Oletko lukenut Raamatun?

  • 9 819
  • 87

Oletko lukenut Raamatun?

  • En

    Ääniä: 143 79,0%
  • Kyllä

    Ääniä: 38 21,0%

  • Äänestäjiä
    181

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Putkahti tälläinen juttu äkisti mieleen kysymyksenä ja olen toki usein muutenkin miettinyt, että kuinka moni on lukenut Raamatun, siis ihan kannesta kanteen. Lähes kaikki nyt on varmaan väkisinkin lukenut siitä ainakin osia, jos on peruskoulussa uskonnon opetukseen osallistunut.

Veikkaan, että Suomessakin löytyy lukuisia itseään kristityiksi mieltäviä, jotka eivät kuitenkaan ole uskontonsa keskeistä teosta lukeneet ja millään muotoa sisäistäneet. Sen kuitenkin olettaisi olevan minimivaatimus, ennen kuin voi puhua itsestään oikeasti kristittynä.

Mitä minuun tulee, niin en ole lukenut. Tosin olen usein miettinyt, pitäisikö yrittää. Ihan siitäkin huolimatta, että en kirkkoon kuulu ja olen paljolti kristinuskon vastainen ihminen. Raamattu sinänsä kuitenkin kirjana on mielenkiintoinen, sitä en voi kiistää ja toisaalta mitä paremmin sen sisältö on tuttu, niin sitä enemmän on kykenevä väittelemään sen sisällöstä. Tuo nyt on aika yleispätevä asia.

Eli, kuinka moni jatkoaikalainen on lukenut koko Raamatun, sekä VT:n että UT:n?
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Ei oo tullut luettua. Ja tuskin luenkaan.
 

ReijoRotta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Metsänreuna since 1975!!
Omalta osalta Raamatun lukeminen on jäänyt juuri tuohon avausviestissä mainittuun peruskoulun uskonnonopetukseen. Näköpiirissä ei myöskään ole, että lähiaikoina tuon kahlaisin läpi, aika monta muuta eeposta on jonossa ennen Raamattua.

Enivei, jostain on jäänyt sellainen mielikuva etta VT:sta löytyy enemmän actionia ja kaikki kuuluisimmat kohtaukset. UT sitten taas sellainen pakollinen väkisinväännetty jatko-osa.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Aina olen sen halunnut lukea alusta loppuun, mutten ole päässyt vielä alkuun. Jonakin päivänä se vielä teen. Yhteensä olen kuitenkin lukenut varmaan satoja sivuja raamattua, mutta osan moneen kertaan. Ihan mukavahan sitä on lukea. Ongelma on kuitenkin sama kuin kaikissa muissa karmaisevan paksuissa teoksissa. Se on niin pitkä, ettei sitä jaksa ruveta aloittamaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Muutama sata sivua tuota opusta luettuna on jo minun mielestäni ihan hatun noston arvoinen paikka. Muistan, että aloitin itse joskus kauan aikaa sitten lukemisen ja puuduin kun aukeamatolkulla oli luetteloa, että kuka oli kenenkin poika ja kuinka pitkään eli.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Enivei, jostain on jäänyt sellainen mielikuva etta VT:sta löytyy enemmän actionia ja kaikki kuuluisimmat kohtaukset. UT sitten taas sellainen pakollinen väkisinväännetty jatko-osa.

Olet osittain oikeassa. VT:sta löyty se action, jos sitä kaipaa. Kaikki kuuluisimmat kohtaukset taasen eivät löydy VT:sta, vaan aika fifty-fifty menee ne UT:n kanssa. Tuo väkisin väännetty jatko-osa taasen on vissiin sitä typerää mukahassuttelua, tai sitten sinulla ei vain ole käsitystä siitä, missä vaiheessa kirjaa Jeesus tuli kuvioihin.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
En ole lukenut, mutta en kyllä kuulu kirkkoonkaan. Tosin olen muistaakseni sellaisen väitteen kuullut, että jokaisen kristityn pitäisi raamattu kerran elämässään lukea.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Tarkoitus on kyllä ollut, mutta en oo saanu projektia maaliin. Tuossa jokunen vuosi sitten duunissa oli itseasiassa niin hiljaista, että lounastauolla kävin ostamassa raamatun ja koraanin. Raamatusta sain luettua ensin joku alle sata sivua, jonka jälkeen kelailin, että pitäisikö aloittaa uudesta testamentista. No sitäkään en saanu loppuun. 1300 sivuu, kyllä filmatisointi olis ehkä sitten se mun juttu. Sitä vastoin koraanin sain vedettyä läpi. Maltillisempi noin 500 sivuu. Se mikä siinä yllätti, oli se lähes yhdenvertaisuus siihen, mitä kuvittelisin (ja joiltakin osin tiedän) raamatun olevan. Tiesin entuudestaan, että Jeesus on myös muslimeille profeetta, mutta jotenkin sitä (ehkä länsimedian myötä) kuvitteli kyseessä olevan ihan kokonaan toinen uskonto, eri jumalilla. Mitä vielä, samat Abrahamit, Moosekset yms sielläkin seikkailee ja vasta koraanin myötä aukesi myös se, että juutalaiset, kristityt ja muslimit uskovat samaan jumalaan, vaikka menoissa, rituaaleissa ja tavoissa saattaakin olla poikkeamia.
 

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
Ei löydy sopivaa vaihtoehtoa minulle tähän kysymykseen, koska muoto Raamatun viittaisi siihen että olisi lukenut kokonaan. Itse olen lukenut Raamattua semipaljon, siis huomattavasti enemmän kuin mitä rippileirillä "pakotettiin", mutta en läheskään kokonaan.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Luin Raamatun kannesta kanteen vuonna 1993, aloitin rippileirillä ja sain kirjan loppuun samana kesänä. Kirja on esimerkiksi intertekstuaalisten viittausten runsaudensarvi. Kertomusten taso vähän vaihtelee keskenään kyllä.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Jaa tämän ketjun tarkoitus olikin käännyttää hämmentyneet lampaat to the dark side, eli eroamaan kirkosta. Pakanallista sanon minä.

En ole lukenut, vaikka varmaan mielenkiintoista tekstiä olisikin, enkä kuulu kirkkoonkaan, mutta en eronnut sieltä protestiksi mistään homojutuista tai muistakaan vaan lähdin kehittelemään parempaa uskontoa joka aloittaa valittuna päivänä pyhän sodan joka päättää kaikki sodat: SouthparkilaisBuddhalaisuus.
 

Raparberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho ja HIFK
Vaikuttaisin olevan poikkeava yksilö taas kerran, olen nimittäin lukenut Raamatun kannesta kanteen. Yhdellä vedolla sitä ei kannatakaan kuvitella tekevänsä, tai sitten on tosi vakava unettomuusongelma käsillä.
En ole mikään perinteinen uskovainen, en kirkossa käy kuin häissä ja hautajaisissa kun on läheisemmistä ihmisistä kyse. Kirkkoon kuulun kyllä, vaikka on se välillä harkinnassa ollut että pitäisikö. Eipä tuosta ole juuri haittaakaan ollut. Koraania olen aloitellut muutaman kerran ihan mielenkiinnosta, mutta en ole kovin pitkälle päässyt, enkä ole mitään vertailua alkanut tekemään. Ei se islami niin paljoa kiinnosta. Olen lukenut myös mustan raamatun kannesta kanteen, se pitäisi tehdä enemmän ajatuksen kanssa tosin, jos meinaa että oikeasti jotain ymmärtäisi.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jaa tämän ketjun tarkoitus olikin käännyttää hämmentyneet lampaat to the dark side, eli eroamaan kirkosta. Pakanallista sanon minä.
Ei ole. Olen vain vilpittömän utelias tietämään, että onko joku/jotkut oikeasti lukeneet Raamatun kokonaisuudessaan. Mielestäni se on kunnioitettava suoritus, koska lukemistona se ei ihan kevyestä päästä sinänsä ole ja teoksena herättää todella ristiriitaisia tunteita ja oli sisällöstä mieltä mitä hyvänsä, niin se on yksi maailmanhistorian merkittävimmistä kirjoista, jonka vaikutus historiaan on ollut hyvin moninainen.

Hienoa, että saatiin ketjuun ensimmäinen joka on tuon kirjan kokonaan lukenut, eli Raparberg. Arvostan.

Edit. Prkl, sori Uleåborgir! Olen niin tottunut, että viestisi sisältö on yleensä 100% p****a, niin en niihin kiinnitä huomiota!!!
 
Viimeksi muokattu:

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
E. Tarvittaessa voi referaatteja vaikka Googlettaa. Koko teoksesta tuskin tulee hullua hurskaammaksi.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Vanha Testamentti on tullut luettua sekä noin kolmasosa Uudesta Testamentista. Lukemistahti on hiljentynyt radikaalisti, sillä kyseinen opus ei vaan jaksa kiinnostaa. Viimeksi luin raamattua lähes puoli vuotta sitten.
 

Raparberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho ja HIFK
E. Tarvittaessa voi referaatteja vaikka Googlettaa. Koko teoksesta tuskin tulee hullua hurskaammaksi.

Totta. En ainakaan itse ole yhtään sen hurskaampi kuin ennen eepoksen lukemista. Minulla vaan on sellainen tapa, että kun kirja luetaan, se luetaan kokonaan jos vaan ajankäytöllisesti osuu sopivaan saumaan. Eli ei mitään välitöntä tähdellistä tekemistä. Lukeminen sinänsä on hyödyllistä, aina on se mahdollisuus että jotain sellaista jää päähän millä on myöhempää ymmärrystä avartava vaikutus. Jos itse olisin aina lukiessani ollut valikoivampi kirjallisuuden suhteen, voisi nyt olla jonkinlaista sivistystäkin. Tämä ei enää suoraan liity Raamattuun, vaan kaikkeen muuhun(kin) tauhkaan mitä luettua tulee.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Luin Raamattua alakoulussa täytelukemistona. Tämä tarkoitti sitä, että kun muu luokka opetteli ekalla lukemaan, myöhemmin kertotaulua jne., niin ne jotka jo osasivat tai olivat tehneet tehtävät jo valmiiksi, saivat luppoaikanaan lukea mitä koulun kirjakaapista löytyi.

Parasta koulun kirjakaapin lukemistoa olivat tietosanakirjojen ohella mm. Ollin Mustapartainen Mies, tähtitieteestä ja sauruksista kertovat teokset, Aapelin kirjat, pari Huovis-Veikkoa ja Sinuhe. Noita tuli luettua varsinkin ykkösellä ja kakkosella, kun olin lukenut jo monta vuotta ja isoveli oli jo siihen mennessä opettanut minulle laskutikun käytönkin. Oli mainiota, että tavaamisen ja lukemisen opettelun sijasta sai lukea omaan tahtiin.

Raamattuakin tuli siinä sivussa luettua. Noin 10. ikävuoden jälkeen en ole monestikaan Raamattua selaillut, mutta sitä ennen luin kirjan todennäköisesti läpikotaisin. Palan sieltä, toisen täältä, monet kohdat varmasti useampaankin kertaan.

Olen siis lukenut Raamatun osapuilleen kannesta kanteen pikku pätkissä, joskin on aivan mahdollista että jokin tarinanpätkä on jäänyt välistä.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
En ole lukenut. Joskus voisi kyllä vanhan testamentin lukea, siinä on hyviä juttuja ja ideoita.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Hävettää myöntää, mutta en. Ehkä n. 1/5-osan olen lukenut, "tarpeen mukaan". Pitäisi kyllä lukea joskus kunnolla ja kokonaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös