Omia sanoja ja sanontoja maailmalle!

  • 25 070
  • 81

Ronning

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Vancouver Canucks, Cliff Ronning
Meille kaikille muodostuu tietyissä piireissä (jos ei muuten, niin ajukopan sisäisissä) omintakeisia lentäviä lausahduksia, tai omia sanoja joita käytetään kun parempaa sanaa ei vielä ole keksitty. Ajattelin avata tämän ketjun jotta voisimme yhdessä ja erikseen härskisti ajaa näitä sanoja sekä sanontoja suuren kansan hokemiksi. Ainoa kriteeri tässä ketjussa lienee, ettei rupea laittamaan mitään typeriä "Elämä on(laiffii)"-juttuja, jotka kaikki on kuullut jo sata miljardia kertaa ja hermot on kerenny menemään niihin jo ainakin triplasti niin monasti. Eli omia ja kaverien keksimiä uusia juttuja. Myös sukulaiset käy. Avaan pelin sanalla ja lauseella:

Cavelling: Sitä viileää kävelyä jota nähdään elokuvissa ja musiikkivideoissa. Puolihidasta, keinuvaa ja äärimmmilleen vietyä itsevarmaa kävelyä. Malliesimerkki Cavellingista: Armageddonin kohtaus missä kaikki poraajat kulkevat rivissä niissä avaruuspuvuissa. Ääntäminen: Käveling

Kuin pelaisi pokeria neljällä kortilla: Kun ei anneta tarvittavia välineitä jonkin asian toteuttamiseen. Sinulta odotetaan huippusuoritusta, mutta resurssit ovat vähintäänkin riittämättömät.

Uskoisin että siellä insterbitissä on paljon t/meikäläisiä, joilla on omia fraaseja. Nyt vaan lyömään niitä eteenpäin!
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Jimittäminen on sellainen jumittamisen ja pimittämisen välimuoto. Vaikea selittää. Synonyymi voisi olla suunnilleen "pitää hallussaan käyttämättä ja antamatta muiden käyttää".
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Savolaisuudessa on se viehkeä etu syntymälahjana, että erilaisia sanontoja ja sanoja tulee kehitettyä tilanteen mukaan, eikä niitä välttämättä käytetä enää koskaan uudestaan. Usein ne ovat verbin tehosteena, mutta itse ainakin saatan kehittää jonkun yksittäisen käsitteenkin siltä seisomalta, ja kuten sanottua, käyttökerraksi saattaa jäädä se yksi ainoa tilanne. Toki joskus joku sana vakiintuu pidemmäksi aikaa käyttöön, mutta aika vähän näitä kyllä on. Ja toki ne voivat olla alunperin jonkun toisen kehitelmiä, mutta sopivan tilanteen tullen ne ponnahtavat alitajunnasta mieleen. Mielenkiintoista on, että yleensä keskustelukumppanini ymmärtävät täysin, mitä tarkoitan, vaikka itse sanat ovat ties mistä revittyjä. Onpa loistavaa olla savolainen verrattuna vaikka tasapaksuihin pohjalaisiin tai hidas-hitaampi-hämäläisiin. Esimerkkejä en ala keksiä, parhaimmat syntyvät spontaanisti. Tai no, otetaan yksi vakiintunut ilmaisu eli "veuhtaista".
 

Thoke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Masokistien ja pessimistien suosikki=SaiPa
Niveaa pyllyyn: Tätä sanontaa isäni käyttää aina, jos minä en ole innostunut lähtemään jonnekkin tai jos kiukuttelen kuten minä nuorempana usein tein ja teen nykyäänkin. Tuo sanonta on tosin kärsinyt meideän perheessä inflaation ja nykyään se lähinnä ärsyttää, koska isäni toistelee sitä niin usein.
"Jaahas, sinä kun kiukuttelet noin paljon, niin me taidetaankin jättää sinut tältä matkalta pois. Joo kato äiti laittaa Niveaa pyllyyn niin on taas mukavat olot kotona".
 
Viimeksi muokattu:

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Ronning kirjoitti:
Cavelling: Sitä viileää kävelyä jota nähdään elokuvissa ja musiikkivideoissa. Puolihidasta, keinuvaa ja äärimmmilleen vietyä itsevarmaa kävelyä. ..

Niin, eikös tämä ole sama asia, kuin sen erään norjalaisperäisen vaateliikkeen mainoksissa tapatuva lontimimen.

Täältä tähän
 

Ronning

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Vancouver Canucks, Cliff Ronning
ervatsalo kirjoitti:
Niin, eikös tämä ole sama asia, kuin sen erään norjalaisperäisen vaateliikkeen mainoksissa tapatuva lontimimen.

Niin-paitsi että Cavelling on oikeasti siistin näköistä.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Isältäni puheeseeni on tarttunut tervi "etvaksen verran". Termi tulee tietenkin saksan kielen sanasta etwas, mutta kenenkään muun kuin isäni en ole kuullut termiä käyttävän.
 

Stingray

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
sampio kirjoitti:
Savolaisuudessa on se viehkeä etu syntymälahjana, että erilaisia sanontoja ja sanoja tulee kehitettyä tilanteen mukaan, eikä niitä välttämättä käytetä enää koskaan uudestaan. Usein ne ovat verbin tehosteena, mutta itse ainakin saatan kehittää jonkun yksittäisen käsitteenkin siltä seisomalta, ja kuten sanottua, käyttökerraksi saattaa jäädä se yksi ainoa tilanne. Toki joskus joku sana vakiintuu pidemmäksi aikaa käyttöön, mutta aika vähän näitä kyllä on. Ja toki ne voivat olla alunperin jonkun toisen kehitelmiä, mutta sopivan tilanteen tullen ne ponnahtavat alitajunnasta mieleen. Mielenkiintoista on, että yleensä keskustelukumppanini ymmärtävät täysin, mitä tarkoitan, vaikka itse sanat ovat ties mistä revittyjä. Onpa loistavaa olla savolainen verrattuna vaikka tasapaksuihin pohjalaisiin tai hidas-hitaampi-hämäläisiin. Esimerkkejä en ala keksiä, parhaimmat syntyvät spontaanisti. Tai no, otetaan yksi vakiintunut ilmaisu eli "veuhtaista".

Tässä olet täysin oikeassa. Kun yhdestä sanastakin pystyy tekemään useita eri sanaväännöksiä, ja silti pystyy ymmärtämään niiden tarkoituksen ensi kuulemalta. "Siinähän se vain myssöttää ja kyssöttää". Esimerkkien keksiminen on sinänsä tässä hankalaa koska ne tulee mieleen heti siltä istumalta, jonkin sortin neronleimaus joka kuvaa sitä kyseistä tilannetta. "Tässähän minä vain kehvastelen"
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Täällä päässä on yhden toverin kanssa tullut pykättyä lähestulkoon oma kieli. Joskus ollaan naureskeltu, että jos joku ulkopuolinen kuulisi keskinäistä puhettamme, voisi järjenjuoksumme olla hänen mielestään sangen kyseenalaista.

"Kielen" perustana toimii termi käntty, jonka voi tuupata melkeinpä mihin väliin tahansa, jollei keksi muutakaan sanottava. Se ei suinkaan tarkoita mitään nahkeaa leipää, vaan (yleensä) jokin kielteinen tai negatiivinen juttu.

"Jumalauta tuo Kallio on käntty. Eihän se saa mistään maalia."

On näitä paljon muitakin, mutta nyt pitää katsoa C.I.A:ta.
 
Suosikkijoukkue
Slovenia & muut sympaattiset
Omani, jota en ole keneltäkään kuullut, mutta jota oletan muidenkin käyttävän on "olla krapulassa jostakin"...Elikkä jonkun tapahtuman seuruksena tullut tila, josta yleensä seuraa jotain ei toivottua. "Mä olin vielä niin krapulassa tapahtumasta x etten tajunnut tapahtumaa y."
 

JWill

Jäsen
Suosikkijoukkue
Teppo Winnipegs
Meidän perheemme käyttämiä:

rölläyttää: Syödä herkkuja tai vaihtoehtoisesti epäonnistua jossain tehtävässä/jättää joku tehtävä tekemättä laiskuuttaan.

vilittää: Kutittaa jne. kun kuherrellaan keskenään tai vaihtoehtoisesti tehdä jotain nopealla tahdilla.

jönssi: Tätä sanaa kai käytetään jonkin verran muutenkin. Tai ainakin olen siihen muutaman kerran törmännyt muuallakin kuin meidän levittämänä. Itse asiassa kysynkin onko tämä jollekin täällä tuttu sana? Tarkoittaa tietenkin rumaa, lihavaa, näiden yhdistelmää ja muuta samansuuntaista.

olla grääfässä: Olla väsynyt tai aamupöpperössä vasta heränneenä.

tsirboilla: Olla valppaassa mielentilassa, vaikuttaa valppaalta, valppailla.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Faija kayttaa skeidan/paska sijasta sanaa: sköptnä. Tarttunut myos broidin ja omaan sanavarastoon.
 

Viktor Ulk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Inter Milan, St.Kilda Saints, VF
ervatsalo kirjoitti:
Niin, eikös tämä ole sama asia, kuin sen erään norjalaisperäisen vaateliikkeen mainoksissa tapatuva lontimimen.

Täältä tähän


Tunnetaan myös nimellä Dressman-kävely
 

Mulli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Virmanen & Hjallis akseli, Jokerit, Avs.
Älä jätkä MULLAILE eli mullaile tarkottaa meijän piireissä hölmöilyä. :D

Ja olen huomannut, että vanha sanonta "nyt sattuu Juhaa leukaan" on erittäin käytetty juttu meijän perheen sisällä.

EDIT:

-ZÖPÄLÄÄ tarkoittaa Pokerin pelaamista.
-BLÄÄKÄ tyyntä järven pintaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
JWill kirjoitti:
jönssi: Tätä sanaa kai käytetään jonkin verran muutenkin. Tai ainakin olen siihen muutaman kerran törmännyt muuallakin kuin meidän levittämänä. Itse asiassa kysynkin onko tämä jollekin täällä tuttu sana? Tarkoittaa tietenkin rumaa, lihavaa, näiden yhdistelmää ja muuta samansuuntaista.
Sana on tuttu, vaikka en sitä kovin usein itse käytä. Merkitys ei mulle ole ehkä ihan noin selkeästi negatiivinen, vaan joku haukkuvaisen ihmettelevän neutraali - selkenikö? Tyyliin "outo jamppa", "kumma kaveri" ja "ihme jönssi".
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jääkiekkoon liittyvänä terminä itselleni on tarttunut eräs Kari Tynin kerran käyttämä sana: Väkkyröidä. "Siellä se Männikkö taas väkkyröi", Tyni lausahti selostuksessaan. En oikein tiedä, mitä se tarkoittaa, mutta kaiketi jonkinlaista pyörimistä ja venkoilua edestakas se on.

Kaverit ovat kehittäneet oman kielen, mutta siihen tarvitsisin jo sen kielen sanakirjaa, jotta voisin sitä tänne alkaa selostamaan. Pari sanaa kielestä kuitenkin poimin:

Runttujustus = Äijä
Spasmi = Lihasjökötys = Kramppi
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Järnytä

Järnytä-verbi kehittyi vuosina 1994 tai 1995 täyttämään hankalan "polta, ja jätä natsat/jämä" -virkkeen paikan oululais-kemiläisessä salaa tupakoivassa teiniyhteisössä.

Mahdollisia lauseita, joissa järnytä-verbi voi esiintyä:

Sun vuoro järnytä.

Järnyäppä.
- Meni Pekalle.

Savukkeiden säästämiseksi järnyttäköön mahdollisimman taajaan.
 
Viimeksi muokattu:

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Ammattitermistöä: salastus, joka tarkoittaa esim. verkkopankkitunnusten kalasteluyrityksiä aidolta näyttävien sähköpostien/lomakkeiden avulla. Muodostettu samalla periaatteella kuin englannin kielen vastineensa (phishing ~ password fishing).
 

Dante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Korttitermiin palettaa en ole muualla, kuin oman porukan pöydissä törmännyt. Alunperin huutopussitermi, joka meinaa vituiksi menevää huudontekoyritystä, mutta voi tarkoittaa mitä tahansa vituiksimenoa.

Ulmala = pelkääminen, jänistäminen, "paskat housuun"
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Tälläistä kirosanaa tulee silloin kytettyä kun joku asia menee aivan päin helvettiä, niinkuin nyt tänään tuon perkeleen sahan kanssa eli "voi hevosen koiran perse " !

veini
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Dante kirjoitti:
Korttitermiin palettaa en ole muualla, kuin oman porukan pöydissä törmännyt. Alunperin huutopussitermi, joka meinaa vituiksi menevää huudontekoyritystä, mutta voi tarkoittaa mitä tahansa vituiksimenoa.

Texas Hold'em -pokerissa on vakiintunut kavereiden kesken sana "reetisuittari". Tarkoittaa suittaria (kummatkin pimeät samaa maata), jossa on peräkkäiset kortit esim, Q,J.

Tietokone- ja konsolipeleistä tulee tietysti helvetisti finglishinkielisiä sanoja, esimerkkeinä mainittakoon

- lineksien editointi, bottlen bounsetus, vantaimerointi... (esim. NHL-pelit)
- nudgettaa, nitrottaa, slidettää (esim. Burnout-pelit)
- dribletys ja scoretus stoppagetaimilla (PES)
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
No niinpä hyvinkin. Kannetaanpa oma panos tähän kekoon:

Näpiö: Näppäimistö elikkäs kiiboordi. Selvästi kätevämpi termi kuin moni käytössä oleva. Kilpailevana tunnetumpi näppis, jossa on kuitenkin yksi kirjain enemmän.

Edit: todistetusti am. on sittenkin lähtöisin jostain kummelivitsistä...
Skicke bö: termi mihin tahansa ruotsalaisiin liittyvässä aiheessa. Ns. universaali vastaus. - "Kan du hjälpa mig?", - "Skicke bö".
 
Viimeksi muokattu:

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tomppa#74 kirjoitti:
No niinpä hyvinkin. Kannetaanpa oma panos tähän kekoon:

Skicke bö: Itse keksitty termi mihin tahansa ruotsalaisiin liittyvässä aiheessa. Ns. universaali vastaus. - "Kan du hjälpa mig?", - "Skicke bö".
Kummelityyppien Mankeli -ohjelmassa oli "ruotsalainen" luonto-osuus, jossa päähenkilö sanoi vähän väliä "skicke bö". Olisikohan peräisin siitä?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Hauptmann kirjoitti:
Kummelityyppien Mankeli -ohjelmassa oli "ruotsalainen" luonto-osuus, jossa päähenkilö sanoi vähän väliä "skicke bö". Olisikohan peräisin siitä?

Se äijä (Silvennoinen) oli olevinaan tanskalainen biologi, jonka nimi oli Skiigge Böy. Böy puhui siantanskaa, ja katsauksen loppukaneettina kuultiin aina "död".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös