Tänään sain viimein käsiini kauan odottamani arvostelut koskien runojani. Tätä myöten myös tällaisista arvostelupalveluista jäi todella hyvä maku. Rakentavaa kritiikkiä ja osuvia huomautuksia sisälsi tämä arvostelu, ollen kuitenkin ennen kaikkea kattava.
Arvostelija näkee runojeni maailman sellaisena, jollaiseksi sen olen tarkoittanutkin. Tosin hän tuntuu olevan sitä mieltä, että vähempikin synkistely riittäisi. Melkein pisti naurattamaan huomatessani kuinka pessimistiseksi vieras henkilö runojeni sisällön kokee. Naurattamaan siksi, että ajatusmaailmastani (näemmä) ulkopuoliselle välittynyt kuva ei ole kovinkaan mairitteleva. Tosin eivät runojeni mielipiteet välttämättä edusta omiani, eivät monetkaan kirjoituksistani ole kovinkaan henkilökohtaisia.
Arvostelija mainitsee, että tuomitsemalla koko ihmiskunnan pataluhaksi, jälkimaku on liiankin masentava. Ja että kuvaamalla ihmistä sellaisin termein kuin ihmisjätteet, luon vaikutelman jonka mukaan me kaikki olisimme silkkaa saastaa. Hän näkee, että ainoat joille ymmärrystä riittää ovat uhrit, jotka heidätkin heitetään tylysti uuneihin.
Sanastoakin arvostelija pitää karkeana ja raadollisena, minkä voin hyvin allekirjoittaa. Arvostelijan mielestä on myös karkeaa verrata ihmistä Juudas Iskariotiin tai porsaaseen. Höh.
Miinusta tulee siis liiasta synkistelystä ja raskalukuisuudesta, mutta kehujakin on mukana. Hassua, että sellaiset runot, joita itse pidin vähemmän onnistuneina, tuntuisivat miellyttäneen arvostelijaa kaikkein eniten. Vähemmän osoittelevia ja enemmän ruohonjuuritason tapahtumiin keskittyviä runoja hän pitää onnistuneimpana. Mutta omasta mielestäni ne ovat samalla juuri niitä kaikkein kilteimpiä ja siksi vähän tylsiä.
Ainut asia mikä ihmetyttää on se, ettei arvostelija mainitse sanallakaan runojeni sisältämästä huumori-aspektista. Ei kai se ole häneltä voinut ohikaan mennä. Sillä mustaa huumoria siellä on kyllä monin paikoin läsnä, vaikkakin ehkä piilotettuna.
Kaikkinensa arviosta jäi hyvä fiilis. Ehkä tämä tästä vielä alkaa suttaantua.
Uskaltaudun pistämään ketjun nimen mukaisesti pari omaa tuotostani esille:
SYDÄNKÄYRÄ
Kysyvät miksi mieleni on niin harmaa
kuin purkutuomion saanut kerrostalo
betoniviidakossa
minun joka kuulema olen kaikkea muuta
kuin sydämetön ja tukkoinen
Vaikka mikään ei merkitse minulle mitään
elinkaareni päässäkään
ei ole ketään
kenen vuoksi kuolla
En vain ole vuosiin nähnyt muuta kuin pimeää
Ja kun te lopulta luovutte
käännätte selkänne
silloin minä esitän loukkaantunutta
ymmärrän korvaamattomuutenne
Ja te kysytte milloin minusta tuli näin raskas
peittelette vuoteeseen ja laitatte letkuihin
minä vastaan kasvaneeni kieroon ja kumaraan
ettei minussa pian ole muuta suoraa
Kuin sydänkäyrä
Vailla lankaa täällä on mahdoton mihinkään
----------------------------------------------
HÄPEÄ
Heikko kohtasi on paljastettu
nyt ei varjelijasikaan ennätä hätiin
ystäviesi silmissä
olet tullut toiseksi
Eivät enää soita
pyydä tekemään kotikäyntejä
silmäsi on hakattu umpeen
kiinni ommeltu suu
Häpeästäsi on tullut julkista
se on jaettu facebookissa ja siitä löytyy oma keskusteluosio
suomi 24:n sivuilla
Nyt kun sinut on raiskattu
käynyt sinussa pitkiä seipäitä
ja suuhusi kustu
murrettu häpyluu
Sinä olet pyörinyt tässä sekoittimessa
kolmekymmentä vuotta
jokaisen päiväsi
olet antanut kiusaajiesi varastaa
Eivät ne jotka sinusta välittivät
olleet muita kuin vastapuolen lähettämiä
salaisen palvelun miehiä
Hakkaajia ja raiskaajia
rakkaudettomia
Veistät itsestäsi pois kaiken särmän
ranteillasi puna sekoittuu metalliin
-----------------------------------------------
KRAPULAHARTAUS
Aamulla krapula
Ajatuksia jotka viettelee nurkkiin
Halu aiheuttaa itselleen jotakin
Tuntien matelua ei huomaa
Myöhemmin
Tottuneena muuhun
muttei silti itseensä vieläkään
Silloin alkavat epäilyt
Muistikatkot kuin ivaten piinaa
Yö
Vuodelukemisena Pharmaca Fennica
Epäluuloisuus
Tauti
Ehkei uutta huomenta tulekaan
----------------------------------------------------
Nämä sieltä positiivisemmasta päästä. Etenkin tuota alimmaista pidin itse perin epäonnistuneena, sillä mielestäni se ei ole kovin omaperäinen. Arvostelija taas näki tuon kuuluvan parhaimmistoon. Nuo kaksi muuta eivät olleet arvosteltavien joukossa.
Mutta täytynee kyllä jatkossakin käyttää arvostelupalveluita. Kovasti tässä haluaa uskoa siihen, että ajan myötä myös kehitystä tapahtuu...