Oletko lukenut Raamatun?

  • 9 874
  • 87

Oletko lukenut Raamatun?

  • En

    Ääniä: 143 79,0%
  • Kyllä

    Ääniä: 38 21,0%

  • Äänestäjiä
    181

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Paljolla Raamatun saisi myytyä käytettynä? Meinaan kun riparin jälkeen tulen sen saamaan, enkä varmaan edes ensimmäistä sivua tule avaamaan, vaan eroan kirkosta. Entä sen risti-kaulakorun? Onko näille ostajia ylipäätään?
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Harvemmin tulee eksyttyä tänne vapaan keskustelun puolelle, mutta nyt sattui linkki vilahtamaan etusivulla.

Olen lukenut Raamatun kokonaisuudessaan. Vanhan testamentin ainakin kerran kokonaan ja monia sen kirjoja useita kertoja. Uuden testamentin olen lukenut monta kertaa.

Vaikka Raamattu on yleensä yksissä kansissa, oikeastaanhan se on kokoelma kirjoja (tai kaksi pientä kirjastoa), jotka liittyvät toisiinsa enemmän tai vähemmän selkeästi. Tokihan Raamatun voi lukea järjestyksessä kannesta kanteen, mutta todennäköisesti into lopahtaa monella jo Mooseksen kirjojen sukuluetteloissa.

Raamatun lukemiseen on olemassa monenlaisia lukusuunnitelmia, joilla urakan voi pilkkoa pienempiin osiin. Nyrkkisääntönä Uuden testamentin lukee alle vuodessa, jos lukee yhden luvun päivässä. Vanhaan testamenttiin menee samalla tahdilla melkein kolme vuotta. Toinen hyvä tapa on lukea yksi kirja kerrallaan. Ei myöskään haitaa, vaikka rinnalla olisi jokin toinen opus (kommentaari), joka avaa luettavaa kirjaa historiallisesta näkökulmasta esimerkiksi avartaen juutalaisuutta ja ylipäätään yli 2000 vuoden takaista kulttuuria.

Uusi testamentti on Evankeliumeineen selkeästi Vanhaa testamenttia yhtenäisempi ja Johanneksen ilmestystä lukuun ottamatta pääosin varsin ymmärrettävää tekstiäkin. Periaatteessa Uusi testamentti ja etenkin Evankeliumit ovat Raamatun pihvi. Muut kirjat sitten täydentävät niitä joko historiallisesti tai muuten. Vanhan testamentin puolelta historialliset kirjat etenevät pääosin helppolukuisesti. Sen sijaan profeettojen kirjoissa on välillä aika hapokasta luettavaa ja välillä erittäin yhteiskunnallista sanomaa. Sananlaskuissa on viisautta tiivistetyssä muodossa, Psalmeissa runoutta (alun perin rukouksenomaisia lauluja). Puolet Mooseksen kirjoista on lakeja ja sukuluetteloita.

Jos pitäisi aloittaa puhtaalta pöydältä, aloittaisin ensiksi Evankeliumeista ja muusta Uudesta testamentista. Sitten Vanhan testamentin kimppuun syventämään taustaa jo luetulle.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Paljolla Raamatun saisi myytyä käytettynä? Meinaan kun riparin jälkeen tulen sen saamaan, enkä varmaan edes ensimmäistä sivua tule avaamaan, vaan eroan kirkosta. Entä sen risti-kaulakorun? Onko näille ostajia ylipäätään?
Todennäköisesti olet saava Uuden testamentin. Niitä jaetaan ilmaiseksi paljon, ja kirjaa on saatavilla eri muodoissaan hyvin. Divarista et tule saamaan tuosta kirjasta rahaa, paitsi ehkä silloin jos kyseessä olisi selkeästi arvokas erikoispainos, jollaisia seurakunnat eivät tietenkään konfirmoiduille jaa.

Kultariipuksista maksetaan romukullan hinta, joka on aivan viime aikoina ollut vaihteeksi laskusuunnassa. Rippilasten risteissä on niin vähän kultaa, ettei oikein maksa vaivaa edes myydä. Eiväthän ne maksa edes uutena kultakaupoissa kovin paljoa.

Jos olet niin kovin varma että haluat erota kirkosta, niin miksi muuten vaivaudut koko rippikouluun? Vai ajattelitko säästyä sukulaisten vaivaannuttavilta kysymyksiltä, ja mieluummin ottaa mahdolliset rippilahjat ekaksi vastaan? Käytännöllistä, ymmärrän.
 

Olli Tampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kekkonen
Jos olet niin kovin varma että haluat erota kirkosta, niin miksi muuten vaivaudut koko rippikouluun? Vai ajattelitko säästyä sukulaisten vaivaannuttavilta kysymyksiltä, ja mieluummin ottaa mahdolliset rippilahjat ekaksi vastaan? Käytännöllistä, ymmärrän.

Jos olet niin kovin varma että haluat erota kirkosta, niin miksi muuten vaivaudut koko rippikouluun? Vai ajattelitko säästyä sukulaisten vaivaannuttavilta kysymyksiltä, ja mieluummin ottaa mahdolliset rippilahjat ekaksi vastaan? Käytännöllistä, ymmärrän.

Valideja kysymyksiä. Oman kokemukseni mukaan tuohon rippilahjat mulle heti -osioon kuuluu 50% ikäluokasta, 25% olettaa saavansa runebergin torttua rippileirillä, 15% käy sen kirkkohäitä silmälläpitäen ja jäljelle jäävä 10% vakaumuksen takia. Itse kuulun tuohon 15 pinnaan, eli kävin vanhoilla päivilläni iltarippikoulun ihan siipan tahdosta. Lahjaksi sain kostean illallisen, joten jälkikäteen maallisesti ajatellen olisi kannattanut valita perinteinen "15-vuotiaana leirille" -meininki kaikkine kultakilkkeineen ja mahdollisuutena päästä yksisilmäisen munkkini kanssa tutustumaan vastapuolen jadeporttiin. Kielikuvat lainattu suoraan James Clavellilta.

Edit: unohdin otsikkoon liittyen innoissani mainita, että olen todellakin lukenut Ison Kirjan jo 13-vuotiaana kiitos fundamentalistikristittyjen isovanhempieni. Tavoitteenani on ollu lukea se vielä näin aikuisena uudestaan, mutta maailmankirjallisuuden helmet ovat vieneet mennessään.
 
Viimeksi muokattu:

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Paljolla Raamatun saisi myytyä käytettynä? Meinaan kun riparin jälkeen tulen sen saamaan, enkä varmaan edes ensimmäistä sivua tule avaamaan, vaan eroan kirkosta. Entä sen risti-kaulakorun? Onko näille ostajia ylipäätään?

Vaikka et uskoon heittäytyisikään rippileirillä, niin näille kahdelle esineelle voipi muodostua melko paljon muisto- ja tunnearvoa: niin paljon, ettei niitä tee mieli enää myydä tai muuten hävittää. Rippilahjaksi saanet tarpeeksi rahoja, muutamat eurot, joita saisit korun myymällä ei tuossa paina mitään.

Luulen, että rippiraamattu on todellakin koko laitos, Uusi testamentti ja psalmit on myös monesti jaossa mutta eri yhteyksissä.
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Luulen, että rippiraamattu on todellakin koko laitos, Uusi testamentti ja psalmit on myös monesti jaossa mutta eri yhteyksissä.
Seurakunnilla ja rippikouluryhmillä on kaiketi jonkin verran eroja rippikoulussa käytettävien oppikirjojen suhteen, mutta ymmärtääkseni Raamattu taidetaan jakaa poikkeuksetta kokonaisena. Myös vihkiraamattu on kokonainen Raamattu. Sen sijaan armeijassa ja koulussa jaetaan yleensä pienempää Uusi testamentti ja Psalmit -kirjasta. Taitavat olla gideoneja, jotka näitä toimittavat. "Hotelliraamatut" ovat ymmärtääkseni myös gideonien jakamia.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä raamattu on tullut luettua tai ainakin selailtua. Armeijassa meidän yöpäivystäjän laatikossa oli kaksi opusta: Raamattu ja Yleinen palvelusohjesääntö.
Molemmat yhtä kiinnostavia, mutta mitäpä muuta yön pitkinä tunteina olisi voinut tehdä?
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Jos olet niin kovin varma että haluat erota kirkosta, niin miksi muuten vaivaudut koko rippikouluun? Vai ajattelitko säästyä sukulaisten vaivaannuttavilta kysymyksiltä, ja mieluummin ottaa mahdolliset rippilahjat ekaksi vastaan? Käytännöllistä, ymmärrän.
Kai Nu Laine aikoo ostaa rippilahjarahoilla MacBookin. For sure.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En tiedä voiko minun kohdalla puhua lukemisesta, koska tässä yhteydessä miellän lukemisen helppona ja yksinkertaisena toimituksena johon ei sisällytetä laajempaa aiheeseen tutustumista. Oikeastaan omalla kohdallani puhuisin ennemminkin Raamatun tutkimisesta ja sen kautta teoksen ja itseni haastamisesta eli sanotaan, että olen tutkinut Raamattua - aloittanut sen tutkimisen ensimmäisen kerran jo ala-aste -ikäisenä ja jatkanut sitä näihin päiviin saakka.

vlad.
 

Rouva Vee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen lukenut Raamatun läpi ainakin kolmasti. Aloitin sen määrätietoisen lukemisen ehkä kymmenen korvilla ja yläasteikäisenä sain sen luettua kokonaan. Sen jälkeen olen lukenut sen uudestaan osissa läpi jo useamman kerran.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Sitä vastoin koraanin sain vedettyä läpi. Maltillisempi noin 500 sivuu. Se mikä siinä yllätti, oli se lähes yhdenvertaisuus siihen, mitä kuvittelisin (ja joiltakin osin tiedän) raamatun olevan. Tiesin entuudestaan, että Jeesus on myös muslimeille profeetta, mutta jotenkin sitä (ehkä länsimedian myötä) kuvitteli kyseessä olevan ihan kokonaan toinen uskonto, eri jumalilla. Mitä vielä, samat Abrahamit, Moosekset yms sielläkin seikkailee ja vasta koraanin myötä aukesi myös se, että juutalaiset, kristityt ja muslimit uskovat samaan jumalaan, vaikka menoissa, rituaaleissa ja tavoissa saattaakin olla poikkeamia.

Sama jätkähän ensiksi kävi ilmoittamassa Marialle Jeesuksen syntymän ja myöhemmin saneli Koraanin Muhammedille. Kyseessä siis arkkienkeli Gabriel.

Sen verran olen asioita lukenut että tuon verran osaan brassailla.

edit:
Raamattu kun ei varsinaisesti etene kronologisesti, vaikka se alkaakin luomiskertomuksella ja päättyy ennustukseen Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen toisesta tulemisesta.

Tuohon luomiskertomukseenkin liittyy hauska juttu. Ensimmäisen Mooseksen kirjan ensimmäisessä luvussa Jumala loi ensin kaiken muun ja sitten vasta ihmisen, miehen ja naisen yhtäaikaa.
No, toisessa luvussa samassa kirjassa luodaan ensin mies ja sitten miehelle kumppani. Kumppaniksi soviteltiin jotain eläintä, jotka luotiin seuraavaksi, mutta mikään ei ollut sopiva. Sitten vasta luotiin nainen.
Jännää.

Ja sitten on vielä se koulukunta joka sanoo että mä oon hiilest tehty ahvena. Se taisi olla joku toinen kirja... Onko nainen särki?
 
Viimeksi muokattu:

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Olen lukenut, useina eri käännöksinä ja kolmella eri kielellä.

Tavoitteeksi voi ottaa, vaikka yhden Raamatun kirjan lukemisen yksi kerrallaan. Raamattu kun ei varsinaisesti etene kronologisesti, vaikka se alkaakin luomiskertomuksella ja päättyy ennustukseen Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen toisesta tulemisesta.

E: Raamatun tulkinnasta voikin sitten olla useampaa mieltä. Moni uskonto väittää tulkitsevansa oikein, toiset taas väittävät ettei siihen tule koskeakaan ja mitä vielä. Mikä on faktuaalista hitoriaa ja mikä on metaforaa, kas siinä pulma. Joka tapauksessa vanhimmat vanhan testamentin kirjat ovat kirjallinen dokumentti kuuden vuositunnen takaa. Ei siihen ihan väinölinnat ja paasikivet pysty.
 
Viimeksi muokattu:

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Olen lukenut raamatun läpi, loppuvaiheessa vaadittiin sitkeyttä ja pieniä annoksia.
Rasputinin elämänkerrasta ei tarvinnut lukea kuin 600 sivua kunnes alkoivat ottaa sitä hengiltä.
Kirpparilta löysin kirjan jonka nimi oli "Jeesus Jokisen tapaus", se oli raamattua viihdyttävämmin kirjoitettu, Jeesus sai turpaan julistaessa sanaa ja karkasi ambulanssista kolmansissa liikennevaloissa ym..
Intissä luin myös mustan raamatun, mutta se oli ihan typerä naurettavine loitsuineen.

Mein Kampf on yksi teos jonka luin nuorempana. Muutamia iskeviä lauseita siitä tuli laitettua ylös ja niillä oli kiva kiusata takakylän kaljupäitä.
"Kokouksissa, palavereissa ja mielenilmauksissa harjoitettu terrori johtaa menestykseen vain niin kauan, kunnes sitä vastaan harjoitetaan toista yhtä suurta terroria" (ei varmaan ole sanatarkka, mutta 20 vuotta aikaa viimekerrasta).
Kaljupäät ihmetteli mitä mä lässytän, no Hitleriä tässä lainailen..

Niin siitä raamatusta, se on Stephen Kingin Tukikohta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En ole kannesta kanteen koskaan lukenut järjestelmällisesti, mutta enpä tiedä, onko varsinaisesti tarvekaan. Uuden testamentin olen pari kertaa tykittänyt alusta loppuun, mutta vanhaakin on tullut luettua aikoinaan niin paljon, että kutakuinkin koko opus on kahlattu. Vanha isotädiltä saatu yhdeksanvuotislahja nahkakansilla ja vetoketjulla on vieläkin tallessa, välissä hirveä määrä muistinpanolappuja ja sivut hiirenkorvalla ynnä täynnä merkintöjä sekä alleviivauksia. Pitäisi varmaan joskus selailla läpi ja muistella vanhoja.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Uutta Testamenttia tullut luettua jonkun verran. Vanhaan en koe tarvetta sekaantua. Kyselyym vastasin "Kyllä", vaikkei se täysin paikkaansa pidäkään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En ole lukenut ollenkaan. Tai no sen verran että ripiltä pääsin. Todella vaikea kuvitella tilannetta missä alkaisin sitä lukea.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Tuohon luomiskertomukseenkin liittyy hauska juttu. Ensimmäisen Mooseksen kirjan ensimmäisessä luvussa Jumala loi ensin kaiken muun ja sitten vasta ihmisen, miehen ja naisen yhtäaikaa.
No, toisessa luvussa samassa kirjassa luodaan ensin mies ja sitten miehelle kumppani. Kumppaniksi soviteltiin jotain eläintä, jotka luotiin seuraavaksi, mutta mikään ei ollut sopiva. Sitten vasta luotiin nainen.
Jännää.

Juu, näitä hämmentäviä ristiriitaisuuksia Raamattu on kyllä pullollaan, kun alkaa kynän kanssa oikein jakeita penkomaan. "Jumala sanoi jumalten kokouksessa"... ja itsensä Jahve istumassa kahden muun lihassa Abrahamille esiintyvän enkelin kanssa "hiukopalalla" jne. :)
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Osa ristiriidoista voi selittyä kenties sillä, että tietääkseni Palestiinan alueella vaikutti aikoinaan kaksi uskontoa joiden jumalat oli El ja Jahve (en nyt mene vannomaan kirjoitusasun oikeellisuudesta), jotka myöhemmin yhdistyivät yhdeksi uskonnoksi ja samalla jumaluudeksi, tai pääasiassa kai Eliin uskovat sulautettiin noihin jahvelaisiin. Se oli kaiketi voimakkaampi ja aggressiivisempi uskonto ja toiset joutuivat taipumaan. Tuota kautta luultavasti Vanhaan Testamenttiin on siirtynyt käsityksiä molemmista uskomuksista ja ne ei ole täysin synkassa keskenään.

Ei tuo nyt ehkä ole ihan eksaktisti kerrottu, mutta pääpiirteittäin noin.

Eli Raamatun Jumala ei ole alkujaan mikään yksi ainoa Jumala, vaan itseasiassa useamman vanhemman jumaluuden ilmentymä. Muutenkin VT on varmasti koostettu eri yhteyksissä ja osittain pohjautuen vielä vanhempiin lähi-idän uskomuksiin ja sikälikään ei ole mikään yhtenäinen teos. Samaahan on myöhemmin kristinusko tehnyt, kun on saapunut tietylle alueelle, niin paikallisia pakanallisia tapoja on otettu mukaan ja sulautettu osaksi kristinuskoa, näin ollaan saatu pakanat helpommin kristinuskon piiriin. Heidän ei ole varsinaisesti tarvinnut luopua kaikista vanhoista tavoistaan ja uskomuksistaan.
 

Korppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen lukenut ja suosittelen kaikille.
Monta kertaa olen päässyt lyömään uskovaisille maallikkosaarnaajille luun kurkkuun, kun tiedänkin yhtä paljon tai enemmän raamatusta, vaikka olenkin kirkosta eronnut ja uskomaton.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Pitäisi. Kuten kaikkien muidenkin jotka tuossa instanssissa jostain ihmeen syystä luuraa edelleen.

Perustele. Ihmisellä on vapaus kuulua mihin huvittaa. En ole lukenut Raamattua kuin koulussa ja kuulun kirkkoon. Enkä varmasti eroa kirkosta. Ei huvita. Ainakaan tässä maailmassa, jossa tuhatpäiset apinalaumat eroavat toisen, yksittäisen ihmisen mielipiteiden perusteella. Eroamisen ymmärrän silloin, jos erotaan oman ajattelun ja mielipiteiden perusteella. Mutta tämä nykyaikana toisten puolesta suuttuminen ja ilman omaa ajattelua eroaminen on lähinnä huvittavaa...
 
Viimeksi muokattu:

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Eli Raamatun Jumala ei ole alkujaan mikään yksi ainoa Jumala, vaan itseasiassa useamman vanhemman jumaluuden ilmentymä. Muutenkin VT on varmasti koostettu eri yhteyksissä ja osittain pohjautuen vielä vanhempiin lähi-idän uskomuksiin ja sikälikään ei ole mikään yhtenäinen teos.

Rehellinen, uskonnollisista tulkinnoista vapaa Raamatun tarkastelu johtaa juuri tuohon johtopäätökseen. 'Sivistys' alkoi Sumeriasta Lähi-idästä, mistä löytyvät myös vanhimmat esiraamatulliset tekstit, joiden yhtäläisyys mm 1. Mooseksen kirjaan on merkittävä. Tuota vanhempaa kirjallista aineistoa ei sitten löydettävissä olekaan.

EL on tosiaan yleisnimitys jumalalle kanaanin ym. Lähi-idän alueella. Yleensä sillä viitattiin noilla seuduilla Jahven veriviholliseen Baaliin. On kuitenkin hyvä huomioida el-sanan yhteys heprean jumalaa tarkoittavaan elohim-samaan (joka on muuten monikkomuoto!). Ts. Jahve on vain yksi monista "kaikkivaltiaista" jumalista. Hämmentää se muukin kuin uuden testamentin viittaus Jeesukseen vanhan testamentin Jahvena.

Santa and Satan - it's the same guy.
 
Viimeksi muokattu:

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Olen lukenut, ainakin suurin piirtein. Sukuluettelot ynnä muut menivät kyllä melkoiseksi silmäilyksi ja skippaamiseksi, mutta suurimman osan ainakin pläräsin läpi. Highlightsit (jota Kotus varmaan kohta ehdottaa muotoon Korkea Valot) tuli luettua tarkemmin, ne olivatkin kiintoisan elävää pseudohistoriallista fantasiadraamaa. Väkivalta, insesti, massamurhia... teos on kuin oman aikansa Game Of Thrones.

Ilmestyskirja on toki suosikkini. Luvun kuusi jae kuusi on ehdoton suosikkini koko Raamatun sisällöstä ja tiivistää teoksen sanoman:

"Ja minä kuulin ikäänkuin äänen niiden neljän olennon keskeltä sanovan: "Koiniks-mitta nisuja yhden denarin, ja kolme koiniksia ohria yhden denarin! Mutta älä turmele öljyä äläkä viiniä."

Tämä siis keskellä lukua ja tekstiä, jossa Kuolema ratsastaa hallavalla hevosella. Kaksi seuraavaa jaettahan ovat seuraavat:
7. Ja kun Karitsa avasi neljännen sinetin, kuulin minä neljännen olennon äänen sanovan: "Tule!"
8. Ja minä näin, ja katso: hallava hevonen; ja sen selässä istuvan nimi oli Kuolema, ja Tuonela seurasi hänen mukanaan, ja heidän valtaansa annettiin neljäs osa maata, annettiin valta tappaa miekalla ja nälällä ja rutolla ja maan petojen kautta.


Olen epäillyt pitkään ja vahvasti, että sieniä popsineelle Johannekselle lipsahti Ilmestyksen koottujen tiivistelmien joukkoon vahingossa viikon ostoslista sekä ruokaohjeet.

Muminaa muminaa....maailmanloppu...tulipunainen hevonen...muista ostaa ohraa ja nisuja, älä helvetissä laimenna viiniä... muminaa muminaa... hallava hevonen ja Kuolema...

Vai onko jollain parempaa maailmanselitystä tuolle kuudennelle jakeelle?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Todennäköisesti olet saava Uuden testamentin. Niitä jaetaan ilmaiseksi paljon, ja kirjaa on saatavilla eri muodoissaan hyvin. Divarista et tule saamaan tuosta kirjasta rahaa, paitsi ehkä silloin jos kyseessä olisi selkeästi arvokas erikoispainos, jollaisia seurakunnat eivät tietenkään konfirmoiduille jaa.

Minulla on rippiraamattu vielä jäljellä, vaikka kirkosta olen aikaa sitten eronnut, eli puolikas elämääni sitten. Se sisältää muistaakseni sekä UT:n että VT:n. Pitäisi tarkistaa, onko se ainoa oikea raamatunkäännös eli vanhempi käännös, vai onko se uutta tapainturmelusta ja pyhäinhäväistystä eli vuoden 1992 Raamattu. Taisin päästä ripille sinä vuonna kun uusi käännös otettiin käyttöön, joten en nyt tähän hätään muista, että sainko uuden painoksen vai vanhan.

Uudesta painoksesta puuttuu kuitenkin vanhan version arkaainen painokkuus ja sanamuotojen jylhyys, joka saa sen tuntumaan sentään kunnon herransanalta eikä miltään modernilta lässytykseltä. Kiljuvia jalopeuroja sen olla pitää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös