Onko jokainen ihminen samanarvoinen?

  • 12 663
  • 138

Onko jokainen ihminen samanarvoinen?

  • Kyllä on.

  • Ei ole.


Tulokset ovat nähtävissä vain äänestämisen jälkeen.

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nyt on kyllä täysin turhaa vänkkäämistä sulta, kun asiaan on annettu täysin selvä vastaus. Tässä mun Näkemys:



Eli vielä rautalangasta: Jokaisella on sama ihmisarvo.

Ja siinähän se meni heti alkujaan vituiksi, joten loppua on ihan turha edes lukea. Miksi puhut ihmisarvosta ja väittelet itsesi kanssa siitä, kun kysymys ei ihmisarvoa koske ollenkaan?
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jee jee, ala-asteen moraalidilemmoja, jee jee...

Nimenomaan, täysin selviä asioita joita jotkut teistä eivät suostu ymmärtämään sitten millään.

Ajatko sä nyt ihan tosissasi mukamas takaa sitä, että jokainen pelastaisi mieluummin lapsensa kuin tuntemattoman rikollisen tai jonkun muun iljettäviin tekoihin sortuneen? Jos, niin kiva juttu, mutta aika turha kysely.

No niin, onko se sinun lapsesi ja joku iljettävä rikollinen samanarvoisia ihmisiä? Ei tää kysymys voi olla niin vaikea ymmärtää.

Mulle ihmisten arvo ja ihmisarvo ovat - jos eivät täysin sama asia - voimakkaasti linkittyneet ja sidoksissa olevat konseptit. Ihan turha lähteä niiden eroista vänkäämään. Minä en edelleenkään koe voivani laittaa ihmisiä arvojärjestykseen. Ja jos vielä noista henkilökohtaisista preferensseistä aiot jankuttaa niin totta kai tuntemani ihmiset ovat minulle henkilökohtaisesti arvokkaita- varmasti jokaiselle on näin - mutta se on eri asia ja lisäksi täysin ilmiselvää...

Kyllä sinä laitat ihmisiä arvojärjetykseen. Ihan joka päivä. Lapset, sinut itsesi ja niin pois päin. Sen myöntäminen vain tuntuu monelle olevan aivan helvetin vaikeaa, suorastaan mahdotonta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Ei helevetti, tuli tehtyä ihan aito oikea facepalm kun tuon edellisen viestin luin. No, kukin tyylillään...
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
He olivat kuitenkin syntyjään samanarvoisia - historia on kuitenkin osoittanut, että jokin heidän elämässään meni vikaan ja pahasti (onko sitten vanhempien tai yhteiskunnan vika, niin se on toisten päätettävissä). Ja mitä tulee Valjakkalaan, niin mielestäni niin hän kuin moni muu vanki ansaitsee toisen mahdollisuuden. He kärsivät tuomiotaan teoistaan ja se on tekevät heidät jälleen aikanaan yhteiskuntakelpoisiksi (yllättävää kyllä, vangit saavat äänestää, joten he ovat siinä mielessä samanarvoisia meidän kunnon kansalaisten kanssa).

Ei ihmiset ole syntyjäänkään samanarvoisia. Tässäkin ketjussa on jo monesti tuotu esiin vaikkapa Pohjois-Korean nälkään ja köyhyyteen syntyneet lapset ja Englannin kuningasperheeseen syntyneet lapset. Ensimmäisistä ei kukaan karrikoidusti sanoen välitä hevon vittua, ei edes oman maan johtaja ja jälkimmäisille järjestetään jo syntyessään monen päivän bakkanaaleja ja ostellaan ties mitä lahjoja muiden valtioiden päämiehiä myöten. Kova saa olla pokka ihmisellä, jos väittää, että samanarvoisia vauvoja syntyessään ovat.

Mitä tulee Valjakkalaan, niin hänellä taitaa olla menossa jo mahdollisuus numero 14 tai jotain sinne päin. Mutta se on toisen ketjun kamaa se, että kuinka monta mahdollisuutta ihmiselle pitää antaa ennen kuin hänet voidaan todeta lopullisesti yhteiskuntakelvottomaksi.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Siksi, kun olet vastannut ketjun kysymykseen että kaikki ihmiset ovat samanarvoisia. Kuten nuo kaikki muutkin tägätyt.
Ok. Semmoiseen olit sitten tarttunut.

Sun tyylisi keskustella asioista on niin luontaan pois työntävä, että se tästä sitten.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ok. Semmoiseen olit sitten tarttunut.

Tarttunut sun omaan kyllä on -vastaukseen? No ihan itse olit niin vastannut ja jokainen sen voi milloin tahansa itse tuolta myös tarkistaa, että en nyt ymmärrä miksi tuosta pitää mielensä pahoittaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tarttunut sun omaan kyllä on -vastaukseen? No ihan itse olit niin vastannut ja jokainen sen voi milloin tahansa itse tuolta myös tarkistaa, että en nyt ymmärrä miksi tuosta pitää mielensä pahoittaa.
No siis olit ensit perustanut kyselyn että mitä mieltä olet tästä asiasta ja sitten rupeat kuulustelemaan että minkä helvetin takia olet tätä mieltä? :D Älä nyt viitti...
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kaikki ovat samanarvoisia lähtökohtaisesti. Ympäristö, geenit ja ihmisen valinnat ajavat yksilöistä eri suuntiin, mutta se ei poista kenenkään ihmisarvoa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
mutta se ei poista kenenkään ihmisarvoa.
Ei mut kato ku nyt sä ymmärrät hei kato tän ketjun THÖ IDIKSEN hei ihan väärin. Ei puhuta niinku ihmisarvosta vaan samanarvosuudesta niinku vaik siitä et onks jokainen ihminen niinku sun silmissä ihan saman arvonen niinku hei esim sun oma lapsi ja joku ketä sä et oo ikinä ees nähny, tajuuks. Tai sit toisaalt, et onks niinku vaik ulkonen arvokkuus samal tasol vaik köyhäl lapsel ja rikkaal vanhuksel.

Eli suomeksi ei tässä ollutkaan ideana keskustella arvoista tai mielipide-eroista koskien ihmisten arvoa ja arvokkuutta vaan vain inttää tosiasioista, kuten vaikkapa siitä, että sosio-ekonominen tai geologinen asema vaikuttaa ihmisen mahdollisuuksiin tai että yksilölle henkiläkohtaisesti lähiomainen ja tuntematon rikollinen eivät sinänsä ole samalla viivalla. Tämä ei siis ollut millään tavalla hedelmällinen kysely, vaan varsin banaali esimerkki älyllisestä löllerryksestä, mutta tulipahan nähtyä.

V-G- out.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No siis olit ensit perustanut kyselyn että mitä mieltä olet tästä asiasta ja sitten rupeat kuulustelemaan että minkä helvetin takia olet tätä mieltä? :D Älä nyt viitti...

No yleensä ihmisillä on joku peruste, miksi ovat jotain mieltä. Varsinkin jos ovat sitä mieltä, että tosiasiat eivät pidä paikkaansa, niin olisi kiva kuulla että miksi eivät pidä. Toki jos ihan vaan lämpimiksesi ilman sen suurempaa ajattelua vastasit, niin ihan ok se on sekin, mutta älä nyt sentään hermostu omasta vastauksestasi.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Huoh.
 

Fordél

Jäsen
Ja siinähän se meni heti alkujaan vituiksi, joten loppua on ihan turha edes lukea. Miksi puhut ihmisarvosta ja väittelet itsesi kanssa siitä, kun kysymys ei ihmisarvoa koske ollenkaan?

Kannattaa malttaa lukea viesti kokonaan. Siinä tulee vastaus toistamiseen sun kysymykseen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eihän tässä ole mitään järkeä (ehkä olette jo huomanneetkin), koska jos näin halutaan ajatella, niin ihan vitun jokainen asia tässä maailmassa on eriarvoinen. Vaikka olisi kaksi samanlaista pingispalloa niin toinen on kuitenkin lähempänä minua. Ei ole siis yksikään pingispallo samanarvoinen, puhumattakaan että jokainen olisi.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Eihän tässä ole mitään järkeä (ehkä olette jo huomanneetkin), koska jos näin halutaan ajatella, niin ihan vitun jokainen asia tässä maailmassa on eriarvoinen. Vaikka olisi kaksi samanlaista pingispalloa niin toinen on kuitenkin lähempänä minua. Ei ole siis yksikään pingispallo samanarvoinen, puhumattakaan että jokainen olisi.
Mutta mitenkäs on asian laita silloin, jos ei välissä ole ihmismieltä arvottamassa asioita eri arvoisiksi? Pingispallot ovat tuossa tilanteessa sinulle eri arvoisia ilmeisesti sen vuoksi että käytät sitä lähempänä olevaa? Mutta jos asiaa katsotaan noin niin kuin todella paljon isommassa mittakaavassa, niin onko edes mitään arvojärjestelmää olemassa missään muualla kuin meidän ihmisten mielessä? Siis sitä vaan että sitten kun tämä planeetta, missä me ihmiset asumme joskus sanoo kaput, niin silloin kyllä ihan joka ainoa pingispallo häviää täältä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siis sitä vaan että sitten kun tämä planeetta, missä me ihmiset asumme joskus sanoo kaput, niin silloin kyllä ihan joka ainoa pingispallo häviää täältä.
Ja näin jokainen ihminen ja pingipallo onkin samanarvoinen.

Lainaan erästä minusta terävän havainnon tehnyttä nimimerkkiä:

Huoh.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En tajunnut mutta ei se mitään.
Siitä että kun maailmanloppu tulee niin pingispallo ja ihminen ovat samanarvoisia, vai siitä että minusta se kommenttisi oli ihan osuva? En tarkoita että se olisi minusta. Vaan että minusta se oli osuva. Ei minusta, mutta osuva. Minusta. Minun mielestäni! Ei se ollut mielestäni, vaan ihmisarvosta.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Sitä että nimimerkkien kisapuisto ja benicio taustalla kirjoittaa sama ihminen.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oliko tämä ketju jotain hassuttelua alunperinkin?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sitä että nimimerkkien kisapuisto ja benicio taustalla kirjoittaa sama ihminen.
Minusta kirjoittaa eri ihminen, adolf. Tai en tiedä kuka kisapuiston taustalla kirjoittaa, minun taustallani ei kirjoita kukaan, siinä on ikkuna. Toisaalta minun taustallani ei paljon muutenkaan kirjoitella kuten ehkä olet huomannut.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Nyt kun olis semmonen facepalm-hymiö käytössä.

Kyllä, minun mielestäni Jammu, Teresa, Donnie, Irja, Li ja ihan me kaikki ollaan samanarvoisia. Ja tämä perustuu siihen, että me kaikki olemme saman armon alaisia. Lepuutan laukkuni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös