Onko täällä lääkäriä?

  • 782 772
  • 2 663

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
yllämainittuja ei löytynyt, niin lueskelin että heinixissä on antihistamiinia. Pari semmoista nassuun, vähän alkaa helpottaa

Kortisonivoiteiden levittämistä kasvojen ja varsinkaan silmien alueelle ei suositella. Itse sain joskus yli 20 vuotta sitten reseptillä silmäluomiin kortisonivoidetta, kun joku kuiva ihottuma iski niihin ja ärsytti lopulta silmiäkin.

Totuuden nimissä on sanottava, että olen minäkin joskus käsikaupan kortisonia laittanut silmäluomiin, kun en ole jaksanut lääkäriin mennä. Kyllä se auttaa, mutta varovainen kannattaa olla.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Kortisonivoiteiden levittämistä kasvojen ja varsinkaan silmien alueelle ei suositella. Itse sain joskus yli 20 vuotta sitten reseptillä silmäluomiin kortisonivoidetta, kun joku kuiva ihottuma iski niihin ja ärsytti lopulta silmiäkin.

Totuuden nimissä on sanottava, että olen minäkin joskus käsikaupan kortisonia laittanut silmäluomiin, kun en ole jaksanut lääkäriin mennä. Kyllä se auttaa, mutta varovainen kannattaa olla.
Vahvempia kortisoneja tai pidempiä kuureja ei tokikaan. Hydrokortisonia voi silmäluomille kertaluontoisesti käyttää.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vahvempia kortisoneja tai pidempiä kuureja ei tokikaan. Hydrokortisonia voi silmäluomille kertaluontoisesti käyttää.

Olet muuten oikeassa, ainakin osittain. Ohje on näemmä muuttunut. Itselläni oli tässä käden ulottuvilla 2.5% Hydrocortisonin pakkaus ja pakkausseloste. Vähän ristiriitaista ohjetta, näin tiivistäen:

- Herkkiä ihoalueita (mm. silmänympärykset) hoidettaessa on käytettävä varovaisuutta
- Ei saa käyttää silmiin
- Satunnainen pyyhkiytyminen silmien seudun iholle ei ole vaarallista
- Lääkärin ohjeiden mukaan voidaan käyttää myös silmien seudun ihottumien hoidossa.

Ota tuostakin selvää. Älä käytä, ellet ole varovainen tai lääkäri määrää toisin. Tosin jos käytät satunnaisesti, se ei ole vaarallista. :)
 

J.K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Markus Nurmi/HC/FCTPS, katsomokulttuuri
Alkaa jo helpottamaan onneksi. Oli kyllä erikoista, kun baarista lähtiessä huomasin että nyt on purema. Siitä sitten himaan, herään joskus neljän yöllä siihen että mitä helvettiä nyt tapahtuu, kun silmä oli ihan turvoksissa :D No tulipahan koettua, ei kai siinä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nyt en oikeastaan kaipaa lääkäriä, vaan pieniä vinkkejä jäykän olkapään notkistamiseksi. Vasen olkapää sai kiertäjäkalvosin-diagnoosin reilu 15 vuotta sitten ja siihen tuli fyssarilta jumppaohjeet. Koska vaiva meni jokseenkin itsestään ohi ja mulla vasen käsi lähinnä roikkuu mukana, ei siitä sen enempää. Hiukan myöhemmin oikea olkapää alkoi sekin reistailla. Siihen ei tarkkaa diagnoosia tullut, mutta kipu meni ajan kanssa ohi. Sain siihenkin jumppaohjeet samalta fyssarilta, mutta tällä kertaa liikkeet olivat erilaisia. Kipu siis lähti, mutta muistoksi jäi kroonisen kireä olkapää. Ei se elämää muuten haittaa, mutta olen laittanut kehnon darts-menestyksen sen syyksi. Viikkokisan tai treenijakson jälkeinen päivä tuntuu kyllä selvästi lihaksistossa. Nuorempana mitään tällaista ei ollut havaittavissa.

Onko jotain kivoja liikesarjoja tai venytyksiä, joilla ei pahenna tilannetta entisestään? Jumppakuminauha löytyy ja pari kahvakuulaa myös.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt en oikeastaan kaipaa lääkäriä, vaan pieniä vinkkejä jäykän olkapään notkistamiseksi.

En tiedä, että auttaako tämä, mutta minä ostin heräteostoksena mökille kajakin, ja kun olen sillä heittänyt lenkkiä, olen huomannut olkapäiden vetreytyvän, ja vetreän olon jatkuvan pitkään. No, kun en ole mökillä kuin toisinaan, niin eipä tuosta suurempaa pitkäaikaista iloa ollut. Siksi kehittelin omia versioita tuosta kotioloihin.

Jumppakepillä kun tekee tuolilla istuen tuollaista melontaa imitoivaa liikettä, saa ainakin niveliin samanlaiset avaavat liikeradat. Sitten jos haluaa vastusta liikerataan, voi tuota tehdä myös kuminauhan kanssa.

Ei tuo täysin melontaa vastaa, mutta kyllä se ainakin meikäläisen olkapäissä ihan hyvältä tuntui. Eri asia sitten on, että auttaako se sinua. Jumit ovat erilaisia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jumppakepillä kun tekee tuolilla istuen tuollaista melontaa imitoivaa liikettä, saa ainakin niveliin samanlaiset avaavat liikeradat.
Juu, jumppakeppiäkin on kokeiltu. Saan kyllä kotikonstein lihakset lämpimiksi, mutta toinen olkapää on vaan aina pirun kireä.
 

F#21

Jäsen
Juu, jumppakeppiäkin on kokeiltu. Saan kyllä kotikonstein lihakset lämpimiksi, mutta toinen olkapää on vaan aina pirun kireä.
Jos liikeradat sallii, eikä tule kipua, niin voisit kokeilla vahvistaa olkapäälihaksia pienillä painoilla:
Maahan mahalleen makaamaan ja kädet suorana kropan viereen, rystyset lattiaan. Tästä sitten esim. 1kg painolla nostat käsiä suorina ylöspäin. Liikerata on melko lyhyt. Seuraavaksi sitten kämmenet alaspäin ja sama liike. Kolmantena sitten kädet 90 astetta sivulle, kämmenet alaspäin ja taas nostat siitä käsiä suorana ylöspäin.

Noiden tukilihasten pieni voimistelu auttaa yleensä myös kiputilanteisiin, sillä ne usein johtuvat heikoista lihaksista, etkä saa stabiloitua olkapäätä oikein. Auttoi ainakin mulle kun penkkipunnerruksessa tuli olkapääsärkyä. Samalla voi myös kokeilla erilaisia kiertoliikkeitä olkapäille pienillä vastuksilla.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En sano enkä neuvo, mutta kerron, että itselläni olkapäävaivaksi epäilty ongelma paljastui kaularangan ahtaumaksi. Vaiva esiintyi alkuunsa olkapään kipuna ja puutumisena, kun luki sängyssä kirjaa vatsallaan ennen nukkumaanmenoa. Tämä onkin asento ja tekeminen, jota on tullut harrastettua joka päivä 40 vuoden ajan, mikä on varmaan vaikuttanut myös vaivan syntymiseen. Myöhemmin vaivaa alkoi esiintyä vähän muissakin toimissa ja puutuminen eteni koko käteen ja esim pyörällä ajo kävi mahdottomaksi. Tutkimusten ja kuvantamisten jälkeen tosiaan sitten paljastui, että kaularangassa on joku hermo jumissa, mikä ärtyy kun pää on pystyssä suhteessa muuhun vartaloon. Kipulääkkeitä on tässä mennyt ja jotain hermokuvauksia on vielä tiedossa. Leikkaamaan tuota ei lähdetä, kun se ei enimmäkseen elämään vaikuta ja vissiin on hyvät saumat, että tämä menee muutamassa vuodessa ohikin ihan itsestään.
 

Lavis

Jäsen
Syyhypunkkitartunta ja määrätyn lääkeaineen ohjeissa lukee näin: "Appelsiinimehun tai alkoholin nauttimista ivermektiinihoidon aikana tulee välttää."

Lääke vaikuttaa noin 24h kunnes pitää ottaa uusi annos 10 päivän kuluttua. Itse tulkitsen ohjeen niin, että tuon koko hoidon aikana tulisi välttää em. juomia, mutta miten on tulisiko niitä välttää vain tuon lääkkeen vaikutuksen ajan eli 24h?
 

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Peukalon kynnen alla ollut vissiin joku tikku varmaan jotain 3-4 vuotta ainakin. Ei oo ikinä oireillut millään tapaa, enkä ole edes aikanaan huomannut että sellainen sinne on mennyt, välillä se on näkynyt kynnen alla vähän tummempana ja välillä tuntuu ettei sitä ole oikeen näkynyt lainkaan. Kyllä se kynnen kärjestä silti aina välillä vähän nousee yli mutta ei siitä kiinni ole oikeen saanut ikinä.

No nyt se on vissiin tulehtunut ja ajoittain koko peukalo ihan helvetin kipeä. Välillä tuntuu vain vähän kosketusaralta. En tiedä mahtaako tuolla jotain mätää olla kynnen alla ehkä hieman myös.

Betadinea olen nyt neljä päivää laittanut neljästi päivässä 10min ajan vanulappuun ja painanut sitä kynttä vasten. Ei vain oikein tunnu auttavan.

Mitenköhän äkkiä tällaisen olisi tarkoitus mennä ohi vai helpottaakohan tämä ikinä.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Kävin verikokeessa ja lipideistä tuli huonot tulokset:
Kolesteroli 5.9
Huono kolesteroli 4.5
Hyvä kolesteroli 0.86
Lipidit 4.

Lääkäri sitten soitteli sanoi, että hälyttävät arvot ja verenpaine pitäisi laittaa seurantaan. Prismasta Omron kassiin ja nyt viikon mittaausten keskiarvo on 118/76, mutta syke korkea 75. Mittaan kaksi kertaa aamulla ja illalle.

Olen 47-vuotias mies, eli riskiryhmässä. Teen voimaharjoittelua 3-5 kertaa viikossa, mutta cardiota en tee lainkaan, mistä varmaan tuo korkea leposykekin kertoo? Muutaman kuukauden päästä uudet verikokeet ja lääkärin kanssa sitten jutulle. Tässä homma vähän pinnalla, niin mietityttää jo, että onko asia kuitenkin niin, että verenpaineen ollessa noissa mun arvoissa, ei ole kovin korkeaa riskiä saada sydän- tai aivoinfarktia?
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Huhhuh. Illalla alkoi olo heiketä, ja petiin mennessä kuumetta näytti olevan 37,9C. Nyt keskellä yötä heräsin hirveää hikeen, mittari kainaloon ja lukema 39.8C. On aika veltto olo. Tilannetta luonnollisesti parantaa se, että asustelen ns. kolmannen maailman maassa. Jollain ilveellä sain apteekkiin itseni horjuttua ja nippu pillereitä kouraan. Yleensä melko tarkka olen mitä ojentavat, mutta nyt ei ollut yhtään voimia selvittää. SaaS nähdä mitä tästä tulee..
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Kävin verikokeessa ja lipideistä tuli huonot tulokset:
Kolesteroli 5.9
Huono kolesteroli 4.5
Hyvä kolesteroli 0.86
Lipidit 4.

Lääkäri sitten soitteli sanoi, että hälyttävät arvot ja verenpaine pitäisi laittaa seurantaan. Prismasta Omron kassiin ja nyt viikon mittaausten keskiarvo on 118/76, mutta syke korkea 75. Mittaan kaksi kertaa aamulla ja illalle.

Olen 47-vuotias mies, eli riskiryhmässä. Teen voimaharjoittelua 3-5 kertaa viikossa, mutta cardiota en tee lainkaan, mistä varmaan tuo korkea leposykekin kertoo? Muutaman kuukauden päästä uudet verikokeet ja lääkärin kanssa sitten jutulle. Tässä homma vähän pinnalla, niin mietityttää jo, että onko asia kuitenkin niin, että verenpaineen ollessa noissa mun arvoissa, ei ole kovin korkeaa riskiä saada sydän- tai aivoinfarktia?
Ota seuraavalle lääkärikäynnille Omron mukaan ja voit verrata näyttääkö oma laite suunnilleen oikein. Taitaa olla myös niin että lukemat lääkärikäynnillä olla korkeammat, kaikenlaista jännittämistä jne, mutta eiköhän ne mittaa verenpaineen useamman kerran.

JOL
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Nyt en oikeastaan kaipaa lääkäriä, vaan pieniä vinkkejä jäykän olkapään notkistamiseksi. Vasen olkapää sai kiertäjäkalvosin-diagnoosin reilu 15 vuotta sitten ja siihen tuli fyssarilta jumppaohjeet. Koska vaiva meni jokseenkin itsestään ohi ja mulla vasen käsi lähinnä roikkuu mukana, ei siitä sen enempää. Hiukan myöhemmin oikea olkapää alkoi sekin reistailla. Siihen ei tarkkaa diagnoosia tullut, mutta kipu meni ajan kanssa ohi. Sain siihenkin jumppaohjeet samalta fyssarilta, mutta tällä kertaa liikkeet olivat erilaisia. Kipu siis lähti, mutta muistoksi jäi kroonisen kireä olkapää. Ei se elämää muuten haittaa, mutta olen laittanut kehnon darts-menestyksen sen syyksi. Viikkokisan tai treenijakson jälkeinen päivä tuntuu kyllä selvästi lihaksistossa. Nuorempana mitään tällaista ei ollut havaittavissa.

Onko jotain kivoja liikesarjoja tai venytyksiä, joilla ei pahenna tilannetta entisestään? Jumppakuminauha löytyy ja pari kahvakuulaa myös.

Sama vaiva itsellä ja menen fyssarille taas kohta. 9 viikkoo ollu saikulla. Nappasee olkapäästä aina kiinni kun yrittää nostaa jotain painavaa. Jumppaliikkeet on auttanut kireyteen kuminauhan ja venyttelyn kanssa jotain mutta pitäs varmaan kuntouttaa enemmän.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Aamulla soittelen lääkärille.

Onko kellään kokemusta vastaavasta. Katselin jo joskus aiemmin, että ihan kuin virtsa olisi ollut vähän punertavaa.
Eilen ja tänään päivävirtsa (kun tulen töistä kotiin) on ollut vähän punertavaa. Yö- ja aamuvirtsassa en ole punertavuutta havainnut, mutta virtsaamisen tarve varsinkin iltaisin ja öisin on lisääntynyt.

Nyt tänään on alkanut alavatsassa tuntumaan pientä kipua, mutta se voi olla tästä tilanteesta johtuvaa, sillä olen vatsalla jännittäjä.
 

Leipuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Posipetterit
Aamulla soittelen lääkärille.

Onko kellään kokemusta vastaavasta. Katselin jo joskus aiemmin, että ihan kuin virtsa olisi ollut vähän punertavaa.
Eilen ja tänään päivävirtsa (kun tulen töistä kotiin) on ollut vähän punertavaa. Yö- ja aamuvirtsassa en ole punertavuutta havainnut, mutta virtsaamisen tarve varsinkin iltaisin ja öisin on lisääntynyt.

Nyt tänään on alkanut alavatsassa tuntumaan pientä kipua, mutta se voi olla tästä tilanteesta johtuvaa, sillä olen vatsalla jännittäjä.
Eiköhän kyseessä ole virtsatietulehdus, aamulla lääkäriin ja antibiootikuuri.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Osui suunnistaessa kuusen oksan havut oikeaan silmään ja sitä on nyt 3 tuntia kirvellyt ja näkö hieman sumea, tosin vähän palautunut jo tässä illan aikana.

Kannattaako huolestua vai palautuuko tuo päivän parin aikana?
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Osui suunnistaessa kuusen oksan havut oikeaan silmään ja sitä on nyt 3 tuntia kirvellyt ja näkö hieman sumea, tosin vähän palautunut jo tässä illan aikana.

Kannattaako huolestua vai palautuuko tuo päivän parin aikana?
Suosittelen hakeutumaan aamulla lääkäriin. Kuulostaa sarveiskalvon haavaumalta, joka vaatii antibioottitippahoidon. Jos kovasti vaikeutuu, kannattaa yölläkin päivystykseen soitella ohjeita varten. Ensihoitona voit laittaa kostutustippoja, jos niitä kotoa löytyy. Vältä silmän hieromista.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Osui suunnistaessa kuusen oksan havut oikeaan silmään ja sitä on nyt 3 tuntia kirvellyt ja näkö hieman sumea, tosin vähän palautunut jo tässä illan aikana.

Kannattaako huolestua vai palautuuko tuo päivän parin aikana?
Todennäköisesti silmän pinnan epiteeli eli tavallaan "iho" on mennyt rikki ja herkät hermot ottaa nyt osumaa aina kun silmä liikkuu.
Onko sulla kuivat silmät? Jos on, niin pari seuraavaa yötä voi olla aika jänniä. Kun tuo rikkoutunut epiteeli alkaa korjautua eli arpeutuu, niin kuivassa silmässä se voi nukkuessa tarttua luomeen ja repeytyä taas auki. Ja se sattuu...
Hyvä uutinen on se, että tuo tuskin on vakavaa eli ei tuosta näkö lähde, kipeä se voi olla. Silmälääkärissä kannattaa kyllä käydä jos ei pariin päivään helpota. Apteekista saa myös erilaisia kostukkeita tai ihan rasvaa yöksi.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@aalto & @Shardik kiitos vinkeistä. Silmä tuntui jo aamulla ihan normaalilta pientä punoitusta lukuunottamatta. Kävin kuitenkin työterveyslääkärillä näyttämässä sitä ja hän tsekkasi, että sarveiskalvo oli ihan kunnossa.

Huomenna vkloppureissu Puolaan niin voi lähteä ilman suurempaa huolta silmän osalta.

Mulla on myös oikean korvan tärykalvossa reikä, mutta tuo ei ymmärtääkseni lentämistä haittaa? Lokakuun lopussa korvalääkärillä seuraava tarkastus pitääkö lähteä paikkaamaan sitä HYKSiin vai paraneeko itsestään.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
@aalto & @Shardik kiitos vinkeistä. Silmä tuntui jo aamulla ihan normaalilta pientä punoitusta lukuunottamatta. Kävin kuitenkin työterveyslääkärillä näyttämässä sitä ja hän tsekkasi, että sarveiskalvo oli ihan kunnossa.

Huomenna vkloppureissu Puolaan niin voi lähteä ilman suurempaa huolta silmän osalta.

Mulla on myös oikean korvan tärykalvossa reikä, mutta tuo ei ymmärtääkseni lentämistä haittaa? Lokakuun lopussa korvalääkärillä seuraava tarkastus pitääkö lähteä paikkaamaan sitä HYKSiin vai paraneeko itsestään.
Minulla ollut kymmenen vuotta tärykalvossa reikä. Leikattu nukutuksessa kolme kertaa, mutta uusiutuu aina. Paineistukset on pielessä, kuulo heikentynyt, usein humisee ja tuntuu lukkoiselta mutta ei ole estänyt lentämistä
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Uudistin kilpirauhasen vajaatoiminta lääkityksen kanta verkkopalvelun kautta. No reseptin mukana tuli ilmoitus että käy verikokeissa, lähete on valmiina. Oli sen verran erikoisesti ilmoitettu tuo asia niin varmistin asian lääkärillä jonka luona kävin viime tiistaina. Eipä minulla mitään lähetettä ole. No nyt odotellaan hoitajan soittoa terkkarista ja aletaan tutkimaan tätä sekamelskaa. Huoh.
 

Nick Neim

Jäsen
Pohje "napsahti" toistamiseen tässä parin vuoden sisään. Ei oikein parina ekana päivänä kestänyt kävellä, hiljalleen se tuossa taas paranee. Nyt en käynyt näyttämässä lääkärissä, kun oli niin identtinen tapaus tuon ensimmäisen kanssa. Kuoppaa tuohon ei tullut, mutta pirun aristavaksihan tuo muuttui. Aikahaitari on suht iso, mutta nytkin takana oli padelia reippaat 40 minuuttia, joten lihas oli kyllä lämmin, mutta silti kovin vaarattomassa tilanteessa tuo (taas) napsahti. Pelkona lähinnä se, että alkaako se tässä tihenemään ja hajoamaan useamminkin.

Pitääkö tässä alkaa huolestumaan enemmänkin, että vaiva alkaa uusiutumaan ja tihenemään, ja mitä tuolle oikein voisi ylipäätään tehdä? Muutama viikko viimeksi tuli isommasta rasituksesta taukoa, ja samanlaista taas tässä varmaankin edessä. Ei nytkään ollut mikään erikoinen tilanne, mutta heti sen napsahduksen tunsi, ja tiesi, että nyt ei hetkeen taas pelailla.
 

vilho

Jäsen
Pohje "napsahti" toistamiseen tässä parin vuoden sisään. Ei oikein parina ekana päivänä kestänyt kävellä, hiljalleen se tuossa taas paranee. Nyt en käynyt näyttämässä lääkärissä, kun oli niin identtinen tapaus tuon ensimmäisen kanssa. Kuoppaa tuohon ei tullut, mutta pirun aristavaksihan tuo muuttui. Aikahaitari on suht iso, mutta nytkin takana oli padelia reippaat 40 minuuttia, joten lihas oli kyllä lämmin, mutta silti kovin vaarattomassa tilanteessa tuo (taas) napsahti. Pelkona lähinnä se, että alkaako se tässä tihenemään ja hajoamaan useamminkin.

Pitääkö tässä alkaa huolestumaan enemmänkin, että vaiva alkaa uusiutumaan ja tihenemään, ja mitä tuolle oikein voisi ylipäätään tehdä? Muutama viikko viimeksi tuli isommasta rasituksesta taukoa, ja samanlaista taas tässä varmaankin edessä. Ei nytkään ollut mikään erikoinen tilanne, mutta heti sen napsahduksen tunsi, ja tiesi, että nyt ei hetkeen taas pelailla.
Kuulostaa tennispohkeelta. https://www.duodecimlehti.fi/duo98239

Huolelliset lämmittelyt aina ennen pelejä. Nämä ohjeet sain itse ja toistaiseksi ei ole uusiutunut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös