On aika oluen

  • 685 880
  • 4 044

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Muutenkin belgialaisen oluen suurena ystavana, nain Jouluna maistuu nimenomaan hyvin hiivainen abbey beer, trappist. Kun suosikkiani, Afflighemia, ei ole saatava lahikaupasta menee siina tapauksessa hieman "streetimpikin" Chimay Ale, talla kertaa se punainen "lightimpi" versio, jossa ei oo potkua kun 7%.
 

Jyrla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves.
Läheisestä S-Marketista mukaan tarttui Laitilan panimon minulle aiemmin tuntematon tuote, Kievari-olut. Schwarz-tyyppinen olut oli pehmeä ja aromikas, ja suosittelen lämpimästi tummista oluista pitäviä maistamaan.

Itseäni harmittaa, että tyydyin ottamaan vain yhden pullon. Vieläköhän sitä viitsisi tänään lähteä hakemaan lisää?
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Nyt kun jouluoluet on maisteltu, niin olisko jollain mitään vinkkiä esim. talvioluista? Siis enemmän tuonne tummien oluiden puoleen vetää makumieltymykset ja mietin tässä, että mitä hakisi kaveriksi viikonlopun saunaan.
Perusvalikoimat on mennyt suusta alas, mutta jokin uusi tuttavuus olisi taas tervetullut.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Tuleeko kenellekkään mieleen Suomessa (tai netissä) paikkaa, mistä saisi Bud Light -olutta tilattua? Kerrassaan mainion makuista tuo olut.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Tuleeko kenellekkään mieleen Suomessa (tai netissä) paikkaa, mistä saisi Bud Light -olutta tilattua? Kerrassaan mainion makuista tuo olut.

Anteeksi kommentini tämä ei ole henkilökohtaista mutta kun the HMV jengin kannattaja tykkää Bud Light oluesta (joka on myös aika HMV-olutta) pistää pikkasen hymyilemään.

Mutta pysytään asiassa. Itse olen kähikuppilassa viime aikoina innostunut juomaan Nokian Panimon Keisari Müncheneriä hanasta. Ai ai ai että on hyvää.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On jotenkin vaikeata uskoa, että joku oikeasti pitäisi Bud Lightista tai vaikkapa Miller Litestä. Mutta kai se on mahdollista, kyllähän nuo molemmat ovat varsinkin rapakon takana arvostettuja brändejä. Toisaalta en yhtään ihmettelisi, vaikkapa tässä tiedustelussa olisi ollut jonkinlaista miinan virittelyn makua.

Mutta jos joku oikeasti pitää Bud Lightista ja sen mausta, tarkoittaa se minun korvaani sitä, että tykkää sen mauttomuudesta, eli ei voi sietää oluen makua. Olenko väärässä?

Itse maistoin lauantaina tshekkiläistä tummaa Herold-olutta. Oli oikein makoisaa. Mukavasti pienoista savun makua oli aistittavissa. Eikä maku ollut niin melassinen, kuin monilla muilla tuon maan tuotteilla.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
On jotenkin vaikeata uskoa, että joku oikeasti pitäisi Bud Lightista tai vaikkapa Miller Litestä. Mutta kai se on mahdollista, kyllähän nuo molemmat ovat varsinkin rapakon takana arvostettuja brändejä. Toisaalta en yhtään ihmettelisi, vaikkapa tässä tiedustelussa olisi ollut jonkinlaista miinan virittelyn makua.

Mutta jos joku oikeasti pitää Bud Lightista ja sen mausta, tarkoittaa se minun korvaani sitä, että tykkää sen mauttomuudesta, eli ei voi sietää oluen makua. Olenko väärässä?

Ei, kyllä itse pidän aidosti tuosta.

Olen (mahdollisesti) oppinut pitämään oluen mausta vasta 26-vuoden ikäisenä, teininä on aina ollut rahaa niin paljon ettei ole tarvinnut kaljaa juoda - vaan join päärynäsiideriä hymyssä suin siinä kun osa kavereista joi Karhua tai muuta litkua hampaat irvessä.

Mutta tottakai, ymmärrän. BISSE päästää valloilleen sellaiset ÄIJJJJÄ-tunteet ettei sitä voi yhdistää mihinkään kevyeeseen, Lightiin tai Liteen. Hinttien touhua.

Bud Light on oikeasti hyvää, yritin etsiä sitä muutamasta paikallisesta Citymarkeista - heikoin tuloksin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta tottakai, ymmärrän. BISSE päästää valloilleen sellaiset ÄIJJJJÄ-tunteet ettei sitä voi yhdistää mihinkään kevyeeseen, Lightiin tai Liteen. Hinttien touhua.

Bud Light on oikeasti hyvää, yritin etsiä sitä muutamasta paikallisesta Citymarkeista - heikoin tuloksin.

Toki jollain ahdasmielisellä saattaa tuollaista tulla mieleen sanasta "Lite". Minulla tulee taas se mauttomuus. Itse kyllä suosin kevyttuotteita, jos kyse on esim. juustosta, makkarasta, maidosta tai vaikkapa jogurtista. Mutta oluessa taasen en. Pika-googletuksen mukaan puolen litran tuoppi Bud Lightia sisältää 200 kcal, mikä ei ole mitenkään ratkaisevasti vähemmän esimerkiksi puoleen litraan tshekkiläistä Budvaria (215 kcal). Enemmänkin se light/lite viittaa makuun.

Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että suomalaiset "kaljat" ovat varsin heikkoja. Siksi pyrin välttämään niitäkin. Kokeilehan piruuttasi jossain vaiheessa esim. Newcastlea tai vaikkapa juuri tuota Budvaria. Tai jos noista miedon makuisista pidät, niin espanjalaiset Estrella ja San Miguel voisivat sopia sinulle myös hyvin. Minusta ne voittavat Budweiserin tuotteet ylivoimaisesti.

edit: Budweiser Lightia ei taida saada Suomesta. Tämän Sinerbruchoffin mukaan tänne tuodaan vaan 4.4%:sta ja 5.0%:sta Budia. Lightissa on muistaakseni 4.2%.

http://www.sinebrychoff.fi/page.php?page_id=108&id=47
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ja metsään meni. Oikeastaan mikä tahansa muu hakkaa Koffin tuotteen, genressä kuin genressä.

Mutta makuasioitahan nämä.
Tämä ei ole edes makuasia. Sinä et tiedä oluesta mitään, jos kehtaat dissata yhtä maailman parhaista oluista.
 

KJ hunter

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En ole todellakaan mikään hifisti oluiden suhteen, mutta tuota Koffin lightia tuli jokunen päivä sitten testattua ja kamalan laimeaa litkua oli. Kai silti joku tuosta pitää, en minä.

Hmm, siis kyseessä oli tämä Light Beer, ei Koff Lite
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tämä ei ole edes makuasia. Sinä et tiedä oluesta mitään, jos kehtaat dissata yhtä maailman parhaista oluista.

Komppaan. Parasta tummaa suomalaista. KOFF ei aina automaattisesti tarkoita synonyymia paskalle.

Noita LITE-oluita markkinoidaan nyt vähillä kaloreilla tyhmille. Totuushan on, että keppanaan on lisätty vettä, jolloin alkoholin määrä laskee ja kalorit tippuvat. Ne ovat samaa paskaa kuin svedujen II-olut. Värjättyä vettä. Vielä bulkimpaa kuin normikeppanat ja kovemmalla hinnalla - luonnollisesti.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Komppaan. Parasta tummaa suomalaista. KOFF ei aina automaattisesti tarkoita synonyymia paskalle.
Jep. Onhan se jopa Michael Jacksonin (R.I.P.) mielestä yks maailman parhaista, kuten hyvin tiedetään.

Tässä ketjussa kehuttu Keisarin Münchener yllätti minutkin positiivisesti lauantaina. Yleensä nuo nokialaiset ovat olleet aika pliisuja, mutta nyt on panimomestari kyllä onnistunut. Loistava talviolut, ainakin A-vahvuisena tuopista.
 

Rixa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Saako Suomesta ostettua Warsteineria ettei tarvitsisi odotella jälleen ensi kesää ja ulkomaanreissuja. On sentään mielestäni aivan loistavaa olutta Pilsner nimenomaan.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Saako Suomesta ostettua Warsteineria ettei tarvitsisi odotella jälleen ensi kesää ja ulkomaanreissuja. On sentään mielestäni aivan loistavaa olutta Pilsner nimenomaan.

Tänään oli tuota perussettiä ainakin paikallisen City-Marketin hyllyssä.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Saako Suomesta ostettua Warsteineria ettei tarvitsisi odotella jälleen ensi kesää ja ulkomaanreissuja. On sentään mielestäni aivan loistavaa olutta Pilsner nimenomaan.
Premium Verumia saa kyllä yleisesti maitokaupoista, alkoholitonta Premium Freshiäkin laajalti.

Sistis kirjoitti:
Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että suomalaiset "kaljat" ovat varsin heikkoja. Siksi pyrin välttämään niitäkin.
No joo, suomalaiset vaaleat lagerit ovat kyllä pääsääntöisesti kuraa. Mutta itse toivon, että porukka yrittäisi tutustua myös pienempiin suomalaisiin merkkeihin: Ovatko ahvenanmaalaisen Stallhagenin tuotteet jo tuttuja? Entäs Nokian Panimon keitokset? Finlandia Sahti? Lammin Sahti ja Käki Katajaolut?

Suomalaisen olutkulttuurin kannalta Laitilan Mämmi on mahtava siirto. Vaikka olut ei herkku olisikaan, on loistavaa, että rohkeutta ja innovaatioita löytyy.

Hyvää terassiolutta havittelevat, hereillä! Lähialkostasi saattaa löytyä vielä mainiota belgialaista alea, La Chouffea, ja myymäläsiirtokin on mahdollinen. Suomessahan tuota tituleerataan jouluolueksi, koska etiketissä on hauska tonttu, mutta tosiasiassa tätä pannaan ympäri vuoden. Kannattaa ehdottomasti maistaa ja jemmata kesäterassejakin varten.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Warsteiner on kyllä yksi ehdottomista suosikki bulkkioluistani, alkuperäisessä taitaa tosin olla alkoholia 4,8% joten jos sitä Suomessa myydään ruokakaupassa niin sen on oltava eri tavaraa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No joo, suomalaiset vaaleat lagerit ovat kyllä pääsääntöisesti kuraa. Mutta itse toivon, että porukka yrittäisi tutustua myös pienempiin suomalaisiin merkkeihin: Ovatko ahvenanmaalaisen Stallhagenin tuotteet jo tuttuja? Entäs Nokian Panimon keitokset? Finlandia Sahti? Lammin Sahti ja Käki Katajaolut?

Samaa toivon itsekin. Nuo suomalaiset perus-market-bulk-lagerit ovat niitä, joita kutsun "kaljaksi". Suomalaiset oluet ovat sitten näitä pienempiä merkkejä. Noista Nokian panimon oluita olen joitain juonutkin. Plevnan tuotokset ovat tuttuja, ja niille annan varauksettoman kehuni. Suomenlinnan panimon Pale Ale oli oikein makoisaa, kun sitä viime vuonna maistelin.

Ex-lammilaisena hiukan hävettää, etten pahemmin tuosta Lammin Sahdista tykkää. Sen sijaan pidän suuresti perinteisin menoin tehdystä sahdista, jota esim. oma mummoni on tehnyt koko ikänsä. Ei kuitenkaan enää muutamaan vuoteen, kun ikääkin alkaa hänellä olla jo lähemmäs 90v. Opettipa hän joskus tuon taidon jälkipolvillekin, eli minulle ja parille kaverilleni. Valitettavasti taitaa olla lähemmäs kymmenen vuotta siitä, kun viimeksi tuota tuli kokeiltua. En taida enää osata, eikä kyllä oikein ole aikaa tai paikkaakaan.

Meni ehkä hieman aiheen sivuun, mutta toisaalta olihan sahti Michael Jacksoninkin mielestä mahtava juoma.

Mitä tulee tuohon Warsteineriin, niin viime perjantaina ostin sitä pullollisen ihan Tampereen S-market Pendolinosta. Olen kyllä törmännyt siihen joskus aiemminkin.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Plevnalla on hyviä keitoksia, mutta onko niitä missään vähittäismyynnissä? En viitsisi tulla käymään aina Tampereella Smörrellä... Sama koskee Suomenlinnaa, Huvilaa jne. Toinen erityisesti mieleen jäänyt olut on Huvilan ESB viime kesän Suuret oluet, pienet panimot -tapahtumassa. Tulevan kesän SOPP:n päivämäärät ovat muuten 2.-4.7. Lahti ja 30.7.-1.8. Helsinki.

Originaalin Warsteinerin Premium Verumin alkoholipitoisuus on muuten tosiaan se 4,8%, Suomen markkinoille tuodaan vähän vesitettyä versiota.

Sinänsä mielenkiintoista, että suomalainen kesäolutuutuus, Nikolai Vehnä, tökättiin markkinoille jo tammikuussa. Kepeän sitruunainen lager, jolle varmasti on paikkansa kesä-heinäkuussa. Tulen ostamaan toistekin.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Ja metsään meni. Oikeastaan mikä tahansa muu hakkaa Koffin tuotteen, genressä kuin genressä.

Mutta makuasioitahan nämä.
Makuasioita todella. Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä.

Vaikka Koff muuten tuottaisi kuraa, niin Porter on kyllä yksi parhaista tummista oluista, joita ihminen voi suuhunsa kaataa. Ehkä kertoisit itse, mitä tummaa olutta pidät ko tuotetta parempana, niin saisimme aiheesta keskustelua.
 

sem

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Plevnalla on hyviä keitoksia, mutta onko niitä missään vähittäismyynnissä?

Eipä ole ei. Tästähän on ollut jonkin verran keskustelua että panimoille (vaiko vain pienpanimoille?) sallittaisiin samanlainen ulosmyynti kuin "tilaviineissä".

Vannoutuneena viinin karttelijana ja oluen ystävänä en olisi ollenkaan pahoillani jos tälläinen mahdollisuus olisi. Vaatinee kuitenkin lakimuutoksen.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Myös Newcastle Brown Ale on aivan helevetin hyvää.
Tähän yhdytään. Tällä hetkellä tämä on mun mielestäni paras olut. Mitään janojuomaahan tämä ei ole, mutta kun en olutta janooni edes juo. Lähiprisma oli ottanut Newcastlen valikoimiinsa, parhautta. Voi voi kun vielä jostain löytäisi lasipullossa.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko kellään tietoa, saako Suomesta mistään brittiläistä olutta nimeltä John Smith? Myydään keltaisessa tölkissä ja siellä sisällä on muistaakseni sellainen samanlainen kuulaa kuin Guinnesissa. Omien makuhavaintojeni perusteella TOP3:ssa (Koffin ja Karhun kanssa...) oluiden rankingissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös