On aika oluen

  • 675 187
  • 3 968

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Vaikka avausviestissä pyydettiinkin jättämään kotimaiset lagerit keskustelun ulkopuolelle, niin on kyllä pakko sanoa että Lapin Kulta is back! Vuosien ajan lappari on ollut se toiseksi viimeinen vaihtoehto (Karjala on paskinta) mitä olen ostanut, mutta nyt uudistuksen jälkeen kotikaupungin kebardi on taas varteenotettava vaihtoehto. Hain juuri siksarin uutta Torniolaista ja ihan hyväähän tämä on.

En muista olenko aikaisemmin maininnut, mutta ulkomaalaisista oluista oma suosikkini on Australialainen James Squire. Tarkempaa laatua en tähän hätään jaksa netistä kaivaa, mutta ainakin nimimerkki Carlos tietää mistä puhun.
 

ipaz

Jäsen
Tahmee kirjoitti:
Kohta sihautetaan urheilun jälkeinen olunen. Vaihtoehtoina ensimmäiseksi ovat tänään uudet tuttavuudet eli Saku Gold tahi Nikolain tumma lager. Onko muilla kokemuksia, kuinka kyseiset maltaiset vaikuttavat makunystyröihin?

Tuota Nikolain tummaa lageria on tullut maisteltua tässä keväällä ja kevättalvella useamminkin. Toimii. Toinen varsinkin viihteellä usein maistuva olut on Kozel tumma lager, Cerny.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
V-man kirjoitti:
Vaikka avausviestissä pyydettiinkin jättämään kotimaiset lagerit keskustelun ulkopuolelle, niin on kyllä pakko sanoa että Lapin Kulta is back! Vuosien ajan lappari on ollut se toiseksi viimeinen vaihtoehto (Karjala on paskinta) mitä olen ostanut, mutta nyt uudistuksen jälkeen kotikaupungin kebardi on taas varteenotettava vaihtoehto. Hain juuri siksarin uutta Torniolaista ja ihan hyväähän tämä on.

En ole täällä maalla vielä tuohon törmännyt, mutta Aamulehden yleisönosaston tekstariosiossa tänään väitettiin, ettei nuo uudet poronkusipullot olisi pantillisia. Ihmettelyketjukamaa eli voiko pitää paikkansa?

V-man kirjoitti:
En muista olenko aikaisemmin maininnut, mutta ulkomaalaisista oluista oma suosikkini on Australialainen James Squire. Tarkempaa laatua en tähän hätään jaksa netistä kaivaa, mutta ainakin nimimerkki Carlos tietää mistä puhun.

Saako tuota jostain Suomesta? En muista Aussessakaan tuollaiseen merkkiin törmänneeni, mutta aussioluet samoin kuin NZ:n vastaavat olivat pääsääntöisesti hel~wetin hyviä. 'vii-bii' eli Victoria Bitter oli ausseissa hyvää olutta, jota sai mistä vain. Parempia löytyi sitten juurikin noista pikkumerkeistä, yksi tasmanialainen stout on ehkä parasta olutta, jota tähän mennessä olen maistanut. Merkki ei kylläkään valitettavasti jäänyt mieleen.

Samaten kun ei muista yhtäkään uusiseelantilaista olutmerkkiä, sielläkin kuitenkin ne pikkumerkit olivat keskimäärin parempia. Vai olikohan siellä paikallinen koffi nimeltään joku Red Lion, siis se bulkkikura.

Käsittämätöntä on se, että Fosterss on saanut varsinkin myös erittäin maukkaiden oluitten Englannissa niin käsittämättömän suosion. Ausseissa sitä kuraa eivät juoneet kuin abot, lähinnä hinnan takia. Siis aussien koffia. Ja se Euroopassa lisenssillä pantava on, jos mahdollista, vieläkin pliisumpaa.

Jääkaapista löytyy nyt, paitsi Karhua, niin neljä tölkkiä Guinnessia, joka nyt kelpaa paremman puutteessa vaikka sen liian kylmänä tuosta tölkistä joutuukin nauttimaan, Jacobsen Bramley Wit vehnäolutta heräteostoksena lähikaupasta vielä pullo jäljellä, oli kohtuullista, sekä samaten yksi pullo tumma Budejowickyä, kuvittelin tosin ostavani sitä vaaleaa kun en ollut tummaa ennen Suomessa nähnytkään, oli pettymys.

Ja 'bout kolmen viikon päästä Cornwalliin emäntää moikkaamaan, Cornish Creamia onkin jo melkein yhtä ikävä kuin emäntää. Siinä on taivaallisen makuinen pikimusta bisse hienolla valkoisella vaahdolla. Vielä pehmeämmän ja samalla täyteläisemmän makuista kuin Guinness. Ja voltteja vain 2,5%, eli päiväoluena aivan lyömätön. Sitä ei edes ilmeisesti saa muualta kuin joistakin Cornwallin pubeista hanasta.

t. hanu
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Lapin Kulta, saako sitä nykydirektiiveillä oluena myydä? Täytyy varmaan kokeilla taas. Tai ehkäpä ei sittenkään. Miksi jotain 95-bensaakin piti tuoda markkinoille, kun 99 oli jo keksitty? Ja joillain Neste-vainailla 101.

Tänään kaupassa näin niitä long-neck-lapin-kulta-standeja pulloineen. Onko se vain nyt sitä uutta reseptiä, vai koko tuotanto? Syytä ainakin olisi. Kummallekin.
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
Shayne kirjoitti:
Lapin Kulta, saako sitä nykydirektiiveillä oluena myydä? Täytyy varmaan kokeilla taas. Tai ehkäpä ei sittenkään. Miksi jotain 95-bensaakin piti tuoda markkinoille, kun 99 oli jo keksitty? Ja joillain Neste-vainailla 101.

Kannattaa joskus tehdä se perinteinen sokkotesti näistä kotimaisista teollisuuslagereista. Minä nimittäin tein, ja kun yleinen luulo on että lappari olisi jotenkin vetistä ja mautonta niin yllätys oli sokkotestissä melkoinen.

Kotimaisista peruskeppanoista selvästi värittömintä ja mauttominta on Olvin CXX mutta muissa ei ole juuri eroa.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
hanu kirjoitti:
Saako tuota jostain Suomesta? En muista Aussessakaan tuollaiseen merkkiin törmänneeni, mutta aussioluet samoin kuin NZ:n vastaavat olivat pääsääntöisesti hel~wetin hyviä. 'vii-bii' eli Victoria Bitter oli ausseissa hyvää olutta, jota sai mistä vain. Parempia löytyi sitten juurikin noista pikkumerkeistä, yksi tasmanialainen stout on ehkä parasta olutta, jota tähän mennessä olen maistanut. Merkki ei kylläkään valitettavasti jäänyt mieleen.

VB taitaa olla aussilan suosituin bisse ja hyväähän se onkin. Moni luulee että Aussit juovat Fosterssia, mutta ei sitä siellä "kukaan" juo.

http://www.australianbeers.com/beers/james_squire_original/james_squire_original_amber_ale.htm

Tuossa infoa James Squiresta. Aivan jumalaista olutta jota ei ikävä kyllä saa kuin Australiasta ja sielläkin rajoitetusti. Isoimmissa kaupungeissa on Squiren omat panimoravintolat, mutta esim. kaupoista joutui aina vähän hakemaan kyseistä olutta.

Laitoin Oulun Oluthuone Leskisellekkin joskus mailia, että tuota jos saatte edes pullollisen niin minä tulen käymään. Maksoi mitä maksoi. Olen joskus pyytänyt siskoani lähettämään minulle sikspäkillisen, mutta eipä ole näkynyt :)

Suomessa myytävistä tämänhetkiset su
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
hanu kirjoitti:
Saako tuota jostain Suomesta? En muista Aussessakaan tuollaiseen merkkiin törmänneeni, mutta aussioluet samoin kuin NZ:n vastaavat olivat pääsääntöisesti hel~wetin hyviä. 'vii-bii' eli Victoria Bitter oli ausseissa hyvää olutta, jota sai mistä vain. Parempia löytyi sitten juurikin noista pikkumerkeistä, yksi tasmanialainen stout on ehkä parasta olutta, jota tähän mennessä olen maistanut. Merkki ei kylläkään valitettavasti jäänyt mieleen.

VB taitaa olla aussilan suosituin bisse ja hyväähän se onkin. Moni luulee että Aussit juovat Fosterssia, mutta ei sitä siellä "kukaan" juo.

http://www.australianbeers.com/beers/james_squire_original/james_squire_original_amber_ale.htm

Tuossa infoa James Squiresta. Aivan jumalaista olutta jota ei ikävä kyllä saa kuin Australiasta ja sielläkin rajoitetusti. Isoimmissa kaupungeissa on Squiren omat panimoravintolat, mutta esim. kaupoista joutui aina vähän hakemaan kyseistä olutta.

Laitoin Oulun Oluthuone Leskisellekkin joskus mailia, että tuota jos saatte edes pullollisen niin minä tulen käymään. Maksoi mitä maksoi. Olen joskus pyytänyt siskoani lähettämään minulle sikspäkillisen, mutta eipä ole näkynyt :)

Suomessa myytävistä suosikkini on tumma velkku. Varsinkin ruokajuomana aivan ylivoimainen. Caffreys toimii myös loistavasti.

edit: "The dark caramel brown ale purveys a wonderful malty aroma from its thick foamy head. The strong malty flavour is infused with a sweet and ends with a delicious nutty finish. The palate is caressed with a honeycomb mousse that eases the beer into a soft long quiet finish. " - James Squirea kuvaillaa em. linkissä.

Taidan alkaa pakkaamaan matkalaukkujani välittömästi.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
oukka kirjoitti:
Kannattaa joskus tehdä se perinteinen sokkotesti näistä kotimaisista teollisuuslagereista. Minä nimittäin tein, ja kun yleinen luulo on että lappari olisi jotenkin vetistä ja mautonta niin yllätys oli sokkotestissä melkoinen.
Tai sitten se pitäisi tehdä uudelleen. Opiskelukaverit teetättivät sen joskus ehkä 10v sitten mulla, kun olin lesoillut, että Lapparin tunnistaa vaikka putkaan vietäessä. Kahdeksalla olutmerkillä, joista varmoiksi piti ensin nimetä kolme ja lopuista viidestä sai jättää kokonaan nimeämättä kaksi. Varmoiksi nimesin kolme (Lapin Kulta, Karjala ja Koff), lopuista viidestä valitsin ne kolme (Karhu, Sandels, Amiraali), jotka nimesin ristiin eli ei yhtään oikein - ja nimeämättä jäivät Olvi ja Leningrad Cowboys. Niin ne kolme ekaa meni oikein, sentäs. Lapin Kulta oli ehkä helpoin.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Tyytyväisenä on mainittava, että Alko on viime kuukausina kovasti skarpannut olutvalikoimiaan.

Aiemminhan mikä tahansa city-ääs-marketti on pessyt monopolifirman olut-rosterillaan mennen tullen.

Nyttemmin Alkoon suorastaan tulvii toinen toistaan mielenkiintoisempaa tuttavuutta Brittein saarilta. Tulva on jopa niin voimakasta, että laatumerkki, ja tähän saakka paras vähittäismyynnistä saatavana ollut bisse, ESB on poistunut kokonaan mm. Hietalahden A-kaupasta muiden merkkien tieltä.

Ei kovin halpa harrastus, mutta kyllähän retket pitkäripaiseen ovat nykyään todellista elämysmatkailua.
 

HangoverFairy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lapanen kirjoitti:
Tyytyväisenä on mainittava, että Alko on viime kuukausina kovasti skarpannut olutvalikoimiaan.

Aiemminhan mikä tahansa city-ääs-marketti on pessyt monopolifirman olut-rosterillaan mennen tullen.

Nyttemmin Alkoon suorastaan tulvii toinen toistaan mielenkiintoisempaa tuttavuutta Brittein saarilta. Tulva on jopa niin voimakasta, että laatumerkki, ja tähän saakka paras vähittäismyynnistä saatavana ollut bisse, ESB on poistunut kokonaan mm. Hietalahden A-kaupasta muiden merkkien tieltä.

Ei kovin halpa harrastus, mutta kyllähän retket pitkäripaiseen ovat nykyään todellista elämysmatkailua.

Itse harrastanu tuota alkon tarjomien olueiden maistelua. Täytyy myöntää, että melko kallista ja varsinkin osa oluista ollu aika kaukana "suomalaisen" makutottumuksista. Kyllähän nuo "city-ääs-marketit" pesee alkot välillä olut valikoimallaan, mutta muutaman hyvän vahvemman olut merkin olen A&O:sta löytänyt.
Tässä yksi
http://www.alko.fi/tuotteet/fi/780196

Tässä yksi jota tekisi mieli maistaa,mutta ei "raaski"
http://www.alko.fi/tuotteet/fi/788816

Asiasta toiseen. Oletteko ostaneet Sofiero olutta? Tumma ja vaalea. Itsestä tuntuu, että molemmat oluet maistuvat melko samanlaiselta. Huippua näissä tölkeissä on parasta ennen merkintä. Kyllä ruotsalaiset osaa!! Siis tarkoitan tällä mitä lukee "Parasta ennen." jälkeen!
 

scholl

Jäsen
Mikä on suomalaisen makutottumus? Eikös jokaisella kansalaisella ole hyvin erilaiset makutottumukset? Ei siinä ole mitään kollektiivista meininkiä siinä mielessä. Itse esim. en ole koko ikänäni voinut oikein sietää kotimaisia oluita kun taas jollekin toiselle ne uppoavat helposti. Eroja on siis ihmisten välillä hurjasti.
 

HangoverFairy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
scholl kirjoitti:
Mikä on suomalaisen makutottumus? Eikös jokaisella kansalaisella ole hyvin erilaiset makutottumukset? Ei siinä ole mitään kollektiivista meininkiä siinä mielessä. Itse esim. en ole koko ikänäni voinut oikein sietää kotimaisia oluita kun taas jollekin toiselle ne uppoavat helposti. Eroja on siis ihmisten välillä hurjasti.

"Suomalaisella" tarkoitan vaaleita oluita/keskikaljaa. Makuasioista voi vaan sanoa tämän koiran pyllyn nuolimisen....
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Erämaan kettu kirjoitti:
Strasbourg on ollut osa Saksaa n. 50 vuotta (1870-1918 ja 1940-1944) yli 2000 vuotisesta historiastaan. Ranskaan se on kuulunut yli 300 vuotta (1600-luvun lopusta vuoteen 1870 + nykyaika). Ennen Ranskaan liittämistä Strasbourg taisi olla "vapaakaupunki", ja sitä ennen osa pyhää roomalaista keisarikuntaa. Historian perusteella en väittäisi Strasbourgia saksalaiseksi sehän olisi sama jos sanoisi Helsinkiä venäläiseksi kaupungiksi.

Kronenbourgin panimon on perustanut Jérôme Hatt (piti tarkistaa wikipediasta), joka ei myöskään kuulosta saksalaiselta.

Straßburg oli satoja vuosia osa nimenomaan pyhää Saksalais-Roomalaista keisarikuntaa - vai millaisia roomalaisia luulet 1500-luvun Keski-Euroopassa asuneen? Kyseinen kaupunki on suunnilleen yhtä ranskalainen kuin Viipuri on venäläinen...

Nimiasiaan on vielä pakko huomauttaa muutamasta suomalaisesta oluenvalmistajasta; ei nimiä Sinebrychoff tai Hartwall ole varsinaisesti Kalevalasta poimittu, mutta suomalaisia oluita kuitenkin niidenkin tuotteet ovat (huolimatta viime aikojen omistusjärjestelyistä).


edit: kun nyt tuli Kalevala vedettyä mukaan, niin löytyyköhän nimi Olvi sieltä?
 
Viimeksi muokattu:

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Häh häh muuten! Oluen aika on seuraavan kerran sitten 1.6.07. Sen verran rankka festarikesäkin on taas tiedossa.
 

scholl

Jäsen
Vaughan kirjoitti:
Straßburg oli satoja vuosia osa nimenomaan pyhää Saksalais-Roomalaista keisarikuntaa

Naulan kantaan. Vaikka joku ranskalaismielinen yrittikin valheella väittää kaupunkia ranskalaiseksi niin kerrataanpa asioita. Heiliges Römisches Reich oli lähes tuhatvuotinen saksalainen valtakunta. Kannattaa lukea esim. Wikipediasta asiasta. Lähes koko Eurooppa oli Frankenin ympärille kasattu saksalainen mesta.
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olut, kalja, bisse.. - Rakkaalla lapsella on monta nimeä

Koska kukaan ei ole pyhittänyt suomalaiselle "joka tilanteen" juomalle omaa ketjua, niin teen sen nyt.

Olut on kehitetty samoihin aikoihin, kun ensimmäiset pyörätkin. Voidaankin siis puhua melko vanhasta juomasta. Aluperin olutta juotiin Egyptissä ja paljon myöhemmin ensimmäiset panimot syntyivät saksaan.

Nykyään olutta tehdäänkin monessa maassa. Vanhin edelleen valmistettava olut on belgialainen lambic, joku maistanut? Mielenkiintosta on, että Ruotsi-Suomessa sotilaan päivittäinen olutannos oli kaksi ja puoli litraa tuota helmeilevää mallasjuomaa.

Itse en aluksi ollut oluen ystävä, mutta armeija-aika opetti varusmiehen kääntämään katseensa kohti mallasjuomien kerhoa. Nykyään kaljaa menee joidenkin mielestä jopa liikaakin kurkusta alas. Viime vuotta saakin kaiholla muistella, kuinka tuli kori kaljaa juotua ja tämän jälkeen pelaamaan kaveriporukalla pesistä.

Nyt kaikki kertomaan kokemuksiaan oluen maailmasta. Itsellä ei hirveesti ole kokemusta ulkomaalaisista oluista, joten heitänpä pallon seuraavalle! Mikä olut oli hyvää, mihin petyit yms...
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Pilsneri on sana, mikä saa mut aina ärsyyntymään, kun sillä suomalaisessa kansankielessä tarkoitetaan ykkösolutta, kun mulle pilsner on vain yksi lagerin alalaji.

Vaikka en minä nyt mikään suoranainen olutasiantuntija olekaan, mutta kohtuu kiinnostunut olen tuosta mallasjuomasta ja joskus lukioaikaan lueskelin aikani kuluksi siitä kirjallisuuttakin jonkin verran.

Ja tuo nimitys siis vain saa aina jotenkin ärsyyntymään. On minullakin valittamisen aiheet juu, tiedetään.
 

Meikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Arsenal FC, NFL, O_______O
Kotona juodaan kaljaa, baarissa olutta. Siitä tulikin mieleen että otampa yhden kaljan.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Tuttavapiirissä juodaan toisinaan myös ööliä ja olssia, itse suosin olut-sanaa, sillä kalja on rahvaanomainen ilmaisu ja tuo ensimmäisenä mieleen kotikaljan. Luokittelisin itseni ehdottomasti oluen ystäväksi, ja onpa erilaisiin oluisiin reilun vuoden aikana tullutkin jo jossakin määrin tutustuttua. Hyllystä löytyy myös Seppo Äyräväisen Suomalaisen oma olutopas (http://olutopas.info/), jonka kanssa on hauska vertailla omia aisteja kirjoittajan vastaaviin. Kenties paras tähän asti juomani olut on saksalainen tumma tuplapukki Ettaler Kloster Curator, erikoisin taas Frankfurtissa juotu Eisbock, 24% alkoholia sisältävä hanaolut.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pilsneri on sana, mikä saa mut aina ärsyyntymään, kun sillä suomalaisessa kansankielessä tarkoitetaan ykkösolutta, kun mulle pilsner on vain yksi lagerin alalaji.
Sama juttu. Vaikka olen rauhanomainen kaveri, niin tekee mieli kuristaa ja lyödä tylpällä metalliesineellä päähän sellaista, joka jotain ykkösoluen litkua kutsuu pilsneriksi. Loukkaavaa oikeaa pilsneriä kohtaan, joka on, ainakin niiden muutamien lajikkeiden perusteella, mitä olen juonut, todella kelpoa tavaraa ja kaukana jostain nössöjen oluesta.

Itse vasta parikymppisenä "opin" juomaan olutta, kuten alkoholia muutenkin. Alkuunhan tuo maistui hirvittävältä ja mietin, miten joku voi siitä pitää. Niin siihen makuun vaan tottui ja kylmä huurteinen maistuu usein taivaalliselta, vielä enemmän, jos on pientä taukoa pitänyt oluen maistelusta. Sen aromin maistaa ihan eritavalla silloin.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Olut on kylmää, kalja on taskulämmintä

Keikyä, keppana, Jerusalem (itse paneskeltu), ölppä...

Oluen juominen oli minulle hyvin rakasta touhua 18-27 -vuotiaana. Pidin erityisesti suomalaisista merkeistä Lapin Kulta, Karjala ja Koff. Ulkomaalaisista olusista Sol(?) ja turkkilainen Efes ja Heineken olivat suosikkejani.

Voi että sitä ihanaa tunnetta, kun tuli perjantaina töistä ja jääkaapissa odotti alijäähtynyt olutpullo. Ensipuraisu...

Nyttemmin on jäänyt. Viime viikonloppuna tuli pitkästä aikaa maistettua ja nyt olut maistuikin kaljalta. Pahaa. Niin se maailma vuodessa muuttuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös