Olympiakisat 2014: Suomi

  • 2 239 100
  • 6 559
Tila
Viestiketju on suljettu.

SDDLT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Philadelphia Flyers
Mielestäni olisi asiallista ilmoittaa, että Rask on lähtökohtaisesti ykkösmaalivahti, ja jos ei ihmeitä tapahdu, hän myös pysyy ykkösvahtina. "Mennään ottelu kerrallaan" jättää ikään kuin kilpailutilanteen päälle ja ruokkii turhaa spekulointia mediassa. Nyt Raskin otteita tullaan syynäämään todella tarkasti ja pyritään tekemään maalivahtivalinnasta jokin ongelma. Todellisuudessa Rask on Erkan papereissa selkeä ykkösvahti, eikä yksi hörppäys tai kakkosmaalivahdin mahdollinen nollapeli muuta tilannetta.

Luulen että tilanne on huomattavasti selkeämpi joukkueen sisällä. Näillä lausunnoilla koitetaan olla antamatta turhaa infoa muille joukkueille. Ei sillä voita mitään, että saman tien nimetään virallinen ykkösmaalivahti. Ei Erkkaa tai Raskia median spekuloinnit kiinnosta pätkän vertaa.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Itse näkisin tuon 8 pakin peluutuksen aivan erilailla. Jos nyt kahdessa pelissä opitaan että joka hyökkäyskentällä on samat pakit takana niin kentällisen kanssa sopia yhteisiä kuvioita, sitten Kanadaa vastaan siellä sitten paletti katoaa kun pakkipeluutuksella tulee hyökkäyskentän taakse kuka pari onkin vuorossa. Ja samalla Kanada pahin, että pakeille tulee hiki, jolloinka mieluusti saisi olla se 8 mukana.

En nyt ainakaan pitäisi Lehtosta varmana kakkosena tässä vaiheessa kun ei ole varmuutta.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Nyt kyllä ymmärrän paremmin nuo Erkan ketjut. Tsekki-Ruotsi -matsin perusteella ylivoiman toimivuus on ehdoton ykkösasia turnauksen alussa, ennenkuin viisikkopelaaminen alkaa tiivistyä. Siksi parhaat munat (Granlund-Barkov-Selänne) samaan koriin, jotka tulevat pelaamaan jo YV:llä yhdessä.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Suomen pelit alkavat huomenna. Koska Suomea ei pidetä kisoissa ennakkosuosikkina ja koska joukkueen heikkoudet ovat hyvin tiedossa, tarkastelen asioita mieluimmin vahvuuksien kautta.

1) Maalivahdit. Näiden varassa Suomi joko menestyy tai kaatuu. Jos maalivahtimme on 95 prosentin mies, se tarkoittaa käytännössä sitä, että kuvitteellisessa kanadamatsissa Suomen maalia kohti ammutuista 40 laukauksesta tulee kaksi maalia. Ja jos maalivahtimme on 90 pinnan kaveri, niitä maaleja tulee neljä. Jokainen pystyy kuvittelemaan, kummassa vaihtoehdossa Suomella on edes pienet saumat menestykseen.

2) Liike. Oletan, että Suomi jatkaa suomalaisella pelitavalla, joka on tuttu jo 20 vuoden takaa. Liike on tärkeintä. Suomi tulee luomaan paljon ainakin jonkinmoisia maalipaikkoja ja peleistä tulee taas viihdyttäviä.

3) Duunarimentaliteetti. Uskon, että jokainen mies tekee kentällä parhaansa ja yritystä riittää.

4) Sarjaohjelma. Jonkun Dalin tai Forrest Gumpin hengenheimolaisen suunnittelema ohjelma on taas Suomen puolella. Kunhan pikkumaat voitetaan selvästi, ollaan jo aika lähellä suoraa jatkopaikkaa. Ja sopivalla ristiinpelaamisella saadaan vielä Suomea heikompi maa vastaan puolivälieriin.

5) Ja tietenkin ennakkoasetelmat. Suomi on kaikissa joukkuelajeissa suorastaan kyllästyttävän samanlainen: kun joukkuetta ei pidetä juuri minään, silloin se yllättää kaikki (vrt. koripallo). Ja päinvastoin, kun joukkue on suosikki ainakin joidenkin mielissä (U20 v. 2013), niin sehän romahtaa. Sama pätee myös yksilölajeihin näissäkin kisoissa, valitettavasti.

Minulle nämä kisat ovat selkeät välikisat tuloksellisesti. Mutta silti Suomen joukkue on mielenkiintoisempi pitkään aikaan. Vaikka en pitänyt Selänteen valinnasta alkuperäiseen joukkueeseen, Teemu on kieltämättä paikkansa joukkueessa nyt ansainnut. Teemua ei voi laittaa neloseen. Ykkösketju tulee olemaan erittäin mielenkiintoinen seurattava: ensimmäistä kertaa seuraava supertähtemme esiintyy maajoukkueessa kaiken lisäksi Legendan kanssa. Voiko parempaa symboliikkaa ja viihdettä toivoakaan!

Ylipäätään Barkovin ja Määtän otteiden seuraaminen riittää minulle mainiosti. Olen myös nähnyt niin monta olympialaista ja maistanut menestyksen huumaa kotikatsomoissa, että joku toivoton mitalinmetsästys on ainakin omalta kohdaltani vailla mielenkiintoa. On parempi nauttia peleistä kuin saada itselleen slaagi tietyistä asioista.

Samaa suosittelen muillekin Jatkoajan kirjoittajille. Nauttikaa peleistä, älkää marisko pelaajimme epäonnistumisista vaan kehukaa pikemminkin onnistumisia. Onhan se nyt puupäällekin selvää, ettei Suomen pakkeja voi verrata Erik Karlssoniin eikä hyökkääjiä Henrik Zetterbergiin. Pidetään ne odotukset realistisina, ehkäpä joukkue taas yllättää positiivisesti. Antoisia kisoja kaikille!
 

Sic

Jäsen
Kyllä tässä jo kädet syyhyten venailee että saa nähdä etenkin tuon ykköskentän tositoimissa. Toki kaikkia muitakin kenttiä kohtaan minulla kohdistuu todella paljon mielenkiintoa.
 

SkagGully

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Real Atlético Viinijärvi City United
Sen verran on kommentoitava, jotta kyllähän tuon Suomen ykkösketjun otteita tulee seurattua suuremmalla mielenkiinnolla kuin minkään maajoukkueen yksittäisen ketjun edesottamuksia koskaan. Tietty tuota vitjaa olisi ollut jännää seurata myös kakkosketjuna, mutta näin tällä kertaa. Jostain puskee päälle vähän skeptistä fiilistä, mutta homma toimii ja luvassa on edes jossain määrin legendaarista settiä.

On se vaan kumma miten erilainen tämä lätkänkyylääjän olympiakiima on verrattuna kaikkeen muuhun turnaus- ja liigakiimaan (ainakin omalla kohdallani). Tämänhetkisessä tunnelmassa on ihan oikeasti jotain samaa kuin lapsuuden jouluaatonaatto-atmosfääreissä. Voi niitä parkoja, jotka eivät eläessään tästä osalliseksi pääse... On tää vaan niin hienoa, vaikka melko yleensä lopussa seisookin kiitoksena tyhjä olo ja paluu arkeen.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Itse odotan myös millainen on Kontiolan kentän panos. Konna ja Aaltonen olivat taannoin MM-kisoissa ihan liekeissä, ja nyt tulee vielä Jussi Jokinen toiseen laitaan. Superketjun ainekset mun mielestä.

Hienoa myös nähdä miten Barkov ja Granlund jakavat kiekkoa Selänteen lapaan. Josko Teemunkin pitkä kuiva kausi katkeaa huomen aamusti, uskon näin!

GO SUOMI!
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Nyt kyllä ymmärrän paremmin nuo Erkan ketjut. Tsekki-Ruotsi -matsin perusteella ylivoiman toimivuus on ehdoton ykkösasia turnauksen alussa, ennenkuin viisikkopelaaminen alkaa tiivistyä. Siksi parhaat munat (Granlund-Barkov-Selänne) samaan koriin, jotka tulevat pelaamaan jo YV:llä yhdessä.

Nämä miehet on tehneet 147 pelissä 21 maalia tällä kaudella. Ketju tulee kyllä varmaan luomaan paikkoja mutta kuka ne laittaa sisään? Tuolla peli/maali -suhteella ollaan kusessa. Ehkä
JJ olisi voinu tuossa teukan tilalla testata?
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Nämä miehet on tehneet 147 pelissä 21 maalia tällä kaudella. Ketju tulee kyllä varmaan luomaan paikkoja mutta kuka ne laittaa sisään? Tuolla peli/maali -suhteella ollaan kusessa. Ehkä
JJ olisi voinu tuossa teukan tilalla testata?

Minä en ole huolissani siitä Selänteen vireestä. Koko kaudella ei ole Teukalla ollut parempia pelintekijöitä rinnalla, mitä nyt on ja lisäksi ei ole ollut ykkösylivoiman roolia.

Ja mitä Jussi Jokiseen tulee, niin montahan maalia Selänteellä olisi, jos olisi pelannut Malkinin kanssa?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Itse odotan myös millainen on Kontiolan kentän panos. Konna ja Aaltonen olivat taannoin MM-kisoissa ihan liekeissä, ja nyt tulee vielä Jussi Jokinen toiseen laitaan. Superketjun ainekset mun mielestä.

Itse en näe Jussi Jokista sopivana pelaajana tuon viime kevään superkaksikon rinnalle. Minusta kolmas lenkki tuossa ketjussa tulisi ennemmin olla nopeajalkaisempi, puolustusorientoituneempi ja fyysisesti vahvempi pelaaja kuin Jussi Jokinen. Minusta tuo joukkue olisi kokonaisuudessaan tasapainoisempi jos Jussi ja Korpedo vaihtaisivat päikseen paikkojaan.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse odotan myös millainen on Kontiolan kentän panos. Konna ja Aaltonen olivat taannoin MM-kisoissa ihan liekeissä, ja nyt tulee vielä Jussi Jokinen toiseen laitaan. Superketjun ainekset mun mielestä.

-

Mulla on tästä sellainen tunne että Itävaltaa ja Norjaa vastaan tämä ketju on aivan helvetin hyvä ja suomimedia hehkuttaa ja nimeää ketjun jollain mukahassuttelulla. Sitten kun sunnuntaina Kanada vastassa niin tällä ketjulla ei tee yhtään mitään koska JMA katoaa täysin kuvasta, ja jos ei katoa niin alkaa taas ajamaan maalin taakse koska kanukkien maalinedustalla tulee mustelmia.

Sitten seuraavaan matsiin tulee Pihlström pelaamaan ja luistelemaan vitusti ja kaikki hehkuttaa taas. Ja me tiedetään täällä että pillu on ihan kiva mutta ei sillä matseja voiteta.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Alkaahan se kisakuume pikkuhiljaa nousta itselläkin, onhan tätä taas neljä vuotta odotettu. Itävalta- ja Norja -pelit ovat lähtökohdiltaan vain lämmitelyä kovia maita vastaan, mutta ei tässä Suomelta mitään "sata-nolla" tuloksia pidä odottaa näistä ekoista matseistakaan.

Erityisen mielenkiintoista nähdä miten ykkösketjussa isä-ja-pojat, eli Teemu-Sasha-MG saavat kemiat toimimaan.

Alkais jo!
 

Sic

Jäsen
Ykköskenttää katsellessa toivon niin helvetisti että tuo onnistuisi, mutta tässä on toki paljon pelkkää haaveilua ja unelmointiakin mukana. Realistisesti ajateltuna luulen että tuotakin ketjua joudutaan vielä muuttamaan, mutta annetaan tälle koostumukselle mahdollisuus, sillä mahdollisuuksien kisathan nämä nyt leijonille ovat. Jotenkin mulle jäi niin nihkeä maku Vancouverin turnauksesta, että toivottavasti nyt Erkan johdolla meininki on raikasta ja rohkeaa, sellaisen leijonajoukkueen minä haluaisin jo huomenna nähdä jäällä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Itävalta- ja Norja -pelit ovat lähtökohdiltaan vain lämmitelyä kovia maita vastaan, mutta ei tässä Suomelta mitään "sata-nolla" tuloksia pidä odottaa näistä ekoista matseistakaan...

Kyllä minun mielestäni jo huomenna nähdään aika hyvin, millä tasolla Suomen mahdollisuudet tässä turnauksessa ovat. Tässä huomisessa pelissä ei toki ratkea se, miten kovia maita vastaan käy, mutta kyllä mm. tämä Suomen kysymysmerkki eli pakisto vähän jo testissä on.

Alpo Suhonen kävi vähän läpi Itävallan pelisuunnitelmaa YLEllä, enkä usko Alpon katsojia "huijanneen", sen verran ilmiselvä tuo suunnitelma oli: annetaan kärkikentillä (Vanek&co) painetta Suomen pakistolle ja katsotaan päästäänkö paikoille.

Muuten Itävalta tod.näk peruuttelee träppiin ja sehän sopii ihan hyvin Suomelle, niin päästään tuollaistakin vastaan vähän treenaamaan.

Jos Suomi jo huomenna Itävaltaa vastaan jää johonkin seminihkeään nyhjäystulokseen, jossa omiin menee pari, kolme maalia, niin eihän se hyvältä näytä.

Mitään kaksinumeroista voittoa ei tarvitse ottaa (eikä niihin oikein nykyään kukaan edes pysty), mutta sellainen 5-0,1 olisi aika hyvä tulos alkuun.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Itävaltaa vastaan saattaa mennä tiukille, luulen että luvassa on peli jossa ei maaleilla juhlita. Joku 2-0 tulos on hyvinkin mahdollinen, kun kukaan pelaajista ei ole sellainen psyykkaaja joka kasvattaisi joukkueen itseluottamusta pienillä asioilla. Pihlström viilettää nelosen laidassa sunnuntaina ja pääsee taas missailemaan läpiajoja Kanadaa vastaan.

Joku täällä jo sanoikin että kakkosketju on oikeasti kolmosketju. Siltä se paperilla näyttääkin, kun äijät on tuollaisia shut-down pelaajia. Jakaantuuko peliaika sitten sen mukaan on eri asia, veikkaan että JMA:n ketju pääsee pelaamaan suojattuja minuutteja muiden joukkueiden kolmosketjuja vastaan. Ja mikäs siinä, muilla joukkueilla kolmonen tuntuu olevan puolustusvoittoinen ja Suomella taasen hyökkäyspainoitteinen. Siihen vahvat puolustavat pakit, niin voisi jopa jonkin näköistä hyökkäyspään pyöritystä odottaa kolmikolta JMA, JJ ja Kontio.

Ongelmaksi muodostunee se, että esimerkiksi Kanadan kolmosketju osaa pelata kumpaankin suuntaan paremmin kuin yksikään meidän ketjuista kumpaankaan suuntaan. Bergeron ja kumppanit vievät Liiga-Väänästä mennen tullen ja jos hyökkääjiltä ei tule tukea niin Raskilla palaa hermot ennen kuin torvet ovat soineet toisen erän loppumisen kunniaksi.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Ongelmaksi muodostunee se, että esimerkiksi Kanadan kolmosketju osaa pelata kumpaankin suuntaan paremmin kuin yksikään meidän ketjuista kumpaankaan suuntaan. Bergeron ja kumppanit vievät Liiga-Väänästä mennen tullen ja jos hyökkääjiltä ei tule tukea niin Raskilla palaa hermot ennen kuin torvet ovat soineet toisen erän loppumisen kunniaksi.

Eikö se ole "asiantuntijoiden" mukaan joka vuosi näin? Kanada vie ja me vikistään. Kaikesta huolimatta ollaan yllättävän moneen kertaan Kanada onnistuttu kaatamaan ja muutenkin pelaamaan tiukkoja otteluita heitä vastaan. Kunpa porukka jo vähitellen hiffaisi, että ei näitä yksittäisiä matseja paperilla voiteta. Marginaalit ns. kärkimaiden osalta ovat kuitenkin sen verran pienet, että oikeanlainen roolitus sekä peluutus ovat lopputuloksen kannalta äärimmäisen ratkaisevassa asemassa.

Miksei Kanada muuten voittanut 2011 maailmanmestaruutta vaikka joukkueessa pelasi sellaisia nimiä kuin Tavares, Spezza, Neal, Pietrangelo, Skinner, Phaneuf, Kane jne..?
 

Tiedote

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksei Kanada muuten voittanut 2011 maailmanmestaruutta vaikka joukkueessa pelasi sellaisia nimiä kuin Tavares, Spezza, Neal, Pietrangelo, Skinner, Phaneuf, Kane jne..?
Koska Skoda-Cup höntsää? Uskomatonta tuubaa, sanon minä. Eiköhän Leijonat haasta Kanadan ja kaikki muutkin huippumaat näissäkin kisoissa ihan tosissaan, kunhan pelin rakenne on kunnossa.

Huomisessa pelissä odotan suurinta panosta Kontiolan ketjulta. Perustan odotukseni viime keväisiin näyttöihin näitä vähän heikompia jengejä vastaan. Kovemmissa peleissä on sitten selänteiden jokisten ja granlundien aika nousta isommin esiin.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Selänne täyttää kesällä 44 vuotta. Nyt Selänne pelaa Suomen ykkösketjun laidassa olympialaisissa, jossa joukkueilla on NHL-pelaajia roppakaupalla mukana. Saas nähdä, että miten Selänne pärjää. Sanomattakin on selvää, että toivon Selänteelle runsaasti onnistumisia. Selänne on aina ollut ja tulee aina olemaan suosikkipelaajani numero yksi. On mielenkiintoista seurata, että miten sujuu yhteispeli Granlundin ja Barkovin tanssa. Toivottavasti loistavasti.

Koivu(je)n ja Filppulan poissaolot on todella hankala paikata. Mutta eihän Suomen arvokisamenestys juuri koskaan perustu pelkkiin huippuyksilöihin. Toki maalilla on Tuukka Rask, joka toivon mukaan pystyy yksin pitämään Suomea pystyssä tiukoissa paikoissa.

Jännää, kun kello on 6.40 aamulla ja muutaman tunnin päästä kello 10 pyörähtää Suomen kisaurakka käyntiin. Jos Suomi voittaisi tänä vuonna olympiakultaa ja Anaheim Stanley Cupin, niin sitten ei enää kehtaisi paljoa pyytää jääkiekon saralta. Toki toiveissa on, että Helsingin Jokerit -niminen seura on olemassa vielä 5 tai 50 jopa vuoden päästä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Koska Skoda-Cup höntsää? Uskomatonta tuubaa, sanon minä. Eiköhän Leijonat haasta Kanadan ja kaikki muutkin huippumaat näissäkin kisoissa ihan tosissaan, kunhan pelin rakenne on kunnossa...

Tämä.

Olen nimittäin tismalleen samaa mieltä.

Jos Jellonat saa oman pelinsä kuosiin, niin kuka tahansa on voitettavissa.

Minulla on sellainen kutina, että Leo Komarov tulee olemaan Suomen jengin tärkeimpiä pelaajia, riuhtoo, räksyttää ja tekee pari helvetin tärkeää häkkiä.
 

SH67

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"Mielenkiintoinen" on kai tosiaan taas positiivisin sana kuvaamaan odotuksia. Barkovilla on loistotulevaisuus mutta tulikohan liian nopeasti ykkössentterin paineet harteille kovimmassa mahdollisessa paikassa? Saako muut pappa-Selänteelle mestoja vai meneekö mm. veivi-Granlundilla taas yliyrittämiseksi (osoittaakseen kansalle että on edelleen olemassa)? Myös maajoukkueen kestofloppien (Aaltonen, Jokiset) pitäisi nostaa profiiliaan potenssiin x. Pakistonkin pitää vetää ihan ylärajoilla ja kaameella asenteella. Ennen kaikkea kestetäänkö todennäköinen Kanadan sunnuntainen tyrmäys parin ylikävelypelin jälkeen?

Pari "henkimaailman" juttua puolella:
1) Euroopan vuoro viedä jos samalla kaavalla jatketaan
2) Tuomo Ruutu (toinen todellisista "jäniksenkäpälistämme" Jere Lehtisen ohella)
3) Tali-Ihantala-moodi jos saadaan päälle taas
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei tämän turnauksen menestys tuohon ns. ykkösketjuun ratkea, vaan lähinnä siihen, miten Suomi saa YV ja varsinkin AV pelinsä kuntoon. Muutenkin pahoin pelkään, että vastustajien taitotaso on nyt tällä kertaa liian kaukana, jotta se voitaisiin saavuttaa kurinalaisella viisikkopelaamisella.

Tässä oma ehdotus ykkösketjun koodinimiksi:

Läski Majava - Mykkä Karhu - Vanha Kaakki.
 

WildThing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Minnesota Wild
Tässä oma ehdotus ykkösketjun koodinimiksi:

Läski Majava - Mykkä Karhu - Vanha Kaakki.

:D

Helvetin hyvä idea! Ja vielä Kunnaksen Kaitsu selostaan noilla nimillä.
Vanhan kaakin nimen vaihtaisin itse Kiimaiseksi ankaksi.
Pakkiparina takana häärii Kalakukko-mäyrä ja kiinteä hamsteri.
Maalissa raivokas virtahepo.
 

IpaTeme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toi Suomen puollustus tulee oleen kyl niin kusessa, kun kovat maat tulee vastaan.

Ruutu on ihan kuutamolla, ja Selänteen loukkaantuminen on kyl aika paha juttu kans jatkopelien kannalta.
 

SDDLT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Philadelphia Flyers
Jos Selänne on nyt kisoista ulkona, veikkaan tällaista kokoonpanoa:

J.Jokinen - Barkov - Granlund
Korpikoski - O. Jokinen - Ruutu
Lehterä - Kontiola - Aaltonen
Komarov - Immonen - Salminen

Itävalta-ottelun perusteella nimellinen kakkoskenttä on oikeasti neloskenttä. Itse nimeäisin sen ihan virallisesti neloseksi.
 

Atthe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Siellä taitaa tällä hetkellä olla Ruutu junnujen kanssa ykköskentässä. Toivotaan että Teukka tervehtyy, oli ihan hyvännäköstä pelaamista ekassa erässä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös