On aika oluen

  • 675 073
  • 3 968

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olvin CXX on tullut takaisin. Nyt se on CXX XV. Lähetin äsken Hartwallille palautetta, jossa kysyin meinaako Hartwall ottaa Lahden Erikoisoluen takaisin tuotantoon.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mielenkiintoinen uutuus tulossa sekä Alkoon että tiettyihin olutpaikkoihin tässä kuussa:

Sinebrychoff & Brooklyn Two Tree Porter

Eli hiukan tuunattu versio tutusta Koffin Porterista yhdessä Brooklyn Breweryn kanssa. Selkeimmin erottuva tekijä on kuusenkerkkä ja vaahterasiirappi mausteina.

Kyllähän tuota testata ilman muuta täytyy. Toivon mukaan ei ole ihan älyttömän makea lopputulos kuitenkaan.

No huh huh, tuli täysin puskista, nyt liikutaan vaarallisilla vesillä. Koff Portterin maine kyseessä ja sehän on tunnetusti suomen paras olut likimain kaikilla mittareilla mitattuna.

Joka tapauksessa yhteistyö Brooklyn panimon kanssa on mielenkiintoinen, tämä on osoitus Koffin panimokulttuurin ylläpidosta ja osoitus siitä ettei siellä olla jämähdetty paikalleen panemaan pelkkää keppanaa suurkuluttajille ja ihailemaan Portterin joskus voittamia pokaaleita.

_
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
. Kallis kokeiluhan tämä tietenkin oli, mutta olen jo ajat sitten heittänyt toivon kohtuuhintaisesta oluesta..

Joo, Kiin Kiin oli ihan ok, mutta kyllä itsellekin tuo hinta tökkii. Ihan mainio juoma silti saunan päälle ensimmäiseksi puraisuksi.

Alkoon on tullut viimeisen parin viikon aikana kuusi uutta olutta, ulkomaiset uutuudet on jo kaapissa hautumassa. Laitilan Imperaali Stout ja Beer Huntersin Mufloni CCCC eivät ole vielä lähi-Alkoihin saapuneet.

Mua vähän kummastuttaa tuossa Alkon suomalaisuutuuksissa se, että ne julistetaan uutuus-sivulla olevan kaupan mutta silti niiden saanti saattaa kestää 2-3 viikkoa. Esim. Prykmestarin Double Ipan kanssa kävi näin.

EDIT: Svaneken Skore Elg Black Lager tuli maisteltua, ei herättänyt sen kummempia tuntemuksia. Ihan perus tummalager, mutta eipä nuo Svaneken tuotteet ikinä ole makuhermoja hivelleet.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Tuli kaupassa vastaan Patasydän Dark Ale -olut ja pitihän se mielenkiinnosta ostaa. Panimon mukaan: "Se on tehty yhteistyössä Nuoret Vihaiset Miehet -yhtyeen kanssa. Nuoret Vihaiset Miehet -yhtyeen Patasydän -laulu on tullut tunnetuksi jääkiekkojoukkue Porin Ässien maalilauluna ja se julkaistiin tasan kymmenen vuotta sitten vuonna 2003. Nuoret Vihaiset Miehet -oluen nimeäminen Patasydän -olueksi on myös yhtyeen sekä panimon kunnianosoitus vuoden 2013 jääkiekon Suomen mestarille." Taitaa panimonpyörittäjä olla enemmän Ilveksen kuin Tapparan miehiä.

Patasydän sykkii. | pyynikinkasityolaispanimo (linkki Pyynikin käsityöläispanimon sivuille ko. tuotteesta)

Oli kyllä hyvän makuista pikimustaa olutta, eikä hintaakaan ollut kuin 3€.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Pääsin vasta nyt testaamaan Laitilan Kievari Imperiaalia ja olen kyllä positiivisesti yllättynyt. Laitilan oluet on normaalisti ikäänkuin kompromisseja laadukkaista pienpanimo-oluista ja kaupan bulkkitavarasta, eli jotenkin särmä on puuttunut kokonaan eikä sieltä sitä kautta oikein mitään mieleenpainuvaa ole koskaan oluiden saralla tullut. Tämä imperial stout on kyllä toista maata eikä mielestäni juurikaan kalpene parhaiden ulkomaisten vastaavien rinnalla. Loistavan täyteläinen ja alkoholin peittävä maku. Aivan ehdottomasti parasta Laitilaa koskaan.

Sen verran vielä mainittakoon, että nyt on olutoppaassa hieno kuukauden olut. Green Flashin West Coast IPA on kyllä kerrassaan mainiota tavaraa. Harmin paikka ettei Alkosta tänään, mutta tulipa maistettua Beer Huntersin IPAa, mikä oli ihan kiva olut sekin.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Kyllähän tuota testata ilman muuta täytyy. Toivon mukaan ei ole ihan älyttömän makea lopputulos kuitenkaan.

Ei ollut älyttömän makea, muttei kokonaisuutena aivan napakymppi. Hyvää kyllä, mutta jotenkin tuo perusversio iski ainakin itseeni paremmin. Eroina siihen ehkä pehmeys ja aika selkeä vaahterasiirapin makeus. Jälkimmäistä ei ole vedetty mitenkään överiksi kuitenkaan. Kokeilemisen arvoinen ja laadukas olunen tämäkin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Italialaisen Brewfistin Terminal Pale Ale tuli ostettua maistiaiseksi tuosta ABC:n Deli Bakersistä - on muuten ihan hyvä herkkupuoti, Turun motaria kulkeville vinkkinä - ja nyt sitä parhaillaan ruoan kanssa tinttaan. Tuoksut ja vaahdon alkupuraisu lupasi hyvää, mutta hiukan tästä terä jää pois kuitenkin. Humalaa on kivasti, mutta en tiedä sitten, vesittääkö 3,7% vahvuus tämän luonteen lopulta vai eikö Italian parhaaksi tituleerattu Brewfist ole vain onnistunut. Lupaava alku vaihtuu nopeasti vetiseksi, ja suuhun jää polttelemaan vain humalan katkerot. Natsaa kyllä ihan kivasti tämän kurkumabroilerin kanssa, mutta pelkältään ei nouse kovin kummoiseksi.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Mites muuten, onko Alkon valikoimiin joskus kuulunut Chimay oluista muita kuin se blue? Tuo sininen tuli taannoin testattua terassilla ja oli niin perkeleen hyvää, että tekisi mieli kokeilla muitakin. Ilmeisesti punaista ainakin valmistetaan, mutta tätä ei Alkosta ollut saatavilla.

Jotain keltaisella etiketillä varustettua Chimayta olen itse ostanut aikoinaan, etikettikokoelmiini olen merkannut että Chimay Triple, joten olisiko kyseessä tämä nykyisin valkoisella etiketillä oleva juoma?
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Italialaisen Brewfistin Terminal Pale Ale tuli ostettua maistiaiseksi tuosta ABC:n Deli Bakersistä - on muuten ihan hyvä herkkupuoti, Turun motaria kulkeville vinkkinä - ja nyt sitä parhaillaan ruoan kanssa tinttaan. Tuoksut ja vaahdon alkupuraisu lupasi hyvää, mutta hiukan tästä terä jää pois kuitenkin. Humalaa on kivasti, mutta en tiedä sitten, vesittääkö 3,7% vahvuus tämän luonteen lopulta vai eikö Italian parhaaksi tituleerattu Brewfist ole vain onnistunut. Lupaava alku vaihtuu nopeasti vetiseksi, ja suuhun jää polttelemaan vain humalan katkerot. Natsaa kyllä ihan kivasti tämän kurkumabroilerin kanssa, mutta pelkältään ei nouse kovin kummoiseksi.

En ole muistaakseni Terminal Pale Alea maistanut, mutta Brewfistin Spaceman on tällä hetkellä omaan suuhun paras IPA, todella mahtava olut. Hieman miedompi ja kuivempi Burocracy jättää hieman vaisumman kuvan itsestään, hieman miedompi (IBU 50, 6%) Spacemaniin nähden (IBU 70, 7%).

2Late double IPA on taas hyvä olut, mutta jollain tapaa hieman "tiukka" maku, tuntuu että ei avaudu kunnolla.

Heimdal saisonia maistoin viime viikolla, muistaakseni "ihan ok".

Ainakin Leijuvassa Lahnassa Helsingissä on vaihtuva Brewfistin hanatuote valikoimissa. Ainakin viimeisellä kolmella kerralla on ollut kolmea eri olutta.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Jotain keltaisella etiketillä varustettua Chimayta olen itse ostanut aikoinaan, etikettikokoelmiini olen merkannut että Chimay Triple, joten olisiko kyseessä tämä nykyisin valkoisella etiketillä oleva juoma?

Sama tuote kyseessä, tässä "valkoisessa" Chimayssa on vaalean keltainen etiketti vaikka kulkeekin usein nimellä Chimay White.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En ole muistaakseni Terminal Pale Alea maistanut, mutta Brewfistin Spaceman on tällä hetkellä omaan suuhun paras IPA, todella mahtava olut. Hieman miedompi ja kuivempi Burocracy jättää hieman vaisumman kuvan itsestään, hieman miedompi (IBU 50, 6%) Spacemaniin nähden (IBU 70, 7%).

Valjuus selittynee jo ihan noilla spekseillä, muistaakseni 30/3,7% oli Terminalissa. Ihan kepeä juotava, mutta luonne siitä puuttui alun lupailun jälkeen.

Pitänee käydä jossain vaiheessa testaamassa tuo Leijuva Lahna, kun sattuu tuossa bussiaseman vieressä olemaan. Kuinkas muut varteenotetavat olutbaarit keskustassa, minne kannattaisi suunnata, jos joskus sattuu löysää aikaa olemaan ennen kotiinlähtöä. Bussilla siis poistun Helsingistä, enkä puolta kilsaa enempää viitsi kävellen poistua koulureissuiltani, joka kulkee Kampin ja yliopiston väliä. Yliopistonkatua ja Aleksanterinkatua sahaan yleensä nuo matkat, eli noilta holleilta. Stonesin kävin viime vuonna testaamassa, mutta ei hirveästi muistikuvia jäänyt.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pitänee käydä jossain vaiheessa testaamassa tuo Leijuva Lahna, kun sattuu tuossa bussiaseman vieressä olemaan. Kuinkas muut varteenotetavat olutbaarit keskustassa, minne kannattaisi suunnata, jos joskus sattuu löysää aikaa olemaan ennen kotiinlähtöä.
Leijuva Lahna on oikein hyvä tosiaan, belgialaispainotteinen.

Sen lisäksi Bruuveri Kampissa (ostoskeskus), panimoravintola jolla on paljon omia (Saimaan panimo) tuotteita hanoissa.

Kaisla Kaisaniemessä on tietysti ihan ehdoton, todella hyvä ja laaja valikoima, tilava ja viihtyisä.

Nimensä perusteella valikoimasta jo varmasti kertova Belge, joka sijaitsee Kluuvissa. Ihan pätevä mesta myös.

Tuossa nyt mielestäni huomionarvoisimmat. Tietty siinä keskustassa on Teerenpeliä ja William K:ta, joissa on myös ihan hyviä juttuja, mutta sanoisin että noista aiemmin mainituista löytynee varmemmin enemmän laatua.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Sen lisäksi Bruuveri Kampissa (ostoskeskus), panimoravintola jolla on paljon omia (Saimaan panimo) tuotteita hanoissa.

Bruuverissa on muuten myös hyvät sapuskat, suosittelen lämpimästi. Niitä syö ilolla, toisin kuin HOK-Elannon olutravintoloiden toasteja sun muuta muovipussissa ravintolaan saapuvaa skeidaa.

Hyvän oluen ja hyvän ruoan ystävänä on ilahduttavaa, että niitä saa saman katon alta. Myös viinit ovat oikeasti hyviä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Bruuverissa on muuten myös hyvät sapuskat, suosittelen lämpimästi. Niitä syö ilolla, toisin kuin HOK-Elannon olutravintoloiden toasteja sun muuta muovipussissa ravintolaan saapuvaa skeidaa.
Juu, tämä on myös huomionarvoinen seikka. Hyvä kun lisäsit!

En ole tosin itse erityisempiä syönyt Bruuverissa, mutta annokset on näyttäneet hyvältä ja monet on kehuneet, tuskin suotta. Pitäisi itsekin joskus aterioida ko. paikassa.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Sen verran vielä mainittakoon, että nyt on olutoppaassa hieno kuukauden olut. Green Flashin West Coast IPA on kyllä kerrassaan mainiota tavaraa.

Kiitos sinne vinkistä! Paras IPA/APA jota olen maistanut. Tuoksu on upea. Monet ipat ja apat jäävät maussa puolitiehen - niissä on vahva humalointi, mutta muu runko ei tue humalointia ja täyteläisyys uupuu. Tässä kuitenkin hieman korkeampi alkoholipitoisuus (ja ehkä joku muukin tekijä?) tuo sopivan tuhtiuden humalointia kompensoimaan. Onpas muuten perkeleen hyvää! Onneksi ostin heti kaksi kun olin niin vakuuttunut suosituksesta.

Onko muita suosituksia samaan kategoriaan?
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Kiitos sinne vinkistä! Paras IPA/APA jota olen maistanut. Tuoksu on upea. Monet ipat ja apat jäävät maussa puolitiehen - niissä on vahva humalointi, mutta muu runko ei tue humalointia ja täyteläisyys uupuu. Tässä kuitenkin hieman korkeampi alkoholipitoisuus (ja ehkä joku muukin tekijä?) tuo sopivan tuhtiuden humalointia kompensoimaan. Onpas muuten perkeleen hyvää! Onneksi ostin heti kaksi kun olin niin vakuuttunut suosituksesta.

Onko muita suosituksia samaan kategoriaan?

Goose Island India Pale Ale - Tuotteet - Alko

Tein tuossa sunnuntaina vertailun, West Coast oli toki kovempi esitys, mutta ei tämäkään huono ole. West Coast IPA näyttäisi harmi kyllä käyvän hivenen vähiin Alkoista pikkuhiljaa, Jyväskylässäkään ei enää näyttäisi olevan.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kiitos sinne vinkistä! Paras IPA/APA jota olen maistanut. Tuoksu on upea. Monet ipat ja apat jäävät maussa puolitiehen - niissä on vahva humalointi, mutta muu runko ei tue humalointia ja täyteläisyys uupuu. Tässä kuitenkin hieman korkeampi alkoholipitoisuus (ja ehkä joku muukin tekijä?) tuo sopivan tuhtiuden humalointia kompensoimaan. Onpas muuten perkeleen hyvää! Onneksi ostin heti kaksi kun olin niin vakuuttunut suosituksesta.

Onko muita suosituksia samaan kategoriaan?

Beer Hunter's CCCCC IPA, kotimaista laatutyötä ja vielä kohtuulliseen hintaan.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Goose Island India Pale Ale - Tuotteet - Alko

Tein tuossa sunnuntaina vertailun, West Coast oli toki kovempi esitys, mutta ei tämäkään huono ole. West Coast IPA näyttäisi harmi kyllä käyvän hivenen vähiin Alkoista pikkuhiljaa, Jyväskylässäkään ei enää näyttäisi olevan.

Beer Hunter's CCCCC IPA, kotimaista laatutyötä ja vielä kohtuulliseen hintaan.

Kiitokset, täytyy testata. Tuota Goosea olen joskus juonut, mutta ei ole jättänyt mitään suurempaa muistikuvaa.
 

Luu2

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kiitos sinne vinkistä! Paras IPA/APA jota olen maistanut. Tuoksu on upea. Monet ipat ja apat jäävät maussa puolitiehen - niissä on vahva humalointi, mutta muu runko ei tue humalointia ja täyteläisyys uupuu. Tässä kuitenkin hieman korkeampi alkoholipitoisuus (ja ehkä joku muukin tekijä?) tuo sopivan tuhtiuden humalointia kompensoimaan. Onpas muuten perkeleen hyvää! Onneksi ostin heti kaksi kun olin niin vakuuttunut suosituksesta.

Onko muita suosituksia samaan kategoriaan?
Goose Island ja West Coast IPA ovat omia suosikkejani myös. Noihin lisäisin vielä kolmanneksi Sierra Nevada Pale Alen. Jenkit on tänä kesänä maistuneet.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Onkos nuo octoberfest-oluet jo saapuneet alkoihin?
Kiinnostaisi ainakin nuo saksalaisten tuotokset hofbräu ja paulaner.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös