On aika oluen

  • 675 080
  • 3 968

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä en ole ikinä ollut mikään suuri vehnäoluen ystävä, mutta kieltämättä mietin että jouluruokien kanssa voisi mennäkin. Olisko tähän joku tärppi?

Paulaner on ihan kohtuullinen. Ayinger tekee myös hyvää vehnää. Fransiskaner on juomakelpoinen, joskaan sitä kirkastettua en suosittelisi. Vehnäolut sopii varmaan melko hyvin joulupöydässä. Itse en sitä ole tässä yhteydessä testannut, mutta vielä joulupöytääkin tukevamman, joskin vähän saman tyylisen aterian yhteydessä kyllä. Siis baijerilaisen illallisen. Siinä se toimii loistavasti - ainakin pienenä raikastavana kevennyksenä.

Weizenbier Dunkel (siis tumma vehnä) voi olla myös ihan hyvä joulupöydän vaihtoehto. Sitä saa Suomessa ainakin Fransiskanerin tekemänä. Ayinger on minusta parempi vaihtoehto tähänkin. En ole varma siitä, saako tätä Alkosta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Lähtisin tässä liikkeelle saksalaisella savuoluella - jota Alkossa edustaa Aecht Schlenkerla Rauchbier Märtzen: Alko - Tuotteet - Aecht Schlenkerla Rauchbier Märzen

Tuo on ainakin minusta ollut loistava joulupöydän piristäjä, joskin kaikkien makuun tuo ei sovi. Kannattaa silti kokeilla. Tuota voisi täydentää jollain tummalla lagerilla tai bockilla. Mielestäni nekin sopivat oikein hyvin joulupöytään. Tummia lagereita lähtisin katsastamaan etenkin Tshekin ja Saksan suunnalta. On oikeastaan vähän makuasia, kummasta tykkää enemmän. Tshekeistä monet ovat makeampia, saksalaiset taas ehkä täyteläisimpiä.
Ei, ei ja vielä kerran ei! Savuolut on erittäin harvojen makuun ja suoranainen turn-off niille, jotka eivät siitä tykkää. Kuriositeettina voi joskus maistella, mutta savu ja olut eivät kuulu yhteen samalla tavalla kuin viski ja savu. Vielä kerran EI!

Tummista lagereista ovat minusta kinkun kanssa sopineet hyvin ainakin Eggenberg, 1795 ja Zlatopramen. Muistaakseni myös Bohemia Dregent olisi ollut ihan OK. Mutta melkein mikä tahansa noista ajaa asiansa. Sinänsä kai merkillä ei ole niinkään väliä - kunhan vain jätät Velkopopovickyn ostamatta. Myös jokunen samojen maiden vaalea pils-tyyppinen olut (Urquell) voisi myös ajaa asiansa joukossa.
Ei, ei ja vielä kerran ei! Tumma lager on sulle joku ihmeen fiksaatio. Kertaan jälleen kerran, että rakastamasi nektari on Tsekeissä ainoastaan naisten suosima juoma. Ei sitä kukaan raavas mies muutenkaan halua kurkkuunsa kaataa. Laimennettua siirappia myydään oluen nimellä. Hyi!

Tuli muuten taas todistettua Prahassa viime viikonloppuna, että jokaikinen tumma tuoppi kannettiin rouvashenkilöille. Mot.

Bockeissa valikoima taitaa olla heikompi, mutta Alkosta löytyy ainakin Ayingerin Winter-Bockia:

Alko - Tuotteet - Ayinger Winter-Bock
Bockit saavat minulta synninpäästön talviaikaan. Saattavat olla hiukan tuhteja kyllä joulupöytään.

Mitenkäs vehnäolut?
Saattaa olla tiukka paikka vatsavaivoja pintahiivaolusista saavalle. Vähintäänkin sitten suodatettuna. Maun puolesta menisi kyllä.

PS. Ääni täältä myös Münchenerille.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei, ei ja vielä kerran ei! Savuolut on erittäin harvojen makuun ja suoranainen turn-off niille, jotka eivät siitä tykkää. Kuriositeettina voi joskus maistella, mutta savu ja olut eivät kuulu yhteen samalla tavalla kuin viski ja savu. Vielä kerran EI!

Ei eille ja kyllä kyllälle. Kuten ensimmäisessä viestissäni sanoin, tuo ei kaikkien makuun sovi. Minä olen tuosta tykännyt, samoin moni muukin, kenelle olen tuota suositellut. Ja tuo ajaa asiansa juurikin joulupöydässä, jossa tarjolla on kinkkua ja muuta tukevaa ruokaa. Tuo on siis juurikin sellainen ruoan kanssa nautittava olut. Pelkältään juotuna en tuota välttämättä suosittele, enkä itsekään valitsisi, ellei tarjolla ole myös sopivaa ruokaa.

Ei, ei ja vielä kerran ei! Tumma lager on sulle joku ihmeen fiksaatio. Kertaan jälleen kerran, että rakastamasi nektari on Tsekeissä ainoastaan naisten suosima juoma. Ei sitä kukaan raavas mies muutenkaan halua kurkkuunsa kaataa. Laimennettua siirappia myydään oluen nimellä. Hyi!

Tarkennetaan, että tumma lager ei ole millään muotoa suosikkijuomani oluiden listalla. Edelle menevät mm. sellaiset kuin stout, porter, indian pale ale, american pale ale, trappist, bitter... pils... En kuitenkaan koe tummaa lageria sellaisena myrkkynä, kuin sinä... Ensisijainen valintani se ei ole, mutta edelleen se on sellainen, joka ajaa asiansa joulupöydässä.

Tummaa lageria on muuten mm. saksalainen schwartzbier, ja minä en kyllä sitä pidä mitenkään laimennettuna siirappina. Saksalaiset tummat ovat muutenkin minusta täyteläisempiä ja vähemmän makeita kuin tshekit, joista löytyy kyllä noita siirappilitkujakin - Velko pahimpana esimerkkinä näistä.

Tshekeissä sitä saavat juoda naiset, minun egoni kestää kyllä sen, että voin nauttia naistenkin juomia.

Tuli muuten taas todistettua Prahassa viime viikonloppuna, että jokaikinen tumma tuoppi kannettiin rouvashenkilöille. Mot.

Ei se mitään. Tärkeintä on, että oma maku kohtaa. Minä olen tilannut Prahassa tummaakin olutta, enkä ole ikinä saanut vittuilua tai tavallista oudoksuvampia katseita osakseni. Ehkä se johtuu siitä, että minua katsotaan muutenkin oudoksuen.

Bockit saavat minulta synninpäästön talviaikaan. Saattavat olla hiukan tuhteja kyllä joulupöytään.

Jeps, tuhtejahan ne ovat kyllä, mutta niinhän ovat monet jouluoluetkin. Suomalaisen joulupöydän kunkku, eli sahti, on monesti jopa kymmenprosenttista.

Saattaa olla tiukka paikka vatsavaivoja pintahiivaolusista saavalle. Vähintäänkin sitten suodatettuna. Maun puolesta menisi kyllä.

Näin epäilinkin, siksi kysyinkin, että "mitenkäs vehnäolut". Suodatettu vehnäolut on sellainen, että sitä ei kyllä maun puolesta kannata minun mielestäni ostaa.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minulle ainakin henkilökohtaisesti ovat ruuan kanssa toimineet erittäinkin hyvin nuo Hartwallin Classic Gourmet -oluet.
Vaalea Gourmet on nimestään ("Kalaruoan kaveri") huolimatta erinomainen vaihtoehto myös liharuokien kanssa. Muistuttaa maultaan hyvin paljon tsekkiläistä Budvaria. Samaan kategoriaan menee myös esim. Teerenpelin Onnenpoika.

Kaikki ovat sen verran kevyitä, että toimivat hieman toisenlaisella funktiolla kuin viini tai voimakkaammat oluet. Sopivat peruslagereiden tapaan janojuomiksi, mutta ovat juuri sopivasti arvokkaampia (en tarkoita hintaa, vaan makua). Ruokajuomina ne toimivat erityisen hyvin juuri silloin, kun pöydässä on runsaasti erilaisia makuja, joille ei jokaiselle ole erikseen mietittyä täsmäkumppania.
 

Joppe K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kiekko-Vantaa
Vaalea Gourmet on nimestään ("Kalaruoan kaveri") huolimatta erinomainen vaihtoehto myös liharuokien kanssa.

Ruokajuomina ne toimivat erityisen hyvin juuri silloin, kun pöydässä on runsaasti erilaisia makuja, joille ei jokaiselle ole erikseen mietittyä täsmäkumppania.

Olet juuri asian ytimessä näiden kanssa. Tuo Vaalea tosiaan sopii myös liharuokien kanssa ja sopii paremmin myös ihmisille jotka ovat enimmäkseen tottuneet pelkästään noihin tavallisiin ns. bulkkilagereihin.

Kummatkin näistä ovat olleet tosiaankin hyviä myös noutopöydissä, kun on paljon kaikenlaista ja ennen kaikkea erilaista ja toisistaan poikkeavaa makua tarjolla. Ja hintakaan ei ole ollut päätä huimaava vaan voisi todeta hinta-laatusuhteen olevan suhteellisen kohdillaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tarkennetaan, että tumma lager ei ole millään muotoa suosikkijuomani oluiden listalla. Edelle menevät mm. sellaiset kuin stout, porter, indian pale ale, american pale ale, trappist, bitter... pils... En kuitenkaan koe tummaa lageria sellaisena myrkkynä, kuin sinä... Ensisijainen valintani se ei ole, mutta edelleen se on sellainen, joka ajaa asiansa joulupöydässä.
OK, tuot nuo vain niin useasti esille, etten voinut välttyä ajatukselta, että se on nimenomaan suosikkijuomasi.

Tummaa lageria on muuten mm. saksalainen schwartzbier, ja minä en kyllä sitä pidä mitenkään laimennettuna siirappina. Saksalaiset tummat ovat muutenkin minusta täyteläisempiä ja vähemmän makeita kuin tshekit, joista löytyy kyllä noita siirappilitkujakin - Velko pahimpana esimerkkinä näistä.
Schwartzbier on hiukan kumma lintu olutmaailmassa. Lupaa paljon, mutta antaa vähän. Ei ole tosiaan niin siirappinen kuin velkot ja muut turhakkeet, mutta pelkän värin takia en noita viitsi enää edes maistella. Sama pätee jouluoluen nimellä myytävään moskaan. Siis nämä olvit, lapinkuset sunmuut. Taannoisen Hesarin oluttestin (joulu/talvioluet) perusteella kävin hakemassa kassillisen kilisevää lähimmästä Alkosta. Hyviä olivat kaikki. Mutta ne olivatkin vähintään 6,5 % tavaraa. Ainakin St Paul, Brew Dog ja Ayinger tuohon valintaan osui. Pari muutakin oli, mutta unohdin ne jo.

Jeps, tuhtejahan ne ovat kyllä, mutta niinhän ovat monet jouluoluetkin. Suomalaisen joulupöydän kunkku, eli sahti, on monesti jopa kymmenprosenttista.
En mä muuten tuosta vahvuudesta, mutta ei kai ole kenenkään suotavaa humaltua vahingossa jouluaterialla. Pari tuollaista kun kiskaisee, voi alkaa jo lauleskelemaan Petteri Punakuonoa jo ennen pukin tuloa ;)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
OK, tuot nuo vain niin useasti esille, etten voinut välttyä ajatukselta, että se on nimenomaan suosikkijuomasi.

Ei tuo ajatuksesi ihan metsään mennyt. Se olikin joskus näin - kuten joskus Tampereen Jatkoaika-miiteissä vuosia sitten. Siis silloin joskus kun minä olin vielä köyhä opiskelija, joka ei tiennyt mistään mitään... sitten valmistuin, hurahdin matkusteluun ja totuttauduin maailmalla juomaan erilaisia oluita. Belgioluiden makuun pääsin vasta lähemmäs kolmekymppisenä.

Schwartzbier on hiukan kumma lintu olutmaailmassa. Lupaa paljon, mutta antaa vähän. Ei ole tosiaan niin siirappinen kuin velkot ja muut turhakkeet, mutta pelkän värin takia en noita viitsi enää edes maistella. Sama pätee jouluoluen nimellä myytävään moskaan. Siis nämä olvit, lapinkuset sunmuut. Taannoisen Hesarin oluttestin (joulu/talvioluet) perusteella kävin hakemassa kassillisen kilisevää lähimmästä Alkosta. Hyviä olivat kaikki. Mutta ne olivatkin vähintään 6,5 % tavaraa. Ainakin St Paul, Brew Dog ja Ayinger tuohon valintaan osui. Pari muutakin oli, mutta unohdin ne jo.

On jouluoluita ja jouluoluita. Jos noita isojen suomalaisten panimoiden jouluoluita juo, niin melko varmasti pettyy. Jouluolut on siinä mielessä jännä käsite, että myös joidenkin pienpanimoiden jouluoluet saattavat olla melkoista kuraa. Minä en syttynyt esimerkiksi Laitilan Kievari-sarjan Tuomas-olueen ollenkaan, vaikka muuten Kievari-sarjassa tehdäänkin yleensä ihan kelpoja juomia. Toisaalta on totuuden nimissä pakko myöntää, että vastaavasti yllätyin positiivisesti Lidlin Nobelaner-merkin jouluoluesta. Ei se mitään oluiden terävintä kärkeä ollut, mutta meni oikein hyvin alas, ja pätki suomalaisbulkkipanimoiden jouluoluet komeastikin. Tavallinen Nobelaner itsessään on minusta aika mauton bulkki.

En mä muuten tuosta vahvuudesta, mutta ei kai ole kenenkään suotavaa humaltua vahingossa jouluaterialla. Pari tuollaista kun kiskaisee, voi alkaa jo lauleskelemaan Petteri Punakuonoa jo ennen pukin tuloa ;)

Ei tietenkään. Mutta ei kai parista vahvasta oluesta mitään liiallista humalaa tule... Heh, jotenkin tästä tulee mieleen Kummelin Speedyn ja Sakun Kebab-keikka: "Jumalauta, mä olen puoli tuntia pois, ja sä olet ihan kännissä!" - "Hei, ei kymmenestä gebardista mihinkään känniin tule!"

Jouluoluissa siis homma vaan jostain syystä tuntuu menevän niin, että vahvuus prosenteissa on myös vahvuus maussa. Muissakin oluissa tuo toki menee näin useimmiten, mutta jouluoluissa tuo jostain syystä korostuu.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hyllyssä odottelisi yksin Stonen Imperial Russian Stout. En tiedä yhtään mitä odottaa, mutta toivotaan, että hyvää olisi. Ehkä juon joulun pyhinä, ehkä en. On vähän turhan iso pullo yksin maisteltavaksi.
 

Outsider

Jäsen
Hyllyssä odottelisi yksin Stonen Imperial Russian Stout. En tiedä yhtään mitä odottaa, mutta toivotaan, että hyvää olisi. Ehkä juon joulun pyhinä, ehkä en. On vähän turhan iso pullo yksin maisteltavaksi.

Kaadat itelle pienen lasillisen, niin voin kyllä tulla hakemaan loppu pullon pois. Koko pullokin kyllä kelpaa, jos pelkäät, että on pahaa. :)

Oli se hyvä, että tuli hamstrattua niitä jouluoluita jo aikoja sitten, kun kaikki on edelleen maistamatta. No eipä ainakaan tarvitse hakea pyhinä lisää, jos joku sattuu olemaan poikkeuksellisen hyvää. Kohta pitää koukata Kampin K-marketin kautta katsomassa löytyykö kehutusta olut valikoimasta jotain mielekästä mukaan illan aloittelua varten.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mä en lähtis joulusafkoille mitään hirveän voimakkaan makuisia oluita tarjoamaan. Jos jotain savustettua pöydästä löytyy, niin sille ehkä jotain savuolutta, muuten pysyisin miedommissa mauissa. Pils on aika hyvä yleisjuoma joulupöydälle, sopii hyvin rasvaiselle ruoalle ja menee oikein mukavasti voimakkaasti suolaisten kalojen ja sillien kanssa. Kinkulle voisi periaatteessa joku vähän voimakkaamman makuinen tumma mennäkin, mutta sillekin se pils on hyvä valinta.

Omaan makuun vaalea Gourmet on aika keskinkertainen, semmoinen hätävara jos muuta ei ole tarjolla. Ennemmin vaikka Urquelia tai Kukko Pilssiä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hyllyssä odottelisi yksin Stonen Imperial Russian Stout. En tiedä yhtään mitä odottaa, mutta toivotaan, että hyvää olisi. Ehkä juon joulun pyhinä, ehkä en. On vähän turhan iso pullo yksin maisteltavaksi.
Ei ole hyvä olut, vaan erinomainen. Eilen tuli juuri juotua kaverin kanssa puoliksi ja ei ole toviin yksikään olut iskenyt niin täsmäiskulla makuhermoon kuin tuo. Maailman luokan IS ja parhaita oluita mitä olen koskaan juonut.

Harmi, että olivat tänään jo loppuneet Arkadiasta. Yksi pullo olisi kelvannut, mutta ei väkisin. Täytynee sitten Nögnen Imperial Stoutia ostella. Mahtava olut sekin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pitäisi varmaan päättää, että mikä olut saa kunnian tulla korkatuksi jouluaterialla.

Löytyy Stallhagenin Pilsneriä, Ayingerin Winter-Bockia, Mikkellerin Red/White Christmas, Fuller's OWA x2, Anchorin aina muuttuva jouluinen ale sekä joitakin muita.

Elämme tärkeitä hetkiä. Tekisi mieli korkata tuo Mikkellerin Witbier, mutta ei taida oikein tyyliltään sopia tuohon? Mitäs palstaveljet ehdottavat? :)
Mulla on just sattumalta Fuller's menossa. Ekan siemaisun jälkeen totesin, että tää sopisi jouluaterialle. En varsinaisesti ehdota sitä, mutta minun makuuni tuo sopisi siis hyvin nimenomaan jouluaterialle.
 
Viimeksi muokattu:

Gandhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täällä kun on näköjään keskustelua joulupöytään sopivista oluista, niin jälkiruokien (ja etenkin suklaisten jälkiruokien ja jouluhan on muutenkin suklaansyönnin aikaa) kanssa nautittavaksi sopii hyvin stout-oluet. Esimerkiksi Young's Double Chocolate Stout on ainakin omasta mielestäni varsin mainio valinta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kaadat itelle pienen lasillisen, niin voin kyllä tulla hakemaan loppu pullon pois. Koko pullokin kyllä kelpaa, jos pelkäät, että on pahaa. :)

Ei ole hyvä olut, vaan erinomainen.
Hyvä asia. Jonkin verran on teitin kanssa olutmaku täsmännyt ennenkin, joten uskallan luvata itselleni ainakin siedettävän kokemuksen.

Ostin noita kaksi, toinen meni kaverille lahjaksi. Pitää tuota alkon systeemiä kehua kyllä sikäli, että paikallisessa Alkossa kävin ihmettelemässä puoli huolimattomasti oluita ja satuin sitten Stonen tuotoksia kysäisemään siinä samalla. Heti myyjä ehdotti, että laitetaan varaus Arkadiaan, jos vain Helsinkiin pääsen. No, kävin hoitamassa tuossa pari viikkoa sitten yhden opiskelujutun alta pois ja samalla noudin pullot. Hyvään asiakaspalvelua kaikin puolin ja toki hyvää myyntiä myös.

Voi kuitenkin olla, että tyydyn kotikaljaan joulun ajan ja nautin tuon stoutin tammi-helmikuun pakkasilla.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Heitetääs pientä raporttia noista Alkon jouluoluista, kun osa on maistettu ja osa odottaa vielä aikoja parempia kaapissa, lähes kaikki tuli tai tulee testattua..

Kaikkia ei viitsi listata, joten poimitaan parhaat päältä tähän mennessä maistetuista

Brewdog Hoppy Xmas - menkööt, vaikka ei tää nyt minun mielestä kovinkaan jouluinen olut ole. Silti taattua Brewdog-laatua, varsin maukas ipaan viittaava olut.

Aecht Schlenkerla Rauchbier Urbock - ihan kärjessä monissa arvioissa esim. Olutoppaassa ja onhan tämä nyt hyvä. Tervainen olut joka jatkaa tämän panimon laatutuotteita. Joulun pyhinä olisi tarkoitus sauna päälle vertailla savuisempi Märzen ja tämä Urbock keskenään.

Fuller's Old Winter Ale - taattua Fullersia. Erittäin hyvin juotava ja hintakaan ei päätä huimaa. Ei toki pärjää esim. ESBille, mutta maukasta

Saku Porter - juuri testattu, yllätyin positiivisesti näinkin suurehkon panimon tuotteesta. Oikein hyvä porter.

Pettymykseksi osoittautui sen sijaan Mikkellerin Red & White Christmas. Häviää ainakin saman panimon Not Just Another Witille selkeästi.

Vielä varastossa odottelemassa ovat Mikkellerin Hoppy Lovin Christmas sekä Anchorin Christmas Ale, jotka eniten herättävät odotuksia.

Jouluolusten ulkopuolelta nostettakoon esille yllätys, yllätys - Nogne Imperial Stout. Myöskin Halcyonin Imperial Ipa nousi selkeästi loppuvuoden parhaiden tuotosten joukkoon.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen kyllä vähän äimänä siitä, ettei Aecht Schlenkerla Rauchbier Urbock saa kaikilta oluen ystäviltä varauksetonta ylistystä joulupöydässä kinkun kaverina. Ja nimenomaan tuo Urbock, ei se sattumalta ole Alkon jouluolueiden listalla.

Ei se tietenkään ole mikään joulupöydän enemmän lipitettävä palanpainike, vaan 1-2 pulloa kinkun kaverina. Erityisen hyvin pelittää, jos tykkää syödä kinkkua ruisleivän kera. Jos tuote on outo, niin kehotan ehdottomasti kokeilemaan edes pullon verran.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itselleni tuo Urbock ei ole toiminut oikein yhtään. Todella raskasta juotavaa ja se savuisuus puskee niin vahvasti jatkuvasti esiin, että ei siitä muita nyansseja edes sitten kykene havaitsemaankaan. Todella monelle tuo tuntuisi maittavan suuresti, mutta on varmaan aika vihoviimeisiä oluita jotka itse ruoan kanssa valitsisin. Luultavasti omassa lasissani löytyy jotain Pale Alea jouluaterialla (varmaankin Mikkellerin K:rlek).

Kuten joku muukin taisi sanoa, niin savuisuus vain viskien kanssa ja oluesta pysykööt erossa.

No, mutta ei sillä. Pieteetillä tehty olut tuo Urbock, ei vaan tosiaan ikävä kyllä yhtään minun juttuni.
 
Viimeksi muokattu:

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itselleni tuo Urbock ei ole toiminut oikein yhtään. Todella raskasta juotavaa ja se savuisuus puskee niin vahvasti jatkuvasti esiin, että ei siitä muita nyansseja edes sitten kykene havaitsemaankaan.

Tuo raskaus on toki ongelma joulupöydässä, kun muutenkin usein vedetään napa turvoksiin. Savuolut ei missään tapauksessa toimi varsinaisena "ruokajuomana", jolla raikastetaan/puhdistetaan suu esimerkiksi ruokalajien välissä. Urbock enemmänkin levittää ja pehmittää savukinkun maun koko suuhun. Jättää kirjaimellisesti hyvän maun suuhun.

En ole koskaan polttanut imaisuakaan mistään tupakasta, mutta luulen, että tuossa yhdistelmässä on vähän sama fiilis kuin kombossa konjakki + sikari. Eli korjataan suositus muotoon, lasillinen riittää nautiskeluun kinkun kanssa.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Itselleni tuo Urbock ei ole toiminut oikein yhtään. Todella raskasta juotavaa ja se savuisuus puskee niin vahvasti jatkuvasti esiin, että ei siitä muita nyansseja edes sitten kykene havaitsemaankaan.

Omasta mielestäni tuo saman panimon Märzen on paljon savuisempi kuin tuo Urbock. Urbockissa maistan ennemminkin tervan.

Makuasioitahan nämä, mutta itselle maistuu kyllä tuon panimon tuotteet hyvinkin. Maitokaupasta saa saman panimon Lageria, joka on myöskin erittäin laadukas esitys keskiolueksi.

Illan mittaan tuossa maistoin vielä Insanely Bad Elfin ja Nissefarin. Insanelyn Bad Elfin hämmentävät prosentit (11,2 %) antoivat odottaa ihan mitä sattuu, mutta ihan juotava tuo oli silti. Ei alkoholikaan puskenut liikaa läpi, vaikka alkuvaikutelma oli sen suuntainen. Nissefarista ei oikein hyvää eikä pahaa sanottavaa. Juotava, mutta ei mikään makuelämys..savuolueksi tätä Olutoppaassa tituleerataan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No nehän ne pari unohtunutta olivatkin, Nissefar ja Mikellerin HLC. Tykkäsin molemmista ihan vietävästi. Pitää ostaa lisää. Mutta silti, perinteisistä perinteisin jouluolut on kuintenkin Koffin Portteri.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Omasta mielestäni tuo saman panimon Märzen on paljon savuisempi kuin tuo Urbock. Urbockissa maistan ennemminkin tervan.
Märzen myös testattu ja ei toimi oikein sekään. En oikein tiedä mikä tuossa voimakkaassa savuisuudessa ja tervaisuudessa on oluiden kohdalla se, mikä mättää. Kun tosiaan taas viskissä nuo ominaisuudet on enemmän kuin tervetulleita.

Leonia komppaan kyllä siinä, että Koffin Porteri on kyllä todella kelpo juoma joulupöytään.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Märzen myös testattu ja ei toimi oikein sekään. En oikein tiedä mikä tuossa voimakkaassa savuisuudessa ja tervaisuudessa on oluiden kohdalla se, mikä mättää. Kun tosiaan taas viskissä nuo ominaisuudet on enemmän kuin tervetulleita.

Leonia komppaan kyllä siinä, että Koffin Porteri on kyllä todella kelpo juoma joulupöytään.
Hauskaa, että edes joku muu kuin minä vierastaa savun ja tervan aromeja oluessa.

Mutta tarkennuksena Portteriin, ruokajuomana sitä ei meillä koskaan käytetä. Ihan vaan naposteluun illan pimeydessä. Vain takkatuli puuttuu.
 

scholl

Jäsen
Toisaalta on totuuden nimissä pakko myöntää, että vastaavasti yllätyin positiivisesti Lidlin Nobelaner-merkin jouluoluesta. Ei se mitään oluiden terävintä kärkeä ollut, mutta meni oikein hyvin alas, ja pätki suomalaisbulkkipanimoiden jouluoluet komeastikin. Tavallinen Nobelaner itsessään on minusta aika mauton bulkki.

se ei ole jouluolut, vaan talviolut. Siitä puuttuu se kummallinen makeus, joka on usein suomalaisissa jouluoluissa. Vihreän tölkin Olvin talviolut oli tuota Nobea parempaa, mutta sitä ei saa enää mistään. Ostin sitä kerran jouluksi, kun olin sellaisessa paikassa, missä jouluolutvalikoima oli huomattavasti suppeampi.

Itse en juo jouluna jouluolutta oikeastaan muuten kuin safkan ja siinäkin sen ensimmäisen ruokalajin eli sillin ja perunan jne. kanssa. Tänään pitää käydä Alkossa katsomassa jotain jouluoluita. Muutenhan olutrintama on hyvin hallussa ja juon aika paljon eri tyyppisiä oluita jouluna. Ihan fiiliksen mukaan.
 

scholl

Jäsen
Omasta mielestäni tuo saman panimon Märzen on paljon savuisempi kuin tuo Urbock. Urbockissa maistan ennemminkin tervan.

Märzen on hyvä olut. Mulla se menee minä vuodenaikana tahansa. Siis ei suurissa määrin, mutta aina joskus on kiva ottaa yksi. Se, miksi joillakin voi mättää, voi johtua Bambergista itsestään. On mukamas Unescon maailmanperintökohde, mutta siellä ei ollut oikeasti mitään. Todellinen persläpi paikkana. Sinänsähän tuon panimon historia on hieno ja pitkä. Katsoin kerran puolen tunnin tai tunnin ohjelman siitä. Lyövät oikeasti maan alla kellarissa parimetrisiä halkoja sinne uuniin ja savun maku tulee siitä, eikä mitenkään kusettamalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös