Onko täällä lääkäriä?

  • 781 430
  • 2 658

KevlarB

Jäsen
Suosikkijoukkue
Syracuse B, Aaron B, Oral B
Osaisiko joku selittää mikä voisi olla jaloissani. Niihin on pikku hiljaa alkanut ilmestyä pisamia. Siis sellaisia niinkuin joillain (punapäillä) on naamassa. Ensimmäiset havaitsin jo monta vuotta sitten, mutta oletin sen silloin johtuvan työkengistä (mahdollisesta hiostavuudesta), kun pisamia ilmestyi ainoastaan sandaalien remmin alle. Nykyisin niitä on molemmat jalat (nilkasta alaspäin) täynnä yläpuolelta ja sandaaleja en ole käyttänyt enää vuosiin. Missään muualla kehossa näitä ei ole ja kenelläkään suvussa ei ole mitään valkopälviä tms.

Pitäisikö kääntyä lääkärin puoleen vai onko tuo ihan yleisempikin ei vakava ilmiö?

En ole lekuri, mutta kannattaa mennä. En tiedä ikääsi mutta jalkasienen (silsa) joku muoto lienee kyseessä. Olet varmaan kokeillut "pepanttia" ja muita liukasteita ja näköjään tuloksetta, joten lääkäriin.

Kev
 

KevlarB

Jäsen
Suosikkijoukkue
Syracuse B, Aaron B, Oral B
Osaisko kukaan heittää arvausta mistä seuraavat oireet voisivat johtua?

Elikkäs, kolmisen viikkoa on jo ollut tämmöistä outoa kipua käsissä, tuossa kyynärtaipeen kohdilla. Välillä kipu tuntuu kainalossakin mutta yleensä lievempänä, ja outoahan tässä on se että tämä kipu vaihtelee kädestä toiseen.

Ja sitten vielä jos esimerkiksi yskäisee tai haukottelee ym. niin tuntuu todella voimakas viiltävä kipu kyynärtaipeessa. Tämä tulee ja menee vähän miten sattuu eikä tunnu johtuvan mistään tietystä asennosta, aikaisemmin oli vaan kättä liikuttaessa/yskästessä kipua mutta nyt se on jo jatkuvaa ja vaihtoi taas oikeaan käteen kun viime viikolla oli vasemmassa, ja nyt kipu on jo niin voimakasta että jouduin lähtemään töistä pois ja käydä hoitsulla(ei ollut lääkärin aikoja tällepäivälle, huomenna sitten).

Kuten aiemmin, en ole lekuri mutta nyt kuullostaa aika oudolta..
1. Onko työn suorittaminen muuttunut ? vrt. kaivikonekuljettaja- lapiomies ?
2. Onko lomat takana/edessä ? Stressiä ?
3. Suunta oikea- lääkäriin, mutta älä mene arvauskeskukseen (työpaikkalääkäri..) ne ei tiedä a)mistään ja b)mitään

Kev
 

Stam1na

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP! Vaajakosken Pelikaanit! Barcá!
Kuten aiemmin, en ole lekuri mutta nyt kuullostaa aika oudolta..
1. Onko työn suorittaminen muuttunut ? vrt. kaivikonekuljettaja- lapiomies ?
2. Onko lomat takana/edessä ? Stressiä ?
3. Suunta oikea- lääkäriin, mutta älä mene arvauskeskukseen (työpaikkalääkäri..) ne ei tiedä a)mistään ja b)mitään

Kev

1. Elikkäs melko fyysistä hommaahan tämä on ja juuri käsille ottaa aika paljon, joku puolisen vuotta sitten aloitin näissä hommissa että tiedä sitten jos on tullut viiveellä.

2. Lomia ei vielä tälle kesälle juurikaan ole. Enkä nyt ainakaan muita stressin oireita ole huomannut, vaikka melko yksilöllisiähän ne taitavat olla.

3. Meillä on firma ostanut työterveyspalvelut Suomen Terveystalolta ettei nyt ihan kunnalliseen tarvitse mennä.

Edit: Ja tämä aamu on kyllä ollut taas aivan tuskaa. Eli se on levon jälkeenkin vielä aivan jumalattoman kipeä, lähdin kuitenkin eilen jo ennen 9:ää töistä. Yöllä kesti pari tuntia ennen kuin sai unta vaikka se tuntuu laantuvan vähän iltaa kohden.

1000mg:sia Para-Tabseja olen tässä yrittänyt napostella mutta ei niistä mitään hyötyä tunnu olevan (olen allerginen burana-/aspiriinille)

Lääkäriin klo 10.45, toivottavasti löytäis nyt jotain ja antais kunnon mömmöt.
 
Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Tämä tulee ja menee vähän miten sattuu eikä tunnu johtuvan mistään tietystä asennosta, aikaisemmin oli vaan kättä liikuttaessa/yskästessä kipua mutta nyt se on jo jatkuvaa ja vaihtoi taas oikeaan käteen kun viime viikolla oli vasemmassa, ja nyt kipu on jo niin voimakasta että jouduin lähtemään töistä pois ja käydä hoitsulla

Pinne? Laitapas tuo hakusanaksi googleen, niin saattaa löytyä tuttua oirekuvausta. Itse olin niskan ja toisen käsivarren pinnekivun takia käytännöllisesti katsoen nukumatta yli vuoden - muutamien minuuttien öisiä torkahduksia kun ei voi varsinaiseksi nukkumiseksi sanoa. Rupesi muuten näkymään jo naamastakin, että jotakin on vialla.
Mitkään lääkkeet eivät auttaneet - sitten yksi käynti kiropraktikolla - ja hups, kipu hävisi. "Oikeat" lääkärit naureskelevat moisille "nikamien niksauttajille" mutta minä en ole tuon jälkeen heille nauranut.
 

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Nyt tarvittaisiin hammaslääkäriä. Minulta on poistettu kaksi viisaudenhammasta ylhäältä, mutta vieläkin toiseltaa puolelta otetun viisaudenhampaan takana (kitalaessa päin) on sellainen hampaan tuntuinen kova kohta ja aika varma olen siitä, että siellä on vielä hammas piilossa. Se on ollut siellä varmaan ainakin 5-vuotta ihan samanlaisena ja saa minun puolestani ollakin. Hammaslääkäritkään ei sitä huomaa. Voiko sen jättää sinne vai onko siitä mahdollisesti jotain haittaa joskus?
 
Terve. Kuin pukki.

Mutta kysyn yhdestä asiasta, joka mua silloin tällöin vaivaa. Eli mistä johtuu, että rinnasta nipistelee? Se on sellaista vihlovaa kipua, joka ilmenee kun hengittää syvään. Se tulee ihan kuin tyhjästä, enkä tiedä syytä tähän. Sen kivun kun tuntee ensimmäisen kerran, niin sen jälkeen on mielellään vähän aikaa tekemättä mitään. Välillä pitää testailla hengittämällä syvään, onko kipu hävinnyt vai ei. Se häviää kyllä itsestään, mutta mietityttää mistä kipu voi johtua. Todella inhottava asia.

Löytyykö tietoa?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Jomppa, olisiko ihan vain hartiat ja selkä jumissa?

Itselläni oli, vähän kieltämättä jo hikoilutti, kun suoraan pumpun ja keuhkojen kohdilta tuli sellainen puristava ja pistävä kipu. välillä hengittäminenkin sattui. Se meni sitten ohi, kun erikoissairaanhoitaja otti ja takoi hartioita ja selkää niin maan perkeleen lujaa. Kipu lähti, mutta en puhu äidilleni vieläkään, kävi se hierominen niin kipeää.
 

ditrim

Jäsen
Mutta kysyn yhdestä asiasta, joka mua silloin tällöin vaivaa. Eli mistä johtuu, että rinnasta nipistelee? Se on sellaista vihlovaa kipua, joka ilmenee kun hengittää syvään. Se tulee ihan kuin tyhjästä, enkä tiedä syytä tähän. Sen kivun kun tuntee ensimmäisen kerran, niin sen jälkeen on mielellään vähän aikaa tekemättä mitään. Välillä pitää testailla hengittämällä syvään, onko kipu hävinnyt vai ei. Se häviää kyllä itsestään, mutta mietityttää mistä kipu voi johtua. Todella inhottava asia.

Se on rakkaus ja sen kaipuu mikä sua pistää. Tai sitten sulle on kasvamassa tissit.

Eiköhän kaikilla pistä rintaa silloin tällöin. En tiedä mistä se johtuu muttei se enää hirveästi pelotakaan - paitsi krapulassa.
 
Jomppa, olisiko ihan vain hartiat ja selkä jumissa?

Noh, nyt kun otit puheeksi, niin kyllähän ne ovat joskus todella kipeät. Vaikea kuitenkaan sanoa onko sinun kipusi samanlaista kuin minulla. Voihan siinä taustalla olla siis jotain muutakin. Pelottaa oikein ajatellakin sitä, että se kipu voi tulla minä hetkenä tahansa. Vittumaista aina tavallaan kokeilla onko kipu jo hävinnyt.
 

Red Devil

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJ Devils, TPS, HC Boners
Mulla ainakin kun yläselkä on välillä kunnolla jumissa, niin se heijastuu ajoittain parin sekunnin puristuksena rinnassa. Kiropraktikko on tullut tutuksi viime vuosina.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Sain tädiltä viikon reseptin Opamox nimistä lääkettä. Minun kohdallani unettomuuteen. Taino, lähinnä nukahtamiseen. Nukun kyllä hyvin, kunhan vaan nukahtaisin ennen klo 24. Herätys kuitenkin joka (arki)aamu klo 05 joten tuo 5h unta ei vaan riitä työpäivän perustaksi.

Kysymys onkin, kun lueskelin lääkkeestä ja sen käyttötarkoituksista. Niin, eikai tuosta nyt mitään haittaa voi olla, psyyke etc. on kuitenkin kunnosssa? Ainoa vika on "nukahtaminen". Tätini on HYKS:ssä ylilääkärinä, joten luotan kyllä häneen, vähän vain vaivaa nuo "Ahdistuneisuus, jännittyneisyys ja pelkotilat (fobiat)." tuolla selosteessa. Niin, tabletti koko on siis 15mg.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kysymys onkin, kun lueskelin lääkkeestä ja sen käyttötarkoituksista. Niin, eikai tuosta nyt mitään haittaa voi olla, psyyke etc. on kuitenkin kunnosssa? Ainoa vika on "nukahtaminen".

Kyseessä on rauhoittava lääke jota käytetään käsittääkseni ihan yleisesti juuri unettomuuden hoidossa, mutta myös erilaisissa ahdistus- ja jännitystiloissa yms. Isäukko tuota on välillä syönyt juurikin nukahtamisongelmien takia. Mutta muistaakseni tuota ei ole tarkoitettu pidempiaikaiseen käyttöön koska siihen kehittyy aika nopeasti toleranssi ja sitten se annostus ei enää riitäkään.
 

scholl

Jäsen
Minua huimaa makuulla.

Viime ke-to yönä heräsin siihen, että niska oli kipeänä. Se varmaan saattoi johtua siitä, että ikkuna oli auki, joten saatoin saada vetoa. Myöhemmin yöllä en sitten saanut useaan tuntiin unta, kun oli sen verran huimausta. Ensimmäisen kerran se tuli kun käännyin sängyssä. Alkoi pyörimään päässä valtavaa nopeutta kuin Linnanmäen laitteissa konsanaan ja sitten otti vatsanpohjasta ja pelästyen nousin ylös. Sama toistui monta kertaa. Nyt sitä on tullut päivin ja öin ajoittain, jos olen ollut pitkälläni. Ei kai edes vaikutusta onko unessa vai ei. Pahin on jotenkin maata selällään. Kyljellä, jos ei käänny, sitä ei esiinny.

Eli kysymys on, että johtuuko se siitä, jos niska on edelleen jotenkin jumissa, vaikkei varsinaista kipua olekaan, mutta kyllä esim. lapaluiden välissäkin tuntuu melkoista jumia olevan?

Äskenkin kokemus oli sen verran ikävä, että nyt tuntuu, että haluaisin oksentaa.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
"Tyypillinen sivusidevamma syntyy esimerkiksi jalkapallossa tai salibandyssä siten, että vastapelaajan jalka osuu voimakkaasti polven ulkosivuun: polvi vääntyy, ja vähintään sisäpuolen sivuside vaurioituu. Myös polvikierukka on vaarassa, kun se kiinnittyy nivelsiteeseen"

Tuon bongasin Googlen haulla ja oikeastaan juuri noin kävikin. Futiksessa kolahti polven ulkoreunaan vastustajan polvi. Kolahti aika ikävästi, mutta en siinä rytäkässä huomannut, että olisi mitenkään ihmeemmin vääntynyt ja kipu oli normaalia kontaktia/osumaa vastaava, tuntui seuraavat pari minuuttia.

Nyt sitten tuntuu jonkin verran kipua normaalisti ja etenkin jos kääntää nilkkaa ääriasentoihin, vihloo aikalailla polven sivujen ja alareunojen tienoilta, etenkin sisäpuolelta. Olettaisin kyseessä olevan jonkilaisen venähdyksen, joka varmaan paranee ihan huililla, kun mielestäni kolaus ei niin hirmukova ollut.

Onko siis syytä huoleen?
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Mitäs ihmettä. Mulla on nyt jo pari viikkoa lenkin jälkeen polven ulkosyrjän alaosassa tuntunut pientä kipua, mutta mennyt lenkin jälkeen pian ohi. Nyt maanantain lenkin jäljiltä se oli tiistai-aamuna niin pirun kipeä, ettei meinannut rappusia päästä alas. Iltaa kohti e taas lieveni ja äsken ei ollut mitään ongelmaa.

Mutta nyt kun lähdin lenkille, niin 10 min varmaan olin ehtinyt juosta niin tämä kipu tuli kovempana kuin ikinä. Se on kuin joku laittaisi tuolta alaviistosta polven sisään jonkun puukon ja pyörittäisi pari kertaa. Ja jos ei välittömästi lopeta juoksua, vihlominen ikään kuin laajenee isommalle alueelle.

Mitään turvotusta ei ole ja kävelyyn ei vaikuta. Nyt taas ihan ok, kun on vähän aikaa istunut paikallaan. Onkohan tässä jotain syytä huolen, vai menisiköhän ihan viikon-parin levolla ohi?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitäs ihmettä. Mulla on nyt jo pari viikkoa lenkin jälkeen polven ulkosyrjän alaosassa tuntunut pientä kipua,

Kyseessä lienee niin sanottu ITB-syndrooma, jota myös juoksijan polveksi kuuluu kutsuttavan. Siinä ulkoreiden kalvoon kiinnittyvä ITB-jänne kiristyy ja alkaa juostessa hangata polveen ja tuo jänne sitten ärtyy. Vaiva paranee levolla, jäillä ja särkylääkkeellä, mutta pysyvämmän parannuksen tilanteeseen saa hoitamalla pakaroiden ja reisien lihakset letkeiksi venyttelyllä ja hieronnalla. Lisäksi lenkkareiden sopivuuden omaan askellukseen voi tarkastaa. Myös lantion seudun pienten lihasten kuntoon treenaaminen auttaa.

Tästä linkistä lisää tietoa: http://www.time-to-run.com/suomi/vammat/top5/itb.htm
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Kyseessä lienee niin sanottu ITB-syndrooma, jota myös juoksijan polveksi kuuluu kutsuttavan. Siinä ulkoreiden kalvoon kiinnittyvä ITB-jänne kiristyy ja alkaa juostessa hangata polveen ja tuo jänne sitten ärtyy. Vaiva paranee levolla, jäillä ja särkylääkkeellä, mutta pysyvämmän parannuksen tilanteeseen saa hoitamalla pakaroiden ja reisien lihakset letkeiksi venyttelyllä ja hieronnalla. Lisäksi lenkkareiden sopivuuden omaan askellukseen voi tarkastaa. Myös lantion seudun pienten lihasten kuntoon treenaaminen auttaa.

Tästä linkistä lisää tietoa: http://www.time-to-run.com/suomi/vammat/top5/itb.htm
Olihan täällä lääkäri. Kiitokset erittäin paljon. Noi kaikki oireet kuulostaa aika tutuilta ja hoito ohjeen mukaan aloitettu. Vai viikon burana-kuuri 3 kertaa päivässä. Kuulostaa mielenkiintoiselta.

Ensi viikko menee varmaan pyöräillessä ja salilla ja jos seuraavalla viikolla varovasti koittaisi lähteä juoksemaan lyhyitä lenkkejä. Toivottavasti tämä nyt ei niin paha ole, että tarvittaisiin mitään 3-6 viikon lepoja.

Olisiko hajua, mitä muita liikkeitä voisi tehdä salilla kun yläkroppaa? Kyykkyä nyt tuskin kun varmaan vaikuttaa tohon, mutta miten esim. suorin jaloin maastaveto tai sellanen naisten laite, missä istutaan ja tehdään etureisiä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisiko hajua, mitä muita liikkeitä voisi tehdä salilla kun yläkroppaa? Kyykkyä nyt tuskin kun varmaan vaikuttaa tohon, mutta miten esim. suorin jaloin maastaveto tai sellanen naisten laite, missä istutaan ja tehdään etureisiä.

Kyllä mun käsittääkseni kyykkyäkin voi tehdä, mikäli se ei satu, kun se jänteen hankaus tulee oikeastaan ainoastaan juostessa. Itse tuosta kärsiessäni tein paljon alataljalla nilkkaan laitettavan lenkin avulla sellaisia jalan vetoja sivuille, eteen ja taakse. Sitten reiden loitontajia, nekin naisten suosimia, koneessa jossa istutaan ja auotaan jalkoja. Tärkein on tietysti venyttely ja lantion letkeyttäminen, koska tuo jänne lähtee oikeastaan perseestä ja jatkuu sitten polven yli. Esimerkiksi tästä linkistä tuo sivun viimeinen eli nro 24. on tehokas: http://www.protraining.fi/fitness/venyttely/fitvenjalat_19-24.htm

Lisäksi hauiksen paksuisesta ilmastointiputkesta voi tehdä rullan, jonka päällä lattialla voi itse "hieroa" reisiä. Varsinkin tuo reiden ulkosyrjän hieronta on sellainen, joka jeesaa itse vaivaan. Koska kyse on tosiaan lähtökohtaisesti ulkosyrjän kalvon kiristymisestä. Jollain kaulimella sitä voi myös yrittää rentouttaa. Lonkan etuosasta löytyy myös sellainen pienen pallon kokoinen pikkulihas, jonka jumitus vetää tuon kalvojänteen tiukalle. Sitäkin voi yrittää jollain konstilla rentouttaa.

Itselläni tuo vaiva oli muutama vuosi sitten usean kuukauden ajan, mutta noilla konsteilla siitä päästiin. Sen kummempaa lääketieteellistä osaamista ei hallussa ole, mutta asian kokeneena, luulen että noilla ohjeilla homma toimii.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Mullakin kävi tuon cooperin testin jälkeen niin, että tuo edellämainittu tensor fascia latae alkoi kiristämään. Oireena ei tosin ollut it-jänteen hankaaminen, vaan vastakkaisen eli adduktori-puolen lihaksen jänteen oireilu. Ihmettelin kun pyöräillessa aivan yllättäen tunsin vastus medialiksen kohdalla repäisevän kivun mitä luulin ensiarviona krampiksi. Palpoin sitten kotona tarkemmin ja huomasin, että siinä vastus medialiksen alla kulkeva lihaksen jänneosa oli se mikä vaivan aiheutti. Eli muistakaapa venytellä, niin säästytte monilta ongelmilta.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Nyt kun muistelen, niin joskus nuorempana mulla oli koriksessa samantapaista vaivaa. Silloin setä urheilulääkäri käski käyttää treeneissä sellaista polvenlämmitintä ja treenien jälkeen jäätä ja orudis-geeliä. Pari viikkoa ja vaiva oli hävinnyt. Ilman noita juttuja ei pystynyt juoksenmaan lainkaan kun polvi sattui niin pirusti.

Se huono tässä on, että tosta on aikaa melkein 10 vuotta ja en tarkkaa muista, mikä oli diagnoosi ja mistä kohtaa sattui. Ajattelin tätä koittaa myös nytkin ja vaikka juoksusta pidän nyt taukoa, niin kävelyn kanssa ainakin alkuun. Kai tällä nyt ainakin kävellä voi tai tehdä lähinnä kaikkea sellaista, mikä ei satu tai edes kirpaise.

Mielenkiintoista kyllä, että noin 8 vuoteen ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa polvien kanssa. Urheilumäärät on tietysti vähän pienempiä, mutta ikääkin on vähän enemmän. Silloin oli parin vuoden sisällä 2 eri vaivaa.
 

Veijari

Jäsen
Mikäköhän reistaa meikäläisen polvessa? Mitään äkkinäistä rikkoutumista en ole havainnut vaan kipu on hiipinyt vähän yllättäen.

Rasituksen (jalkapallo) jälkeen melko kovaa kipua polvilumpion ulkoreunassa, aavistuksen lumpion keskilinjan alapuolella. Kipua esiintyy erityisesti silloin kun painoa pistää polven päälle, esim. autosta noustessa vasen jalka edellä tai kun yrittää kyykistyä yhden jalan varassa. Polvea särkee myös pirusti kun istuu hetken aikaa jalka koukussa mutta särky hellittää heti kun jalan suoristaa.

Vakuutukset on kyllä kunnossa eli vierailu ortopedillä ei vie kuin ajan tilaamisen vaivan mutta jos joku tunnistaisi vaivan kuvailuni perusteella?
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - #FreeFASlapsi
Pieni vika, mutta kysytään nyt silti. On nimittäin meikäläisellä ollut jo jonkin aikaakin tuossa vasemman silmän alareunassa kolme-neljä pientä "rasvanäppyä" (tai mikä onkaan tarkempi ja oikeampi nimitys asialle. pieniä näppyjä kuitenkin) ja kiinnostaisi tietää miten ne saa helposti siitä pois kaunistamasta rumaa silmääni?
 

Torkkel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tepsi
Mikäköhän reistaa meikäläisen polvessa? Mitään äkkinäistä rikkoutumista en ole havainnut vaan kipu on hiipinyt vähän yllättäen.

Rasituksen (jalkapallo) jälkeen melko kovaa kipua polvilumpion ulkoreunassa, aavistuksen lumpion keskilinjan alapuolella. Kipua esiintyy erityisesti silloin kun painoa pistää polven päälle, esim. autosta noustessa vasen jalka edellä tai kun yrittää kyykistyä yhden jalan varassa. Polvea särkee myös pirusti kun istuu hetken aikaa jalka koukussa mutta särky hellittää heti kun jalan suoristaa.

Vakuutukset on kyllä kunnossa eli vierailu ortopedillä ei vie kuin ajan tilaamisen vaivan mutta jos joku tunnistaisi vaivan kuvailuni perusteella?

Chondromalasia patellae, vittumainen vaiva. Ei oo oikein hyviä hoitoja. Magneetilla diagnosoidaan, mut näin voin kyllä sanoo varmaksi jo tarinan perusteella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös