On aika oluen

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HIFK
Uutinen on jo yli kaksi viikkoa vanha, mutta en huomannut että siitä olisi täällä mainittu.
Joo, on tainnut jäädä uutisoimatta ihme kyllä. Mahtava juttu tosiaan, toteutuessaan ja uskon kyllä, että toteutuu. Oma juttunsa sitten eri Alkojen halukkuus ottaa joitain tuotteita ja mistä määristä puhutaan ja näkeekö liike, että heillä on riittävästi tilaa. Joka tapauksessa hienoa, että mahdollisuus tuohon tulee ja varmasti helpottaa pienpanimoja.

Toiseen uutiseen, eli BrewDog Helsinki tulee Punavuoreen.

Tästä taidettiinkin jotain puhua ja nyt on tosiaan varmistunut paikka minne tuo uusi mesta avataan. Eiköhän siellä tule vierailtua.

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
BrewDogista puheen ollen: mitäs täällä tykätään Päivistä? Greippimehun ystäville sen ainakin uskon maistuvan... Ehkä vähän turhan tujua mulle, menisi varmaan paremmin "raikkaampaa", noin kuusiprossaisena.

Kempton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPV, Canadiens dé Montreal
BrewDogista puheen ollen: mitäs täällä tykätään Päivistä? Greippimehun ystäville sen ainakin uskon maistuvan... Ehkä vähän turhan tujua mulle, menisi varmaan paremmin "raikkaampaa", noin kuusiprossaisena.
Tulikin juuri tuossa toissapäivänä koettua Maljassa (Kuopio). Mielestäni tupla-ipaksi hyvinkin pehmeä ja miellyttävän makuinen, ei lainkaan niin tuju kuin prosentti antaisi ymmärtää. Suosittelen kokeilemaan, ainakin minut se vakuutti.

Harmi, ettei hanasta löytynyt enää Siperiaa, kuten vielä vähän aikaa sitten.

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulikin juuri tuossa toissapäivänä koettua Maljassa (Kuopio). Mielestäni tupla-ipaksi hyvinkin pehmeä ja miellyttävän makuinen, ei lainkaan niin tuju kuin prosentti antaisi ymmärtää. Suosittelen kokeilemaan, ainakin minut se vakuutti.

Harmi, ettei hanasta löytynyt enää Siperiaa, kuten vielä vähän aikaa sitten.
Jees, mä join oman testipulloni liian lämpimänä "pullon suusta", joka ei tietenkään ole eduksi maulle. Eise kuitenkaan tökkinyt, kuten tupla-ipat joskus voivat tehdä. Ehkä olisin toivonut tuosta silti enemmän sellaista sessiohenkisyyttä.

Mutta kuten Alkon myyjä pulloa ostaessani sanoi: Siellä pullossa voisi olla mitä vaan, ja silti myytäisiin kuin häkää. Ei tuo kuitenkaan mikään kusetusbulkkikaan markkinointipunkilla tienaamiseksi ole. Laatuolut.

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Oma kokemukseni oli sellainen, että tuoksu oli sellainen sukkia pyörittävän hyvä, mutta maku jäi hieman valjuksi, joskin hyvää se toki oli. Marjaisaa happamuutta olisi mielestäni tukenut paremmin jopa HC IPAmainen humalointi tai vaihtoehtoisesti kevyempi ja raikkaampi toteutus. Ei siis mikään nappikymppi, mutta ihan hyvä olut kuitenkin.

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Nyt jussin aikana on tullut maisteltua jo Adler König Das Echte Weissbiter (vehnä), Adler König Das Echte Dunkel (tumma), Sofiero Original Lager (vaalea) sekä Sofiero Original Dark Lager (tumma) -oluet grillauksien yhteydessä. Nykyään sitä haluaa maistella eri olusia eikä ostaa vain halvinta lavaa jotain litkua. Näissä Adler König 0,5l pulloissa on hauskat kiinteät korkit sekä tuo Sofiero Original Lager oli saanut 2. sijan World Beer Cupissa vuonna 2004. Hyviä aineita kaikki nää.

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Sofiero Original Lager oli saanut 2. sijan World Beer Cupissa vuonna 2004. Hyviä aineita kaikki nää.
Krhm. Tuo "world cup" on kyllä ihan yhtä tyhjän kanssa ja Sofierot ovat omasta mielestäni mitä viheliäisintä moskaa. Toki mukavaa, jos joku niistäkin nautintoa saa!

Oman juhannussessioni (poikkeuksellisesti humalahakuiset 4 olutta!) kohokohta oli ilman muuta Yeti Imperial Stout, joka nousi ko. tyylilajin parhaaksi niistä, mitä itse olen maistanut. Aivan hel~wetin hyvä olut! Myös Crewin Detox oli ihan mielenkiintoinen 3,4% session IPAksi.

...ja Augustinerin Lagerbier Hell laittoi kyllä jälleen kerran miettimään, että miksi se suomalainen kulutusolut ei voisi olla jotain tällaista...

El Samuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Täytyy kompata Olkikuukkelia, Yeti on ihan helvetin hyvä imperial stout. Menee ykköseksi myös mun listalla ja hintakaan ei päätä huimaa Systeemin puolella. Tuleekin nykyään ostettua oluet aina sieltä, kun sattuu Tornioon asiaa. Alkoihin verrattuna ihan hyvä valikoima ja hinnat kohillaan.

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Myös Crewin Detox oli ihan mielenkiintoinen 3,4% session IPAksi.
Tuo on minulla tällä hetkellä kärkisijoilla näissä ~ alle 4,0% janojuomaoluissa. Harmi että noita ei löydy enää kovinkaan montaa omasta kaapista.

Mitkä ovat omasta mielestänne parhaat tällä hetkellä jotain kautta kotiin saatavissa olevat alle 4,0% oluet? Brew Dogin Dead Pony Club tai Nanny State ei ainakaan oikein innostaneet. Pelkkä humala ilman kunnon runkoa ei vaan toimi. Crew Detox onnistui olemaan kevyestä rungosta huolimatta jotenkin monipuolinen ja mielenkiintoinen.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jotenkin en noita imperial stoutteja, porttereita yms. tukevia oluita osaa kesällä nautiskella, vaan enemmän tykkään jättää ne kylmiin syys- ja talvi-iltoihin. Mielikuvaa kai tämä kaikki on, mutta kesäisin menee ipat, apat ja varsinkin vehnikset kärkisijoille. Ipat ovat mulle sellaisia koko vuoden juotavia.

Nytkin olisi yhdet kappaleet Yetin ja Plevnan imperial stoutteja sekä kaverin tekemä portteri kaapissa jemmassa, mutta aina korkkaan jonkun muun niiden tieltä. Eihän nuo toki pahaksi mene, joten on siinä järkisyytkin takana, miksi joku tuore ipanderi menee ohitse, mutta hiukan jotenkin noita tuollaisia tanakoita miellän pakkasille nautittaviksi.

Nappasin Pyynikin Käsityöläispanimon Ruby Jazz Alen mukaani eilen. Ei ole ko. panimon tuotteista mitää hajua, mutta maistetaan, sano.

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
...ja Augustinerin Lagerbier Hell laittoi kyllä jälleen kerran miettimään, että miksi se suomalainen kulutusolut ei voisi olla jotain tällaista...
Saako tuota/ehkä jopa muitakin Augustinereita jostainpäin Suomea? Münchenissä tuli kyseisen panimon oluita juotua ja erityisesti Augustinerin Dunkelia olen kaihoisasti kaipaillut useaan otteeseen.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HIFK
Testasin Päivin (hehehe) tuossa juhannuksena ja ihan ilman värilaseja todettava, että oikein toimiva double IPA, BrewDogin parempaa päätä mielestäni. Tyrni tuo vivahdetta, mutta ei onneksi hallitse makua. Humalat nyt kuitenkin pääosan hoitaa. Kelpo tuote, jota varmaan sitten BrewDog Helsingissä luulisi olevan tarjolla. Kyllä tuota toistekin mielellään ottaisi.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jotenkin en noita imperial stoutteja, porttereita yms. tukevia oluita osaa kesällä nautiskella, vaan enemmän tykkään jättää ne kylmiin syys- ja talvi-iltoihin. Mielikuvaa kai tämä kaikki on, mutta kesäisin menee ipat, apat ja varsinkin vehnikset kärkisijoille. Ipat ovat mulle sellaisia koko vuoden juotavia.
Noin se menee pitkälti minullakin, tukevat belgit mukaan lukien. Tukevammat Ipat ja Apat toimivat kesälläkin, mutta nuo mainitsemasi oluet eivät niinkään. Toki niitäkin toisinaan kokeilen, mutta pahimman hellekauden aikana raikkaasti humaloidut oluet ovat se parempi valinta. Muistan joskus kun nuorempana sällinä vietin ensin viikon Irlannissa stoutien parissa, minkä jälkeen lensin Espanjan helteisiin. Espanjan mauttomat oluet tökkivät alkuun, mutta sitten erehdyin tilaamaan yhden ylihintaisen Guinnessin. Totesin sen melkeinpä välittömästi erittäin heikosti kyseiseen säätilaan soveltuvaksi.

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Liverpool, HIFK
Ei kannata katsoa kalenteria, katsokaa lämpömittaria. Kyllä stoutit sopivat ihan mainiosti Suomen kesään.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HIFK
No sopii ne muutenkin, jos vaan pistää sopimaan. Tuntuu, että ihmiset on hiukan ehdollistaneet, että mitkä oluet kuuluu mihinkin vuodenaikaan. No, myönnetään, että IPA:t maistuu ehkä paremmin kesällä (tosin ne nyt maistuu ympäri vuoden muutenkin), samoin vehnät. Kuitenkin, esim. belgit, tummemmatkin sopii ihan yhtä hyvin kesään kuin muihinkin vuodenaikoihin jos on vaan tarpeeksi hyvä olut. Maku ratkaisee ja yhteys sekä tunnelma. Myös Plevnan Siperiaa voisin kuvitella ihan hyvin juovani jossain mökillä illan tullen sään hieman viiletessä, sen verran havuinen, että tuo mieleen suomalaisen metsän.

julle-jr

Jäsen
Ei kannata katsoa kalenteria, katsokaa lämpömittaria. Kyllä stoutit sopivat ihan mainiosti Suomen kesään.
Näin juuri. Esimerkiksi kun näillä keleillä viettää koko päivän vesillä vaikkapa kalassa, niin kohmeista ruumista sulatellessa ja saunaa lämmittäessä joku tuhdimpikin stout tai porter tuntuu vallan mukavalta.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Näinhän se on. Itse yritin tuossa viestissäni tarkentaa, että puhe on nimenomaan hikisistä hellepäivistä, jolloin en niin mielelläni stoutia joisi. Mutta eipä ollut ensimmäinen kerta, kun ilmaisen itseäni epäselvästi. Sen sijaan esimerkiksi mökillä iltahämärissä lämpötilan laskiessa stout varmasti ajaisi asiansa. Belgejä otan toisinaan kesäisin yhden kappaleen, jos olen sopivassa olutravintolassa samaiseen vuorokauden aikaan.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En minäkään varsinaisesti kalenteriin sidottu ole, mutta jollain tavalla tykkään kyllä painottaakin oluttyylejä vuodenajoittain. Ja sitten on sekin, minkä tuossa jo mainitsin, eli joku stout voi odotella rauhassa syksyyn, ipa taas on parempi nautiskella pois alta. Mun tahdillani kun noita oluita kuitenkin suht hitaasti muutenkin tulee harvennettua.

Schadowan

Jäsen
Lapsi karkkikaupassa-efekti valtasi mieleni, kun pääsin juhannusaatonaattona Systembolagetin olut-osastolle. Ruotsissa kaikki on paremmin ja tämä pätee myös olut-valikoimaan sekä hintoihin. Noin 25minuuttia vierähti osastolla, joka oli sellaisen pienen Alko-myymälän kokoinen ja matkaan tarttui 8-9 erilaista pulloa. Kallein valitsemistani oluista taisi olla siellä 25-28SEK:n tienoilla, halvin vajaa 20SEK. Kyllähän se laittaa miettimään, että jotain tässä Suomen hinnoittelussa on pielessä.

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olen edelleen sitä mieltä, että tässä luokassa Kozel Dark on ihan hyvä perusolut.
Saattaisihan tuo olla. Kai sitä voisi antaa pitkästä aikaa mahdollisuuden Tsekkiläiselle tummalle lagerille vaikka lähtökohtaisesti en kyllä jaksaisi vaivautua. Ei ole oikein tyylilajiltaan oman suuni makuinen olut.

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen edelleen sitä mieltä, että tässä luokassa Kozel Dark on ihan hyvä perusolut.
Juuri kaksi tuoppia kyseistä olutta juoneena voin todeta asian pitävän paikkansa. Myös Krombacher Dark ja Krušovice Cerne täyttävät tonttinsa oluena, jota juo maun takia, ei humalahakuisesti.

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla
Kirjoittelin tuossa joku aika sitten, että Suomalaisella pienpanimoskenellä menee vahvasti... No nyt on tullut kirjakin. Klik kirjakauppaan Kirja "Suomalaiset pienpanimot" esittelee nimensä mukaisesti panimot. Hain tämän itse Nikulaiselta tuossa viime viikolla ja onhan opus. Alunperin maksimisivumääräksi oli sovittu 150, mutta pompsahti lopulliseen versioon melkein sadalla. Tämä on todella hyvä asia! Aivan mahtavia kuvia on myös kirjaan laitettu. Jos siis olut kiinnostaa edes yhtään, on tämä oiva tapa aloittaa kirjojen ostelu. Kirja ei ole väkisin väännetyn oloinen vaan selkeä ja looginen, fiksu tietopaketti. Jyväskylässä kirjaa saa myös Harry'sistä ja ehkäpä Suomalaisestakin?

Rahalle tulee vastinetta!

SOPPia odottelen kovasti. Siis sitä Helsingin. Onko ihmisiä menossa johonkin SOPP-iltamaan?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy