Olen lukenut, ainakin suurin piirtein. Sukuluettelot ynnä muut menivät kyllä melkoiseksi silmäilyksi ja skippaamiseksi, mutta suurimman osan ainakin pläräsin läpi. Highlightsit (jota Kotus varmaan kohta ehdottaa muotoon Korkea Valot) tuli luettua tarkemmin, ne olivatkin kiintoisan elävää pseudohistoriallista fantasiadraamaa. Väkivalta, insesti, massamurhia... teos on kuin oman aikansa Game Of Thrones.
Ilmestyskirja on toki suosikkini. Luvun kuusi jae kuusi on ehdoton suosikkini koko Raamatun sisällöstä ja tiivistää teoksen sanoman:
"Ja minä kuulin ikäänkuin äänen niiden neljän olennon keskeltä sanovan: "Koiniks-mitta nisuja yhden denarin, ja kolme koiniksia ohria yhden denarin! Mutta älä turmele öljyä äläkä viiniä."
Tämä siis keskellä lukua ja tekstiä, jossa Kuolema ratsastaa hallavalla hevosella. Kaksi seuraavaa jaettahan ovat seuraavat:
7. Ja kun Karitsa avasi neljännen sinetin, kuulin minä neljännen olennon äänen sanovan: "Tule!"
8. Ja minä näin, ja katso: hallava hevonen; ja sen selässä istuvan nimi oli Kuolema, ja Tuonela seurasi hänen mukanaan, ja heidän valtaansa annettiin neljäs osa maata, annettiin valta tappaa miekalla ja nälällä ja rutolla ja maan petojen kautta.
Olen epäillyt pitkään ja vahvasti, että sieniä popsineelle Johannekselle lipsahti Ilmestyksen koottujen tiivistelmien joukkoon vahingossa viikon ostoslista sekä ruokaohjeet.
Muminaa muminaa....maailmanloppu...tulipunainen hevonen...muista ostaa ohraa ja nisuja, älä helvetissä laimenna viiniä... muminaa muminaa... hallava hevonen ja Kuolema...
Vai onko jollain parempaa maailmanselitystä tuolle kuudennelle jakeelle?