Onko täällä lääkäriä?

  • 781 826
  • 2 660

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Astmasta vielä.. EI EI EI juttuja minulle:
Pakkanen jos on kuiva ilma.
Kuiva sisäilma.
Jotkut tuoksut kuten hiuslakka.
Untuvat ym yhdistettynä kuivaan sisäilmaan (eivät oikeastaan vaikuta astmaan mutta kun limakalvot rutikuivat niin alkaa vuotamaan verta yöllä nenästä jos sellaisella nukkuu..)

KYLLÄ juttuja:
Huolehtii kotona riittävästä ilmankosteudesta varsinkin talvella.
Imurointi (imurilla missä kunnon HEPA-filtterit)
Lattioiden ja muiden pintojen pesu riittävän usein (ei se imurointi näköjään vie kaikkia pölyjä, varsinkaan hyllyistä ym heh)=
Pesuaineiden valinta (niitä vähemmän tuoksuvia.. sama juttu huuteluaineen kanssa)
Kuukauden Thaimaan reissu talvella (ei astma vaivannut ei.. mukavan kuuma ja kostea ilmasto)
Urheilua urheilua. Minulla muuten ns pitkäkestoiset lajit kuten juoksu ei oikein toimi (uinti on ainoa poikkeus). Paremmin toimii mm nyrkkeily ja Escrima joissa tulee ns intervallina kovia repäisyjä mutta harjoitukset kestää kuitenkin hyvällä temmolla 1,5 tuntia.
 

jamppa1919

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠Ässät♠
Kiitos pojat vinkeistä. Tarvii kokeilla heti noita juttuja.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kertokaahan joku, että mitä mulle eilen oikein kävi?

Oltiin hesellä illansuussa. Mulla oli aika karmiva nälkä ja saatoin tyypilliseen tapaani hotkia ruokaani, kun ranskalaiset tuhottuani tuli ihan jäätävän huono olo, alkoi korvissa soimaan ja lähti taju. Olin ollut tiedottomana kai reilu kymmenen sekuntia, kun broidi sai minut herätettyä. Siitä sitten ambulanssilla sairaalaan, jossa sydänfilmejä myöten kaikki näytti ihan normaalilta.

Lekuri ei oikein osannut sanoa, että oliko kyseessä joku "normaali pyörtyminen" vai tuliko mulle jonkinlainen neurologinen kohtaus. Kohtaukseen viittaa se, että olin havahduttuani ihan loppu, väsytti vaan ihan helvetisti ja tuntui, että kävin jotenkin hitaalla. Kai seuraavaksi on sitten edessä jonkinlainen aivosähköjen mittaaminen. Onkohan mulla nyt tämän ms -taudin lisäksi joku helvetin epilepsia vai häh?

*edit*

Tuolla "normaalilla pyörtymisellä" viittaan lääkärin juttuihin, tuo kun kertoi, että varsinkin pitkien miesten keskuudessa voi esiintyä sellaista, että nopeasti syötyään ei aivoihin pääse verta ja seurauksena lähtee sitten taisto. Oli sille joku hieno nimikin, mutta en sitä enää muista.
 
Viimeksi muokattu:

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Onkohan mulla nyt tämän ms -taudin lisäksi joku helvetin epilepsia vai häh?

Epilepsia kohtauksen saaneen kyllä tunnistaa ja mikään sinun tapauksessa ei viittaa siihen. Epilepsiakohtauksen saanut sätkii senverran rankasti, että...
Alhaiset verenpaineet?
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Epilepsia kohtauksen saaneen kyllä tunnistaa ja mikään sinun tapauksessa ei viittaa siihen. Epilepsiakohtauksen saanut sätkii senverran rankasti, että...

Höpsis, epilepsiakohtaukset ovat huomattavan eritasoisia. Lievimmillään ne ovat ns. poissaolokohtauksia, joissa kohtauksen saanut ei vain reagoi ympäristöönsä millään tapaa ja säpsähtää sen jälkeen takaisin.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Höpsis, epilepsiakohtaukset ovat huomattavan eritasoisia...

Ok. Itse todistamani ovat olleet senverran raflaavia, etten ole ajatellutkaan, että voi olla myös mietoja tai mediumeja...
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Alhaiset verenpaineet?

Joo, en kuullut numeroita, mutta alhaalla se oli kun lanssiäijät sen ensi töikseen paikalle saavuttuaan mittasivat. Koheni kyllä sitten jo matkalla sairaalaan. Kaikki muut arvot olivat normaalit. Verenkuva ok, suola-ja sokeriarvot sekä sydänfilmi ihan kohdillaan.

Perkele kun tuon ms -taudin takia mulla on jos jonkinlaisia oireita, eikä ihan kaikesta jaksa aina soittaa lääkäriin. Ennen tuota tajun lähtemistä muistan jalkojen menneen voimattomiksi ja näön vähän hämärtyneen, mutta nuo ovat mun elämässä melkein jokapäiväisiä asioita, joten en osannut ollenkaan odottaa tuota tajutomuutta enkä tiedä, että liittyivätkö nuo oireet ms -tautiin vai tajuttomaksi menemiseen.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kertokaahan joku, että mitä mulle eilen oikein kävi?
Ei aivoihin liittyvissä jutuissa kannata kerrasta stressata. Todella suuri osa ihmisistä saa elämänsä aikana yhden epileptisen tai sen tyyppisen kohtauksen. Ongelma on vasta jos ne alkavat toistumaan. Pyörtyminen kyllä viittaa kuitenkin matalaan verenpaineeseen, ruoansulatuselimistö joutuu puskemaan aika kovilla kierroksilla rasvaista ruokaa sulatellessaan ja siihen tarvitsee verta koneistoa pyörittämään.

Ei epilepsiakohtaukseen myöskään huonoa oloa ennen kohtausta taida liittyä ja jonkin verran epilepsiaa sairastavana tulee sen asian piirissä pyörittyä.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Mikähän tässä on että sain haavan partaa ajaessa eilen niin se haava ei vaan lakkaa vuotamasta? Toinen päivä jo menossa ja varmaan viides laastari tänään. Sama juttu oli kuukausi sitten, pienen pieni vekki mutta veren tulo ei lakkaa. Ei tule edes rupea, eli veri ei ikäänkuin hyydy näin maallikon silmin. Lääkäriin?
 

Edit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Frölunda
Mikähän tässä on että sain haavan partaa ajaessa eilen niin se haava ei vaan lakkaa vuotamasta? Toinen päivä jo menossa ja varmaan viides laastari tänään. Sama juttu oli kuukausi sitten, pienen pieni vekki mutta veren tulo ei lakkaa. Ei tule edes rupea, eli veri ei ikäänkuin hyydy näin maallikon silmin. Lääkäriin?

Mä tein saman tempun viikko sitten, mutta viiksiä ajaessa. Paineella sen saa tyrehtymään, vaikka itselläni meni senkin kanssa tuhratessa kolmisen tuntia, mutta lopulta hyytyi. Eli joku kostea tuppo, jota painetaan haavaan suht voimakkaasti mahdollisimman vähän liikuttaen. Kostea sen takia, ettei tuppo tartu haavaan kiinni ja näin aukaise haavaa uudestaan tuppo poistaessa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Reilun viikko sitten tukkeutui keuhkot limasta, eikä vieläkään ole paikat auenneet. Pari päivää sitten alkoi irrota kamaa kitusista, ja ajattelin että tästähän tämä paranee. Kävin pahimpana limanlähtöaikana jo painimassakin. No, nyt rohisee hengitys edelleen ja hengästyn aika helpolla. Mitenkään erityisen voimaton olo ei ole, mutta rintalastan alle pistelee varsinkin yskiessä. Myös nuha pukkasi uudelleen viikon tauon jälkeen päälle. Onko kellään ollut vastaavaa tässä kevään aikana, vai pitäisikö menettää yöunet tuon rinta"kivun" vuoksi?
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Reilun viikko sitten tukkeutui keuhkot limasta, eikä vieläkään ole paikat auenneet. Pari päivää sitten alkoi irrota kamaa kitusista, ja ajattelin että tästähän tämä paranee. Kävin pahimpana limanlähtöaikana jo painimassakin. No, nyt rohisee hengitys edelleen ja hengästyn aika helpolla. Mitenkään erityisen voimaton olo ei ole, mutta rintalastan alle pistelee varsinkin yskiessä. Myös nuha pukkasi uudelleen viikon tauon jälkeen päälle. Onko kellään ollut vastaavaa tässä kevään aikana, vai pitäisikö menettää yöunet tuon rinta"kivun" vuoksi?

Keuhkokuumeen varalta kannattaa käydä lääkärissä, rohinasta ja viimeistään röntgenkuvastahan tuo voidaan todeta. Itselläni on ollut kahdesti ja ei välttämättä edes nosta kuumetta, mutta kaikella tapaa vittumainen tauti, mm. yleiskunto käytännössä katoaa. Monikirjoista naamaan ja reilun viikon päästä takaisin duuniin, n. kk ja kontrollikuva. Näin ainakin itsellä.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Eli meikäläiseen ilmeisesti puhjennut tällainen jonkin liiton siitepölyallergia/heinänuha tms näköjään, kun nenä vuotaa kuin tepsipuolustus ja pärskiäkkin saa aika usein. Kuumetta ei ole ollut eikä muitakaan ns. flunssaoireita vaan tällainen ärsyttävä olotila on nyt ollut koko ajan missä nenää saa niistää ja limaa kakoa pois nielusta.
Duact on kyllä auttanut jonkun verran, mutta onkos tuolla apteekissa sitten muunlaista tällaista ilman reseptiä saatavia allergialääkkeitä tai nenäsumutetta? Onkos muilla jatkislaisilla ollut jo tänä keväänä oireita?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Duact on kyllä auttanut jonkun verran, mutta onkos tuolla apteekissa sitten muunlaista tällaista ilman reseptiä saatavia allergialääkkeitä tai nenäsumutetta? Onkos muilla jatkislaisilla ollut jo tänä keväänä oireita?

Esim. Telfast on nykyään reseptivapaa. Itse käytin sitä viime vuonna, jolloin se oli vielä reseptilääke, ja ihan hyvin se pelasi. Tänä vuonna sain vastaavanlaisen lääkkeen reseptillä, ja siksi halvemmalla, kuin reseptivapaaksi muuttuneen Telfastin. Viime vuonna ainoastaan ihan pahimpaan koivuaikaan jouduin ottamaan vielä kyytipojaksi Duactia.

Nenäongelmaan suosittelen nenänhuuhtelukannua. Oheisesta linkistä lisää: http://fi.wikipedia.org/wiki/Nenähuuhtelu

Kuulostaa huuhaalta ja ties miltä, mutta toimii oikeasti, minkä ovat lääkäritkin todenneet. Itse en pahemmin tarvitse nenäsumutteita, lukuunottamatta pahimpia aikoja. Sumutteet muutenkin kuivattavat limakalvoja ja tekevät olon osaltaan ikäväksi. Tuo kannu taasen puhdistaa ne hyvin.

Lisäksi nenäkannu auttaa varsin hyvin myös flunssan aiheuttamaan nenän tukkoisuuteen. Tyttöystävälläni kannu on taas toiminut hyvänä poskiontelotulehdusten ehkäisijänä. Ennen hän tuppasi kärsimään vaivasta melkein jokaisen flunssan yhtedessä, mutta kannun jälkeen tulehduksia ei ole ollut yhtäkään.
 

ditrim

Jäsen
Duact on kyllä auttanut jonkun verran, mutta onkos tuolla apteekissa sitten muunlaista tällaista ilman reseptiä saatavia allergialääkkeitä tai nenäsumutetta? Onkos muilla jatkislaisilla ollut jo tänä keväänä oireita?

Joo kolmatta viikkoa tässä jo kidutaan. On siellä apteekissa kaikennäköisiä antihistamiineja jotka yhdessä Duactin kanssa auttavat elämää.

Itse napsin nyt Xyzalia. Perkele kun sitä ei saa ottaa kuin yhden päivässä eikä saa vetää Duactia samana päivänä. Oli suorastaan mykistävää kun kävin lääkärillä kuurin hakemassa, että tarjolla ei ole allergiaan vieläkään uusia kunnollisia lääkkeitä. Nämä Kestinet, Duactit, Zurtecit, ja Xyzalit on niin puhkikäytetty ettei niistä juuri apua irtoa sitten kun allergiahelvetti kunnolla puhkeaa.

Jotkut tykkää nenä- ja silmäsumutteista mutta itsellä ainakin tuo nenäsumu lentää vauhdilla ulos sieraimista noin viiden minuutin sisällä ottamisesta. Kannattaa kuitenkin kokeilla.

Noihin allergialääkkeisiin saisi kyllä laittaa jotain piristeitä/ilosteita. Ei olisi niin perseestä kärsiä oireista kun olisi iloinen mieli ja energinen olo.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Viimeisen viikon aikana on alkanut pulssi kohota ihan pienestäkin rasituksesta, esimerkiksi 300 metrin kävely ihan rauhallisesti, nostaa sykkeen vähintään sataan. Henkeä ahdistaa välillä levossakin ja toisinaan tuntuu, kuin joku seisoisi rintalastan päällä ja painaisi sitä kasaan. Välillä myös pistävää kipua rinnassa. leposykekin on ollut viime päivinä 75-85 melkein vakituisesti, pitäisikö huolestua?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Viimeisen viikon aikana on alkanut pulssi kohota ihan pienestäkin rasituksesta, esimerkiksi 300 metrin kävely ihan rauhallisesti, nostaa sykkeen vähintään sataan. Henkeä ahdistaa välillä levossakin ja toisinaan tuntuu, kuin joku seisoisi rintalastan päällä ja painaisi sitä kasaan. Välillä myös pistävää kipua rinnassa. leposykekin on ollut viime päivinä 75-85 melkein vakituisesti, pitäisikö huolestua?

Mulla oli samankaltaisia vaivoja ja sitten alettiin tutkimaan. Diagnoosi oli ylirasittuminen vähäisistä unista johtuen sekä paha stressi. Loppuunpalamisen oireita. Tuohon liittyi vielä pirun kova kuolemanpelko kun alkoi rintaa puristaa ja henkeä ahdistamaan.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viimeisen viikon aikana on alkanut pulssi kohota ihan pienestäkin rasituksesta, esimerkiksi 300 metrin kävely ihan rauhallisesti, nostaa sykkeen vähintään sataan. Henkeä ahdistaa välillä levossakin ja toisinaan tuntuu, kuin joku seisoisi rintalastan päällä ja painaisi sitä kasaan. Välillä myös pistävää kipua rinnassa. leposykekin on ollut viime päivinä 75-85 melkein vakituisesti, pitäisikö huolestua?

Sydänlihastulehdukseenkin tuollaiset oireet voivat viitata. Kipin kapin lääkäriin.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko kenelläkään ollut jokin paikka kropassa puutuneena pidemmän aikaa? Minulla on nyt ollut kolme päivää vasemman jalan jalkapöytä puutuneena. Se ei ole täysin tunnoton, mutta selvästi puutunut. Olen yrittänyt hieroa, kokeillut kuumaa/kylmää vuorotellen, juossut, kävellyt tanssinut jne, mutta ei vain lähde millään pois tämä puutuminen.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Ja entä jos meneekin lääkäriin, onko mahdollista että puristus rinnassa johtuu esimerkiksi jostakin syödystä, kunhan suolisto tekee sopivan mutkan, tekisikö siinä itsensä naurunalaiseksi? Tai jos sellaiseen on jo tottunut, tietää että päiväunet ja muuten rentoutuminen korjaa asian, riittääkö 'omahoito'?

Ainakin minulla tarpeeksi voimakas närästys saa aikaan tuollaisen todella inhottavan puristuksen tunteen ja melko kovan kivun. Aikanaan kun vielä join Lonkeroa, noita tunteita tuli silloin tällöin. Lopetin Lonksut ja eipä ole sen jälkeen puristellut.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Missä vaiheessa ihmisen kannattaa huolestua rintakivuista?

Vaihtoehtoja on varmaan monia mutta tässä yksi. Itse kävin viime viikolla lekurilla koska rinnassa on tuntunut sellaista lievää kipua(painetta) oikealla puolella jo viikkoja ja venyttäessä kunnolla tuntuu vielä enemmän. Mutta ei lihaksessa, sen kyllä erottaisin.

Lekuri sitten luki opuksesta vaihtoehtoja ja paineli kipu kohtaa. Toteamus on että tulehdus tuossa kohdassa missä kylkiluut kiinnittyvät rintalastaan. Lääkkeenä lepo ja tarvittaessa tulehdusta lievittävä lääkitys. Suositellaan myös venyttelyä jossain määrin, ymmärsin että hyvä liikkuvuus tuolla alueella vähentää kipua tässä tapauksessa.

Vielä yleisesti rintakivun määrittämisestä, niin opusta lukiessa lekuri luki myös kohdat missä pois suljetaan vakavempia rintakipuja eli mm sydänjohdannaisissa jutuissa monesti myös muitakin oireita.

Mun vinkki, mene lekurille niin kuin minäkin.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nyt parisen viikkoa alaselkää särkenyt/vihlonut. Lähinnä istuma-asennosta noustessa seisomaan tai kumartaessa eteenpäin. Kävellessä ei kipua tunnu kuin aivan pikkuisen, välillä kipu säteilee vasempaan jalkaan. Isällä oli samoja oireita vajaa pari vuotta sitten kun hänellä oli välilevyn pullistuma alaselässä. Onko välilevyn pullistuman mahdollisuus suurempi kun myös isä sitä "sairastanut"?
Kunto on kohtalaisen hyvä ja lepoa saan kyllä päivittäin tarpeeksi. Nyt lumien sulattua on tullut liikuntaa harrastettua 100x enemmän mitä talvella, olisiko siinä mahdollinen kivun aiheuttaja? Täytyy lääkäriin ilmottautua piakkoin ellei kivut laimene.
 

Museoesine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja muut keskisuomalaiset
Lekuri sitten luki opuksesta vaihtoehtoja ja paineli kipu kohtaa. Toteamus on että tulehdus tuossa kohdassa missä kylkiluut kiinnittyvät rintalastaan. Lääkkeenä lepo ja tarvittaessa tulehdusta lievittävä lääkitys. Suositellaan myös venyttelyä jossain määrin, ymmärsin että hyvä liikkuvuus tuolla alueella vähentää kipua tässä tapauksessa.
Hyvä ryhti ja istuma-asento sekä tehokas ylävartaloon suuntautuva liikunta (esim. sauvakävely) olivat saamani hoitokeinot samaiseen vaivaan vuosi sitten. Ensiapuna lääkäri neuvoi lievittämään kipua särkylääkkeillä. Vaaraton vaiva, mutta erittäin epämielyttävä, koska kipu rinnassa voi olla välillä todella kova.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös