Onko täällä lääkäriä?

  • 777 948
  • 2 643

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Onko kellään lääkärillä tietoa siitä, että mikä voi olla vikana kun polvessa tuntuu ihan järkyttävää kipua kun polvi on n. alle 90 asteen kulmassa? Esim. automatkoilla kipu on melkoinen ja kun siihen ei tunnu muu auttavan, kuin jalan suoristus..
 

Wristlock

Jäsen

sake

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olipas sopivasti tällainen ketju ensimmäisellä sivulla.

Osaako joku auttaa/ onko vastaavia kokemuksia?

Minulla on ollut koko elämäni jonkun asteisia vatsavaivoja, mutta viikko sitten olin ravintolassa syömässä ja alkoi sattua aika kovaa ylävatsaan. Siitälähtien on ollut vaihtelevasti vatsa kipeä, -tyhjän oloinen ja myöskin kun syö niin alkaa oksettamaan, mutta oksennusta ei kuitenkaan tule. Tätä ravintola sessiota edelsi, noin parinviikon ummettuneisuus ja tämä samanlainen jumitus on jatkunut nyt koko ajan.

Kaksi kertaa olen käynyt nyt lääkärissä ja ensimmäinen peilasi ainoastaan edellisiin mahakipuihini, mutta jälkimmäinen päätteli minulla olevan mahakatarrin. Itse en kuitenkaan vielä pysty tyytymään tähänkään diagnoosiin vaan epäilen, että voisiko olla jopa mahahaava. Poltan tupakkaa ja juon erittäin paljon kahvia, mutta alkoholia en. Muuten olen ihan hyväkuntoinen n. kolmekymppinen.

edit. Näiden lisäksi on ollut myö seuraavia oireita: Ruokahaluttomuus, kipu/outo tunne vasemmassa kädessä, pientä rinta pistelyä/kipua, päänsärkyä, väsymystä, nivelkipua, voimattomuutta, pientä hengitysvaikeutta.


Suosittelen kysymään lääkäriltä vielä Helikobakteerin mahdollisuutta. Joillain tuntuu oireilevan lievemmin, toisilla pahemminkin...

Tulin itse juuri "loma"matkalta Turkista, jossa sairastuin mahatautiin x, johon syön nyt toista viikkoa jo toista antibioottia eikä helpota millään. Tuotettani luovutin lääkärille toissapäivänä ja lauantaina selviää, mitä on. Vaihtoehtoja oli mm. Salmonellat, Shigellat, Klostridit ja PARASIITIT! Yöh..
Noh, "fingers crossed", ettei olis ainakaan salmonella...

Oli muuten turkkilaisessa sairaalassa hintaa, vaikkei kovin tasokas ollutkaan. 600 euroa/yö eli suosittelen lämpimästi kaikille matkavakuutusta!
 

Remppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bayer04
Aivotärähdys?

Tällainen ongelma: pari päivää sitten minut tönäistiin siten, että löin oikean puolen takaraivosta seinään. Heti lähti vasemmasta korvasta kuulo, ja on soinut ja ollut lukossa siitä asti. Hieman ovat oireet lieventyneet parissa päivässä, ja ajattelin, että kyllä se siitä itsestään ohi menee. Nyt on kuitenkin 3. päivä menossa ja oireita edelleen on. Ovatko nämä esim. aivotärähdyksen normioireita / pitääkö alkaa huolestua?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Outoja oireita, vol. 666.

Noin viikon verran on esiintynyt kosketusarkuutta vasemmalla puolen ruhoa, tarkalleen ottaen kyljessä ja myös selän sekä vatsan puolella. Tuntuu hiukan samalta kuin olisi iso läjä mustelmia, mutta mitään näkyviä vammoja tai jälkiä ei ole. Lisäksi tämä kosketusarkuus rajoittuu vain ihoon, eli kovemmin painettaessa esim. kylkiluissa ei tunnu mitään outoa, vain iho on helvetin arka. Tämä kosketusarka alue on myöskin tässä viikon kuluessa laajentunut, aluksi vain selkäpuoli oli kipeä, nyt myös kylki ja vatsanseutu.

Mystistä.
 

Tunturisusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tällainen ongelma: pari päivää sitten minut tönäistiin siten, että löin oikean puolen takaraivosta seinään. Heti lähti vasemmasta korvasta kuulo, ja on soinut ja ollut lukossa siitä asti. Hieman ovat oireet lieventyneet parissa päivässä, ja ajattelin, että kyllä se siitä itsestään ohi menee. Nyt on kuitenkin 3. päivä menossa ja oireita edelleen on. Ovatko nämä esim. aivotärähdyksen normioireita / pitääkö alkaa huolestua?

Juu, ei ole aivotärähdyksen normioireita. Normaalia voisi olla samana ja seuraavanakin päivänä tuntuva päänsärky, huimaus, lievä pahoinvointi, mikseipä tuo korvien soiminenkin. Oireesi kuitenkin kuulostaa jokseenkin siltä, että olisi jo aihetta käydä lääkärillä, varsinkin jos nyt on jo kolmas päivä tapahtumasta. Kuulo kun ei katoa yhtäkkiä ilman syytä. Äkkipäätään lueteltuna kuulonmenetykseesi voi olla esim. seuraavat syyt. A) Tärykalvo on jostain syystä revennyt, tosin se kyllä vuotaisi verta, B) kuuloluuluksaatio tärskyn seurauksena, C) kuulohermo on vaurioitunut, D) aivojen kuulokeskus vaurioitunut vasemman korvan alueelta (älä huoli, erittäin epätodennäköistä).

Turha nyt huolestua on, mutta eikun näyttämään korvaa ja päätä lääkärille!
 

Remppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bayer04
Tunturisudelle kiitokset. Aika on varattu.
 

Sylinteri

Jäsen
Outoja oireita, vol. 666.

Noin viikon verran on esiintynyt kosketusarkuutta vasemmalla puolen ruhoa, tarkalleen ottaen kyljessä ja myös selän sekä vatsan puolella. Tuntuu hiukan samalta kuin olisi iso läjä mustelmia, mutta mitään näkyviä vammoja tai jälkiä ei ole. Lisäksi tämä kosketusarkuus rajoittuu vain ihoon, eli kovemmin painettaessa esim. kylkiluissa ei tunnu mitään outoa, vain iho on helvetin arka. Tämä kosketusarka alue on myöskin tässä viikon kuluessa laajentunut, aluksi vain selkäpuoli oli kipeä, nyt myös kylki ja vatsanseutu.

Mystistä.

Alkavalta vyöruusulta kuulostaa. Jos rajoittuu keskiviivaan ja kohta tulee iholle rakkuloita niin diagnoosi on selvä. Aika lieväoireiselta vaikuttaa, kun noin hitaasti etenee ja toisaalta ei enempää kipuile (sen kuvan saa). Esim. asikloviiri 5 tbl/vrk viikon ajan on käypä hoito, mutta perusterveellä lieväoireista tautia ei aina tarvitse lääkitä ollenkaan. Seuraapa tuleeko rakkuloita tai jotain ihomuutosta ja tarkista rajoittuuko suunnilleen keskiviivaan sekä edestä että takaa. Vyöruusu on siis vesirokkoviruksen aktivoituminen ganglioistasi, jonne meni piiloon kun joskus vesirokon sairastit.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olisikohan jollakin selitystä tällaisille oudoille oireille:

Tässä on flunssa nyt vaivannut vajaan viikon, nuhaa, kurkkukipua ja yskää, ei kovin pahana kuitenkaan. Tänään on sitten iskenyt aivan outo oire, jos sattuu aivastamaan niin olkapäiden/rinnan yläosan paikkeilta lähtee kipuaalto kohti käsiä ja leviää jonnekin kyynerpään seutuville asti, siitä se sitten vähitellen taas laimenee ja parin minuutin päästä ei taas enää mihinkään satu. Koskaan ennen ei tällaistä oiretta ole ollut.
 

akimoto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Edmonton Oilers, JJK, Man C
Olisikohan jollakin selitystä tällaisille oudoille oireille:

Tässä on flunssa nyt vaivannut vajaan viikon, nuhaa, kurkkukipua ja yskää, ei kovin pahana kuitenkaan. Tänään on sitten iskenyt aivan outo oire, jos sattuu aivastamaan niin olkapäiden/rinnan yläosan paikkeilta lähtee kipuaalto kohti käsiä ja leviää jonnekin kyynerpään seutuville asti, siitä se sitten vähitellen taas laimenee ja parin minuutin päästä ei taas enää mihinkään satu. Koskaan ennen ei tällaistä oiretta ole ollut.

Normaali flunssa ja kuume aiheuttaa itselläni ainakin samanlaisia oireita. Monesti kun kuume hiukan nousee ja flunssa kovenee, niin myös selkä menee ihan jumiin ja liikkuminen on yhtä tuskaa. Myös hartiaseutu ja rinta on arka. Eli periaatteessa voi olla normaalia lihaskipua, mutta jos nuo oireet kovenee niin suosittelen menemään lääkärin puheille. Ei vaikuta kuitenkaan miltään hirmu vakavalta koska kipu hellittää pari minuuttia aivastuksen jälkeen. Itselläni ainakin ihan normaalia flunssassa ja kuumeessa. Tiedä sitten ollaanko me molemmat jotenkin normaalista poikkeavia.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Eli ongelma olisi seuraavanlainen. Välillä vasemmassa takareidessä tuntuu pistävää kipua, parhaiten tätä kuvailee ehkä siten, että joku pistäisi neulalla keskelle takareittä. Tällöin ei pysty liikkumaan ollenkaan vaan pitää yrittää pitää jalka suorana, kyseessä ei kuitenkaan ole suonenveto tai kramppi. Kipu menee ohi n. 10 sekunnissa, jonka jälkeen kaikki taas normaalisti.

Olisiko jollain tietoa mistä voisi johtua? joku hermovamma tjms?

Itse olen kohtalaisen hyvässä kunnossa, harrastan liikuntaa n 3 kertaa viikossa ja tehnyt näin jo viimeiset 15 vuotta.

Kiitoksia jo etukäteen vastaajille.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pitänee soittaa huomenna lekurille niskani vuoksi. Tein ilmeisesti liian rankan niskatreenin, kun nyt pari päivää on vihlonut tuohon epäkkään alapuolelle aika railakkaasti. Välillä se on aivan normaali, mutta yht'äkkiä saattaa aivan rauhallisessa tilanteessa koko niska jumittaa ja samalla vihlaisee pistävästi. Joskus taas päätä kääntäessä vältyn jumilta, mutta saattaa tuntua ilkeä muljahdus tuolla jossain niskan seutuvilla ja samalla vihlaisee lievästi. Nyt pientä vihlomista on tuntunut jo pari tuntia, kun kanniskelin junioria sylissäni turhan pitkään.

Olisiko kellään hajuakaan, mikä voisi olla kyseessä noin niinkuin ennakkotietona. Isken yöksi mobilatia hartioihin. Lievitti se tilannetta ainakin tänä aamuna puolen päivän ajaksi.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Pitänee soittaa huomenna lekurille niskani vuoksi. Tein ilmeisesti liian rankan niskatreenin
Niskatreeni? Jos on kyseessä puhtaat normaalit oikeaoppiset saliliikkeet, mutta liian kovilla painoilla, niin eiköhän kyseessä ole ihan lihasrevähdys. Pientä revähdystä ei välttämättä edes huomaa kesken rajuimman viimeisen puristuksen, mutta viimeistään seuraavana aamuna homma on selvä kivun myötä.

Multa on revähtänyt reisi, pohje ja selkä kahdesti. Reisi oli kipeä yhden kesän. Pohjelihas oli 40% poikki ja vuosi verta helvetisti kinttuihin, mutta parani reilussa kuukaudessa. On nyt entistä ehompi. Ensimmäisen kerran selkä meni niinkin naurettavassa tilanteessa kuin aidalla istuessa ja ampiaista huitoessa.

Toisen kerran selkä meni maastavedossa ja muistutti aika paljon sinun kuvausta. Oli raju treeni, painot äärirajoilla ja "ohjelman mukaan oli pakko saada tietty määrä toistoja", joten viimeiset vedot meni vähän riuhtomiseksi. En tuntenut mitään kipua, merkkasin tyytyväisenä tulokset vihkoon ja menin töihin (treenasin aamuisin). Koko päivä meni ok, mutta seuraavana aamuna ei meinannut sängystä päästä, kun selässä viilsi. Seuraavina päivinä selkä oli välillä ok ja välillä täyden kahvikupin nostaminen oli liikaa selälle. Pahin vaihe kesti reilun viikon ja reilun kuukauden päästä vedin taas maasta.

Nyt kun tarkemmin muistelen, niin onhan mulla ollut joskus niskakin jumissa niin, että pään kääntäminen vasemmalle on vihlaissut lapaluista asti. En vaan kirveelläkään muista mistä se tuli, mutta salihommiin liittyi kuitenkin ja meni ohi parissa viikossa. Nyt ei ole ollut pariin vuoteen mitään.

Tällä kokemusperäisellä veikkuksella siis oletan ja toivon, että siellä on vain lihasrevähdys. Mulla on myös olkapäässä ja polvessa ihan nivelperäiset vaivat ja ne kyllä eroavat kuvauksestasi. Revähdys helpottaa 2+ viikossa, kunhan et riuho sitä uudestaan rikki. Pieni liike ja äärivarovainen venyttely tuntemusten mukaan on kuitenkin parempi kuin totaalinen lepo.

Mutta juu, totta kai ihan oikeassa lääkärissä pitää käydä. Mun yhden lapsuuden kaverin kummitäti oli lääkäri, että niin paljon kannattaa näihin juttuihin luottaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En minä yleensä kovin herkästi ole lääkäreitä häirinnyt, mutta tämä tuntuu sen verran ilkeältä, että taidan ainakin soittaa. Tuskin kyseessä mikään vakava on, kun välillä pää kääntyy aivan normaalisti. Eipä tuo silti mitään maksa kysyä.

Niskatreenillä meinasin ihan spesiaalisti sille tarkoitettuja liikkeitä, siltaan rullailua niskan kautta yms. pientä.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
En minä yleensä kovin herkästi ole lääkäreitä häirinnyt, mutta tämä tuntuu sen verran ilkeältä, että taidan ainakin soittaa. Tuskin kyseessä mikään vakava on, kun välillä pää kääntyy aivan normaalisti. Eipä tuo silti mitään maksa kysyä.

Niskatreenillä meinasin ihan spesiaalisti sille tarkoitettuja liikkeitä, siltaan rullailua niskan kautta yms. pientä.

Jees, itselläni oli nyt keväällä samanlaisia oireita hyvinkin paljon. Lääkärissä ja röntgenissä käytiin ja sisäinen verenpurkauma sieltä löytyi epäkkään harjusta. Vihlaisi niin vitusti kun tein niskantakaatyöntöä, että harvoin on tullut moista kipua vastaan pois lukien luunmurtumat. Oli välillä niin kipeä ettei pystynyt edes kättä nostamaan ja ibuprofeenia tuli vedettyä paljon. Kerran myös lääkärin toimesta Voltaren emulgel-piikki. Kuukausi suurinpiirtein meni toipumiseen.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tunteeko joku ortopediaa? Itsellä syntymästä asti ollut jaloissa tuollainen pari senttiä pituuseroa ja korotus toisessa kengässä 8mm. Kuinka suuri sen tällaisessa tapauksessa pitäisi olla? Pitkään on jo tuolla menty, eikä vaivojakaan ollut, mutta vanhemmiten selkä taitaa olla aika uhattuna. Intissä änkesivät maihariin tuon 15 milliä ja hyvältä tuntui sekin. Kellään vastaavanlaisia kokemuksia, kysäistä ajattelin ennenkuin käyn lääkärillä pulittamassa tuon 100€.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Hiuksia lähtenyt nyt parin päivän aikana ihan tolkuton määrä. Olen aina ollut tuuheahiuksinen, mutta tätä menoa muistutan viikonloppuna jo pälvikaljuista. Ei ole kauhean kivaa. Tyynyliina aamulla aina täynnä hiuksia ja samoin jos päivällä on pipo päässä niin sekin.

Raudan- ja sinkinpuute vaivaa varmasti, mutta aiheuttaako se näin nopeaa hiustenlähtöä? Samoin noista oikeista hiustenlähtösairauksista olen ymmärtänyt että parissa vuodessa huomattavat muutokset ovat nopeita. Mulla on kaikki tapahtunut viikossa.

Olisi kiva jos jollain olisi vähän apua heittää tähän.
 

Mortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
ILVES
Itselleni mystiseksi jääneestä syystä komea hevilettini, joka oli aina ollut tuuhea ja hyväkuntoinen päätti irrota päänahastani suorastaan tukoittain ja joku parturi sitten ilmoitti, että lyhyeksi on leikattava.

Pikku hiljaa hiuksisto taas elpyi ja noin vuodessa oli laadultaan entisellään.

Syy ei ikinä selvinnyt, mutta lyhennys oli itselleni apu ja näin 31-vuotiaana kaljuuntumista tai hiusrajan vetäytymistä ei ole nähtävissä.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Hiuksia lähtenyt nyt parin päivän aikana ihan tolkuton määrä. ...

Olisi kiva jos jollain olisi vähän apua heittää tähän.
Teetkö töitä ydinvoimalassa tai muualla jossa olisi säteilyä. Teeveessä aina lähtee hiukset kun päähenkilö saa altistuu säteilylle tai muuten joutuu alttiiksi radioaktiiviselle materiaalille.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hiuksia lähtenyt nyt parin päivän aikana ihan tolkuton määrä. Olen aina ollut tuuheahiuksinen, mutta tätä menoa muistutan viikonloppuna jo pälvikaljuista. Ei ole kauhean kivaa. Tyynyliina aamulla aina täynnä hiuksia ja samoin jos päivällä on pipo päässä niin sekin.

Raudan- ja sinkinpuute vaivaa varmasti, mutta aiheuttaako se näin nopeaa hiustenlähtöä? Samoin noista oikeista hiustenlähtösairauksista olen ymmärtänyt että parissa vuodessa huomattavat muutokset ovat nopeita. Mulla on kaikki tapahtunut viikossa.

Olisi kiva jos jollain olisi vähän apua heittää tähän.

Itsellä harveni myös melko nopeaan tahtiin ja keskeltä en ole suoranaisesti kalju, mutta paljon ohuempaa hiusta mitä sivuilta. Lääkärissä käydessä setä totesi että kyseessä ovat perintötekijät. Jotain hiustenlähtönappeja olen myös siloin tällöin popsinut. Jälkikäteen olen tosin huomannut että päänahkani on aivan jäätävässä kunnossa (kuiva, hilseilee ym), joten voi johtua ihan siitäkin. Onko suvussa harvahiuksista jengiä? Myös jokin tulehdus voi olla kyseessä, joten kandee käydä lääkärillä. Hiusten lähtö on mielestäni todella perseestä...
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Itsellä harveni myös melko nopeaan tahtiin ja keskeltä en ole suoranaisesti kalju, mutta paljon ohuempaa hiusta mitä sivuilta. Lääkärissä käydessä setä totesi että kyseessä ovat perintötekijät. Jotain hiustenlähtönappeja olen myös siloin tällöin popsinut. Jälkikäteen olen tosin huomannut että päänahkani on aivan jäätävässä kunnossa (kuiva, hilseilee ym), joten voi johtua ihan siitäkin. Onko suvussa harvahiuksista jengiä? Myös jokin tulehdus voi olla kyseessä, joten kandee käydä lääkärillä. Hiusten lähtö on mielestäni todella perseestä...

Äidin puolelta on ohuthiuksista jengiä, isän puolelta taas erittäin tuuheaa.

Ja tosiaan unohtui tuosta ensimmäisestä viestistä, että alle parikymppisiähän tässä ollaan, joten siltäkin kannalta hieman omituinen olo. En mä vittu ole koskaan nähnyt parikymppistä pälvikaljua, joudunko kenties olemaan ensimmäinen?

Päälaki kutisee ihan pirusti, ja sitten kun raapii niin tulee hiuksia mukana. Huomenna ajattelin vakioparturiltani käydä vähän kyselemässä jos osaisi auttaa.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Päälaki kutisee ihan pirusti, ja sitten kun raapii niin tulee hiuksia mukana. Huomenna ajattelin vakioparturiltani käydä vähän kyselemässä jos osaisi auttaa.

Siinä tapauksessa veikkaisin kyseessä olevan jonkin tulehduksen tai vastaavan, mutta ihotautilääkäri osaa auttaa asiassa.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Huomenna ajattelin vakioparturiltani käydä vähän kyselemässä jos osaisi auttaa.
Kannattaisi kenties ennemmin kääntyä lääkärin tai edes terveydenhoitajan puoleen. Itsellä oli hiton kutiava päälaki ja selvisi, että sientähän se. Nyt Nizoralilla kurissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös