On aika oluen

  • 674 765
  • 3 968

Jyrla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves.
Suomeen muutaman viikon lomalle ja kieltämttä suussa napsaa jo. Pitkästä aikaa saa kunnollista olutta ja tarkoitus onkin vierailla parilla tuopillisella ainakin Black Doorissa (hki), Wäinössä (hki), Kaisla (hki), Plevnassa (tre), Tuulensuussa (tre), O'Harasissa (tre), Birgerissä (hml).

Ehdottomana huippuna Black Doorissa Stadin Panimon Ultimator.

Tampereelta suosittelisin myös Gastropub Nordic:ia, jossa on yleensä ainakin pari-kolme mielenkiitoista vierailevaa hanassa. Lisäksi pullopuolelta löytyy kaikenlaisia erikoisuuksia eri puolilta pohjolaa.

Mikäli pidät real aleista, niin myös 101 Beers sekä O´Connels ovat vierailun arvoisia paikkoja. Gb Nordic ja O´Connels sijaisevat molemmat Otavalankadulla ja 101 Beers parinsadan metrin päässä Tuulensuusta.
 

J.Petke

Jäsen
Taisin saada juuri hyperventilaation. Kyse on kuitenkin suosikkijuomastani. Enhän minä tietenkään ala makuasioista kiistelemään.

Itse taas pidän esim. savuoluista ja muista vahvemmalla maulla varustetuista oluista enemmän.

Mikäli pidät real aleista, niin myös 101 Beers sekä O´Connels ovat vierailun arvoisia paikkoja. Gb Nordic ja O´Connels sijaisevat molemmat Otavalankadulla ja 101 Beers parinsadan metrin päässä Tuulensuusta.

Muut onkin tuttuja paikkoja mutta 101 Beers täytyy kyllä tsekata. O'Connels on taas mielestäni jotenkin liian rossomainen paikka. (Älkää kysykö, en osaa selittää) Gp Nordicissa on tullut maistettua elämäni ensimmäistä kertaa pontikkaa. Haisi Eri-Keeperiltä ja maistui hirveältä. Tampereella vaan aika hieman rajoitettu ja kun tarkoitus on vielä käydä Sohossa ja muutamassa kaupassakin. Toki Nordic on kyllä listalla heti seuraavana Konttorin kanssa.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En ole vielä itse päässyt testaamaan mutta noista 101 Beersin oluista on kuulunut aika kriittisiä kommentteja. Laadun kanssa on ollut ongelmia ja meininki on tuntunut olevan että kaikki kokeiluerätkin pistetään myyntiin oli tulos mikä tahansa. On sieltä tosin ihan hyvääkin olutta ilmeisesti välillä saanut ja eiköhän laatu rupea nousemaan kun saavat lisää kokemusta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itse taas pidän esim. savuoluista ja muista vahvemmalla maulla varustetuista oluista enemmän.
Savuolut ei ole minua varten. Viskissä savun aromi menee kyllä sujuvasti ääntä kohti. Olen hiukan puritaani oluen suhteen nykyään. Kaikki muu kuin pyhän kolminaisuuden hiiva-mallas-sokeri ulkopuolelta tuleva maku on ei-toivottua. En nyt äkkipäätä keksi yhtään poikkeusta.

EDIT. Keksinpäs melkein heti. Suklaa-stouttia tulee juotua joskus ihan hyvillä mielin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olut juodaan tietysti lasista.

Mutta minkälaisesta?

En muista onko täällä asiaa käsitelty mutta heittäkääpä kuvalinkkeinä omasta mielestänne paras ja monikäyttöisin olut-lasi. Jos ajattellaan että pitäisi pärjätä parilla erilaisella lasilla himassa eikä olla 15 erilaista.

Itse en halua että lasi on iso himakäyttöön(terassilla voi sitten olla vaikka litran maljakko Hoegaardenia, ei haittaa).

Jotain tämän tyylistä suosin niin perus pilsseissä,aleissa,lagereissa jne
Tapio olutlasi, 2 kpl - Fiskars Yritysmyynti


_
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sopii melko hyvin viskeillekin, pitää aromit tallessa.

Asian sivusta tähän ketjuun mutta näin on meikäläisellekin asiaa tuntevat kertoneet viskin osalta, sellainen pieni tulppaanilasi kuulemma on paras. Ja eiköhän siitä nautiskele silloin myös rommit ja konjakitkin yhtähyvin.

Outoa tässä on että en ole stadin ravinteleissä kertaakaan saanut tuollaista viski-lasia. Nyt en muista olenko olut-ravintoloissa(stadissa kalaravintolat) tilannut viskiä, siellä yleensä ollaan lasien suhteen tarkkoja.

_
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Lievää off-topicia, mutta en ole huomannut mitään eroa tulppaanilasin ja vanhanaikaisen suoran lasin välillä viskiä hörppiessä. Ihan samalla tavalla mulla on kärsä siellä reunojen sisäpuolella molemmissa.

Olutlasikeskusteluun voisin sanoa, että se mikä tuntuu käteen mukavalta, on oikea lasi. Mulla ei ole kuin pari erilaista lasia jäljellä. Yhdet isot alhaalta kapeat ja ylhäältä leveät random-tuopit. Tekevät sellaisen nätin kaaren kapeasta leveään ja reunaa kohti vielä hiukan kapenee. Ja sitten on jotain jalallisia "osta kolme, saat lasin kaupan päälle" -mainoslaseja.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä itsekin luulen, että tulppaani olisi oluiden suhteen se monikäyttöisin. Kotioloissa on toki hyvä olla monenmuotoista lasia käytössä. Nyrkkisääntö nyt mielestäni on se, että olut tulee juoda ylipäätään lasista, jos sen aromeista oikeasti haluaa saadakin jotain irti. Ymmärrän toki bulkkilagerin kiskomista pullosta/tölkistä jos tilanne niin vaatii, niissä nyt ei juuri mitään kerrottavaa olekaan maun suhteen (toki nekin on parempia lasista nautittuna). Jos kuitenkin nauttii vaikkapa laadukasta hefeä, stouttia tai belgialaista alea, niin olisi suoranaisesti rikos lipitellä pullosta jos lasi on käytettävissä.

Tämä ei ole edes mitään hifistelyä tai luulemista, vaan lasilla on merkitystä ja ylipäätään sillä, että olut pääsee siitä vankilastaan ulos ja hiiva sekoittuu tai ei sekoitu kaadettaessa. Jotkut on sitä mieltä, että tietyissä oluissa hiivoja ei kannata kaataa sekaan, koska se vaikuttaa makuun radikaalisti. Omien kokemusten perusteella tiettyjen oluiden kohdalla täysin totta ja kokonaisuus on ihan erilainen jos jättää ne pullon pohjalla olevat sakat sinne pulloon.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Outoa tässä on että en ole stadin ravinteleissä kertaakaan saanut tuollaista viski-lasia. Nyt en muista olenko olut-ravintoloissa(stadissa kalaravintolat) tilannut viskiä, siellä yleensä ollaan lasien suhteen tarkkoja.

Mä oon viskejä harrastavan kaverini kanssa ollut useamminkin kaljalla ja aina hänen viskinsä on tarjoiltu moisesta tulppaaninmuotoisesta lasista. Esimerkkeinä Viisi Penniä, Pikkulintu ja Gallow's Bird nyt ainakin.
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
^Lisäksi asiansa tuntevassa viskipaikassa tulee lasin viereen automaattisesti pieni kannu vettä, josta voi itse annostella.

Perus finski-öölit pullosta tai mistä nyt satutaan tarjoamaan, mutta vähän parempaa olutta varten voi myös panostaa lasiin/tuoppiin.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
^Lisäksi asiansa tuntevassa viskipaikassa tulee lasin viereen automaattisesti pieni kannu vettä, josta voi itse annostella.

Joo, ja itse asiassa pillikin on yleensä tarjottu.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä oon viskejä harrastavan kaverini kanssa ollut useamminkin kaljalla ja aina hänen viskinsä on tarjoiltu moisesta tulppaaninmuotoisesta lasista. Esimerkkeinä Viisi Penniä, Pikkulintu ja Gallow's Bird nyt ainakin.

Näin juuri. Pikkulinnussa tuo osataan parhaiten mutta siellä nyt on muutenkin pro-osaamista viskien suhteen.

Viskilasi Hiottu Glencairn Glass, 1 kpl - Ceestashop.fi

Tuossa yksi mitä voi suositella. Sori ooteesta.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Lievää off-topicia, mutta en ole huomannut mitään eroa tulppaanilasin ja vanhanaikaisen suoran lasin välillä viskiä hörppiessä. Ihan samalla tavalla mulla on kärsä siellä reunojen sisäpuolella molemmissa.

Vahvaa off-topicia, mutta kyllähän ne aromit tulppaanissa pakkautuu lasista ihan erilailla ulos. Virhe tehdään yleensä siinä, että juomaa haistellaan liian läheltä. Sen tulppaanin pitäisi olla noin leuan tai alahuulen tasolla ja noin 45 asteen kulmassa. Viskin nauttiminen luonnollisesti lähtee muutenkin huolellisesta tuoksuihin tutustumisesta. Mä olen niin huono viskin ystävä, että nautin siitä enemmän, maku on yleensä pettymys.

Ja tosiaan, sama lasi on paras vaihtoehto myös konjakille, rommille ja calvadokselle.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Vahvaa off-topicia, mutta kyllähän ne aromit tulppaanissa pakkautuu lasista ihan erilailla ulos. Virhe tehdään yleensä siinä, että juomaa haistellaan liian läheltä. Sen tulppaanin pitäisi olla noin leuan tai alahuulen tasolla ja noin 45 asteen kulmassa. Viskin nauttiminen luonnollisesti lähtee muutenkin huolellisesta tuoksuihin tutustumisesta. Mä olen niin huono viskin ystävä, että nautin siitä enemmän, maku on yleensä pettymys.

Ja tosiaan, sama lasi on paras vaihtoehto myös konjakille, rommille ja calvadokselle.
Juon viskini samalla tavalla kuin oluen. Makustelen aromeja vasta nesteen päästyä suuhun asti. Jälkimakua sitten pyöritellään tarpeen vaatiessa huolellisesti. Oluen kohdalla ei niin merkittävää, viskeissä hyvin merkittävää. Tulee sitä viinejäkin joskus nuuskittua, mutta en löydä ikinä niistä mitään muita aromeja kuin "lääkekaapin". Hiukan ei-heteromaista hommaa tuo haistelu. Jos teen jotain väärin, niin älkää yrittäkö opettaa. Helmiä sioille se homma.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Mitä sä sillä pillillä?

Annostelee oikean määrän vettä viskiin. Dippaa pilli vesilasiin, laita kuivaksi jäävän reiän päälle sormi (jolloin pilliin jää pisara tai kaksi eli ihan passeli määrä vettä), siirrä viskilasin ylle ja ota sormi pois.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Toinen vaihtoehto on ryystää 30-vuotias single malt huiviin punaisella muovipillillä. Olen todistanut tällaista näytelmää jokunen vuosi takaperin, kun jalojuomaa tarjoiltiin muudannelle syntymäpäiväsankarille.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Toinen vaihtoehto on ryystää 30-vuotias single malt huiviin punaisella muovipillillä. Olen todistanut tällaista näytelmää jokunen vuosi takaperin, kun jalojuomaa tarjoiltiin muudannelle syntymäpäiväsankarille.

Ei jumalauta. Kas kun ei kaatanut kokistakin joukkoon. Tai pyytänyt jäitä ja rocks-lasia.

Ketjun aiheeseen palatakseni, Alkoonkin keväällä saapunut Goldeneye Pale Ale on varsin mainio tuote. Tuhti humalointi ja hieman jopa pähkinää aromissa. Oikein tasapainoinen ja miellyttävä kokonaisuus.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ei jumalauta. Kas kun ei kaatanut kokistakin joukkoon. Tai pyytänyt jäitä ja rocks-lasia.

Tämäkin on nähty, ei tuossa mitään jos tekee omalle drinkilleen baarissa mitä lystää. Mutta yhdelle maalaisfrendille tarjosin laphroaigia ja jätkä maistoi siivun irvisti ja kaatoi kokikset joukkoon. Sen jälkeen olen ollut tarkempi ja talousviskiä kehiin jos epävarmuutta ilmassa.

Oluista, kesällä maukkain ostos lienee ollut St Feuillien Saison. Omaan makuun erittäin hyvä nautiskeluolut kesäterasseille.

Perkele, siinähän on c-vitamiiniakin. Taidampa ottaa pullollisen joka aamu.
Alko - Tuotteet - St Feuillien Saison


_
 

Jyrla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves.
En ole vielä itse päässyt testaamaan mutta noista 101 Beersin oluista on kuulunut aika kriittisiä kommentteja. Laadun kanssa on ollut ongelmia ja meininki on tuntunut olevan että kaikki kokeiluerätkin pistetään myyntiin oli tulos mikä tahansa. On sieltä tosin ihan hyvääkin olutta ilmeisesti välillä saanut ja eiköhän laatu rupea nousemaan kun saavat lisää kokemusta.

Laatu on tosiaan hiukan vaihdellut, mutta kahdeksasta maistamastani talon oman panimon real alesta ainoastaan yksi (chiliale) on ollut mielestäni kelvotonta, ja tuolloinkin tarjolla oli Pirun polkkaa (ipa), joka on mielestäni ko. panimon laadukkain tuote toistaiseksi.

Tuosta kokeiluerien myyntiin laitosta en tiedä. Parin viikon välein tuolla poikkean yleensä maistamassa uutta real ale. Kuten mainittua, yksi kahdeksasta on ollut heikkoa. Toki noita kokeilueriäkin saattaa tarjolla olla. Outo valinta jos noin on, eihän kukaan epäonnistunutta olutta tahdo juoda.

Millä nimillä noita huonoja kokeilueriä on myyty?
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuosta kokeiluerien myyntiin laitosta en tiedä. Parin viikon välein tuolla poikkean yleensä maistamassa uutta real ale. Kuten mainittua, yksi kahdeksasta on ollut heikkoa. Toki noita kokeilueriäkin saattaa tarjolla olla. Outo valinta jos noin on, eihän kukaan epäonnistunutta olutta tahdo juoda.

Millä nimillä noita huonoja kokeilueriä on myyty?

En nyt tiedä onko varsinaisesti kokeilueriä mutta vähän aikaa myynnissä ja kehnoja arvioita saaneita ovat olleet Chili Alen lisäksi ainakin Sirkustirehtööri Suippolan Vappu Ale ja Post Mortem. Mutta tämä tosiaan vaan kuulopuhetta ja tarkoitus on itse käydä paikka testaamssa kunhan vaan Tampereelle yhtään pidemmäksi aikaa taas ehtii.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olen hiukan puritaani oluen suhteen nykyään. Kaikki muu kuin pyhän kolminaisuuden hiiva-mallas-sokeri ulkopuolelta tuleva maku on ei-toivottua. En nyt äkkipäätä keksi yhtään poikkeusta.

Onko tässä joku kompa vai mikä pyhä kolminaisuus tuo oikein on? Humala se on mikä oluessa maistuu. Humala, mallas ja hiiva.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onko tässä joku kompa vai mikä pyhä kolminaisuus tuo oikein on? Humala se on mikä oluessa maistuu. Humala, mallas ja hiiva.
Joo, my bad. Toki se sokeri on siinä maltaassa. Ja olen sentään suorittanut panimotekniikan kurssin opiskeluaikana. Ja silti onnistun missaamaan humalan!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös