Kysytään nyt ihan ilman sarvia ja hampaita, kun tulee sellainen tunne että arvotat muiden mieltymyksiä omiesi suhteen.
Minä en ikinä arvota makuasioissa kenenkään muun mieltymyksiä kuin omiani. Toki voin kiistellä niistä mieltymyksistä muiden kanssa, mutta se on taas ihan eri asia. Jokainen saa tykätä juuri siitä oluesta, joka maistuu omassa suussa hyvältä.
66 lienee paras maitokauppavahvuinen apa jota Suomessa on tehty. Jos joku pitää siitä, niin miksi hänen utelias kysymyksensä pitää torpata jollakin absurdilla Guinness-vertauksella? Onko Guinness sinusta parasta mahdollista olutta? Uskotko että Huvila-oluet edustavat maailmanluokan oluita?
Tuo määrittely on mielestäni niin absurdi, että yritin alleviivata sitä faktaa, että tuo kategorisointi on oikeastaan aika korni. Maitokauppavahvuinen apa on minusta muutenkin jo kuriositeetti, puhumattakaan suomalaisuudesta, mikä vielä harvinaisuudessaan laittaa vaihtoehdot todella vähiin. Jos pitää vaikka kertoa oma top10 maitokauppavahvuiset suomalaiset apat, niin ainakin minun listani jäisi aika lyhyeksi. Ymmärsitkö jo pointin? Sanotaan siis ihan suoraan, että minä en edes tiedä muita suomalaisia maitokauppa-apoja kuin tuon 66:n. Voidaan siis sopia, että se on minunkin mielestäni paras. Elkää kysykö, mikä on huonoin tuossa kategoriassa.
Minulla on ohut muistikuva, että olisin maistanut Huvilaa jossan pubissa. Muistaakseni se oli humalapommi, mutta ei kovin tasapainoinen. Siksi jätän tuon joidenkin hehkuttaman tuotteen Cittarin hyllyyn, kun se vielä maksaa melkein tuplat Kievareihin ja Keisareihin verrattuna. Ja on vielä lasipullossakin, mikä vähentää minulla ostohalukkuutta.
Guinness on suosikkiolueni, mutta en minä tituleeraa sitä maailman parhaaksi olueksi, koska sitä se ei ole. Ihan samalla tavalla suosikkiviskini on Paddy, mutta enpä muista nähneeni sitä missään ranking-listoilla, kun viskiasiantuntijat noita joskus paremmuusjärjestykseen ovat laittaneet. Eikä sekään ole paras maistamani viski.
Ihan siksi kysyn, kun jätät Huvilat kalliina hyllyyn, mutta dumaat toisen mieltymyksen 66:seen.
Edelleen, minä en dumaa kenenkään mieltymystä 66:een. Voisin dumata jonkun mieltymyksen Lappariin maailman parhaana maitokauppavahvuisena suomalaisena lagerina, mutta silloinkin puhuttaisiin makuasioista.
Viitsisitkö listata vaikkapa 10-20 olutta joita pidät parhaina maistaminasi? Hinnallahan ei ole sinulle merkitystä kuten olet aiemmin todennut. Kiinnostaa tietää millaisella ajatuksella ja näkemysellä kommentoit toisten mieltymyksiä. Etenkin kiinnostaa se mitä olet maistanut ja mitä pidät parhaina.
En viitsi. Tai oikeastaan en pysty. Ensinnäkin, minulla on ihan toivottoman huono muisti, mitä tulee harvoin nauttimiini (ei-suomalaisiin) oluisiin tai viineihin. En yksinkertaisesti muista, mikä oli "se Punavuoren Ahvenessa nauttimani sairaan hyvä IPA, jota sai silloin joskus kaksi vuotta sitten tuopissa". Enkä edes muista, oliko se juuri kaksi vuotta sitten, saati Ahvenessa. Twisted Thistlen muistan nimeltä ja se oli mielestäni hyvää. Jostain syystä kotimaiset brändit jäävät minulla mieleen, mutta ulkomaiset ei. Mutta palatakseni rankkaukseen, en ole ikinä edes yrittänyt laittaa oluita mihinkään muuhun järjestykseen kuin hyviin, keskinkertaisiin ja huonoihin. Tuokin asia pysyy mielessäni ehkä viikon ajan, sitten se hiipuu pois. Kestosuosikit toki muistaa, mutta nykyään käyn niin harvoin pubeissa, ettei kestosuosikkeja enää pääse syntymään. Niinpä niinä harvoina kertoina tsekkaan bitter- ja ale-osastot (hanat) ja maistan kaikki uudet tuttavuudet läpi, jos aika antaa myöten.
Nostan siis hattua niille, jotka kykenevät tuollaisia listoja tekemään. Minä en pysty.