On aika oluen

  • 672 907
  • 3 967

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Joku muukin kuin minä on puuttunut tuohon snobbailuasiaan...

Ei siitä sen enempää, mutta kun tulee noissa englantilaisissa pubeissa päivystettyä, niin kyllähän melkein kaikki juo lageria (Carling, Stella, Grolsch, Kronenbourg) ja joku nyt joskus Guinnessiakin tilaa, mutta esim. Caffreyssia ei juurikaan.

Jos ne kaikki huikeat oluet olisi todella niin huikeita, niin miksi niitä ei kukaan juo?

Englantilaisia kai kuitenkin monet pitää jonkun näkösinä kaljaveikkoina?

Tokihan jokaisen kannattaa juoda sitä mitä tykkää, mutta monet noi haiskahtaa siltä, että ollaan kerran tai kaksi törmätty johonkin oluseen jossain ja oikeasti ei enää edes muisteta miltä se maistuu...

(edit: typo)
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Näin Belgialaisena voisin mainita monta eri sorttia, jotka maistuvat minulle, mutta kun oli ulkomaalaisista kysymys, niin pidin kovasti Leningrad Cowboysta! Vieläkö sitä muuten valmistetaan? Onko sisältö Koffia? Joku väitti että näin.

Sittenhän on tietysti kysymys siitä, miten tuoretta olut on. Se kaikkein mieluisin voi maistua ihan erilaiselta, kun sisältö on päässyt vanhaksi. Oluthan ei parane vanhetessaan samalla tavalla kuin esim. viini.

Minun ensimmäinen työpaikkani oli panimolla. Etuihin (kiellettyihin) kuului vapaa olut. Sain maistaa todella tuoretta olutta, jopa niin tuoretta, ettei edes korkki ollut ennättänyt päälle.

Monet ulkomaiset oluet maistuvat paljon paremmalta, kun niitä saa nautiskella niiden omissa valmistusmaissa. Tuontiolutkin voi tietysti olla ihan hyvää joskus, mutta pyrin aina valitsemaan sen maan olutta, jossa kulloinkin vierailen. En ole pettynyt koskaan tähän taktiikkaan.

Ja nyt pieni kysymys: Mikä on ÄTPPOMK?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti finnishninja
Näin Belgialaisena voisin mainita monta eri sorttia, jotka maistuvat minulle, mutta kun oli ulkomaalaisista kysymys, niin pidin kovasti Leningrad Cowboysta! Vieläkö sitä muuten valmistetaan? Onko sisältö Koffia? Joku väitti että näin.

Sittenhän on tietysti kysymys siitä, miten tuoretta olut on. Se kaikkein mieluisin voi maistua ihan erilaiselta, kun sisältö on päässyt vanhaksi. Oluthan ei parane vanhetessaan samalla tavalla kuin esim. viini.

Minun ensimmäinen työpaikkani oli panimolla. Etuihin (kiellettyihin) kuului vapaa olut. Sain maistaa todella tuoretta olutta, jopa niin tuoretta, ettei edes korkki ollut ennättänyt päälle.

Monet ulkomaiset oluet maistuvat paljon paremmalta, kun niitä saa nautiskella niiden omissa valmistusmaissa. Tuontiolutkin voi tietysti olla ihan hyvää joskus, mutta pyrin aina valitsemaan sen maan olutta, jossa kulloinkin vierailen. En ole pettynyt koskaan tähän taktiikkaan.

Ja nyt pieni kysymys: Mikä on ÄTPPOMK?

>>> Koffin tekemää Leningrad Cowboyta saa kyllä edelleenkin rajoitetusti pieninä erinä. Ja Ninjalle tiedoksi, että ÄTPPOMK:lla löytyy palstalta ihan oma viestiketju. Olen ÄTPPOM:n johtokunnan jäsenen ominaisuudessa ehdottanut sinua ja nimim. Kaasumiestä ÄTPPOMK:n Ruåtsin osaston jäseniksi. Tarkempaa tietoa ÄTPPOMK:sta löydät siis vaikka tuon "haku"-toiminnon avulla...
 

onni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Hörrrpss...

Viestin lähetti Lapanen
Tumma Velko on sen sijaan melko vihovviimeistä litkua. Olen satavarma että kyseisen sotkun valmistuskaava on seuraava: Puoli litraa vettä, kaks desii sokerii, kolme ruskeeta väriliitua ja ripaus vodkaa laitetaan tehosekoittimeen, pyöräytetään - ja voila ja kippis - ja hölkyn kölkyn. Laihaa mutta makeata.

Paras ikinä kuulemani kuvaus oluesta, vaikkei kovin mairitteleva ollutkaan. Olen nimittäin samaa mieltä. Muutenkaan tummat tsekkiläiset eivät sovi meikäläisen makuhermoille, esim. tumma Strato ei uppoa ollenkaan. Lähinnä nuo Brittein saarten tummat tuotteet iskevät.

Disclaimer: Seuraava toteamus perustuu kuulopuheisiin. Kerran tuli puhetta kaverin kanssa Guinnesistä (jos olisin joskus juonut suovettä, se varmaan maistuisi samalle) ja sen juomisesta Irlannista. Hänen mukaansa oli aika ihme, jos sattui muuta saamaan baarissa. Eli maassa maan tavalla. Englantilaiset kyllä litkivät baarissa lageria, tekevät sitä myös Suomessa. Tämä tuli huomattua Suomi-Englanti -matsin jälkeen, Lapin Kulta kelpasi hienosti.

Ehkä Englannissakin niitä snobbailuoluita juovat ne, jotka kenties kaipaavat siltä muutakin kuin sitä päihdyttävää vaikutusta? Eivät kaikki ranskalaisetkaan juo koko ajan vain vuosikertaviinejä, eihän?
 

kohottaja

Jäsen
Predatorille tosta ÄTPPOMK

Mielestäni se on sensuurin uhallakin lyhennys yhdistelmästä "Alyttömien TeiniPoikien P:lläalkavien Oma MerkintäKerho". Eli "seuran" tarkoituksena on esittää "Eliittiä", mutta tosiasiassa se on omien jätösten pelkkä merkkausporukka. Onhan se kivaa merkata johonkin, mihin jätöksensä jättää.!

Se pieni ero erottaa meidät muut "eliitistä", että me kirjoitamme asiaa tälle palstalle. Tai sitten ei. Mutta toi "eliittipalsta" sisältää suurelta osin vielä huonompaa "asiaa". Osoittaa vaan palstanpitäjien huonoa makua jakaa kirjoittajat eri kastiin!
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Predatorille tosta ÄTPPOMK

Viestin lähetti kohottaja
Mielestäni se on sensuurin uhallakin lyhennys yhdistelmästä "Alyttömien TeiniPoikien P:lläalkavien Oma MerkintäKerho". Eli "seuran" tarkoituksena on esittää "Eliittiä", mutta tosiasiassa se on omien jätösten pelkkä merkkausporukka. Onhan se kivaa merkata johonkin, mihin jätöksensä jättää.!

Se pieni ero erottaa meidät muut "eliitistä", että me kirjoitamme asiaa tälle palstalle. Tai sitten ei. Mutta toi "eliittipalsta" sisältää suurelta osin vielä huonompaa "asiaa". Osoittaa vaan palstanpitäjien huonoa makua jakaa kirjoittajat eri kastiin!

>>> Mikä helvetin eliittipalsta? Jos tuo ÄTPPOMK:n ketjussa kirjoiteltu paskanjauhanta on elitismiä niin minä olen sitten varmaan itse Ludwig Aurinkokuningas tai vähintään Napoleon.
Ei tuolla JHagin vitsailumielessä perustamalla "klubilla" ole sitäpaitsi mitään tekemistä palstan ylläpitäjien kanssa... tai yleensäkään tarkoitus ei ole jakaa ihmisiä mihinkään leireihin. Mistä näitä onnettomia tosikoita riittää... jos ei huvita lukea jonkin ÄTPPOMK:n juttuja, niin älä hyvä ihminen sitten lue niitä!

PS: Ai, päätit sitten itsekin merkata jätöksesi?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Predatorille tosta ÄTPPOMK

Viestin lähetti kohottaja
Mielestäni se on sensuurin uhallakin lyhennys yhdistelmästä "Alyttömien TeiniPoikien P:lläalkavien Oma MerkintäKerho". Eli "seuran" tarkoituksena on esittää "Eliittiä", mutta tosiasiassa se on omien jätösten pelkkä merkkausporukka. Onhan se kivaa merkata johonkin, mihin jätöksensä jättää.!

Se pieni ero erottaa meidät muut "eliitistä", että me kirjoitamme asiaa tälle palstalle. Tai sitten ei. Mutta toi "eliittipalsta" sisältää suurelta osin vielä huonompaa "asiaa". Osoittaa vaan palstanpitäjien huonoa makua jakaa kirjoittajat eri kastiin!

Ilmeisesti kuvittelet, että ÄTPPOMK on Suljetun Osaston sisäpiiriklubi. Sinun kannattaisi ottaa asioista selvää, sillä ÄTPPOMK:lla ei ole mitään tekemistä Suljetun Osaston kanssa. Kuten Preda totesi, ÄTPPOMK on JHagin perustama klubi (ei kai kuitenkaan vitsailumielessä?), ja klubin perustusketju on täällä Vapaassa keskustelussa.

On totta, että ÄTPPOMK:iin kuuluu Suljetulle Osastolle määrättyjä potilaita, mutta minä en ole ainoa ko. klubin jäsen, jota JA:n ylläpito pitää riittävän täysjärkisenä pysymään Suljetun Osaston ulkopuolella.

Lisäksi Suljetulla Osastolla on varmasti monia, jotka sanoutuvat jyrkästi irti ÄTPPOMK:n ideologiasta. Itse tunnen henkilökohtaisesti yhden Suljetulle Osastolle määrätyn potilaan, joka ei tule ikinä liittymään ÄTPPOMK:iin.

Summa summarum, haukut väärää puuta väittäessäsi ÄTPPOMK:ia eliittiseuraksi.

EDIT: Typo
 
Viimeksi muokattu:

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
Tiedoksi...

...sekä finnishninja että Kaasumies on jo listattu peruuttamattomasti ÄTPPOMK:n jäsenrekisteriin johtokunnan Ruotsin ulkojäseniksi!

Ettei menisi nyt ihan johonkin muualle kuuluvaksi...

Belgialaisethan ovat, käsittääkseni ihan syystä, tätä maapallon olut kansaa. Minutkin on eräs belgialainen ystäväni tutustuttanut ko. maan mallastuotteisiin. Täytynee myöntää, ettei makuaistini ole vielä jalostunut vastaan ottamaan kaikkia ns. Trappist-oluita (ehkä niillä hemmetin korkeilla prosenteilla on osuutta?). En muista näiden munkkien panemien oluiden tarkkaa lukumäärää, mutta ainostaan yksi tulee käsittääkseni Belgian ulkopuolelta (Hollannista). Omaksi suosikikseni joukosta on kuitenkin noussut yksi, l. Hoegaarden ns. valkea (valkoinen, white, bianca) olut. Varsinkin hanasta ja kesähelteillä on tosi nam!
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Dublinissa ainakin oli aika selvä sukupolvijako: jossain äijäpubeissa ei juuri näkynyt alle 50-vuotiaita tai naisia ja suhde Guinnessiin oli lähinnä uskonnollinen (snobbailu ja trendikkyys on näistä paikoista erittäin kaukana), nuoremmat juo myös paljon lageria (Heineken ja Carlsberg taitaa olla suosituimpia) mutta kyllä myös tummia oluita.

En kerta kaikkiaan tajua tätä snobbailu-puhetta - ei kai helvetissä kukaan juo olutta IMAGON takia??? (Tai ehkä ne juo jotka vannoo VAIN suomalaisen oluen nimeen.) No, en osaa tietenkään puhua muun ihmiskunnan puolesta mutta itselleni maku on kaikki kaikessa ja juon hyvän makuista olutta, on se sitten vaikka marsilaista. Tämä ei ole ollut vaikea asia päättää - noudatan muuten samaa periaatetta ruoankin suhteen.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tässä taannoin otin oikein projektiksi maistella ulkomaisia oluita ja verrata niiden makuja keskenään ynnä suomalaisiin oluihin. Tiedä sitten, olisiko otoksen pitänyt olla laajempi tai olisiko yhtä merkkiä pitänyt maistella useamman pullon voimin, mutta tulos oli aika mitäänsanomaton. Projekti oli silti hauska. Se pitäisi varmaan uusia ja suunnitella tällä kertaa paremmin! Jaa niin, Velkopopovický taisi nousta tässä vertailussa henkilökohtaiseksi suosikiksi.

No, yhtä kaikki. Ulkomaisilla oluilla on taipumus maksaa jonkin verran enemmän kuin kotimaisten, mikä tietenkin ohjaa kulutustottumuksia suomalaisia suosivaksi. Ja toisaalta jos ajatellaan tyypillistä suomalaista terassia jossa on ulkomyyntipiste hanoilla, niin vaihtoehdot ovat oluissa joko Koff/Lapinkulta ynnä joku siideri => kotimaisten pakkojuottoa. Ei siis ole mikään ihme, että ulkomaisten oluiden juojalle saattaa herkästi mäjähtää pienen snobin leima otsaan.

Noista ulkomaisten oluiden ryöstöhinnoittelusta toimii hyvänä esimerkkinä vaikkapa Sol, joka on mielestäni helposti juotava ja mainio laiskan hellepäivän juoma. Maksaapi 2 euroa ja rapiat päälle per pullo kaupasta ostettuna. Törkeää! :mad:
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Myös minä luulen ettei kukaan snoppaile maistellessaan eri olutmerkkejä. Onhan meillä jokaisella myös omat limusuosikkimme!

Eilen maistoin itselleni uutta olutta, meksikolainen Negro Modelo. Mukavan tummaa. Ihastuin todella!

Hieman on selkä kipeä, sen verran raksahti kun ryhdistäydyin saatuani tiedon jäsenyydestäni ÄTPPOMK:n. Olen monivuotinen jäsen Heineken-clubissa, mutta Freddie Heinekenin kuoltua hommasta pihahti ilmat pihalle, joten olen sen jälkeen ollut kanssakäymisissä jopa Amstel-clubin jäsenien kanssa...

Joka tapauksessa, olen ylpeä saadessani kuulua ÄTPPOMK:n Ruåtsin osastoon. Täytynee ostaa läjä Koffia seuraavan kerran suomalaisessa makkarakaupassa vieraillessa:)
 

kohottaja

Jäsen
Ättpmko, äsh! no suljettujen potilaiden osasto

Molemmissa tuntuu olevan kuitenkin samoja jäseniä paljonkin. Sori, jos sekoitin. Tarkoitin tietysti tuota suljettujen potilaiden osastoa, jonka jutut ovat usein meidän tavallisten kirjoittajien juttuja huonompia.
 

V8350

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hmmm, oluesta nauttivien Jatkoaikalaisten asiantuntemus on ilahduttavan korkealla tasolla. Täytyypä alkaa käydä listaa läpi.

Itse olen aina suosinut Olvia. Syynähän on vain se, että kun korkkaa Olvin, niin taas on yksi savolainen vähemmän.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Aika nostaa näinkin vanha ketju ylös. Sinänsä yllättävää, ettei paria äänestystä lukuunottamatta olutaiheisia ketjuja juuri löytynyt. Tai sitten olen huono etsimään. Ei tosin ole kesä, mutta who cares.

Mutta vihdoinkin ollaan Suomessa pääsemässä tilanteeseen, että bulkki-lagereiden lisäksi on ihan juotavia vaihtoehtoja ihan kotimaisiakin merkkejä. Olen jo pitkään tykännyt Laitilan Kukosta. Ja vihdoin myös meikäläisen lähikauppaan on ilmestynyt myös se tumma versio. Tosin pidän vaaleasta enemmän. Jostain kumman syystä TM:n testissä tumma sai paremmat arvostelut. Pysyisivät vain niissä autotesteissään.

Pari viikkoa sitten silmiini osui täysin uusi tuttavuus, Mallaskosken Kuohu. Hiukan epäillen kääntelin tölkkiä, jonka tekstitkin oli pohojalaasta. Tuli jotenkin mieleen surullisenkuuluisat Leningrad Cowboysit sun muut. Otin kuitenkin kokeeksi sekä tummaa että vaaleaa. Hämmästyksekseni nuo olivat kumpikin aivan helkkarin maukkaita. Varsinkin se tumma Kuohu pomppasi suoraan suosikkilistani kärkeen. Siis Guinnessin taakse, luonnollisesti. Kuriositeettina mainittakoon, että valmistuksessa on noudatettu saksalaista "Rainhaitskepoottia", kuten tölkin reunassa lukee. Varsin saksalaistyyppistä on luonnollisesti itse juomakin.

Kuohusta ilahtuneena päätin sitten vielä antaa mahdollisuuden Lidlin halpismerkille "Talviolut", kun tuli sielläkin vaihteeksi käytyä. Suodattamaton tumma olut vaikutti kokeilemisen arvoiselta. Ja sitä saa mitä tilaa, ruokaisaa ja hyvää. Ehdottomasti hintansa (alle 6 €/sixpack) väärttiä, vaikka hinnassa häviääkin Lidlin bulkeille. Ja Suomessahan tämäkin on valmistettu. Haen lisää niin kauan kuin valikoimissa pysyy.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Ossi kirjoitti:
Mutta vihdoinkin ollaan Suomessa pääsemässä tilanteeseen, että bulkki-lagereiden lisäksi on ihan juotavia vaihtoehtoja ihan kotimaisiakin merkkejä. Olen jo pitkään tykännyt Laitilan Kukosta. Ja vihdoin myös meikäläisen lähikauppaan on ilmestynyt myös se tumma versio. Tosin pidän vaaleasta enemmän. Jostain kumman syystä TM:n testissä tumma sai paremmat arvostelut. Pysyisivät vain niissä autotesteissään.
Samaa mieltä, se tumma on tummaksi liian terävää. Mutta Alkosta kerran vahingossa ostin nelos-Kukkoa ja se vasta hyvää olikin. Suosittelen.
 

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Meillä on myös ruvettu juomaan Kuohua silloin kuin täytyy saada jotain maukkaampaa kuin Prisman tarjous, joka on joko Karjalaa tai Koffia. Vaaleassa Kuohussa on todella merkillinen sivumaku, säilykekirsikka tulee lähinnä mieleen. Mutta niin se vaan sopii siihen kokonaisuuteen.

Pöljän Pojan viime satsiin laitettiin kuusenkerkkiä ja aika onnistunut sahtimainen janojuoma saatiin aikaiseksi.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Tšekki oluista itselleni maistuu pohjois-Tšekin pikkukylä Švijanysta oleva paikallinen merkki (yllättäen) ŠVIJANY. Aavistuksen verran katkera maku erottaa sen ns. peruslagereista. Prahassa asuvana maistelenkin sitä pääasiassa kesäisin kun sukuloimme siellä päin paremman puoliskoni perheen luona. Normaali oloissa meikäläiselle maistuu Plzeňin panimon Gambrinus, jota voisi sitten taas luokitella aivan peruslageriksi. Prahassa tietysti ei voi välttyä Staropramenilta, jota sitten pakon edessä joutuu juomaan, jos kavereiden kanssa osumme istumaan iltaa Staropramen-pubiin. Pilsner Urqueliin en koske edes tikulla, vaikka samasta panimosta tuleekin kuin em. Gambrinus. Maku ei kertakaikkiaan putoa meikäläiselle. Kuriositeettinä Pilsneristä vielä, että ns. asiantuntijoiden mukaan Pilsnerin laatu on mennyt viime vuosina alas kuin lehmän häntä, syystä, joka on minulle jäänyt vieraaksi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
archieG kirjoitti:
Normaali oloissa meikäläiselle maistuu Plzeňin panimon Gambrinus, jota voisi sitten taas luokitella aivan peruslageriksi. Prahassa tietysti ei voi välttyä Staropramenilta, jota sitten pakon edessä joutuu juomaan, jos kavereiden kanssa osumme istumaan iltaa Staropramen-pubiin. Pilsner Urqueliin en koske edes tikulla, vaikka samasta panimosta tuleekin kuin em. Gambrinus.

Itse olen nyt viimeisen puolentoista vuoden aikana tehnyt kolme lyhyehköä reissua Prahaan ja olen tuona aikana saanut myöskin jonkinlaisen käsityksen Tshekki-oluista.

Gambrinus on helvetin hyvä olut ja uppoaa meikäläiseenkin paljon paremmin kuin tuo Urquell. Ja lähes poikkeuksetta Gambrinus on myös halvempaa. Urquellia pyrin aina välttämään. Se on jotenkin kitkerää makuuni. Tumma Staropramen on kuitenkin se ykkösolut. Hanasta ostettuna aivan loistavaa. Toinen, josta pidän kovasti on tumma Bernard. Tuohon en ole törmännyt muualla. Varmaankin vain paikallinen olut, jota ei viedä maasta. Sama kuin Gambrinuksen kanssa.

Sen verran maku on kehittynyt noiden matkojen aikana, että Tumma Velkopopovic (Kozel tshekkiläisittäin) ei iske enää ollenkaan. B-luokan kaljanahan sitä kohdellaankin tuolla päin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sen verran kesäinen päivä, että otsikko osuu riittävän hyvin. Tänään tuli siis testattua kaksi uutta kotimaista, tai siis ainakin itselleni uutta, tummaa olutta: Nikolai ja Kommodori. Hämärästi kyllä muistan pullosta jälkimmäistä juoneeni, mutta nyt kyseessä on suosikkiastiani, puolen litran tölkki (olut maistuu hyvin erilaiselle astiasta riippuen, lähes poikkeuksetta paremmalle tölkistä kuin pullosta). Jälkimmäinen ei suuria tunteita herätä, jotenkin luonteeton. Oluelle maistuu, siinä kaikki. Ei tule ostettua uudelleen, ellei sitten ole puolipakko.

Mutta Nikolain tumma on hyvä kaveri vastaavalle vaalealle lagerille, joka on kotimaisista suosikkejani. Siis nimenomaan lagereista. Tummien kategoriassa se ei pääse ihan kärkeen, mutta on kelpo tuote. Tsekkiläisten tummien ystävä varmaan pitää tästäkin. Maku on pehmeä ja makeahko. Tämän kategorian kärjessä pysyy edelleen Mallaskosken kuohu, sitten tulevat Laitilan Kukko ja Nikolai suhteellisen tasoissa. Kalliimman hintansa takia Nikolai taitaa jäädä useimmiten hyllyyn, vaikka maku ostoslistalle pääsyyn oikeuttaisikin.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
ervatsalo kirjoitti:
"Muun kaljoittelun" ja "pussikaljoittelun" voi erottaa tiukkaa tulkintaa vaativissa tapauksissa myös siitä että ostohetkellä pussikalja on yleensä suljetussa pullossa, kun taas "muu kaljoittelu"-tapauksessa olut on ostohetkellä lähes aina avatussa astiassa.
Kysynpä tähän väliin nimimerkki ervatsalolta reilun neljän vuoden viiveellä, että onko kaljoittelu yksityisasunnossa oma alalajinsa, vai kuuluuko se pussikaljoittelun jaokseen? Nimittäin useinhan yksityisasunnoissa olutta ei niinkään juoda suoraan pussista, vaan varsin monessa tapauksessa on mahdollista käyttää kaljan viilentämiseen soveltuvaa kylmälaitteistoa - tavallisimmin jääkaappia, pakastinta tai niiden yhdistelmää. Niinpä en haluaisi rajata kaljoittelua näin tiukasti välillä pussikaljoittelu - muu kaljoittelu, vaan pitäisin siinä välissä harmaan, määrittelemättömän alueen esimerkiksi tällaisia yksityisasunto- tai ynnämuu-kaljoitteluja varten, joita kuitenkin tulee määritelmän teon jälkeen mieleen.

Mitä olutmerkkeihin tulee, niin omasta mielestäni parhaan makuista olutta ovat Hoegaarden ja Blanc. Nämä ovat tiettävästi vehnäoluita, mutta en minä näistä eri roduista mitään tiedä, ja voihan olla olemassa pahojakin vehnäoluita. Tummiin oluisiin suhtaudun yleensä perin nuivasti, eikä kaljasta noin yleensäkään voi kännejä ottaa.

Kotimaisiin merkkeihin suhtautuminen vaihtelee kovasti. Merkillä ei ole suurtakaan merkitystä, mutta määrä vaihtelee 1-5 per ilta. Hanasta laskettu olut maistuu huomattavasti paremmalle kuin pullosta juotu tai laskettu, sanokaa mitä sanotte. Sen sijaan sillä, juodaanko olut lasi- vai muovituopista, en näkisi olevan ainakaan itselleni mitään väliä.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Master God kirjoitti:
...eikä kaljasta noin yleensäkään voi kännejä ottaa.

Kotimaisiin merkkeihin suhtautuminen vaihtelee kovasti. Merkillä ei ole suurtakaan merkitystä, mutta määrä vaihtelee 1-5 per ilta. Hanasta laskettu olut maistuu huomattavasti paremmalle kuin pullosta juotu tai laskettu, sanokaa mitä sanotte. Sen sijaan sillä, juodaanko olut lasi- vai muovituopista, en näkisi olevan ainakaan itselleni mitään väliä.

Vaikka en nim. merk. e tai R. olekaan, täytyy nyt kyllä todeta ensimmäiseen lainaukseen erään legendan sanoja mukailevasti:"Sä et ymmärrä kaljanjuonnista mitään."

Loppulainaushan taas on ihan asiaa, paitsi että kyllähän se kyldyrellisti lasituopista pitää nautia.

Weizen.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Inkkari tekee paluun

Moni meistä aavistuksen varttuneeemmista oluen nauttijoista muistamme varmastikin 90-luvun alun inkkari-maissioluen. Höyhenpää tekee paluun ja tällä kertaa tölkissä. Aikaisempi versiohan oli ihan normipulloissa, joissa oli intiaanin pää vihreätaustaisessa etiketissä.

Koffin tiedotteen mukaan tämä uusi versio on kuitenkin tavanomainen ohrapirtelö, josta sitten pitäisi puskea maissin aromi läpi. Mene ja tiedä, mutta se aikaisempi inkkariolut oli kyllä hyvää.

Tiedotteesta poiketen kyseistä retro-uutuutta oli ainakin jo edellispäivänä saatavilla Myyrmannin Citymarketista. Vielä ei kuitenkaan tölkki lähtenyt matkaan.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Musta Hevonen...

Miksei tätä takavuosien ehkä yhtä parasta Suomessa tehtyä tummaa olutta Koff enää saakeli valmista. Perkele. Vaadin hyvitystä. Kyllä se ainakin silloin kun sitä vielä sai, teki paikallisessa irkkupubissa hyvin kauppansa. Tuskin tuo nyt mikään ihan puhdas lappeenrantalainen trendi oli.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tykki kirjoitti:
Moni meistä aavistuksen varttuneeemmista oluen nauttijoista muistamme varmastikin 90-luvun alun inkkari-maissioluen. Höyhenpää tekee paluun ja tällä kertaa tölkissä.

Vai palaa Inkkari takaisin. Mikäs siinä, tulihan tuotakin aikoinaan latkittua kännireissuilla. Ihan asiallista bisseä oli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös