mielikuvituksen lentoon ja kyseistä "vaivaa" tai vaivaa kärsii moni muukin, mutta haluaisin vain hieman selkoa, jos joku sellaista osaa antaa!

Ja tuon autokyydin otin tuohon nyt esimerkkinä vain. Tuleehan tuota tunnetta välillä esimerkiksi juostessakin ja jos nyt vaikka hyppäisin 50cm korkeudesta maahan niin tuntuu, että koko vatsa lähtee menemään kohti maata ja pienenpienen tärinän kautta palaa paikoilleen... Outoa ja paskasti selitetty.

Niin ja en ole mitenkään lihava vaan normaalipainoinen painoindeksin mukaan (tosin ihan siellä alarajoilla jo melkein ollaan). Pientä vatsankumpua toki löytyy, mutta sellainen nyt taitaa löytyä kaikilta (tai ainakin suurimmalta osalta) sellaisista, jotka eivät asu salilla tai kasvata muuten vain sixpäckiä.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Akillesjänne napsahti poikki toukokuussa. Leikattiin ja toipuminen ihan ok. Kävelen suht sujuvasti ilman keppejä tai tukia, vaikkakin hajonneen jänteen pohjelihaksella ei vielä paljoa ponnistella. Noh, nyt tuo paska on alkanut särkemään öisin. Saatan herätä erittäin kovaan kipuun ja samalla heräämisen hetkellä tuntuu kuin jalka nykisi nilkan tienoilla. Ihan ihme homma. Loppuukohan tuo joskus, vai onko mulla lopun ikää jalka jolla voi ennustaa säätä tai jotain?
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Tissien välissä on rintalasta yläosasta kipeä. Kummartaessa tekee kipeää ja kun taivuttaa käsiä "sisäänpäin" tai oikeaa kättä.. Siis "ulospäin" taivuttaessa, eli venyttäessä rintalihasta ei tunnu juuri kipua. Kellään mitään arvausta missä mennään?
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Tissien välissä on rintalasta yläosasta kipeä. Kummartaessa tekee kipeää ja kun taivuttaa käsiä "sisäänpäin" tai oikeaa kättä.. Siis "ulospäin" taivuttaessa, eli venyttäessä rintalihasta ei tunnu juuri kipua. Kellään mitään arvausta missä mennään?
Voisko olla kipua rintarangassa? Joku pieni lukko siellä ehkä? Mulla välillä on niin hiton jumissa justiinsa tuosta nännien välistä, eikä aukea millään. Vaan sitten saattaa pamahtaa auki esim. aivastaessa. Erikoinen fiilis sekin.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Voisko olla kipua rintarangassa? Joku pieni lukko siellä ehkä?

Suattaapi olla ns. fasettilukko? Reilun nyrkin kokoinen löysähkö pallo (esim. tekupallo tms.) lattialle ja sen päälle makaamaan niin, että pallo on selkärangan kohdalla about lapaluiden alareunan kohdalla => 100% rentoutuminen, takaraivo ja hartiat hiljalleen lattiaan ja POKS...

Monet rintakivut johtuvat selän jumitiloista!
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Löytyykös jollakin kokemuksia tälläisestä:

Allekirjoittanut on vajaa 27-vuotias perusterve jamppa, tai ainakin olin...

Vuoden 2010 kesään asti kaikki meni terveyden kanssa mainiosti, ei ollut mitään ihmeellistä koskaan. Mitä nyt pientä flunssaa jne. perussettiä.

Kuitenkin kesällä alkoi selkä kipeytyä ja alavatsalla sekä nivusissa alkoi tuntua ihmeellistä jomottavaa kipua. Myös jotenkin tuntui, että virtsarakkoa olisi painanut jokin, mutta ei mitään vakavampaa. Kipu tuntui myös hanurissa jonkin verran. Huomasin myös, että olin jotenkin jäykistynyt, mutta pistin iän piikkiin.

Oireet katosivat käytännössä vähän yli kuukaudessa, kunnes palasivat taas syksyllä alkaen tismalleen samalla tavalla. Sain myös julmetun flunssan ja ihme oireita oikealle kyljelle ja vatsalle. Myös oikea jalka aika lailla jumiin. Paniikki päälle omasta terveydestä -> kauheasti myös närästysoireita

Ensin tietty luulin, että kyseessä on jonkin sortin tauti tai sairaus, mutta n. 10-15 lääkärikäynnin, tsiljoonien kokeiden, ultran virtsateihin, vatsalaukun tähystyksen yms. jälkeen lääkärit sanoivat moneen kertaan, että eivät saa meikeläisestä kyllä sairasta oikein millään verukkeella. Otettiin kaikki maksa, sappi, haima yms. näytteet.

Pelasin koko talven salibandyä ja hiihtelin menemään pitkiä lenkkiä, ja oikeastaan urheilu oli kaikista parasta mitä voi olla. Tein muutamia todella kovia urheilusuorituksia ja peruskunto nousi vaan nousemistaan, joten en oikein ymmärtänyt, että mistä voi olla kyse, kivut ja flunssa kuitenkin pysyivät kunnes vatsakivut tuossa keväällä hölläsivät melkein kokonaan.

Sitten huomasin joskus keväällä, että meikeläisen vatsa alkaa oireleimaan aina urheilun jälkeen ja totesin, että nivusten päältä, tuosta alavatsalta tuntuu aina repivä revähdys, kun menen pelaamaan. Sama toistuu melkein joka kerta, kun menen harrastamaan. Se ei estä pelaamista ja kun saa lämmön päälle, kipua ei enää tunnu missään.

Kuitenkin aina tuon jälkeen on tauonkin aikana kivut tuollaisen pari viikkoa läsnä. Ja mikä oudointa, aina oikealla puolella kehoa, oikea takareisi, oikea sisäreisi, oikea kankku, oikea alavatsa, oikea kylki ja oikea selkä. Eli siis kaikki paikantuu oikealle puolelle, niin kuin alussa. Kipu ei leviä vaan on aina aika identtistä ja sekavaa, enemmän häiritsevää kuin edes särkyä. Eli mitään vakavia kipuja ei tunnu ja yleiskunto ei laske. Saan nukuttua ja ainut, mitä homma teettää on stressi.

Flunssa on kuitenkin edelleen päällä ja nyt lekurit epäilevät mykoplasmaa sen osalta, mutta tämä oikean puolen kipu; Mistä ilveestä se oikein tulee? Olisiko joku terveydenhuollon ammattilainen joka osaisi auttaa?

Muutama skenaario, mitä itse miettinyt:

Välilevy pullistunut (Kivut alkoivat sen jälkeen, kun reväytin selkää ihan vähän kootessani pihatelttaa anoppilan mökillä, aikaisemmin ei ollut vastaavia)

Nivustyrä tai jokin lihas irti tuosta alavatsan nivusten seudulta. Jotenkin uskon tähän, kun se homma menee aina urheillessa samalla tavalla, joka ikinen kerta. On se sitten fudista tai säbää, mitä käy pelaamassa.

Joku muu, mikä? Auttakaa nyt miestä mäessä!
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Onko normaalia kuulla oma pulssi korvissa, kun syke nousee?

Olen huomannut, että juostessa ja kuntopyöräillessä sykkeen noustessa tuonne 130 kieppeille, jompikumpi tai jopa molemmat korvat saattavat hetken aikaa sykkiä pulssin tahdissa. Tavallaan siis tinnitusta sykkeen tahdissa.

Muilla kokemuksia?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Korkea verenpaine kai voi ainakin aiheuttaa tuon että pulssi kuuluu korvissa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Korkea verenpaine kai voi ainakin aiheuttaa tuon että pulssi kuuluu korvissa.

Joo, vihdoin löysinkin jotain tietoa vaikka netistähän ei saisi koskaan etsiä terveyteen liittyvää.

Eli on kohtalaisen normaalia, korvien vieressä menee isot verisuonet ja luonnollisesti liikunta saa sydämen pumppaamaan nopeammin ja näin ollen korvien vieressä alkaa mennä verta ylöspäin.

Epänormaalimpaa, jos syke "kuuluu" ilman liikuntaa.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Nilkka + ympäristö ja pohje niin kipeä, ettei kärsi astua juuri lainkaan. Varpaita liikuttaessa sattuu. Lääkäriltä sain lähetteen ortopedille, mutta osaisko joku jatkislainen kertoa mitä tuo voisi olla?

800mg burana ei auta. Saikkua en saanut, ja tänään oli ihan ok päivällä, mutta iltaa kohden kipeytyy perkeleesti. Lääkäri epäili löysiä nivelsiteitä useiden nyrjähdysten johdosta, jotka tulleet futiksen takia. Eli akillesjänteen ympärys turvonnut, sääri, pohje, nilkka ja jalkapöytä lähes kosketusarat, eikä nilkka oikein taivu. Kokemyksia vastaavista? Röntgenit otettu, ei normi lekuri nähnyt murtumia - saa nähdä mitä ortopedi sanoo..
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän tuo voi ihan hyvin noista nivelsiteistäkin johtua. Minulla ainakin löysät ja lopulta katkenneet nivelsiteet aiheutti vaikka minkälaista ihmeellistä vaivaa; välillä oli toisen jalan lonkka kipeä ja välillä molemmat akillesjänteet vuorotellen ja lopulta se itse rikkinäinen nilkkakin tulehtui ja kipeytyi koko nilkka ja jalkaterä että oli ihan jatkuva kipu jalassa vaikka makasi vain paikoillaan tekemättä mitään.

Normilääkärit ei tajua noista kuvista näköjään hevonveetäkään, minullekin sanottiin vaan että ei ole mitään vikaa ja paranee itsestään ja ortopedi huomasi samoista kuvista välittömästi että nivelsiteet irtipoikki ja repineet jotain rustoja vielä mukaansa. Hyvä että sait lähetteen ortopedille, eiköhän se vika sieltä löytyne.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Kyllähän tuo voi ihan hyvin noista nivelsiteistäkin johtua. Minulla ainakin löysät ja lopulta katkenneet nivelsiteet aiheutti vaikka minkälaista ihmeellistä vaivaa; välillä oli toisen jalan lonkka kipeä ja välillä molemmat akillesjänteet vuorotellen ja lopulta se itse rikkinäinen nilkkakin tulehtui ja kipeytyi koko nilkka ja jalkaterä että oli ihan jatkuva kipu jalassa vaikka makasi vain paikoillaan tekemättä mitään.

Normilääkärit ei tajua noista kuvista näköjään hevonveetäkään, minullekin sanottiin vaan että ei ole mitään vikaa ja paranee itsestään ja ortopedi huomasi samoista kuvista välittömästi että nivelsiteet irtipoikki ja repineet jotain rustoja vielä mukaansa. Hyvä että sait lähetteen ortopedille, eiköhän se vika sieltä löytyne.


Aiemmin ollut kipuilua tuolla jalan ulkosyrjällä juurikin, juuri tuossa missä tuo ulkosyrjän nivelside sijaitsee. Vaiva ollut "lievä" jo vuosia, mutta nyt äityi sitten todella kipeäksi. Huomenna taas lääkäriin, tosin astman takia.

Ilmeisesti sinut leikattiin? Oliko minkälainen operaatio ja onko nyt kestänyt? Kivut varmaan kiitettävät leikkauksen jälkeen, sekä piinallisen pitkä toipuminen (mitä olen lukenut).

Edit: Ja nilkka on kipeä, oli miten päin tahansa. Paikallaankin ollessa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ilmeisesti sinut leikattiin? Oliko minkälainen operaatio ja onko nyt kestänyt? Kivut varmaan kiitettävät leikkauksen jälkeen, sekä piinallisen pitkä toipuminen (mitä olen lukenut).

Leikattiin toukokuun lopussa, ja vieläkin on vähän varovaista liikkuminen mutta kyllä tämä alkaa jo aika hyvä nyt olla. Ainakin nuo jatkuvat kivut on poistuneet ja nilkka ei ole joka tilanteessa pettämässä alta joten alkaa jo tulla vähän luottamuskin takaisin.

Operaatiohan oli itsessään aika nopea, n. puolitoista tuntia taisi kokonaisuudessaan kestää. Ensin tähystettiin ja siivoiltiin sieltä tulehdusta, arpia, rustovaurioita yms. ja sitten avoimessa leikkauksessa liitettiin nuo nivelsiteet takaisin sellaisilla pienillä muoviankkureilla ja viereisestä luukalvosta tehdyllä siirrännäisellä. Leikkauksen jälkeen sitten kuusi ja puoli viikkoa kipsissä ja sen jälkeen pariksi viikoksi kevyempi ortoosi jonka sai ottaa kotona pois. Kepeillä liikuin juuri tuon vajaat yhdeksän viikkoa.

Kipuja oli oikeastaan yllättävän vähän, ihan muutamana ensimmäisenä päivänä oli vähän särkyä mutta lääkitys auttoi tuohon. Enemmän melkein oli harmia tuosta kipsistä kesähelteillä, ja välillä tahtoi olla kirvelyä tuossa leikkaushaavassa, mutta ei siitäkään mitään sen kummempia tulehduksia esim. tullut. Kipsin poiston jälkeen nilkan liike oli ihan olematonta, ja kipu liikuttaessa sen mukainen, mutta kun se ihan pahin jäykkyys poistui siitä parin-kolmen viikon aikana niin kipukin alkoi hellittää. Mutta hitaasti tuo liikkuvuus palautuu tuohon nilkkaan, oikeastaan vasta nyt ihan viime aikoina on palautunut suht' normaaliksi ja on pystynyt tekemään tässä muutamana päivänä jo sellaisia 6-8 kilometrin kävelylenkkejä ihan normivauhdilla.

Kyllä tuo vieläkin rasituksesta vähän kipeytyy mutta palautuu kyllä jumpalla hyvin. Fysioterapeutin antamia jumppaohjeita olen aika tiukasti noudattanut ja tasapainolaudan olen huomannut aika hyväksi välineeksi tuon nilkan vahvistamisessa. Tosiaan paljon aikaa ja kärsivällisyyttä vaatii tuo täydellinen kuntoutuminen mutta ei tuo lähellekään niin kipeä ole ollut missään vaiheessa kuin mitä peloiteltiin ennen leikkausta. Parasta tässä on että tuo leikkausta edeltänyt jatkuva jäytävä kolotus on nyt poissa ja uskaltaa kävellä epätasaisellakin pinnalla ilman jatkuvaa pelkoa siitä että nilkka pettää alta.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Mitäköhän vittua äsken tapahtui. Nousen lattialta vatsa-makuulta seisomaan ja pum, polvilumpio täysin viturallaan ja jalka polvesta alaspäin 70° kulmassa, siis lähes poikittain, kipu on sen mukainen. Ei voinut muuta kuin huutaa suoraa päätä. Siinä sitten italialaisen jalkapalloilijan lempiasennossa selällään, jalasta kiinni pitäen kuoleman kielissä koitan väännellä polvea joka suuntaan jotta se menisi paikoilleen. 10 sekunnin helvetin jälkeen polvi menee paikoilleen. Polvilumpio siis lähti pois paikoiltaan kun nousin polviasennon kautta ylös, ilmeisesti lattia painoi lumpiota väärään asentoon juuri kun lähdin nousemaan. Nyt polvi on hivenen turvoksissa ja siitä huomaa että jotain epänormaalia on tullut tehtyä, mutta kipuja ei oikeastaan juurikaan ole. Kävely onnistuu normaalisti.

Huomattavaa on, että viime päivinä olen pitkästä aikaa tehnyt askelkyykkyjä ja normikyykkyjä ihan pienillä painoilla pitkiä sarjoja ja kyseinen vasen polvi on tuntunut vähän oudolta ja siinä on tuntunut ikään kuin painetta kyykyn alastulovaiheessa. Tällä on pakko olla jotain osuutta asiaan. Täytyykö tästä lähteä huomenna johonkin kuvauksiin? Ihme on jos jotain ei polvesta hajonnut, taisin nimittäin vääntää sitä puoliväkisin vääräänkin suuntaan ja kipu oli jumalaton. Luulisi että nivesiteissä- tai rustoissa on tuollaisen jälkeen jotain vaurioita.

Kaikkea sitä voi sattua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös