On aika oluen

  • 674 703
  • 3 968

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pidän hiukan tyhmänä touhuna sitä, että porukka nähtävästi on hamstrannut nimenomaan tätä olutta, koska IPA on aika tuoretuote, niin sen pidempi säilyttäminen ei ole järkevää.
Varauksia näkyi ainakin lähi-Alkossani aikalailla, tusinankin satseja, kun kolme omaa pulloani kävin hakemassa tästä loppuvasta erästä. Voihan ne toki kaveriporukoillekin olla menneet. Maussa en erityisiä ongelmia huomannut, tosin en pysähtynyt hirveästi makustelemaan. Tänään tai huomenna juon toisen pois. 27. päivä mulle sanottiin, notta uusi erä on tilattavissa.

Siperiaa varasin viisi pulloa, joista yksi pitää maistaa heti ja yksi mennee lahjaksi. Jouluna ja talven pakkasilla sitten muita. Niin, ja jos joku Lohjan ohi ajaa eikä Siperiaa ole vielä saanut, oli sitä varastossa laatikollinen ja hyllyssäkin pari tuossa keskustan Alkossa.
 

scholl

Jäsen
Tuolla "liian" suurella menekillä voi olla varjopuolensa ehkä juuri tuottamisen suhteen, kun on paine saada uutta tuotetta markkinoille ja voi eksyä sekaan sekundaa. Noin laadukkaalle tuotteelle sellaista ei soisi!

Mä en usko tohon, vaan siihen, että siellä pienpanimossa on joku viallinen osa tms., joka aiheuttaa ongelmia. Jos tietävät ongelmasta niin varmasti voivat käydä sen valmistusprosessin läpi ja katsoa, että kaikki on kunnossa. Tai sitten tyyliin joku suodattamaton ja pastöroimaton olut on säilytetty liian lämpimässä.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Aijai, "omasta" Alkosta puhelinkaupalla äsken neljä Muflonia, kuusi Siperiaa ja illaksi neljä Old Winter Alea, joka sopii omaan makuhermooni todella hyvin, vaikka yleensä noista humalaisemmista diggailenkin.

Kai noita varastoja tosta täytyy tyhjentää joulua varten, sillä Ylläksen Alkosta lienee aattoa edeltävän viikonloppuna turha haikailla mitään kyseisistä vehkeistä.
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Siperiaa tässä makustellaan. On kyllä hyvä olut omassa sarjassaan, en keksi mitään moitittavaa.

No okei, voisi olla halvempaa ja sisältää vähemmän alkoholia, että näitä voisi ryystää useammin ja enemmän :)
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Alkosta lähti pullollinen Siperiaa mukaan. On ilmeisesti niin erikoinen tapaus, että kassan myyjänainenkin alkoi kommentoimaan hyvästä valinnasta. Ehkä olisi kannattanut ostaa muutama, kun hyllyssä kuitenkin näytti vielä olevan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meikäläinen ei ole noihin Teerenpelin oluisiin jostain syystä oikein syttynyt. Tosin on pakko myöntää, että tästä on jo muutama vuosi siitä, kun olen noita viimeksi maistanut. Silloin noista jäi ainakin nykyisten muistikuvieni mukaan jotenkin valju ja vetinen kuva.

Eilen kävin Teerenpelissä vuosien tauon jälkeen testailemassa, oliko muistikuvissani vai oluissa vikaa. Sauhu-Santun osalta muistikuvani olivat oikeat. Savun maku tuntui, ja mielestäni ihan sopivastikin, mutta olut oli muuten aika valju ja mauton. Vähän samanlainen kuin Plevnan James-savuolut. Tekeekö mikään muu pienpanimo Suomessa savuoluita? Noiden kahden perusteella joutuisin toteamaan, että Suomessa ei hyvää savuolutta osata tehdä...

Samaten maistoin hieman Laiskajaakkoa. Ei sekään oikein vakuuttanut. Jotenkin valju ja vetinen maku siinäkin - ihan kuten muistelin. Sen sijaan kausituote, eli kahvistout (vai kahviportteri) Mokkamatti oli oikein maistuva. Sanoisin, että kahvi siinä ei juurikaan maistunut, mutta muuten oikein juomakelpoinen. Vähän Koffin portterin linjoilla. Ehkä hieman pehmeämpi... Myös vehnäolut vauhtiveikko osoittautui ihan kohtuulliseksi. Ei erottunut edukseen muista pienpanimovehnistä, mutta ei myöskään jäänyt niille jälkeen.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Alkosta lähti pullollinen Siperiaa mukaan. On ilmeisesti niin erikoinen tapaus, että kassan myyjänainenkin alkoi kommentoimaan hyvästä valinnasta.
Hiukan samalla tapaa myyjä tänään Alkossa kiinnitti huomiota valintaani kun ostin kolme Siperiaa. Totesi, että nyt kannattaakin ostella kun varasto on tyhjänä ja ne mitkä nyt on liikkeissä on ainoat ja lisää ei tule.

Oli myös itse kovasti tykännyt ko. oluesta. =)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Samaa mieltä oli tämäkin myyjä. Kuulemma harvinaisen rapsakka humalointi portterille. Alkon myyjät on tainneet opiskella samanlaista myyntiretoriikkaa kuin kodinkonemyyjät.

Siperia on laatuolut. Oikeastaan aivan mielettömän pätevä. Itse asun onneksi Tampereen naapurissa, niin Plevnaan pääsee juomaan tuota herkkua hanasta. Oikeastaanhan tuo on imperial stout, eikä portteri, mutta noiden kahden välinen rajahan on käytännössä veteen (tai olueen) piirretty viiva. Humalointi on voimakas, mutta minusta tuossa maussa on aavistus jotain katajaa tai muuta aromia...
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Hiukan samalla tapaa myyjä tänään Alkossa kiinnitti huomiota valintaani kun ostin kolme Siperiaa. Totesi, että nyt kannattaakin ostella kun varasto on tyhjänä ja ne mitkä nyt on liikkeissä on ainoat ja lisää ei tule.

Itsekin kävin tänään kolme Siperiaa noukkimassa mukaani. Oli vielä noin parikymmentä hyllyssä, mutta ei suht korkean hinnan takia ei viitsinyt ihan mahdotonta määrää hamstrata mukaan.

Kohta olisi tarkoitus yksi maistella. Joten voihan tuo olla että pitää kuitenkin maanantaina käydä pyörähtämässä tuolla pitkäripaisen suunnalla...
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Siperia on laatuolut. Oikeastaan aivan mielettömän pätevä. Itse asun onneksi Tampereen naapurissa, niin Plevnaan pääsee juomaan tuota herkkua hanasta.
Siperiaa saa myös vakiohanatuotteena Helsingissä Olutravintola Pikkulinnusta. En ainakaan muista kertaakaan, ettei siellä olisi Siperiaa tarjolla, myös Plevnan Severin taitaa olla ihan vakkari.
 

M10

Jäsen
Lidlin Nobelaner on hinta/laatu-suhteeltaan hyvää lageria.

Karhu, josta vielä joskus tykkäsin, maistuu päivä päivältä paskemmalta.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Lidlin Nobelaner on hinta/laatu-suhteeltaan hyvää lageria.

Niin no, se on puoli-ilmaista. Talvi-versio oli astetta parempaa, joskin ei nyt mikään ihmeellinen tuote sekään. Hyvännäköinen kuitenkin. Lidlin tosi halvoista Grafenwalder on mielestäni parempaa kuin Nobelaner, tosin sitäkään en ole pitkään aikaan ostanut.

Jos joisin olutta kännäämistarkoituksessa (en käsitä, miten joku sellaista kestää...), voisin käyttää esim. Koffin Jouluoluen IV-versiota. Paljon parempaa kuin peruslagerit, mutta yllättävänkin hyvä tuote siihen nähden, vaikkei muuhun jouluolut-valikoimaan vertaudukaan. Myös Urho IV oli positiivinen yllätys maultaan, ei mitään samantien kieleenpistäviä bulkkilagerin virhemakuja.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muflonia ei tosiaan saanut enää perjantai-iltana edes sieltä Niittykummusta, johon lähdin saldon perusteella hakemaan. Harmi, mutta joulukuun alussa täytyy olla ajoissa, silloin pitäisi taas saada.

Toinen jahdattava oli se Aecht Schlenkerlan uusi savuolut, mutta oli pieni pettymya. Urbock on selvästi parempaa, mun mielestä Aecht Schlenkerla Eiche Doppelbock oli turhan makea. Ei tullut sitä nestemäistä savukinkkua -fiilistä. Urbockia ei taida tänä vuonna saada Alkosta, harmi.

Jotain hyvääkin löytyi, ja ihan maitokaupasta. Tämä on siis hyvin paljon mainion 66:n oloinen, mutta ehkä snadisti hedelmäisempi. Eikä hintakaan ole posketon, joten 66.n ystävien kantsii kokeilla, jos kaupassa törmäätte.

Amerikkalainen All day IPA Olutoppaassa.
 
Eilen kävin Teerenpelissä vuosien tauon jälkeen testailemassa, oliko muistikuvissani vai oluissa vikaa. Sauhu-Santun osalta muistikuvani olivat oikeat. Savun maku tuntui, ja mielestäni ihan sopivastikin, mutta olut oli muuten aika valju ja mauton. Vähän samanlainen kuin Plevnan James-savuolut. Tekeekö mikään muu pienpanimo Suomessa savuoluita? Noiden kahden perusteella joutuisin toteamaan, että Suomessa ei hyvää savuolutta osata tehdä...
Kokeilepa tätä: Tervetuloa - Laitilan Wirvoitusjuomatehdas
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tekeekö mikään muu pienpanimo Suomessa savuoluita? Noiden kahden perusteella joutuisin toteamaan, että Suomessa ei hyvää savuolutta osata tehdä...

Alkosta saa Vakka-Suomen Prykmestar Savukatajaa, siinä on hyvä kotimainen savuolut. Vakka-Suomi tekee myös Prykmestar Savu olutta joka on hieman kevyempi, sitä voisi jostain olutravintolasta löytyä. Alkosta löytyy myös Stadin Savuruis Portteri.

edit. Stadin Savuruis saattaakin olla Alkosta jo loppu, ainakin pikaisella vilkaisulla saldot näyttävät nollaa
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Alkosta saa Vakka-Suomen Prykmestar Savukatajaa, siinä on hyvä kotimainen savuolut.

Niin muuten tekeekin. Olen tuon joskus testannutkin, mutta en kyllä enää muista, mitä siitä pidin. Täytyy testata uusiksi.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Muflonia ei tosiaan saanut enää perjantai-iltana edes sieltä Niittykummusta, johon lähdin saldon perusteella hakemaan. Harmi, mutta joulukuun alussa täytyy olla ajoissa, silloin pitäisi taas saada.

Joo, sori, mä vein vikat tuolta. Täytyy toivoa, että saadaan vielä ennen joulua uusi satsi. Noi täytyykin nyt säästää jouluksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ted mainitsi aiemmin CCCCC:n erän laimeudesta, ja juu, nyt kun ihan tarkkailin ja maistelin, niin toden totta, ei kuohua nimeksikään ja vähän jäi hiilarit tuntumatta. Eli ehkä siellä on jokin mättänyt. Toivottavasti seuraava erä onnistuu ekan tapaan, eka oli nimittäin jumalainen. Kyllä tämä uusikin satsi mulle ihan maistui. Pitää jättää jälleen kuun lopussa varaus muutamaan pulloon.

Niin, ja soittakaa ihmeessä niihin Alkoihin ja varatkaa. Saldot ei päivity nettiin kuitenkaan reaaliajassa.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Urbock on selvästi parempaa, mun mielestä Aecht Schlenkerla Eiche Doppelbock oli turhan makea. Ei tullut sitä nestemäistä savukinkkua -fiilistä. Urbockia ei taida tänä vuonna saada Alkosta, harmi.
Ei saa Alkosta, joissakin olutravintoloissa tuota on hanassa. Itse kalibroin makuhermojani Urbockin suhteen viime perjantaina Tampereen Konttorissa. Edellisestä maistosta on jo useampi vuosi aikaa, ja syy tähän oli juuri mainitsemasi savukinkkuisuus. Nyt hanasta kokeiltuna oli parempi kuin muistin, tuostahan tuli läpi sellaista hedelmäisyyttäkin. Viimeksi mieleen jäi vain savukinkkuisuus. Ihan hyvää, mutta Urbock noussut edelleenkään suurimpien suosikkieni joukkoon. Eichea ostin pari pulloa, josko sitä kokeilisi sitten ensi viikonloppuna. Toistaiseksi maistamistani Schlenkerloista suosikkini on se savuvehnä, kun vehnäoluista pidän muutenkin.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Siperiaa tässä makustellaan. On kyllä hyvä olut omassa sarjassaan, en keksi mitään moitittavaa.

No okei, voisi olla halvempaa ja sisältää vähemmän alkoholia, että näitä voisi ryystää useammin ja enemmän :)

Itse en kyllä tykännyt, maistui mielestäni yskänlääkkeeltä ja itselläni ei päässyt jatkoon. Onneksi ostin Turun Länsikeskuksen Alkosta kahdesta jäljellä olleesta pullosta vain sen toisen. Varsinkaan tohon hintaan en tule toista kertaa ostamaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tällä viikolla Alkosta pitäisi alkaa löytyä Tripel Karmelietia, joka on mielestäni yksi parhaista tulokkaista pitkäripaiseen pitkään aikaan. Mielestäni yksi parhaista belgeistä ja muutenkin parhaista oluista mitä olen juonut. Todella hedelmäinen ja hiukan hunajainenkin, mutta toki varsin petollista kamaa.

Hieno juttu, että saatiin tuo vihdoin tännekin. Tallinnasta olen sitä usein tuonut jos on tullut visiteerattua. Sieltä toki tota saa parhaimmillaan puolet halvemmalla mitä täältä, mutta hyvä juttu, että saatavuutta on täälläkin jos karmeliethammasta alkaa kolottaa.

Oluen taustasta sen verran, että se on alkujaan nunnaluostereissa valmistettu. Hiukan vastapainoa ns. munkkioluille. Tätä nykyä valmistus tosin on muualla ja huomattavasti kaupallisempaa. Joka tapauksessa erittäin maukas tuotos.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nyt tuli aika maistella tuota lauantaina ostettua Siperiaa, tänään ostin varmuuden vuoksi pari pulloa lisää (ja taas myyjä muistutti että kohta ne loppuu). Kun ei oikein tiedä mitä eroa stoutilla ja imperial stoutilla on, niin sanoisin että ei tuo kitkeryys ehkä niin hurjalta maistu kuin EBU-lukema antaisi ymmärtää. Päässä tosin meinaa alkaa surisemaan.
Brooklynin East India Pale Alea ostin myös, toivottavasti tämä on parempaa kuin heidän kauppavahvuinen alensa.
 

Infernal

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tällä viikolla Alkosta pitäisi alkaa löytyä Tripel Karmelietia, joka on mielestäni yksi parhaista tulokkaista pitkäripaiseen pitkään aikaan. Mielestäni yksi parhaista belgeistä ja muutenkin parhaista oluista mitä olen juonut. Todella hedelmäinen ja hiukan hunajainenkin, mutta toki varsin petollista kamaa.

Näytti olevan hyllyssä, kun tänään käväisin Alkossa. Täytyy ottaa testiin jossain vaiheessa. Chimay Tripel meni kurkusta alas jokin aika sitten, kun sattui löytymään Alkon hyllyltä. Tilausvalikoiman olut siis, ja herkkuahan se oli. Alkon jouluvalikoimasta tarttui mukaan pari Siperiaa, Arctic Circle sekä Gouden Carolus Christmas.

Itse en jäänyt kaipaamaan Urbockia, aivan liian savuinen ja tervainen meikäläiselle. Tuo Eiche dobbelbock voisi toimia paremmin, jos on miedompi ja makeampi.
 

waitsneik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Yläsarjasta alasarjaan
Pari testiolutta tuli otettua Alkosta:
Tripel Karmeliet - Belgioluet eivät ole minulle koskaan toimineet, eikä pettänyt tuo olettamus tälläkään kertaa. Kouhuviinimäinen, vehnäolutmainen ja simainen. Ei kiitos.

Anchor Brekle's Brown Ale. Hennon suklainen, mämmimäinen. Ei nyt tuottanut mitään erikoista elämystä.

Täytyy sitten ottaa ilo Saku Portterista jota tuli 1 pullo myös mukaan varmuuden vuoksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös