Mainos

Olli Jokiselle vapautus armeijasta

• 25 952
  • 128

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En ole saanut rauhaa kirjoittaa kun Suomen mahtavat hävittäjäarsenaalit ja tankkipataljoonat pitävät lähimettässä niin kovaa melua.

En ole todellakaan mikään puolustuksen asiantuntija mutta kyllä tärkeimmät maanpuolustukseen liittyvät jutut tehdään äänestämällä vaaleissa oikeita henkilöitä ja toivomalla että he tekevät oikeita ratkaisuja (enkä puhu nyt siitä istuvatko he kesämessuilla Räikkösen vai Häkkisen pöydässä) eikä sillä onko oppinut käymään sissipaskalla vai ei.

Asiantuntemattomana en itse ehkä lähtisi heittämään hauskoja vertauskuvia minulle varsin tuntemattomasta aihepiiristä. Siinä kun saattaa nolata itsensä.

Siitä kyllä samaa mieltä, että tärkeimmät jutut maanpuolustuksen suhteen tehdään mainitsemillasi foorumeilla.

Miten tämä liittyy Jokiseen? Eipä kai mitenkään, joten lopetan keskustelun osaltani.

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Tais mennä pointti hieman ohi. Siis kommentoin sitä että armeijassa muka opitaan tappamaan ja alistumaan jne jne. Kyllä nämä taidot voidaan muutenkin oppia siinä olet ihan oikeassa.
Tämä taisi nyt menna hieman off-topiciksi
Upseerien käskyvaltaan alistuminen on ehkä sotilaan tärkein ominaisuus. Mitä varten sinusta armeijassa on täysin yhdentekeviä sääntöjä? Tottelemaan siellä opetetaan. Toki armeijassa voi oppia hyödyllisiä taitojakin, sitä en kiistä, mutta ne taidot voi oppia myös käymättä armeijaa.

Heh, tässä näemme taas sisälukutaidon merkityksen älykkyyden kehittymiselle. Mun ekassa viestissä mainitsen juuri mielipiteeni, että Ollille olisi parikymppisenä opettanut nöyryyttä tuo - joillekin mörkömäinen - paikka nimeltä armeija. Kolmikymppisenäkin sinne moni joutuu, mutta mielekkyydestä en sano mitään siinä iässä.

Joo, katsos kommenttini oli erotettu sen takia alun paasauksesta, että siinä ilmoitin ihan oman mielipiteeni aiheesta koskematta kenenkään muun ajatuksia asiasta. Elä rauhassa, en käsittänyt sinua väärin!

Cube

Jäsen
OT:ta pukkaa..Miksi pidät Räikköstä vastenmielisenä ämmänä? En tiedä suhdettasi Räkään, mutta oletan, että et tunne häntä..

..Tässä otaksun vastaavasi olettamukseeni. Oletan myös, että jos olisit Rään kanssa samassa työpaikassa näkisit/tietäisit hänestä toisenkin puolen, josta voisit jopa pitää. Mene ja tiedä?
Sen perusteella mitä tiedän, Kimi on persoonallisuudeltaan melkoinen nolla. Toki olen täysin valmis vaihtamaan mielipidettäni, jos siihen tulee syytä, esim. Räkä tulee samaan työpaikkaan kanssani ja osoittautuu huippujätkäksi.

Se Nico Rosbergin (muistaakseni) kommentti "he doesn't have the personality to inspire anyone" (tms?) vastaa kuitenkin tällä erää aika pitkälti sitä käsitystä minkä itsekin olen Räästä saanut. Englanniksi sanottaisiin "low character guy". Joitain tuntuu viehättävän se kontrasti, kun monimiljonääri ei osaa käyttäytyä, mutta itse pyrin soveltamaan julkkiksiin samoja kriteereitä kuin muihinkin. Dumaus ei kuitenkaan ole erityisen vahvaa, koska - kuten osoitit - en miestä henkilökohtaisesti tunne tai ole tavannut.

Terminologisiella puolella vastenmielisyys tulee puolestaan siitä, että Kimin haastatteluiden yms. seuraaminen on täyttä tuskaa, koska kaveri ei osaa ilmaista itseään oikein mitenkään (sanojen ja lauseiden välissä on ok pitää taukoja). Ämmä tulee puolestaan tietenkin siitä rasittavan narisevasta lammasäänestä. Ok, Kimi ei itse sille varmaankaan mitään mahda, mutta vähän ryhtiä tuohon touhuun pitäisi silti saada.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
No ihan varmasti.

Kerro mielenkiinnosta mitä konkreettisia asioita Olli on tehnyt väärin tai huonosti, asioita joissa hän ei selkeästi ollut tarpeeksi nöyrä, mutta olisi todennäköisesti ollut jos olisi käynyt armeijan?

Upeat perustelut ja mah~tawaa kun maltoit kertoa hyviä esimerkkejäkin julkkisten ja/tai tavallisten ihmisten parista. Kerro toki loppuihinkin kysymyksiin edes jonkinmoinen vastaus.

Minun kokemukseni mukaan armeijasta on monellekin hyötyä, mutta kyllä autovarkaat ovat yleensä autovarkaita armeijan jälkeenkin. Äänekkäät koilottajat ovat myös äänekkäitä koilottajia armeijan jälkeen, voi olla että jutuista osa on sen jälkeen vain inttijuttuja. Tuliko sinusta nöyrempi armeijassa?

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Se Nico Rosbergin (muistaakseni) kommentti "he doesn't have the personality to inspire anyone" (tms?) vastaa kuitenkin tällä erää aika pitkälti sitä käsitystä minkä itsekin olen Räästä saanut. Englanniksi sanottaisiin "low character guy".

Eli formuloiden Roberto Luongo?

Seuraavasta tekstinpätkästä haistaa kateellisuuden julkimoita ja rikkaita kohtaan, joten herkkäsieluiset varokoot:

Jos kerran esim. runsaasti ylipainoiset nuoret joutuvat suorittamaan siviilipalveluksen siksi, että fysiikka ei kestäisi armeijaa, niin miksi sitten nämä muka-raajarikkoiset Ollit ja Hannot eivät joudu sivariin?

Kyllä se Sievin jalkine varmasti tekisi Hannolle ne 60-koon erikosvaimennetut saappaat tilauksesta ja Sotkalta voisi tilata sen 2,5m pitkän sängyn. Intin voi myös suorittaa b-miehenä kantamalla soppakiuluja ja tekemällä muuta yleishyödyllistä, jos ei kerran juosta pysty. Ollikin varmasti pärjäisi intissä oikein hyvin, tiedä vaikka pääsisi jopa RUK:iin samantasoistensa seuraan. Varusvapailla voi pämpätä KOFFin tehtailla entiseen malliin ja parkkeerata sen auton ihan minne lystää, koska rahaahan on niin vitusti.

Mitähän olisivat lääkärit sanoneet, jos olisin hakenut vapautusta sillä perusteella, että tuleva 6kk passiivinen tupakointi rapistuttaa terveyttäni? Olisivat tietty nauraneet pihalle, eri asia toki, jos olisin vaikka oopperalaulaja ja suosittelijana kallis sveitsiläinen yksityislääkäri.

Päädynkin siihen lopputulokseen, että puolustusvoimat nuolee rikkaiden ja kuuluisien persettä.

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Jos kerran esim. runsaasti ylipainoiset nuoret joutuvat suorittamaan siviilipalveluksen siksi, että fysiikka ei kestäisi armeijaa, niin miksi sitten nämä muka-raajarikkoiset Ollit ja Hannot eivät joudu sivariin?
No ei sinne sivariin ketään väkisellä pistetä. Jos lääketieteellisestä syystä ei kykene armeijaa käymään(ylilihavuus on sellainen), saa vapautuksen, ei sivarikomennusta.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Intin voi myös suorittaa b-miehenä kantamalla soppakiuluja ja tekemällä muuta yleishyödyllistä, jos ei kerran juosta pysty.

Lainaan fiksusti itseäni, kun en jaksa kirjoittaa samaa lätinää uudestaan:

olisi mielenkiintoista tietää miten Ollin intti olisi käytännössä järjestetty? Lahden urheilukoulussa, jossa Jokinenkin palveli, eivät edes nämä eerosomervuoret ja muut nuoret liigapelaajat palveluksen aikana montaa yötä kasarmilla nuku saati sitten metsässä leiki. Olisihan Olli voinut viimeisen kymmenen vuodena aikana hoitaa inttinsä istumalla oppitunneilla ja ampumaratakäynneillä kaksi viikkoa per kesä. Realihyöty tästä olisi ollut Ollille ja intille pyöreä nolla, mutta olisivat IS ja IL saaneet "hauskoja" juttuja Ollin inttiseikkailusta uutistyhjään kesään ja muutamat tännekin kirjoittamat todennäköisesti orgasmin.

Eli ei kai kukaan oikeasti kuvittele, että se Olli siellä metsässä 28-vuotiaana tetsailisi ja nikketaisteluvanukasta kannon nokassa maistelisi?

krobbe

Jäsen
Eli ei kai kukaan oikeasti kuvittele, että se Olli siellä metsässä 28-vuotiaana tetsailisi ja nikketaisteluvanukasta kannon nokassa maistelisi?

No en ainakaan minä, koska Ollin fyysinen tahi henkinen kunto ei yksinkertaisesti sitä kestä.

Sääliä tunnen Ollia kohtaan, en kateutta. Ihmisen sairaudet, olivat ne sitten minkä nimisiä tahi laatuisia tahansa, ovat aina ikäviä asioita.

Ps. Tsemppiä Ollille!

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Tässä mitään terveydellisiä syitä ole, eivät vaan kehtaa myöntää ettei Puolustusvoimat ole varautunut noin valtavaan päähän, ei hattua kypärää löydy joka mahtuisi. Ei haittaa minua, antaa Jokisen hoitaa tointaan jonka hyvin osaa.

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Hienoa! Siinä meillä on Oikea Suomalainen Mies. Ei mikään sivarihomoihin, hurreihin, kasvissyöjiin tai neekereihin rinnastettava ylpeä kusipää vaan kunnon selälletaputeltava unelmavävy.
OT: Et taida tietää hevon vittuakaan meistä hurreista, Mr Mukahauskuuden huippu©? Ota selvää asioista ennenkuin viljelet idioottimaisia lausuntojasi.

Och samma på svenska.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
OT: Et taida tietää hevon vittuakaan meistä hurreista, Mr Mukahauskuuden huippu©? Ota selvää asioista ennenkuin viljelet idioottimaisia lausuntojasi.

Och samma på svenska.

Oletko rasisti kun afroamerikkalaisiin rinnastaminen saa piposi kiristymään?

En tiedä mitään oikeista ruotsalaisista paitsi että haistelen usein dina vackra lilla systerien pikkuhousuja ennen kun jag fuktar min spetsen heidän kipeänkirpeissä takaberbereissään.

...taikka ehkä sittenkin kyse oli, pienenpienen mahdollisuuden perusteella, siitä, että annoin sarkasmisatiiriparodioinnin™ normireaktioista Niemisestä kertoneen uutisen tyylisiin juttuihin, kohteenani ihmiset joille armeijan käyminen on joku ehdoton miehuuden mitta, joko/tai. Sinun kohtalosi on päättää kumpi versio on totta.

Nimim. "Pappi on mies!!!"

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Minulle tuli mieleen, josko Jokisen vapautuksen takana on puolustusvoimien pelko siitä, että Jokiselle tapahtuu firmassa jokin onnettomuus, joka päättää Jokisen uran. En tosin tiedä, onko heillä jokin vakiokorvaustaulukko vai korvataanko menetetyt ansiotulot jotka olisivat Jokisen kohdalla aikamoiset.

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oletko rasisti kun afroamerikkalaisiin rinnastaminen saa piposi kiristymään?
Niinkuin aina, mukahauskuuden kuningas tulkitsee ja vääntää asiat mukahauskaksi.

ERITTÄIN offtopic, otetaanpa pelikielto kesäkauden päätteeksi:

Minun lilllasysterin pikkuhousuista näet varmasti märkiä unia. Oletko muuten ikinä edes nähnyt pikkuhousuja muualla kuin Anttilan kuvastossa tai äitisi komerossa taskulamppu ja kyrpä kädessä?

Viimeksi muokattu:

Viljuri

Jäsen
Mikäs sen Klamydian yhden kappaleen nimi oli? ;) (ei, en tarkoita kappaletta: "Mä lähden himaan..." tjsp.)

Ollillta ja PV:lta hieno ratkaisu. Jos ei onnaa, niin ei onnaa. Mitäs siinä sitä sitten ihmettelemään! Kyllä jämpti on näin...

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Niinkuin aina, mukahauskuuden kuningas tulkitsee ja vääntää asiat mukahauskaksi.

ERITTÄIN offtopic, otetaanpa pelikielto kesäkauden päätteeksi:

Minun lilllasysterin pikkuhousuista näet varmasti märkiä unia. Oletko muuten ikinä edes nähnyt pikkuhousuja muualla kuin Anttilan kuvastossa tai äitisi komerossa taskulamppu ja kyrpä kädessä?

Lukijan vastuulle sälytetään ainakin satiirissa yleensä aika paljon, kanske mycket. Toivottavasti maltat lukea joskus kirjoittajien postauksia myös ajatuksella, joskus rivien välistä on luettavissa ihan ilman vääntämistäkin. Kielitaitoni ei välttämättä kyllä riitä selittämään sinulle kaikkea joidenkin suomalaisten naurettavasta suhtautumisesta armeijaan, tai satiirista yleensä, molemmat tulevat tosin tässä ketjussa aiheensa mukaisesti mukaan varsin luontevasti, onhan aiheena OJ ja armeija, kaksi hauskaa asiaa Suomesta.

Äitini kuoli viime kesänä, en syty isommin nekrofiliasta. Kotimme komerot olivat myös enimmäkseen liian pieniä minulle. Naisten pikkuhousuja yleisesti ottaen nyt saa vaikka tilattua postimyynnistä ja niitä voi sitten vaikka pukea itsensä päälle.

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Miehekäs ja vastuuntuntoinen teko OJ:lta, pisteet nousivat melkoisesti. Näytetään esimerkkiä kiihkopatrioottisille kiekkomiehille ja osoitetaan että se voitonnälkä on haettava jostain muualta kuin pukuhuoneeseen raahatuilta veteraaneilta ja käsi Tuntemattoman päällä ääni väristen uhoavilta valmentajilta. Jokaikinen jätkä voi välttää intin halutessaan juuri niinkuin OJ teki ja enenevä joukko tekeekin sen. Huippu-urheilijat, huipputiedemiehet, huipputaiteilijat, huippuheput etunenässä ja tavalliset kauniaislaiset sitten perässä viiveellä. Terveydellisillä syillä perusteltu vapauttaminen järjestyy kädenkäänteessä sopivan lääkärin avustuksella. Tämä on täysin PV:n itse asettamissa tavoitteissa (palvelukseen otetaan vain 70% miehistä, mm. ylipainoiset ja persoonallisuudeltaan sopimattomat karsitaan). Toivottaasti myös T.Ruutu, M. Koivu, P. Pasanen, M. Forssell ym. muut nuorten idolit toimivat samoin ja auttavat ajan muuttumista.

Viljuri

Jäsen
Yläpesä kirjoitti:
(snips) Jokaikinen jätkä voi välttää intin halutessaan juuri niinkuin OJ teki ja enenevä joukko tekeekin sen. Huippu-urheilijat, huipputiedemiehet, huipputaiteilijat, huippuheput etunenässä ja tavalliset kauniaislaiset sitten perässä viiveellä.

Kuitenkin todellisuudessa SA-Intin suorittamatta jättäminen ja syrjäytyminen korreloivat melkoisesti. Ne ihmiset, jotka eivät kykene suorittamaan Inttiä, eivät usein selviä myöskään elämästä. Elämäntapaintiaanit ovat luonnollisesti hieman eri tapaus, samoin kuin ne muutamat huippututkijat, siis nämä yhden kähden sormilla laskettavat, joiden työ olisi niin tärkeää ja kansainvälistä, ettei Inttiin kerkiä. (Suomessa ei ole juurikaan oikeaa huippututkimusta, vielä, huippuyksikkönimityksistä huolimatta, kuvaavaksi esimerkiksi sellainenkin opinahjo kuin Joensuun yliopisto haki vasta äskettäin historian ensimmäisen(!) patenttinsa)

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kuitenkin todellisuudessa SA-Intin suorittamatta jättäminen ja syrjäytyminen korreloivat melkoisesti. Ne ihmiset, jotka eivät kykene suorittamaan Inttiä, eivät usein selviä myöskään elämästä.

"Mennyt ei ole tae tulevasta kehityksestä. (Talouselämä)"

Aiemmat korrelaatiot eivät päde sitten kun muutos on käynnistynyt. Aiemmin intin ohittaminen saattoi johtua "kyvyttömyydestä", tulevaisuudessa yhä useammin haluttomuudesta.

kimbe66

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Yläpesä kirjoitti:

Kuitenkin todellisuudessa SA-Intin suorittamatta jättäminen ja syrjäytyminen korreloivat melkoisesti. Ne ihmiset, jotka eivät kykene suorittamaan Inttiä, eivät usein selviä myöskään elämästä. Elämäntapaintiaanit ovat luonnollisesti hieman eri tapaus, samoin kuin ne muutamat huippututkijat, siis nämä yhden kähden sormilla laskettavat, joiden työ olisi niin tärkeää ja kansainvälistä, ettei Inttiin kerkiä. (Suomessa ei ole juurikaan oikeaa huippututkimusta, vielä, huippuyksikkönimityksistä huolimatta, kuvaavaksi esimerkiksi sellainenkin opinahjo kuin Joensuun yliopisto haki vasta äskettäin historian ensimmäisen(!) patenttinsa)

Tämäpä oli mukava lukea, kun itsekin olen intin väliinjättänyt diabeteksen takia. Jotenkin olen kuitenkin hengissä selvinnyt, reilut toistakymmentä vuotta nyt opettajana toiminut. Luuseri toki olen, kun matalapalkka-alalla työskentelen. Silloin 80-luvulla, kun minun olisi armeijaan pitänyt astua, se ei vain ollut sokeritautiselle mahdolista, enkä kyllä jälkeen päinkään ole sitä ikävöinyt.

Ja uskon kyllä, että Ollillakin on ihan pätevät syyt olla poissa varusmiespalveluksesta. Ihan niin kuin melko suurella prosentilla suomalaisista miehistä vuosittain. (Lähde: Vekaranjärven varuskunta.)

Tekeekö se Ollista huonomman ihmisen? No ei taatusti, jos minulta kysytään. Niin kuin ei tee kenestäkään muustakaan. Kaikille vain ei armeija sovi, sen pituinen se.

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äitini kuoli viime kesänä.
Otan osaa.

Edit: mistäs tiedät ettei minulla ole lillasyster joka olisi joutunut raiskauksen uhriksi? Sinunkin kannattaa miettiä ennenkuin painat enteriä......

Viimeksi muokattu:

Viljuri

Jäsen
Tämäpä oli mukava lukea, kun itsekin olen intin väliinjättänyt diabeteksen takia. (snips)

Nyt luit viestiäni kuin piru raamattua.

Korrelaatio on olemassa, mutta lähinnä näiden tapausten osalta, jotka keskeyttävät/jättävät menemättä Inttiin yleisellä tasolla keskenkasvuisuutensa tai sellaisten "henkisten syiden" takia, joita ei kuitenkaan voi diagnosoida vielä varsinaisiksi tautitiloiksi (siis ainakaan jos lääkärillä ammattietiikka pelaa, onhan näitä pa-pillerien kirjoittelijoita, valitettavasti, jos on konk./kuol.-pesiin sekautuvia juristejakin)

Serkkuni jätti Intin väliin jonkun pseudo-lääketieteellisen syyn takia (ei siis ilmeisesti lähellekään niin "oikean" tilan takia kuin diabetes), ja on pärjännyt varsin kelvollisesti, vaikka toki olisin vapautuksen voinut jo myöntää hänen rilliensä perusteella, ne olivat nimittäin mallia "pullonpohja". Tosin rahalla niistäkin on näemmä päästy sittemmin eroon....

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Die Nationalmannschaft
Minulle sinänsä sama, onko OJ ryynännyt vaiko ei. Periaatteellisella sekä käytännönkin tasolla hyväksyn kyllä jokaisen joka vakaumuksensa, psyykkisen tai fyysisen rajoituksen takia passaa intin. Hieman joutuu miettimään sellaisen henkilön kohdalla joka vetoaa em. seikkoihin, mutta todellinen motiivi on joku ihan muu. Tokikaan en voi väittää että Jokisen kohdalla tästä on kyse. Äkkiseltään voisi tällaistakin heikkona hetkenä väittää. Itsellä takana 285vrk + rauhaansuostuttelua. Kukin valitsee henkilökohtaisesti, kuten niin monessa asiassa tässä elämässä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy