On aika oluen

  • 675 171
  • 3 968

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Paha mennä sanomaan, kun omilla seuduillani tarjonta on vain Nøgne Ø:n Global Pale Ale, IPA ja sitten se vehnäolut. Kaikki kyllä aivan loistavia. Itse diggailen tuosta Global Pale Alesta ihan suunnattomasti. Kaupassa 0,5 litran pullo on noin 50 kruunua, eli vitosen egeissä nykykurssilla.
Aika samaa luokkaa se on Suomessakin. Ehkä n. euron kalliimpi täällä. Mitä nyt olen noita Nøgnen maitokauppavahvuisia esim. Kampissa katsellut niin hinta pyörii siinä 5-6 euron hujakoilla. Ihan hyviä tuotteita niillä on noissa kevyemmissäkin. Mm. Blonde, Vit, Bitter ja GPA on ihan hyviä tuotteita.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Alko ainakin itse väittää, että heillä on sama kate kaikissa vaikka oluissa. En sitten tiedä, onko tuo absoluuttinen euroa per pullo vai prosenttiosuus sisäänostohinnasta tms.

Käsityöläiskattaus myy niin hyvin, että panimo varmaan laittaa tuotteelleen niin korkean hinnan kuin vain kehtaa. Ymmärrettävää suomalaisen alkoholilainsäädännön puitteissa, mutta itseä koko homma sylettää. Ostan tuosta satsista vain pari mielenkiintoisinta olutta, koska hintalaatu-suhde on niin huono suurimmassa osassa. Pääostoskohteeni on edelleenkin Systembolagetin tilausvalikoima. Suomalaisia pienpanimoja tuen harvoilla baarikäynneilläni.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Käsityöläiskattaus myy niin hyvin, että panimo varmaan laittaa tuotteelleen niin korkean hinnan kuin vain kehtaa.

Tässä uskossa mäkin olen tämän nykyisen jonkinlaisen buumin aikana.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Käsityöläiskattaus myy niin hyvin, että panimo varmaan laittaa tuotteelleen niin korkean hinnan kuin vain kehtaa.
Omasta mielestäni noiden kattauksen tuotteiden hinnat on kyllä aika hyvin linjassa panimoiden muihin tuotteisiin ja niiden hintoihin nähden (Alkossa.)

Jotenkin en kyllä halua uskoa siis tuohon mitä sanot.

Panimoilla keskenään on toki tuotteissaan melkoisesti eroja hinnassa, mutta siihen nyt voi vaikuttaa monet asiat. Osalla panimoista on tuotantokapasiteetti suurempi kuin toisilla ja sekin säätelee sitten varmasti hintoja. Muitakin syitä voi olla, mutta tuo nyt lienee aika keskeinen seikka. Pienemmät erät pienemmillä laitteistoilla varmasti nostaa kustannuksia ja tuotteet on myytävä kalliimmalla kuin enemmän liukuhihnatuote (ei välttämättä tarkoita suoranaista bulkkia.) Puhumattakaan siitä, että kun valmistetaan vahvempia oluita kuten imperial stout, niin raaka-aineiden määrä kasvaa ja nostaa kuluja. Tuon tiedän ihan jo kun olen ollut kotipanimohommissa, että joku tuhdimpi olut lisää työn määrää ja raaka-aineiden määriä huomattavasti, vaikka tekisikin pienemmän keitoksen.

Tuotteiden korkeista hinnoista huolimatta pienpanimot ei kyllä mitenkään pääse rikastumaan Suomessa, joten mistään silkasta ahneudesta ei ole kyse. Kyllä tuo homma on aika raakaa ja sitovaa hommaa ja hyvä jos toimeen tulevat, varsinkin kaikista pienimmät panimot. Monessa kohtaa muutenkin aika vaa'ankielellä tanssahtelua, muutama juttu kun menee vituiksi niin koko toiminnan kannattavuus voi lähteä. Rakkaudesta lajiin pätee panimotoiminnan kohdalla äärimmäisen hyvin. Monella muulla yrittämisen alalla pärjäisi varmasti taloudellisesti paremman ja työkään ei sitoisi yhtä paljon.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Omasta mielestäni noiden kattauksen tuotteiden hinnat on kyllä aika hyvin linjassa panimoiden muihin tuotteisiin ja niiden hintoihin nähden (Alkossa.)

Jotenkin en kyllä halua uskoa siis tuohon mitä sanot.

Niin no, kaikkien panimoiden yleistä hintatasoa en tietenkään tiedä, mutta jopa Alkon hinnoilla 20 pulloa=100+€ on aika käsittämätön kattaus. Kuuden euron pikkupulloja? Jos nämä juomat irtoavat suunnilleen samaan hintaan korkeamman katteen baareistakin, niin kyllähän tässä yhtälössä jotain outoa on.

Rakkaudesta lajiin pätee panimotoiminnan kohdalla äärimmäisen hyvin. Monella muulla yrittämisen alalla pärjäisi varmasti taloudellisesti paremman ja työkään ei sitoisi yhtä paljon.

Edelliseenkin viitaten, ymmärrän tietysti tämän. Sen takia uskonkin ns. takuuvarman myynnin paikassa hintoja pyöristeltävän vähän ylöspäin, pitäähän isosta työstä jotain palkkaakin saada. Suomalainen lainsäädäntö yhdistettynä pieniin markkinoihin pistävät suomalaiset pienpanimot tukalaan välikäteen, koska hyvän hintalaatu-suhteen tuotetta on lähes mahdotonta valmistaa. Isot "pienpanimot" pystyvät tuomaan maitokauppamarkkinoille tällaisia, mutta kun puhutaan isoista oluista, niin eipä tule juuri mitään mieleen erinäisiä Malmgårdin tuotteita ja Siperiaa (joka sekin on kyllä tosi yliarvostettu) lukuunottamatta.

Tiivistettynä: Jos joku tarjoaa kevyttä IPAa tai halpuudestaan tunnettua vaaleaa belgialea 18 euron litrahintaan, niin minä en sitä osta. Tykkään liikaa oluesta ja olen toisaalta liian köyhä tekemään näin, ennemmin ostan puolet pienemmällä litrahinnalla jotain paljon parempaa juomaa. Tilanne ei varmasti johdu ahneudesta, mutta ikävä se kuluttajan kannalta on.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Niin, tilanne varmasti hintatason suhteenkin helpottuisi jos panimot ihan aikuisten oikeesti sais myydä sitä olutta suoraan panimolta asiakkaille, ilman välikäsiä ja keinotekoisia rajoitteita.

Myös vahvempien ja "erikoisten" oluiden tekeminen ja ylipäätään kynnys siihen helpottuisi, kun tuotetta saisi helpommin myydyksi ja hinnat siedettävemmiksi.

Kyllä nuo hinnat itseänikin usein kirpaisee ja jurppii. Joutuu pyöritellä päätään, että miksi näin, mutta se on niin monen asian summa se hinta (raaka-aineiden kysyntä ja saatavuuskin saattaa määritellä näitä, varsinkin humalat on sellasiia). Kyllä näitä nyt ostan ihan jo tukemismielessäkin ja koska laatukin on tässä vuosien saatossa monella panimolla kehittynyt. Kuten aiemmin sanoin, niin koko tuota settiä en millään osta, eikä kaikki tuotteet lähtökohtaisesti niin kiinnostakaan. On tuolla silti aika ehdottomia artikkeleja joita haluaa päästä maistamaan, vaikka sitten tämän yhden kerran.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Olipa rapsakat ja hienot olutfestarit eilen Seinäjoella.

Lakeuden Panimojuhlista iso kiitos järjestäjille ja Rytmikorjaamon väljät tilat sopivat mainiosti tällaisen festarin pitopaikaksi! Ensi vuonna uudestaan tuonne.

Mukana oli kymmenkunta pienpanimoa ja tuotteita hanoissa oli kymmeniä.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Niin, tilanne varmasti hintatason suhteenkin helpottuisi jos panimot ihan aikuisten oikeesti sais myydä sitä olutta suoraan panimolta asiakkaille, ilman välikäsiä ja keinotekoisia rajoitteita.

Minä haluan tuohon myös niitä välikäsiä. Ihan varmasti tulee kalliksi itse käydä Porista hakemassa pari pulloa Kippurasarvea ja Jyväskylästä Raivoavaa Rakkia. Toki tuo suoramyyntioikeus tekisi varmasti sen että Kymenlaaksoonkin saataisiin vihdoin pienpanimo tai kaksi. Tilanne hintatason suhteen sen sijaan helpottuisi kun saataisiin kaikki oluet ihan vapaasti myytäväksi kauppoihin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minä haluan tuohon myös niitä välikäsiä. Ihan varmasti tulee kalliksi itse käydä Porista hakemassa pari pulloa Kippurasarvea ja Jyväskylästä Raivoavaa Rakkia. Toki tuo suoramyyntioikeus tekisi varmasti sen että Kymenlaaksoonkin saataisiin vihdoin pienpanimo tai kaksi. Tilanne hintatason suhteen sen sijaan helpottuisi kun saataisiin kaikki oluet ihan vapaasti myytäväksi kauppoihin.
Posti kulkee. Eli voisit tietenkin tilata... =) Toki siinä nyt tulisi niitä postikuluja hieman ja nostaisi hintaa toki, mutta väittäisin, että korin hinnaksi tulisi silti vähemmän kuin jos haet vastaavan Alkon tilausvalikoimasta...

Välikäsillä meinasin juuri sitä, että hommaa ei tarvitse kuljettaa monopolin ankean ja kankean systeemin kautta, vaan voit ostaa haluamasi tuotteet suoraan valmistajalta. Jos kerran sahtia ja marjaviinejäkin saa ostaa suoraan niiden valmistajilta, niin on se nyt perkele kun olutta ei voi...

Tietenkin kaikkein paras olisi se, että voitaisiin myydä vapaasti ruokakaupoissa vahvempiakin oluita, mutta näissä asioissa ei kannata ahnehtia liikaa. Mielestäni ensimmäinen luonnollinen askel olisi tuo myynnin vapauttaminen panimoilla. Se auttaisi alaa jo huomattavasti ja palvelisi ihan varmasti asiakkaita, vaikka et nyt sattuisikaan asumaan sellaisella seudulla missä niitä panimoja (tällä hetkellä) ei sijaitsekaan.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Posti kulkee. Eli voisit tietenkin tilata... =)

Tuo ei tullut mieleenikään. Niin tässä on jumittunut ajatusmallissaan siihen että ulkomailta voin tilata ja saada kotiini mitä vaan, mutta Suomesta ei onnistu mikään. Ei kai se ulosmyyntioikeus maamme päättäjien mielestä tietenkään sitä tarkoittaisi että niitä oluita saisi ihan kotiin asti kellekään lähettää.

Silti tuossakin mallissa uupuisi se kotimainen verkkokauppa tai kivijalkamyymälä joka myisi useamman kotimaisen panimon tuotteita. Sellaisen haluan minä vaikka kyllä Suomesta pari sellaistakin panimoa löytyy joista keksisin postipaketillisen verran tilattavaa kun sellainen mahdollisuus aukeaisi.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuo ei tullut mieleenikään. Niin tässä on jumittunut ajatusmallissaan siihen että ulkomailta voin tilata ja saada kotiini mitä vaan, mutta Suomesta ei onnistu mikään. Ei kai se ulosmyyntioikeus maamme päättäjien mielestä tietenkään sitä tarkoittaisi että niitä oluita saisi ihan kotiin asti kellekään lähettää.
En tiedä miksi ei saisi? Sikäli kun tiedän, niin esim. tilaviinejä voi Suomessa yksityishenkilöt tilata suoraan valmistajalta ja ne toimitetaan perille asti. Sitä en osaa sanoa pitääkö ne noutaa postista vai tuoko kuriiri ne ovelle saakka. En ole niin tarkkaan perehtynyt asiaan, mutta kuitenkin onnistuu. Kai voisi olettaa, että tuossa tapauksessa oluen suhteen olisi ihan sama tilanne?

Voi tietysti olla, että olen ihan väärässä tuon tilausjutun suhteen. Jos joku tietää paremmin, niin valistakoot.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Sikäli kun tiedän, niin esim. tilaviinejä voi Suomessa yksityishenkilöt tilata suoraan valmistajalta ja ne toimitetaan perille asti. Sitä en osaa sanoa pitääkö ne noutaa postista vai tuoko kuriiri ne ovelle saakka.

Jaa voi vai? Onko jollain tilaviiniä myyvällä tilalla ihan verkkokauppa josta tämän voisi todentaa vai meneekö ihan soita ja tilaa periaatteella? Ainakin tässä Kotilieden Himahella artikkelissa on kohta josta epäilen että tuollainen toimitusmyynti ei olisi sallittua:

"Viiniyrittäjät haaveilevat saavansa luvat toimitusmyyntiin. Mikä olisi näppärämpää, kuin tilata pullo, pari netistä. Myös lupa myydä likööriä tiloilta on vielä saamatta. Tämä on oikeasti ongelma kotimaiselle tilaviinibisnekselle."
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Niin, kuten sanoin, saatan olla väärässä ja ilmeisesti sitten olenkin. Tässä kohtaa. No, tuossapa sitten kehittämisen varaa myös, että tuotteita voisi vapaasti myös tilata jos reissu jonnekin perähikiälle on liian työläs ja kallis.

Joka tapauksessa en näe mitään asiantilaa heikentävää elementtiä siinä, että panimoilla olisi täydet ulosmyyntioikeudet olemassa. Sai niitä sitten tilata tai ei kotiinsa sieltä. Eihän se nyt varmaan veisi näitä tuotteita pois ruokakauppojen ja Alkon hyllyiltä kuitenkaan. Antaisi kuitenkin eri tavalla vapaat kädet monessa kohtaa ja liikkumavaraa.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olisi kiva tietää mistä tuo hinta muodostuu ja paljon tuosta jää panimoille viivan alle.

Itsensä lainaaminen on aina kivaa, mutta muistelin että joku näitä laskelmia on joskus tehnytkin ja Alkon sivuillakin oli joskus löydettävissä jonkinlainen laskuri josta näkisi tuota hinnan muodostumista. Alkon sivujen laskuria en löytänyt, mutta tässä Olutopas.info sivuilta ansiokas kirjoitus vuodelta 2013 oluen hinnan muodostumisesta Alkossa:

http://olutopas.blogspot.fi/2013/03/oluen-hinnan-muodostuminen-alkossa.html
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
RadioRock - Asenne on Rock

Tuolta löytyy juttua tamperelaisesta kolmen nuoren naisen pienpanimosta nimeltä Brewcats. Heidän sloganinsa on "Tytötkin panee" josta joku on tottakai jo mielensä pahoittanut. Minusta slogan on hyvä, oluista en osaa sanoa koska en ole niitä maistanut.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Mielenkiintoinen tapaus tämä naisten panimo. Jenkeissä toimii Brewcats niminen panimo Akaassa taas toimii Brewcat niminen yritys. Tämä kolmen naisen yritys löytyy nimellä Sideshow Brewery,

Mutta kaikkiaan mielenkiintoinen pikkupanimo ja mielenkiintoisen tuntuisia IPA oluita, pakko maistaa....
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mä kerään viikon kuset pulloihin, kirjoitan niihin pulloihin tusseilla "HIP-STER VERY MUCH PALE ALE" ja käyn Iittalan tehtaalla puhalluttamassa kyrvän muotoisen lasin. Sit teen HIP-STER VERY MUCH PALE ALE panimolle nettisivut, kirjotan niistä Wikipediaan artikkelin ja kidnappaan jonkun tunnetun kalja-homo-hipsterin ja pakotan sen laittaa Instagramiin kuvan missä se pitää yhtä pulloa ja kyrpälasia naamansa vieressä ja kirjottaa kuvatekstiksi "This brand new underground pale ale with the "sausage glass" is very hip and cool". Sit annan ne pullot ja lasin Ted Raikkaalle lahjaksi, kehotan ettii netistä tietoa, ja kun se on tavannut sieltä wikipediasta ja kalja-homo-hipsterin instagramista että tämä on hyvää, katon kun se juo siitä kyrpälasista mun kusta, ja vastaa sille instagram-homolle että "Yees, especally the sausaatz glass brings the aromas and bitterness alive, excellent new fresh pale ale OK computer!" Sit lähden pois.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mä kerään viikon kuset pulloihin, kirjoitan niihin pulloihin tusseilla "HIP-STER VERY MUCH PALE ALE" ja käyn Iittalan tehtaalla puhalluttamassa kyrvän muotoisen lasin. Sit teen HIP-STER VERY MUCH PALE ALE panimolle nettisivut, kirjotan niistä Wikipediaan artikkelin ja kidnappaan jonkun tunnetun kalja-homo-hipsterin ja pakotan sen laittaa Instagramiin kuvan missä se pitää yhtä pulloa ja kyrpälasia naamansa vieressä ja kirjottaa kuvatekstiksi "This brand new underground pale ale with the "sausage glass" is very hip and cool". Sit annan ne pullot ja lasin Ted Raikkaalle lahjaksi, kehotan ettii netistä tietoa, ja kun se on tavannut sieltä wikipediasta ja kalja-homo-hipsterin instagramista että tämä on hyvää, katon kun se juo siitä kyrpälasista mun kusta, ja vastaa sille instagram-homolle että "Yees, especally the sausaatz glass brings the aromas and bitterness alive, excellent new fresh pale ale OK computer!" Sit lähden pois.
Tuo on sitten kanssa lupaus.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä kerään viikon kuset pulloihin, kirjoitan niihin pulloihin tusseilla "HIP-STER VERY MUCH PALE ALE" ja käyn Iittalan tehtaalla puhalluttamassa kyrvän muotoisen lasin.
Itsesi näköisen lasin siis. Ihan hyvä idea.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Hienoja tuotteita ja komeita on etiketit. Otin Huntersin, Makun ja Pyynikin oluet eikä tarvinnut pettyä.
Ollaanko hinnoittelussa kuitenkaan onnistuttu, kun pieni olut maksaa alkossa 5-6 euroa?
Huntersinkin tuotteita taitaa saada ainakin samaan hintaan hanasta paikan päältä, ei siis tätä stoutia välttämättä, mutta muita alkossa myytäviä. Itsellä ei ainakaan pörssi kestä ostaa koko settiä tuolla hinnalla.
 

Quethas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Suomen maajoukkueet, Tampere United
Jaan myös karhun ihmettelyn Alkon pienpanimo-oluiden hinnoittelusta. Tarjolla on hienoja tuotteita ja kotiin asti tuli haettua useampi pullo. Mutta koska suurella osasta pulloja hintaa oli lähes kuusi euroa, tuli osa tuotteista jätettyä Alkon hyllyille. Järkevämmillä hinnoilla olisi tullut varmasti ostettua enemmän, mutta esimerkiksi 5,5 euron hinta Black Pilsistä (vaikka ilmeisesti hyvästä sellaisesta) oli minulle liikaa.

Beer Hunter'sin hanoista omat tuotteet ovat maksaneet noin 6,5 euroa, joten onhan tuo hinnoittelu nyt vähintäänkin erikoista.

Pienpanimosetistä ensimmäisenä maistamani Ruosniemen Musta Lomittaja oli muuten jännä. Savusaison kuulostaa yhdistelmänä todella erikoiselta, mutta maistuva tuotehan tuo oli.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä ostin Laitilan lakuportterin, Pyynikin riisi-ipan ja Hiiden Loviatorin. Sunrice Ipa oli makoisa olut, vaikkei hinta-laatusuhteeltaan kovin montaa kertaa hyllylleni päädykään, mutta hyvä kuitenkin. En jaksa tässä yrittää tarkempaa analyysia väkertää, varsinkin kun olen viimeaikoina juonut aika paljon portereita ja stouteja, joten tuollainen raikkaahko ipa ehkä valehteleekin hiukan tässä välissä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse olen nyt parin viikon sisään juonut kahdesti norjalaisen Lervigin Black Tide Double IPA:n. Kyseessä on siis nimensäkin mukaisesti voimakas (8.4%) ja täysin musta IPA. Ensimmäisellä kerralla sain tuon jääkaappikylmänä, mikä ei käsittääkseni ole optimaalinen tarjoilulämpötila tuollaiselle oluelle. Jostain oudosta syystä tuo mielestäni sopi kuitenkin erinomaisesti. Tuolla kertaa nautittuna nostin tuon oluen jopa ihan huippuluokkaan, sanoen sitä parhaaksi uudeksi tuttavuudeksi muutamaan vuoteen. Oluessa tuntui olevan kaikki kohdallaan. Humalointi oli mukavan raikas ja samalla silti mukavan pehmeä. Jälkimaku oli oikein täyteläinen.

Toisella kertaa join tuon hieman lämpimämpänä, eli siis oikeaoppisemmin tarjoiltuna. Tällä kertaa tuo oli vain "oikein hyvä olut". Humaloinnin raikkaus oli pudonnut ja oluen maku oli muuttunut hieman raskaammaksi. Pehmeä ja mukavan täyteläinen se silti oli edelleen.

Suosittelen siis testaamaan. Black Tide taitaa olla koodinimi hyvälle oluelle, sillä täällä kehumani Hopping Brewstersin Black Tide Black IPA oli viime kevään Tampereen SOPP:n ylivoimaisesti parhain testaamani olut.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Eikös noita pienpanimoiden oluita kannata ostaa vain muutama kerrallaan? Eivät ne sieltä heti katoa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Oluesta riippuen saattaa kadotakin nopeasti. Ja sitten taas, ei ne yksitellen ostettuina sen edullisempia ole. Onhan tuo hinta silti aika kova noilla, ostin kolme artesaania ja yhden jaappanilaisen pöllövehnän, hintaa yhteensä 20 euroa ja hilut. Älytöntä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös