On aika oluen

  • 674 692
  • 3 968

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Ihan vaan illan jääkiekko-ottelun kunniaksi ostin tänään Alkosta pari pulloa kolmea eri vehnäolutta; Franziskaner, Weihenstephaner ja Paulaner. Mukava pitkästä aikaa tehdä tuttavuutta vehnäoluiden kanssa. Kunnollisia vehnäoluita ei vissiin marketeista löydä? Mites noi suomalaiset vehnäoluet?

Join juuri Kaiserdom Hefe-Weissbierin (S-Market 1,99€), joka on mielestäni paras marketeista löytyvä kohtuuhintainen vehnäolut.
 

Jyrla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves.
Oudosti aseteltu kysymys. Ihan sama, mikä on suosikki minkä tahansa maan valikoimasta, jos tämä nimenomainen tuote oli mielestäni maultaan vain "ihan ok". Vastaavasti voidaan spekuloida, jos Keisari tekisi stoutin, jolle ei juuri kilpailua markettipuolella ole. Jos se häviäisi Guinnessille metritolkulla, niin en siltikään ostaisi sitä, vaikka kuinka olisi hinta/laadultaan omassa luokassaan (kotimainen brändi) ykkönen. Minulle ei siis ole merkitystä oluen valmistusmaalla, ainoastaan maulla (ja toki kohtuullisella hinnalla, siksi olen jättänyt esim. Huvilat toistaiseksi marketin hyllyyn).

Kyllä apa:t ja ipa:t ja melkein mitkä vaan maistuvat oikeinkin hyvin. Merkittävin tekijä ei todellakaan ole hinta/laatu, vaan se on aina maku. Maku on tietysti subjektiivinen käsite, jonkun toisen suussa 66 maistuu varmasti hyvältä tämän ketjun perusteella. Jos makukriteeri täyttää vaatimukset, aletaan katsomaan pyydettyä hintaa. Keisarien kohdalla se ei ole ollut mikään turn-off, kuten esim. noissa Huviloissa.

Kysytään nyt ihan ilman sarvia ja hampaita, kun tulee sellainen tunne että arvotat muiden mieltymyksiä omiesi suhteen.

66 lienee paras maitokauppavahvuinen apa jota Suomessa on tehty. Jos joku pitää siitä, niin miksi hänen utelias kysymyksensä pitää torpata jollakin absurdilla Guinness-vertauksella? Onko Guinness sinusta parasta mahdollista olutta? Uskotko että Huvila-oluet edustavat maailmanluokan oluita?

Ihan siksi kysyn, kun jätät Huvilat kalliina hyllyyn, mutta dumaat toisen mieltymyksen 66:seen. Viitsisitkö listata vaikkapa 10-20 olutta joita pidät parhaina maistaminasi? Hinnallahan ei ole sinulle merkitystä kuten olet aiemmin todennut. Kiinnostaa tietää millaisella ajatuksella ja näkemysellä kommentoit toisten mieltymyksiä. Etenkin kiinnostaa se mitä olet maistanut ja mitä pidät parhaina.

Ja kuten aluksi totesin, ilman sarvia ja hampaita. Puhtaasta ihmetyksestä kysyn.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
66:nen näköjään valittu kuukauden olueksi täällä:
Olutopas.info - jotta hyvä olut ei jäisi hyllyyn!
Muutenkin tuo sivusto antaa paljon vinkkejä maisteluun. Tuolta löytyykin edellisissä viesteissä mainitut EloWehnä ja Luomuvehnä maitokauppaoluiden kärjestä.

Asiallinen saitti, mutta keskustelufoorumia lukisin pienellä, taino, vähän isommallakin filtterillä. On meinaan osa aika HC-osastoa noiden kotkotuksiensa kanssa, mutta se kai on aika yleistä avoimilla nettifoorumeilla.

Oluesta, ihan ok sarjassaan, alle 4,7% ale:t, Suomi. Laitilan Kukko Ale toinen oiva tuote, mietona vaihtoehtona, molemmat näin tulevaan kesäkauteen varsin kelvollisia saatavuutensa takia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kysytään nyt ihan ilman sarvia ja hampaita, kun tulee sellainen tunne että arvotat muiden mieltymyksiä omiesi suhteen.
Minä en ikinä arvota makuasioissa kenenkään muun mieltymyksiä kuin omiani. Toki voin kiistellä niistä mieltymyksistä muiden kanssa, mutta se on taas ihan eri asia. Jokainen saa tykätä juuri siitä oluesta, joka maistuu omassa suussa hyvältä.

66 lienee paras maitokauppavahvuinen apa jota Suomessa on tehty. Jos joku pitää siitä, niin miksi hänen utelias kysymyksensä pitää torpata jollakin absurdilla Guinness-vertauksella? Onko Guinness sinusta parasta mahdollista olutta? Uskotko että Huvila-oluet edustavat maailmanluokan oluita?
Tuo määrittely on mielestäni niin absurdi, että yritin alleviivata sitä faktaa, että tuo kategorisointi on oikeastaan aika korni. Maitokauppavahvuinen apa on minusta muutenkin jo kuriositeetti, puhumattakaan suomalaisuudesta, mikä vielä harvinaisuudessaan laittaa vaihtoehdot todella vähiin. Jos pitää vaikka kertoa oma top10 maitokauppavahvuiset suomalaiset apat, niin ainakin minun listani jäisi aika lyhyeksi. Ymmärsitkö jo pointin? Sanotaan siis ihan suoraan, että minä en edes tiedä muita suomalaisia maitokauppa-apoja kuin tuon 66:n. Voidaan siis sopia, että se on minunkin mielestäni paras. Elkää kysykö, mikä on huonoin tuossa kategoriassa.

Minulla on ohut muistikuva, että olisin maistanut Huvilaa jossan pubissa. Muistaakseni se oli humalapommi, mutta ei kovin tasapainoinen. Siksi jätän tuon joidenkin hehkuttaman tuotteen Cittarin hyllyyn, kun se vielä maksaa melkein tuplat Kievareihin ja Keisareihin verrattuna. Ja on vielä lasipullossakin, mikä vähentää minulla ostohalukkuutta.

Guinness on suosikkiolueni, mutta en minä tituleeraa sitä maailman parhaaksi olueksi, koska sitä se ei ole. Ihan samalla tavalla suosikkiviskini on Paddy, mutta enpä muista nähneeni sitä missään ranking-listoilla, kun viskiasiantuntijat noita joskus paremmuusjärjestykseen ovat laittaneet. Eikä sekään ole paras maistamani viski.

Ihan siksi kysyn, kun jätät Huvilat kalliina hyllyyn, mutta dumaat toisen mieltymyksen 66:seen.
Edelleen, minä en dumaa kenenkään mieltymystä 66:een. Voisin dumata jonkun mieltymyksen Lappariin maailman parhaana maitokauppavahvuisena suomalaisena lagerina, mutta silloinkin puhuttaisiin makuasioista.

Viitsisitkö listata vaikkapa 10-20 olutta joita pidät parhaina maistaminasi? Hinnallahan ei ole sinulle merkitystä kuten olet aiemmin todennut. Kiinnostaa tietää millaisella ajatuksella ja näkemysellä kommentoit toisten mieltymyksiä. Etenkin kiinnostaa se mitä olet maistanut ja mitä pidät parhaina.
En viitsi. Tai oikeastaan en pysty. Ensinnäkin, minulla on ihan toivottoman huono muisti, mitä tulee harvoin nauttimiini (ei-suomalaisiin) oluisiin tai viineihin. En yksinkertaisesti muista, mikä oli "se Punavuoren Ahvenessa nauttimani sairaan hyvä IPA, jota sai silloin joskus kaksi vuotta sitten tuopissa". Enkä edes muista, oliko se juuri kaksi vuotta sitten, saati Ahvenessa. Twisted Thistlen muistan nimeltä ja se oli mielestäni hyvää. Jostain syystä kotimaiset brändit jäävät minulla mieleen, mutta ulkomaiset ei. Mutta palatakseni rankkaukseen, en ole ikinä edes yrittänyt laittaa oluita mihinkään muuhun järjestykseen kuin hyviin, keskinkertaisiin ja huonoihin. Tuokin asia pysyy mielessäni ehkä viikon ajan, sitten se hiipuu pois. Kestosuosikit toki muistaa, mutta nykyään käyn niin harvoin pubeissa, ettei kestosuosikkeja enää pääse syntymään. Niinpä niinä harvoina kertoina tsekkaan bitter- ja ale-osastot (hanat) ja maistan kaikki uudet tuttavuudet läpi, jos aika antaa myöten.

Nostan siis hattua niille, jotka kykenevät tuollaisia listoja tekemään. Minä en pysty.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En minäkään mitään faktisia top10-100 yms. listoja osaisi tehdä, mutta olen tämän vuoden alusta alkanut pisteyttää juotuja oluita Olutoppaassa. Lähinnä se toimii hyvänä muistiona, mitä sitä onkaan tullut maisteltua ja mitä olen pitänyt. Joissain tapauksissa muistaa sitten pysyä erossa jatkossa, jos on epävarma.

Joissain juomissa voi tietty erä vaikuttaa, tai juoman lämpötila tai ihan vaan se oma olotila ja hetki milloin jotain maltaista juo. Sen takia mitkään pisteytyksetkään ei ole kiveen hakattuja totuuksia. Myös oma maku voi muuttua ajan saatossa.
 

waitsneik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Yläsarjasta alasarjaan
en huomaa isoja eroja Alkon american pale ale -tarjontaan, ainakaan niin suurta eroa että lähtisin aina Alkosta nämä tämäntyyppiset hakemaan. Hintalaatu enemmän kuin kohdallaan.
_

Täytyypäs 66:sta maistaa, mutta tuohon alkon APA valikoimaan sanoisin, että eipä ole juuri valikoimassa. Itse en ainakaan ole huomannut kuin jotain harvoin kausioluena.
Mutta mainostetaan esim Stallhagen US Red Alea, jota löytyy Hertsikan Alkosta, toki se on eri maultaan kuin APA.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Cittariin oli tullut Kuohun stouttia, pakkohan sitä oli maistiaisiksi ottaa. Ostan toistekin, on ihan pirun hyvää.
 
Täytyypäs 66:sta maistaa, mutta tuohon alkon APA valikoimaan sanoisin, että eipä ole juuri valikoimassa. Itse en ainakaan ole huomannut kuin jotain harvoin kausioluena.
Siinä missä edellinen Suomessa hehkutettu "sesongin superhitti" johon lankesin eli KungFu Girl riesling oli hypetykseen nähden aika valjua, niin tuo Keisarin 66 kyllä vastaa huutoon! Viitisen tölkkiä mennyt parin viikon aikana, ja loppua tuskin ihan heti näkyy. Hintaa en ole muistanut vilkaista, mutta jos se siellä reilu 2 euron nurkilla pyörii niin helvetin kova on kyllä hinta-laatusuhde.
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Todellakin, 66 iski olutsuoneen.

Yleensäottaenkin noiden Keisari-bissejen hinta/laatu-suhde on aivan ylivertainen tässä maassa tehtyjen kesken vertailtaessa. Münchener ja EloWehnä ovat jatkuvasti naposteltavina, eikä se punaisessa tölkissä oleva kellaribissekään huono ole.
 

waitsneik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Yläsarjasta alasarjaan
66:ssa on todellakin makua mukavasti, mutta prosenttien vähyydestä johtuen kunnon "puraisu" jää saavuttamatta, mutta kelpo olut ja ostan uudelleenkin.
 

Outsider

Jäsen
Täällä päin 66 hinta on tainnut olla jotain 2.59-2.60€(?), mutta onhan se tosiaan hypetyksen arvoista tavaraa. Tuntuu käyvän myös hyvin kaupaksi, kun sen verran tyhjää on ollut hyllyissä. Positiivista, että kansalle kelpaa, niin saadaan toivottavasti jatkossakin lisää herkkuja tarjolle!
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Alkon uutuuslistassa tälle viikolle on pari todella mielenkiintoista uutuutta: Prykmestar Double Ipa ja West Coast Ipa.
Vielä ei Jyväskylässä ko.oluita olutta, joten odotus jatkunee ensi viikon puolelle.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Eeppistä olutta eli Epic Armageddon IPA:a tuli naarattua kokeeksi systeemikaupasta. Toimii vallan mainiosti ja IPA:n ystäville hyvinkin suositeltavissa.

En muista, mainitsinko jo, mutta paikallisen Chokoladfabrikenin eli Malmö Brygghusetin Cacao-Porter vie järjen. Kovin montaa mukillista ei kannata kaakaonmaun ja 9 tilavuusprosentin vuoksi yrittää nauttia, mutta ensi puraisu on kyllä sellainen että lähtee jalat alta jää Fullersin Double Chocolate Stoutit sun muut kauas taakse. En tiedä, olisiko saatavissa Alkoon tilaustuotteena; jos on, niin päälle vaan.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Alkon uutuuslistassa tälle viikolle on pari todella mielenkiintoista uutuutta: Prykmestar Double Ipa ja West Coast Ipa.
Vielä ei Jyväskylässä ko.oluita olutta, joten odotus jatkunee ensi viikon puolelle.

Onhan näitä Jyväskylässä ollut molempia jo kauan. Ei tosin Alkossa, mutta baareissa.

Vai onko tämä nyt Greenflashin West Coasti vai StaPan west coastin BIPA?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vai onko tämä nyt Greenflashin West Coasti vai StaPan west coastin BIPA?
Green flash.

Tuo onkin maistamatta, joten pitää joku kerta napata.

Eilen hörpiskelin elokuvaa katsellessa To Øl First Frontier IPA:n. Oikein miellyttävä greippinen IPA Tanskanmaalta ja aivan tajuttoman upea hedelmäinen tuoksu.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Peroni-nimistä lageria join eilen, ja tykästyin kyllä. Vähän erilaisen makuinen vaalea lager, suolaisen hintainen kylläkin kun pullosta sai ravitsemusliikkeessä 6,80 pulittaa. Wikipedia-sivunsa mukaan tätä saa Alkostakin. Suosittelen kokeilemaan.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Green flash.

Tuo onkin maistamatta, joten pitää joku kerta napata.

Eilen hörpiskelin elokuvaa katsellessa To Øl First Frontier IPA:n. Oikein miellyttävä greippinen IPA Tanskanmaalta ja aivan tajuttoman upea hedelmäinen tuoksu.
Kiitos selvennöksestä. Mulla ei Alkon sivut toimi lain, eikä kännykällä jaksanu alkaa tihrustamaan...

Huikean oluen otit eilen! Samalta panimolta suositan myös kovasti Final Frontieria.

Eilen loogisesti American Craft Beer viikoilla join tanskalaista. Fanø Bryghusin Tuff Ghostin. Vallan pätevä sour ale, pikkusen makeahko vähän ehkä kaiversi, enemmän olisi "naama saanut mennä ryttyyn". :)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viitisen tölkkiä mennyt parin viikon aikana, ja loppua tuskin ihan heti näkyy. Hintaa en ole muistanut vilkaista, mutta jos se siellä reilu 2 euron nurkilla pyörii niin helvetin kova on kyllä hinta-laatusuhde.
2,69 oli eilen CM:ssä, kun yhden otin mukaani. Nyt kisojen aikaan on tämä neljäs tölkki joka tänään tyhjenee, eli pakko myöntää, että olen haksahtanut vähän keskivertoa enemmän tähän. Normaalisti kun menee ehkä yksi olut viikossa. Alkoholinkulutukseni on tuplaantunut! Nostakaa veroa!
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Huikean oluen otit eilen! Samalta panimolta suositan myös kovasti Final Frontieria.
Testaan kyllä kun eteen osuu. En huomannut ko. olutta kun käväisin taannoin Tallinnan Drink Shopissa, siellä tarttui tämä kyseinen olut mukaan ja hyvä ostos olikin. To Øl vaikuttaa laatupanimolta. Olen heiltä juonut yhden parhaimmista maistamistan oluista, eli Black Ball Imperial Porter.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Thwaitesin Lancaster Bomber ja Olvin Tuntematon sotilas jäi parhaiten mieleen viikonlopun olusista, laatutavaraa ja löytyy mm. K-Citymarket.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Tarttis varautua huomista mestarien liigan finaalia varten. Olutta ja Bretzeliä. Perinteinen Paulaner ei tällä kertaa käy koska se menee liiaksi Baijeriin ja minä olen sataprosenttisesti BvB:n puolella. Olisko vinkata jotain lähempänä Dortmundia tuotettavaa Alkossa myytävää olutmerkkiä?
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Taisin löytää uuden lempioluen itselleni. BrewDogin Punk IPA, huhhuh. Erittäin hedelmäinen (mausta ja tuoksusta tulee jopa persikka mieleen) ja makeakin, mutta samalla sopivan jämäkän makuinen olut. Täydellinen kuumaan kesäpäivään.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tarttis varautua huomista mestarien liigan finaalia varten. Olutta ja Bretzeliä. Perinteinen Paulaner ei tällä kertaa käy koska se menee liiaksi Baijeriin ja minä olen sataprosenttisesti BvB:n puolella. Olisko vinkata jotain lähempänä Dortmundia tuotettavaa Alkossa myytävää olutmerkkiä?

Tällä viikolla valikoimiin saapui Sünner Kölsch joka olisi Kölnistä kuten nimestäkin voi päätellä.
 

Joppe K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kiekko-Vantaa
Tarttis varautua huomista mestarien liigan finaalia varten. Olutta ja Bretzeliä. Perinteinen Paulaner ei tällä kertaa käy koska se menee liiaksi Baijeriin ja minä olen sataprosenttisesti BvB:n puolella. Olisko vinkata jotain lähempänä Dortmundia tuotettavaa Alkossa myytävää olutmerkkiä?

Aika Baijeri dominointia tuo Alkon saksalaisten oluiden lista on, mutta tälläisen Kölnissä valmistetun oluen löysin kuin Sünner Kölsch. Välimatkaa taitaa olla noin 70 - 80 kilometriä eli aika lähelle mennään.

Sen lisäksi taisi Baijerin ulkopuolelta tulla vain läheltä Puolan rajaa tuleva luostariolut Neuzeller Bock ja Mossautalista Hessenistä kotoisin oleva Schmucker Rosé Bock.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös