Maailman 435 ydinvoimalayksikön kokonaisteho on lähes 370 gigawattia. Tämä tekee 0,37 TW * 24h = 8,88 TWh vuorokaudessa.
Öljyn lämpöarvo on noin 10 kWh/l. Maailmassa käytetään (78 miljoonaa barrelia vuorokaudessa * 159 litraa) = 12 402 miljoonaa litraa öljyä vuorokaudessa. 12 402 miljoonaa litraa vuorokaudessa * 10 kWh/l = 124 TWh vuorokaudessa.
Tästä voidaan vetää johtopäätös, että tarvitaan 13,96 * 435 = 6074 uutta keskiverto ydinvoimalayksikköä kulutettavan öljyn energiamäärän kattamiseksi. Rakentamalla pelkästään Olkiluodon uuden reaktorin kaltaisia reaktoreita selvittäisiin 3772 uudella reaktorilla.
Perusliikenteen kannalta tärkeimpien polttoaineiden kulutus Suomessa vuonna 2008:
Lähde
Moottoribensiinit yht. - 2 347 miljoonaa litraa.
Dieselöljy - 2 660 miljoonaa litraa.
Yhteensä 5 007 miljoonaa litraa vuodessa, mikä vastaa noin 4 miljoonaa tonnia Suomen 10,8 miljoonan tonnin öljyn kulutuksesta.
Bensiinin lämpöarvo on noin 9 kWh/l. 5007 miljoonaa litraa vuodessa * 9 kWh/l = 45 TWh vuodessa.
Suomen neljä reaktoria tuottivat sähköä 22 TWh vuonna 2007 ja Olkiluodon kolmosreaktorin tulevaksi vuosituotoksi on arvioitu noin 12 TWh.
Tästä voidaan arvioida pelkästään perusliikenteessä käytettävien polttoaineiden korvaamiseen vaadittavan Suomessa neljä uudenaikaista ydinreaktoria, mikäli järkevämpiä energiantuotanto vaihtoehtoja ei ole saatavilla.
Laskuissa ei ole otettu huomioon sähköauton kokonaisuutena ilmeisesti hieman parempaa energiatehokkuutta verrattuna polttomoottorilla kulkevaan autoon, kun otetaan huomioon kaikki energian tuotantoon ja siirtämiseen liittyvät vaiheet.
Toivottavasti en mennyt laskuissa kovin monessa kohdassa metsään, mutta mikäli näin pääsi käymään, niin olisi mukava tietää asiasta. Jokatapauksessa merkittäviä innovaatioita ja kovia tekoja vaaditaan, mikäli tilanteesta halutaan selvitä.