Oletko koskaan soittanut hätänumeroon?

  • 22 755
  • 149

Oletko soittanut koskaan hätänumeroon?

  • En koskaan

    Ääniä: 280 41,0%
  • Olen hälyyttänyt apua

    Ääniä: 318 46,6%
  • Olen soittanut vahingossa "taskunpohjapuhelun"

    Ääniä: 85 12,4%

  • Äänestäjiä
    683

Käkätin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeen Parasta Kiekkoa
Itse olen soittanut muutamaan otteeseen.

Ensimmäinen kerta oli kaikista ikävin. Teininä kaverini(nykyään entinen kaveri) laittoi jäähyväisviestin puhelimeeni, kun olin menossa lätkäpeliin. Itse en päässyt paikan päälle häntä auttamaan, koska kyseinen kaveri ei asunut samalla paikkakunnalla ja en tiennyt kaverin kotinumeroa johon olisin voinut soittaa kaverin porukoille.

Viimeisenä keinona hädissäni soitin 112, itku kurkussa kerroin tilanteeni ettei kaverini puhelin ole enää päällä ja kuinka tämä oli laittanut minulle jäähyväisviestin missä kertoi ottavansa kaikki sairautensa vaatimat lääkkeet kerralla. Täti puhelimen toisessa päässä alkoi selvittämään asiaa, onneksi otti allekirjoittaneen vakavasti eikä kuitannut teinihöpinöiksi. Sai selville oikean osoitteen ja sitä kautta kotinumeronkin. Oli soittanut vanhemmille jotka olivat sitten löytäneet tyttärensä jo puoliksi tajuttomana.

Seuraavana päivänä sain sitten kiukkuisen puhelun tältä kaverilta joka ei todellakaan kiittänyt minua siitä hyvästä, että olin saanut mutkien kautta estetty hänen itsemurhansa.

Pari muuta kertaa olen myös soittanut, koska törmännyt sammuneisiin joita ei ole itse pystynyt auttamaan. Poliisit ovat tulleet korjaamaan sammuneet parempaan talteen.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Muutaman kerran olen soittanut poliisia tai ambulanssia apuun:

- Tuntemattoman puukkomiehen juostessa minun ja kavereideni perässä huutaen että ensimmäinen joka liukastuu saa puukosta. Jahti kesti varttitunnin ympäri omakotitalo-aluetta kunnes pääsimme poliisiautoon turvaan.

- Kerran soitimme ambulanssin kesämökillemme kun kaverin nilkka rusahti poikki eikä kukaan ollut ajokunnossa.

- Vanhus rysäytti perääni liikennevaloissa ja soitin poliisit paikalle kun en ollut varma miten pitää toimia.

- Ex-tyttöystävällä oli aina joskus ongelmia sydämensä kanssa ja kerran soitin paikalle ambulanssin lepopulssin noustessa 150:n kieppeille.

- Ilmoitin ilmiselvästä rattijuoposta joka ajeli Raksilan markettien kohdalla täysin päin punaisia ja heittelehti sitten tien reunasta toiseen ajaessaan OYS:n suuntaan.

On niitä varmaan muitakin jos vaan muistaisi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Höh, tänään taas soitin.

Ajelin kaikessa rauhassa anoppilaani eli Lohjan Kisakallion suuntaan. Matkalla ylitetään uuden karhea ykköstiemme, ja siinä sillalla kiinnitin huomioni erikoislaatuiseen näkymään. Nimittäin, erään moottoritiellä ajaneen auton takahelma iski liekkiä. Tie teki sen jälkeen mutkan, joten alitajuntaani jäi vain fiilis teinicorollasta jonkin ihme fast&furious-viritelmän kanssa. Mutkan jälkeen oli tietyömaa ja väliaikainen reitti kulki viitisenkymmentä metriä motarin suuntaisesti sen yläpuolella. Ja jumantsuiga, mitä silmäni näkivätkään! Se auto oli tulessa! Auto ajoi motarin sivuun ja kyydistä hyppäsi pari kolme kiireistä hahmoa, alkoivat lappaa hiekkaa auton päälle pientareelta. Ajoin itsekin tien sivuun ja tajusin, että nyt ei katsota telkkaria, vaan siellä on tosi kyseessä. Nappasin puhelimen ja soitin hätänumeroon. Paloauto oli jo matkalla paikalle, vaikka mulla ei mennyt kuin jokunen sekunti monttu auki ihmetellessä. Aika absurdi tilanne.
 

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks, Abbotsford Canucks, Ilves
Olen soittanut työni puolesta useinkin, ja tuossa vähän aikaa sitten sinne soitti meidän ekaluokkalaisemme, joka oli siis soiton aikaan ensimmäisellä luokalla. Olin neuvonut numeron, mutta en ollut tehnyt siitä mitään suurempaa asiaa.

Olin kertonut suunnilleen niin, että tähän numeroon voi soittaa jos tulee joku oikea hätä, kuten jossain jossa olet, sattuu onnettomuus jne. - on muuten vaikeaa selittää ymmärrettävästi tuon ikäiselle mitään tarkkaa tilannetta tuon numeron käytölle (vaikka kysymyksiä siitä ahkeraan häneltä tuleekin), mutta kun oli sen numeron jostain huomannut ja kysyi, niin kertasimme sitten yhdessä erilaisia tilanteita jolloin sinne voi soittaa.

Olin koiran kanssa lenkillä ja kun tulin takaisin kotiin, tyttö sanoi soittaneensa hätänumeroon. Kysyin tietysti ensimmäisenä, että 'onko jotain sattunut'. On, tyttö vastasi. 'No mitä?', kysyin. 'Puheaika loppui puhelimesta ja piti soittaa sinulle, saanko mennä tietokoneelle, joten soitin ensin hätänumeroon ja pyysin heiltä puheaikaa, jotta olisin voinut soittaa sinulle'.

Ei tainnut olla apua soitosta, mutta sen jälkeen kertasimme hätänumeron käyttöä tarkemmin.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Kaverilla oli joskus lanka numero, jossa oli 000 yhdessä kohtaan. Jotenkin mystisesti yhdisti hätänumeroon kerran, vaikka varmasti olinkin muutkin numerot vääntänyt.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Muutaman kerran isäukon eläessä soitin ambulanssin, mutta siitä on jo vuosia. Eilen pitkästä aikaa soitin, kun ilmoitin poliisille noista ulkomaalaisista katukaupustelijoista, jotka häiritsivät ihmisiä ja yrittivät kaivaa lompakkoani taskustani... Poliisit valitettavasti myöhästyivät paikalta.
 

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Töiden puolesta saa soitella melkein päivittäin hätänumeroon. Mikäs siinä kun siitä tavallaan vielä maksetaan :-)
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Eipä ole tarvinnut soittaa. Jos ei itse ole pystynyt asiaa hoitamaan niin poliisi on. Sinivuokkojen numero on ollut siis lähinnä käytössä.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Eipä ole tarvinnut soittaa. Jos ei itse ole pystynyt asiaa hoitamaan niin poliisi on. Sinivuokkojen numero on ollut siis lähinnä käytössä.

Tuohan tämän vuoden aikana poistuu käytöstä kokonaan ja jäljelle jää vain yleinen hätänumero. Jo nyt suurin osa poliisin hälytysnumeroon soitetuista puheluista kääntyy automaattisesti 112:een.
 

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Tuohan tämän vuoden aikana poistuu käytöstä kokonaan ja jäljelle jää vain yleinen hätänumero. Jo nyt suurin osa poliisin hälytysnumeroon soitetuista puheluista kääntyy automaattisesti 112:een.
Näinhän se on. Eli jos soitat 10022 numeroon niin se kääntyy 112:seen automaattisesti. Eli hätänumeroon soittamalla tavoitat niin poliisin, ambulanssin kuin palokunnankin.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tänään uutisissa kerrottiin, että 112-hätänumeroon soitetuista puheluista lähes joka kolmas on virheellinen, asiaton, tai ilkivaltainen. Hätkähdyttävin kohta tuossa uutisjutussa oli se, että pahimmat häiriköt soittavat hätäkeskukseen jopa satoja kertoja päivässä. Mitähän kiksejä nuo tyypit saavat tällaisesta toiminnastaan?

YLEn juttu aiheeseen liittyen.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Tänään uutisissa kerrottiin, että 112-hätänumeroon soitetuista puheluista lähes joka kolmas on virheellinen, asiaton, tai ilkivaltainen. Hätkähdyttävin kohta tuossa uutisjutussa oli se, että pahimmat häiriköt soittavat hätäkeskukseen jopa satoja kertoja päivässä. Mitähän kiksejä nuo tyypit saavat tällaisesta toiminnastaan?

YLEn juttu aiheeseen liittyen.

Luulen, että suurin osa näistä häiriköistä on lapsia.

Itsekin joskus urpoina pikkujätkinä soiteltiin pilapuheluita hätänumeroon. Jumalauta, että sitä on tullut oltua joskus dorka. Niin, edelleen tietysti olen, mutta jotain järkeä on näköjään tarttunut päähän tässä vuosien varrella.

Vakavasti on tullut soitettua kerran yleiseen hätänumeroon ja kerran poliisin hätänumeroon.

Poliisille soitto oli lopulta kokonaisuutena varsin huvittava. Ajoimme silloisen tyttöystävän kanssa pohjoisen suunnasta motaria pitkin kohti Helsinkiä. Edessä oli auto, joka kaarteli holtittomasti puolelta toiselle, käyden välillä melkein jopa penkassa ja pari kertaa oli metallikaide todella lähellä. En todellakaan uskaltanut ohittaa. Soitin poliisille, kun ajattelin, että kyseessä oli vähintäänkin rattijuoppo tai ennemminkin ratissa ollut narkkari. Jokusen minuutin päästä kaarteleminen loppui ja ajaminen muuttui normaaliksi. Uskalsin lopulta ohittaa. Ratissa oli nuori kundi ja apukuskin paikalla daami.

Mitä ilmeisimmin siellä oli ollut on-drive poskihoito päällä ja onnellisen lopun jälkeen ajokäyttäytyminen normalisoitui välittömästi.

Poliisi oli jollakin rampilla vastassa vähän ajan päästä, mutta ei pysäyttänyt ketään, kun ei huomannut mitään epätavallista ajokäyttäytymistä.

Hätäkeskukseen soitin kerran, kun joku mies sai jonkunlaisen sairaskohtauksen McDonald'sissa ja tuupertui tajuttomana lattialle. Paikalle ehti nopeasti joku, joka kokeili hengityksen ja pulssin ja käänsi miehen kyljelleen. Itse soitin ensiaputoimien aikana paikalle lanssin.
 
Viimeksi muokattu:

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Töistä oon useamman kerran soittanu kun känniääliöt alkavat mittaileen hauiksiaan. Kotoa oon kerran joutunu turvautumaan hätänumeroon kun joku narkkariporukka etsi kaveriaan vähän väärästä kämpästä ja lopulta nakkasivat nyrkin kokoisen kiven keittiön ikkunasta sisään.

Muistaakseni joka kerta oon saanu ihan asiallista palvelua eikä ole sen kummempia moitteita. Hätätilanteessa tosin aina tuntuu, että sillä poliisilla kestää ihan vitusti aikaa vaikka todellisuudessa melko nopeasti tulevat.
 

anatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thrashers
Kerran testattiin kaverin kanssa, että mihinköhän se puhelu menee, jos soittaa elokuvista tuttuun 911 numeroon. No hätäkeskukseenhan se meni. Se oli lyhyt puhelu se. Onneksi en ole muuten joutunut soittamaan kyseiseen numeroon.
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
8 vuotta takaperin pyöräni varastettiin työpaikkani takapihalta. En ollut lukinnut kun luulin että ei noin härskiä varasta olekkaan että tulisi pihalta hakemaan. En ollut vielä tehnyt rikosilmoitusta vaikka pyörä oli uusi ja kallis.

Menin sitten töiden jälkeen läheiselle huoltoasemalle ja juuri kun olin astumassa sisään huomasin sivusilmällä että onpa tutun näköinen pyorä telineessä. Ja omahan se oli. Olin laittanut siihen lampunpidikkeen ja uuden satulan joista tunnistin pyöräni. Mutta varas oli kerennyt laittaa jo siihen oman vaijerilukkonsa.
Soitin sitten poliisin numeroon että mitäs nyt? Ohjeet oli että odota että varas tulee ja ota pyörä takaisin. Kysyin sitten mitäs jos varas ei suostukkaan yhteistyöhön? Ohjeet oli että soita uudelleen.
No en jättänyt sitten kortteja tämän varaan vaan soitin 4 kaverilleni että tulkaas vähän jeesaamaan. Kun en tiennyt millainen mörökölli varas oikein oli.

30min piti sitten venailla että varas lopulta tuli ulos. Oli kyllä yllätävän iso körmy. Mutta menin ja esitin asiani että meitä ois tässä 5 ja sua yks ja pyörä olis vähän niinku mun. Vähän aikaa äijä mittaili ja sitten sano että pidä vittu pyöräs.

2 viikkoo tästä eteenpäin pyörä varastettiin uudelleen vaikka oli lukittu. Ja eipä enään näkynyt.

Tämän jälkeen olen ajanut vain autolla.
 

Snagari

Jäsen
Nuorena henkilönä tehdyn rattijuopumuksen takia olen joutunut hälyyttämään apua. Kolarihan siinä tuli, kun kaverin kanssa lähdetään ajamaan yhdeksältä aamulla humalassa. Apua tuli nopeasti ja kaikki päättyi "onnellisesti", ketään ei kuollut tai loukkaantunut pahemmin ja meikäläinenkin oppi ettei saatana tule lähdettyä koskaan enää kännissä tielle. Tuomiot tuli kärsittyä ja niinhän se on, että virheistä oppii. Luulen kyllä, että muutkin kaveripiirini jäsenet ymmärtävät nyt viimeistään millaisia seurauksia tuollaisesta absoluuttisesta typeryydestä seuraa. Aika pahaan jamaan jouduin, tarkoitan henkisesti, mutta aika parantaa haavat tässäkin asiassa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Kerran olen soittanut. Tuolloin kyseessä oli juoppokuski, joka hortoili Tuusulanväylältä Maunulaan rysäytettyään ensin ihan priimakunnossa olevan Volvonsa tieltä pois. Soitin, koska vihaan juoppoja ja soitan taatusti, jos näen liikenteessä samanlaisen tapauksen.
 

Imuuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Oltiin tuossa vuosi sitten kavereiden kanssa yhdellä erämökillä lapissa. Siellä sitten kaveri vuoli sormeaan sen verran että lihat valui ulos haavasta, päätettiin soittaa hätäkeskukseen, kun emme itse olisi humalatilojen takia voineet ajaa autolla lähimpään terveyskeskukseen, joka oli n. 60km päässä. Ambulanssilla kesti about tunnin verran saapua paikalle, ja aamulla selvisi syy: Ensimmäinen ambulanssi oli törmännyt poroon, niinpä lähettivät uuden tilalle!
Puhelimessa ollut naishenkilö oli asiallinen ja kertoi miten auttaa kaveria. Epäili kyllä että joku meistä oli puukottanut verta vuotavaa kaveriamme, ilmoitti sitten varmuuden vuoksi poliisille. Sitten tuli puhelu poliisilta ambulanssia odottaessa, ja kyselivät että tarviiko tulla paikalle. Sovittiin että ei tarvitse tulla. Poliisit olivat n. 200km päässä mökistämme!
Kaikki päättyi lopulta hyvin, mitä nyt pari jännettä meni poikki kaverilta :)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eilen soitin 5 sekunnin mittaisen taskupuhelun.

Viime talvena soitin ihan virallisesti, kun moottoritiellä kolisi. Minua lähti ohittamaan naisihminen Kiallaan, kaistojen välissä oli aikamoiset polanteet ja keli muutenkin pöpperöinen. Siitä keskipolanteesta se Kia lähti kai hiukan heittelemään ja etuviistossa meikäläisestä törmäsi vauhdilla keskikaiteeseen. Lumipölly oli tosiaan niin sakea, että en huomannut koko tapausta ennen kuin yksittäinen rengas pyöri edessäni, ja pian sen jälkeen näkyi spinnaava Kia vieressä. Vedin sivuun ja hätävilkuille, huomasin että nainen nousi omin avuin autostaan, ja soitin hätäkeskukseen, että nyt tarttis liikenteenohjausta & raivausta. Nainen oli hiukkasen hermostunut, poukkoili moottoritiellä edes taas kun silmälasit oli hukassa, ensihoitaja ne sitten jostain penkinalta löysi.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Olen soittanut hätäkeskukseen vahingossa kahdesti. Eka kerta oli wanhaan aikaan, kun numero oli vielä 000. Yritin uuden vuoden yönä liikuttuneessa tilassa ottaa kotipuhelimesta ulkolinjaa 0:lla, niinkuin töissä piti, eikä se jostain syystä onnistunut. Lyhyt puhelu ja anteeksipyynnöillähän tuosta selvittiin.

Tässä kännykkäaikana ehkä parisen vuotta sitten olen onnistunut soittamaan taskupuhelun hätäkeskukseen. Muistaakseni olin moottorisahan kanssa riehumassa puhelin housuntaskussa. Puhelun kesto oli ´6'15" eikä perään ole kuulunut. Melko pitkään ovat konesahan pärinää jaksanneet kuunnella. Mitään hätää ei siis ollut.

Kahdesti olen myös muistaakseni soittanut ihan tarkoituksella. Kerran metsästäjät liikenneonnettomuudessa loukkaantuneen hirven perään. Toissa kesänä soitin emännän nitkautettua selkänsä mökillä. Oli aika kynnys soittaa, kaikki keinot koitettiin ensin. Mutta kun muija ei jaloillaan pysynyt, tai ei edes seisomaan päässyt, enkä häntä kivikkoisessa saaressa olisi mitenkään saanut veneeseen kannettua, niin pakkohan tuo lopulta oli.

Palokunta ja ambulanssi tulivat rantaan, palokunnan busterilla emäntä paareilla haettiin. Soittivat välillä ja kysyivat onko kiire. Ambulanssi oli kiinni siirtokuljetuksessa Mänttään. Sanoin, että ei tämä ole hätätila siinä mielessä, jos olisi ollut olisi hommattu toinen lanssi Kangasalta/Tampereelta. Hoitivat homman kyllä loistavasti. Emäntä joutui sairaalaan n. viikoksi, ettei tuo nyt ihan turha hommakaan ollut. Kustannus oli lopulta ~10€, eli koin taas kerran saavani verorahoilleni vastinetta. Varmaan yli 2h keikka neljältä palomieheltä ja parilta sairaankuljetushenkilöltä, paloauto, ambulanssi ja palokunnan vene allokoituna. Ei paha.

Kiitos Suomen sairaanhoito-organisaatiolle tässä.

t. hanu
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Viimeksi eilen.
Pyysin poliisia hiljentelemään pihapiirin juoppokansan yhdentoista jälkeen illalla. Tulivat, olivat minuutin ja lähtivät. Kolmen minuutin päästä alkoi sama meno.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Pari kertaa poliisille olen soittanut epäillystä rattijuoposta, molemmilla kerroilla erittäin asiallisesti pyydetty katsomaan rekkari ja seuraamaan puhelin auki, että minne kuski on matkalla. ja molemmilla kerroilla n. 30min tästä poliisi soittaa ja kiittää avusta rattijuopon kiinnisaamisessa. (Toinen törkeä, toinen ei.)
 

Nakkikastike

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Mikko Pukka & Valencia CF
Muutaman kerran. Kerran soitin lanssin sairauskohtauksen saaneelle miehelle ja kerran taas kadulla huonossa hapessa olleelle naiselle joka oli vetänyt jotain muutakin kuin viinaa.
 
Pari kertaa on joutunut poliisille soittamaan. Töissä kun toisinaan jotkut tuppaavat väsähtämään kyytiin ja niitä ei aina saa hereille sieltä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös