On aika oluen

  • 677 472
  • 3 968

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen lähdössä ensi viikolla Itävaltaan, ja tulipa mieleeni kysäistä, osaavatkos sikäläiset mielestänne oluenpanon jalon taidon?

Perustiedot löysin täältä mutta paljon jäi vielä puuttumaankin.

Viiniähän tuonne lähdetään suurimmaksi osaksi metsästämään (Grüner Veltliner & Zweigelt) mutta oluellekin varmasti löytyy hetkensä. Eli Ottakringiä vai Stiegliä?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En tajua oluista yhtään mitään, mutta uskaltaudun silti tänne vinkumaan. Nimittäin, olen tehnyt satunnaisia pistoja oluthyllyille toiveissani löytää jokin tumma(?) laatu, jonka maku ei olisi niin kovin perinteisin kitkerä vaan mielumminkin kotikaljamaisen pehmeä. Onko näin, että humalointi tekee kitkeryyden ja minun on tyytyminen sokeriseen kotikaljaan, vai mikä niinku mättää? Tänään ostin Nokian Panimon tumman Keisarin, mutta tuossakin kitkeryys hakkaa vastaan alussa, vaikka siellä häivähdys sitä täyteläistä makua käväiseekin välissä, minkä vuoksi ylipäätään yritän jotain mieleistä olutta haeskella. Onko olemassa jotain, mitä suosittelisitte?

Toinen kysymykseni koskee rankasti humaloituja oluita. Nimittäin, amerikkalainen ystäväni pitää oluista, joista minä en siis ymmärrä yhtään mitään. Kysäisin huvikseni, onko Suomesta löytynyt mitään erikoista ja sanoi pääasiassa tykänneensä. Kuitenkin sivulauseesta kävi ilmi, että hän kaipailee kotiseutunsa runsaasti humaloituja oluita. Hiukan epämääräinen kuvaus, mutta voisitteko heittää jotain suosituksia. Valitettavasti en tajunnut kysäistä muita kriteerejä hänen suosikeilleen.
 

P Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avoimen liigan karsinnat, Marcin Kolusz
Tumma lager on jonkin verran oluthifistelijöiden suosiossa, ja siksi usein humaloitu aika kitkeräksi. Stout (Guinness, Murphy's, Beamish) erottuu selvästi, ehkäpä kotikaljankipittäjän mielestä edukseen?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Velkopopopopoboriksen tumman olen joskus testannut ja vähän sama meininkin oli kuin nyt Keisarin kanssa. Toista voisin joskus testata, vaikutti arvion mukaan lupaavalta. Keisari ei ollut kummoisia kehuja saanut.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Velkopopopopoboriksen tumman olen joskus testannut ja vähän sama meininkin oli kuin nyt Keisarin kanssa. Toista voisin joskus testata, vaikutti arvion mukaan lupaavalta. Keisari ei ollut kummoisia kehuja saanut.

Tumma Staropramen voisi olla toinen vinkki. Ja puteli on pienempi, kuin Velkossa, joten sen saanee helpommin alas, vaikkei pitäisikään mausta. :)
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Onko olemassa jotain, mitä suosittelisitte?
Newcastle Brown Ale on kanssa helppo, vähän tummempi olut. Sinebrychoffin Velvet on muistaakseni melko pehmeä. Alkosta on saatavilla hinta-laatu-suhteeltaan mainio Saku Tume.

hän kaipailee kotiseutunsa runsaasti humaloituja oluita -- voisitteko heittää jotain suosituksia.
Ehdottomasti Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan Kievari Humalainen, johan sen sanoo nimikin. Samaan sarjaan on juuri tullut myös Kievari Retale, joka on ikään kuin edellämainitun kevytversio. Myös Kukko Pilsit ovat keskivertosuomalaista runsaammin humaloituja, joskin ihan eri tyylisiä kuin amerikkalaishenkinen pale ale. Jos asut Tampereen seudulla, vie kaverisi Plevnaan juomaan Smörre IPAa. Nämä tulevat äkkiseltään mieleen.
 

Tuamas

Jäsen
Velkopopopopoboriksen tumman olen joskus testannut ja vähän sama meininkin oli kuin nyt Keisarin kanssa. Toista voisin joskus testata, vaikutti arvion mukaan lupaavalta. Keisari ei ollut kummoisia kehuja saanut.

Suosittelen tummaa tai vaalea Budvaria, molemmat aivan loistavia oluita ja kohtuullisen helppoja juotavia.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pieniltä panimoilta ja panimoravintoloilta tuntuu Suomestakin noita vahvasti humaloituja tulevan. Plevnalla tuon aiemmin mainitun lisäksi Severin IPA, Huvilalla Pale Ale ja Stadin panimolla American Pale Ale. Nämä siis sellaisia mitä on tullut itse maistettua ja ihan hyväksi todettua, enemmänkin löytyy.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiitoksia vastauksista. Harmi, kun tuli jätettyä Guinness hyllyyn keisarin sijasta.

Laitilan matsku lienee helpoiten löydettävissä noista reilusti umaloiduista, jos vaikka ostaisin jannulle maistiaisen.
 

J.Petke

Jäsen
Kiitoksia vastauksista. Harmi, kun tuli jätettyä Guinness hyllyyn keisarin sijasta.

Laitilan matsku lienee helpoiten löydettävissä noista reilusti umaloiduista, jos vaikka ostaisin jannulle maistiaisen.


En millään jaksa uskoa, että pitäisit Guinnesista jos velkokin oli melkein liian kitkerää.

Tummissa oluissa se menee muutenkin niin, että mitä enemmän niitä juo niin sitä enemmän niistä saa irti ja silloin rupeaa maistumaan myös hieman erilaisetkin oluet.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
En millään jaksa uskoa, että pitäisit Guinnesista jos velkokin oli melkein liian kitkerää.
Samaa mieltä, kyllä Guinessia piti juoda aika monta tuoppia ennen kuin alkoi maistumaan. Sen jälkeen onkin pudonnut todella mukavasti, kyllä näin on.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minusta taas marketeissa myytävät ulkomaiset tummat lagerit (vs. P Giroux) ovat lähestulkoon kaikki tsekkiläisittäin aika makeita ja niukasti humaloituja. Siispä suosittelen tummia tsekkiläisiä sampiolle. Itse pysyttelen niistä kaukana. Minusta ne ovat paria poikkeusta lukuunottamatta täyttä kuraa. Litovel on niitä harvoja, joita viitsii juoda. Vai oliko se Krusovice? Koska en muista, niin pysyttelen noistakin varmuuden vuoksi kaukana. Kumma juttu, kun Tsekeistä tulee kuitenkin laadukkaita ja maukkaita vaaleita pohjahiivaoluita. Kotimaiset kyllä maistuvat minulle juuri humalointinsa ansiosta. Suosikkejani ovat Velvet ja Olvi. Jos Kukkoa pitää ostaa, se on aina pilsiä.

Aivan eri asia ovat sitten portterit ja stoutit. Ale on alea, joskus kalpeampaa ja joskus tummempaa. Itse en miellä niitä tummiksi oluiksi, vaan pelkästään aleiksi. Niistä löytyy taatusti vivahteita joka makuun, jos yleensä aromeista oluessaan pitää.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Kuitenkin sivulauseesta kävi ilmi, että hän kaipailee kotiseutunsa runsaasti humaloituja oluita. Hiukan epämääräinen kuvaus, mutta voisitteko heittää jotain suosituksia.

Lisääpä ostoslistalle myös Huvila Pale Ale, on hyvin humaloitu. Valittu Vuoden Kotimaiseksi Olueksi 2008, ja humaloinnissa on käytetty jenkkihumalia. Jos kotikulmilta ei tunnu löytyvän, niin pyydä paikallista K-kauppiasta tilaamaan - yleensä suostuvat.
 

Berrie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Ilves
Tummista liputtaisin Murphy's Irish stoutin puolesta kuten tuossa yllä jos mainittiin. Ja jos Alkossa tulee käväistyä niin perinteinen Koffin Porter, siinä ehkä tuo korkeampi alkoholiprosentti tuo pientä kovuutta pintaan, mutta muuten on loistotuote.

Molemmat ainakin eroaa noista tummista lagereista, niistä yksi "helpoimmista" juotavista mitä on meikäläisen eteen sattunut on tuo mainittu Saku Tume.

Myös pieni vivahdus Spordeen nostaa ainakin tuon portterin statusarvoa, vaikkei se muuten maistuisikaan juojalle.
 
Viimeksi muokattu:

sem

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minusta taas marketeissa myytävät ulkomaiset tummat lagerit (vs. P Giroux) ovat lähestulkoon kaikki tsekkiläisittäin aika makeita ja niukasti humaloituja.

Tsekkien tummia lagereita kuvaa parhaiten termi "karamellisoitu". Ei pysty juomaan enää ollenkaan. Vaaleat tsekkilagerit maistuukin sitten oikein hyvältä. Tämän hetken suosikki Budejovicky Budvar.

Aivan eri asia ovat sitten portterit ja stoutit. Ale on alea, joskus kalpeampaa ja joskus tummempaa. Itse en miellä niitä tummiksi oluiksi, vaan pelkästään aleiksi. Niistä löytyy taatusti vivahteita joka makuun, jos yleensä aromeista oluessaan pitää.

Alet on toki aleja mutta jos tummuutta ja helppoa juotavuutta hakee niin Fullersin London Pride tulee minulla ensimmäisenä mieleen.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Toinen kysymykseni koskee rankasti humaloituja oluita.

Nythän ei ole kai mainittu Pilsner Urquellia, joka itselle tulee ilman muuta ensimmäisenä mieleen kun puhutaan runsaasti humaloidusta oluesta.

Aikoinaan Lahden Erikoinen oli oikein voimakkaasti humaloitu suomalainen olut. Sitä vaan ei taideta millään muullakaan nimellä enää valmistaa.

Tummista tsekkiläisistä myös sitä mieltä, että ainakin tölkissä myytävät (Velko, Litovel, Krusovice) ovat melko kotikaljamaisia (silti tykkään). Pulloissa myytävät ja harvinaisemman nimiset (Prismoissa useita erilaisia) ovat sitten kitkerämpiä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Nythän ei ole kai mainittu Pilsner Urquellia, joka itselle tulee ilman muuta ensimmäisenä mieleen kun puhutaan runsaasti humaloidusta oluesta.

Jättäisin tämän muuten sanomatta, mutta estääkseni Sampion ja muiden oluesta vähemmän tietävien harhaanjohtamisen, on kyllä todettava, että Urquell on tankinhuuhteluvettä verrattuna oikeasti humaloituihin oluisiin.

Sampio muuten, missä päin Suomea asustat? Josko parhaassa tapauksessa osattaisiin neuvoa joku olutravintolakin, jonne voisit jenkkiystäväsi viedä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sampio muuten, missä päin Suomea asustat? Josko parhaassa tapauksessa osattaisiin neuvoa joku olutravintolakin, jonne voisit jenkkiystäväsi viedä.
Läntisen Uudenmaan harmaassa helmessä, Lohjalla. Huvittavaa, että olen näitä asioita pohdiskellut yksikseni vaikka kuinka, kun olisin vain voinut marssia tänne ja kysyä neuvoa. No, pitää tuonne tehdä treffit, kun jannu palaa pohjoisesta. Toki muitakin mahdollisesti lähellä olevia saa suositella.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jättäisin tämän muuten sanomatta, mutta estääkseni Sampion ja muiden oluesta vähemmän tietävien harhaanjohtamisen, on kyllä todettava, että Urquell on tankinhuuhteluvettä verrattuna oikeasti humaloituihin oluisiin.
Anteeksi tietämättömyyteni alkoholiasioissa, mutta kertoisitko runsaammin humaloidun oluen, jota saa lähimarketeista?
 

J.Petke

Jäsen
Anteeksi tietämättömyyteni alkoholiasioissa, mutta kertoisitko runsaammin humaloidun oluen, jota saa lähimarketeista?

Kievari humaista ainakin saa prismasta. Ja itse miellän myös Urquellin aika miedoksi mutta nämähän ovat aina makuasioita. Jopa London Pride on mielestäni jyrkemmin humaloitua. Urquell maistuu ainakin minun suussani aika normaalilta lagerilta. Hyvää tosin sekin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kievari humaista ainakin saa prismasta. Ja itse miellän myös Urquellin aika miedoksi mutta nämähän ovat aina makuasioita. Jopa London Pride on mielestäni jyrkemmin humaloitua. Urquell maistuu ainakin minun suussani aika normaalilta lagerilta. Hyvää tosin sekin.
Kievaria pitänee varmaan kokeilla.

En kyllä maistamatta hyväksy väitettä, että LP olisi humalaisempaa kuin Urquell. Taidan ostaa niitäkin varmuuden vuoksi. Tuttujahan nuo ovat, ja muistikuvat väittävät päinvastaista.

Asiasta toiseen, kauppakeskus Columbuksen City-Marketin kaljatiski vaikutti melko hyvinvarustetulta.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Anteeksi tietämättömyyteni alkoholiasioissa, mutta kertoisitko runsaammin humaloidun oluen, jota saa lähimarketeista?

Ainakin meidän lähimarketista saa mm. Huvila Pale Alea. Tokikaan ei taida jokaisesta Siwasta (jos yhdestäkään) löytyä, mutta ei kai kriteerinä ollutkaan, että pitää olla jokaisen pikkupaikkakunnan kioskiluvilla toimivan Siwan hyllyssä?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ainakin meidän lähimarketista saa mm. Huvila Pale Alea. Tokikaan ei taida jokaisesta Siwasta (jos yhdestäkään) löytyä, mutta ei kai kriteerinä ollutkaan, että pitää olla jokaisen pikkupaikkakunnan kioskiluvilla toimivan Siwan hyllyssä?
Eli yksi merkki löytyy hyvin varustetuista marketeista? Sehän tarkoittaakin päivänselvästi sitä, että Urquell on hananpesuvettä. M.O.T.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös