Onko jokainen ihminen samanarvoinen?

  • 12 700
  • 138

Onko jokainen ihminen samanarvoinen?

  • Kyllä on.

  • Ei ole.


Tulokset ovat nähtävissä vain äänestämisen jälkeen.

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko tämäkin äänestys jostain asiakeskustelusta suivaantuneen @Kisapuiston 'tällä saivartelulla todistan koko maailmalle olleeni oikeassa' -jatkot? Huikea ketju, jälleen kerran.

No sinä saat luulla ihan mitä haluat ja sinulla on siihen oikeus. Tosiasiassa tässä kuitenkin nyt vaan vähän kartoitin, että minkälaisia maailmanhalaajia tältä palstalta oikeen löytyy. Luulin kirjoittaneeni avausviestin sen verran selkeästi, että kaikki ymmärtävät mistä on kyse. Suureksi surukseni huomasin, että vaikka kuinka rautalangasta vääntää ja kirjoittaa niin, ettei väärinymmärryksiä voi sattua, niin silti joku ei ymmärrä lukemaansa. Tai sitten eivät vain yksinkertaisesti ymmärrä, mitä se kyllä on -vastaus ihan oikeasti tarkoittaakaan.

Ei siinä mitään, jos todella joku on sitä mieltä, että kaikki ihmiset ovat samanarvoisia. Siis ilman mitään poikkeuksia ja erivapauksia, kuten avausviestissä kirjoitin. Jos joku on sitä mieltä, että Pohjois-Koreaan syntynyt lapsi ja Englannin kuningasperheeseen syntynyt lapsi ovat lähtökohdiltaan samanarvoisia, niin mikäs siinä, vaikka ihan faktisesti niin ei todellakaan ole, mutta saahan sitä mieltä olla. Tai että Josef Stalin ja Äiti Teresa olivat eläessään ihan samanarvoisia ihmisiä. Tai että oma lapsi ja Anders Breivik ovat ihan samanarvoisia ihmisiä, tähän toki ulkopuolinen ei voi väittää että eivät ole jos joku tosiaan on tuota mieltä.

Mutta se, että kun avausviestissä sanotaan, että ei mitään poikkeuksia ja erivapauksia asian suhteen, niin sitten kun joku vastaa kyllä ja kysyy että ihanko tosissasi olet sitä mieltä ja kiinnostaisi kuulla perustelut, niin sitten alkaa se mutkuttelu ja poikkeusten ja erivapausten selittely. Eli ei ole ymmärretty ollenkaan, mitä on kysytty. Tai sitten jotkut alkavat horista jotain ihmisarvosta, joka ei tähän liity yhtään mitenkään vaan on ihan toinen asia se.

Luetun ymmärtämistä käsittääkseni opetetaan peruskoulussa ihan nykyäänkin, että siitä ei ole kiinni. Omien aivojen käyttöä taas peruskoulussa ei ole opetettu varmaan koskaan, vaan opiskelu perustuu aika pitkälti ulkoa oppimiseen. Suomi itsenäistyi 1917, 1+2=3, Ruotsin pääkaupunki on Tukholma, niitä toistellaan tarpeeksi usein ja sitten niitä kysellään kokeissa ja sen jälkeen ne osataan, jos osataan. Sama näyttää toteutuvan valitettavan suurella joukolla sitten aikuisiällä. Kun joku auktoriteetti (tai idoli) sanoo, että kaikki ihmiset ovat samanarvoisia, ydinvoima tuhoaa maapallon, Suomi ei voi mitenkään erota EU:sta, Kreikalle on pakko antaa rahaa sillä vaihtoehtoja ei ole, jne, niin ne muuttuvat kiistattomiksi tosiksi kun tarpeeksi kauan toistaa. Sitten kun joutuukin käyttämään omia aivojaan ja miettimään vähän tarkemmin, niin ensinnäkään moni ei sitä osaa tai halua tai viitsi tehdä ja nekin ketkä vähän funtsivat, tekevät itkupotkuraivarit ja suuttuvat, kun huomaavat mitä ovat olleet mieltä.

edit. Saivartelua ei minun taholtani ole tässä ketjussa ollut viestiäkään. Kaikki pohjautuu siihen avausviestiin, jossa kaikki on kerrottu ihan selkeästi. Se, että korjaa joidenkin ihmisten väärinkäsityksiä, ei ole saivartelua.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
^ Mieleni teki juuri facepalmin. Ei saakeli jaksaa se jänkätä...
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ei ole. Minä olen arvokkaampi kuin @Kisapuisto. Minun näkemykseni on arvokkaampi kuin Kisapuiston, koska se on minun. Ja tämä on totuus niin kauan kunnes joku ihmisiä suurempi taho osoittaa näkemykseni vääräksi. Itse asiassa Kisapuistolla ei ole minkäänlaista arvoa. Tämäkin on totuus niin kauan kunnes joku ihmisiä suurempi taho osoittaa sen vääräksi. Palataan asiaan, kun Jumala on ilmoittanut olemassa olostaan ja todistanut näkemykseni väärässä. Siihen asti Kisapuisto pysyy arvottomana.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei ole. Minä olen arvokkaampi kuin @Kisapuisto. Minun näkemykseni on arvokkaampi kuin Kisapuiston, koska se on minun. Ja tämä on totuus niin kauan kunnes joku ihmisiä suurempi taho osoittaa näkemykseni vääräksi. Itse asiassa Kisapuistolla ei ole minkäänlaista arvoa. Tämäkin on totuus niin kauan kunnes joku ihmisiä suurempi taho osoittaa sen vääräksi. Palataan asiaan, kun Jumala on ilmoittanut olemassa olostaan ja todistanut näkemykseni väärässä. Siihen asti Kisapuisto pysyy arvottomana.

Itse asiassa juuri noin. Olet täysin oikeassa ja hienoa, että joku sentään on rehellinen, vaikkakin kirjoittaa sen sarkasmin muodossa.

Mieleni teki juuri facepalmin. Ei saakeli jaksaa se jänkätä...

Kovasti sua kuitenkin nuo minun "jänkäämiset" kiinnostaa, kun ne joka kerta luet ja joka kerta kommentoit... Minä sen sijaan skippaan kaikki ketjut ja viestit, jotka ovat mielestäni silkkaa paskaa ja ajanhukkaa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Itse asiassa juuri noin. Olet täysin oikeassa ja hienoa, että joku sentään on rehellinen, vaikkakin kirjoittaa sen sarkasmin muodossa.

Jokainen ihminen on samanarvoinen, mutta yksilöt voivat tulkita etteikö näin olisi. He, jotka näin tulkitsevat, ovat kuitenkin väärässä, sillä kukaan ihminen ei ole sanomaan olevansa arvokkaampi kuin joku toinen. Lapsia pelastava lääkäri on yhtä arvokas kuin lapsia raiskaava pedofiili. Me ihmiset emme voi puolueettomasti arvioida, onko joku toinen ihminen eriarvoinen toiseen nähden. Kaikki ovat samanarvoisia ja minusta sitä on mahdoton kiistää.
 

sinikettu

Jäsen
Me ihmiset emme voi puolueettomasti arvioida, onko joku toinen ihminen eriarvoinen toiseen nähden. Kaikki ovat samanarvoisia ja minusta sitä on mahdoton kiistää
Arvo on ihmisen kehittämä subjektiivinen ja abstrakti käsite. Määritelmän perusteella ei ole mitään väliä, voiko ihminen puolueettomasti arvioida eriarvoisuutta.

Mitäpä jos sinulle tuotaisiin kolme ihmistä eteesi. Yksi olisi sokea ja kuuro intialainen kerjuri, yksi paras ystäväsi ja viimeinen tyttöystäväsi/vaimosi. Yhden heistä olisi kuoltava, jotta sinä ja kaksi muuta kykenisitte jatkamaan elämäänne. Sinun pitäisi valita, kenen on kuoltava. Olisiko todella niin, ettet kykenisi tekemään päätöstä, koska kaikki heistä olisivat sinulle samanarvoisia. Heittäisitkö arvalla lopputuloksen?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Arvo on ihmisen kehittämä subjektiivinen ja abstrakti käsite. Määritelmän perusteella ei ole mitään väliä, voiko ihminen puolueettomasti arvioida eriarvoisuutta.

Mitäpä jos sinulle tuotaisiin kolme ihmistä eteesi. Yksi olisi sokea ja kuuro intialainen kerjuri, yksi paras ystäväsi ja viimeinen tyttöystäväsi/vaimosi. Yhden heistä olisi kuoltava, jotta sinä ja kaksi muuta kykenisitte jatkamaan elämäänne. Sinun pitäisi valita, kenen on kuoltava. Olisiko todella niin, ettet kykenisi tekemään päätöstä, koska kaikki heistä olisivat sinulle samanarvoisia. Heittäisitkö arvalla lopputuloksen?
Nyt jumalauta oikeasti... :D Miten te ette voi tajuta tätä.
 

sinikettu

Jäsen
Nyt jumalauta oikeasti... :D Miten te ette voi tajuta tätä.
Ketkä me? Tajuta mitä? Ihmiset eivät ole samanarvoisia, sillä mitään arvoa ei yksikäsitteisesti ole olemassakaan, vaan se on puhtaasti ihmisten kehittämä abstraktio. Ihmiset arvottavat luonnostaan muut ihmiset ja asiat hyvin eriarvoisiksi, kuten voit vaikkapa esimerkistäni päätellä
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lapsia pelastava lääkäri on yhtä arvokas kuin lapsia raiskaava pedofiili.

Onko tälle olemassa mitään muuta perustetta kuin se, että niin se nyt vaan on? Tokihan isossa kuvassa yhdelläkään ihmisellä ei ole mitään arvoa koska kaikki kuolevat kuitenkin ja maapallo tuhoutuu joskus joka tapauksessa, tehdään me mitä vaan. Josef Stalin tappoi kymmeniä miljoonia ihmisiä ja Einstein keksi mullistavia juttuja, mutta lopulta ihan vitun sama on molemmat. Näin ollen toki kaikki ovat samanarvoisia, jos ihan noin pitkälle ajatellaan. Mutta ihmisten samanarvoisuus tässä ja nyt, niin ei, pedofiili ja lääkäri eivät ole samanarvoisia ihmisiä. Jos ensimmäinen poistetaan maailmasta, maailma on silloin huomattavasti parempi paikka ja ns. kukaan ei jää häntä kaipaamaan. Jos taas se lääkäri poistetaan maailmasta, niin maailma on huonompi paikka ja häntä jää kaipaamaan lukuisat ihmiset.

Ihmiset eivät ole samanarvoisia, sillä mitään arvoa ei yksikäsitteisesti ole olemassakaan, vaan se on puhtaasti ihmisten kehittämä abstraktio. Ihmiset arvottavat luonnostaan muut ihmiset ja asiat hyvin eriarvoisiksi, kuten voit vaikkapa esimerkistäni päätellä

Tämäkin on erittäin hyvä pointti. Siksi minusta onkin huvittavaa, että joku pystyy väittämään kaikkien ihmisten olevan hänelle samanarvoisia, vaikka tosiasiassa niin ei kuitenkaan ole edes sille väittäjälle itselleen. Jokaisella on omat periaatteet, joilla ihmisiä arvottaa, mutta joillekin se on vain vaikea myöntää että niin on.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kyllä kilohinta on ainoa konkreettisen järkevä tapa arvottaa ihmistä. Lihan laatu ja ihmisen rotu voivat toki vaikuttaa hintaan, samoin kuin tietysti eri ruhonosilla on eri hinta siinä missä vaikkapa naudoilla. Ikäihmisen lihan en usko olevan yhtä arvokasta ja haluttua kuin alakouluikäisen lihan. Epätavallisemmasta tykkäävä voi näillä lakeuksilla joutua maksamaan esimerkiksi inuiitin tai masai-negridin lihasta roimemmin kuin helposti saatavilla olevan kantahärmäläisen tai somalin ruumiinosista. Työnteossa sitkistyneen metsurin liha voi taas olla kysyttyä kuivalihan raaka-ainetta, kun lähinnä ravikuponkeja rastitelleen vähemmistökansalaisen liha on koko mitaltaan kuin höttöistä possunposkea, kuin vasiten suunniteltua ylikypsäksi nyhtölihaksi.

Eivät ole siis ihmiset samanarvoisia keskenään.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Totta kai minä arvotan ihmisiä, ei siitä ole kysymystäkään. Mutta ei se sitä tosiasiaa poista että universaalisti ei ole olemassa mitään arvoasteikkoa ihmisten välillä. Se arvoasteikko sijaitsee vain ja ainoastaan ihmismielessä. Oliks tää nyt selvä?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mitäpä jos sinulle tuotaisiin kolme ihmistä eteesi. Yksi olisi sokea ja kuuro intialainen kerjuri, yksi paras ystäväsi ja viimeinen tyttöystäväsi/vaimosi. Yhden heistä olisi kuoltava, jotta sinä ja kaksi muuta kykenisitte jatkamaan elämäänne. Sinun pitäisi valita, kenen on kuoltava. Olisiko todella niin, ettet kykenisi tekemään päätöstä, koska kaikki heistä olisivat sinulle samanarvoisia. Heittäisitkö arvalla lopputuloksen?

Minun mielipiteelläni ei ole mitään painoa arvioimaan, kuka ihminen on arvokkaampi kuin toinen. Vain ihmistä korkeampi taho voi sen ratkaista ja sellaista kun ei ole, niin joudumme tyytymään asetelmaan, jossa joukkomurhaaja ja maailmanparantaja ovat samanarvoisia. Kuten sanoin, palatkaamme asiaan sitten, kun Jumala ilmoittaa olemassa olostaan. Älkää kuitenkaan pidättäkö henkeänne.
 
Onko tälle olemassa mitään muuta perustetta kuin se, että niin se nyt vaan on? Tokihan isossa kuvassa yhdelläkään ihmisellä ei ole mitään arvoa koska kaikki kuolevat kuitenkin ja maapallo tuhoutuu joskus joka tapauksessa, tehdään me mitä vaan. Josef Stalin tappoi kymmeniä miljoonia ihmisiä ja Einstein keksi mullistavia juttuja, mutta lopulta ihan vitun sama on molemmat.
Mitä ihmettä? Oletko sinä syntinen menettänyt uskosi Häneen? Keskimäärin ihmisten mielestä Stalin ja Einstein ovat joko uudelleensyntyneet joksikin muiksi olioiksi, tai sitten elävät ikuisesti jonkinlaisessa helvetin kiirastulessa ja/tai taivaan paratiisissa.
 

sinikettu

Jäsen
Minun mielipiteelläni ei ole mitään painoa arvioimaan, kuka ihminen on arvokkaampi kuin toinen. Vain ihmistä korkeampi taho voi sen ratkaista ja sellaista kun ei ole, niin joudumme tyytymään asetelmaan, jossa joukkomurhaaja ja maailmanparantaja ovat samanarvoisia. Kuten sanoin, palatkaamme asiaan sitten, kun Jumala ilmoittaa olemassa olostaan. Älkää kuitenkaan pidättäkö henkeänne.
Jos yläilmoissa eleleskeleekin vanha parrakas mies, hän todennäköisesti rakastaa valkoista eurooppalaista ja amerikkalaista miestä, sillä miksi muuten heillä olisi niin paljon siunattu terveyttä, rikkautta ja valtaa tässä maailmassa. Jumala myös todennäköisesti vihaa afrikkalaisia, aasialaisia ja eteläamerikkalaisia näin aluksi, onhan heillä niin huonot elinolot verrattuna valkoiseen heteromieheen. Jos jumala on luonut maapallon js ihmiset, hän on aivan kirjaimellisesti epätasa-arvon alku ja juuri.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Ala-aste-tasoisia dilemmoja! Ala-aste-tasoisia dilemmoja everywhere!
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Joihin löytyy tässä ketjussa esikoulutason argumentteja.
No sulta lähinnä, toi mun viestini oli lainaus eräästäkin meemistä. Tämän ketjun idea on suoraan sanottuna aivan paska ja älytön, joten aiemmista yrityksistäni poiketen en jaksa enää edes yrittää tolkuttaa...
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Isossa kuvassa kaikki ihmiset ovat samanarvoisia, eli arvottomia. Mutta onko nihilististä ajatella näin. Eikö nihilismi ole tuhon siemen? Sitäkö täällä nyt kylvetään otolliseen maaperään?

Mutta joo, objektiivisesti samanarvoisia, subjektiivisesti ei. Tai jotain.
 

sinikettu

Jäsen
No sulta lähinnä, toi mun viestini oli lainaus eräästäkin meemistä. Tämän ketjun idea on suoraan sanottuna aivan paska ja älytön, joten aiemmista yrityksistäni poiketen en jaksa enää edes yrittää tolkuttaa...
Syytän suomalaista koulutuspolitiikkaa.

Kovaa pöhinää on siltkini ihmisistä ilmoille päässyt, vaikka ketjun idea älytön onkin.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Syytän suomalaista koulutuspolitiikkaa.

Minä myös. Tämä ketju on kyllä hyvä esimerkki siitä.

Kovaa pöhinää on siltkini ihmisistä ilmoille päässyt, vaikka ketjun idea älytön onkin.

Niinpä. Toistan nyt vähän itseäni, mutta huvittaa nimimerkit jotka käyvät tasaisin väliajoin lukemassa jokaikisen viestin tässä ketjussa ja vähän väliä kommentoivat kuinka paska ketju tämä on. Jos minun mielestäni joku ketju on ihan paska, niin en minä ensinkään sitä jaksa lukea tai siellä vierailla, puhumattakaan että viitsisin kommentoida sellaiseen ketjuun yhtään mitään. No, se koira älähtää johon kalikka kalahtaa, on tullut taas todistettua tässäkin ketjussa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Jos yläilmoissa eleleskeleekin vanha parrakas mies, hän todennäköisesti rakastaa valkoista eurooppalaista ja amerikkalaista miestä, sillä miksi muuten heillä olisi niin paljon siunattu terveyttä, rikkautta ja valtaa tässä maailmassa. Jumala myös todennäköisesti vihaa afrikkalaisia, aasialaisia ja eteläamerikkalaisia näin aluksi, onhan heillä niin huonot elinolot verrattuna valkoiseen heteromieheen. Jos jumala on luonut maapallon js ihmiset, hän on aivan kirjaimellisesti epätasa-arvon alku ja juuri.

Tämän logiikan mukaan minä olen kuin olenkin arvokkaampi kuin @Kisapuisto, koska minä olen lännestä, Kisapuisto idästä. Ai että tätä ylemmyyden tunnetta, jonka myös parrakas mies on siunannut. Jumala rakastaa minua enemmän kuin Kisapuistoa.
 

sinikettu

Jäsen
Tämän logiikan mukaan minä olen kuin olenkin arvokkaampi kuin @Kisapuisto, koska minä olen lännestä, Kisapuisto idästä. Ai että tätä ylemmyyden tunnetta, jonka myös parrakas mies on siunannut. Jumala rakastaa minua enemmän kuin Kisapuistoa.
Se logiikka on ollut maailmanhistoriassa suurin syy, miksi sotia, kansanmurhia, rasismia ja epätasa-arvoa on tappavan tasaista vauhtia maailmassa esiintynyt.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
@Kisapuisto saanut uskonnonopettajalta kotitehtäväksi pohtia moraalidilemmoja?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitä järkeä tehdä ketju, jos sen otsikon alle ei saa kirjoittaa aiheeseen liittyvää juttua?
Totta kai saa. Tosin itsehän hän tuossa myönsi, että tarkoitus oli kartoittaa, kuinka paljon mädättäjäsuvakkeja ja maailmanhalaajia palstalta löytyy. Käsittääkseni katiskaan tarttui aikamoinen saalis.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös