Itse olen pikkuhiljaa taipunut siihen käsitykseen ettei huippu-urheilijan harjoittelukaan ole mahdollista ilman aineita. Sen verran valtavia määriä huiput joutuvat tekemään että jossain kohtaa ylitetään inhimillisen kestokyvyn rajat, jolloin varsinkin palautumista edistäviä aineita on käytettävä.
Kyllä vain. Palautuminen on erittäin tärkeä vaihe urheilijan kehittymisessä. Palautusjuomat ovat suosittuja globaalisti ja ihan meillä Suomessakin. Jo 16-vuotiaat jalkapalloilijat/jääkiekkoilijat tms. vetävät Fastia ja Evolutionia sen minkä kerkeävät harjoitusten jälkeen. Tämän minä kyllä hyväksyn ja en vain siksi, että itsekin käytän rautojen nostelun jälkeen noita juomia, vaan, että ne ovat suomalaista tavaraa. Pakkauksissa lukee selvästi mitä se sisältää, mutta 5% käyttäjistä ehkä lukeekin mitä siellä aikuisten oikeasti on. Penkkihauis-kansalle riittää, että siellä on proteiinia ja hiilihydraatteja, mikä nyt palautumisen kannalta onkin tärkeää. Silti tähän voisi heittää pienen kysymysmerkin. En epäile mitään suomalaisia tuotteita, vaan kun palautusjuoma-pakkausten myynti on isoa bisnestä netissä jenkeistäkin asti, niin mainoksissa luvataan aina enemmän ja enemmän kaikkea isoista ojentajista komeaan hiusjakaukseen. Netistä ostettuna ja rapakon takaa tuotu palautusjuomapussi, kun saattaa sisältää ihan jotain perus roinaa, mikä on kiellettyjen aineiden listalla ja minkä testaajat ovat jo tajunneet. Lain mukaan pakkauksissa pitäisi lukea mitä se sisältää, mutta jos kyseinen urheilija testataan, joka on tätä juomaa nauttinut ja käry käy, niin ei varmaan epäilystä, mistä aineet tulivat kehoon.
Todellakin näitä palautusjuomien näkymistä doping-testissä ei ollenkaan tiedetä eikä myöskään sen haittavaikutuksia, mutta se poikkea jo hieman aiheesta.
Koko teksti sen takia, että suurin piirtein tuohon malliin olen kuullut Kärpistä tutun, yhden ehkä Suomen johtavimmista urheilulääkäreistä, Harri Hakkaraisen luennon. Jäi myös sellainen kuva, että mies varmasti tiesi mistä puhui. Palautusjuomat kuitenkin ovat suurimmalta osalta hyödyllisiä oikein käytettyinä, mutta kuitenkin vielä suhteellisen tuntematon tuote markkinoilla ainakin meille suomalaisille.
Niin, miten tämän nyt ottaa. Totuushan on että koko huippu-urheilun seuraamisen voisi lopettaa, jos vain haluaa nähdä varmasti puhtaita urheilijoita. Kaikista pahimpia doping-käyttäjiä löytyy USA:n isosta palloilusarjoissa, jossa suuret rahat liikkuvat. NBA ja NHL ovat suurta viihdettä ja bisnestä, ei siellä paljoa välitetä mistään antidopingtyöstä. Ihan sama juttu Euroopan suurissa jalkapallosarjoissa.
Saa olla aika lapsellinen kaveri, jos uskoo että huippu-urheilu olisi puhdasta. No ehkä kuitenkin sellaisissa lajeissa jossa ei liiku suuret rahat ja sponsorit, mutta heti kun mennään näihin suurien massojen ja rahojen lajeihin, niin kyllä siellä suorituksia parannellaan kaikenlaisin keinoin. Ehkä ikävää, mutta totta.
Totta tämäkin. Jos haluat varmasti tai ainakin erittäin suurella todennäköisyydellä nähdä putipuhdasta urheilua niin melkein pitää mennä johonkin b-juniori-ikäisten lentopallopeliin tai pöytätennistä katsomaan. Bisnestähän huippu-urheilu on ollut jo kauan.
Jostain olin katsovinani ohjelmaa, missä Teukka puhui silloisen änärin testaus-menetelmiä. Se oli kaikessa suorasukaisuudessaan se, että pelkkä huumeidenkäyttö testattiin. Nykyäänhän NHL on myös ottanut testauksen mukaan ohjelmaansa, mutta tuskin kovin vahvasti. Pitää kuitenkin muistaa, että joukkuelajeissa doping ei niin merkittävässä roolissa ole yksittäisen pelaajan käyttäessä.