Toinen asia on vaatimustaso, henkinen kantti, halu ja himo. Ne on koko joukkuetta vaivaava asia, tai siis niiden puute. Johtuuko se tuosta Mannerin "kaikilla on kivaa" ajatuksesta, en tiedä mutta ei ne mustelmat tule sieltä maalin edestä kiekkoja hakkaamalla jos kaikilla pitää olla kivaa.
Tämä on jo ihan eri asia, josta olen osittain samaa mieltäkin. Jos pelaajat ei mene maalille, niin onko vika valmentajassa vai pelaajassa, joka pelkää mustelmia?
Pakko lisätä vielä, että taatusti Pulju ja Kuokka ois hakannut ihan eri määrän pisteitä Ilveksessä, Lukossa tai KalPassa pelatessaan. On sillä vain iso merkitys, kuinka toimivaa se joukkuepeli on.
Tottakai on. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta pelaajan epäonnistuminen maalipaikassa ei ole pelikirjan vika. Pelikirjan ansiosta (ja monen muunkin asian vuoksi) pelaajat pääsevät järjestelmällisesti maalipaikoille, niinkuin Kärpätkin joka pelissä pääsevät. Ei pelikirjassa lue, että kun Jokinen ajassa 16:15 ensimmäistä erää syöttää maalin eteen, niin pidä maila 43 asteen kulmassa maalivahtiin päin ja kiekko on siellä. Nämä asiat liittyvät vain ja ainoastaan pelaajien henkilökohtaisiin taitoihin ja itseluottamuksen tasoon. Pelikirja luo raamit pelille, mutta kyllä ne pelaajat edelleen sen pelaamisen hoitaa.
No onko meillä Oulussa pelin raamit kohillaan? Ei ole. Talo on rakennettu huterasti ja huonosti kasatun harkkoperustuksen päälle. Manner on itsekin sanonut tämän. On pitänyt purkaa taloa todella paljon ja laittaa perustukset kuntoon. Sitä korjausliikettä tehdään nyt. Manner on itse sanonut, että on oikaistu joittenkin asioiden suhteen ja, että nyt pitää harjoituksissa ryhtyä tekemään niitä perusjuttuja.
Siltikin, vaikka pelaajat eivät ole pystyneet Mamban oletuksista huolimatta oikomaan, niin itse otteluissa Kärpät on kyllä luonut joka matsissa tarpeeksi maalipaikkoja taistellakseen pisteistä. Eikä maalipaikat ole pelkästään kulminoituneet henkilökohtaiseen taituruuteen, sillä meillä on ehkä kaksi pelaajaa hyökkäyksessä ja kolme pelaajaa puolustuksessa, jotka hlökohtaisilla taidoillaan ovat tasoltaan niin kovia, että voivat yksin ratkoa pelejä. Useimmiten hekin tarvitsevat joukkuetovereidensa apua.
Olen aiemminkin siirtänyt vastuuta myös pelaajille. Niin teen nytkin. Silti, se ei poista sitä ongelmaa, että Manner teki virheen, kun kuvitteli ja oletti joukkueen osaavan pelata sellaisella tasolla ja sitä peliä kuin hän halusi. Manner oikaisi ja peli näyttää juuri siltä hutasten kustulta paskalta, mitä se onkin.
Silti, vastuu on myös pelaajilla. Jos ja kun ihmiset on kaikki Kärppien pelit katsoneet, niin varmasti olette huomanneet, että pelaajat ovat pelanneet aika usein lepsusti. Jättösyöttö sinne, toinen tänne. Välimatkat aivan tolkuttomat. Omaan päähän luistellaan puolustamaan vähän hitaasti (tietyt hyökkääjät). Huolimattomia jäähyjä. Mailanpuristamista. Ja niin edelleen, ja niin edelleen.