Mainos

Oil Peak käsillä?

  • 13 121
  • 53

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vapon investointi uutisen mukaan päästöjä 10-20% vähemmän ja tekniikan kehittyessä voidaan päästä vielä parempiinkin lukemiin.



http://www.demari.fi/content/view/1286/317/

Ei taida pehkudiesel kelvata viherpiipertäjille. Ei laske päästöt tarpeeksi tavalliseen dieseliin verratuna. Noh, käytetään ne perinteiset maaöljyt ensin pois. Vaikka enemmän saastuttavatkin.
 

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
wild wild west kirjoitti:
Ei taida pehkudiesel kelvata viherpiipertäjille. Ei laske päästöt tarpeeksi tavalliseen dieseliin verratuna. Noh, käytetään ne perinteiset maaöljyt ensin pois. Vaikka enemmän saastuttavatkin.

Ei taida bensa maksaa vielä tarpeeksi, heh. Kyllä se tehdas viherpiipertäjillekin varmasti alkaa maistua, kun hinta vielä tuplaantuu tai jopa triplaantuu lähivuosina. Niin vihreitä kuin vihreät ovatkin, niin eivät nekään koko ajan ilman sähköä ole ja aina polkupyöräile.

Asiasta toiseen, öljyn hinta on poukkoillut viime päivinä, mutta "suurta" laskua ei ole tullut. En usko sijoittajien pystyvän vaikuttavan öljyn hintaan niin paljon kuin on väitetty viime aikoina. Itse näen kysynnän vain olevan vieläkin kovempaa kuin tarjonnan, mikä pitää hinnat ylhäällä. Jos USA ajautuu jonkin asteiseen lamaan voi hinnat tulla "jonkun verran" alas lyhyellä aikavälillä. Jatkuvan talouskasvun tavoittelu kuitenkin pitää hinnat ylhäällä ja nostaa hintaa vielä varmasti pitkällä aikavälillä, varsinkin kun vaihtoehtoiset tavat blokataan yksitoisensa jälkeen tehokkaasti.

Itse näen nykyisen tilanteen käännekohtana, missä todellakin mailman laajuisen öljyntuotannon ja kysynnän ero alkoi ja hiljalleen levenee. Jos näin todellakin on, niin VAPON tehtaan tyrmääminen voi jäädä aikakirjoihin samantapaisena ratkaisuna kuin Soneran UMTS kaupat ja Härmälän amerikan reissut. Voihan tehtaan tietenkin pistää myöhemminkin pystyyn, mutta silloin voidaan vain laskea niitä rahallisia menetyksiä mitä tehdas olisi tuottanut jos olisi ollut jo toiminnassa.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Asiasta toiseen, öljyn hinta on poukkoillut viime päivinä, mutta "suurta" laskua ei ole tullut. En usko sijoittajien pystyvän vaikuttavan öljyn hintaan niin paljon kuin on väitetty viime aikoina.

http://www.taloussanomat.fi/porssi/...keinottelijoiden-nappeja/200819212/170?rss=2i

Sieltä löytyy vähän päinvastaista väitettä. Mitään faktatietoa tuskin kuitenkaan löytyy mistää, sillä tuon asian tutkiminen ei taida olla se maailman helpoin homma.

Mitä tulee öljynmarkkinahintaan, niin itse uskon sen tippuvan jonkin verran, kunhan olympialaiset on saatu onnellisesti päätökseen. Kiina on kuitenkin käsittääkseni varautunut kisoihin, lisäämällä öljyvarastojaan, ja oli se muistaakseni myös pistänyt jokusen jalostamon kiinni, jotta ilmanlaatu olisi kisojen aikaan parempi.
 

YksinLäpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"Lämmitysöljyn hinta noussut vuodessa kolmanneksen

STT-ARJA JOENPOLVI-IKK, 14.7.2005

Omakotitalojen lämmitysöljyn hinta on parissa vuodessa noussut selvästi rivakammin kuin bensalitra. Kahdessa vuodessa kevyen polttoöljyn hinta on noussut 60 prosenttia ja viime vuodesta yli kolmanneksen. Samaan aikaan bensiinin hinta on kohonnut noin kymmenen prosenttia.
Öljyala uskoo, että lämmitysöljyn hinta pysyy korkeana lähikuukausina kesäkaudesta huolimatta.
Öljy- ja kaasualan keskusliiton mukaan kevyt polttoöljy maksoi kesäkuussa noin 61 senttiä. Vuosi sitten heinäkuussa öljylitra maksoi keskimäärin 45 senttiä ja kaksi vuotta sitten 38 senttiä."
http://www.verkkouutiset.com/tulosta.php?id=75175

Taitaa olla nyt n.98snt:ä. Onko se taas yksi kolmannes?
Se, joka vanhoja muistelee, sitä öljylaskulla...
Minulla on kuitenkin 3000 syytä muistella vanhoja hyviä aikoja!
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Taitaa olla nyt n.98snt:ä. Onko se taas yksi kolmannes? Se, joka vanhoja muistelee, sitä öljylaskulla...
Minulla on kuitenkin 3000 syytä muistella vanhoja hyviä aikoja!

Osta kolmella tonnilla kaksoisvaippavaraaja öljykattilan tilalle ja lämmitä patteri- ja käyttövesi sähköllä. Tulee kilowatin hinnaksi muutama sentti vähemmän kuin jos kuumentaisit öljyllä. Lisäksi vielä ilmalämpöpumppu. Siinä on kattava paketti ja maksaa 4000-5000 euroa. Säästö kymmenen vuoden ajalle on suuri jos vertaa öljykeskuslämmitykseen. Sähkön hinta ei nouse niin rajausti kuin öljyn.
 

YksinLäpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Remppasin kämppää syyskesästä -06 ja vaihdoin uuden kattilan yms. Avuksi ilmalämpöpumppu seinään. Kustannukset olivat jossain 5-6k:n nurkilla. Silloin jo mietin maalämpöä, mutta vanha tapa veti vielä puoleensa. Jos nyt olisin samassa tilanteessa, eli uusimassa lämmitysvekottimia, niin pihan muokkausta olisi tiedossa. Poraamalla tai kaivamalla. Eihän tämä kustannusten loikkiminen mitään kivaa ole, mutta jossakinhan sitä pitää asua.
 

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
repe_joke kirjoitti:
Mitä tulee öljynmarkkinahintaan, niin itse uskon sen tippuvan jonkin verran, kunhan olympialaiset on saatu onnellisesti päätökseen. Kiina on kuitenkin käsittääkseni varautunut kisoihin, lisäämällä öljyvarastojaan, ja oli se muistaakseni myös pistänyt jokusen jalostamon kiinni, jotta ilmanlaatu olisi kisojen aikaan parempi.

Kiinan vaikutus öljymarkkinoilla kasvaa koko ajan, mutta toistaiseksi se on vasta kolmanneksi suurin öljyn maahantuoja mailmassa USA:n ja Japanin jälkeen, ainakin vielä 2007...? USA:n kulutuksen merkitys öljyn hintaan on kuitenkin vielä kirkkaasti suurin. Mikäli Jenkeissä puhkeaa se lama, niin öljynhinta laskee varmasti, mutta siitä tulee myös tukku muita epämielyttäviä "sivuvaikutuksia".

Amerikassakin muuten aletaan hiljalleen uskoa, että öljyn hinnan nousu johtuu muustakin kuin keinottelusta ja öljymaiden ahneudesta:

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/07/26/AR2008072601025.html

Lyhyenä yhteenvetona voisi sanoa, että Mexico leikkaa öljyn tuotantoaan 15%, koska öljykentät hiljalleen tyrehtyvät. Tämä vaikeuttaa USA:n öljynälän tyydyttämistä huomattavasti ja hiljalleen kiihtyvään tahtiin. Tähän kun lisätään kehittyvien maiden kasvavat tarpeet niin yhtälö ei toimi. Esim. Intiassa Tata Motor´s suunnittelee 2500$ hintaisten autojen tuomista myyntiin ja laskee myyvänsä noin miljoona autoa vuodessa.

Kriisi on mielestäni edessä, mikäli ei tajuta kunnolla nopeasti alkaa irrottautumaan öljyriippuvuudesta. Niin kauan kuin uskotaan että öljy riittää ja uusia kenttiä pitää vain etsiä ja porata, niin pulassa ollaan. Valitettavasti mm. päättäjät ovat sokaistuneet öljyn verotuloista yms. ja eivät ole halukkaita tukemaan kunnolla muita vaihtoehtoisia menetelmiä, minkä Vapon tehtaan evääminenkin oikeastaa osoitti. Suuressa mailmassakin Bush vain kuvittelee kuinka paljon öljyä on vielä löytämättä jne.

Ympäristösyyt ovat tietenkin tärkeitä ja otettava huomioon kehityksessä ja öljyn vaihtoehtojen kartoittamisessa, mutta kannattaisi myös huomioida muutama muu seikka. Öljyn kallistumisesta johtuva kiihtyvä kustannusten nousu uhkaa ajaa ehkä jopa miljardi ihmistä entistä syvempään kurjuuteen, nälkään, sotiin, yms; mikäli vaihtoehtoja ei löydetä ajoissa. Tämä olisi hyvä ympäristöaktivistienkin muistaa. Nyt olisi päättäjienkin korkea aika herätä ennen kuin ollaan jo syvässä kriisissä.
 

Tuamas

Jäsen
Oil Peak my ass

Eiköhän tämä kohuttu ja salaliittofanaatikkojen sekä maailmanlopun ennustajien uusin fanituksen kohde, eli Oil Peak ole nyt jo suurimmalta osin todettu ainakin toistaiseksi huuhaaksi:
http://www.satakunnankansa.fi/cs/Sa...601426722&p=1192553427666&pagename=SKAWrapper

Eli öljyn hinta putosi alle 120 dollarin, eikä uusia piikkejä ole ilman mullistuksia tulossa.

Eiköhän kuitenkin teollisuus ja ihmiset ymmärrä hyvissä ajoin siirtyä esim. sähköautoihin ja muutenkin suhteuttaa sitten pakon edessä öljynkulutusta öljyntuotantoon. Kuitenkin esim. sähköautoissa on vihdoin alettu pääsemään sille tasolle, että niiden käyttäminen olisi järkevää ja tekniikka riittävän kehittynyttä ja uskoakin markkinoihin löytyy, josta osoituksena Israelissa aloitettu hanke jonka tarkoituksena on rakentaa maahan 500 000 latauspistettä sähköautoille.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Eiköhän tämä kohuttu ja salaliittofanaatikkojen sekä maailmanlopun ennustajien uusin fanituksen kohde, eli Oil Peak ole nyt jo suurimmalta osin todettu ainakin toistaiseksi huuhaaksi:
Mutta kuka on todennut? En mää ainakaan mitään X-Filesiä tai Nostradamusta tarvitse päätelläkseni, että uusiutumaton energia ei uusiudu. Loppuuko öljy sitten 10 vai 30 vuoden kuluttua vai ensi viikon torstaina puolilta päivin, on ihan toinen juttu.

Eiköhän kuitenkin teollisuus ja ihmiset ymmärrä hyvissä ajoin siirtyä esim. sähköautoihin ja muutenkin suhteuttaa sitten pakon edessä öljynkulutusta öljyntuotantoon.
Niin kauan kun löytyy yksikin ihminen/firma/valtio, joka tekee rahaa öljyllä, löytyy kymmenen muuta, jotka tekevät koska joku muukin vielä tekee. Ja lopuksi imeskellään viimeiset tipat vaikka vanhojen sähkökaapeleiden eristeistäkin ennen vääjäämätöntä siirtymistä polkupyöriin ja hevosiin.

Sähköauto on kiva juttu. Sehän ei kuluta luonnonvarojakaan, kun sähköä saadaan pistorasioista.
 

Tuamas

Jäsen
Mutta kuka on todennut? En mää ainakaan mitään X-Filesiä tai Nostradamusta tarvitse päätelläkseni, että uusiutumaton energia ei uusiudu. Loppuuko öljy sitten 10 vai 30 vuoden kuluttua vai ensi viikon torstaina puolilta päivin, on ihan toinen juttu.

Niin, se nyt on selviö että öljy tulee nykyisessä muodossaan jossain vaiheessa loppumaan. Mutta tässäkin ketjussa maalaillut hinnan moninkertaistumiset todella lyhyellä aikavälillä ovat aikamoista liioittelua.

Niin kauan kun löytyy yksikin ihminen/firma/valtio, joka tekee rahaa öljyllä, löytyy kymmenen muuta, jotka tekevät koska joku muukin vielä tekee. Ja lopuksi imeskellään viimeiset tipat vaikka vanhojen sähkökaapeleiden eristeistäkin ennen vääjäämätöntä siirtymistä polkupyöriin ja hevosiin.

Sähköauto on kiva juttu. Sehän ei kuluta luonnonvarojakaan, kun sähköä saadaan pistorasioista.

Niin toki öljyä tullaan tuottamaan ja tarvitsemaan vielä vuosikymmenien ajan, mutta nyt kun markkinoille alkaa vähitellen tulla varteenotettavia ekologisempia vaihtoehtoja, niin kysyntäkin tullee pysymään aikalailla tarjonnan tasolla, jolloin Oil Peakia ei tultaisi ikinä näkemään.

Sähköauto on kiva juttu, koska sähköä voidaan tuottaa niin monella saasteettomalla (aurinkovoima) tai lähes saasteettomalla (ydinvoima, tuulivoima) tavalla, jolloin se laskee öljyn kysyntää ja/tai vähentää autoilusta syntyviä päästöjä.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Mutta tässäkin ketjussa maalaillut hinnan moninkertaistumiset todella lyhyellä aikavälillä ovat aikamoista liioittelua.
No, on myöskin vähän liioittelua sanoa noita liioitteluja liioitteluksi, jos vaan seuraa katseellaan öljyn hintakäyrää pari-kolmevuotta taaksepäin. En ole mikään talousanaalitikko, mutta voisin silti lyödä pienehkön summan vetoa, ettei se trendi pitkässä juoksussa paljoa muutu, jos vaikka se nyt hetkittäin hieman helpottaisikin.
Sähköauto on kiva juttu, koska sähköä voidaan tuottaa niin monella saasteettomalla (aurinkovoima) tai lähes saasteettomalla (ydinvoima, tuulivoima) tavalla, jolloin se laskee öljyn kysyntää ja/tai vähentää autoilusta syntyviä päästöjä.
Toki olisi mukavaa, jos auto olisi energian suhteen täysin omavarainen. Paneelit vaan katolle ja paanalle. Ja jos mollukka menee pilveen, napataan virta propellilla vastatuulesta.

Lomareisulla näin eräässä kartanossa edelleenkin käytössä olevan käsin veivattavan mankelin. Tuota manuaalimankelia katsellessa alkoi väkisinkin ihmetellä, että onko nykyään todellakin välttämätöntä joka helvatun hilavitkuttimen toimia sähköllä. Hartiapankista ei voi uhrata muutamaa kaloria edes hampaittensa pesuun eikä varsinkaan ruohonleikkaamiseen; kolmen neliön nurmikaistaletta varten pitää olla joku helevetin päältäajettava Stiga tai mitä niitä on.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sheikkien naamat venähtivät kun öljyn hinta onkin laskenut: Öljyhinnan lasku ärsyttää OPECia. Miten ihmeessä 100 taalan hinta on tuollainen kynnyskysymys? Sehän on lyhyenkin historian kannalta katsottuna aivan järjettömän korkea taso. Ei kai vaan tässä haeta sitä kuuluisaa loppua?

Nimittäin, uskon että pitemmän päälle OPEC-maille jää tästä luu käteen. Jos kovasti vielä kikkaillaan öljyn hintaa ylöspäin tuotantoa supistamalla, korvaavien aineiden kehitys vain kiihtyy.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Öljyn hinta on tullut n. 30 dollaria alas / tynnyri. Hinta pumpulla on laskenut n. 5 centtiä / litra. Kuka kusettaa ja ketä ? Olisiko kenties kyse kartellista ? Ja hintahan vaikuttaa myös siihen kuinka paljon valtio saa lisää rahaa autoilijoilta.
 

dali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lamoriellon Enkelit, the Spirit of CBA
Niin, se nyt on selviö että öljy tulee nykyisessä muodossaan jossain vaiheessa loppumaan. Mutta tässäkin ketjussa maalaillut hinnan moninkertaistumiset todella lyhyellä aikavälillä ovat aikamoista liioittelua.

Raakaöljyn hinnassa on havaittavissa pientä nousujohteista kehitystä viimeisen vuosikymmenen aikana. Itsekään en ole mikään talousanalyytikko, mutta kysynnän kasvu on yleensä tiennyt myös hinnannousua, joten trendi tuskin on laskeva ainakaan kun Kiinan ja Intian markkinat jatkavat kasvuaan eikä kysyntä lännessäkään ole laantumassa.

Moninkertaistuuko hinta, on sitten monen tekijän summa, mutta trendi tuskin on laskeva, vaikka käyrä ei viivasuoraan kipuaisikaan kohti koillista.

Niin toki öljyä tullaan tuottamaan ja tarvitsemaan vielä vuosikymmenien ajan, mutta nyt kun markkinoille alkaa vähitellen tulla varteenotettavia ekologisempia vaihtoehtoja, niin kysyntäkin tullee pysymään aikalailla tarjonnan tasolla, jolloin Oil Peakia ei tultaisi ikinä näkemään.

Sähköauto on kiva juttu, koska sähköä voidaan tuottaa niin monella saasteettomalla (aurinkovoima) tai lähes saasteettomalla (ydinvoima, tuulivoima) tavalla, jolloin se laskee öljyn kysyntää ja/tai vähentää autoilusta syntyviä päästöjä.

Itsekin olin vielä jokunen vuosi sitten varsin kehityspositiivisella mielellä, mutta sittemmin olen harkinnut kantani uudelleen. Energia- ja öljy-yhtiöt ovat monella tapaa avainasemassa uusien polttoaineiden kehittämisessä ja tuottamisessa maailmanmarkkinoille. Niillä on tietotaitoa näiden polttoaineiden ja energiamuotojen kehittämisessä, mutta liiketoiminnan vuoksi myös oma lehmä utareita myöten ojassa ja lähinnä siksi en jaksa uskoa megakorporaatioiden hyvään tahtoon kehittää ihmiskunnalle parempaa ja saasteetonta huomista niin pian kuin mahdollista.
 

Tuamas

Jäsen
Raakaöljyn hinnassa on havaittavissa pientä nousujohteista kehitystä viimeisen vuosikymmenen aikana. Itsekään en ole mikään talousanalyytikko, mutta kysynnän kasvu on yleensä tiennyt myös hinnannousua, joten trendi tuskin on laskeva ainakaan kun Kiinan ja Intian markkinat jatkavat kasvuaan eikä kysyntä lännessäkään ole laantumassa.

Moninkertaistuuko hinta, on sitten monen tekijän summa, mutta trendi tuskin on laskeva, vaikka käyrä ei viivasuoraan kipuaisikaan kohti koillista.

Tottakai öljyn hinta nousee ja tulee jatkamaan nousuaan niin kauan kuin sitä kysytään (eli käytännössä siihen saakka että se loppuu), mutta täällä ja muualla Oil-peak-fanaatikkojen lanseeraama hinnan tuplaus tai triplaus vuoden-kahden aikavälillä on mielestäni turhaa uhkakuvien maalailua.

Kiina ja Intia tulevat nimenomaan ne suurimmat syyt, miksi öljyn hinta tulee nousemaan. Intiassakin kun esim. Mumbaissa autojen määrä lisääntyy tuhannen auton päivävauhtia ja muutenkin öljynkulutus nousee eksponentiaalisesti molemmissa maissa.

Itsekin olin vielä jokunen vuosi sitten varsin kehityspositiivisella mielellä, mutta sittemmin olen harkinnut kantani uudelleen. Energia- ja öljy-yhtiöt ovat monella tapaa avainasemassa uusien polttoaineiden kehittämisessä ja tuottamisessa maailmanmarkkinoille. Niillä on tietotaitoa näiden polttoaineiden ja energiamuotojen kehittämisessä, mutta liiketoiminnan vuoksi myös oma lehmä utareita myöten ojassa ja lähinnä siksi en jaksa uskoa megakorporaatioiden hyvään tahtoon kehittää ihmiskunnalle parempaa ja saasteetonta huomista niin pian kuin mahdollista.

Toki öljy- ja energiayhtiöt ovat tätä kehitystä jarruttamassa, mutta teknisen kehityksen jatkuessa nähdynlaisena, ne eivät voi loputtomiin jarruttaa kehitystä. Nyt jo kuitenkin on jo useita lupaavia projekteja mm. sähköautoihin liittyen, kuten esimerkiksi Israelin aloittama viidensadantuhannan latauspaikan valmistuksen suunnittelu sekä muutamat Open-source-periaatteeseen perustuvat autonsuunnitteluprojektit.
Eli vaikka energiayhtiöt kuinka yrittävät hillitä tätä kehitystä, niin tekniikan kehittyessä ja tullessa halvemmaksi myös pienemmät tekijät saavat käyttökelpoisia ratkaisuja aikaan ja on mielestäni vain ajan kysymys koska tällainen projekti lyö läpi.

Sähköautoihin liittyen, aikanaan Henry Ford kumppaneineen kehitteli bensiiniauton rinnalla sähköautoa ja olivat sitä kovasti jo lanseeraamassakin, mutta syystä tai toisesta (todennäköisesti runsaudenpula öljystä siihen aikaan ja öljy-yhtiöiden painostus) tuo projekti sitten jäi historiaan toteutumattomana.

Pääpointtina itselläni on lähinnä se, että uskon tässä asiassa markkinatalouteen ja ihmiseen sen verran, että uskon vaihtoehtoisten energiamuotojen (erityisesti autoteollisuudessa) lyövän läpi ennen kuin öljyn hinta ylittää kipupisteen (esim. 200 dollaria barrelilta) tai sen saavuttaessa sen.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Kiina ja Intia tulevat nimenomaan ne suurimmat syyt, miksi öljyn hinta tulee nousemaan. Intiassakin kun esim. Mumbaissa autojen määrä lisääntyy tuhannen auton päivävauhtia ja muutenkin öljynkulutus nousee eksponentiaalisesti molemmissa maissa.
Öljyn hinta on noin suurinpiirtein tuplaantunut parissa-kolmessa vuodessa. Sanot, että suurin syy öljyn hinnannousulle on Kiina ja Intia. Miksi sitten öljyn hinnannousu ei kiihdy, jos Kiinan ja Intian öljynkulutus nousee eksponentiaalisti?
 

Stultus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan LämyAkat
Tämän päivän Kauppalehdessä on kysymyksiä herättävä juttu, joka sivuaa ketjun aihetta.

Artikkelissa Energia-yhtiö St1:n omistaja Mika Anttonen tuo esille asian, joka tuli ainakin minulle suurena yllätyksenä ja asettaa mahdollisien sähkökulkuneuvojen tulevaisuudessa tarvitseman energian saatavuuden, ja mahdollisen tuottamisen hieman kyseenalaiseksi:
"- Jos Matti Vanhanen sanoo, että nykyiset autot pitää korvata sähköautoilla, hän ei ymmärrä, minkä mittaluokan asioista puhuu. Öljyä kulutetaan maailmassa 83 miljoonaa barrelia päivässä. Se vastaa energiamäärää, jonka tuottamiseen tarvittaisiin 12 000 keskikokoista ydinvoimalaa. Montako ydinvoimalaa maailmassa toimii nyt? 430. "

Suomessa öljyn kulutus oli wikipedian mukaan vuonna 2004 noin 220 tuhatta barrelia päivässä. Suhteuttamalla edellisen sitaatin lukuja se vastaa ilmeisesti 31,8:n keskikokoisen ydinvoimalan tuotantoa?

- Ovatko artikkelissa esitetyt luvut oikeita ja onko niistä johtamani laskutoimitus oikein?
- Mikä on polttomoottorin hyötysuhde suhteessa sähkönsiirron ja sähkömoottorin hyötysuhteeseen ja miten se vaikuttaa vaadittavaan energiamäärään?

Artikkelissa tuodaan esille myös toinen ratkaisuja vaativa asia:
"- Vaikka autojen polttomoottoreita saadaan korvattua sähkömoottoreilla, mikä on raskaan liikenteen energiavaihtoehto? Tai milloin olette nähneet sähkökäyttöisen lentokoneen? Tai laivan? Kun ei tunne perusasioita, on helppo heitellä mielipiteitä, jotka ovat luonnontieteen vastaisia, tokaisee Anttonen."

- Onko vaihtoehtoja olemassa/näköpiirissä vai onko nykyinen elintasomme uhattuna?

- Voidaanko kehitetyistä korvaavista polttoaineista rakentaa kestävä ratkaisu, joka kattaisi merkittävän osan nykyisestä kulutuksesta?

- Onko nykyisellä akkuteknologialla mahdollista rakentaa toimintasäteeltään ja kapasiteetiltaan toimiva sähkölentokone tai sähkölaiva, huomioiden esim. akkujen paino ja niiden vaatima tila?

- Onko vety polttoaineena poissuljettu vaihtoehto, sillä sen tuottaminen suuressa mittakaavassa on arvaten epätaloudellista ja vaatisi todella paljon uusia energiantuotantolaitoksia?

- Onko muita mahdollisia energiantuotantomuotoja näköpiirissä ja miten nopeasti ne voitaisiin ottaa laajamittaisesti käyttöön?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tämän päivän Kauppalehdessä on kysymyksiä herättävä juttu, joka sivuaa ketjun aihetta.

Artikkelissa Energia-yhtiö St1:n omistaja Mika Anttonen tuo esille asian, joka tuli ainakin minulle suurena yllätyksenä ja asettaa mahdollisien sähkökulkuneuvojen tulevaisuudessa tarvitseman energian saatavuuden, ja mahdollisen tuottamisen hieman kyseenalaiseksi:

Energia-yhtiö St1 omistaja voi kirjoitella tietty mitä haluaa (en kiistä etteivätkö numerot voisi olla totuudenmukaisia) mutta ongelmana on vain se, että jossain vaiheessa öljyn kysyntä ylittää selkeästi tarjonnan ja tuolloin on viimeistään kehitettävä varteenotettavia vaihtoehtoja jotta liikenne pelaisi. Vaikka uusia öljylähteitä löydettäisi ja kyettäisi entistä paremmin hyödyntämään esim. syvänmeren öljyvarantoja niin nekin loppuvat jossain vaiheessa. Tapahtuuko tämä kaikki 50 vai 100 vuodessa, vaikea sanoa mutta edessä se jokatapauksessa on - veikkaan kuitenkin, että mennään 2100 luvulle. Eli jotain on tehtävä jollain aikavälillä koska öljyn kysyntä tulee kasvamaan - kiitos Kiinan ja Intian talouskasvun ja modernisoitumisen. Jos/kun reilut kaksi miljardia kiinalaista ja intialaista haluavat hypätä kehityksen kelkkaan niin se tarkoittaa sitä, että autojen määrä kasvaa huomattavasti ja vaikka autot kuluttaisivat vähemmin bensaa/dieseliä niin kaikesta huolimatta polttonesteiden tarve kasvaisi huomattavasti, jokainen voi päätellä mihin tämäkin ennenpitkää johtaa.

vlad.
 

Stultus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan LämyAkat
Energia-yhtiö St1 omistaja voi kirjoitella tietty mitä haluaa (en kiistä etteivätkö numerot voisi olla totuudenmukaisia) mutta ongelmana on vain se, että jossain vaiheessa öljyn kysyntä ylittää selkeästi tarjonnan ja tuolloin on viimeistään kehitettävä varteenotettavia vaihtoehtoja jotta liikenne pelaisi.

Tämän asian todennäköisesti ymmärtää suurin osa ketjua lukevista ilman mainintaakin ja yrityspomojen juttuihin kannatta aina suhtautua tietyllä varauksella, siksi kysynkin noiden lukujen oikeellisuutta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tämän asian todennäköisesti ymmärtää suurin osa ketjua lukevista ilman mainintaakin ja yrityspomojen juttuihin kannatta aina suhtautua tietyllä varauksella, siksi kysynkin noiden lukujen oikeellisuutta.

Anttosen olisikin minusta pitänyt ilmaista selkeästi se tosiasia, että myös hänen edustamansa ala on sellainen jonka tulevaisuus loppuu jossain vaiheessa sen sijaan, että vain ja ainoastaan kritisoi Vanhasta.

Öljy- ja Kaasualan keskusliiton mukaan Suomen öljykulutus oli vuonna 2008 vajaat 11 miljoonaa tonnia. Öljyä tuotetaan päivässä noin 79 miljoonaa barrelia (barreli=159 litraa) ja kulutetaan vajaat 78 miljoonaa barrelia.

Tilastokeskus: Suomen energiakulutus.

Eli energialähteet v. 2006:

-öljy 24%
-puupolttoaineet 21%
-ydinenergia 16%
-hiili 14%
-etc.

Kauppalehteen kirjoitettu blogi:

Maailman energiatuotanto.

Sen mukaan öljyllä tuotetaan 37% energiasta vrt. ydinenergia 6%. OECD-maissa öljyn osuus 25% ja Ei-OECD-maissa 44%. EU-maat ovat kuitenkin keskimääräisesti riippuvaisempia öljystä kuin muut OECD-maat (syy eritelty blogissa). Blogin mukaan öljyn kysyntä kasvaa entisestään - eli tilanne ei ainakaan näiltä osin näytä parantuvan ilman radikaalejakin muutoksia.

Toivottavasti Tilastokeskuksen tietojen ja blogin perusteella voi tehdä edes pienoisia johtopäätöksiä tilanteesta. Öljy on edelleen vallitsevassa asemassa, sen jälkeen hiili ja maakaasu ja vasta sitten ydinenergia/ (vesivoima) globaalisti tarkasteltuna. Kokonaisuudessaan energiatuotannosta öljyn, hiilen ja maakaasun korvaaminen muilla on minusta se suurin ongelma - muilla kun tuotetaan kuitenkin "murto-osa" energiasta näihin verrattuna (maailmassa 13%).

vlad.

edit: Liikenne mainittu vain ohimennen blogissa. Mikä sen merkitys öljyn käyttöön sitten on, vai onko laskettu lukuihin mukaan? Mikäli ei niin tuolloin sähköä (olettaen, että autot ovat sähköautoja) on tuotettava muin keinoin huomattavan paljon nykyistä enemmän. Toisaalta siirtyminen bensiinittömiin/dieselittömiin autoihin jollain aikajänteellä pidentää ilmailuliikenteen tulevaisuutta jollei siihen löydetä korvaavaa polttoainetta.
 
Viimeksi muokattu:

Stultus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan LämyAkat
Maailman 435 ydinvoimalayksikön kokonaisteho on lähes 370 gigawattia. Tämä tekee 0,37 TW * 24h = 8,88 TWh vuorokaudessa.

Öljyn lämpöarvo on noin 10 kWh/l. Maailmassa käytetään (78 miljoonaa barrelia vuorokaudessa * 159 litraa) = 12 402 miljoonaa litraa öljyä vuorokaudessa. 12 402 miljoonaa litraa vuorokaudessa * 10 kWh/l = 124 TWh vuorokaudessa.

Tästä voidaan vetää johtopäätös, että tarvitaan 13,96 * 435 = 6074 uutta keskiverto ydinvoimalayksikköä kulutettavan öljyn energiamäärän kattamiseksi. Rakentamalla pelkästään Olkiluodon uuden reaktorin kaltaisia reaktoreita selvittäisiin 3772 uudella reaktorilla.

Perusliikenteen kannalta tärkeimpien polttoaineiden kulutus Suomessa vuonna 2008: Lähde
Moottoribensiinit yht. - 2 347 miljoonaa litraa.
Dieselöljy - 2 660 miljoonaa litraa.

Yhteensä 5 007 miljoonaa litraa vuodessa, mikä vastaa noin 4 miljoonaa tonnia Suomen 10,8 miljoonan tonnin öljyn kulutuksesta.

Bensiinin lämpöarvo on noin 9 kWh/l. 5007 miljoonaa litraa vuodessa * 9 kWh/l = 45 TWh vuodessa.

Suomen neljä reaktoria tuottivat sähköä 22 TWh vuonna 2007 ja Olkiluodon kolmosreaktorin tulevaksi vuosituotoksi on arvioitu noin 12 TWh.

Tästä voidaan arvioida pelkästään perusliikenteessä käytettävien polttoaineiden korvaamiseen vaadittavan Suomessa neljä uudenaikaista ydinreaktoria, mikäli järkevämpiä energiantuotanto vaihtoehtoja ei ole saatavilla.

Laskuissa ei ole otettu huomioon sähköauton kokonaisuutena ilmeisesti hieman parempaa energiatehokkuutta verrattuna polttomoottorilla kulkevaan autoon, kun otetaan huomioon kaikki energian tuotantoon ja siirtämiseen liittyvät vaiheet.

Toivottavasti en mennyt laskuissa kovin monessa kohdassa metsään, mutta mikäli näin pääsi käymään, niin olisi mukava tietää asiasta. Jokatapauksessa merkittäviä innovaatioita ja kovia tekoja vaaditaan, mikäli tilanteesta halutaan selvitä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Tästä voidaan arvioida pelkästään perusliikenteessä käytettävien polttoaineiden korvaamiseen vaadittavan Suomessa neljä uudenaikaista ydinreaktoria, mikäli järkevämpiä energiantuotanto vaihtoehtoja ei ole saatavilla.

Vastasitkin siihen kysymykseen, joka minulla ensimmäisenä tuosta Anttosen haastattelusta tuli mieleen: kuinka paljon perusliikenne kuluttaa Suomessa energiaa öljynä, ja miten se määrä voidaan tuottaa sähkönä. Ydinvoimaloillahan on nyt buumi päällä, rakennuslupia haetaan uusille ja se rakenteilla olevakin saatetaan saada valmiiksi ennen öljyn loppumista maailmasta.

On ihan mielenkiintoista seurata, minkälaisia kokeiluja tehdään sähkön tuottamiseksi uusilla tavoilla ts. tavoilla, joilla sitä ei juuri tuoteta nyt. Pystyakselinen tuuliturbiini on yksi esimerkki (linkki Prosessori-sivuston lyhyeen juttuun tuosta turbiinista).
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Toivottavasti en mennyt laskuissa kovin monessa kohdassa metsään, mutta mikäli näin pääsi käymään, niin olisi mukava tietää asiasta. Jokatapauksessa merkittäviä innovaatioita ja kovia tekoja vaaditaan, mikäli tilanteesta halutaan selvitä.

Ydinenergiaankaan ei voida loputtomasti turvautua koska uraanivarannot ovat ymmärtääkseni paljon pienemmän kuin öljyvarannot ts. ne loppuvan ennen ennenkuin öljyvarannot. Jokin muu energiatuotantokeino on löydettävä, ja sellainen on olemassa kunhan ongelmakohdat saadaan aurinkovoimassa ratkaistua (lisäksi on huomioitava sähkönsiirto voimaloista kulutuskeskuksiin). Aurinkoenergialla kyettäisi korvaamaan koko öljypohjainen energiatuotanto jos jossain vaiheessa päästään tekniikassa riittävän pitkälle ja kaikki ongelmakohdat ratkaistua. Tuolloin voitaisi periaatteessa siirtyä totaalisesti sähkövoimalla käyviin autoihin ja muihin ajoneuvoihin pl. lentoliikenne ja laivat. Tosin laivojen suhteen en ole varma olisiko teoriassa mahdollista korvata nykyiset moottorit täysin riittävän tehokkailla sähkömoottoreilla. Käytännössä aurinkoenergian osuus energiatuotannossa kasvanee hyvin hitaasti seuraavien vuosikymmenten aikana jollei suuria panostuksia tehdä - minusta kannattaisi koska se on panostus tulevaisuuteen.

vlad.
 

Stultus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan LämyAkat
Ydinenergiaankaan ei voida loputtomasti turvautua koska uraanivarannot ovat ymmärtääkseni paljon pienemmän kuin öljyvarannot ts. ne loppuvan ennen ennenkuin öljyvarannot.

Uraania on maaperässä todella suuria määriä ja sen hinnan nouseminen öljyvarojen hiipuessa mahdollistaisi kannattavan kaivostoiminnan laajamittaisesti. Täten uraania olisi tarjolla todennäköisesti ainakin muutamia satoja vuosia. Lisäksi mikäli hyötöreaktori otetaan riskeineen käyttöön, voidaan puhua tuhansien vuosien varannoista, varsinkin kun se mahdollistaisi Toriumin käytön. Täysin toinen asia on se, millaisia vaikutuksia merkittävästi lisääntyneet kaivannot, jätemäärä ja lisääntynyt onnettomuusriski aiheuttaisivat.

Jokin muu energiatuotantokeino on löydettävä, ja sellainen on olemassa kunhan ongelmakohdat saadaan aurinkovoimassa ratkaistua (lisäksi on huomioitava sähkönsiirto voimaloista kulutuskeskuksiin). Aurinkoenergialla kyettäisi korvaamaan koko öljypohjainen energiatuotanto jos jossain vaiheessa päästään tekniikassa riittävän pitkälle ja kaikki ongelmakohdat ratkaistua.

Ilmeisesti suurin ongelma aurinkovoiman laajamittaiseen toteuttamiseen on sen kalleus, ainakin jos tätä Tiede-lehden artikkelia on uskominen. Toivottavasti merkittävää kehitystä taloudellisempaan suuntaan todella tapahtuu.

Tuolloin voitaisi periaatteessa siirtyä totaalisesti sähkövoimalla käyviin autoihin ja muihin ajoneuvoihin pl. lentoliikenne ja laivat. Tosin laivojen suhteen en ole varma olisiko teoriassa mahdollista korvata nykyiset moottorit täysin riittävän tehokkailla sähkömoottoreilla.

Rahti-, lento- ja laivaliikenteeseen liittyvien ongelmien ratkaiseminen taitaa tosiaan liikenteen osalta olla se vaikein ratkaistava, kuten Anttosen haastattelusta käy ilmi. Toivottavasti akkuteknologiaa, polttokennoja ja vedyn tuottamista polttoaineeksi saadaan kehitettyä parempaan ja taloudellisempaan suuntaan.

Käytännössä aurinkoenergian osuus energiatuotannossa kasvanee hyvin hitaasti seuraavien vuosikymmenten aikana jollei suuria panostuksia tehdä - minusta kannattaisi koska se on panostus tulevaisuuteen.

Pitkällä tähtäimellä ajateltuna monenlaiset panostukset olisivat kannattavia, mutta pessimistisesti ajateltuna harvalla poliitikolla on resursseja uida poliittista järjestelmää, puoluetta, sidosryhmiä ja tietyllä tavalla myös äänestäjiä vastaan. Monelle on tärkeintä, että asiat ovat parhaalla mahdollisella tavalla nykyhetkellä. Harva on todellisuudessa valmis merkittävästi vähentämään nykyistä hyvinvointiaan, jotta esim. viidenkymmenen vuoden päästä olisi helpompaa järjestää siedettävät elinolosuhteet. Tästä johtuen mahdollisen energiakriisin tai ympäristöongelmien vaikutus tultaneen kokemaan tarpeettoman suurella voimalla, koska vaadittaviin päätöksiin ei löydy tarpeeksi tukea taikka rahoitusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös