On aika oluen

  • 674 364
  • 3 968

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuli todettua se, mitä olen vähän uumoillut. Hedelmällä maistetut oluet ei oo mun juttu. Tarkoitan just näitä saisoneita ja sour aleja. Tai jollain muulla maustettu.
Saisonit harvemmin on maustettu hedelmillä. Toki niitäkin varmasti löytyy, mutta tosiaan harvemmin mitä nyt on vastaan kävellyt. Ainakaan jos puhutaan perinteisemmistä saisoneista.

Happamahkoja ne kyllä on ja mausteisia, joten ei tosiaan kaikille uppoa. Tunnen monia jotka ei oikein saisoneista perusta. On toki itsekin tullut juotua aika kehnoja sellaisia, varsinkin kun buumi tyylin ympärillä alkoi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuli todettua se, mitä olen vähän uumoillut. Hedelmällä maistetut oluet ei oo mun juttu.
-clip-
Edelleen suosikki on IPA-oluet, mutta olen pyrkinyt laajentamaan repertuaariani.

Lyhentelin vähän viestiäsi. Itselläni menee pitkälti samalla tavalla tuo olutmaku. Mutta sitten on myös sellainen kategoria kuin hedelmällä maustetut IPA:t. Näistä markettivahvuinen Brooklynin Naranjito oli yllättävän hyvä. Kyseessä on siis appelsiinilla maustettu IPA, joka toimi minun makuuni kohtuullisesti janojuomana. Ei mikään top-30 -olut, mutta oikein sopiva esim. lämpimällä kesäkelillä grillauksen yhteyteen tai saunajuomaksi.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Lyhentelin vähän viestiäsi. Itselläni menee pitkälti samalla tavalla tuo olutmaku. Mutta sitten on myös sellainen kategoria kuin hedelmällä maustetut IPA:t. Näistä markettivahvuinen Brooklynin Naranjito oli yllättävän hyvä. Kyseessä on siis appelsiinilla maustettu IPA, joka toimi minun makuuni kohtuullisesti janojuomana. Ei mikään top-30 -olut, mutta oikein sopiva esim. lämpimällä kesäkelillä grillauksen yhteyteen tai saunajuomaksi.
Porin suunnalta tuli yksi miellyttävä tuttavuus tuohon liittyen. Mango-APA, valmistajana rocking bear brewers. Tarttui yksi tuollainen mukaan kun tuli porissa työkeikalla piipahdettua. Mangoa ei tuosta maista, mutta ensimmäinen IPA/APA jota tulen luultavasti ostamaan uudestaan. Ei ole omaan makuun liian katkera, vaan meni kepeästi alas.
 

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuuluuko tuo Gose-tyyppinen Meri juoda pullosta vai tuopista vai onko mitään väliä?
En tiedä mistä virallisesti kuuluu, mutta ravintolassa tarjotaan matalajalkaisesta, korkeasta olutlasista. Kotona juon suoraan pullosta, mutta tuopista tuntuu jotenkin hullulta. En ole kokeillut, eikä kyllä ihan heti tulisi mieleenkään kaataa tuoppiin.
 

Frostbite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Оулун Кäрпäт, Фц Барцелона, РоПС, Rive Kanerva
Põhjala Meri Gose - kesti hetken aikaa tottua makuun.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mikähän siinä on, kun täällä Prahassa kaikki oluet maistuvat hyviltä. Enkä edes ole ehtinyt montaa hanatuoppia nauttia, vaan tölkkitavaraa on lähinnä mennyt. Oluen nimellä ei juuri ole ollut väliä. Eikä hinta välttämättä pilaa makua: "maitokaupassa" 0,5 l tölkki maksaa 0,65-1,15 euroa.
Kaipa se tavara on keskimäärin tuoreempaa kuin Suomessa myytävä tsekkiläinen bisse.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Useampia olusia tuli jälleen perinteisellä Viron reissulla maisteltua, mutta maininnan erikoisuudestaan ansaitsee tämä:
Tanker Sauna Session 33cl - CraftEST Beer

Oli outo ja jännä, aluksi jopa tuomitsin tämän. Ensimmäinen maku suuhun mikä tulee on kannab... ei kun joku lehtivihreä. Maiskuttelen lisää ja tuttu on maku. Etiketistä selviää että koivun lehtiaromia tässä.
Muutoin olut oli aika kevyt, kaukana näistä maukkaimmista IPA ja APA oluista, sanoisinko että erittäin raikas saunaolut.

_
 

A Siente

Jäsen
Grimbergen Blanchea tuli tänään ekaa kertaa maistettua ja on kyllä todella hyvää. Maku on raikas ja hedelmäinen. Oikein loistava kesäinen vehnäolut. Vähän muistutti hoegaardenia, mutta pieni vivahde siinä oli erilaista.

Maistelin myös Brunehaut Ambree:ta. Eka gluteeniton luomuolut jota oon maistanut. Eka kosketus oli aika paha, mutta se maku kyllä paranee juodessa. Maistuu hieman suklaalta. Vähän sellainen jonka kyllä juo irvistämättä, mutta on tässä maussa vähän tökkivyyttä. Ei tätä yhtä enempää pystyisi juomaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kävin tossa Ärrällä lataamassa matkakorttia ja heillä oli semmonen pieni erikoisolutständi siinä. Oli hetken jonoa, niin katseen vangitsi Brooklyn Breweryn Naranjito -olut. Mikähän on miehiään tämä? Itse en nyt tähän elämän aikaan oikein alkoa saata, enkä ehdi maistella, mutta herätti kyllä mielenkiinnon. Löytyykö kyseistä mallasta siepanneita täältä Jatkoajan rikkaasta olutperimästä? Kyseessä siis olunen, jota on ryyditetty appelsiininkuorilla tai vastaavalla aromilla.
Ihan mukavan makuinen olut, jota tulee aina välillä ostettua. Kevyen rapsakka maku ja miellyttävän hedelmäinen.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kiitos tästä, veliolettama Ollakseni! Osaatko sanoa vielä, et miten toi appelsiini tulee juomassa esille? En todellakaan ole mikään hifistelijä ja kaukana ovat ne ajat, jolloin laitoin lapset nukkumaan palkkapäivää seuranneena perjantaina ja maistelin ne Alkosta summanmutikassa itselleni 2-4 tuntematonta ja viekoittelevan oloista olutta, samalla uutta musiikkia elämääni etsien. Oluita en muista, paitsi ne suosikeiksi jääneet, mutta Böhse Onkelzin, Mansourin, Anna Ternheimin, Idal Raichel Projectin ja Tinchy Stryderin kuitenkin.
Vähän jälkimaussa tulee esiin, ei liian vahvana kuitenkaan eikä tuo liiallista makeutta siihen.
 

Jyrla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves.
Kävin tossa Ärrällä lataamassa matkakorttia ja heillä oli semmonen pieni erikoisolutständi siinä. Oli hetken jonoa, niin katseen vangitsi Brooklyn Breweryn Naranjito -olut. Mikähän on miehiään tämä? Itse en nyt tähän elämän aikaan oikein alkoa saata, enkä ehdi maistella, mutta herätti kyllä mielenkiinnon. Löytyykö kyseistä mallasta siepanneita täältä Jatkoajan rikkaasta olutperimästä? Kyseessä siis olunen, jota on ryyditetty appelsiininkuorilla tai vastaavalla aromilla.

Keväällä maistelin yhden pullon. Tapaan kirjata itselleni ylös makuja ja mielipiteitä. Lyhyesti:

Aluksi tuoksu lupaavan sitruksinen, maussa sitruksisuutta tai hedelmäisyyttä ei juuri havaitse. Kylmänä kohtuullista mutta heti lämmetessään aika mitäänsanomatonta. Ei suorastaan epäpuhdasta mutta lopussa päällimmäiseksi mauksi nousee lähinnä parfymoitu saippua. Ei jatkoon.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tää Pyynikin Mosaiikki on ihan makoisaa. Suosittelen.
 

Räpylätassu

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Avalanche
Real Ale Craft Beer youtube kanava on todella mukavaa katsottavaa. Walesilainen kaveri arvioi pienpanimo oluita ympäri maailmaa. Muutenkin mukavan oloinen heppu, asiantunteva mutta ei yhtään pätkäkään snobimaimen, tuntuu kuin kaveria katsoisi. Löytyy myös joitakin suomalaisia oluita arvioituna, mm. Panimo Hiiden Loviattaren kehui maasta taivaaseen.

Suosittelen!
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Kokonaan uusi tuttavuus, Pyynikin Rudy Jazz tumma vehnä- ja ohramaltainen olut narahti juuri auki. Ensivaikutelmassa jää kielen päälle hieman "rautainen" maku mutta ehkä tähän tottuu ajan kanssa.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kokonaan uusi tuttavuus, Pyynikin Rudy Jazz tumma vehnä- ja ohramaltainen olut narahti juuri auki. Ensivaikutelmassa jää kielen päälle hieman "rautainen" maku mutta ehkä tähän tottuu ajan kanssa.
Ei erikoinen, mutta voittanut tyyliin kaikki mahdolliset palkinnot. Ihmeellinen tapaus. Tuo rautainen maku jäi itselläkin mieleen, mutta join vääräoppisesti suoraan tölkistä, koska olin meren rannalla. Saattoi vaikuttaa asiaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuo Ruby Jazz oli kyllä mainitsemisen arvoinen, myytin ainakin kesällä sellaisessa tyylikkäässä neljän paketissa missä neljä eri pyynikin olutta, erittäin hyvä markettitasoinen maistelupaketti.
Elikkäs tämä:
Maistelussa Pyynikin Big4Sun monipakkaus | Reittausblogi

_
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Docventuresin hengessä piti itsekkin korkata Prisman hyllystä poimittu täyteläisen pehmeä Belgialainen Lasso -lager. Ei läheskään huonoin valinta näin premium-luokan arkiolueksi. Nyt harmittaa kun ostin vain yhden.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Täh. Siis se halvahko belgi, muistaakseni juuri Lasso, on yksi pahimmista oluista, mitä olen koskaan maistanut. No, makuasioita.
 

scholl

Jäsen
Lassohan taitaa olla jonkun kirkkonummelaisen firman olut, jota tekee Belgiassa Martens, joka tekee paljon niitä privatelabeloluita eli Belgian halpispanimo. Joskus vuosikymmenen alussa sitä oli jossain Tammisaaressa tai Hangossa halvalla. Muistaakseni jotain 1,30€ puoli litraa. Eli se on sellainen halpisprivatelabelbulkki, jota pitää verrata johonkin Pirkka-olueeseen ja hinnan pitää olla halpaa. Ei siis premiumin kanssa mitään tekemistä. Kylmänä janojuomana menee alas, muttei ole mikään elämys.
 

scholl

Jäsen
Seuraavaksi Sofiero! Nam.

Soliferia! Petrimatikaisolut. Autotalon K-Marketissa oli joskus pari vuotta sitten kylmäkaappi täynnä Soliferia. Ostin joskus sitä janoon sieltä. Monesti satuin olemaan kaiken lisäksi joko menossa (tai tulossa) matsiin silloin. Useimmiten Sonskille HIFK Fotboll-peli oli kyseessä. Jossain vaiheessa se tölkki muuttui isommaksi ja toisaalta aloin käydä peleissä vähemmän, joten se Soliferin ostaminen on jäänyt.

En tiedä kuinka laajalle Jatkoajassa on levinnyt tuo Nobelaner-fanitus, mutta kun yksi toinen kirjoittaja on lähes ominut sen tuotteen, niin en viitsi sitä ostaa. Itseasiassa en ole oikein ikinä pitänyt Nobelanerin mausta, joten olen juonut sitä elämäni aikana vain muutaman tölkillisen. Niinpä jos haetaan bulkin bulkkia eli sellaista tuotetta, mitä ostaa, jos pitää bulkkia viedä jonnekin ja ihmiset kysyvät: mitä tämä on niin Solifer on vahvoilla. Mutta kun sen saatavuus on heikko, niin olen nyt ottanut sen tilalle Varasto-oluen. Minusta on käsittämättömän hauskajuttu tuo, että lager=varasto. Siinä pilkataan lädejä sopivalla tavalla ja keravalaiset ovat tajunneet sen jo joskus ennen sotia. Lisäksi on huikea juttu se, että siinä tölkissä lukee Kerava. Bulkkiolut=Kerava-meininki. Mikä onkaan parempaa! Toivottavasti eivät vain mene lopettamaan sitä olutta, vaan kun minun pitää ottaa jonnekin oikein bulkkia olutta mukaan, niin en mä mitään Koffia, Lapparia tai Olvia halua ostaa, vaan Varasto-olutta, jotta ihmiset kysyisivät: Mitä hittoa tämä on? Ja pääsen vastaamaan: Kerava-meininkiä.

Silti olisi kiva kuulla, kuinka paljon täällä on aitoja, intohimoisia Nobelaner-faneja.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Silti olisi kiva kuulla, kuinka paljon täällä on aitoja, intohimoisia Nobelaner-faneja.
En käy Lidlissä, kun se on ihan demarimesta. Siispä ostan bulkiksi Koffin American Lageria, eli AL:ää. Se on hieno juoma, kun nimessä viitataan Amerikkaan. Kaikki hieno tulee Amerikasta. US of EI!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös