Onhan näitä omia sanoja ja sanontoja allekirjoittaneellekin vuosien varrella "etvaksen verran" kertynyt, joista osan tässä ja nyt julkaisen.
Käytämme muutaman kaverini kanssa termiä mankki asiasta, henkilöstä tai esineestä, joka on tuntematon tai jonka nimeä ei muisteta. Tässä esimerkissä henkilö on tuttu, mutta nimeä ei muisteta: "Kävelin eilen keskustassa ja törmäsin yllättäen siihen mankkiin, joka pitää aina punaisia farkkuja."
Ekskusemuaah on erään naispuolisen kaverini käyttämä sana, jota tarvitaan, kun halutaan johonkin asiaan selvennystä. Toinen voi kertoa tuttavansa hypänneen kerrostalon katolta lumipenkkaan, johon kaverini vastaisi juuri: "Ekskusemuaah?" Sana tulee englannin kielestä (excuse me) ja on tietyissä tilanteissa mitä loistavin vastaus, etenkin kyseisen naisen suusta tulleena.
Vaahtosammuttimen kokoisena poikana olin mummolassa lähdössä navettaan ja päätin laittaa kumisaappaat jalkaan. Sanoin mummolle: "Laitetaanpa ingluset jalkaan." Sanan olin mummoni mukaan tempaissut eskimoiden iglusta, koska minulla oli ennakkokäsitys, että eskimot joutuvat käyttämään ulkoilmassa paljon saappaita.
Kiitti letuista, semmone ja ei ois kelvannutkaan ovat kaveriporukassani vituttavien asioiden yhteydessä käytettäviä lausahduksia.
Eiku ei ja eiku joo taas ovat käänteisesti käytettyinä osuvia vastauksia itsestäänselvissä tilanteissa. Jos joku tulee kysymään, pelaako Jokerit SM-liigaa, vastaisimme ensimmäistä sanaa korostaen: "Eiku ei."