No minusta tästä viestistä huokuu sellainen ihmeellinen NHL:n ihannointi. Mihin esimerkiksi tuo väite perustuu, että Hakanpää on pelaajana eri tasolla kuin Ohtamaa? Kaudella 2018-2019 he pelasivat Kärpissä samaan aikaan, samoin myös MM-kisoissa. Ei heillä tuolloin ollut mitään merkittävää tasoeroa, vaan hyvin tasavahvoja puolustajia. Onko Hakanpää sen jälkeen ottanut muka järisyttävän kehitysharppauksen?
Samoin Lammikon nimen nostaminen on mielenkiintoista. Uskallan väittää, jos hän ei olisi saanut syksyllä kenkää Magnitogorskista, niin hän ei olisi tässä ketjussa yhtä vahvasti vaihtoehtona esillä. Tämä jo osaltaan kielii siitä, miten laadukkaita KHL-pelaajia aliarvostetaan verrattuna NHL:n marginaalipelaajiin. Onko Lammikonkin kohdalla NHL:n nelosketjun ja poppariosaston välissä seilaaminen oikeasti paremmin valmistavaa olympiakiekkoon kuin olisi KHL:n kärkijengissä kakkossentterinä molempiin suuntiin tärkeässä roolissa pelaaminen?
Vastustan sitä ajatusta, että olisi jotenkin itsearvoista kasata joukkue kokonaan änäristä ja olla valitsematta "eurojyriä". Esimerkiksi Ruotsilla on ollut koko ajan iso läjä laatupelaajia änärissä, mutta silti niin Torinossa, Vancouverissa kuin Sotshissa oli aina vähintään yksi pelaaja myös Euroopasta.
Tämä "onko pelaaja muka parempi nyt NHL:ssä kuin oli vuosi sitten Euroopassa"-argumentti on täällä maajoukkueosiossakin varsin usein käytetty, ja aina siinä on sama ajatusvirhe. Ei NHL pelaajasta parempaa tee, tietenkään. NHL:ssä säännöllisesti pelaaminen on kuitenkin tae siitä, että pystyy pelaamaan laadukkaalla tasolla maailman parhaita vastaan. Hakanpää oli kolme vuotta sitten parempi pelaaja kuin Ohtamaa ja on sitä myös tänä päivänä. Nyt hänellä on lisäksi sellainen
iso etu, että hänellä on tuoreita näyttöjä tason korkealla pitämisestä myös maailman parhaita vastaan. Olympialaisissa se on ainoa asia, minkä pitäisi merkitä.
Hiukan ironista, että ensin alat keskustelemaan itse roolituksista ja sitten otat tässä tilanteessa Lammikon tapauksen esimerkiksi. Lammikko on hyvä nelosketjun roolipelaaja ihan NHL- ja olympiatasollakin. Hyvä kärkiketjujen pelaaja hän taas ei ole, edes KHL-tasolla. Ei häntä KHL:ään miksikään nelosen jyräksi hommattu ja tämän takia potkutkin tulivat.
Minä ottaisin Lammikon viisi kertaa viidestä nelosen roolipelaajaksi ennen Mannista. Mannisen taas ottaisin viisi kertaa viidestä tuloskenttiin ennen Lammikkoa, mutta nyt siellä tuloskentissä sattuu olemaan Barkovia, Ahoa ja Rantasta. Itse en valitsisi Lammikkoa Olympialaisiin ollenkaan, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että parempia nelosen roolipelaajia on vaikea löytää Euroopasta. Anttila sellainen ei ainakaan ole.
Ei NHL ole mikään itseisarvo; totta kai pitää ottaa myös Euroopassa pelaavat pelaajat keskusteluun, jos heidän tasonsa pelaajana on sama tai parempi kuin vastaavaan rooliin tarjolla olevilla NHL-pelaajilla. Tällä hetkellä tällaisia pelaajia ei vain juurikaan ole. Kuten todettua, Lammikko on parempi nelosen pelaaja kuin Manninen tai Anttila. Manninen on parempi tuloskenttien pelaaja kuin Lammikko, muttei parempi kuin Barkov. Puhutaan juurikin näistä mainostamistasi roolituksista.
Tätä oon itsekkin nauranut. Lammikko sai kenkää Kohelosta, siirtyi Panthersiin, minne olisi siirtynyt jo aikaisemmin ilman koronaa, ja nyt häntä pidetään kisapelaajana, vain sen takia, koska on pelannut 23 peliä NHL:ssä tällä kaudella. Mm. Sakari Manninen olisi monta kertaa parempi pelaaja, kuin Lammikko sentterin tontille. Muutenkin Ufan ykköskenttää kannattaisi harkita neloskentäksi. Mun mielestä nää on vaan parempia pelaajia, kun Luostariset etc..
Minua taas tässä viestissä huvitti se, että keskustelu lähti esimerkiksi Jesperi Kotkaniemen ja Joel Armian nelosen pelipaikan kritisoinnista ja huudeltiin vahvemman roolituksen perään. Sitten kun vahvan roolituksen pelaajia neloseen tarjotaan, ollaankin seuraavana tarjoamassa Sakari Mannista neloseen. Jos halutaan (ensi vuonna) paras mahdollinen pelaaja nelosen sentteriksi, on oikea valinta Kotkaniemi. Jos halutaan vahvimman roolituksen mies, on valinta Haula tai Lammikko.
En tosin ole eri mieltä siitä, että Teemu Hartikainen ja Markus Granlund olisivat varteenotettavia vaihtoehtoja joukkueeseen. Kilvoittelevat paikoista Donskoin, Haulan jne. kumppaneiden kanssa.