Onko täällä lääkäriä?

  • 781 747
  • 2 660

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voiko käsien tärinä johtua muustakin kuin jo todetusta paniikkihäiriöstä?

Voihan se varmaan johtua varmaan vaikka miten monesta eri syystä (ainakin esim. kilpirauhasen häiriöihin muistaakseni liittyy käsien tärinää yms.). Vaan jos sinulla on todettu paniikkihäiriö niin näin maalaisjärjellä voisi kuvitella että johtuu juuri tuosta, varsinkin kun kuvailit vielä noita tilanteita jossa se tulee pahimmin esille. Sen verran nuori kaveri taidat olla että tuskin mistään Parkinsonistakaan on kyse...
 
Angiina

Perkele onko joku saastainen harakka tartuttanut mulle angiinan? Meinaan äsken huomasin kaulassani (about siinä leuan alla) patin. Googlailin vähän ja tuo kuuluu ilmeisesti angiinan oireisiin. Kurkkukin ollut vähän kipeä tänään.

Tarviiko tota näyttää lekurissa? Ja millä aikataululla sen pitäisi lähteä pois?

E: Vai olisko tää sittenkin pusutauti.
 

Susimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa,Toronto Maple Leafs,Westghost,Ghostbusters
Perkele onko joku saastainen harakka tartuttanut mulle angiinan? Meinaan äsken huomasin kaulassani (about siinä leuan alla) patin. Googlailin vähän ja tuo kuuluu ilmeisesti angiinan oireisiin. Kurkkukin ollut vähän kipeä tänään.

Tarviiko tota näyttää lekurissa? Ja millä aikataululla sen pitäisi lähteä pois?

Lämpöä? Kipua niellessä? Varmaan alkuun riittää kun varaat ajan sh-vastaanotolle. Hoitajatäti kattoo kurkkuun ja tarvittaessa pääset lääkärille. Nieluviljelyn tod. näk. ottaavat jos sieltä jotain näkyy.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei ole lämpöä, eikä ole kipua niellessä. Tosin kurkussa on just alkavan kurkkukivun tunne.

Ymmärtääkseni - en tosin ole terveydenhoitoalan ihminen - myös tavallisessa kurkkukivussa saattaa joskus tulla tuollaisia turvonneita imusolmukkeita. Eli välttämättä kyse ei olisi angiinasta. Itselläni on ainakin joskus ihan flunssan yhteydessä ollut havaittavissa vastaavaa, mutta flunssa on kuitenkin parantunut ihan itsestään, eikä kurkkukipukaan ole ollut mitenkään normiflunssaa kovempaa. Muistan nuorempana kysyneeni asiaa sairaanhoitaja-äidiltäni, ja hän oli sitä mieltä, että alkuun kannattaa ihan vaan tarkkailla asiaa, koska rauhasten turpoaminen on ihan normaali reaktio nuhan aikana.

Toki kannattaa katsoa, jos kipu pahenee ja kuume nousee. Sitten suuntaat lääkäriin. Ja jos imusolmukkeet eivät pienene muutamassa päivässä, kannattaa nekin varmuudeksi näyttää.
 

jonsson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
En oo kirjoitellut pitkään aikaan palstalle, mutta seurannut kuitenkin aktiivisesti, Nyt olisi asia johon tarvitsisin hieman mielipidettä. Eli mulla on ollut nyt parisen viikkoa makuulta ollessa pientä huimaista tms. Tuntuu että päässä sumenee. Tämä tapahtuu lähinnä kun olen menossa nukkumaan tai kun herään ja makailen sängyssä vielä. Päivän aikana ei ole mitään huimauksia. Viime yönä tuli sitten herättyä siihen, etten saa kunnolla henkeä.

Minulla on nyt ollut melko pitkä aika taukoa aktiivisesta salilta käynniltä ja lihakset ainakin ovat niskan alueella pienessä jumissa, joten johtuuko siitä vai onko jotain vakavampaa? Tässä ois ajatuksena taas aloittaa salilla käynti aluksi jos helpottaisi.. Vai voiko johtua tästä kuumudesta ja siitä etten ole juonut tarpeeksi ennen nukkumaanmenoa?

Ja joo, arvauskeskukseen en oo jaksanut soitella tänään, kun sieltä ei kuitenkaan mitään apua saa ennen kuin pää on kainalossa..
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Eli mulla on ollut nyt parisen viikkoa makuulta ollessa pientä huimaista tms. Tuntuu että päässä sumenee. Tämä tapahtuu lähinnä kun olen menossa nukkumaan tai kun herään ja makailen sängyssä vielä. Päivän aikana ei ole mitään huimauksia. Viime yönä tuli sitten herättyä siihen, etten saa kunnolla henkeä.

Stressi
Verenpaine
Niskajumi

Siinä ne yleisimmät. Verenpaine kertoo lähes aina jostain muusta vakavasta sairaudesta eli kannattaa käydä lekurilla. Hieroja hoitaa jäykän niskan jne ja stressi sitten kaipaakin jo tarkempaa tutkimusta. Syöpä, sydänsairaudet ja hermostosairaudet aiheuttavat vastaavia oireita eli kannattaa mennä lääkäriin ja sulkea tuollaiset vaihtoehdot myös pois. Yleensäkin muuttunut olotila terveydessä kielii jostain sairaudesta. Vaikea täällä asiaa käsitellä.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Nyt on tämän viikon ajan ollut erikoista kipua alavatsan seudulla. Sijoittuu tuonne navan ja sukupuolielinten välimaastoon, kuitenkin selkeästi vatsan puolelle. Vaikea kuvailla, mutta kipu on sellaista puristavaa, vähän kuin vatsa olisi jännityksessä kokoajan. Lisäksi tiistaina meni vatsa ruokailun jälkeen aivan totaalisen kuralle, ja siitä lähtien on närästänytkin kokoajan, ensimmäistä kertaa elämässäni. En kuitenkaan välttämättä yhdistäisi alavatsakipua ja tuota sekaisin menoa, toki voin olla väärässäkin. Alavatsakipu on siinä mielessä vähäistä, ettei varsinaisesti häiritse toimintaa, mutta kuitenkin koko ajan kipu on havaittavissa. Taustalla on 2,5 päivän putki viikonloppuna Hampurissa, mutta en oikein usko, että siitä ihan näin pitkää krapulaa tulisi. Varsinkin, kun kipu tuntuu enemmänkin voimistuvan päivä päivältä.

Pitkästä aikaa hiukan huolissaan tässä ollaan.
 

Morrison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
Nyt on tämän viikon ajan ollut erikoista kipua alavatsan seudulla. Sijoittuu tuonne navan ja sukupuolielinten välimaastoon, kuitenkin selkeästi vatsan puolelle. Vaikea kuvailla, mutta kipu on sellaista puristavaa, vähän kuin vatsa olisi jännityksessä kokoajan. Lisäksi tiistaina meni vatsa ruokailun jälkeen aivan totaalisen kuralle, ja siitä lähtien on närästänytkin kokoajan, ensimmäistä kertaa elämässäni. En kuitenkaan välttämättä yhdistäisi alavatsakipua ja tuota sekaisin menoa, toki voin olla väärässäkin. Alavatsakipu on siinä mielessä vähäistä, ettei varsinaisesti häiritse toimintaa, mutta kuitenkin koko ajan kipu on havaittavissa. Taustalla on 2,5 päivän putki viikonloppuna Hampurissa, mutta en oikein usko, että siitä ihan näin pitkää krapulaa tulisi. Varsinkin, kun kipu tuntuu enemmänkin voimistuvan päivä päivältä.

Pitkästä aikaa hiukan huolissaan tässä ollaan.

En ole lääkäri, mutta veikkaisin juurikin tuota Hampurin reissua syylliseksi. Itselläni tuossa muutama vuosi sitten oli samankaltainen tilanne: Tuli tintattua viinaksia suht paljon ja monen päivän päästä vielä koski mahaan. Menin sitten terkkarille, joka sanoi että luultavasti vatsan limakalvot ovat ärtyneet viinan juonnista. Hoito-ohjeena oli vatsaa ärsyttävien elintarvikkeiden välttäminen. Itse hoisin ongelmaa myös maitohappobakteereilla ja renniellä.
Kieltämättä itsekin huolestuin kuin melkein viikon oli vatsakipua ennenkuin menin terveydenhoitajalle.
Toinen mikä voi olla että sinulle on iskenyt stressivatsa, tunnetaan myös ärtyneenä suolena. Siitä vain googlailemaan ja tulemaan entistä enemmän luulosairaaksi.
 

Aatos

Jäsen
Nyt on tämän viikon ajan ollut erikoista kipua alavatsan seudulla. Sijoittuu tuonne navan ja sukupuolielinten välimaastoon, kuitenkin selkeästi vatsan puolelle. Vaikea kuvailla, mutta kipu on sellaista puristavaa, vähän kuin vatsa olisi jännityksessä kokoajan.

Vatsakipu on monen asian ilmentymä. Kuten ärtynyt suoli, johon syynä voi olla mainitsemasi alkoholi, joka kohtelee limakalvoja kaltoin.

Saman tekee stressi, sillä suolta ohjaava hermosto aktivoituu ja tuottaa probleemaa.

Mutta mahdollisuudet ovat aina sukupuolitaudista umpilisäkkeen tulehdukseen. Plus paljon muuta.

Pitkittynyt alavatsakipu on haaste, joka vaatii näkemystä ja usein eri erikoisalojen välistä yhteistyötä ja konsultaatiota. Oire saattaa olla suolisto- tai virtsaperäistä, lantion seudun pehmytosaperäistä kipua tai heijastekipua muskuloskeletaaliselta pohjalta lähinnä lannerangan alueelta.


Alavatsakipuun liittyy aina umpilisäkkeen tulehduksen mahdollisuus, ja asia olisi hyvä selvittää lääkärin vastaanotolla. Umpilisäkkeen tulehduksen oireet ovat usein oikeanpuoleisia, mutta eivät aina.

Eli siis vaihtoehtoja on lukemattomia - tämä oli vain pintaraapaisu.

Voisitko laittaa myöhemmin informaatiota kuinka kävi ?

Aatos
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Oikea käsi taisi rikkoutua viikko sitten, joko kuulantyönnössä tai sitten köydenvedossa. Sekä rintalihas että selän puolelta jokin paikka vihoittelevat käden ollessa tietyssä asennossa, autolla ajokin (vaihteen vaihtaminen) on tuskaa. Joissain asennoissa taas mitään kipua ei tunnu. Lääkäriin en mene, kun kuitenkin vaan määrää lepoa ja buranaa. Mobilatia pitänee hakea, josko se auttaisi. Mikä lienee diagnoosi? Ainoa mahdollisuus tuon vamman synnyn ajankohdalle on kuitenkin perjantai, ja vasta sunnuntain ja maanantain välisenä yönä tuo alkoi kipeytyä. Luulisi, että revähdys - joka kivun puolesta tuntuisi syypäältä - oireilisi lähes samantien eikä vasta parin päivän viiveellä. Voiko tämä pahentua, jos painaa jatkossakin vain menemään normaalisti hammasta purren?
 
Voihan se varmaan johtua varmaan vaikka miten monesta eri syystä. Vaan jos sinulla on todettu paniikkihäiriö niin näin maalaisjärjellä voisi kuvitella että johtuu juuri tuosta,

Kyllä minäkin tämän asian näin olen kuvitellut. Etenkin juuri esim. juhlatilaisuudet ovat minulle sellaisia, että toivoo selviävän niistä mahdollisimman vähällä huomiolla. Esimerkiksi jos joku huutaa: "tules nyt leikkaamaan kakkupala, niin päästään eteenpäin ja vieraat voi aloitella syömään!" Tuollaisessa tilanteessa en pysty kontrolloimaan itseäni, vaan tuskanhikeä pukkaa ja kädet alkaa täristä. Tämän tapaisissa tilanteissa olen kyllä tietoinen, että paniikkihäiriö iskee, siitä ei ole epäilystä todellakaan.

Mutta olen siitä syystä huolissani, että tätä tärinää esiintyy myös normaaleissa tilanteissa ja kotioloissa. Eihän siinä ole edes mitään syytä paniikkihäiriölle. Juuri tällä kirjoitushetkellä tein testin ja asetin vasemman käden tietynlaiseen asentoon ja lopputuloksena oli vain kovaa tärinää kädessä.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Ihottuma

Huomasin pari päivää sitten punoittavaa ihoa lähinnä yläselässä ja hartioilla. Tämä tuli ilmi kun hikoilin ja lievää kirvelyä oli havaittavissa. Iho siis punoittaa ja siinä on tuollasia paukamia vähän jakaantuneena pitkin yläselkää. Selän iho rauhoittuu selvästi, kun hikoilua ei tapahdu tai raapimista. Hikoilu juurikin laittaa vähän kirveltämään. Ihottuma ei ole levinnyt tuosta toistaiseksi vielä mihinkään muualle.

Voisikohan olla jokin allergia? Olin noin 1,5 viikkoa kurkkukivussa ja tuli siinä särkylääkettä otettua. Tai sitten voisikohan olla jokin tähän lämpötilaan vaikuttava juttu/stressi jne?
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Huomasin pari päivää sitten punoittavaa ihoa lähinnä yläselässä ja hartioilla. Tämä tuli ilmi kun hikoilin ja lievää kirvelyä oli havaittavissa. Iho siis punoittaa ja siinä on tuollasia paukamia vähän jakaantuneena pitkin yläselkää. Selän iho rauhoittuu selvästi, kun hikoilua ei tapahdu tai raapimista. Hikoilu juurikin laittaa vähän kirveltämään. Ihottuma ei ole levinnyt tuosta toistaiseksi vielä mihinkään muualle.

Voisikohan olla jokin allergia? Olin noin 1,5 viikkoa kurkkukivussa ja tuli siinä särkylääkettä otettua. Tai sitten voisikohan olla jokin tähän lämpötilaan vaikuttava juttu/stressi jne?
Varmaan voi vaikuttaa jokin poikkeuksellinen tapahtumakin, jos ei aiemmin ole ollut. Itsellä on atooppinen iho ja lääkärissä käydessä sanoin, että välillä tulee punoitusta ja pientä näppulaa esim. rintaan tai juuri yläselkään hikoilusta tai sen jälkeisestä suihkussa käynnistä. Tähän lääkäri tokaisi, että atoopikko voi olla "allerginen omalle hielleen". Allergialääkkeitä sen jälkeen vetelin niinä päivinä, kun jotain hikiurheilua tms. oli ohjelmassa eikä tätä punoitusta/kutinaa/näppylöitä enää tullut. Ja jos ei ole ottanut, niin sitten tulee.

Tosin tämä punoitus lähtee muutenkin pois varmaan tunnin sisällä. Mutta allergialääkkeillä sitä ei tule ollenkaan.
 

anatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thrashers
Sanokkeeppa, että mitä helkattia tämä tämmönen on. Aluksi pitää mainita, että olen astmaatikko. Molemmat rasitus-ja "allerginen" versio tapauksesta. Niin ja sitten itse asiaan. Elikkä tuli spurtattua täysillä tuommoisia ~200m matkoja pari aika peräkkäin(n. minuutin tauko), niin toisella kerralla katosi pari kymmentä metriä ennen maalia tunto käsistä. Sitten siitä kun lopetin juoksun, niin alkoi myös pyöryttämään ja tämähän kaikki päätyi lopulta siihen, että löysin itseni polviltani maasta ja oksensin samalla. Kysyisin siis, että mistä tämä johtuu? Väsymyksestä? Ruokailusta(söin 2h ennen makaroonia)? Vai onko tämä vain liian kova treeni astmaatikolle? Missään muussa treenissä ei ole ikinä käynyt näin. Niin ja pitää mainita, että pari vuotta sitten kävi ihan samalla lailla. Nyt sentään olin parantanut kaksi sekunttia aikaani. Pitäisikö tässä kävästä lääkärin kanssa juttelemassa asiasta?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joskus noin viikko sitten tai vähän ylikin kävi sellainen tapaus, että alkoi yhtäkkiä pistämään rinnasta silleen, että aina kun hengitti syvään, niin vihlasi ikävästi. Olin silloin tässä tietokoneella. Jokusen piston jälkeen aloin hengittämään "pinnallisesti", koska en enää uskaltanut hengittää syvään, koska se sattui todella paljon. Ei mennyt kauaakaan kun alkoi pyörryttämään ja heikottamaan. Hiki alkoi valumaan ja kun vessan peilistä katsoin, niin kasvoni olivat ihan kalpeat. Sänkyyn päästyäni sitten join siinä sängyn vieressä olleesta vesipullostani vettä ja käänsin tuulettimen mua kohti, ja makasin siinä varmaan 1.5 tuntia, ennen kuin uskalsin nousta. Koko loppuillan otin todella rauhallisesti, enkä oikein uskaltanut kovinkaan syvään hengittää. Lääkäriin en kuitenkaan viitsinyt mennä. Itseasiassa mua ei oikein koskaan ole tutkittu mitenkään kovinkaan hyvin. Ja mitä tuohon tapaukseen tulee, niin myöhemmin sinä iltana luin netistä tuosta "rintaan pistää kun hengittää syvään" -jutusta, niin vaikuttaa siltä, että monikin kärsii samoista ongelmista, eikä se vissiinkään välttämättä ole mitään kovinkaan vakavaa. Itseäni on silleen pistänyt rinnasta noin kymmenkunta kertaa aiemminkin, mutta koskaan ei ole alkanut noin pyörryttää.
 
Viimeksi muokattu:

Aatos

Jäsen
Joskus noin viikko sitten tai vähän ylikin kävi sellainen tapaus, että alkoi yhtäkkiä pistämään rinnasta silleen, että aina kun hengitti syvään, niin vihlasi ikävästi.

Sydän vaivoissa - ainakaan vaurioita aiheuttavissa - hengitys ei vaikuta kipuun, vaan se tuntuu riippumatta siitä. Toisin sanoen tod. näk.keuhkoperäistä, ja siihen syitä on hankala lähteä arvailemaan. Tosin kuvasit perään että oli tullut huonoa oloa, joka kuulostaa hyperventilaatiolta. Jos et tätä tiedä löydät nopealla googletuksella asiasta infoa. Toisin kuin usein luullaan sen syntyminen ei pelkästään ole psyykkistä jos kohta usein näin on.

Siihen liittyy panikointi johon on apua saatavilla.
 
Suosikkijoukkue
Hifk, Blues
finneistä

Mistäköhän johtuu, että on finnejä alkanut tulemaan reilusti rintakehän alueelle ? Voiko tämä johtua ruokavalion muutoksesta ja painonpudotuksesta mitä on nyt kestänyt reilu vuoden päivät. Sen jälkeen noita mun mielestä alkoi tulemaan, kun aloitin "terveellisemmät elämäntavat". Vaihdoin ruokavalioa vähä hiilihydraattisemmaksi ja lisäsin liikuntaa. Painoa on lähtenyt ihan kiitettävästi(n.30kg) ja painoindeksi näyttää tällä hetkellä normaalipainoista. Elämä maistuu paremmalle ja jaksaa tehdä kaikki jokapäiväiset asiat paljon paremmin, mutta kyllä noi finnit tossa rintakehässä alkaa jo vähän vituttamaan. Kävin noin puolivuotta sitten lääkärilläkin näyttämässä ja sieltä sain mukaan reseptin Oricyclin 500mg(antibiotti) ja Basiron geeliä suositteli käyttämään. Ei ollut apuja noista, kun 2 kuuria söin tota lääkettä ja käytin geeliä ohjeiden mukaisesti. Nyt kaipaisin vinkkejä vähän, että pääseekö noista eroon jotenkin vai pitääkö noiden paskojen kanssa vain elää ? Ikää on 26 vuotta, että ei pitäs varmaan olla enää mitään teini-iän akneakaan.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Mistäköhän johtuu, että on finnejä alkanut tulemaan reilusti rintakehän alueelle ?

Itse aloitin melkoisen kovan treenaamisen alkukesästä josta seurauksena erinäisiä iho-ongelmia. Avovaimoni harrastaa ammatikseen tuota lääkärin duunia ja hän suositteli Roaccutanin (nappi) ja Skinorenin (voide) yhteiskäyttöä. Nappeja en tarvinnut sillä Skinoren yksistään auttoi riittävästi.

Mutta tosiaan jos ongelmia enemmän, niin ihotautilääkäriltä kyselemään Roaccutania ja Skinorenia. Pitäisi auttaa.
 

Grohl

Jäsen
Selkä... Miksei se voi vain kestää. Valoitetaan niin kaukaa kuin muistan. Ensimmäisen kerran muistan, että selkä meni paskaksi joskus 13-vuotiaana jalkapalloa pelatessa ja ollessani maalissa. Syöksyin oikealle kyljelleni ja sitten ei muistikuvia olekaan, kun kipu oli niin suunnaton. Monta viikkoa meni, etten pystynyt juoksemaan, saati hyppäämään edes tasajalkaa kovinkaan korkealle. Jotenkin alitajuntaan jäänyt, että tästä kaikki lähti, vaikka mentiin varmaan useita vuosia, ettei kipu äitynyt kovinkaan pahaksi ja ei käynyt mielessäkään, että siinä voisi olla muuta vikaa kuin jotain rasituksen aiheuttamaa kolotusta silloin tällöin.

Lukion aikoihin liikuntaa harrastaessani (eli pääosin kiekkoa, jalkapalloa ja salibandyä) aina, kun rasitus kropassa yltyi tarpeeksi suureksi ja mentiin niillä rajoilla, että alkaa kunnolla piiputtamaan ja maitohapot iskee, niin alkoi tuntumaan kipua selässä, joka pakotti menemään syvään kyykkyyn ja venyttelemään. Tätä on jatkunut vaivihkaa tähän päivään saakka, vaikka välillä toki on jaksoja, ettei muista koko vaivaa, sillä siihen on tottunut tai se ei aina vaivaa.

Joskus nukuttuani varmaankin epänormaalissa asennossa, saattaa aamulla olla, etten saa sukkia jalkaani. Tällaisen yön jälkeen päivä on yhtä helvettiä ja kaikki istuminen ja kumartelu sattuu, vaikkakin kävely onnistuu hyvin. Parissa päivässä yleensä lievittää ja kipu poistuu.

Nyt, kun ensimmäistä kertaa elämässäni olen kunnon urheilullisen haasteen parissa ja lajitreenit ovat kolme kertaa viikossa, niin järki meinaa selän kanssa lähteä. Viimeiset neljä kuukautta olen treenannut noin 4-6 kertaa viikossa juoksemalla, salilla tai lihaskuntoharjoituksia tehden. Nyt kun itse joukkueen treenit ovat alkaneet tovi sitten, tuntui että olen kesän jäljiltä elämäni kunnossa ja selkä on alkanut vaivaamaan vasta sitten, kun olen vetänyt itseni aivan totaalisen piippuun. Olen alkanut miettimään, että onko selän vaivoilla jotain tekemistä sen kanssa, että juoksuaskel muuttuu väsyneeksi ja töksähteleväksi aina kunnon rääkin loppupuolella.

Viimeksi eilen oli parin tunnin mittaiset treenit, jotka koostuivat pääosin juoksemisesta ja kaikki meni hyvin ennen setin loppumista, pienestä puolivälissä tapahtuneesta vihlomisesta huolimatta. Lopussa tapahtunut nopea viivajuoksu kuitenkin sitten aiheutti sellaisen jumin ja säryn, että tässä istutaan tuolilla hammastapurren särkylääkkeen voimalla ja mietin pitäisikö pomolle käydä sanomassa, että nyt ei taida pysytä töitä tekemään.

Tiedän, että selkälihakset ovat hyvässä kunnossa ja niistä tässä ei ole kyse ja kyseinen kipu on aina oikealla puolen alaselässä ja säteilee oikeaan jalkaan turruttaen sen. Tuntuu kuin oikean puolen alaselkä tuon kivun iskiessä luutuisi kovaksi möykyksi ja kipupistettä on vaikea löytää, saati jos sitä edes välillä onnistuu löytämään. Joukkueen lihashuolto on ensiluokkaista ja yhteiset venytykset tehdään useaan kertaan treenien aikana.

Ikinä en ole lääkäriin lähtenyt kyseisen vaivan takia, sillä tiedän, että se katoaa pois enintään muutaman päivän levolla. Venytykset eivät vaivaan auta, vaan enemmänkin pahentavat sitä. Eilen selän mennessä jumiin ja viimeistään tänä aamuna sukkia yrittäessäni laittaa jalkaan, aloin miettimään, että pitääkö tässä oikeasti lähteä tohtorisedän juttusille, jos siellä voisi olla jotain häikkää. Minähän en sinne yleensä lähde kirveelläkään. Maksaakin vielä.

Turhauttaa, kun treenihalut ovat kovat ja tänäänkin sinne olen vaikka selkä kahdessa osassa menossa, että en pysty tekemään kaikkea 100% ja kipu tulee olemaan sietämätön varsinkin kontaktia vaativissa tilanteissa. Pitää toivoa, että ensiviikkoon mennessä taas hellittäisi.

Eilen koitin jääräpäisesti venytellä 40min ennen nukkumaan menoa eri tavoilla, jos löytäisin sen kipua lievittävän tavan, mutta eipä yllättänyt, kun pahenisikin asiaa. Kysynkin siis, että onko täällä kohtalotovereita? Miten saatte kivun hellitämään, oletteko löytäneet minkäänlaisia venyttelytapoja, jotka helpottavat? Osaisiko kukaan veikata missä voisi olla vika?

Parempi puolisko meinaa, että pitäisi lopettaa koko urheilu, mutta piru vie ikää ei vielä lähellekään kolmeakymmentä, niin paljon kiinnostaakin vain pelkkä harrastaminen, kun kerrankin saanut pedattua itselleen paikan, jossa mahdollista vetää tosissaan.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ikinä en ole lääkäriin lähtenyt kyseisen vaivan takia, sillä tiedän, että se katoaa pois enintään muutaman päivän levolla.

No pitäisiköhän kuitenkin lähteä? Vittu, mies rikkoo itsensä totaalisesti ennen kuin suostuu menemään lääkäriin?

Alaselkäkivut ovat välillä mystisiä, mutta se ei tarkoita, etteikö ongelma voisi olla vaikka jotain välilevyperäistä, eikä se tarkoita, että lannerankaa ei voisi röntgenillä kuvata. Mietipä, jos sieltä löytyisikin jokin selvä ongelma, joka olisi mahdollista korjata. Olisi se varmaan hienoa. Mutta ensin pitäisi mennä sinne lekuriin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Parempi puolisko meinaa, että pitäisi lopettaa koko urheilu, mutta piru vie ikää ei vielä lähellekään kolmeakymmentä, niin paljon kiinnostaakin vain pelkkä harrastaminen, kun kerrankin saanut pedattua itselleen paikan, jossa mahdollista vetää tosissaan.
Ensin lekurille. Röngten ei ole niin hyvä vaihtoehto, vaan mielummin magneettikuvaus. Jos mitään ei löydy, tai vaikka löytyisikin ja lääkärit on aina innoissaan ehdottamassa puukkoa, älä suostu. Kysele aktiiviurheilijoilta missä on paikkakunnan paras fysioterapeutti (voi saada lähetteen esim työterveyslääkäriltä) ja sinne.
Itselläni on ollut myös kovia alaselkäkipuja vuosia ja vuosia. Vasta fysioterapeutti auttoi. Ei ollut siitä kiinni etteivät selkälihakset olleet kunnossa vaan sisemmät vatsalihakset treeniin, muutaman pienet lihakset kyljessä treeniin. Sain jumppaohjelman jossa oli pari kolme liikettä. Jo muutaman viikon jälkeen oireet vähenivät ja lopulta katosivat.
 

Kaj Vinkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers

Itsellä oli n. 5 vuotta sitten lähes tismalleen samat oireet. Pitkän aikaa koitin olla menemättä lääkäriin, mutta sitten kun ei selkä enää kiekkopelissä taipunut aloituksiin, olin pakotettu menemään lekurille.

Lääkäri lähetti minut fysioterapeutille, joka vähän "murjoi" selkää ja totesi, että vaikka näyttää siltä, että olen fyysisesti ns. loistokunnossa, niin syvät vatsa- ja selkälihakset ovat aika heikossa hapessa.

Hän teki minulle sitten ohjelman, jota noudattamalla kivut hävisivät vähitellen. Oli meinaan hienoa saada housut, sukat ja kengät jalkaan ilman kipuja. Tässä linkki sivuille, missä on hyviä liikkeitä. http://www.sporttimedia.fi/arkisto.php?nayta=artikkeli&sivu=kuntovinkki&id=21

Mutta kuten minunkin tapauksessa nähtiin, ei lääkäreitä kannata pelätä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös