On aika oluen

  • 686 405
  • 4 053

Outsider

Jäsen
Jotain Duvelia maistoin taannoin, ja oli kyllä tolkuttoman makeaa lientä. En tykännyt.

Hankala tunnistaa ainakaan tuota perus Duvelia tuosta kuvauksesta. Ilmeisesti joku IPA on kanssa olemassa, mutta sitä en ole maistanut. Tuleehan tuota varmaan taas joskus ostettua, kun entiset loppuu, mutta mielellään näkisi alkossakin jotain oikeita uutuuksia.

Makeat oluet ei kyllä mullekaan oikein maistu, joista hyvänä esimerkkinä mainittakoon vaikkapa alkostakin löytyvä gulden draak.
 

J.Petke

Jäsen
Hankala tunnistaa ainakaan tuota perus Duvelia tuosta kuvauksesta. Ilmeisesti joku IPA on kanssa olemassa, mutta sitä en ole maistanut. Tuleehan tuota varmaan taas joskus ostettua, kun entiset loppuu, mutta mielellään näkisi alkossakin jotain oikeita uutuuksia.

Makeat oluet ei kyllä mullekaan oikein maistu, joista hyvänä esimerkkinä mainittakoon vaikkapa alkostakin löytyvä gulden draak.

Tämä on kieltämättä samanlainen mielipiteiden jakaja kuin savuiset viskit. Itse olen tykästynyt ajan myötä belgioluisiin ja nykyään valitsen belgialaisen ennen perinteistä brittiolutta. Yhtenä suosikkina nimenomaan tuo Gulden Draak. Taannoin sitä oli Tampereella Tuulensuussa hanassa ja voi veljet kuinka hyvää se olikaan.

Täällä ulkomailla olen löytänyt kaverin, joka tuo maahan nimenomaan belgioluita ja häneltä saa ostettua esim. Gulden Draakia hieman 2,75€ pullo. Pari kertaa on täytynyt jo tehdä uusi tilaus, jotta saa täytettä jääkaappiin. Hinta on enemmän kuin kohdallaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No kyllähän Duvelissa (siis ihan siinä perus, ei mitään muita versioita ainakaan Suomessa ole tainnut pahemmin näkyä?) tiettyä hunajaista ja hedelmäistäkin makeutta löytyy. Ei se mikään ällömakea olut mielestäni ole, mutta kuitenkin sinne päin taipuva.

Belgialaisissa aleissa nyt tietty makeus on aika yleinen piirre, koska monissa käytetään mm. kandisokeria valmistuksessa.

Omia suosikkejani näistä hunajamaisista oluista on Tripel Karmeliet, joka kuuluu kyllä ihan kärkipäähän niistä oluista mitä olen maistanut. Gentissä kolahti hyvin kun löytyi hanaoluena ihan jostain tavanomaisesta kulmankuppilasta. Suomessa tuota näkee harvakseltaan jossain pääasiassa pullo-oluena ja hinta hipoo aika pilviä, mutta ehdottomasti maistamisen arvoinen tripeli.
 

Luu2

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Hieno homma, että Duvel on tullut takaisin! Laitoin jo vaimon asialle ostamaan pari pulloa. Täällä Kuopiossa ei ole kyseistä jumalten juomaa saanut muuta kuin Maljasta sen jälkeen kun se jäi Alkon valikoimasta pois. Belgialaiset ovat itsellenikin alkaneet maistumaan enenemässä määrin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No ei nyt taas ihan natsannut... mulla oli mielikuva matalasta ja leveästä pullosta, mutta ei se Duvel ollut. En viitsi edes mainita, mihin sekoitin. Tuo Duvel näytti taas siltä, että saatan pitääkin, koska aika moni belgi mulle uppoaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No ei nyt taas ihan natsannut... mulla oli mielikuva matalasta ja leveästä pullosta, mutta ei se Duvel ollut. En viitsi edes mainita, mihin sekoitin. Tuo Duvel näytti taas siltä, että saatan pitääkin, koska aika moni belgi mulle uppoaa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei, Kasteelin joku todella makea versio se oli. Onhan noilla yhteistä pullon muoto, mutta ei paljon muuta.
Varmaankin Kasteel Donker, joka on aika pysyvästi ollut Alkon valikoimissa vuosikaudet? Jostain syystä on varsin ostettu tuote. Omasta mielestäni se on ihan liian makea olut ja ei sikäli ole houkutellut uusintakierrokselle.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Varmaankin Kasteel Donker, joka on aika pysyvästi ollut Alkon valikoimissa vuosikaudet? Jostain syystä on varsin ostettu tuote. Omasta mielestäni se on ihan liian makea olut ja ei sikäli ole houkutellut uusintakierrokselle.
Juu, Donker se taisi kuvien perusteella olla. Muistaakseni sitä täälläkin haukuin joskus taannoin. Belgit ovat noin yleensä kuitenkin suosikkejani, tälläkin hetkellä iltaa odottelee St Feuillien Grand Cru. En ole aiemmin maistanut, mutta mitä nyt kehuja olen kuullut, niin luulen uppoavan hyvillä mielin.

Edit: Joo, ja hyvää on Grand Cru.
 
Viimeksi muokattu:

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Nyt tarttui Prismasta mukaan Lapin Kulta Arctic Malt lasipullossa jota mainostettiin uutuutena. Hintaa oli 2,5€ pullo. En ole mikään lapinkusi fani mutta ainakin Sandels Arctic oli hyvvee joten testaillaan nyt tätäkin saunan jälkeen.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Itse testasin Vakka-Suomen Wehnä-Bockin, joka kai voitti vuoden kotimainen olut -tittelin tai vastaavankin tässä taannoin. Ei ihan odotusten lailla toiminut, mutta tietysti hyvää Vakka-Suomi -laatua. Kohta ajattelin testata Suomenlinnan Portterin.
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Fullersin Golden Pride. Todella hyvä, vahva ja (siksi?) makeahko ale, jossa ei prosentit (8,5 %) maistu. Alkosta pitäis löytyä, kai uudempaa kamaa. Meni uusintaostolistalle.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eilen maistoin pikkujouluja ennen Tampereen Gastropub Nordicissa norjalaisen pienpanimon rommi-stoutin. Tein tosin sen alkeellisen virheen, että panimon nimeä en kirjannut ylös... juoma oli nimittäin todella hyvää. Alkoholiprosentti oli niinkin korkea kuin 11%, mutta mitään vahvaa kitkeryyttä ei ollut havaittavissa. Mausta tuli jokseenkin mieleen Plevnan Siperia, mutta hieman pehmeämmällä vivahteella.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eilen maistoin pikkujouluja ennen Tampereen Gastropub Nordicissa norjalaisen pienpanimon rommi-stoutin. Tein tosin sen alkeellisen virheen, että panimon nimeä en kirjannut ylös... juoma oli nimittäin todella hyvää. Alkoholiprosentti oli niinkin korkea kuin 11%, mutta mitään vahvaa kitkeryyttä ei ollut havaittavissa. Mausta tuli jokseenkin mieleen Plevnan Siperia, mutta hieman pehmeämmällä vivahteella.

Kyseessä lienee ollut tanskalainen Hornbeer Caribbean Rumstout, ainakin prosentit täsmäävät eikä kauheasti muita rommi-stouteja tule mieleen. Itsekin tuota olen joskus maistanut, ei kyllä ole erityisiä muistikuvia jättänyt.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyseessä lienee ollut tanskalainen Hornbeer Caribbean Rumstout, ainakin prosentit täsmäävät eikä kauheasti muita rommi-stouteja tule mieleen. Itsekin tuota olen joskus maistanut, ei kyllä ole erityisiä muistikuvia jättänyt.

Taitaa olla tuo, koska nimi vaikuttaa hyvinkin tutulta. Baarimikko väitti tuota jostain syystä norjalaiseksi. Noh, vahinkoja sattuu.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Året Runt. Keisaripanimon panemaa tummaa suodattamatonta lageria on tullut litkittyä jokunen tuopponen kun sitä sattuu löytymään, tykkään. Ilokseni huomasin että lähi k-kaupasta tuota olutta saa tölkistä, hinta tosin on aika messevä, olisiko 2,89€.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Nyt tarttui Prismasta mukaan Lapin Kulta Arctic Malt lasipullossa jota mainostettiin uutuutena. Hintaa oli 2,5€ pullo. En ole mikään lapinkusi fani mutta ainakin Sandels Arctic oli hyvvee joten testaillaan nyt tätäkin saunan jälkeen.

Eipä eronnut mitenkään normi lapinkusesta, onneksi oli sentään kylmää! ;)
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Olvin Suomalainen Saunaolut oli jo parempi tapaus, maksoikin vain 1,84 € per 0,568 l tölkki. Kyseessä vaalea ja raikas lager-olut. Kyllä tuota janoon joi ja kävi myös hyvin yksiin Beef Jerky Smoked -kuivalihan kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
On joulu, on aika oluen

Nyt tarvitsisin neuvoa Jatkoajan asiantuntijoilta.

Olen menossa sukuloimaan jouluna ja ajattelin paremman puutteessa viedä tuliaisiksi jotain hyvää olutta kinkun seuraksi. Ongelma on se, että olen täysin jumiutunut kuluttamaan ale -tyylistä olutta, ja perheen isäntä on valitellut saavansa pintahiivaoluista vatsavaivoja.

Olisiko vinkkejä perinteisten jouluruokien (kinkkua, laatikoita yms.) kanssa sopivan lagerin valintaan? Rohkenen tosin epäillä että myös stoutit menisivät alas ilman vatsavaivoja... Kyseessä ei siis tarvitse olla sesonkiolut, vaan yleisesti tilaisuuteen sopiva tuote.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olisiko vinkkejä perinteisten jouluruokien (kinkkua, laatikoita yms.) kanssa sopivan lagerin valintaan? Rohkenen tosin epäillä että myös stoutit menisivät alas ilman vatsavaivoja... Kyseessä ei siis tarvitse olla sesonkiolut, vaan yleisesti tilaisuuteen sopiva tuote.

Lähtisin tässä liikkeelle saksalaisella savuoluella - jota Alkossa edustaa Aecht Schlenkerla Rauchbier Märtzen: Alko - Tuotteet - Aecht Schlenkerla Rauchbier Märzen

Tuo on ainakin minusta ollut loistava joulupöydän piristäjä, joskin kaikkien makuun tuo ei sovi. Kannattaa silti kokeilla. Tuota voisi täydentää jollain tummalla lagerilla tai bockilla. Mielestäni nekin sopivat oikein hyvin joulupöytään. Tummia lagereita lähtisin katsastamaan etenkin Tshekin ja Saksan suunnalta. On oikeastaan vähän makuasia, kummasta tykkää enemmän. Tshekeistä monet ovat makeampia, saksalaiset taas ehkä täyteläisimpiä.

Tummista lagereista ovat minusta kinkun kanssa sopineet hyvin ainakin Eggenberg, 1795 ja Zlatopramen. Muistaakseni myös Bohemia Dregent olisi ollut ihan OK. Mutta melkein mikä tahansa noista ajaa asiansa. Sinänsä kai merkillä ei ole niinkään väliä - kunhan vain jätät Velkopopovickyn ostamatta. Myös jokunen samojen maiden vaalea pils-tyyppinen olut (Urquell) voisi myös ajaa asiansa joukossa.

Bockeissa valikoima taitaa olla heikompi, mutta Alkosta löytyy ainakin Ayingerin Winter-Bockia:

Alko - Tuotteet - Ayinger Winter-Bock

Mitenkäs vehnäolut?
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nyt tarvitsisin neuvoa Jatkoajan asiantuntijoilta.

Olen menossa sukuloimaan jouluna ja ajattelin paremman puutteessa viedä tuliaisiksi jotain hyvää olutta kinkun seuraksi. Ongelma on se, että olen täysin jumiutunut kuluttamaan ale -tyylistä olutta, ja perheen isäntä on valitellut saavansa pintahiivaoluista vatsavaivoja.

Olisiko vinkkejä perinteisten jouluruokien (kinkkua, laatikoita yms.) kanssa sopivan lagerin valintaan? Rohkenen tosin epäillä että myös stoutit menisivät alas ilman vatsavaivoja... Kyseessä ei siis tarvitse olla sesonkiolut, vaan yleisesti tilaisuuteen sopiva tuote.

Jos lageria halutaan niin lähtisin varmaan tuonne bock osastolle eli jouluvalikoimasta Ayinger Winter-Bock (normaalivalikoimissa oleva Ayinger Celebrator on sama olut pienemmässä pullossa) tai La Trappe Bockbier. Myös Stadin Ultimator Vaalea Dobbelbock voisi olla sopiva, en ole tuota vielä itse ehtinyt maistamaan.

edit. Ihan pääsi unohtumaan nuo Sistiksen mainitsemat savuoluet, Alkosta löytyy myös tuon Märzenin "isoveli" Urbock joka varmasti toimii joulupöydässä.
 

Joppe K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kiekko-Vantaa
Nyt tarvitsisin neuvoa Jatkoajan asiantuntijoilta.

Olen menossa sukuloimaan jouluna ja ajattelin paremman puutteessa viedä tuliaisiksi jotain hyvää olutta kinkun seuraksi. Ongelma on se, että olen täysin jumiutunut kuluttamaan ale -tyylistä olutta, ja perheen isäntä on valitellut saavansa pintahiivaoluista vatsavaivoja.

Olisiko vinkkejä perinteisten jouluruokien (kinkkua, laatikoita yms.) kanssa sopivan lagerin valintaan? Rohkenen tosin epäillä että myös stoutit menisivät alas ilman vatsavaivoja... Kyseessä ei siis tarvitse olla sesonkiolut, vaan yleisesti tilaisuuteen sopiva tuote.

Minulle ainakin henkilökohtaisesti ovat ruuan kanssa toimineet erittäinkin hyvin nuo Hartwallin Classic Gourmet -oluet. Tuo Tumma liharuuille tarkoitettu on Munchener tyyppinen ja Vaalea kalaruuille tarkoitettu puolestaan Pils, joten menevät kumpikin tuonne pohjahiivaoluiden joukkoon. Ja muistelen myös, että ovat saaneet ihan hyviä arvosteluja noin yleisemminkin ja nimenomaan ruokaoluina.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Kiitos nopeista vastauksista!

Tuo Aecht Schlenkerla Rauchbier Märtzen sekä Ayingerin Winter-Bock vaikuttavat molemmat kokeilemisen arvoisilta. Täytyy toivoa etteivät ole liian eksoottisia erikoisempiin oluihin tottumattomaan suuhun (ei omani, krhm). Tosin tarvittaessa aivan peruslageria löytyy varmasti myös isäntäperheen jääkaapista, joten kuivin suin ei tarvitse olla jos ei jostain syystä maistukaan.

Mitenkäs vehnäolut?

Mä en ole ikinä ollut mikään suuri vehnäoluen ystävä, mutta kieltämättä mietin että jouluruokien kanssa voisi mennäkin. Olisko tähän joku tärppi?
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mä en ole ikinä ollut mikään suuri vehnäoluen ystävä, mutta kieltämättä mietin että jouluruokien kanssa voisi mennäkin. Olisko tähän joku tärppi?

Yksi tärppi voisi olla Vakka-Suomen Prykmestar Wehnäbock joka valittiin vuoden suomalaiseksi olueksi. Jos hieman kevyempää haluaa eli hefeweizenia niin melkein sama minkä Alkosta ottaa, kaikki ajavat kyllä asiansa, tietenkin jos talvisen pullon haluaa niin jouluvalikoimista löytyy Kapuziner Winter-Weissbier.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös