Tosiaan tuli itsekin tuo hanskaajat-rallatus katsottua. Ja ei siinä mitään, suurimmasta osaa aika lailla samaa mieltä. Lähinnä nuo pakkivalinnat hiukan ihmetyttivät, erityisesti se, miten samaa mieltä tuolla niistä muka oltiin. Olen täysin samaa mieltä edellä kirjoittaneen Dissonanssin kanssa siitä, missä järjestyksessä itse valitsisin nuo pakit, jotka ko. nimimerkin viestissä mainitaan.
Se oli myös mielestäni hieman ihmeellistä, miten hanskaajat suhtautui Olli Määttään verrattuna Rasmus Ristolaiseen. Määttä saa ihan mieletöntä hehkutusta (toki myös suurimmalta osin ansaitusti), kun taas Ristolainen on ihan poika vielä? "Poikahan" on pistänyt ylivoimaisesti kovimmalla tahdilla vastustajaa jäähän NHL:ssä näistä kaikista Suomen pakkiehdokkaista. Liike voittaa mennen tullen ossiväänäset ja kyllä hänkin sitä poikkaria osaa maalinedustalla antaa, jos häneltä sitä vaaditaan. Totta kai Määtälle isompi rooli, koska on kiekollisena tällä hetkellä parempi ja pelikäsitykseltään Määttä on aika haka (ehkä siitä johtui osittain tuo niin suuri kuilu Määtän ja Ristolaisen välillä tuon hanskaajat-videon mukaan), mutta ei Suomi siinä mielestäni mitään häviä, että Ristolainen otettaisiin 3. pariin nyt ainakin. Kyllä sieltä reservistä voi heittää miehen tilalle jonkun muun, jos ei jostain syystä pärjää noita väänäsiä tai lepistöjä paremmin.
Järvisestä on tietenkin paha sanoa sen suurempaa, kun on pelkkien statsien varassa arvioiminen, mutta mielestäni oli outoa, ettei hanskaajat ottaneet tuossa videossaan häntä lainkaan esille. No, se varmaan johtui siitä, ettei ole Järvisestä tietoa heilläkään sen enempää. Mutta ainakin omasta mielestäni Joonas Järvinen on paljon lähempänä kisapaikkaa kuin esimerkiksi Juuso Hietanen. Erittäin kusinen tilanne, jos AHL:ää ei olla skoutattu yhtä hyvin kuin Euroopan sarjoja, sillä Järvinen on mahdollisesti paljonkin parempi nimi tällä hetkellä kuin esimerkiksi Ossi Väänänen.
Siitä viisikosta, jonka hanskaajat nimesi suoralta kädeltä, olen samaa mieltä. Timonen, Salo, Määttä, Vatanen ja Kukkonen ovat kisoissa. Loput kolme meni hanskaajilla kastiin Väänänen, Karalahti, Lepistö. Itselläni on Ristolainen, Järvinen ja Väänänen. Tuo ensin mainittu viisikko on melko varmasti pelaavassa kuusikossa ja mielestäni kuudenneksi pakiksi kaivataan mieluummin kokoa kuin jotain Lepistöä sekoilemaan sinne. Ristolainen tuo rightin kätisyyden - Väänänen & Järvinen koon ja ilkeyden maalinedustalle. Kiekollinen osuus on ihan riittävä Timonen-Salo-Määttä-Vatanen -porukan myötä, eikä yksikään nimi toisi sinne lisäarvoa (paitsi joku Nummelin, jolla ei riitä millään puhti omissa jotain Getzlafeja ja Ovechkineja vastaan). Enemmän Väänänen-Järvinen-Ristolainen -akselilla on potentiaalia esiintyä esim. näitä jenkkejä ja kanukkeja vastaan hyvin kuin lepistöillä ja hietasilla.
Olisi ollut mielestäni järkevää, että tuossa hanskaajat-pätkässä olisi sitten myös erikseen kerrottu se, millaiset pakkiparit saatavilla olevasta materiaalista kasattaisiin. Isoin kysymys on se, että pelaako Timonen ja Salo samassa parissa vai ei. Osittain sitä tuossa videolla sivuttiin, mutta loppupeleissä mitään päätöksiä ei tehty. Tuo on kyllä sellainen kysymys, joka tuottaa itsellekin vaikeuksia vastata. Noiden kahden veteraaninimen jälkeen kakkospari pitäisi muodostaa pelaajista Määttä, Vatanen, Kukkonen ja Väänänen/Ristolainen/Järvinen/Lepistö/ynnämuut. Määttä - Vatanen tuosta ehkä kaikkein kivuttomimmin muodostuisi, mutta riittääkö niin kokematon pari? Ei siinä, Määttä erityisesti fiksu kaveri, mutta Vatanen vierellä voi olla ajoittain hiukan hukassa. Toisaalta kätisyyksien kannalta tuo pakisto pitää kasata ja Timonen - Vatanen -pari voisi vastaavasti olla turhankin heiveröinen. Sitten taas Määttä - Ristolainen aika pirun kokematon. Yksi mahdollisuus on se Määttä - Salo ja Timonen - Ristolainen -parit, joita tuossa viikko sitten itse pyörittelin. Mitä JA:n kirjoittajat ovat mieltä siitä, miten parit olisi järkevintä muodostaa?
Hyökkäys miellytti omaa silmääni enemmän. Samat nimet kärkiketjuihin itsellänikin, lähinnä mielipidekysymys sitten se, miten laiturit roolitetaan Koivun ja Filppulan ympärille. Itse vähän kriittisesti katsoin tuota Ruudun paikkaa ykkösen laidassa, mutta toisaalta se on hienoa, että liikkuvia palasia noista kärkiketjujen kemioista löytyy, esim. Korpedo<->Ruutu ja J.Jokinen<->Granlund voivat tarpeen tullen liikkua ketjujen välillä, jos tarve vaatii. Ja kakkosketjuna vitja Korpikoski - Filppula - Granlund kuulostaa kyllä houkuttavalta.
Jesse Joensuuta en itse löisi kolmosketjuun, vaikka maajoukkuenäytöt ovat ihan hyviä. Mieluummin Koivu-Selänne -parille toiseen laitaan joko Teemu Hartikainen tai Leo Komarov, Joensuu sitten siinä ja tässä, että mahtuuko jengiin, riippuu täysin siitä, ketkä kaksi kolmesta vie siinä rouhijakisassa voitot (Hartikainen, Bergenheim, Joensuu). Saku Koivu ehdottomasti Selänteen rinnalle, koska Selänteen paikka ei ole kahdessa ekassa ketjussa ja vastaavasti Filppulan ja nuoremman Koivun jälkeen kukaan sentteri ei ole niin hyvä pelaamaan kahteen suuntaan kuin Saku Koivu.
Siitä olen samaa mieltä, että Barkov & Kontiola mahtuvat kisoihin, mutta näillä näkymin kumpikaan ei mene avauskentällisiin. Yksi kysymys on tietenkin Olli Jokisen pelipaikka, eli laitaan vai keskelle. Filppula ja Koivut ovat kiistatta kolme Suomen neljästä pelaavasta sentteristä, mutta lyödäänkö OJ korkeampiin ketjuihin laituriksi, vai pidetäänkö sentterinä? Ehkä se on loppupeleissä parempi pitää keskellä hänkin, koska niin kauan mies on sillä tontilla NHL:ssä tahkonnut ja viime peleissä vieläpä loistavasti.