Milloinkas tuo 1983 syntyneiden ketju on viimeksi pelannut keskenään yhdessä? Itse muistelisin, että vuoden 2008 MM-kisoissa ja sielläkin se hajoitettiin kesken turnauksen, kun OJ tuli Jussin tilalle vasempaan laitaan. Noita kisoja ennen edellinen kerta tuossa koostumuksessa taisikin olla sitten joskus nuorten maajoukkueessa. En nyt sitten tiedä, kuinka vahvoista tai tuoreista kemioista voidaan puhua. Esimerkiksi Vancouverissa ykkösketju oli muotoa Filppula-Koivu-Ruutu ja 2012 MM-kisoissa taas Filppula-Koivu-Jokinen. En ymmärrä, miksei se ykkösketju voisi näissä kisoissa olla jompi kumpi näistäkin.
Itse olen sitä mieltä, että jos Filppulaa todella aiotaan peluuttaa laidassa, niin kyllähän hänen paikkansa on silloin ykkösen vasemmassa laidassa eikä missään kakkos- tai kolmosketjussa. Oikeaan laitaan sitten jompi kumpi näistä kasikolmosista, kaiken järjen mukaan Ruutu, joka nyt on ollut se Mikon vahva tutkapari ihan eri lailla kuin Jokinen.
Vancouverissa ei ollut Jussia mukana ja MM-kisoissa ei ollut Ruutua. Filppula-Koivun kemiat eivät koskaan ole olleet sen kummempia, koska kyseessä on todella samanlaiset pelaajatyypit. Esim olympialaisissa ketjun tehot olivat Koivun 0+4, Filppula 3+0 (pronssipelissä ja puolivälierissä heitti yhden tyhjiin) ja Ruutu 1+0.Kyseisestä ketjusta jäi ainakin itselle todella valju kuva.
Voihan se olla, että Filppula laitetaan ykkösen laitaan, mutta siinä mielestäni hyökkäyksen syvyys kärsii merkittävästi. Fakta on se, että MKoivu-Ruutu kaksikko tarvii vierelleen maalintekijän ja fiksuinta siihen on heittää J.Jokinen.
Viimeksi muokattu: