Olvin CXX on tullut takaisin. Nyt se on CXX XV. Lähetin äsken Hartwallille palautetta, jossa kysyin meinaako Hartwall ottaa Lahden Erikoisoluen takaisin tuotantoon.
Mielenkiintoinen uutuus tulossa sekä Alkoon että tiettyihin olutpaikkoihin tässä kuussa:
Sinebrychoff & Brooklyn Two Tree Porter
Eli hiukan tuunattu versio tutusta Koffin Porterista yhdessä Brooklyn Breweryn kanssa. Selkeimmin erottuva tekijä on kuusenkerkkä ja vaahterasiirappi mausteina.
Kyllähän tuota testata ilman muuta täytyy. Toivon mukaan ei ole ihan älyttömän makea lopputulos kuitenkaan.
. Kallis kokeiluhan tämä tietenkin oli, mutta olen jo ajat sitten heittänyt toivon kohtuuhintaisesta oluesta..
Kyllähän tuota testata ilman muuta täytyy. Toivon mukaan ei ole ihan älyttömän makea lopputulos kuitenkaan.
Mites muuten, onko Alkon valikoimiin joskus kuulunut Chimay oluista muita kuin se blue? Tuo sininen tuli taannoin testattua terassilla ja oli niin perkeleen hyvää, että tekisi mieli kokeilla muitakin. Ilmeisesti punaista ainakin valmistetaan, mutta tätä ei Alkosta ollut saatavilla.
Italialaisen Brewfistin Terminal Pale Ale tuli ostettua maistiaiseksi tuosta ABC:n Deli Bakersistä - on muuten ihan hyvä herkkupuoti, Turun motaria kulkeville vinkkinä - ja nyt sitä parhaillaan ruoan kanssa tinttaan. Tuoksut ja vaahdon alkupuraisu lupasi hyvää, mutta hiukan tästä terä jää pois kuitenkin. Humalaa on kivasti, mutta en tiedä sitten, vesittääkö 3,7% vahvuus tämän luonteen lopulta vai eikö Italian parhaaksi tituleerattu Brewfist ole vain onnistunut. Lupaava alku vaihtuu nopeasti vetiseksi, ja suuhun jää polttelemaan vain humalan katkerot. Natsaa kyllä ihan kivasti tämän kurkumabroilerin kanssa, mutta pelkältään ei nouse kovin kummoiseksi.
Jotain keltaisella etiketillä varustettua Chimayta olen itse ostanut aikoinaan, etikettikokoelmiini olen merkannut että Chimay Triple, joten olisiko kyseessä tämä nykyisin valkoisella etiketillä oleva juoma?
En ole muistaakseni Terminal Pale Alea maistanut, mutta Brewfistin Spaceman on tällä hetkellä omaan suuhun paras IPA, todella mahtava olut. Hieman miedompi ja kuivempi Burocracy jättää hieman vaisumman kuvan itsestään, hieman miedompi (IBU 50, 6%) Spacemaniin nähden (IBU 70, 7%).
Leijuva Lahna on oikein hyvä tosiaan, belgialaispainotteinen.Pitänee käydä jossain vaiheessa testaamassa tuo Leijuva Lahna, kun sattuu tuossa bussiaseman vieressä olemaan. Kuinkas muut varteenotetavat olutbaarit keskustassa, minne kannattaisi suunnata, jos joskus sattuu löysää aikaa olemaan ennen kotiinlähtöä.
Sen lisäksi Bruuveri Kampissa (ostoskeskus), panimoravintola jolla on paljon omia (Saimaan panimo) tuotteita hanoissa.
Juu, tämä on myös huomionarvoinen seikka. Hyvä kun lisäsit!Bruuverissa on muuten myös hyvät sapuskat, suosittelen lämpimästi. Niitä syö ilolla, toisin kuin HOK-Elannon olutravintoloiden toasteja sun muuta muovipussissa ravintolaan saapuvaa skeidaa.
Sen verran vielä mainittakoon, että nyt on olutoppaassa hieno kuukauden olut. Green Flashin West Coast IPA on kyllä kerrassaan mainiota tavaraa.
Kiitos sinne vinkistä! Paras IPA/APA jota olen maistanut. Tuoksu on upea. Monet ipat ja apat jäävät maussa puolitiehen - niissä on vahva humalointi, mutta muu runko ei tue humalointia ja täyteläisyys uupuu. Tässä kuitenkin hieman korkeampi alkoholipitoisuus (ja ehkä joku muukin tekijä?) tuo sopivan tuhtiuden humalointia kompensoimaan. Onpas muuten perkeleen hyvää! Onneksi ostin heti kaksi kun olin niin vakuuttunut suosituksesta.
Onko muita suosituksia samaan kategoriaan?
Kiitos sinne vinkistä! Paras IPA/APA jota olen maistanut. Tuoksu on upea. Monet ipat ja apat jäävät maussa puolitiehen - niissä on vahva humalointi, mutta muu runko ei tue humalointia ja täyteläisyys uupuu. Tässä kuitenkin hieman korkeampi alkoholipitoisuus (ja ehkä joku muukin tekijä?) tuo sopivan tuhtiuden humalointia kompensoimaan. Onpas muuten perkeleen hyvää! Onneksi ostin heti kaksi kun olin niin vakuuttunut suosituksesta.
En usko, että on samaa. Se Pirkan punainen on minusta hieman katkeraa, kun taas tuo CXX on melko täyteläistä. Pitäisi tosin samaan aikaan maistella, niin tietäisi varmuudella.Eikö sitä CXX:ää ole myyty punaisissa Pirkka-purkeissa kaiken aikaa?
Goose Island India Pale Ale - Tuotteet - Alko
Tein tuossa sunnuntaina vertailun, West Coast oli toki kovempi esitys, mutta ei tämäkään huono ole. West Coast IPA näyttäisi harmi kyllä käyvän hivenen vähiin Alkoista pikkuhiljaa, Jyväskylässäkään ei enää näyttäisi olevan.
Beer Hunter's CCCCC IPA, kotimaista laatutyötä ja vielä kohtuulliseen hintaan.
Goose Island ja West Coast IPA ovat omia suosikkejani myös. Noihin lisäisin vielä kolmanneksi Sierra Nevada Pale Alen. Jenkit on tänä kesänä maistuneet.Kiitos sinne vinkistä! Paras IPA/APA jota olen maistanut. Tuoksu on upea. Monet ipat ja apat jäävät maussa puolitiehen - niissä on vahva humalointi, mutta muu runko ei tue humalointia ja täyteläisyys uupuu. Tässä kuitenkin hieman korkeampi alkoholipitoisuus (ja ehkä joku muukin tekijä?) tuo sopivan tuhtiuden humalointia kompensoimaan. Onpas muuten perkeleen hyvää! Onneksi ostin heti kaksi kun olin niin vakuuttunut suosituksesta.
Goose Island ja West Coast IPA ovat omia suosikkejani myös. Noihin lisäisin vielä kolmanneksi Sierra Nevada Pale Alen. Jenkit on tänä kesänä maistuneet.
Noihin lisäisin vielä kolmanneksi Sierra Nevada Pale Alen. Jenkit on tänä kesänä maistuneet.
Molempia oli ilmestynyt viime viikolla lähialkooni Espoossa.Onkos nuo octoberfest-oluet jo saapuneet alkoihin?
Kiinnostaisi ainakin nuo saksalaisten tuotokset hofbräu ja paulaner.