Hahahah
Kylläpäs kovasti huvittaa tämä ketju. Itse asiassa ei sen takia, että ihmiset olisivat ehdottomia, vaan sen takia, että kirjoituspalstalla aina jokainen lausahdus näyttää ehdottomalta, kun kaikkia asioita ei vain voi kertoa vivahteineen, kuten vaikkapa oikeassa keskustelussa voisi.
Ensi alkuun ihan OJ:sta oma mielipide. Varmasti on järjestänyt asioitaan niin, ettei inttiin tarvitsisi enää "turhaan" mennä. Tai miksi noita piti sitaatteihinkaan laittaa.. tulipa laitettua. Todennäköisesti siis itselleen uskotellut samalla, kuten itsekin esim. siivouksesta, että ei just nyt ehdi ja vähän jättänyt koko ajatuksen taka-alalle (pilkunnysvääjät älkööt vaivautuko ihmettelemään parin lauseen paradoksia).
Mutta näihin muihin asioihin. Kyllähän armeija tekee pojista miehiä. Ei tietenkään kaikista, mutta kyllä sinne tulee niin täydellinen halkileikkaus tämän maan kasvustosta, että sekaan mahtuu kavereita, jotka silmissä miehistyy pienen visiittinsä ansiosta. Johtuuko se sitten sulkeisista vai muiden "miesten" kanssa miehisistä asioista juttelemisesta tai kuuntelemisesta, siitä voi olla monta mieltä. Yleensä se on ryhmä joka kasvattaa, koska enemmän siellä on luppoaikaa kuin koulutusta vaikkei se aina siltä tuntuisikaan.
Ja oikeastaan sama asia, mutta toiseen kohtaan silti. Mitä hyötyä armeijasta on? No varmasti oppivat monet itsekkäät tai muuten sosiaalisesti itsekeskeisessä asemassa olevat, että hei, täällähän on muitakin ja oma etu ei ole aina se mitä ensisijaisesti ajatellaan vaan että meidän etu onkin oma etu jne jne. Tämä on varmasti suurin asia mikä siellä on hyväksi. Ehkä se siis samalla tuo monelle hieman itsehillintääkin. On sitten tietysti pieni osuus supliikkimiehiä, jotka vetävät omaan pussiin edelleen ja vielä törkeästi, mutta ovat silti kaikille kaikinpuolin mukavia ihmisiä eikä heitä juuri hetkauta koko kokemus. Yleensä kyllä heillä on hauskaakin armeijassa. Myöskin ihmissuhteita tulee sidottua ja täytyykin tunnustaa, että vielä vuosien jälkeen on mukava törmätä vanhaan tuttuun ilman, että tarvitsee turhia lätistä vaan mennä suoraan hauskuuttavaan jutusteluun.
Haittojakin paikalla varmasti on eikä se paikka kaikille sovellu. Joillakin ahdistaa se, että toiset tekevät päivän ohjelman etukäteen, toiset eivät siedä omaakaan peilikuvaa, joten miten sitten muita? Kaikenlaisia sopeutumisongelmia tulee vastaan, joista kaikki eivät selviä. Tekisi mieli sanoa, että normaalit selviävät kyllä, mutta liekkö totuus, että sopivat selvittävät ongelmansa muutenkin aina.
Itse olin sen 11kk intissä ja kävinpä eräiden muiden sivuunkirjottaneiden tapaan vielä vuoden suostuttelemassa rauhaan toisia ihmisiä. Kertaaminen on ollut aina lystiä. Hassua, mutta en miellä itseäni mitenkään nationalistiseksi tai fasistiseksi enkä välttämättä aina sotilaalliseksi.. tai no, joissain tilanteissa "sotilaallisuus" näkyy, ainakin kun pitää organisoida tai opastaa ihmisiä, vaikkapa häissä tai hautajaisissa.. tai vaikka jossain yleisötapahtumassa.
OJ:n osakkeet eivät omissa silmissäni muuttuneet suuntaan tai toiseen, itse asiassa olisin pärjännyt aivan hyvin ilman tietoa miehen sotilaspalveluksesta tai sen puutteesta. Kuten joku muukin totesi, eihän se ole oma päätös, koska kyllä ihmisiä haetaan ihan kotoakin asti toisten päätöksellä sinne, mutta itse kyllä pystyy vaikuttamaan siihen toisten päätökseen nykyisin melkoisen paljon helpommin kuin ennen.