On aika oluen

  • 673 412
  • 3 967

444

Jäsen
Ihan kohtuullinen maitokauppaolut tuo Mosaic, ja Citrasta pidän jopa enemmän. Pyynikin maitokauppaoluista oma suosikkini on kuitenkin vain Lidlin valikoimista löytyvä Pacific Pale Ale. Samaten Norwich Pale Ale toimii ihan kohtuullisesti. Ja erityismaininnan annan tuolle Premium IPA:lle, joka taitaa olla yksi harvoja brittityylin IPA-oluita, joita Suomessa tehdään.

Sellainen ikävä asia noissa Pyynikin oluissa kuitenkin on, että laatu vaihtelee paljon. Tätä omaa havaintoani tukevat myös tuttavieni havainnot sekä muutamankin olutblogistin kertomukset. Ikävän usein saattaa tulla vastaan tunkkaiseksi muuttunut olut, kun edellisellä kerralla tarjolla on ollut mukavan raikas saman sarjan edustaja.

Itselläni tuli kesällä vastaan souriksi muuttunut Norwich. Ja vain viikkoa sen jälkeen ummehtunut Pacific Pale Ale. Sen jälkeen olen useimmiten jättänyt Pyynikit kauppaan, koska pettymys noissa tilanteissa on ollut suuri.
Vaikka itse olen Pyynikin osakas (toki kovin pieni sellainen), niin siitä huolimatta jätän ko. oluet kauppaan. Juuri tuon mainitsemasi laadun vaihtelun vuoksi. Vähän on jäänyt sellainen fiilis, että eivät ota tuota asiakkailta ja osakkailta tullutta palautetta riittävän vakavasti. Sääli sinänsä, kun tuote muuten on kunnossa. Tuli tuo yhteistyö Lidlin kanssa ilmeisesti vähän ”äkkiä” ja tuotantoa ei saatu sopeutettua noin valtaviin tilausmääriin. Lopputuloksena on sitten valitettavan vaihtelevaa tekemistä.
Ymmärrän myös sen, että ihan jokaiseen palautteeseen ei vain voi eikä kannata reagoida, mutta juuri tästä aiheesta palautetta tulee mielestäni liian paljon, että se kannattaisi sivuuttaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mosaic on ollut aika turvallinen valinta itselleni, ja toivottavasti tuuri jatkuu, mitä em. huomioihin laadun vaihtelusta tulee.

Paikkakunnalla avattiin viime viikolla uusi olut-ja viinibaari. Kilpailu on aina hyvästä ja kyllähän tuo on paikkanakin komea, vanha ja erittäin siisti kivitalo keskellä kaupunkia. Kaljalla on kiva istua, tai siis laatuoluella. Kaljaa saa kaikkialta mutta hyviä oluita ei ihan joka paikasta. No, onneksi nykyään kuitenkin melko hyvin esim. marketeista.

Niin, ja helvetti soikoon, ehdotelkaa nyt niit nettikauppoja!
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka itse olen Pyynikin osakas (toki kovin pieni sellainen), niin siitä huolimatta jätän ko. oluet kauppaan. Juuri tuon mainitsemasi laadun vaihtelun vuoksi. Vähän on jäänyt sellainen fiilis, että eivät ota tuota asiakkailta ja osakkailta tullutta palautetta riittävän vakavasti. Sääli sinänsä, kun tuote muuten on kunnossa. Tuli tuo yhteistyö Lidlin kanssa ilmeisesti vähän ”äkkiä” ja tuotantoa ei saatu sopeutettua noin valtaviin tilausmääriin. Lopputuloksena on sitten valitettavan vaihtelevaa tekemistä.
Ymmärrän myös sen, että ihan jokaiseen palautteeseen ei vain voi eikä kannata reagoida, mutta juuri tästä aiheesta palautetta tulee mielestäni liian paljon, että se kannattaisi sivuuttaa.

Jotenkin oma käsitykseni on, että Pyynikin tietyt oluet säilyvät hyvinä yllättävän lyhyen aikaa. Toki voimakkaat aromi- ja kuivahumaloinnit väljähtävät aina nopeasti, minkä vuoksi esimerkiksi NEIPA-tyylin oluita ei kannata juoda kuin ihan tuoreena, ja mieluiten hanaversioina. Ja Pyynikillä saattaa olla ainakin tuossa Pacificissa vähän tätä ongelmaa. Mutta nuo tunkkaiset ja happamat sivumaut kielivät jostain muusta. Kontaminaatio, villihiiva, epätasainen laatu tölkkiin päässeessä tavarassa (esim. käymisastian sakka) yms. tulevat heti mieleen mahdollisina ongelmien aiheuttajana. Käymisprosessissa voi myös mennä jotain pieleen. Voiko esimerkiksi käymislämpötila vaihdella eri erien välillä niin paljon, että ongelmia aiheutuu?

Pyynikin oluista varsin kriittinen blogikirjoitus tässä: Pyynikin vedätys – Tammenheimon matkassa

Itse en suhtaudu panimoon läheskään noin negatiivisesti. Enemmänkin toivoisin, että laatuongelmat saadaan ratkottua. Hyvä saatavuus, monipuoliset oluet ja parhaimmillaan ihan kohtuulliset maut ovat sellaisia asioita, jotka tekevät hyvää kotimaiselle olutscenelle. Pyynikin tuotteita kun saa nykyään jo monista pienemmistäkin kaupoista. Valikoimat monipuolistuvat.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Huh. Tämä ketjuhan on kadonnut kauas pääsivulta. Pitää nostaa tätä ylemmäs.

Ostin Alkon verkkokaupasta neljä olutta joukupöytään, ja täytyy todeta, että ei ole koskaan aiemmin mennyt näin nappiin ostokset.

Fuller'sin laatupanimolta tuli tilattua tämän vuoden Vintage Ale sekä heidän klassinen Imperial Stout. Molemmat olivat loistavia. Hyvin tasapainoisia ja pehmeitä juoda. Vintage Alen maku ei ollut ihan huippu, vaan ehkä enemmän hyvää keskitasoa. Imperial Stout oli makumaailmaltaankin todella hyvä, vaikka ehkä hieman yllätyksetön. Alkon valikoimista on haasteellista löytää tuota parempaa olutta.

Buxton's Breweryn King Slayer DIPA osoittautui huikeaksi. Raikas ja tasapainoinen humalointi, yhdistettynä pehmeään mallakseen. Ei olisi uskonut n. 8% vahvuiseksi makunsa perusteella. Oikein loistava, eikä sellaista raskasta makeutta ollut havaittavissa, kuin niin usein tuon tyylin oluissa.

Belhavenin 90/~ Wee Heavy oli hintaansa (3.5€) nähden suorastaan ryöstö. Täyteläinen ja maukas skotti-Ale. Ihan ei maussaan pärjännyt noille aiemmille, mutta hinta huomioiden ehdottoman suositeltava tämäkin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Koska on joulu, Alkosta Koffin Portteria ja viereisestä markestista Young's Double Chocolate Stout, tai jotain. Niin ja lähimmästä marketista Koffin Ruis IPA:a, koska se on tarjouksessa. Kaikki tuttuja tuotteita, joten menestys oli taattu. Viitti pahoittaa edes omaa mieltään jouluna.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viimeaikoina Alkon valikoimista tarttunut joka kerta mukaan Ruosniemen Panimon Vuorineuvos Salted Caramel. Aivan loistavan makumaailman omaava portteri portterin ystävälle. Toinen takuuvarma aivan toisenlainen olut Alkosta on Weihenstephaner Vitus vehnäolut.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Zeic

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Porilaisen Vuorineuvoksen minäkin eilen lipaisin, aika tuhtia kamaa ja sellaista suolaisenmakeaa. Oikein oiva makunautinto harvoin ja yksittäiskappaleena. Tämän joulun kolmenkopla täydentyi Belhavenin Scottish Stoutilla ja Schlenkerla Rauchbier Urbock savuoluella
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kohta alkavat Suomen osalta U-20 MM-kisat ja sitä varten on varattuna tsekkiläinen tumma Novopacké pivo (6,3 %).
Eiköhän tuolla yhden matsin jaksa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tänään nautin saunaolueksi saksalaisen Karmeliten Kloster Doppelbockin, Alkon valikoimasta.
Omaan makuun oikein maukas, makeahkon oloinen, mutta samalla peitttyi alkoholi (8,0%) aivan täysin. Tätä olisi helposti mennyt saman tien pari pulloa lisää, joten siinä mielessä aika petollinen tuote. Voisin ostaa uudelleen.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Pari kirsikkaolutta ja yksi Tuju panimon olut.

Oliko kirsikat Ruosniemen, lentävän hollantilaisen vai jonku muun? Itse tykkään ihan kahdesta edellä mainitusta.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Toinen kirsikka oli ” bulkki” kriekki ja toinen oli joku muu, en muista enään.

Mikä on sinun mielestä paras kirsikkabisse?

Mulla on ihastussuhde Flying Dutchmanin tuotteisiin, joten vastaan sen. Toki se on matala-alkoholinen, mutta messevä janojuoma "koska vain".

Ruosniemen kirsikassa aluksi kamala esanssimaku, mutta korjasivat makua. Turhan mieto eli tylsähkö.

Rockin Bear Brewersin kirsikkaolut oli ainakin aluksi toista porilaista parempi. Niin kauan aikaa, etten muista enää.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Tänään tuli peli-illassa nautiskeltua 4 eri bisseä:

Little Valleyn Cherry Saisonia. 3/5
Edge Brewingin Gose Margarita 3.35/5
Af Brewingin Passion is my confession Berliner weissea 4.25/5
Breswskin Triple berry pie "dessert" Souria 4.5/5

Sitä ennen perjantaina saunajuomana Pastoren Rasberry & Strawberry Waterbeach Weisse 4.75/5

Oon itse viime aikoina tykästynyt todella paljon soureihin – erilaisia Goseja ja Berliner Weissejä tulee nautiskeltua monesti perjantain saunajuomana. Ruotsalaiset osaa kyllä Sourien teon etenkin Duckpond, Brewski ja Paranormal Brewing – jää esim. Coolheadin sourit aika kauaksi taakse.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Arvioitteko oluita? Onko käytössämme joku sovellus? Untappd vai Pint please?

Itse harrastan arviointia Untappdiin. Viimeiset kolme vuotta olen sinne arvioinut.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Arvioitteko oluita? Onko käytössämme joku sovellus? Untappd vai Pint please?

Itse harrastan arviointia Untappdiin. Viimeiset kolme vuotta olen sinne arvioinut.

Untappd. Laitan lisäksi nuo ylös myös Google Driven kautta listaan. On sitten kahdessa paikassa.
 

SteelGate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Ilves, Bruins, HC Davos, Tunturi-Kiekko
Untappd on myös minulla käytössä. Näppärä sovellus kirjata ylös juomiansa oluita ja arvostella niitä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Muutama kaveri on suositellut, kun tykkään laatuoluita nautiskella ja toisinaan pieniä somepostauksia niistä tehdä, mutta en jostain syystä ole alkanut mitään sovellusta käyttämään. Ehkä eniten saamattomuutta mutta hiukan myös ahdistaa ajatus sen sitovuudesta. Olen hiukan sellainen persoona, että mikään silloin tällöin kirjaaminen ei luonnistu.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Untappd, Ratebeer ja Google Driven oma excel. Onpahan useammassa paikassa. Sanallinen arvio syntyy ensin tuohon omaan exceliin, josta sen vien sitten Ratebeeriin tekstimuodossa. Untappdiin en kirjoita mitään.
Edit. Niin ja onhan itse asiassa näiden lisäksi vielä olutopas.info
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Siperiaa on tuossa paikallisen hanassa vakiona ja kyllä se kelpaa. Eilen istuin tuopin verran nauttimassa, hitaasti. Pohjalan Öö on toinen hyvä vakkari imppu, juuri nasautin viimeisen siemaisun. Imperial stoutit ovat kyllä pimeän ajan vakiokamaa, jotenkin vain sopii sekä sielun että ihan fyysinen maailman maisemaankin tuollainen täyteläinen, vahva ja tumma annos. Vähän kuin raikkaan sitruksinen ipa kesään. Lagerit ja Pilsit varsinkin syksyyn, ja sille on syynsä oktooberissa. Kevät on vähän sellaista epämääräistä aikaa, olutteematonta. Tai ainakin minulle on. Kevät ei maistu varsinaisesti millekään oluttyylille erityisesti. Vai maistuuko teille? Onko muilla vuodenajoile valtaoluensa? Siis valtaoluet sikäli, että vähemmistöjäkin on tietysti, en minä ipasta kieltäydy talvella tai lagerista saunaoluena koskaan. Mutta siis noin niinkuin temaattisesti.
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Siperiaa on tuossa paikallisen hanassa vakiona ja kyllä se kelpaa. Eilen istuin tuopin verran nauttimassa, hitaasti. Pohjalan Öö on toinen hyvä vakkari imppu, juuri nasautin viimeisen siemaisun. Imperial stoutit ovat kyllä pimeän ajan vakiokamaa, jotenkin vain sopii sekä sielun että ihan fyysinen maailman maisemaankin tuollainen täyteläinen, vahva ja tumma annos. Vähän kuin raikkaan sitruksinen ipa kesään. Lagerit ja Pilsit varsinkin syksyyn, ja sille on syynsä oktooberissa. Kevät on vähän sellaista epämääräistä aikaa, olutteematonta. Tai ainakin minulle on. Kevät ei maistu varsinaisesti millekään oluttyylille erityisesti. Vai maistuuko teille? Onko muilla vuodenajoile valtaoluensa? Siis valtaoluet sikäli, että vähemmistöjäkin on tietysti, en minä ipasta kieltäydy talvella tai lagerista saunaoluena koskaan. Mutta siis noin niinkuin temaattisesti.
Kannattaa kokeilla Pime ÖÖ:stä niitä Barrel Aged versioita jos mahdollista. Pime ÖÖ PX on ehkä paras imperial stout jota olen juonut. Lisäksi omnipollolta ei taida olla tullut yhtään huonoa stouttia. Katsoinkin että on tullut juotua heidän panimon valikoimasta 98 eri tuotetta, kalliksi tullut mutta ei kaduta.

Itsellä sama noiden vuodenaikojen mukaan. Kesällä kevyempiä (sourit,goset jne.) ja talvella tuhdimmat stoutit. Lisäksi DIPAt ja TIPAt menee itsellä joka vuodenaika.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Arvioitteko oluita? Onko käytössämme joku sovellus? Untappd vai Pint please?

Itse harrastan arviointia Untappdiin. Viimeiset kolme vuotta olen sinne arvioinut.
Untappd ollut itselläni heinäkuusta asti käytössä. Oluita kertynyt nyt joku 110kpl. Kuinka paljon muilla on kertynyt eri oluita sovelluksiin ja missä ajassa?
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Untappd ollut itselläni heinäkuusta asti käytössä. Oluita kertynyt nyt joku 110kpl. Kuinka paljon muilla on kertynyt eri oluita sovelluksiin ja missä ajassa?

Reilu 3 vuotta ja n. 1100 kpl.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minusta tämä koko "maistele aina joku uusi olut" -trendi on kyllä ärsyttävää. Panimot tuuppaavat kuukausittain uusia nimikkeitä markkinoille ja edelliset jäävät pois tuotannosta. Siellä jos kerran osuu joku uutuus makuhermoon niin seuraavalla viikolla tai sen jälkeenkään ei sitä saa enää ikinä.

Oma viime vuosien suosikkini on Olvin Winter Ale, ja sekin häviää kesäksi pois kaupoista. Kesällä menee sittenn Spitfire, Abbot Ale tms
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös