On aika oluen

  • 674 395
  • 3 968

machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Tottenham Hotspurs, Barca
Miguel kirjoitti:
Toinen erityinen muisto Prahasta jäi paikasta nimeltä Bollocks. Tarjoilivat Hoegaardenin todella isosta ja oluelle epätyypillisestä lasista sitruunaviipaleen kera. Silloin aukeni silmät tuollekin oluttyypille. Toisaalta annoksen koko oli lähellä kipurajaa, sillä noin makeaa olutta ei pidä ahmia kerralla liikaa.

Niin tuo Hoegaardenhan pitäisi aina tarjota isosta laakeasta lasista. Belgialaisilla oluilla kun kaikilla on oma uniikki lasinsa. Belgiassa onkin hyvä tapa viedä aina tyhjä lasi baaritiskille. Koska baarit aina tarjoavat oluensa siihen kuuluvasta lasista ja näitä eri laatuja kun voi yhdessä baarissa olla se 150. Niin ei niitä joka merkille niin montaa lasia voi tietenkään olla. Belgiastahan ne maailman parhaat oluet löytyy. Ei tarvii kuin mennä Belgeen oluelle niin saa Hoegaardenin oikeassa lasissa. Itse en ks oluesta niin välitä. Duvelhan se on oluiden shamppanjaa.
 
Suosikkijoukkue
TPS, LFC, FCB, Sens
NemI kirjoitti:
Onkos Grolschin lager kenellekään tuttu? Itse en olutta juo, mutta ravintola-alalle kierosti kytkeytyneenä kiinnostaa, että löytyykö kysyntää ja millaisia kokemuksia tästä olusesta löytyypi.

Grolsch on ihan mukava lager. Kotimaassa sitä tulee harvoin juotua, kuten muitakin tuontilagereita, mutta esim. viimeksi jenkeissä ostimme casen Grolschia bussimatkalle ja hienosti toimi. Suomessakin kohtuuhintaisena baarissa ihan mahdollinen vaihtoehto. Suomessa kaupassa myytävässä vaihtoehdossa (ainakin viimeksi ostaakseni) bonuksena kiva korkki, joka toisaalta varmasti tuntuu myös hinnassa.


machine kirjoitti:
Belgiastahan ne maailman parhaat oluet löytyy.

Kuten myös kammottavin koskaan juomani olut. Cantillon-panimon punaista sorttia erehdyin maistamaan Tukholmassa lokakuussa. Maku muistutti lähinnä sappea ja yhden pienen taistelu oli vähintään tarpeeksi.
 

machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Tottenham Hotspurs, Barca
toxteth_terror kirjoitti:
Kuten myös kammottavin koskaan juomani olut. Cantillon-panimon punaista sorttia erehdyin maistamaan Tukholmassa lokakuussa. Maku muistutti lähinnä sappea ja yhden pienen taistelu oli vähintään tarpeeksi.

Jep. Varmasti löytyy kaiken makuisia tuotteita. Maassa on vajaa kaksi sataa panimoa ja tuollaiset 500 eri olutta.
 
Suosikkijoukkue
TPS, LFC, FCB, Sens
machine kirjoitti:
Jep. Varmasti löytyy kaiken makuisia tuotteita. Maassa on vajaa kaksi sataa panimoa ja tuollaiset 500 eri olutta.

Makuja on onneksi monia ja olen toki Belgialaisten ystävä kuten mieltymykseni Hoegaardeniin osoittaa. Joskus vaan kunnon valikoimaan törmätessä tulee kokeiltua jotain erikoisempaa kuin mitä loppujen lopuksi olisi halunnutkaan. Huumoria kohtaamisestamme kyseisen myrkyn kanssa riitti kyllä pitkäksi aikaa ja siinä mielessä se oli ihan onnistunut valinta.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
machine kirjoitti:
Niin tuo Hoegaardenhan pitäisi aina tarjota isosta laakeasta lasista.

Hooegaardeniin itsekin tuossa olen tykästynyt vuoden aikana, että piti "unohtaa" taskuun pari kappaletta noita isoja tuoppeja baarireissulla. Tai isoja ja isoja, eihän Hoegaarden-tuoppikaan ole vetoisuudeltaan kuin suurin piirtein pintin kokoinen, mutta hassulta valtavalta ämpäriltähän se näyttää.

Ilokseni olen muuten pannut merkille, että Hoegaardenia saa nykyään ainakin Helsingistä monesta paikasta. Tainnut joku iso maahantuoja tms. kelpuuttaa listoilleen. Ja saa nimenomaan hanasta noissa isoissa jäähdytetyissä laseissa tarjoiltuna. Ne pikkupullot, jossa Hoegaardenia myös myydään, ovat lähinnä ihmisten kiusaamista.

Toinen vähän samantapainen olut on Jacobsen Bramley Witt. Tanskalaista, taitaa olla Carlsbergin perustajan nimen mukaan nimetty tai jtn. Myydään sekä baareissa että joissain kaupoissa jostain syystä 0,75 litran pulloissa, joita suosittelen, jos haluaa käydä parilla, humaltua ja silti puhua totta kumottujen pullojen määrässä.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Isosta tuopista Hoegaardenia saa Stadissa ainakin Manalan alakerran baarissa. Tänään Virgin Oil & Co tarjoili saman samanlaisesta mutta pienemmästä tuopista. Sitruunalla tosin hekin.

Ei voi ketjun hengen mukaisesti todeta muuta kuin, että kyllä toi kalja hyvälle maistuu. Ainoa, josta mä saan sen kunnollisen ensipuraisun.
 

Mustis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion Palloseura, Kalevan Pallo
tt kirjoitti:
Myös baijerilainen WeissBier(mit hefe) maistuu usein, mutta parhaita merkkejä ei valitettavasti Suomesta saa.
tt

WeissBier on kyllä varsin mukavan makuista ainetta, mutta kuten todettu Suomessa tarjottava Fransiskaner WeisBier ei ole todellakaan parasta tämän sortin olutta. Itse pidän erityisesti Erdinger WeissBier:stä. Loistavaa!
 

Miguel

Jäsen
Jippo kirjoitti:
Ilokseni olen muuten pannut merkille, että Hoegaardenia saa nykyään ainakin Helsingistä monesta paikasta. Tainnut joku iso maahantuoja tms. kelpuuttaa listoilleen.

Tästä jälleen herää semi-off-topicina ihmetykseni, että miksi erilaisia olutmerkkejä tuntuu riittävän pieniinkin kuppiloihin entistä enemmän, mutta siiderit tuntuvat olevan katoava luonnonvara. Suosikkini Magnersin tynnyrituonti lopetettiin viime vuonna ja sama kohtalo taitaa olla käynyt Stowfordillekin. Sääli. Raikas ja helmeilevä, kunnon siideri on kiva piriste oluenjuonnin lomaan. Pienissä pulloissa ne vain ovat niin törkeän kalliita, että vaaka kallistuu yleensä mieluummin oluen puoleen.

Ilmeisesti suomalaiset ovat olutkansaa muutenkin kuin mäyräkoirien kulutuksen osalta. Kertoohan siitä sekin, että tämä viestiketju elää ja voi hyvin, mutta siideriketjua ei taida olla eikä varmaan ole tulossakaan.
 

efektimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa
Miguel kirjoitti:
Ilmeisesti suomalaiset ovat olutkansaa muutenkin kuin mäyräkoirien kulutuksen osalta. Kertoohan siitä sekin, että tämä viestiketju elää ja voi hyvin, mutta siideriketjua ei taida olla eikä varmaan ole tulossakaan.

Johtuu varmaan osittain siitä, että nämä suomessa myytävät juomat, joita siidereiksikin kutsutaan, ovat niin kauheaa litkua, ettei niitä oikein mielellään juo. Jos tänne saisi enemmän kunnon siidereitä, noiden kaikenmaailman upcidereiden ja muiden kammotusten joukkoon, niin ehkä niitä enemmän joisikin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
efektimies kirjoitti:
Johtuu varmaan osittain siitä, että nämä suomessa myytävät juomat, joita siidereiksikin kutsutaan, ovat niin kauheaa litkua, ettei niitä oikein mielellään juo. Jos tänne saisi enemmän kunnon siidereitä, noiden kaikenmaailman upcidereiden ja muiden kammotusten joukkoon, niin ehkä niitä enemmän joisikin.

Saahan täältä jo Strongbowta aika monesta kaupasta, joten kai parempaan suuntaan ollaan tavallaan menossa. Noh eiköhän kohta joku juokse tänne huutelemaan ettei Strongbow ole oikeaa siideriä :)

Tiedättekös mikä on muuten Strongbown ja Crowmoorin ero? Ainakin maku, mutta muutakin eroa löytyy.
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Jostain syystä nämä upcidereiden "natural" versiot ovat makuuni sopivia. Erityisesti nuo punaiset vintage upsiderit. Eli niitä voi 6 oluen kaveriksi 2 juoda.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jippo kirjoitti:
Hooegaardeniin itsekin tuossa olen tykästynyt vuoden aikana, että piti "unohtaa" taskuun pari kappaletta noita isoja tuoppeja baarireissulla. Tai isoja ja isoja, eihän Hoegaarden-tuoppikaan ole vetoisuudeltaan kuin suurin piirtein pintin kokoinen, mutta hassulta valtavalta ämpäriltähän se näyttää.
Tommosia kusipäitä pitäisi vetää turpaan. Vitun kiva sitten taas yrittää tilailla niitä mukeja lisää, kun juntit haluaa saada hyllyyn koristetta. Muutenkin helvetin helppo lasi pitää varastossa, kun ei ole kovin tilaa vievä. Mä en ole ikinä ymmärtänyt varastamista, vielä vähemmän lasien varastamista.

Hienohan se lasi silti on, ja yksi suurimpia myyntivaltteja. Kesän terassikeleille yritetään saada hommattua pari litran vetoista mukia, niitä on ainakin promolaseina ollut joskus. En sitten tiedä kuka sellaista jaksaisi kallistella, tuon puolen litran mukinkin paino tyhjänä on 1,2kg.

Edit: Hugo on ollut noin vuoden verran Koffin listoilla. Käykää muuten tänään tai ensi viikolla juomassa, pian sitä ei taas saa. Laiskat belgit.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
macnevis kirjoitti:
Tiedättekös mikä on muuten Strongbown ja Crowmoorin ero? Ainakin maku, mutta muutakin eroa löytyy.
Toinen on Englannista ja toinen Keravalta. Samaa paskaa pitkälti muuten, omenamehusta käytettyä paskaa bulkkisidua. Ei kumpaakaan voi kunnon siideriksi väittää.

Miguel: Harmi tosiaan ettei Magnersia enää saa, mutta vikana ei ollut huono menekki, vaan ongelmat Irlannissa. Mun tiedon mukaan tankkikamaa ei saa enää missään Irlannin puolella, tosin sitten sielläkin nimenä Bulmer's (tjsp.), eivät saa enää tehtyä niin suuria määriä. Kokeile vaikka Black Rattiä tai Blackthornia jos satut törmäämään, BR varsinkin suht lähellä. Ja myös aidoista siideriomenoista tehtynä.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Blackthorn ehdottomasti allekirjoittaneen suosikki siidereistä. Lappeenrannasta en kyllä tiedä muuta paikkaa kuin Old Cockin mistä sitä saisi hanassa eikä kyllä paljoa pullostakaan näy muualla.
 

Näkemys

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Beneluxmaista tulee todella hyviä oluita. Paikan päällä toki parhaita ja Alkon valikoima kovin nihkeä tässä suhteessa. Luostarioluetkin erinomaisia yksittäin nautittuna, mutta humalatavoitteella hukkaan menee kuin Jalosen Jukan itkut kaikesta mahdollisesta.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Leffe

Sain Belgiasta tuliaiseksi pullon (0,75l) Leffe olutta. Aluksi luulin saavani skumppapullon, koska pullo tuli hienossa metallisessa tötterössä. Pullossa oli lisäksi oikea korkki-korkki. Etikettiä tavaamalla huomasin, että kyseessä on olutpullo.

No pramean ulkokuoren alta paljastui sitten aikamoista kuraa ainakin meikäläisen makuhermoilla. Aika humalan ja tunkkaisen makuinen voimakas (6.6%) vaalea lager. Jollain lailla tuli mieleen itsemme teini-iässä liialla sokerilla Finladia-uutteesta panemamme olut.
En suosittele.

StevieY
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hunajaista

Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen juoma on Fullers Honey Dew, löytyy ainakin Alkosta. Tämä maistuu varmasti kokeneelle olutniilolle, mutta myös peruskoffin ystävä nauttinee tästä. Maku on hieman makea, pehmeä, täyteläinen, silti raikas.

Juotava ehdottomasti lasista. Käy hyvin niin saunan jälkeen kuin vaikka ruokajuomana jonkun hieman miedomman makuisen ruoan kanssa, eli ihan pippuripihville kannattaa pitää edelleen se tuhti punkku kehissä.

Toimii varmasti hyvin lämpinä päivänä terassillakin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
macnevis kirjoitti:
Onkos kukaan maistanut banaaniolutta? Näin ilmoituksen tästä Tennispalatsin William K:ssa mutta enpäs maistanut.

Prahan Pivovarsky Dumissa olen maistanut. Ei mitään erikoista siellä, mutta kyllä se alas meni. Samasta paikasta sai myös kahvi-, kirsikka-, chili- ja nokkosoluita. Ja kai jotain muitakin erikoisuuksia...

Eilen join ensimmäistä kertaa tummaa Mallaskosken kuohua. Oli muuten hyvää. Vaaleaa olin joskus maistanut, kun isäukko tarjosi joskus kotipuolessa vieraillessani. Vaalea ei niin vakuuttanut, mutta tumma oli tosiaan loistavaa. Melkein kuin tshekkiläiset. :)
 

Jindebyne

Jäsen
Sistis kirjoitti:
Prahan Pivovarsky Dumissa olen maistanut. Ei mitään erikoista siellä, mutta kyllä se alas meni. Samasta paikasta sai myös kahvi-, kirsikka-, chili- ja nokkosoluita. Ja kai jotain muitakin erikoisuuksia...

Itse vedin eilen huiviin Helsingin keskustan Aussie Barissa sikäläistä Kiwi-olutta ja oli ainakin meikäläisen makuun oikein piristävä juoma aurinkoisille keleille, se sitten onko tälläinen juoma sitä ehtaa olutta jne on toinen asia, mutta tuollaiset asiat ei ole minua koskaan haitanneet, juonhan myös Corona Extraa limen kera kun hullu puuroa.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sistis kirjoitti:
Prahan Pivovarsky Dumissa olen maistanut.

Sama täällä, banaaniolut oli eksotismia, mutta ei minulle suuri makuelämys. Sen sijaan tuon panimoravintolan oma tumma oli erittäin hyvää, raakalaismaista ja kultivoitunutta yhtä aikaa. Suosittelen erittäin lämpimästi tummien oluiden ystäville. Kyseisen oluen ohelle kannattaa tilata olutmakkaraa. Hieman keskiaikainen ja mitä mainion makunautinto on valmis.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Trancezz kirjoitti:
Itse vedin eilen huiviin Helsingin keskustan Aussie Barissa sikäläistä Kiwi-olutta ja oli ainakin meikäläisen makuun oikein piristävä juoma aurinkoisille keleille, se sitten onko tälläinen juoma sitä ehtaa olutta jne on toinen asia, mutta tuollaiset asiat ei ole minua koskaan haitanneet, juonhan myös Corona Extraa limen kera kun hullu puuroa.

Makuasioitahan nämä ovat että onko mikä "ehtaa" ja mikä ei.. Itse tykästyin ainakin aikoinaan Two Dogs-sitruunaolueen, joten tuota Kiwi-olutta voisi olla myös mukava maistaa. En itse näitä erikoisempia oluita (hunaja, sitruuna yms.) montaa kerralla juo, mutta mukavaa vaihtelua perinteisten Suomi-lagerien väliin..
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Footless kirjoitti:
Mä en ole ikinä ymmärtänyt varastamista, vielä vähemmän lasien varastamista.

Jees, myönnetään, ettei toi pölliminen nyt oikeasti kauhean fiksu tempaus ollut, mutta niiden tuoppien alkuperäinen sisältö saattoi vaikuttaa asiaan.

Mistään pikkupubista en veisikään, mutta Bottalta se ei tuntunut niin kauhealta. Vähänkään erikoisemman merkin tuopposta en olisi ottanut sieltäkään, mutta H:ta näyttää olevan sen verran yleisemmin tarjolla, että.. nojoo turhahan näitä selitellä. Käyttöön otin, en hyllyn koristeeksi.

Tulipa mieleeni noista Hoegaarden-tuopeista, että enpä ollut ennen nähnyt pientä versiota niitä. Siis sellaisia 0,4 litran vetoisia. Ihan samanlaisia kuin nuo tutut "ämpärit".

Kuten jotkut jo kirjoittivat, niin siideriketjulla olisi varmaan tilausta. Jossakin voisi sitten vuodattaa eteläafrikkalaisen Hardy's-siiderin katoamista.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jippo kirjoitti:
Mistään pikkupubista en veisikään, mutta Bottalta se ei tuntunut niin kauhealta. Vähänkään erikoisemman merkin tuopposta en olisi ottanut sieltäkään, mutta H:ta näyttää olevan sen verran yleisemmin tarjolla, että.. nojoo turhahan näitä selitellä. Käyttöön otin, en hyllyn koristeeksi.
Yhtä vitun perseestä se on joka paikasta. Hugo-laseja on kohtuu vaikee saada, toimitusajat on aika pitkät välillä. Lisäksi mukin iso koko vaikeuttaa varastointia, niinpä niitä on meillä ainakin kerralla kierrossa noin kymmenen, yleensä vähän vajaa. Se on sitten tosi kiva kun ei taas ole kaikille halukkaille antaa oikeaa jäistä mukia, kun joku haluaa himassakin juoda samasta mukista. Ei kukaan kerkeä niitä pestä ja jäädyttääkin vielä niin nopeasti kuin esim. viikonloppuisin olisi tarve. Varsinkaan jos joku einstein nappaa joka lauantai kaksi messiin.

Noista tuopeista, 0,4:sta en ole nähnyt, tarkoitatko sitä missä on viivoitus 0,33:n mukaan, vaikka toki sisään mahtuu enemmän? Niitä mulla on muutama himassa, helvetin hyviä juomalaseja (poistettiin käytöstä, ihan siis rehellisesti raahasin himaan). Lisäksi löytyy sitä 0,25:ttä, joka on se yleisempi pieni mitta. Ja sitten se legendaarinen litran mitta tietysti. 0,4 litraa olisi tietysti loistava noille ketjumestoille, missä asiakasta viedään vajaalla tuopilla.

Aivan huippu tuo Lapin Kulta -läppä. Jostain lehdestä kanssa siitä lueskelin ja nehän tosiaan lisää vähän humalaa siihen ja vähän tummempia maltaita. Jutun mukaan tavoitteena on se ettei Lapparia enää erottaisi muista suomalaisista lagereista. Vittu tuo on brändäystä jos joku.

PS. Jos on jonkun pakko varastaa, niin varastakaa nyt edes sitten ketjuilta, yksityiset ravintolat on muutenkin aina aika tiukoilla, puhumattakaan siitä mitä kesä tuo tullessaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös