On aika oluen

  • 669 648
  • 3 954

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
...ja Augustinerin Lagerbier Hell laittoi kyllä jälleen kerran miettimään, että miksi se suomalainen kulutusolut ei voisi olla jotain tällaista...

Saako tuota/ehkä jopa muitakin Augustinereita jostainpäin Suomea? Münchenissä tuli kyseisen panimon oluita juotua ja erityisesti Augustinerin Dunkelia olen kaihoisasti kaipaillut useaan otteeseen.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Testasin Päivin (hehehe) tuossa juhannuksena ja ihan ilman värilaseja todettava, että oikein toimiva double IPA, BrewDogin parempaa päätä mielestäni. Tyrni tuo vivahdetta, mutta ei onneksi hallitse makua. Humalat nyt kuitenkin pääosan hoitaa. Kelpo tuote, jota varmaan sitten BrewDog Helsingissä luulisi olevan tarjolla. Kyllä tuota toistekin mielellään ottaisi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jotenkin en noita imperial stoutteja, porttereita yms. tukevia oluita osaa kesällä nautiskella, vaan enemmän tykkään jättää ne kylmiin syys- ja talvi-iltoihin. Mielikuvaa kai tämä kaikki on, mutta kesäisin menee ipat, apat ja varsinkin vehnikset kärkisijoille. Ipat ovat mulle sellaisia koko vuoden juotavia.

Noin se menee pitkälti minullakin, tukevat belgit mukaan lukien. Tukevammat Ipat ja Apat toimivat kesälläkin, mutta nuo mainitsemasi oluet eivät niinkään. Toki niitäkin toisinaan kokeilen, mutta pahimman hellekauden aikana raikkaasti humaloidut oluet ovat se parempi valinta. Muistan joskus kun nuorempana sällinä vietin ensin viikon Irlannissa stoutien parissa, minkä jälkeen lensin Espanjan helteisiin. Espanjan mauttomat oluet tökkivät alkuun, mutta sitten erehdyin tilaamaan yhden ylihintaisen Guinnessin. Totesin sen melkeinpä välittömästi erittäin heikosti kyseiseen säätilaan soveltuvaksi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei kannata katsoa kalenteria, katsokaa lämpömittaria. Kyllä stoutit sopivat ihan mainiosti Suomen kesään.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No sopii ne muutenkin, jos vaan pistää sopimaan. Tuntuu, että ihmiset on hiukan ehdollistaneet, että mitkä oluet kuuluu mihinkin vuodenaikaan. No, myönnetään, että IPA:t maistuu ehkä paremmin kesällä (tosin ne nyt maistuu ympäri vuoden muutenkin), samoin vehnät. Kuitenkin, esim. belgit, tummemmatkin sopii ihan yhtä hyvin kesään kuin muihinkin vuodenaikoihin jos on vaan tarpeeksi hyvä olut. Maku ratkaisee ja yhteys sekä tunnelma. Myös Plevnan Siperiaa voisin kuvitella ihan hyvin juovani jossain mökillä illan tullen sään hieman viiletessä, sen verran havuinen, että tuo mieleen suomalaisen metsän.
 

julle-jr

Jäsen
Ei kannata katsoa kalenteria, katsokaa lämpömittaria. Kyllä stoutit sopivat ihan mainiosti Suomen kesään.
Näin juuri. Esimerkiksi kun näillä keleillä viettää koko päivän vesillä vaikkapa kalassa, niin kohmeista ruumista sulatellessa ja saunaa lämmittäessä joku tuhdimpikin stout tai porter tuntuu vallan mukavalta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei kannata katsoa kalenteria, katsokaa lämpömittaria. Kyllä stoutit sopivat ihan mainiosti Suomen kesään.

Näinhän se on. Itse yritin tuossa viestissäni tarkentaa, että puhe on nimenomaan hikisistä hellepäivistä, jolloin en niin mielelläni stoutia joisi. Mutta eipä ollut ensimmäinen kerta, kun ilmaisen itseäni epäselvästi. Sen sijaan esimerkiksi mökillä iltahämärissä lämpötilan laskiessa stout varmasti ajaisi asiansa. Belgejä otan toisinaan kesäisin yhden kappaleen, jos olen sopivassa olutravintolassa samaiseen vuorokauden aikaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En minäkään varsinaisesti kalenteriin sidottu ole, mutta jollain tavalla tykkään kyllä painottaakin oluttyylejä vuodenajoittain. Ja sitten on sekin, minkä tuossa jo mainitsin, eli joku stout voi odotella rauhassa syksyyn, ipa taas on parempi nautiskella pois alta. Mun tahdillani kun noita oluita kuitenkin suht hitaasti muutenkin tulee harvennettua.
 

Schadowan

Jäsen
Lapsi karkkikaupassa-efekti valtasi mieleni, kun pääsin juhannusaatonaattona Systembolagetin olut-osastolle. Ruotsissa kaikki on paremmin ja tämä pätee myös olut-valikoimaan sekä hintoihin. Noin 25minuuttia vierähti osastolla, joka oli sellaisen pienen Alko-myymälän kokoinen ja matkaan tarttui 8-9 erilaista pulloa. Kallein valitsemistani oluista taisi olla siellä 25-28SEK:n tienoilla, halvin vajaa 20SEK. Kyllähän se laittaa miettimään, että jotain tässä Suomen hinnoittelussa on pielessä.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olen edelleen sitä mieltä, että tässä luokassa Kozel Dark on ihan hyvä perusolut.

Saattaisihan tuo olla. Kai sitä voisi antaa pitkästä aikaa mahdollisuuden Tsekkiläiselle tummalle lagerille vaikka lähtökohtaisesti en kyllä jaksaisi vaivautua. Ei ole oikein tyylilajiltaan oman suuni makuinen olut.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen edelleen sitä mieltä, että tässä luokassa Kozel Dark on ihan hyvä perusolut.

Juuri kaksi tuoppia kyseistä olutta juoneena voin todeta asian pitävän paikkansa. Myös Krombacher Dark ja Krušovice Cerne täyttävät tonttinsa oluena, jota juo maun takia, ei humalahakuisesti.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Kirjoittelin tuossa joku aika sitten, että Suomalaisella pienpanimoskenellä menee vahvasti... No nyt on tullut kirjakin. Klik kirjakauppaan Kirja "Suomalaiset pienpanimot" esittelee nimensä mukaisesti panimot. Hain tämän itse Nikulaiselta tuossa viime viikolla ja onhan opus. Alunperin maksimisivumääräksi oli sovittu 150, mutta pompsahti lopulliseen versioon melkein sadalla. Tämä on todella hyvä asia! Aivan mahtavia kuvia on myös kirjaan laitettu. Jos siis olut kiinnostaa edes yhtään, on tämä oiva tapa aloittaa kirjojen ostelu. Kirja ei ole väkisin väännetyn oloinen vaan selkeä ja looginen, fiksu tietopaketti. Jyväskylässä kirjaa saa myös Harry'sistä ja ehkäpä Suomalaisestakin?

Rahalle tulee vastinetta!

SOPPia odottelen kovasti. Siis sitä Helsingin. Onko ihmisiä menossa johonkin SOPP-iltamaan?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
SOPPia odottelen kovasti. Siis sitä Helsingin. Onko ihmisiä menossa johonkin SOPP-iltamaan?
Tokihan Helsingin SOPP:iin, vuodesta 2011 alkanutta perinnettä ei sovi rikkoman. Näillä näkymin torstaina ja perjantaina olen maisemissa. Saa tulla moikkaamaan jos tunnistaa! Torstaina kannattaa mennä ihan jo siksikin, että tietyt oluet on tarjolla vain silloin ja maistihuulet kiskoo nuo loppuun ja perjantaina myydään jo eo:ta. Jos vanhat merkit pitää paikkansa. Joitain ei niin suuria eriä ole tarjolla.

Kävin kyllä jo eilen Lahdessa visiitillä ottamassa pientä varaslähtöä. Hyvin oli onnistuneet festarit, toki aika hiljaista. Hyviä uusia oluita oli tarjolla, joista eniten teki vaikutuksen Kosoolan panimon luomus ja yhdessä Panimo Hiiden kanssa kaupalliseksi versioksi tehty Pohjoisen Jättiläinen barley wine. Hyppäsi sinne parhaiden maistamieni kotimaisten oluiden kastiin. Tämä olut osoittaa sen, että kotipanijoilta voisi löytyä vaikka kuinka huikeita reseptejä ja lopputuloksia joissa olisi kaupallisempaa potentiaalia runsain mitoin. Toivon mukaan tämä olut olisi jonkinsorttinen pelinavaus mikropanimoille päästä esiin vaikka sitten vähän isompien avustuksella.
 
Suosikkijoukkue
JYP
Mitäs laseja palstaveljet suosittelee näille olusille? Alkossa näyttää olevan etiketti-laseja tarjolla, onko kokemusta näistä?
Pikkusen tuntuu olevan nuo pienpanimoiden tuotteet suosiossa, kun Alkossa on jatkuvasti ei oota tarjolla...
Tuo kirjavinkki oli hyvä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ainakin itse olen ollut tyytyväinen Spiegelaun laseihin. Ohutta lasia ja hyvin muotoiltuja.
Ainakin tuo Spiegelaun pale ale -lasi on todella hyvä. Oluen aromit pääsee hyvin esille tuossa muotoilussa. Luulen, että Spiegelauta saa myös jostain tilattua halvemmalla kuin Alkossa myytäviä törkyhintaisia Riedeleitä. Jotka toki varmasti on laadukkaita, ei siinä. Ei vaan välttämättä kannata Alkosta ostaa laseja.

Yleisesti ottaen kaiketi tulppaanilasia pidetään kaikkein monikäyttöisimpänä olutlasina ja näin voi kyllä hyvinkin olla. Hiukan tuonmuotoisella lasilla ja sen variaatioilla kyllä itsekin lähtisin liikenteeseen ja yleensä juonkin oluita. Toki vehnille sopii parhaiten sellainen korkea ja kapea hieman tiimalasimainen, mutta ihan hyvältä vehnäoluet maistuu tuollaisestakin jalallisesta lasista.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mä oon aina tykännyt niistä britti(?)tyylisistä kyhmylaseista. Vehnää tykkään juoda myös noista korkeista ja kapeista. Makuun ei noilla ole mun suussa vaikutusta. Syy lienee kuitenkin minussa itsessäni.
 

WildThing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Minnesota Wild
En tiedä onko täällä muita viljavammaisia kuin minä, mutta nyt on taas pitkästä aikaa myynnissä olut mitä pystyn itsekkin juomaan.

Eli tämä: Greens IPA - Tuotteet - Alko

Gluteenittomalla ja luontaisesti-gluteenittomalla on se ero, että ensimäisessä voi olla pieni prosentti viljaa, mutta jälkimmäisessä ei pisaraakaan.
Useilla keliaakikoilla kärsii juoda gluteenitonta olutta max. 2 tlk, koska siinä on pieni määrä vehnätärkkelystä. Luontaisesti-gluteenitonta voi juoda vaikka 20 pulloa ja ei tule ainakaan viljaoireita :)

Kallis olut, mutta tykkään!
 
Suosikkijoukkue
JYP
Ei kai nämä Riedelin laseja ole... ALKON tulppaanilasit

Ei tää pahan hintainen paketti ole. Kai se on lasit haettava samalla, kun ottaa muutaman oluen kyytiin. Ei jaksa lähteä etsimään noita Spiegelaun laseja, eivät taida olla markettitavaraa? Tuo yllä mainittu Greens IPA tarttuu kyllä ostoskoriin myös toiste.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei kai nämä Riedelin laseja ole... ALKON tulppaanilasit

Ei kai... Itselläni taitaa olla tällaiset Riedelin lasit yleisolutlaseina. Noiden lasien ainut huono puoli on se että ne vetävät vain 0,5l eli puolen litran pullojen kanssa ollaan vaikeuksissa kun lasi tulee liian täyteen. Sen puoleen Alkon 0,6l koko vaikuttaa käytännölliseltä.

Muitakin laseja ja eri mallisia perustuoppeja löytyy kahvalla ja ilman. Ainut olut jossa itselläni lasilla on välillä on vehnäolut joka juodaan aina pitkästä vehnäolutlasista. Trappistit juotaisiin aina maljasta, mutta sellaista ei valitettavasti kokoelmista vielä löydy.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Kun täällä nyt puhutaan laseista niin listataan nyt iteki mitä tuolla kaapissa on..

Brewdogin teku-laseja on 6 kpl. Näihin IPAt ja APAt ja imperial stoutit jne. aromikkaat...Näitä näin..
Brewdogin perustuoppeja on 5 Klik
Isoja vehnälaseja on 2 Nämä näin..
Pari Stallhagenin perus tuoppia .4l kokoisia eli omiaan mm. jenkkipulloille.
Lisäksi irtotuoppeja on eri näköisiä ja kokoisia. Näistä sitten maidot ja vedet ja limsat naamariin.

Niin ja viimeksi ostin Lempäälän Kruunukalusteelta 4kpl pieniä ikäänkuin sherrylaseja 60 sentillä. :D Hyvä diili... Näihin sitten vaikka niitä vahvoja imperialstoutteja jakopullomeiningiillä.

Lasiosasto on siis kunnossa kaikin puolin. Kannattaa muuten olutravintolosita rohkeasti kysyä, josko myisivät muutamia tuoppeja pois. Näin itsekin olen tehnyt aikanaan ja nämä nykyiset parittomat irtotuopit sain oluen hinnalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös