Tästä voinemme päätellä että Suomen ylin poliisijohto on toimittajan manipuloitavissa eikä heillä ole omaa tahtoa tai kykyä tuoda tosiasioita esiin studion kirkkaiden lamppujen loisteessa. Sinuna minä olisin huolissani Suomen poliisin tilasta jos näin on.
Pikainen vastaus tähän median mahtiin, virkamies lampun loisteessa on pohdinnan arvoinen.
Vaikutelmani oli, että poliisijohto hyssytteli ja media myös osallistui tähän hyssyttelyyn, kannusti siihen valikoiduilla kysymyksillä. Tämä oli uskoakseni myös syy perimmäinen mitävittua-julkaisujen kohonneeseen kiinnostavuuteen. Ja näin mahdolliset tp-ongelmat saivat suhteettoman suuren "negatiivisen sädekehän" ( typerä muotoilu, mutta en jaksa nyt keksiä parempaa, idea ehkä tajutaan). Kansalaisten suhteelisuuden taju karkasi lopullisesti YLEn turvattomuusillassa Päivi Nergin väittäessä, että " kaikkien taustat tunnetaan" . Jengille tuli tunne, että meille valehdellaan. Nerg avustajineen saattoi tuolloin toki olla uskossaan vilpitön, eli heitä voidaan syyttää typeryydestä, ei kansalaisten kusettamisesta.
Mikko Paateron pikaisesti eläkkeelle jäämisen jälkeen ilmestyneet muistelmat, antavat vaikutelman virkamiehen, poliisin, patoutuneista tunteista poliittisen paineen alla. Toimittajan manipuloitavissa poliisi ei useinmiten ole, toimittajat kärttävät tietoja, kommentteja jopa kesken operaation tai ainakin esitutkinnan aikana. Ja näin saadaan aikaan vaikutelma poliisien ylimielisyydestä.
Mutta kuten A-Studion tapauksessa, ajetaan suoran haastattelun väliin valikoituja, leikattuja pätkiä piiripoliisipäällikön haastatteluista. Näin ohjelman kulkua voidaan viedä haluttuun suuntaan: perättömät raiskausilmoitukset saadaan vaikuttamaan suurelta ongelmalta.
Sen sijaan sisäministeriön linjausten mukaan poliisin toimet ovat kyllä valitettavasti manipuloituja. Laki on kai sama kaikille, mutta rikoksista tiedottaminen on linjakysymys, poliittinen valinta.
Ja kyllä minä olen huolissani poliisitoimen tilasta, siihen pitäisi löytyä lisärahoitusta, lisää poliiseja kentälle. Sisäministerion tollolauman puuhasteluista olen todella huolissani.