On aika oluen

  • 674 589
  • 3 968

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuskin tuo ainakaan on auttanut, vaikka vakuutukset korvaavatkin. YT:t on kuulemma jo pidetty ja toivottavasti niistä jotain apua saadaan. Alunperinkin epäilin koko hanketta, Bryggeri kun sijaitsee kaupungin kalleimmilla paikoilla ja vuokra noin isolle tilalle on varmasti melko helvetin korkea. Väki ei kai oikein ole paikalle löytänyt, joten liikaa on jäänyt panimotoiminnan harteille eikä sekään mikään kultakaivos kuitenkaan ole. Toivottavasti saavat homman kuitenkin vielä toimimaan, mutta pahaa pelkään nykyisessä taloustilanteessa.

Voi hyvinkin olla, että Bryggeri tulevaisuudessa luopuu ravintolatoiminnasta, ja keskittyy vain panimotoimintaan. Toinen vaihtoehto voisi olla ravintolatoiminnan siirtäminen pienempiin tiloihin. Tuon nykyisen tilan suhteen olen joka tapauksessa valitettavasti samoilla linjoilla. Toivon luonnollisesti toiminnan jatkuvan ainakin panimotoiminnan muodossa, sillä SOPP-tapahtumissa Bryggerin oluet olivat hyvinkin lupauksia herättäviä. Toki ruokaravintolatoimintakin olisi hyvä lisä pienpanimo-oluiden oheen.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Bryggerin oluet on tosiaan olleet kauttaaltaan onnistuneita, jos nyt ihan mitään täysosumaa ei ole vielä osunut kohdalle. Mm. heidän Helsinki India Pale Ale oli viime kesänä SOPP:ssa yksi parhaista, raikas tyylipuhdas ja tasapainoinen IPA. Toivon mukaan toiminta ei pääty. Tuo tulipalo oli kyllä erittäin harmillinen takaisku. Tämähän oli jo toinen tulipalo tänä vuonna joka osui pienopanimotoimintaan. Pyynikin panimolla oli tulipalo joskus keväällä ja se lopetti oluen tuotannon hetkeksi ja samasta syystä panimo ei ollut mukana SOPP:ssakaan, kun ei ollut varastoa.

Todella hankalia ja vahingollisia juttuja etenkin noin pienille yrityksille, joiden talouteen varmasti tekee melkoisia lovia tämmöset tapahtumasarjat, mutta minkäs niille mahtaa.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Året Runt. Äärimmäisen hyvä kotimainen tumma lager ja sitä ei saa mistään, loppu kaikkialta, handelit tyhjinä, kuppiloista loppu. Pakko tyytyä kolmosversioon. Ei näin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt torstaina tuli jouluostosten jälkeen käytyä aterioimassa Tampereen Gastropub Nordicissa ja otettua asiaan kuuluvasti palanpainikkeeksi yksi hanasta löytyvä pienpanimo-olut. Tällä kertaa valintani osui kylmäkoskelaisen Hopping Brewsters:n ruis-IPA:an, joka kantoi nimeä Pale Ryeder. Prosentteja oli muistaakseni 7.2.

Täytyy kyllä kehua olutta! Siis tuo oli makuuni aivan loistava! Sopivan raikas, mukavan hedelmäinen, katkeraa humaluutta oli juuri sopivasti. Genressään ihan kärkipään oluita, etten sanoisi. Kyseinen pienpanimo oli minulle uusi tuttavuus. Ehdottoman positiivinen sellainen joka tapauksessa.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Noniin, jenkkioluita on nyt juotu viimeisen parin kuukauden aikana muutamia ja täytyy kullä sanoa, että amerikkalaiset osaavat tehdä imperial stouteja! Yeti IS, Stone RIS ja Smuttynose IS maistettu, ja siinä onkin kyseisen tyylilajin parhaat itselleni. Todella sääli, ettei näitä Suomesta oikein meinaa saada. Stonen voi sentään hakea Arkadian Alkosta, vahva suositus sille. Smuttynose taisi kyllä olla noista paras omaan makuuni.

Sen sijaan yksi randomeimmista tuttavuuksista oli Ayinger Altbairisch Dunkel, jonka pitäisi kai olla tyylilajinsa parhaimmistoa (100 ratebeerissa) = aivan tavallinen dunkel/tumma lager, ihan hyvää, muttei mitään hehkutettavaa. Näitä tulee oluissa aina silloin tällöin vastaan, jotain hirveän hypetettyä ja arvostettua, joka ei ole maineensa väärti.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Noniin, jenkkioluita...
Asiaan oikeastaan mitenkään liittymättä (edes tähän ketjuun), niin viime syksynä oli pakko kokeilla jenkeissä NHL-matsissa sopeutua muuhun porukkaan ja ostaa sellainen ämpärin kokoinen Bud Light. Oli kyllä sellaista litkua, että alta pois. En vaan jaksa ymmärtää miksi tuollainen "olut" on niin suosittua siellä päin. Ostin tuotteen ensimmäisellä erätauolla ja teki oikeasti tiukkaa saada se juotua pelin loppuun mennessä. Eikä ollut todellakaan mikään halpa, vaan maksoi muistaakseni 14 dollaria. Vaikka Suomessakaan ei mitenkään voi kehuskella olutkulttuurilla, niin on tuo light-pelleily vielä hirveämpää.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Vaikka Suomessakaan ei mitenkään voi kehuskella olutkulttuurilla, niin on tuo light-pelleily vielä hirveämpää.

Amerikkalaisten makro-oluiden hirveys saattaa hyvinkin olla yksi syy sille, että siellä on todennäköisesti maailman elävin pienpanimokulttuuri. Budit, Millerit ja muut ovat vielä kamalampaa kuraa kuin joku suomalainen Koff. Yhdysvalloissa pienpanimo-oluen myyntimäärät ovat suhteessa todella suuret verrattuna esim. juuri Suomeen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Asiaan oikeastaan mitenkään liittymättä (edes tähän ketjuun), niin viime syksynä oli pakko kokeilla jenkeissä NHL-matsissa sopeutua muuhun porukkaan ja ostaa sellainen ämpärin kokoinen Bud Light. Oli kyllä sellaista litkua, että alta pois. En vaan jaksa ymmärtää miksi tuollainen "olut" on niin suosittua siellä päin. Ostin tuotteen ensimmäisellä erätauolla ja teki oikeasti tiukkaa saada se juotua pelin loppuun mennessä. Eikä ollut todellakaan mikään halpa, vaan maksoi muistaakseni 14 dollaria.

Suosio perustuu markkinointiin ja siihen, että tuotetta saadaan massoittain markkinoille ja kuluttajien saataville. Samalla hinta pidetään halvempana kuin laadukkailla pienpanimo-oluilla. Toki urheilutapahtumat ovat tässä hinnoittelussa toinen juttu: Siellä kaikki maksaa. Yhtä kaikki, sama tekijä selittää, miksi Suomessakin nämä bulkkilagerit ovat suosituimpia oluita. Laadulla ei tuossa ole mitään tekemistä, vaikka jotkut yrittävätkin niin väittää.

Itse kävin pari vuotta sitten St.Louisissa katsomassa NHL-ottelua. Totesin melko pian, että peli katsotaan kuivin suin. Miller ja Bud maksoivat kymmentä taalaa per pieni pullo. Vähän laadukkaammat oluet olivat sitten muutaman taalan enemmän. Ei siinä, voi sitä kiekkoa katsoa ilmankin.
 

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse olen vasta viime aikoina löytänyt oluissa sen oman juttuni, ja se on vahvat oluet. Mun mielestä oluessa pitää olla luonnetta, ja ilmeisesti se vaatii vähän tymäkämmän käymisprosessin. Noin yleisesti ottaen tykkään kyllä muutenkin vahvoista mauista, eli esim. joulupöydässä mulle toimii erilaiset sillit, kypsytetyt juustot ja rosolli. Sen lisäksi makeus ja siirappisuus toimii mulle aina - oli sitten kyse perunalaatikosta, sinapista tai oluesta.

Mutta sitten niihin olusiin: Tässä joulun alla sattui koeluonteisesti käsiin Belhaven Scottish Stout joka suorastaan hiveli makuhermoja. Voimakas mutta pehmeä, makea, siirappinen, maltainen maku toi mieleen perinteisen kotikaljan. Tämä olikin lähi-Alkosta loppu kun piti hakea täydennystä joulupöytään. Makeus voi olla joillekin liikaa - itselläni se menee juuri ja juuri rajan paremmalla puolen.

Edelliselle ostin stunttina pari pulloa Saku Porteria, mikä toimi myös joulupöydässä hyvin. Jos Belhaven tuntuu liian makealta niin kokeile tätä! Mun makuuni ei ihan Belhavenin veroista, mutta niin paljon halvempaa että hinta-laatu -suhde on kyllä kohdallaan.

Vehnäoluiden ystävänä pitää tietysti mainita vielä Schneider Weisse Aventinus Eisbock. Tykkään! Samea, mukavan mausteinen mutta silti mun suuhun juuri ja juuri riittävän lempeä. Prosentteja löytyy 12 joten eipä tuota kovin runsain siemauksin tarvitsekaan nautiskella. Jännä olut sinänsä; tällä hetkellä meikäläisen ehdoton suosikki, mutta eipä tuota kahta pulloa enempää pysty juomaan kerralla. Ei makeaa mahan täydeltä?
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Sain joululahjaksi olutlähetyksen Saksanmaalta. Tai siis tulossa on, toivottavasti ei jää tullin verohaaviin kiinni. Kyseessä on paketti Kuchlbauer-panimon tuotteita:

2x Kuchlbauer Hefe-Weissbier Dunkel "Alte Liebe" 0,5 ltr.
2x Kuchlbauer Hefe-Weissbier Leicht "Sportsfreund" 0,5 ltr.
2x Kuchlbauer Hefe-Weissbier Alkoholfrei 0,5 ltr.
1x Kuchlbauer Russen Halbe 0,5 ltr.
1x Kuchlbauer Weissbierbock "Aloysius" 0,5 ltr.
2x Kuchlbauer Helles Bier 0,5 ltr.
2x Abensberger Dunkel 0,5 ltr.
2x Kuchlbauer Turm Weisse 0,5 ltr.
2x Kuchlbauer Hefe-Weissbier Hell 0,5 ltr.

Minulle ei sano kyllä tuo lista/panimo yhtään mitään, mutta onpahan ihan kivaa vaihtelua normaaliin. Vehnäoluiden faniksi en ole vielä niin ruvennut, nyt on ainakin hyvä tilaisuus aloittaa. Ratebeerista vakoilin, että Aloysius ja Turm Weisse ovat saaneet noista parhaat pisteet.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Itse olen vasta viime aikoina löytänyt oluissa sen oman juttuni, ja se on vahvat oluet. Mun mielestä oluessa pitää olla luonnetta, ja ilmeisesti se vaatii vähän tymäkämmän käymisprosessin. Noin yleisesti ottaen tykkään kyllä muutenkin vahvoista mauista, eli esim. joulupöydässä mulle toimii erilaiset sillit, kypsytetyt juustot ja rosolli. Sen lisäksi makeus ja siirappisuus toimii mulle aina - oli sitten kyse perunalaatikosta, sinapista tai oluesta.

Kyllähän oluessa varsinkin näin talviaikaan pitää olla runkoa ja yleensä se tarkoittaa myös isompaa volttimäärää. Minkälaisia joulujuomia palstalaiset ovat tänä joluna nauttineet tai mitä yleensä voisitte suositella joulupöytään tai vaikka konvehtien kaveriksi?

Itselläni voisi tulla vaikka tällainen listaus:

Aecht Schlenkerna Urbock - Klassikkojuoma joulukinkun kaveriksi. Toimii hyvin myös joulukinkun korvikkeena jos kinkkua ei ole saatavilla.
Aecht Schelnkerna Eiche Doppelbock - Samaa savuisuutta kuin Urbockissa, mutta kelpaa myös niille joulupöytävieraille jotka eivät pidä "tummista" oluista

Prykmestar Jouluolut 4,5% - Onnistunut kauppasavuolut Vakka-Suomen panimolta. Ei tässä runkoa paljoa ole, mutta savuisuus onnistunut mielestäni erittäin hyvin. Tosin tänne Kouvolan suuntaan tätä taisi tulla tasan yksi erä marraskuussa ja sen jälkeen en ole ainakaan itse kyseistä tuotetta löytänyt

Gouden Carolus Christmas - Tämä ehdottomasti kokeiluun niille jotka pitävat vahvoista mauista. Itselleni riittää tätä lajia puolikaskin pullo kerrallaan ja esimerkiksi tuo Schneider Weisse Aventinus Eisbock sopii makumaailmaltaan omaan suuhuni paremmin, mutta kyllähän tämä Gouden Caroluksen maustepommi kannattaa huomioida jos haluaa kokea vahvoja makuja

Rochefort 10 - Kai tämä on jo jonkinlainen klassikko tai standardi belgialaisten luostarioluiden keskuudessa. Itselläni tämä on tällä hetkellä sellainen tuote jota pitää aina olla pari pulloa olutkellarissa ja jota ostetaan aina lisää kun se sieltä loppuu. Ei tosin itselleni mikään varsinainen joulunajan olut, mutta voi tätä joulunakin juoda.

Kotimaiset jouluoluet ovat jääneet jotenkin itseltäni paitsioon. En muista juoneeni nyt joulun aikoihin tuon Prykmestarin lisäksi muuta kuin Malmgårdin jouluolutta joka nyt sinänsä on samaa laadukasta linjaa mkuin panimon muutkin tuotteet, mutta ei sen enempää. Tekivätkö pienpanimot täksi jouluksi mitään kiinnostavaa?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Prykmestar Double IPA on kokeiltu. Oman melko harrastelijamaisen maun mukaan varsin makea, mutta miellyttävä tuttavuus. Ihan ensi maistamalla muistutti oikein hyvää sahtia, mutta kyllä se olueksi paljastui. Hedelmäisyyttä ja humalointia riitti ja alkoholia olisi voinut olla enemmänkin. Ilmeisesti ei ole varsinainen jouluolut, mutta hyvin se joulusaunanpäälle maistui. Kesken loppui ja joisin tätä lisää jos useamman olisin ostanut.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lohjan ABC:n Deli Baker'sin pitäisi palkita jollain palkinnolla olutkulttuurin edistämisestä. Siellä on nykyään nimittäin aika hyvä valikoima suomalaisia pienpanimo-oluita, vaikka toki raja menee siinä rasittavassa alle viidessä pinnassa. Mutta onpahan kuitenkin myyntikanava keskittyneesti. Ainakin Vakka-Suomen panimo, Hiisi, Maku, Rekolan panimo, Iso-Kalla, Pyynikin käsityöläispanimo sekä Kuninkaankartano oli edustettuna. Hiisi Panimon Palokkaa oli aattona muutama pullo hyllyssä ja nasautin pari mukaani niitä.

Saksasta roudasin kymmenkunta pulloa mukanani. Päädyin ostamaan tuomiseni läheisestä luomukaupasta, jossa oli haikailemaani Riedenburgerin Dolden sud IPAa. Niiden lisäksi ostin pari saman panimon kelpoa viisipinnaista pilsneriä sekä täysin sokkona yhden emmervehnästä pannun pullon. Tuli lopulta noiden pullojen kanssa tilat vastaan, mikä tietysti noilla hinnoilla harmittaa. En nyt tiedä, millaisia hintoja nettikaupoissa yms. on, mutta kun haimme välipalaa jostain paikallisesta k-supermarketista, oli aika tuskaa katsella n. euron hintaa Chimayn sinisestä ja 0,79 euron hintaa Franziskaner Weissbieristä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tapaninpäivän iltaan päästy, ja muutamia oluita on tullut joulun aikana maisteltua. Painotan sanaa "maisteltu", koska suurinta osaa näistä on ollut jakamassa muutamakin henkilö. Mitään erityisiä jouluoluita ei ole tullut vastaan täällä kertaa, mutta suomalaisten pienpanimoiden maitokauppaversiot ovat olleet listalla. Joulun kohokohta koitti kuitenkin tänään lapsuudenkotiin saavuttuani. Isäukko oli saanut taas suhteilla pienen kanisterin aitoa kotitekoista sahtia, vieläpä erittäin hyvää sellaista. Tekijä on itse asiassa voittanut useamman kerran Suomen mestaruuden, joten palkittua oluttahan tämä. Kyllä tässä on hedelmäinen ja makea maku, joka tuo monet laadukkaat belgialaiset luostarioluet mieleen. Huikea tuote!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juuri kaverin kanssa maistelimme tuon Palokan, kotitekoisen kaverin ystävän lambicin sekä Stonen Bastard Alen. Lambic oli aika hyvä, vaikkakin 0,75 litrainen pullo oli liikaa loppuvaiheessa. Aika vahvaa tavaraa oli. Kyseinen lambicin tekijä on saanut juuri Valviran luvat, joten ans kattoo, jos joskus törmää tuttuihin makuihin rafloissa.

Palokka oli aika jees, vaikken savuoluista niin hirveästi perusta. En ehkä ala himona ostelemaan noita, mutta voisin jonkun tuhdin ruoan kaveriksi hommata joskus. Ei kuitenkaan mikään nautiskeluolut mun makuuni.

Bastard Ale ei tällä kertaa maistunut totutun hyvältä. En sitten tiedä, onko makuni muuttunut parissa vuodessa vai vaikuttiko ikääntyminen niin paljon, mutta ei iskenyt aivan täysin. Olen kyllä huomannut, että viimeisen vuoden aikana olen alkanut pitää kepeistä oluista enemmän kuin humalapommeista, vaikkakin sopivat rouheat mutta samalla lievästi makeat ipat ovat edelleen ykkösluokkaa.

Voipi olla, että löydän itseni vielä ennen koulujen alkua Tallinnasta. Oluet ovat sen verran halpoja siellä, että voisin kotivarastoa hiukan kasvattaa reissulla. Onko varmaa tietoa mahtipontisen hyvästä olutkaupasta? Drink Bar & Grill oli kaverini suositus, löytyykö muita?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Voipi olla, että löydän itseni vielä ennen koulujen alkua Tallinnasta. Oluet ovat sen verran halpoja siellä, että voisin kotivarastoa hiukan kasvattaa reissulla. Onko varmaa tietoa mahtipontisen hyvästä olutkaupasta? Drink Bar & Grill oli kaverini suositus, löytyykö muita?
Tuon lisäksi niinikään vanhassa kaupungissa sijaitseva pieni, mutta varsin kattava Õllepood on hyvä ja ei Stockmannin valikoimatkaan ole yhtään pöllömmät. Nuo lienee parhaat kaupat. Toki isommissa marketeissakin voi olla ihan hyvät vaihtoehdot tarjolla, mutta kannattanee vanhan kaupungin olutkauppoihin keskittyä yksinomaan. Jos sitten SuperAlkossa vielä reissun päätteeksi ehtii pyörähtämään, niin sieltä voi saada esim. Leffeä, Brooklyn Lageria tai Chimay Doreéta varsin sopuisaan hintaan ns. käyttöolueksi jos moiselle on tarvetta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Helsingin olutravintolaskene senkus laajenee, nyt on tulossa ensimmäinen American Craft Beer Bar joka kuuluu osana Delifox-ketjua: Linkki uutiseen

Toivotaan, että tarjolla olisi harvinaisempiakin jenkkioluita. Yhteistyökumppanuus rapakon takana voisi siihen viitatakin, mutta katsotaan.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Helsingin olutravintolaskene senkus laajenee, nyt on tulossa ensimmäinen American Craft Beer Bar joka kuuluu osana Delifox-ketjua: Linkki uutiseen

Toivotaan, että tarjolla olisi harvinaisempiakin jenkkioluita. Yhteistyökumppanuus rapakon takana voisi siihen viitatakin, mutta katsotaan.
Vähintään yhtä mielenkiintoiselta kuulostaa Bier-Bier, joka on viinibaari Vin-Vinin sisarravintola. Vin-Vinhän on aivan loistava viinibaari ja ilmeisesti melko samalla sapluunalla mennään Bier-Bierin kanssa, eli hyvä ja mielenkiintoinen valikoima ja loistava palvelu. Valikoima tulee koostumaan pienpanimo-oluista ympäri Euroopan ja mahdollisesti myös muualta maailmasta (ainakin Evil Twinin tuotteita). Omaa maahantuontiahan noilla on Viinitien kautta, joten valikoimassa tulee varmasti olemaan myös harvinaisempia tuotteita. Avataan Erottajalle vanhan Alkon tiloihin tässä lähiaikoina, tammikuun puolesta välistä oli puhetta joskus.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Enpä hetkeen ole juonut Paulaneria. Yleensä juon tätä silloin tällöin vain kesällä tai saunaoluena, mutta jumalauta tää toimii myös näin talvipakkasilla NHL:ää katsellessa pirun hyvin. Nami.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tässä itse olen lähiaikoina hieman kyllästynyt pale aleihin ja löysin uudestaan Keisari Münchenerin. Mukavasti yhteytyy maltaisuus, väri ja humalat tässä oluessa. Hinta-laatusuhteeltaan varmaan parasta mitä löytyy ruokakaupoista (ainakin omaan makuun). Onkos sen nelosversion tekeminen lopetettu kun ei ole hetkeen tullut Alkoissa vastaan? Keväällä näkyi vielä muutaman kerran mutta nyt kesän ja syksyn aikana ei ole tullut vastaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minä maistoin aussiolut Cooper's pale alea ja tykkäsin sen verran, että otin jääkaappiin pari varalle. Sopivasti makua tuollaiseksi maitokauppaolueksi, muttei mikään pienen prosentin humalapommi, jotka eivät omaan makuuni toimi taas yhtään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös