Oletko lukenut Raamatun?

  • 9 874
  • 87

Oletko lukenut Raamatun?

  • En

    Ääniä: 143 79,0%
  • Kyllä

    Ääniä: 38 21,0%

  • Äänestäjiä
    181

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
En ole lukenut kokonaan.

VT:n olen lukenut kokonaan.

Sivumennen sanoen, hieman ihmetyttää kun jotkut tuntuvat oikein kehuskelevan sillä, etteivät ole lukeneet Raamattua.

Ihan kuin tuolla asialla olisi mitään uskon kanssa tekemistä, kysehän on yhdestä maailmankirjallisuuden merkittävimmistä teoksista.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
En ole lukenut läheskään kokonaan. Olisinkohan 10 - 20 % lukenut. Vanha testamentti on suosikkini, on niin kovaa kamaa siellä. Loot on oma suosikkini. Lootin tyttärethän juottivat Lootin vuoroöin umpikänniin ja kävivät panemassa isänsä kanssa, kun isällä meni viiinin vuoksi muisti. Näinpä saivat Lootin tyttäret jälkikasvua. Lienevätkö nuo jälkikasvun hedelmät turkulaisten esi-isiä ja esi-äitejä, sitä en tiedä.

Mutta en siis ole lukenut. Raamattu on hukassa! Linkki vie YouTubeen ja Lapinlahden lintujen sketsiin.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
En ole lukenut kokonaan.

VT:n olen lukenut kokonaan.

Sivumennen sanoen, hieman ihmetyttää kun jotkut tuntuvat oikein kehuskelevan sillä, etteivät ole lukeneet Raamattua.

Ihan kuin tuolla asialla olisi mitään uskon kanssa tekemistä, kysehän on yhdestä maailmankirjallisuuden merkittävimmistä teoksista.
Aivan kuin omaa kirjoitustani. VT on tullut luettua ja UT melkein myös. Hyvä kirja, mistä voisi tehdä enemmänkin leffoja kuin nyt on tehty. Eikä tällä ole omalla kohdallani mitään tekemistä itse uskomisen kanssa.

Ja vielä tähän loppuun. Kuulun kirkkoon, en usko jumalaan, mutta tietyistä syistä en eroa kirkosta.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
En ole lukenut enkä tosissaankaan keksi yhtäkään syytä miksi lukisin. Jos Jumalaan/Jeesukseen uskoisi niin ehkä sitten mutta tällähetkellä esim. Harry Potter olisi yhtä uskottava teos luettavaksi.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hyvä kirja, mistä voisi tehdä enemmänkin leffoja kuin nyt on tehty. Eikä tällä ole omalla kohdallani mitään tekemistä itse uskomisen kanssa.
Tänä vuonna on tulossa ainakin Darren Aronofskyn Noah

Kyllä Raamatusta kieltämättä kiehtovia elokuvia saisi aikaan moniakin. Mieluiten jos ei lähdetä puhtaasti vain "kuvittamaan" vaan tuodaan vähän jotain moniulotteisempaa näkemystä/sisältöä kerrontaan. Jeesus on nyt toki hahmona käsitelty aika moneen otteeseen, mutta kyllä omasta mielestäni ainakin Martin Scorsesen The Last Temptation of Christ ja Mel Gibsonin The Passion of the Christ ovat molemmat todella taidokkaita elokuvia. Toki molemmat lähestyvät aihetta hiukan erikoisemmista näkökulmista jotka ei ole ainakaan edellämainitun kohdalla monia uskovia miellyttäneet.

Ai niin ja tässä ihan viime hetkellä muistin, että myös Mooseksesta on tulossa elokuva: Exodus

Buumia havaittavissa?
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Useampaankin kertaan johtuen siitä, että olen joskus kauan sitten kuulunut sellaiseen porukaan, jossa sitä ja muita ns. pyhiä kirjoituksia tutkiskeltiin joka viikko. Tuttu on ja etenkin UT. Nykyisin en kuulu mihkään kirkkoon, koska en usko yhteen ja ainoaan totuuteen.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Olen lukenut, joskin iso osa siitä "lukemisesta" oli silmäilyä. Ihan mielenkiintoisiakin tarinoita joukkoon mahtuu, mutta ei tuota opusta minään kovin mukansatempaavana voi pitää, toisin kuin esim. Sakke-kirjoja, joita nuorempana luin läpi moneen otteeseen.

Rippiraamatulle on aina löytynyt oma paikkansa kotoani. Tällä hetkellä se paikka on kamiinan vieressä sytykkeiden korvaajana.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen lukenut* kyseisen kirjan ja sen luettuani viimeinenkin pisara uskovaisuutta katosi minusta. Täytyy vain ihmetellä, että miten ihmeessä vielä 2010-luvulla reilut pari miljardia ihmistä perustaa moraalikäsityksensä kyseiseen kirjaan.


*sukuluetteloinnit yms tylsä shitti nopeasti silmäiltynä
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
En ole järjestelmällisesti lukenut kirjaa vaan "sieltä täältä". En kuulu kirkkoon ja olen agnostikko. Raamatun vaiheet kyllä kiinnostavat ja löytyisi tuolta paljon kiinostavia polkuja filmatisointiin. Vaikkapa opetuslapsien elämä ennen Jeesusta ja jessen kanssa. Olivathan opetuslapset eräänlainen sisäpiirinen "jengi" jotka Jeesuksen opeissa tiivistyivät vielä entisestään. Juudaksen tie petturuuteen on myös kiinnostava haara. Noin niinkuin leffaa ajatellen.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Lienevätkö nuo jälkikasvun hedelmät turkulaisten esi-isiä ja esi-äitejä, sitä en tiedä.

No perkele. En enää ihmettele miksi mulla on iso pää ja katson kieroon. Sukurutsan tulos olen. Ei muuta kuin siskoa astumaan ja raamattu perseen alle.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä olen lukenut, mutta varmaankin joiltain osin hieman samaan tyyliin kuin Paavo Väyrynen Dostejvskin tuotanto viikonlopussa -projektissaan. Ellen ihan väärin muista niin ala-asteen viidennellä luokalla ensimmäisen kerran ja sitten varhaisaikuisuudessa suurpiirteisesti toisen kerran. Rippikoulussa taisin olla ainoa lajissani. Rakastan erityisesti juuri erinäisiä kieltolistoja, "mitä ihmisen ei pidä tekemän", sekä pyhien miesten sukurutsaraportteja. Niissä kiteytyy mielestäni edelleen kristittynä olemisen syvä ydin. Kotoa löytyy jäljelle jätetty vihkiraamattu. Useampia kappaleita (käännytyslahjoina saatuja) olen käyttänyt saunanpesän syttönä.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
En ole lukenut enkä tosissaankaan keksi yhtäkään syytä miksi lukisin.

Lukemattomat viittaukset/vaikutus länsimaiseen kulttuuriin, kirjallisuuteen ja popkulttuuriinkin? Loistava ajankuva sen ajan ihmisistä ja myöskin tietolähde, jolla voi selittää maailman suurimpia uskomusjärjestelmiä? Jos ei keksi yhtään syytä lukea Raamattua, niin heikosti menee.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Entä jos vain yksinkertaisesti on sitä mieltä, että se on suht huonosti kirjoitettu tylsä ja pitkäveteinen kirja, joka ei ole minun makuuni? Saako silloin olla lukematta?
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Kirjoja luen innolla mutta satukirjat jää selailematta, en ole tätäkään genren edustajaa lukaissut.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Lukemattomat viittaukset/vaikutus länsimaiseen kulttuuriin, kirjallisuuteen ja popkulttuuriinkin? Loistava ajankuva sen ajan ihmisistä ja myöskin tietolähde, jolla voi selittää maailman suurimpia uskomusjärjestelmiä? Jos ei keksi yhtään syytä lukea Raamattua, niin heikosti menee.

Joo hienoja juttuja mutta ei siltikään anna innostusta kyseistä kirjaa aloittaa lukemaan. En silti koe olevani paha tai pilalla oleva ihminen. Päinvastoin.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
En silti koe olevani paha tai pilalla oleva ihminen. Päinvastoin.

No et varmastikaan, enkä sitä tarkoittanutkaan. Mutta onhan se vähän kummallista, jos mitään - ei-hengellisiä - syitä ei länsimaiden historian merkittävimmän teoksen lukemiselle löydä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Entä jos vain yksinkertaisesti on sitä mieltä, että se on suht huonosti kirjoitettu tylsä ja pitkäveteinen kirja, joka ei ole minun makuuni? Saako silloin olla lukematta?

Saa, mutta kannattaa silti lukea tiivistelmät kohokohdista ja kenties joku pätevä kritiikki/analyysi teoksesta. Toinen vaihtoehto on katsoa aiheesta tehty leffa, tai lukea edes sen juonikuvaus netistä.

Sen jälkeen voikin esiintyä teoksen asiantuntijana tai vähintään heittää small talkia aiheesta tyyliin "Russell Crowe tavoitti mielestäni mainiosti Nooan todellisen olemuksen uudessa leffan trailerissa". Näinhän se toimii kaikkien muidenkin teosten kohdalla, miksei Raamatunkin?

Suomessakin on keskusteltu moneen otteeseen eri illallisilla tai tapaamisissa jostain ajankohtaisesta teoksesta, jota yksikään keskusteluun osallistuja ei ole välttämättä lukenut kokonaan tai ollenkaan. Tämä koskee myös suomalaisen kirjallisuuden klassikoita. Muinaisina lukiovuosinani eräskin koulutoverini kuittasi valtaosan äidinkielen tunneilla luettavaksi annetuista teoksista katsomalla niistä tehdyt leffat. Välillä hän maksoi muille (kerran minullekin) rahaa siitä, että nämä kirjoittavat niistä esseitä. Ylioppilaaksi hänkin vain pääsi, yleissivistyksen muodollisesti saavuttaneena.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Suomessakin on keskusteltu moneen otteeseen eri illallisilla tai tapaamisissa jostain ajankohtaisesta teoksesta, jota yksikään keskusteluun osallistuja ei ole välttämättä lukenut kokonaan tai ollenkaan. Tämä koskee myös suomalaisen kirjallisuuden klassikoita. Muinaisina lukiovuosinani eräskin koulutoverini kuittasi valtaosan äidinkielen tunneilla luettavaksi annetuista teoksista katsomalla niistä tehdyt leffat.

Tähän olen itsekin aikanaan peruskoulussa syyllistynyt yhden kerran. Tuolloin luettavaksi annettiin Aleksis Kiven Seitsemän veljestä mutta koskapa samaan aikaan televisiosta tuli piirretty (tjsp) Kiven Seitsemästä veljeksestä niin syyllistyin siihen, että jätin kirjan lukematta ja katsoin piirretyn ja sen perusteella sitten vastailin aikanaan kirjaa käsitelleeseen kokeeseen.

Enpä ole senkään jälkeen jaksanut avata Kiven teosta enkä usko, että jaksankaan. Tuskin menetykseni on suuren suuri vaikka en koskaan kyseistä teosta lukisikaan, ei se nyt mikään maailmankirjallisuuden klassikko ole.

vlad.
 
En ole enkä varmasti tule lukemaankaan. Tai no sen verran, mitä rippikoulussa joutui opettelemaan. Sen jälkeen en ole kyseiseen kirjaan koskenut. Kirkkoon kuulun, mutta olen miettinyt jo monesti eroamista, koska en ole millään tapaa uskonnollinen. Ei ole nuo uskon asiat meikäläisen heiniä, ei vaan kiinnosta pätkääkään. Mikä nyt sitten olen, kun en mihinkään usko? Ateisti?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuskin menetykseni on suuren suuri vaikka en koskaan kyseistä teosta lukisikaan, ei se nyt mikään maailmankirjallisuuden klassikko ole.
Ei varmasti maailmankirjallisuuden klassikko, mutta suomalaisen kirjallisuuden klassikko aivan taatusti.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Enpä ole senkään jälkeen jaksanut avata Kiven teosta enkä usko, että jaksankaan. Tuskin menetykseni on suuren suuri vaikka en koskaan kyseistä teosta lukisikaan, ei se nyt mikään maailmankirjallisuuden klassikko ole.

Itse ajattelin pitkään noin. Mitään mielenkiintoa tuohon ei ollut. Nyt kuitenkin ostin alennusmyynneistä tabletin ja päätin kokeilla tätä sinänsä karsastamaani e-kirja -toimintoa. Katsoin, mitä ilmaisia suomalaisia teoksia oli saatavilla, ja tämä oli se, jonka latasin ensimmäisenä. Sitten ihan kokeeksi päätin lukea teosta vähän matkaa. Alkuun sen vanhakantainen kieli tuntui hieman vieraalta, minkä lisäksi minua häiritsi, että veljesten väliset keskustelut on kirjoitettu kirjaan samalla tapaa kuin näytelmissä tai vaikkapa ala-asteen aapisessa. Siis siten, että alkuun tulee puhujan nimi ja kaksoispiste, sen jälkeen tämän repliikki. Mutta tähän tottui pian. Pian tajusinkin, että olen päässyt teoksessa jo aika pitkälle ihan huomaamatta. Sitten luinkin sen loppuun.

Lukukokemus oli ihan positiivinen yllätys. Ei tuo mikään lukemieni kirjojen kärkipäähän sijoittuva tekele ole, mutta kuitenkin ihan kohtuullinen tekele. Yllättävän paljon tuolla löytyi sellaisia repliikkejä, jotka ovat nykyään ihan vakiintuneita sananparsia. Liekö ne alunperin tuolta peräisin?

Ketjun aiheeseen: Raamattua en ole lukenut kokonaan, enkä edes lähelle sitä. Rippikoulussa tuota luettiin, samoin joskus uskonnon tunneilla ala- ja yläasteella, kuten myös lukiossa. Yläasteella ja lukiossa minua opetti erään kirkonmiehen vaimo, jolla tarinan mukaan oli aika paha alkoholiongelma. Tästä syystä hänen opetustyylinsä oli usein sellainen, että hän jakoi luokan kolmeen ryhmään, jotka ottivat jostain kirjasta aina yhden osion, ja opettivat sen sitten toisilleen. Hän itse vain istui ja seurasi tätä touhua. Usein tuo kirja oli ihan uskonnon kurssikirja, mutta toisinaan myös raamattu.

Olen joskus miettinyt, että raamattu voisi olla yleissivistyksen vuoksi ihan mielenkiintoinen kirja lukea, ainakin valikoiduin osin, vaikka maltillinen ateisti ja kirkosta eronnut olenkin. Uskonnollista herätystä en usko sieltä löytäväni, vaan enemmänkin vain kulttuuriperintöä. En ole kuitenkaan tähän ryhtynyt. Itse olen muuten tavannut kaksi ihmistä, joiden muistan oma-alotteisesti maininneen lukeneensa raamatun. Toinen oli luokallani ollut uskovainen tyttö, toinen taas opiskeluaikainen kaverini, joka oli täysi ateisti, eikä ollut ikinä kuulunut kirkkoon.
 

kovalev

Jäsen
Uusiksen eli Uuden testamentin.
Hieno teos ja mielenkiintoinen lukukokemus. En hurahtanut uskoon (tätähän monet tuntuvat pelkäävän), mutta liputan kyllä monille nasaretilaisen puusepän pojan sosialistisista ajatuksista.

Onko kukaan sattunut lukemaan Norman Mailerin "Pojan evankeliumia"?
Suosittelen lämpimästi. Jesse kertoo siinä itse elämästään.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ei varmasti maailmankirjallisuuden klassikko, mutta suomalaisen kirjallisuuden klassikko aivan taatusti.

Ikävä kyllä tätä en pidä minään meriittinä sen puolesta, että kannattaako kirja lukea vai eikö kannata. Suomalaisen kirjallisuuden klassikko -status ei ole minulle mikään itseisarvo määritellessäni kirjan arvoa minulle.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Jouko Turkkahan sanoi aikoinaan, että Seitsemän Veljestä on Aleksis Kiven parodia Raamatusta. Että josko sen lukeminen riittäisi raamatunluvun korvikkeeksi? Ainakin se vie vähemmän aikaa ja vaivaa.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yritin kaivaa esille, että kuinka iso osa parista miljardista kristitystä on raamatun lopulta kokonaan lukenut. Äkkiseltään en oikein löytänyt kunnollista vastausta: useampi erilainen instanssi, järjestö tms. taho mainitsi lukuja, mutta aina ilman lähteitä. 30% esiintyi pari kertaa, mutta eniten kolahduksia tuli vastaukselle "alle 10%". Jälkimmäinen kuulostaa äkkiseltään uskottavalta.

Itse en raamattua ole kannesta kanteen lukenut, ja tuskin tulen lukemaankaan. Yleisestä mielenkiinnosta ja vittuillakseni olen tosin tutustunut itsenäisesti varmaan jokusenkin opintopisteen arvoisesti raamatun väsäilyn historiaan ja ko. opuksen tutkimukseen ja sitä kautta sen sisältöönkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös