Olympiakisat 2014: Suomi

  • 2 241 440
  • 6 559
Tila
Viestiketju on suljettu.
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, Peliitat
Pitääkö kukaan muu mahdollisena että Westerlund haluaa nähdä kaikki Suomen maalivahdit kentällä jossain vaiheessa alkulohkoa? Itse ainakin toivon että Niemi saisi pelata Kanada-ottelun, varsinkin jos Lehtoselta nähdään jotain muuta kuin huikeita koppeja. En revi potkuhousujani jos (kun) ei pelaa mutta haluaisin vaan nähdä miehen maalilla.

En jaksa uskoa tähän. Eiköhän Rask torju Kanada-pelin ja kaiken siitä eteenpäin, ellei tule loukkaantumisia tai jotain Tsernobyl-tason sulamisia.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Pitääkö kukaan muu mahdollisena että Westerlund haluaa nähdä kaikki Suomen maalivahdit kentällä jossain vaiheessa alkulohkoa? Itse ainakin toivon että Niemi saisi pelata Kanada-ottelun, varsinkin jos Lehtoselta nähdään jotain muuta kuin huikeita koppeja. En revi potkuhousujani jos (kun) ei pelaa mutta haluaisin vaan nähdä miehen maalilla.

Pidän mahdollisena. Samalla jokaisella maalivahdille olisi voitu sanoa tuleva varma vastustaja jo aikaa sitten mihin keskittyä. Onhan se ok että Rask pelaisi loput mutta että pelimäärällä NHL:ssa, toivoisin että Raskillekkin voisi melkein jatkuvan pelaamisen sijaan tarjota välillä lomaa ja tasaisempaa peluutusta, kun ei näillä niin paljon eroa tasossa ole.

Sen sijaan että Niemi olisi katsomossa kokoajan on sentään varalla vissiin tänään. Itse menisin Kanadapeliin, Niemi ja varalla Rask.
 

Muhkea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL:n suomalaiset
Turha pitää kummempaa maalivahtirulettia. Rask tietenkin tänään jo keskittyy Kanada-otteluun, ja ainoastaan hänen sulaessaan alá Miikka Kiprusoff Vancouverissa joku toinen maalivahti jatkaa myöhemmin.
 

Naxnax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ehdottomasti JHT/Kärpät
Ompa Aaltonenkin saanut paljon kritiikkiä täällä. Omasta mielestä ehdottomasti mielenkiintoisimpia pelaajia Suomen joukkueessa, tykkää kiekosta ja mielestäni sellainen "ei niin Suomalainen" pelityyli on pelkkää plussaa. Se että ukko istuu katsomossa tämän pelin, tuskin kertoo mitään Westerlundin suunnitelmista. Aaltonen, Kontiola kaksikko tulee olemaan jälleen kerran rautaa myöhemmässä vaiheessa turnausta, kuten teki sen jo aiemmissakin MM-kisoissa. Maalivahdeista Rask on aivan pommin varma 1, meni tuo Itävalta pelin 4 päästettyä sitten hänen tai pakkien piikkiin. Isopeukku kuitenkin Suomelle, oli kokoonpano mikä hyvänsä! Tänään kaatuu Norja ja Teukka tekee turnauksen avausmaalinsa!
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
No höh. Nyt katsotaan nykykunto ja keskinäiset kemiat kaikilta joukkueen jäseniltä. Palkinnot jaetaan sitten matseissa peliaikana myöhemmissä peleissä.

No höh, itse olisin laittanut Ruudun ja Korpikosken vilttiin etsimään nykykuntoa ja keskinäistä kemiaa, mutta kuten sanottu, onneksi en ole valmentaja, enkä tiedä jääkiekosta niin paljon kuin te asiantuntijat.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No höh, itse olisin laittanut Ruudun ja Korpikosken vilttiin etsimään nykykuntoa ja keskinäistä kemiaa, mutta kuten sanottu, onneksi en ole valmentaja, enkä tiedä jääkiekosta niin paljon kuin te asiantuntijat.

No mutta tuohan olisi ollut ihan yhtä hyvä vaihtoehto :) Viestistäsi, johon vastaisin ymmärsin vain sen, että olit huolissasi Immosen kohtalosta.
 

SH67

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aaltosta tehottomampi ei voi olla kukaan, siihen nähden mikä rooli kaverille turnauksesta toiseen annetaan ja minkä itse ottaa.
 

fewe0

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Senators
Aaltosta tehottomampi ei voi olla kukaan, siihen nähden mikä rooli kaverille turnauksesta toiseen annetaan ja minkä itse ottaa.

Tuukka Mäkeläkin.. jne..

Eiköhän Iin Kovaltshukki heitä Kanadaa vastaan jo pari pinnaa.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
- taklauspeli: huolestuttavasti etenkin Vatasta, Hietasta, Saloa ja Timosta joku itävaltakin kykeni voimaväännöissä kyykyttämään, toivotaan että oli vain asennevammasta (=huonosta valmistautumisesta) johtuvaa

Näinpä. Mitenhän käy muutaman kanukin(mm. Tavaresin) kun tulee kovemmat vastaan? Norjan pojat kun jo jakoivat lentoa aiheuttavia niittejä.

Salo ja Timonen aivan varmasti kokemuksensa myötä ottavat skarpimman otteen fyysisen pelin suhteen. Hietasen tehtävä on nyt muutenkin vain selviytyä joka ottelusta jokaisen osa-alueen suhteen. Vataseen pätee osittain samat sanat kuin Hietaseen, mutta Vatanen voi hyvällä asenteella, liikkeellä sekä älykkäällä pelillä välttää turhan kovat osumat omissa. Sietääkin välttää tuntien miehen herkkyyden päätyä saigonille. Ei hirveästi maistu ajatus Hietasen Juusosta Vatasen tilalla ykkösyyveellä.

Tänään kuitenkin tilataan 6-2 voitto ja nuorille pojille taas tehoja.
 

butler

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
On muuten hitusen pelottava kaveri tuo Norjan Ole-Kristian Tollefsen. Siellä voipi sattua tänään, jos ei ole suomalaiset valmiina.
 
Vaikka olen vahvasti Erkkaa kritisoinut täällä, niin tuo Itävalta peli osoitti pari asiaa.

1. Erkalla on vastoin omaa odotustani kykyä ottaa niitä riskejä, mitä olen peräänkuuluttanut. Tästä osoituksena ykkösketjun kokoonpano ja ennakkoluulottomasti Barkovin ykkössentteriksi heittäminen, sekä pakkipari valinnat.

2. Laukauksia, laukauksia. Tämä on ollut yksi riippakivi useita vuosia. Nyt selkeästi on painotettu, että huonommistakin paikoista lauotaan. Suoraviivaisuus on hieno asia.

3. Omista lähtö. Luojan kiitos noita minuutin kestäviä viivelähtöjä ei nähdä. Ennakkoluulottomasti pelataan nopeata lähtöä omista. Jätkät vaihtaakin ihan eri tahdilla kun Jalosen aikana, jolloin tuntui että kavereilla kesti puoliminuuttia vaihtaa äijät boksiin kun pakki virnisteli maalin takana.

4. Ylivoiman monipuolisuus. Tästä on vielä toistaiseksi vaikea sanoa mitään, mutta liikettä oli ylivoimalla. Tämä on tärkeää jotta niitä paikkoja mihin syöttää avautuisi.

5. Hyökkäävä kiekko. Vaikka Itävallan 4 maaliin voidaan hakea montaa syytä, niin silti se fakta, että pyritään eteenpäin ja riskirajoillakin väännetään sinne vastustajan päätyyn on mielestäni plus. Kaikki eivät tästä varmasti pidä, mutta itselleni se on osoitus siitä, että kisoihin ei lähdetä "varmistelemaan pronssia".

--------------------

Olen edelleen skeptinen valmennuksen suhteen, ei yksi peli vielä mitään muuta, mutta merkit joukkueen pelitavasta, tyylistä ja asenteesta ovat olleet lähes päinvastaisia mitä odotusarvona pelkäsin. Jos tälläisellä tavalla lähdetään jatkamaan, niin jopa päätyyn asti on mahdollisuudet mielestäni.
Päivän sana on riskinotto kyky yhä edelleen. Ilman riskejä, ei voida voittaa sitä kirkkainta ja se on edelleenkin ainoa asia mikä minua kiinnostaa. Mikä tahansa muu sija tai mitali on yhdentekevä jos sieltä ei kultaa tule.
 

Jerzy

Jäsen
Suosikkijoukkue
TAPPARA
Barkoville meinaa maajoukkueessa käydä vähän samoin kun seurajoukkueessa kauden alussa. Pakit ei uskalla avata keskelle suoraan vauhtiin vaan kaikki syötöt menee Mikelle tai Teemulle. Barkov joutuu etsimään omat tilanteensa hyökkäysalueella ja on ollut heti vaarallinen saatuaan kiekon. Tulisi käyttää kaveria enemmän kiekollisena. Ei Miken tai Teemun tarvi aina yrittää ratkaista itse.
 

Hank Edmund

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CBJ
Sami Vatanen! Toivon todellakin että nämä ovat viimein ne Sami Vatasen kisat. Voin kuvitella miten Samia on syönyt rotan lailla katsoa menneinä keväinä eri kisoja telkkarista. Nyt on Vatasella elämänsä hetki!

Mennäänpä ajassa taaksepäin, aina vuoteen 1996 ja vaikkapa helmikuun loppuun: kello lähenee iltayhdeksää, alle 5-vuotias pojankolttonen Sami Vatanen istahtaa hikisenä sohvalle palattuaan juuri Halssilan ulkojäiltä tai pihahöntsistä katsomaan urheiluruutua. Pian ruutuun ilmestyy NHL:n maalikooste edellisyöltä kun Teemu Selänne on heittänyt hattutempun San Josen verkkoon. Sinä ohikiitävänä hetkenä pikkupojan mieleen tulee fläsäri kaukaa tulevaisuudesta, ajatus ja kirkas mielikuva, unelma josta tulee päämäärä – ja 17 vuotta myöhemmin tuo pikkupoika luistelee olympiajäällä ja heittää pitkän avaussyötön saman Teemu Selänteen lapaan, hetkeä myöhemmin kiekko on maalissa. Kukaan ei voi monistaa tuota täyttymyksen tunnetta jotta jokainen voisi sen kokea mutta olen todella onnellinen Vatasen puolesta että hänelle se suotiin. Se on varmasti jotain jonka hän muistaa koko elämänsä ajan. Nyt on Sami sinun tähtihetkes, näytä koko maailmalle unelmat todeksi sen pikkupojan puolesta!

Näistä tulee ikimuistoiset kisat.

Jumalauta että mulle tuli kylmät väreet kun Teemu Selänne teki maalin Norjaa vastaan juurikin tästä Sami Vatasen pitkästä syötöstä, tuli heti mieleen tämä Supervisionin hieno, jopa hieman romantisoitu kirjoitus! Yksi Samin unelmista on nyt täyttynyt!
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Kaksi ottelua, Vatanen 0+4 ja Määttä 2+2(mutulla).

Näillä haluan kysyä miksei tämä kaksikko pelaa ylivoimaa mahdollisimman paljon? Toki voidaan haukkua kilpaa kumpaakin ns. paskasta puolustuspelaamisesta, mutta antaisiko joku +- -tilastoja kehiin? Niinpä. "Ne ei ole ihan lasseiossei, omis".

Hietanen-Lepistö sekä Kukkonen-Väänänen toki mainittuja junnuja oleellisesti parempia duoja, mutta kyllähän pojille voisi säälistä antaa runsaita minuutteja.

Noin muutoin Lehtonen vakuutti ja ehdottomasti kanukkeja vastaan maalille. Granny voisi osua noista Vadun passeista ja hope so ettei Barkoville hullummin käynyt. Selänteelle peukku ekasta maalista! Salminen jatkakoon Aaltosen tilalla, kiitos.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Kolmoskenttä oli tänään huono ja eilen se oli paljon parempi. Barkov saisi selvitä säikähdyksellä.

Sunnuntaina siis näillä:

Granlund - Barkov - Selänne
Timonen - Vatanen

Korpikoski - O. Jokinen - Ruutu
Määttä - Salo

J. Jokinen - Kontiola - Aaltonen
Lepistö - Hietanen

Komarov - Immonen - Pihlström
Kukkonen - Väänänen
 

IpaTeme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei kyl hyvältä näyttänyt, kun Barkovin polvi vääntyi, kaiken lisäksi hänellä on ollut niitä polvi vaivoja aikasemminkin, joten en ihmettelisi jos kisat olisi ohi.
 

julkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NHL
Paha paha, kaikkit sormet ja varpaat ristissä, että Sasha on saadaan takaisin kehiin. Lehterä pelasi hyvä ottelu, joten aiheuttaa vähän päänvaivaa.

Jos Barkov mukana niin:

Granlund-Barkov-Selänne
Korpikoski-O.Jokinen-Ruutu
JMA-Kontiola-J-Jokinen.
Komarov-Lehterä-Immonen

Jos ei Barkovia:

Granlund-Lehterä-Selänne
Korpikoski-O.Jokinen-Ruutu
JMA-Kontiola-J-Jokinen
Komarov-Immonen-Pihlström

Edit: Kontiolassa ois kyllä potentiaalia, ja huomasi, että vähän ruosteessa, kun pienellä roolilla. Jos saisi viime MM:n konnan kaivettua esiin, niin siinä ois ykkös-sena. Tosin sitten tuo ykkönen tarvitsisi kokoa jotenkin.

Granlund-Kontiola-Selänne liian kevyttä kamaa kovia maita vastaan..
 

NiksuP

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJ Devils, Travis Zajac, Jukka Peltola
Aika mielenkiintoista on nähdä, että kuka saa mahdollisuuden ykköskentässä, jos Barkov on pois. Mikkeä kokeiltiin parissa vaihdossa keskellä ja Jussi Jokista laidassa ja myöhemmin vielä MG-Lehterä-Selänne -koostumusta.

Mielestäni selvää on, että tuota kakkoskenttää ei kannata lähteä rikkomaan. Hyvä peli tänään ja vaikka kuinka paljon parjataan Ruutua, niin myös Tuomolta mielestäni hyvä matsi.

Luulen, että ainakin Salminen syö popcornia sunnuntaina. Barkovin pelatessa laittaisin sekä Salmisen että Pihlströmin kokoonpanon ulkopuolelle. Lehterä pelasi vahvan pelin tänään ja stunttasi tosiaan myös Barkovia pelin lopussa. Immonen hyvänä aloittajana mukaan, niistä ainakin Kontiolalle tuli paljon miinuksia.

Jos Granlund halutaan pitää laidassa, niin vaihtoehdot ykkössentteriksi ovat aika vähissä. Kontiola, Immonen, Lehterä? Turha lähteä rikkomaan Kontiolan ketjua ja Lehterä on eniten Barkovia muistuttava sentteri näistä. Hyvin peliätekevä ja älykäs hyökkäjä Teemun ja MG:n keskelle.

Ilman Barkovia:

MG - Lehterä - Selänne
Korpi - OJ - Ruutu
Jokinen - Kontiola - Aaltonen
Pihlström - Immonen - Komarov

Barkovin kanssa:

MG - Barkov - Selänne
Korpi - OJ - Ruutu
Jokinen - Kontiola - Aaltonen
Lehterä - Immonen - Komarov
 
Viimeksi muokattu:

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
OJ:n ketju oli tänään kevyesti Suomen paras koostumus ja etenkin Ruutu nosti tasoaan huikeasti. Muutenkin ehjä peli Suomelta ja herättää lupauksia, että onnistumisia tulee laajalla rintamalla. Toivotaan, ettei Barkoville käynyt pahemmin!
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Oli koko ottelun sellanen pieni pelko, että kohta joku hajoaa. Jotenki sellasia vaarallisehkoja taklauksia Norja viljeli, ja jääkin vissiin heikohko(esim. Selänteen kaatuminen näytti siltä, että pito vaan katosi).

Muuten näyttää siltä, että Suomen joukkuella hemmetin hyvä henki. Selännettä on vaan kiva katsoa, kun se on aina kuin 6-vuotias innostunut pikkupoika kun se lätkästä puhuu. Tästäkin syystä varmaan mun eniten ihailema jääkiekkoilija koskaan.

Muutenkin tuossa jengissä on paljon pelaajia, joista tykkään hemmetisti: Selänne ja Timonen on olleet mulle puolijumalia jo n. 15 vuotta (jostain syystä Timonen ollut aina yksi suosikkipelaajista). Lisäksi nuoria pelaajia, joita olen aina vastustajankin paidassa ihastellut; Granlund, Barkov, Vatanen, Määttä Salminen (KalPassa tietty). Korpikoskikin niitä pelaajia, jotka tullut aina änärissä omaan jengiin treidattua. Lisäksi olen aina tykännyt pirusti Konnasta.

Olli Jokinen ja Jarkko Immonen on aina olleet tietyllä tavalla inhokkipelaajia suomalaisista, mutta kyllä viimesen parin vuoden aikana on suhtautuminen varsikin Jokiseen muuttunut. Jussi Jokisen olen aina tiennyt hyväksi pelaajaksi, mutta ei lopulta koskaan ole ollut mulle henk. koht. mitenkään erityisseurannassa. Sama pätee Ruutuun.

Mutta erityisesti mahtava seurata tota hyvää fiilistä. Mulla on varmasti ikuisesti mielessä Selänteen pikkupoikamainen virne viime olympialaisten mitalienjaossa. Voi että - ton takia sen on hyvä!
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Suomi-Norja 6-1

Maalipaikkasetit tuli nähtyä näin:

Suomi-Norja 31-21
0 -10min 10-1
10-20min 2-3
20-30min 5-6
30-40min 5-6
40-50min 3-3
50-60min 6-2

YV-paikat: 8-3
AV-paikat: 0-0
Tasakentin: 23-18

Kyllähän se heti alkuun lyötiin jauhot suuhun tuossa ekalla 10-minuuttisella, neljästä paikasta kaksi sisään ja mylly siitä vaan jatkui. Luonnollisesti johdon turvin meno vähän rauhoittui, Norja alkoi saada paikkaa, mutta sittenkin pystyttiin iskemaan kovalla prosentilla vastaiskuista. Kaikki toimii, niin oma hallinta, vastaiskutkin. Helvetin hauskaa lähteä tästä tilanteesta Kanadaa haastamaan.

Maalit - Syötöt + Maalipaikat + Luodut paikat + Screenattu paikka = Yhteensä

Selänne, 1+0+2+2+1 = 6
Barkov, 0+0+4+0+1 = 5
Granlund, 0+0+2+3+0 = 5

Barkov ja Gralund alkaa löytää toisiaan. Uskomaton kemia äijien välillä. Kunhan ei nyt Sashalle käynyt pahemmin. Veikkaan että Teukka voittaa kisojen maalipörssin vielä näissäkin kisoissa. :)

OJokinen, 1+1+2+2+1 = 7
Korpedo, 2+0+2+3+0 = 7
Ruutu, 0+2+2+0+0 = 4

Aika vahva esitys nyt tältä ketjulta. Korpedo oli todella loistava, kaks häkkiä ja jostain kaivoi esiin pelintekijän geenitkin. Kiekonsuojaajana joukkueen vahvimpia.

JJokinen, 0+0+2+3+0 = 5
Salminen, 0+0+2+1+1 = 4
Kontiola, 0+1+1+1+0 = 3

Vaisua on Konnalla edelleen. JJ on ketjun kantava voima ja Salminenkin aloitti hyvin. Katosi myöhemmin kuvasta, 3 paikkaa taisi olla jo ekassa erässä.

Lehterä, 1+0+1+0+1 = 3
Komarov, 0+0+1+1+1 = 3
Pihlström, 0+0+0+0+0 = 0

En nyt siitä phillun läpiajosta viitsinyt maalipaikkaa laittaa, sen verran onnettoman nepin sai aikaseksi sivurautaan. Lehterä hyvin ajettu sisään, on se niin omimmillaan keskellä.

Vatanen, 0+1+1+3+1 = 6
Timonen, 0+0+0+2+0 = 2

Kyllä se Vatanen vaan tilanteita luo kuin liukuhihnalta. Kanadaa vastaan päästään sitten katsomaan miten puolustuspelissä pärjää.

Määttä, 1+2+1+1+0 = 5
Salo, 0+1+1+1+0 = 3

Lepistö, 0+0+2+0+0 = 2
Hietanen, 0+0+1+1+0 = 2

Väänänen, 0+0+0+0+0 = 0
Kukkonen, 0+0+0+0+0 = 0


***

Norjan parhaita:

Thoresen, 0+0+3+0+2 = 5
Zuccarello, 0+0+4+1+0 = 5
Skröder, 1+0+1+1+1 = 4
M.Olimb, 0+1+0+3+0 = 4
Röymark, 0+0+0+3+1 = 4

Kova äijä kyllä tuo Olimb, tuntui että meni jatkuvasti sekaisin Zuccarellon kanssa kun numerot oli #36 ja #46. Siis molemmat niin hyviä ja samankaltaisia kiekonpitäjiä, että oli todella vaikea erottaa. Jos Zuccarello pärjää änärissä, niin Olimbista joku saisi loistavan pelintekijän SM-Liigaan.


EDIT:

PDF:stä normitilastot:

http://stats.iihf.com/Hydra/388/IHM400B04_74_3_0.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös